Ogled po šolskem svetu. Iz Černomlja. (Konec.) 0 diugi točki: ,,Kako uaj učilelj nčencc napeljujc, da budo reči v naravi prav in na korint ogledovali in preinišljevali", govori g. I\ Borštnik: Če hočeino deco napeljevali, da bo naravu in njene inoči na kiui.st preinišljevala in kasneje (udi to prav ccnila, moranio ji naravnke zaklade počasi in inlademu uinu in iniHljenju piimeino kazali in razlagati. Naj pervo je trcba otročje iu sploh človeške nagone poznati. 1'oglejmo dete v niaternein naročju — veudar že inalo večje — ko zagleda mnog-obarvano cvelko, Hvctlo kovino, ali rudeče sadje, precej bo ročice stegovalo po oinenjenih rečeh. Ako sc pa delelu da, kaj bode nčinilo, vidinio, da naj peivo v usta nese; ako je za jed, je nekoliko, ako pa ni, pa kinali zaveiže. Tukaj se vidi, da sta že v inladem eloveku dva nagona: pervi, da hoče v svoj piid oberniti, dru^i pa, kar zanj rii, popolnoma pokončati ali pa za malo vrednosl obcmiti. Ravno tako je kasneje. 1'o^lejino dečka, ki na pašo hodi in najde lepo mlado drevu, ktero bi bilo čez nekaj let lepih denarjev vredno, on ga pa —¦ tebi nič meni nič — z:i piščalko otnaji ali pa za palico poreže. I'o cesti pride kramar, najde lam knjig-e, morda kake zdravilne, ali z^odovinske, ali kake potopisne, ktere knji^e m v rokah oniikane^a moža pravi biser, kaj pa bi kramar, ki morda »e brati ne zna, /. njimi storil ? Morda bi jih pogledal, če so zanj, ali ne, ali jih bi pa kratko malo razlcrgal in za škerniceljne ali zavitke pnrabil. Zakaj bi dete cvetlico razčesalo in proe hitelo? zakaj bi dcček drevesce pokončal? zakaj bi kramar knjigo razterg-al? Zato, ker bi po njihovih mislih te reči ne bile kaj vredne. Učitelj inora pervi nugnn prav gojiti, ter detetu vrednosli narave prav in priinerno kazati, drn^i nagon pa zatirali;