Trgovci so zadovoljni, vendar se ne bi preselili Lastniki prodajaln menijo, da je za njihovo poslovanje najbolj pomembno, da imajo v bližini parkirni prostor, prometno cesto in bife. Porajanje novih prodajaln za vsakodnev-no oskrbo se na veliko veselje kupcev še vedno ni ustavilo. V raziskavi smo poskušali ugotoviti, kakšne so prodajalne v naši obči-ni, kaj o njihovih lokacijah tnenijo trgovci ter kakšne so razmere v bližnji okolici pro-dajaln. V občini prevladuje tip majhnih prodajaln s površino okoli 40 kvadratnih metrov ter 2-4 zaposlenimi. Bolj kot velikost samih prodajaln nas je zanimalo njihovo zaledje. Raziskava je namreč pokazala, da je od razmer v okolici prodajaln močno odvisna tudi njihova uspešnost. Tega se seveda zave-dajo tudi njihovi lastniki, vendar sami te razmere le težko ocenijo. Zato jim postrezi-mo z nekaj temeljnimi ugotovitvami, ki v povprečju veljajo za prodajalne v naši ob-čini. V razdalji do 100 metrov od prodajaine je v povprečju: 140 prebivalcev, od teh 20 z višjo ali visoko izobrazbo, 70 delovnih mest, 2 konkurenčni prodajalni oziroma 4 zaposleni v njih. Značilnosti okolice naju-spešnejših prodajaln se od povprečnih znat-no razlikujejo le glede konkurence: v pov-prečju imajo v svoji okolici le eno konku-renčno prodajalno. Med dejavnike, ki ugodno vplivajo na po-slovanje prodajaln, so njihovi lastniki najpo-gosteje uvrstili bližnje parkirišče, prometno cesto in bife, le redki avtobusno postajališ-če, banko in druge storitve ali premožno prebivalstvo. Na drugi strani postaja močna konkurenca pretežno breme za marsikatere-ga tasntika prodajalne. Kljub temu po trdi-tvah trgovcev skoraj desetina prodajaln ni-ma konkurence, četrtine pa ta ne prizadene. »Le« dobra tretjina trgovcev občuti močno konkurenco. Razmere v okolici prodajalne predstavlja-jo le možnosti za uspešno poslovanje. Velik delež svoje uspešnosti morajo prispevati sa-mi lastniki prodajaln in prodajalci. Rezultat njihovega truda je med drugim urejenost notranjosti in zunanjosti prodajaln ter njiho-ve okolice. Kot »urejene« smo ocenili tri četrtine prodajaln, kot »posebno privlačne« pa glede na prodajni prostor četrtino, glede na zunanjost le dobro desetino prodajaln. Slabše je v povprečju poskrbljeno za izgled okolice prodajaln, ki je bila v dobri desetini primerov ocenjena celo kot »zanemarjena«. Več kot tri četrtine trgovcev izjavlja, da so zadovoljni s poslovanjem prodajaln, 4 od-stotki so celo zelo zadovoljni. Kljub temu pa menijo, da bi na neki drugi lokaciji lahko bolje zaslužili. Te »idealne« lokacije bi naj bile v gosto naseljenem območju, zraven postaje mestnega potniškega prometa, ob prometni cesti ter na dobro vidnem me-stu... Med imenovanimi največkrat zasledi-mo občini Ljubljana Center in Ljubljana Šiška ter Murgle. Nazadnje pa še vprašanje namenjeno kup-cem: ali se po vsakdanjih nakupih odpravite peš? Izračunali smo, da imamo prebivalci mestnega dela občine v povprečju do naj-bližje prodajalne 135, v obmestju dobrih 600 in na podeželju nekaj nad 800 metrov. Ali drugače: skoraj tri četrtine prebivalcev obči-ne bi lahko pripešačilo do prodajalne v 5 do 10 minutah. MARKO KREVS