ŠOLSTVO IN PRAVO Pravica do izražanja mnenj učencev v upravnih postopkih s področja vzgoje in izobraževanja mag. Domen Petelin, univ. dipl. pravnik V stalnem tematskem sklopu Šolstvo in pravo vam avtor mag. Domen Petelin s svojimi prispevki poskuša odgovoriti na številna odprta vprašanja s področja šolskega prava. Glede želenih vsebin pri- hodnjih prispevkov ali dilem glede vsakokratnega aktualnega prispevka se na avtorja lahko obrnete preko elektronskega naslova petelin.domen@gmail.com. Osnovne šole morajo v določenih primerih odloča- stopka je zavarovanje šibkejše stranke, torej tistega, nja o pravicah in dolžnostih učencev voditi upravni ki uveljavlja svojo pravico oziroma se mu nalaga do- postopek v skladu z določbami Zakona o splošnem ločena obveznost. Z uvedbo upravnega postopka v upravnem postopku in Zakona o osnovni šoli. Gre odločanje v osnovne šole se učencem olajša uvelja- za postopke odločanja v naslednjih primerih: vljanje pravic oz. zavarovanje njihovega interesa2. • vpis učenca v osnovno šolo, • odložitev začetka šolanja, Mnenje učencev v upravnih postopkih s podro- • odložitev šolanja med šolskim letom, čja vzgoje in izobraževanja • prepis učenca na drugo osnovno šolo, Zakon o osnovni šoli pri odločanju v upravnih postop- • prešolanje, kih (npr. odložitev šolanja, prešolanje, status učenca • ponavljanje razreda brez soglasja staršev1, itd.) ne določa, da bi morale osnovne šole v upravnih • oprostitev sodelovanja pri posameznem pred- postopkih pridobiti mnenje otroka o vsebini odloča- metu, nja in takšna je tudi večinska praksa osnovnih šol. • prepoved obiskovanja osnovne šole po izpolni- tvi osnovnošolske obveznosti, Drugače je to področje normativno urejeno v po- • status učenca (perspektivnega ali vrhunske- stopkih odločanja o usmerjanju otrok s posebnimi ga) športnika, potrebami, saj je pridobitev mnenja otroka (zapis • status učenca (perspektivnega ali vrhunske- pogovora z otrokom o postopku usmerjanja) obve- ga) mladega umetnika, zen del strokovne dokumentacije kot obligatorne • dodelitev sredstev učencem, ki zaradi social- priloge zahteve za uvedbo postopka usmerjanja3, nega položaja ne zmorejo v celoti plačati pri- razen če tega zaradi otrokove starosti ali sposob- spevkov za materialne stroške programa (šola nosti razumevanja okoliščin ni mogoče opraviti. v naravi, prehrana). Tudi iz 158. člena Družinskega zakonika izhaja, da Pri odločanju v teh upravnih postopkih gre za eno- sodišče4 pri odločanju o ukrepu za varstvo koristi stransko avtoritarno odločanje o pravicah oz. dol- otroka upošteva otrokovo mnenje, ki ga je otrok iz- žnostih učenca. Učenec ima pri tem položaj šibkej- razil sam ali po osebi, ki ji zaupa in jo je sam izbral, če še stranke in eden temeljnih ciljev upravnega po- je sposoben razumeti njegov pomen in posledice. KURIKULUM, šolsko pravno svetovanje, d.o.o. V kolikor še nimate imenovane strokovne pooblaščene osebe za varstvo osebnih podatkov (po GDPR), se obrnite na KURIKULUM, šolsko pravno svetovanje, d.o.o.. Nedvomno najbolj ugodna in strokovna rešitev za posodobitev in uskladitev do- kumentov s področja varstva osebnih podatkov. Zaupa nam že veliko število vrtcev, osnovnih šol in glasbenih šol. Prepričajte se še vi! Kontakt: info@kurikulum.si www.kurikulum.si 76 Didakta V upravnih postopkih odločanja, ko o pravicah in izrecno ne zahteva, da ima otrok pravico poveda- obveznostih učencev odločajo osnovne šole, se v ti svoje mnenje in da ga šola upošteva v skladu z praksi malodane ne uresničuje pravica otroka do njegovo starostjo in zrelostjo, preden osnovna šola izražanja lastnega mnenja v konkretnem uprav- odloči na prvi stopnji6. nem postopku, čeprav bi to glede na mednarodne