MANY VOICES, ONE PICTURE

PHOTOGRAPHIC COVERAGE OF
FOREIGN NEWS IN SLOVENIAN
DAILY PRESS (1980, 2004)

Abstract

The paper addresses the issues of information dependency
and one-way flow of information through an overview

of changes in photographic (and textual) coverage of
international news in Slovenian daily newspaper Delo. The
question of the negative representation of developing
countries is addressed against the background of the New
World Information and Communication Order debate that
serves as a normative framework of the study. Although
international news agencies are shown to significantly
delimit and frame the agenda of international news, author
rejects the simplistic deterministic notion of dependency
and emphasises the important role of “indigenous” gate
keeping and editorial decisions in the production of pub-
lished representations, which he sees as decisively shaped
by collective identities (professional and national) of imag-
ined community the newspaper serves to inform.

ILIJA TOMANIC
TRIVUNDZA

Ilija Tomani¢ Trivundza is a
PhD candidate at Faculty of
Social Sciences, University
of Ljubljana; e-mail:
ilija.tomanic@fdv.uni-lj.si.

Vol.13 (2006), No. 2, pp. 21-40

21



22

Introduction

The debates on the international flow of news and the impact of the basic
structural inequality of these flows are — in spite of their increasing and continu-
ous homogenisation — significantly absent from the mainstream of contemporary
communication research. Although the interest in the dominance of communica-
tion flows by developed nations and the consequent information dependence of
developing/underdeveloped countries has been to a certain extent revived in the
mid 1990s and continues to this day (e.g. Boyd-Barrett and Rantanen 1998; Rampal
1995; Sreberny and Stevenson 1999; Wu 2003), it has not reached the scale, attention
or the controversy of the news flow research between 1970s and mid 1980s. This
earlier research was to a large extent directly related to the debates on the New
World Information and Communication Order (NWICO) and the report of the
International Commission for the Study of Communication Problems (MacBride
et al., 1980/1984) and waned with the loss of NWICO’s political momentum with
US (and later UK) decision to withdraw from UNESCO in 1984. It should however
not be overlooked that the diminished interest in the issues of information depen-
dency and one-way flow of information as mechanisms of perpetuating a neo-colonial
distribution of global power relations symptomatically came about as trans-na-
tional companies (TNCs) begun re-inscribing international power relations on an
unprecedented scale and re-emerged a decade later as the new political-economic
“world order” begun to consolidate.

This paper addresses the question of negative (biased) coverage of the develop-
ing world through an overview of changes in the (pictorial) coverage of interna-
tional news in a leading Slovenian daily newspaper Delo between 1980 and 2004.
As such, it shall remain confined to the normative frame set by the MacBride report
not only because of the timeframe of the study but: (1) because the report explicitly
linked communication problems to international economic order (MacBride et al
1984, 59, 11-118), emphasising the links between news, international news agen-
cies, capitalism, nation building and globalisation; and (2) because regardless of
its political emanation within the UNESCO, NWICO was essentially a movement
aimed at redefining (reclaiming) the right to communicate as a personal, not as
property right.!

There are at least three reasons why Delo can serve particularly well to illus-
trate the changes in the issues of one-way flow of news and information dependency.
Firstly, in 1980 Delo was a part of media system of a country (Yugoslavia) that was
not only one of the forerunners of the Non-aligned movement and the NWICO
debate but also one of the initiators of Third World information exchange in an at-
tempt to reduce the information dependency on Western news sources. Secondly,
Slovenia’s transition to democracy and free market economy in 1991 makes Delo
today an illustrative example of possible (non)responses to contemporary structural
imbalances in information flows due to the newspaper’s weak economic position
(limited resources due to small market). Thirdly, Slovenia’s in-between position (or
semi-periphery, if we put it in Wallerstein’s terms), by not entirely being an integral
part of the “neo-colonising” developed North and not belonging to the developing
countries of the global South, raises a question of the extent to which the negative
coverage of the developing world is an “indigenous” activity of Slovenian media
producers and gatekeepers.



International News Agencies and the
Flow of International News

NWICO debates were important as they explicitly tied the information imbal-
ances and consequent negative coverage of the developing world with the activities
of major international (Western) news agencies. At the time, the “Big Four” West-
ern international news agencies (Associated Press, Agence France Press, Reuters
and United Press International), followed by Soviet TASS, effectively dominated
the international news scene. In 1970s, nearly 80 percent of world news emanated
from London, Paris and New York (MacBride et al 1984, 72, 114) and represented
even a larger share of news sources de facto used by the media (e.g. Argumedo
1982; Schramm et al. 1978), a share that remained relatively unchanged over the
following decade (Alleyne and Wagner 1993; Rampal 1995). The “Big Four” news
agencies embodied the most direct link between the international news order and
persistent legacy of colonial dependencies (championed by Western TNCs): major
news agencies, themselves important TNCs, were founded at the peak of European
colonialist (imperialist) expansion, and had been “intimately associated with the
territorial colonialism of the late nineteenth century” (Boyd-Barrett 1980, 23) The
cartel agreement between British Reuters, French Havas, German Wolf and US
Associated Press that stipulated the global control of news between 1871 and 1934,
left permanent structural imprint on world information distribution: oligopoly mar-
ket, restrictive both to emerging new market players (agencies) and to alternative
products (definitions of news).

Both of the major objections, raised by the developing countries — the issue of
negative news coverage of developing countries and imbalanced traffic of media
products — were the subject of a variety of studies, ranging from “global” IAMCR/
UNESCO sponsored studies such as the “World of the News” (Sreberny-Moham-
madi 1984) or television programme flow studies (Nordenstreng and Varis 1974;
Varis 1984) to smaller size comparative projects and case studies such as e.g. Sch-
ram et al. 1978; Skurnik 1981; Lange 1984; Okigbo 1985; or Becker et al. 1981; Kirat
and Weaver 1985 etc. that confirmed that the dissemination of international news
was in fact dominated by a small group of powerful players — the Western news
agencies — while the implications of this domination were a matter of serious and
ideologically charged debate.

On the one hand, developing countries experienced agencies’ type of cover-
age? — which under the banner of “objective and neutral reporting” provided
news content that focused on spot news, crisis and dramatic events and hence
continuously represented developing world as a site of armed conflicts, economic
and political instability, poverty and natural disasters — as a threat to their politi-
cal and economic endeavours® and information dependency as a threat to their
culture identity. (e.g. Osolnik 1978; Boyd Barrett, 1980; Mowlana 1986) On the
other hand, their opponents did not consider the power of the North to define
and interpret the socio-political reality of the South according to its own cultural
norms and value systems to be problematic since they viewed the news agency
coverage to be “accurate even if unbalanced” (Stevenson 1984, 130, original italics).
They claimed that Third World media did not operate much differently from their
Western counterparts (e.g. “regional bias” was found equally valid for the Third
World media which tended not to report on non-regional Third World countries

23



24

(Sreberny-Mohammady 1984) nor did they promote alternative news concepts
such as “development news”). Similarly, dependency thesis was denounced by
stressing the active role of Third World gatekeepers, journalists and interests of
national elites in reproducing media content (Skurnik 1981). The news distortion
was hence not the result of “Third World seeing their world through Western eyes”
but of their “indigenous” selection from the menu of news guided by the national
interests of the states (Okigbo 1985; Stevenson 1984).

While the latter view does make a strong case regarding the active role of “in-
digenous” gatekeepers in shaping media content, the autonomy of their selections
however remains decisively constrained by the contents of the news diet provided
by the Western news agencies. What crystallises out of the above described debates
is that major news agencies do influence international news to a significant extent
and that their influence operates on two basic structural levels: (1) they influence
what news gets into the news flow, and (2) they set the standard of content and
form/presentation of news. Their definition of news and organisational practice
often served as ideal models for newly established national agencies (e.g. Third
World in 1980s and former East Bloc countries in 1990s) or established agencies
struggling to improve their market position. The “distorted picture” was and still
is an outcome of the underlying economic logic: the content of news (what and
how is covered and what importance is attributed to it) is primarily determined
not in the locations where it is gathered but in the locations where it is consumed
and paid for (Chu 1985; Boyd-Barrett 1980).

Two and a half decades later, the international news “order” still retains its
basic structural imbalance and world news continue to be purveyed from a single
“editorial perspective” shared by a relatively small but culturally homogenous
group of newsworkers from the developed countries of the global West. In spite
of (or perhaps precisely because of) the proliferation of local, regional and global
media since the end of the Cold war, the overall structure of “raw news” media
market remained relatively intact. While there has been some increase in the di-
versity regarding the number of players on the international market, major news
agencies maintained their leading role in the hierarchy due to their accumulated
market benefits. (Boyd-Barrett 1998, 27)

However within this frame of Euro-American structural domination, there
have been several important changes, which to a certain extent contribute to the
homogenisation of world news. At the first tier of the news agency hierarchy, the
number of major players had reduced from five to three (AP, Reuters, AFP) and
there has been increase of competition and market share at the second tier by several
European national agencies, such as Spain’s EFE and Germany’s DPA. At the third
tier, many of the national news agencies of former Second and Third World are in
crisis, facing financial difficulties and diminished scale of operations, or in poorer
countries, are on the verge of collapse. National news agencies that were symbols of
the sovereignty of newly emerged nation states have lost once enthusiastic support
of their respective governments as the nation building projects appear completed
and the power of economic development control is increasingly transferred from
states to TNCs. As the result, world faced weaker service of national news agencies
in “democratic nineties” than in “autocratic eighties.” (Boyd-Barrett 2001) Similarly,
the fourth tier of alternative news agencies such as Inter Press Service, Pan African



Press Agency or the Non-Aligned Press Agency Pool has all but disappeared as
their promise of bringing more “regionally balanced” or “alternative” coverage
international news flow was not met “due to their lack of credibility in the eyes
of mainstream “first world” newspapers, and financial insecurity” (Boyd-Barrett
1998, 20).

Second set of changes concerns the classical model of news collection and dis-
semination, which is being continuously undermined by blurring of the distinctions
between wholesalers (AFP, AP, Reuters), retailers (national news agencies) and end
users. New technologies (e.g. Internet) have enabled major agencies a more direct
access to the end-users and simultaneously enabled some strong media players (e.g.
BBC, CNN) to become retailers or even wholesalers of their own content to other
end-users. Third set of recent developments is the growing discrepancy between
the definition of news by which supply (agencies) operate and the concept of news
practiced by the increasingly tabloidised media. It has been noted that the “dumb-
ing down” of media content of profit driven, deregulated and privatised media
reduces their requirement for traditional new agency services. On the other hand,
the agencies themselves have been under increased pressure of commercialisation
to which many of them answered by transformation from news to information
agencies (Boyd-Barrett 2000).

As economic interests seem to have prevailed over public service and private
corporations and interests over the power of states and international negotiation,
the international flows of information and news are even more dominated by
economic imperatives than they were during the NWICO debate. The rise of new
structures in international news flows (such as transnational regional media) and
new technologies for news production and dissemination could not effectively chal-
lenge the growing homogenisation of international media conglomerates (spurred
by mergers in increasingly deregulated legal environment) and the less developed
areas of the globe are even more excluded from international communication.
They receive news coverage only if that is financially justifiable, which in general
means spot news and negative coverage of “coups and disasters.” The major three
Western news agencies “now enjoy the status which the rest of the world by and
large now seems to tolerate: the ‘dependency’ NWICO discourses [...] have been
conquered, temporarily at least, by a worldwide neo-liberal discourse” (Rantanen
and Boyd-Barrett 1998, 15-16).

Yugoslav Media and the Reporting
of International News

Delo’s international news coverage was approached through critical reading of
published photographs and a rudimentary content analysis of sources and themes
of published articles. The images were interpreted against the background of textual
coverage which to a large extent determines their meaning. For each year (1980
and 2004), a 36-day sample was composed from the same randomly selected three
months (April, July, October) and two weeks of publications selected out of each.
Within this 36-day sample, front and back pages, “International politics” and “Daily
news” pages that carried main international news were scrutinised for visual and
textual coverage, including geographic location of events, source(s) of news and
topics in order to trace the difference between positive and negative coverage.*

25



26

In 1980, Delo was one of the 23 regional newspapers that supplied the daily
printed news to 20 million citizens of Socialist Federal Republic of Yugoslavia. Due
to its multiethnic and multilingual population as well as Party’s strategy to avoid
ethnic frictions, the media system was decentralised and the bulk of national audi-
ence got their information from regional (republic) media, such as Delo (Robinson
1977, 47) Yugoslav media system strongly differed from those of other communist
countries and in many ways mirrored country’s ambivalent (exceptional) socio-po-
litical position which made it share and voice many of the Third World concerns
despite its geographic location and political system that positioned it as a country
of the Second World. The principal difference was that Yugoslav media system was
the only communist media system that was not authoritarian but paternalistic: “Its
media system was based simultaneously on a state-dominated, one-party politi-
cal system and centrally planned economy and on self-management pluralism of
(mainly political) interests and market economy that introduced some features of
civil society” (Splichal 1994, 27).

The self-management system (at least in theory) needed well informed citizens
and Yugoslav media were given an uneasy task of providing comprehensive infor-
mation to its citizens, including interpretation and critique of “negative phenomena
in society,” while simultaneously still serving as “means of social education” and
contributing to the building of a Socialist society. Due to this “freedom because of
responsibility,” media were not directly owned and/or controlled by the state or
by the Communist party nor were they financially dependent on them but were
financed through subscriptions, licence fees and partly from advertising. Conse-
quently, their co-orientation with “the official line” of politics was normally achieved
not through direct control but through “informal channels” (Robinson 1977, 146),
trial and error reporting or “off the record” consultations, informal pressures and
other arrangements — although the regime could (and occasionally would) resort
to overt and direct forms of censorship (e.g. banning of publications, suspensions
or imprisonment).