pravne dokumente moralo biti del vsakega (uprav- V drugi zadevi (šlo je za postopek usmerjanja otro- nega in sodnega) postopka, v katerem se odloča o ka s posebnimi potrebami) je Upravno sodišče RS pravicah otrok, torej tudi v upravnih postopkih, v podalo stališče, da mora upravni organ oceniti, ali katerih odločajo osnovne šole. je otrok glede na svojo starost in zrelost sposoben podati svoje mnenje. Če se ugotovi, da je otrok Konvencija o otrokovih pravicah v drugem odstav- sposoben dati mnenje, ga mora organ tudi prido- ku 9. člena namreč določa, da imajo vse stranke v biti. V kolikor otrok v postopek ni bil pritegnjen in kateremkoli postopku možnost sodelovati v po- se tako o bistvenem ni imel možnost izreči, gre za stopku in izraziti svoja mnenja. Konvencija gre v bistveno kršitev določb upravnega postopka7. 12. členu še korak dlje, saj ureja varovanje otrokove koristi tako, da določa državam obveznost, da le-te Na prvi pogled se morda komu zdi, da gre za ne- jamčijo otroku, ki je sposoben izoblikovati lastna potrebno procesno opravilo, da bi moral organ, ki mnenja, pravico do svobodnega izražanja lastnih odloča o pravicah otroka na področju vzgoje in izo- mnenj v vseh zadevah v zvezi z njim, o tehtnosti braževanja, dodatno pridobiti tudi mnenje otroka izraženih mnenj pa se presoja v skladu z otroko- o predmetu/vsebini odločanja, vendar bi bilo gle- vo starostjo in zrelostjo. V ta namen ima otrok še de na nacionalne in mednarodne pravne vire ter posebej možnost zaslišanja v kateremkoli sodnem upoštevaje odločitve sodne veje oblasti to maloda- ali upravnem postopku v zvezi z njim, bodisi ne- ne potrebno, saj se tudi s tem sledi načelu zagota- posredno bodisi preko zastopnika ali ustreznega vljanja največje koristi otrok. organa, na način, ki je v skladu s procesnimi pravili notranje zakonodaje. Konvencija o otrokovih pravicah obravnava otroka kot samostojen in neodvisen pravni subjekt. Kon- vencija temelji na spoznanju, da je otrok sorazmer- no zgodaj sposoben določiti lastni interes, zato se moč pravice staršev, da odločajo o varstvu in vzgoji otroka, z otrokovim razvojem in njegovo sposob- nostjo, da določene pravice začne uveljavljati ne- odvisno, postopoma zmanjšuje. To pa seveda po- meni, da se utegne interes otroka razlikovati od mnenja staršev o tem, kaj je v otrokovem interesu. V določenih situacijah si utegnejo interesi staršev in otroka celo povsem nasprotovati, zato je treba otroku omogočiti, da bo svojo odločitev lahko uve- ljavil tudi proti volji svojih staršev, takrat, ko je ta odločitev razumna in tudi objektivno otroku v ko- rist. Prav zato je treba posamezne pravice otroka, ki niso opredeljene v Ustavi RS, izrecno opredeliti v zakonih, ki urejajo pravni položaj otroka, in obe- nem otroku omogočiti, da bo lahko svoje pravice samostojno uveljavljal5. Upravno sodišče RS je v eni od obravnavanih za- dev o prešolanju učenca ugotovilo, da gre za po- membno pomanjkljivost v vodenju postopka, ker osnovna šola ni poskušala v dokazno oceno vklju- čiti mnenje učenca, četudi sicer določba četrtega in petega odstavka 54. člena Zakona o osnovni šoli 1 Kadar gre za ponavljanje 3., 4., 5. ali 6. razreda osnovne šole. 2 Uvedba upravnega postopka pri odločanju v osnovnih šolah, Tadeja Mrhar in Andrej Kirm, Pravna praksa, št. 41, 2008. 3 Tretji odstavek 26. člena Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami. 4 V sodnih postopkih odločanja o ukrepih za varstvo pravic in koristi otroka. 5 Mateja Končina Peternel, Osebnostne pravice in pravice otroka, 1992. 6 Sodba Upravnega sodišča RS, št. I U 1412/2016, z dne 27. 10. 2016. 7 Sodba Upravnega sodišča RS, št. I U 2366/2017-28, z dne 6. 3. 2019. 77 Didakta