If domestic news lacked a clear, all embracing Yugoslav perspective due to
the decentralised media system, the international news would reflect a more
common Yugoslav perspective on events, fine-tuned to the taste and “needs” of
target republic audience. Yugoslavia was strongly dedicated to building horizontal
communication between Third World and Non-aligned countries and all Yugoslav
media were to some extent involved in consequent launching “of extensive array of
self-help and cooperation scheme” (Jakubowitz 1985) to create alternative networks
and stimulate news flows and information exchange between the countries of the
Third World that would be unmediated by the “Big Four” Western news agencies.
In 1975 Yugoslavia’s national news agency TANJUG became the coordinator and
one of the main contributors to the 41-member NAPAP — the Non Aligned Press
Agency Pool (apart from NAPAP, these initiatives included PANA, LATIN, CANA,
GNA, and IPS). Even before that, TANJUG had an extensive network of its own
correspondents and stringers in Africa, Asia and South America that balanced
the overemphasis of major agencies’ news diet on the power centres of West and
East bloc to the one more attuned to Yugoslav Non-Aligned position. Similarly,
individual newspapers had their own networks of foreign correspondents whose
stationing reflected country’s overall political orientation.



International News in Delo in 1980

In 1980, Delo’s offering of international news would on an average day be
comprised of two to five front and back page articles, nine longer and informative
articles in the “foreign policy” page and an overview of world events in a form
of 10 to 13 short articles and “teleprinter” news section on “daily events” page.
Out of the 1228 articles in the sample, well over half (57 percent) was reported by
“indigenous” new sources: 39 percent by TANJUG wire or TAN]JUG correspondents
and nearly 18 percent by Delo’s correspondents and journalists. The “Big Four”
agencies (AFP, AP, UPI and Reuters) were the source of 25 percent of the news
items while national agencies of East European, Non aligned and Third World
countries accounted for little less that 10 percent of the news. Articles that offered
some background information or interpretation of the main event were generally
attributed to Yugoslav sources, either to Delo’s correspondents or TANJUG (only
11 percent of the 357 such articles were attributed to the “Big Four” agencies).

Geographically, Delo selected 54 percent of its coverage from Second and Third
World, while news from developed countries of the First World were featured in 40
percent of the articles and 6 percent was concentrated on the work of international
organisations such as United nations. The “regional bias” of the foreign news cover-
age (e.g. Sreberny-Mohammady, 1984) is confirmed only to some extent and with
some reservations: while the immediate geographic area (Europe) did receive the
highest coverage, i.e. 36 percent, there was a significant gap between news from
its Western and Eastern part. Although Yugoslavia bordered on more countries of
the East Bloc than on those from the West, the articles from the latter outnumbered
those from the former by a ratio of 3 to 1. Similarly, there were even more news
from Africa (11 percent) or Middle East than those from East Europe.

As for the topics and the question of negative coverage, events from the Third
World did receive nearly four times the negative coverage than those from the
First World. But it should be stressed that the coverage of the Third World was not
limited to the discourse of “coups and disasters” — all regions of the Third World
for example featured prominently in “positive” topics of international politics and
economy (42 and 15 percent respectively). Through this, the Third World political
elites were presented as active and equal opponents to their Western counterparts
and the internal dynamics of the Third World was exposed through comprehen-
sive coverage of its regions. While Delo generally focused on “spot news” and elite
politics, it should also be noted that development issues of the Third World were
frequently addressed and that social and economic failures of capitalism in First
World countries were occasionally singled out.

Photographic Narrative — Formalism

Yugoslav attempts to stimulate horizontal communication flows remained con-
fined to textual coverage. Neither Delo nor TANJUG had permanently stationed
photojournalists abroad. While photographs of domestic news were relatively
prominently displayed, Delo’s use of visual material for international news was
more reserved and formal. Photographs were more often confined to front and
back pages than to the International politics page which frequently carried political
cartoons from foreign press instead. Photographs were most frequently used to
supplement the spot news, serving as a proof of the described events. Generally,

27



28

such photographs were static in composition and taken from mid-distance which
further emphasised their claim of mere “objective” recordings of the events. They
appeared alongside longer articles rather than as independent news items and
captions were kept short and factual rather than interpretative as not to obscure
the legitimacy of photographs. With rare exceptions, they were not (action) shots of
events as they are unfolding but predominantly recordings of their consequences
and aftermath (war damage (7.10.), survivors from a sunken ship (25.4.) etc.). This
type of “validation” photographs comprised the largest category of the 70 pho-
tographs published during the six-week sample period. Second largest category
were photographs of political actors (portraits) while the third was comprised of
photographs that served mainly to illustrate, not to tell the news, like “every day
scenes” from the trenches of Irag-Iran war (3.10.), or to convey impressions or
background information (German election posters (3.10.)).

Delo’s sources of the photographic material were restricted and dominated by a
single Western source, UPI, which contributed a third of all photographs. Half of the
photographs were either archive or non-credited, a significant portion of which were
head and shoulder portraits of politicians or military leaders of agency origin. Al-
though there are no big differences in the amount of coverage received by geographic
regions of First and Third World (the Second World is however nearly invisible),
there is a significant difference in the content of the published photographs.

As was already noted above, the underlying concern of the NWICO objections
was not just imbalance of quantity but even more importantly, imbalance of con-
tent, of topics and the manner in which they were covered and to what purpose
they were employed. The photographic discourse on the whole focused on the
depiction of “negative” news topics (wars and coups, crime, terrorism) and it was
Third World in particular that received negative photographic coverage (16 out of
34 photographs), dominated by images of war and destruction. In contrast, First
World was presented mainly through its political representatives, mostly in the form
of small, passport style identification photographs; only 4 out of 36 photographs
depicted negative news such as social unrest and terrorism.

But negative photographic coverage does not refer only to visualisation of nega-
tive circumstances and events; equally, if not more important, is the passivisation
of the Third World through distribution of roles and emphasis given to depicted
persons, that is characteristic for published wire photographs. Individuals and
groups from Third World were rarely made the focus of attention and were either
reduced to backdrop or absent from the photographs altogether. Thus during the
sample period, a certain visual binary opposition emerges within which the Third
World occupies the passive (or negative) pole.

This negative visual representation of Third World was however confined only
to spot news, covered by wire photographs, while photographs accompanying more
informative and interpretative articles, published in Delo’s Saturday supplement
— although during the sample period there were few and far between — offer an
“alternative picture,” a sort of visual correlate of the development news.

Taken by Delo’s staff photographers, they depict Third World official represen-
tatives (politicians, union representatives) and street scenes (street vendors) in a
particularly positive manner. Prominently displayed large photographs presented
Third World people as distinctive individuals, not the wire service anonymous
vague figures receding into the background. Framing, selective focus, and (low



angle) point of view all enhance the impression of their dignity and the proximity
of medium and close range shots contribute to our imagined closeness with the
subjects. Even the photographs from Saturday supplement not taken by Delo’s
staff photographers offer a more positive, sympathetic depiction, indicating to
the correlation between question of positive/negative coverage and Western news
paradigm (depth of coverage) already highlighted by the NWICO-related research
of the 1970s and 1980s.

Figure 1: Delo, 9% of April 1980, international news page

Bo Nimeiri zapustil Sadata?

thditev med Sudanom in Egiptom — Pritisk mlnk:l]r ?reslol.n.ic Razumevanje kairskega
[ tiska — Gospodarske in politi¢ne teiave sud ga p dnika DZafarja Nimeirija
OD DOPISNIKA TANIUGA m\«n':‘-i] E_ﬁ_pl:, ker je predie- sporazuma. To po svoje dri,
KAIRO, 9. aprila - V Ki it javno govorijs o ik Mimeiri. ko so ga razmere | prav tako pa je tudi res tivio,

ndrogalmenm | L otile da se je k demu takemu | desar Sida note povedati, da
stalidéu Sudana do Egiptan oziroma prirnavajo tudl dolodeno obladi- | 7yeyel” zhajal iz svojega vodila, povedati, da je

Kot je znano, je¢ Sudan ena
tistih malodtevilnih drlav v tem |
delu sveta, ki po podpisu mirov-
nega sporazuma x lzreclom ni
pretrgala diplomatskih stikov z
Egiptom, raradi fesar so wrpeli
sudanski odnosi 2 drugim arab-
skim svetom, e posebno s sose-
dami. Polakati bo torej treba, da
3¢ bo pokazalo, &e je 1a ohladitey
na refaciji Kartum-Kairo posle-
dica pritiska arabskih driav ali
dokonénega spoznanjs v vrhovih
sudanskega voditva, kam vodi
egiptovsko—izraelski sporazum.

Kot vselej v podobnih razme-
rah, ponuja tukajingi tisk odgo-
vOF na (a vpratanja in pravi, da
spredsednika Nimeirija ne b
|smn:]| obsojati zaradi nenadne

tev v odnosih med drisvama, oparno zadnje mesece.

Iomlnl-u cgiptovikega vElraja-
nja kot sudanskega razumevanja,
in pravi, da se je sMimeiri na
vsem lepem spremenil, da 10 se
njegovi odnost ¢ Egiptom ohladi-
li, uradni funkeionarji v Kartumu
pa napadaje egiplovsko poli-
tikos.

Vezroke takinemu obnaianju
uradnegs Kartuma i2e Ibrahim
Sida predvsem v notranjih in zu-
nanjih tefavah, s katerimi se soo-
£a redim predsednika Nimeirija,
ki mu je, kot pravi ta tednik,
suspelo rediti notranji polodaj, se
pobotati 2 nekdanjimi sovratni-
ki, kar pa ni bilo dovolj, ker je
ostala zunanjs opozicija, ki mu
vedno bolj grozis

Fo sAhbar el Jomus bi to

saj s0
se nadenj ;gm.:. Stevilni politiéni
in gospodarski pritiskis

lahko odpravili eding
tako, da bi spredued,

Nimeiri
| mehal podpirati Egipt in bi javao

Gilavni urednik tednika -J\h | obsodil predsednika Sadata ter
bar ¢l Joms [hrahim Sica raed I mirovni sporazum z lzracloms
nja odnose med driavama, kl ju| Kot pa ugotavija 1a tednik, vae 10
e leta drudi ohlapna ves, bolj ic ne pomeni, da se je Sudan

da namen opraviduje sredstvo,
V svoji analisi egiptovsko-su-
danskih odnosov Ibrahim Sida
navaja, da je il predsednik Ni-
mein vnaprej obvellen o eg;y
tovskih namerah pred Camp
vidom in m mirovnega

|
|

ANVAR EL SADAT - Vrodi

veter prinais ohladitev

bilo namred stalilde Sudana do
egiptovike mirovne pobude fe
od samega zadctka na liniji, ki
sicer ni bila odkbomina, ni pa tudi
pomenila odlodne podpore.
Sudan se je udeledil wudi vieh

" | arabskih sreanj. od bagdadske-

Ea naprej, na katerih je bila ob.
sojena mirovna pobuda predse-
dnika Sadata, vendar se ni jasno
izrazil, teprav je po svaje sprejel
resalucije arabskega bajkotira-
nja Egipta, izvremii tiste o preki-
nitvi diplomatskih odnotov, In
tako se je zgodilo, da o ostale
Sudan, Oman in Somalija na tem
obmolju edine driave. ki so pu-
stile svaje veleposlanike v Kairu
tudi po podpisu mirovncga spo-
razuma med Egiptom in lzrae-
lom

Viodi putlavski veter hamsin,
ki te dni piha nad mestom ob
Nilu, nesed 3 seboj valove vrodi-
ne in peska, kot da je delno zni-
fal wemperaturo na politiénem
termometru. ONitna je 1o za Kai-
o zelo neprijetno.

MIROSLAV VISNIIC

Figure 2: Delo, 9t of October 1980, international news page

OD NASE SODELAVKE
WN'N. 9. okiobra - Nesporni

.«.u polititno teto ZR Nemdiji

starosta soclalnih i

lastne Hodi x
i!l!ﬁn wolitvah

ixjavami, Herbert We-
s majhno razburjenje. Polem,

|e v nekem Ineﬂ']ljl porarmo mlil nlﬂn wvodenjn 'oul.mgn boje
3

svoje stranke, je ¥ p
el

nekaf viebimkih krititnibh pripomb tu tnd
eﬂn{m‘mwmhl ﬁl:‘dnm::enmn bl

“premajhne

druym \t!ll:lm zahodnim dria-
vam, ki naj bi imel zaradi pm:h—
nih n'lwllum wedji

Premiki v zunaniji politiki ZRN?
e polihie S Wehaar s Svet popatceate Toacac Y s ek Bty

zagotovilo, da je pripravijena
vkljuliti celotno svoje evropsko
ozemlje v obmodje veljavnosti
tako imenovanih wkrepov vzaje-

prostor nasproti driavam variav-
ske zveze. O soglasju je mogode
govoriti tudi tedaj, ko gre za
OINOVIIO baro bonske

Eot kritiko popuiéan]s viadnim

.r!“ ulﬂuﬂm

In kol napo
minkster e

Wehnerjeve besede so zagra-
bili visti, ki Iﬂcm)n. da so s¢ ra-
amerja modi znotraj viadne koali-
cije spremenila potem, ko so li-
beraleh dosegli uspeh na parla-
mentarnih wl.w-h in zdaj napo-
vedujejo, da koalicija zaradi na-
kopidenih vsebimkih problemoy
ne bo vadriala itiri Jeta do na-
slednjih volitev. Napovedi o raz-
kolu prizadeti zavratajo, toda
vairajno se pojavijajo v tisku
analize, ki da o0 s

ed ostrefiegs sootanjs 2 linljo, ki jo rastopa zunanjl

naj bi pemenilo, da svobodm de-
mokrati Hansa-Dietricha Gen-
scherja " kljub  svoji majhnosti

r.-nu av wsiljujejo obe strani.
P NDEI!\IIIH! ::‘:I obwladujejo
poga\m o koalicijski platformi
socialnib in svobodnih demokra-
tov, runanja politiks v napvedjem
delu mi sporna. Cestitke tujih dr-
tavnikov so dokarale, da tujina v
amagi koalicipskih strank doseda-
njc bomske viade vidi tudi obet za

premikom proti metambi desni-
i liberalci postali zanimiv koali-
cjski partner tudi za sedanje
opozicijske kritansko demokrat-
ske stranke (CDU - CSU). kar

aunanje  politike
ane s pojmom  politika

i Schmidi-Genscher. Zanesljivo je

tudi mogode redi, da je hila
danja politiéna linija izid volje i
pripravijenosti obeh skupin dati

zunanje polilike: v ecnaki meri
naj bi jo sestavijala Svrsia vklju-

HANS-DIETRICH GEN-
SCHER - »Realistiéna« runanja
politika

“mnega ja, torej dolods

g2 svrajemnega nadzorstva nad
premiky oborodenih sil. Del poz-
navalcev sstarega Genscherjas,
tistega torej,
treba upodiey:
kratskih zunanjepolititnih pre-

darjanjem  susodnos
atlantske vojatke organ:
Zverno republiko Nemdijox
hiva pojem zahodnega zavezn
tva nekoliko drugaden pomen in
da gre na rolun pripravijenosti
nadaljevati s politiko popuitanja
napetosti, V dejstva, di je Her-
bert Wehner v omenjenem

voru s poljskimi novinarji goveril
o Ikodi, ki je nastala, ker }"::Zt-
hod zapravil celo leto, preden j |=
zatel s pogajanjie, so opazovala
wideli tudi kritiko bonikega stali-
La in morebitno podrodje kon-
Miktov med koalicijskima pan-
Aerjema.

MOJCA DREAR - MURKO

Figure 1 and Figure 2: Visual equals: small head and shoulder portrait was Delo’s dominant mode of
depiction of politicians or military leaders in 1980, regardless of their geopolitical affiliation.

29



30

International News in Delo in 2004

In 1991 Slovenia started its process of “catching up” with the West and the
media, which had played an important role in mobilising the civil movements
in late eighties that led to country’s independence, were awarded freedom and
function equal to their Western counterparts. In accordance with classical liberal
theory of the press, they were no longer counterparts but “watchdogs” of state
power, their freedom subjected only to the power of the market. The ideology of
free market and Western standards of journalism and news making came hand
in hand, producing inclination toward “power without responsibility” journal-
ism. It should however be noted that the freedom of state interference did not
extend to all media alike; while press was for the most part deregulated, the state
tends to keep some sort of control over the broadcasting, particularly television,
what resorts in a sort of paternalistic-commercial media system typical of many
post-socialist states (Splichal 1994). Delo today enjoys unrivalled position as the
country’s newspaper of record. With an average daily circulation of 89,000 copies,
it reaches large share of country’s intelligentsia and decision makers and strongly
influences the standards of journalistic practice. Thus for example it still strives to
provide “national” interpretation of world events as they unfold through sustain-
ing its foreign correspondents network and sending its special correspondents and
photographers to provide either spot news coverage or background reporting and
reportage to places ranging from Sierra Leone to Afghanistan.

Not surprisingly, the paper has changed immensely over the last two and a
half decades; the most significant changes are reduced number of articles per page
and the increased emphasis on visual information and presentation. Previously
dense and scattered blocs of text gave way to a much-standardised layout, which
is dominated by few large photographs that unmistakably assign the level of im-
portance to articles and guide readers’ attention across the page. The space made
available to international news is now limited to front and back pages (where a
small section of short (formerly “teleprinter”) news is carried) and one page section
of “international politics,” where large, up to half-page advertisements frequently
notch into the news space. The six-week sample thus includes only 625 news items,
a reduction of nearly 50 percent that accounts mostly for short “teleprinter” news.
This reduction can be linked to contemporary “media division of labour” where
newspapers tend not to provide as much information as possible but focus on more
in-depth coverage of selected events.

Out of the 625 articles, 51 percent were from Delo’s correspondents and stringers
and 15 percent were written by Delo’s journalists (no sources were quoted). Although
Slovenian national agency STA is the second most frequently used source, it cannot
be taken all together as “indigenous” source since its service is mainly composed
of translations of major Western wire services. And while the direct use of Western
news agencies material has dropped to 10 percent, the alarming change from 1980
is that (attributed) use of material from national or privatised agencies of former
Third and Second World countries has completely disappeared.

Geographic distribution of news coverage indicates that Delo’s international news
are confined mostly to its immediate geographic location — Europe (40 percent) and
the countries of former Yugoslavia (17 percent), followed by Asia (due to a cor-
respondent stationed in China), Middle East (due to conflicts in Middle East and



Iraq) and the United States. Africa was reduced to less than five percent of coverage
and Central and South America to less than one percent of the 625 articles.

As for the topics and the question of negative coverage, news articles continue to
be dominated by official politics, followed by negative news (wars, coups, crime
and terrorism) that make over 80 percent of articles. There is however a notable
difference regarding which geo-political areas receive which type of coverage:
although ranging from 30 percent of articles on Asia, to 50 percent on Africa and 75
percent on Middle East (inflated by Iraq war), the negative coverage is characteris-
tic for the former Second and Third World countries while coverage of developed
countries of global West is restricted to “protocol news” and economy. Another
notable change from 1980 is that the negative coverage of developing regions is not
complemented, as before, by other type of news such as economy or culture.

Photographic Narrative — Symbolism

Since 1980, photographs had increasingly become an important element of Delo’s
narration of the international news. Not only did the use of photographs more than
double but their prominence increased significantly. Large photographs (often
up to a quarter of a page, printed in colour) no longer serve only to supplement
texts but are often exploited for their own storytelling potential. The imperative of
visualisation is so strong that photographs with little or no news value and direct
connection to textually described event are occasionally used to alert to “important”
events. Another significant change is that published photographs are no longer
confined to formal, straightforward recordings of events, although “validation”
photographs of unfolding events or their aftermath and identity shots of political
actors (portraits) still prevail: there is an increasing number of photographs whose
primary function is notjust to illustrate but to symbolise the depicted events. These
photographs utilise commonly recognisable codes such as body language, symbols
and inscriptions to frame and interpret the depicted subject’s reactions or relations:
examples range from facial expressions and gestures of political actors — Fischer
(22.4.), Baroso (14.10.) Sharon (10.7.)) to a juxtaposition of soldiers with a white
dove in the streets of Baghdad (18.10.).

Delo’s visual coverage of day-to-day events remains dependent on Western
news sources: AP, Reuters and a recent entrant into the business, EPA, provided
over 80 percent of the 192 photographs used in the 36-day sample period, while
Delo’s staff contributed less than 10 percent. The geographic distribution of photo-
graphic coverage reveals the same imbalance and “blind spots” revealed by the
textual coverage: focus on immediate geographical location and the Global West
(60 percent) while Africa (7 percent) or South and Central America (1 percent) are
made virtually invisible.

Similarly to 1980, Middle East received high photographic coverage due to ongo-
ing regional conflicts. But structural imbalances become even more apparent when
this geographic distribution is mapped on content of published photographs. Out
of the two main topics of visual coverage, violence and politics, the former is firmly
the domain of the less developed countries while coverage of the developed areas
rarely departs from the latter. “Protocol news” photographs and those serving to
identify political actors are prominently displayed and when compared to those
of 1980, are less formal both in terms of content and composition and often feature

31



32 javnost-the publi

Figure 3: Delo, 7" of July 2004, international news page

Dclo
steida, 7, julija 3004
epaiin senanagedelosh

svet

Hrvagka poc drabrogiedom OVSE
Pozitivni koraki,
a dalec od idealnega

Vit parejenger pri vt piremsdoniu Sr
Tedre v pravorendiu = Seliser haikals preseesan i n.n.m-

Zagres 2l

anie T

s it A Kamaditiene
e o

» marcens
er e e o atsage b

"
o v ook
-wh- e ok
Ul s e

e e
oo k. "

Shizalrena Ralija
Zjutraj minister,
popoldne premier

NeBatvri e siatifos voliee, abugi ue
i, st s by vibar Bisee pofigel
oo et i S48 Bekcor o ey

e Kk nephamben. ot 4 o] Sirneva g
oo, iy e

sl AT e ART) (P If"‘
::m-m—unh'wl-nm“ﬁl e
i st e VRe€ Snic mion boma g

mumumh"—m'mﬂu

1 bl ainsnt s Eaanines

== T
N K e b, 0 s S
P Ty

g oy

...
T et o
it e "
e e e e T

gty -1
\mu.nmwmu- r
i .
]
Ko
o et g, b
.+ Lt s 5-‘;‘,
it bk fhrs ¥ [ toyee At 1 MmNy
e e
e Sk 808 (g riap mi“'”m” il ks b e (aped L e 7 b o
v b s v OVIL & redus w1l dsmhn e RS e o we's -
- . g £ arvjangem sy provode Vewas Sar Ofbol g T Bk ot it B 13 oy bk it
ml*-l-«--u-.-l-u -u...-_m,w.-.. prelavure. da se b sk el deria ~
e e, ey b ey
iyl o i Hiresika, v
Vegtoloy oo Wb Seber st weions wsmenanf Hasedh v i sevels o e e gt s o e s
Sk, s i, redar T S & Trptsvran A ikt e L At P8 S e 1 0 e e tiri 10
o i e e, B e i e i .
opusiocad med vope, lakave  blod aboh poroes hralkis - fre woise thotmr. vt Retwars ial do ol veje i mbong v v
scwe- Frise Tt o e it 4 e Mo et

- Stavke in kmeki punt v SCG !

Ni kruha brez motike ez

m biseibign nersdosnipiva
5 bl bt o priprnfyens. 81 £3h g
Lewn b ¢ \‘mg 2 70008 ».mn pmu-.lm p‘m:r - Kmietje

Rstersh g el i et

a0 2 Bliokasshe ¢ mangt e s pomtis

sk § promgs 7.3 denarys 14

Beagras Kmr mans
»

- e v SCT; sekaat 83 denaria.

Vi uc g v i, B it

-

e deal da e ghonns

Wl gvdtnam oy

. i) M«!n.kl. € un
wadim To

P s s B Kank

mrvrata sebidengcrvtnim el i

St evibvaste o ke, 6 e Vel i
e, 10 Mo 1 meme Gt wmw»mn»mmmﬂ::

1 i ey e, 10
. 30 spa i W
' pasgtery

£atnje conrorie. Lu e bk ehal oo Kiark . ki € spodieien hea'q ik
Groviarmah i [ s Livioe e e Tk, Wins S v ek 0 ¢
bt b s nia

- 18

pobp o I Seemitarp sk

o i i
et Viglars K o

it
= spera hecce. ]
3 dns 3 biogram okch I8 st P deara et
v g

e s Bt ¢ Reesbon 1A

Finbidcusagen " o b Y
Ak bastigz, b o v ubiki  plavee darised wseng 4 e isbuke viade Mecipha Lobus  doliok v Ineh 860N 1 daguita, 1. Segtembes i 3, satoben.

Virh Afridke unije
ZacetniSke teZave
celinske organizacije

Dve el po imstanorityi A) fm#tw#vﬂdu)\m
"Sadels ridnevs vohunzko e Breme kriz

10 0 otk opuosnabegy, e Domkrabine srpabide
se. Komgn Ui Tl spare1gla v
i fouie g
okt 1 Gt i sy ditar. Filih
ey u
Predinads spounilh otgs- - ma Lieadh Lt ook e el

v Barsiys =
Soma- Ll b 3¢ i ks e

doiogo 10 1w emeuis
3 st pas- Aot e Skisium

i brina ol
V st ol Wy s e o

ek sk
makh i) reuh e 1 e,
s o s s - Spepil i kit Ul ¢ Ak

¥ wtiop ol
e
P gtk e e - i
e [ [
lani, b wicar 84 bean 2610 . i .. i
Al s, b 0 38 ety ki pe- " o e
vensai 1 1y ol e ensvpeers, T MLl Aol )

sy aheske emotrou (OAL, o Lotrd pronatun Uinge basta — Otim o, puiten

S e sl Ul hupition, i = P a ridomivery
Aaws ehavami, b fo ok sarsb o o o] ﬂ"‘".“""" rt oo

. TV e s v v o
o g s n.m:.uu iy

W dags  Kjeh iom in drege et e v A
-

i Iskoti v Alriki, mn baierem
P ool

st Msamer ol Go-
vpratass aehran
cekmaki » ey, ks po descileigh  wplinih dedaw i
e b, k) o e - :ﬂ L4 poi w.nnﬁm;*ﬂ:
o<l et e e bk s e posse-
s 1™ Vgt ima- movciems beegomks krug, ki se £ oty prddave krane, o ¥
e ¢ satids el earsah

Figure 3: Hierarchical visual discourse: in 2004, politicians from the West are more frequently depicted
and their photographs more prominently displayed than those of their counterparts from the devel-
oping world. They are also more likely to be represented informally and in active mode (e.g. through
gestures), while their counterparts are by rule presented in passive and more formal mode.



“snatched” informal moments of meetings. While the West is mainly personified
through important individuals (politicians), the former Third World is more often
represented through anonymous individuals, groups and masses that are either
the focus of attention or appear in the background of negative events and their
aftermath (bomb explosions, military operations etc.). More often than implement-
ing order, former Third World subjects are depicted as the creators of disorder or
as passive victims. The third feature of the negative photographic coverage is the age
of depicted subjects: it is far more likely that the Western subjects will be adults
than in case of former Third World, where images of children are frequently fea-
tured. The issue of age difference is particularly important to the questions of the
NWICO debate as such photographs (starved African children, Arab boys among
ruins etc.) contribute to the spread of stereotypical images that tend to legitimise
Western (superior) attitude towards less developed countries.

One aspect of this superiority stance is evident in Delo’s use of photographs:
not only are photographs that confirm the above mentioned stereotypical imagery
more prominently displayed (e.g. photograph of passive victims — hungry Sudan
children in refugee camp — was published more than four times larger than the
photograph of active African subjects — Sudan women demonstrating against the
ongoing violence) but are used instead even if their connection to the textually
reported event is casual or non existent. Examples range from appointment of the
first African war crime tribunal being illustrated by (archive) photograph of armed
African peacekeepers (6.7.) to the front-page news of railway explosion in North
Korea illustrated by a quarter page photograph of a provincial railway station
“somewhere in North Korea” (26.4.).

International News and Their Visualisation in Delo

Existing research has generally confirmed that international news reports in
contemporary mass media have significant influence on knowledge of and opin-
ion toward foreign nations. Although news photographs play a central role in this
process as they serve as symbolic markers that secure enduring representations and
interpretations of depicted events and although media are even more dependent
on agency materials for visual than textual coverage due to higher production
costs, the issue has been significantly absent from both NWICO debates and the
subsequent studies of information dependency and one-way flow of news. The topic
thus remains largely an uncharted area despite photography’s intimate connection
both to Western colonial expansion and to the discourse of objective and factual
reporting.

Photographic representations of international news play a key role in shap-
ing ideas about “others” and news photographs are one of the most pervasive
instruments of framing the news. Particularly the photographs that transgress the
traditionally assigned role of “objective recordings” can act like “information-pro-
cessing schemata” (Entman 1991, 7) that “promote a particular problem definition,
causal interpretations, moral evaluation, and/or treatment recommendations for
the item described” (Entman 1993, 52) through conscious or unconscious prioritis-
ing of selected concepts, keywords, symbols and metaphors. Although this task
is to a certain extent inherent to press photography’s mission of communicating
the significance of an event in a single image that the viewer should immediately

33



34 javnosit-the public

Figure 4: Delo, 8" of April 1980, international news page

DNEVNE NOVICE DELO # stran 3

Jugoslovanski| ¢ " S TELEPRINTERJA

pridejo na

KABUL 7. bgeila - Sovjersha apenijs TASS i wporotiia
stganstammin agencije Bahiar 0 Blnem weviashy nlammke boafe-
remce ma mimabrki s, ki bo od 18, 40 36, sprits  [slamabede. V
Moot fe redeno, da je ickiubtey Afganivians s e orgarascie

ar

Prricrmay kabuiika viade pa apensis Bahias pudatie, e im
~metavanie v al

nahooone mikih. beisansdih, abipamiih in belpipkih
o h e 1 hmuuwmunwnm.umuu-«
oanir a3 ok - % . | v v P

loima ot it |
delavers v Alhs am-t'nnllw 7 | Sl.lmukie odpotoval v Plongjaig

| TOKID, 7. apria (291 - B kamputiski viadas, prine Noro-
dom Shasuk, e edpotval + Poegiing. je sporcdis owednjs
horejska sk KENA W

" | programs trvangs priscs Sikansks v DLR Koven

| Obiska v New Delhiju Manjia blagovna menjava ZDA - SZ

: ;:em.mw—m-—yu o dncija ) seina o T, 25 (AT) ~ Ameri trvon  Sovienta
g et e e | 28 SV TR e S TSR e T -.-u: gt oy o s i ...m
. Lev_ e - = ik malo
Teroristiéni napadi v |Varfevanje z }Odgovor S e e o ] e o s
-e . . e u =
Tul'él energlov salvadorske mmvﬂmwﬂﬁm
wiﬁiﬂ‘lﬂfﬂ“ ZR N:mﬁ]i desnice freimppiern 4 '-'-- 1
p"""‘" - s e cev
wmmﬂlﬂ' Pioanini misister Matt-|Z resbcionarso silroko ma- | miomosihe Comiian gy oof bot e Soi il =
ANKARA, “____ boffer manikal govorics o | donsine irontos naf bl Sabva- '“""9"""“
--“--.:u- BONM, 7. (Taajug) = | MEXICO, 7, aprila (Tanjor)=V | Dy Sandos Djidova
T e | 3 T S| AT | oo s et e s

Tomsnas = Foperomib g o i, b . ety s 4y o e 11 | ST 44 BT o e
ey el g ) e P e SEDRI g
Towis beas dromi faimah ot W gevne et 80 Bode Wademerdt | vt asperten sniots bevinis s o 11ne 604 Il---naud---— - Fracs besfarst

e itk barerk oy ah e e e ]

Kim Dzong Il v vasi bogataSev Zadnjl pozm k zdruzitvi Cipra

Srvrennburafukl vediied) .“”,-A"n itvhik Prkinge jen ondeedi tﬂpu wrifa grikim -w-nla-uwﬁ-sdl im-dm-aah:ﬁn«ie oy
..y.um-mtr-. pregtam, i b i premenile po &‘Z.‘é FUp el B vty
K g B g e Ly e s O gt e m-. .-u\.-«- b
Niibes il sieaies e 1 9N B 15 U o N KAl b it

e e 13
RS it bt e o o then st e e Vi Torepe e mae s nd et ] padptl Ao, Avape Ml St s

g e o

e e 8 b el L 4 [ prisrs roermnr, HA/A] el AP RN e

e whinis e e ol e el 2 4 s pedefe s e s
o, rwse dar e i '..'.“4...' ,.....- [T
e te—— R
i s 4l L e B Tt it
e e e i o e e e flngn o PR —————
i i 1 e et s pow ek i s s M b W | oi's o e e by 41 memiries

b po
e et virin el et s e i el v ity | e e I ey
. s

ol sl et | g s poin et
kit P

b
- oo T4 u----. e 1ol s = et

e ek, i - = Llliah i bk S o | 1l

s gt b P A, Ao Lot | i s o, b

e b g oo Vot S AR . i seeares N fibirveFarena Bkt [ e

Osaumitey Moamerja of Gadafija ¢ kondujc

Vabljivi vonj libijske nafte

Vorabi " itk sambed) Bl e Lot odibodad

odpared prepevedances orelu in predveem velike salege nafic pod Libijuke puitare
m...f"’..-.mm }‘-.fu. - v ajin ; --{'n--m P -_a-m'::{,—”

,w,“w_ummnb—«dml}x—aﬂ ey m..z:::‘ ,....m:-

Figure 4 and Figure 5: Location of politics: images depicting international relations between non-
western countries — like the 1980 Indian-Vietnamese summit in Figure 4 — have all but disappeared
from the pages of Delo in 2004. They were replaced by more “vertical” vision of international politics
where the non-Western politicians are depicted only when meeting their Western counterparts. These
meeting however are not among equal parties and photographs are often inscribed with symbolic
gestures depicting the superiority of the West and the inferiority (passivity) of the developing world.
In Figure 5, it is not the Libyan but the French representative that is pointing the finger.




comprehend, this is most easily and effectively achieved through symbolic cover-
age that resonates with the set pre-established of images, stereotypes and clichés.
Journalism thus turns to visual storytelling because of its ability to contextualise
the discrete details in a broader, symbolic frame (Zelizer 2004, 130) and the appar-
ently unmediated realism of news photographs renders more natural and hence
more pervasive.

In conclusion I would however like to argue — in spite of the above noted sup-
port for the information dependency thesis — that Delo’s negative photographic
representations of international news from the former Third World are to a large
extent the result of “indigenous” editorial decisions and gate keeping.

News agencies set the limits of agenda for international news both in terms of
which issues are covered and what importance they are attributed to. Thus they
to a large extent “determine which characteristics of a given country are known
outside that country” and “how those characteristics are assembled into a mosaic
that makes up the overall image of one country in the eyes of the residents of an-
other” (Becker et al. 1981, 105). Within this general frame, editors make conscious
or unconscious culturally dependent selections that, depending on the event, can
decisively shape the preferred reading and interpretation for the audience. Several
studies (e.g. Kirat and Weaver 1985) have noted that the news agencies supply far
broader news diet than the one that reaches the readers on “international politics”
pages and that offerings of wire photographs portray a far more complex version of
events that is not reflected in published images (e.g. Fahmy 2004). A recent Slovenian
example seems to confirm this argument. A comparative study of the photographic
coverage of the US invasion of Iraq in two Slovenian daily newspapers indicated
the role of “indigenous gate keeping” in framing the interpretation of events: Delo,
which featured photographs from four agencies (AP, AFP, EPA, Reuters) and its staff
correspondent framed the conflict in the Orientalist discourse of civilised “West”
vs. barbarian “Other” and focused on symbolic dimension of the conflict, while
Vecer which relied on a single Western source (AP), produced a distinctively non-
symbolic, more neutral and sympathetic war coverage that prominently visualised
the Iraqi side (Tomani¢ TrivundZza 2004; 2005).

Due to insufficient standards on how to use an image in news (Zelizer 2004),
editorial selections of photographs is often highly personal (Bissell 2000) and re-
flects organisational routines and practices as well as cultural values and prejudices
steaming from collective identities (professional, national etc.).

As Shoemaker (1991) points out, neither individuals, nor organisation and pro-
fessional routines can escape the fact that they are tied to a broader social system,
which remains primarily the context of nation state and collective belonging to
imagined community of a nation. Studies have increasingly pointed to the pertinent
presence of national perspective in the coverage of international news and its
dependence on geographical, political or cultural affinity to the reported nation
or area and that international news are “a socially constructed product that has
been filtered through the national interest” (Yang 2003, 247; see also Nossek 2004).
In spite of the growing influence of globalisation, political context still operates
on the level of nation state and consequently influences media representations,
which is particularly true for elite media, such as Delo, which rarely undermine
the hegemonic societal self-perception.

35



36 javnost-the publi

Figure 6: Delo, 20" of April 2004, back page

Zadnja stran

Evropska banka sa obove ot razvej
Predsednik ostane
Jean Lemierre

| s i handidas ca TP =
w;« b direkinia Minbrer Moamot

L Je—

= ;

V Empr s srtakin specialeer o hovek, g et
Earajrvs. - Hedckeds show v Videgr e, s prane e e SN s e e, e e et
e e s | e e e : e By

1 one e s b o
s [ty T
i ot anr <l Frorey R st
1oy sl w4 e ke P K TY4S

e g FTY g
..-—-u«nu............-:-...&m

%
|

H

i
i
i

i

f
i

Higt

i
i
1
i

EE
h
i

Figure 7: Delo, 6% of July, 2004, back page

24 S, zadnja stran
Scienje v Hangs f - T ] _ 6. julij 2004

Kaj bodo po\rcda]c . . “ Vremenska napoved za

Milodeviceve price \ ; :

Puslabtan sdravje obiotregs sthodike
nadalyrvasje sapletmega procese

B e e i s i et e o | e gt
TR g T T 0 e i 1 e e o e o i 698, 48

= v
s T, S e b p———

sERmEad memmiat o, Bog varuje KaradZiCa« SEEEERSES TmImn oo e

|
I

Figure 6 and Figure 7: Same topics, different images: while ICC (Figure 6) or Hague war crime tribu-
nal hearings are routinely depicted through photographs of hearings, courtrooms or identification
portraits of the accused that symbolise the eventual triumph of justice and personal responsibility,
the (archive) photograph that accompanied the news on the beginning of the UN war crime trial in
Sierra Leone (Figure 7) evokes a set of entirely different connotations.



When addressing the question of biased (negative) coverage of foreign news,
we should take into account as Roach argues, that cultural imperialism is “never
simply external force laid over existing social relations” (1990, 278) but a web of
complex relations within which “indigenous” practices and appropriations are a
force of significant influence. The fact that the ideological colouring of the photo-
graphic coverage “need not be deliberately chosen or even explicitly recognised
by the editors who deploy them” (Fishman and Marvin 2003, 41) does not negate
its presence and connection to broader cultural context. International news is
particularly subjected to the socio-cultural binary of “us” vs. “them” matrix of
national identity formation, which is never given but historically created and re-
created. As Sonwalkar argues, “news must essentially be about ‘us’ ... and even
though the contours and constituents of ‘us’ usually remain amorphous, journalists
always have a clear conception of what will interest ‘us”” (2004, 208). Nations are
imagined communities and authors from Tarde (1898/1969) to Anderson (1983/1991)
have noted the importance of media in generating and maintaining the awareness
of such collective belonging and differentiation.

International news reporting is thus subjected to perceived national identities
and national interests and the question of “regional bias” — so often highlighted
by NWICO opponents — is thus not a question of “real” geographic categories but
of imagined geography of imagined communities.

Shifts in Delo’s editorial policy are an illustrative example. As long as Delo was
a part of Yugoslav media system, the imagined geography of “our” international
news included news from Colombo, Bogota, Havana, Freetown, Salisbury, Adis
Ababa, Bangkok, New Delhi or Bandung while post-independent Slovenia — where
negation of past Third world political connections became a political imperative
and perceived as hindrance to its now achieved goal of joining European Union
- remained confined, like most of Delo’s correspondents, to news from Euro-
American capitals. A further indicator of the strength of imagined geographies is
Delo’s coverage of former East European countries, which although geographically
or politically close (especially after 1991), were never a part of wider imagined
community and were thus textually and visually poorly reported — both in 1980
and in 2004.

The image of a country or nation in media of another country depends on the
extent and type of information available and although we can not deny the power
of major Western news agencies to set the global agenda of international news, the
power that lies with the control of distribution, we should not underestimate the
power of “indigenous” gate keeping decisions, first of which is to disregard the
available alternative news sources.” But as the images that shape our global reality
(despite the proliferation of media) continually come from few and increasingly
powerful voices, we are further and further away from pluralism of information
sources that — as a necessary pre-requisite for effective practicing of democracy
— was demanded by the NWICO movement.

Notes:

1. The underlying definition of communication right as the property right that lies at the core of
the “free flow" of information doctrine is a key generator of structural imbalances (domination of
developed countries) of international information flows.

37



38

2. Several authors (e.g. Barrett 1980) link the agencies’ definition of news with the political and
social needs of their home countries. More specifically, some authors such as Lange (1984) argue
that the negative coverage of the South serves a basic psychological function to Northern societies
— it perpetuates and reinforces (also justifies) the superiority of the being Western.

3. These critiques however, were not without historical precedence. Between 1917 and 1948, when
Associated Press (AP) was engaged in a campaign to break the existing cartel agreement and insti-
tutionalise the “free flow” of information doctrine on a global level, the discontent with the estab-
lished information order was voiced in a manner that echoes the NWICO critique: the breaking up
of the cartel was promoted on the ground that “European monopoly prevented “the advancement
of durable peace and understanding among nations of the globe” (Renaud 1984: 15 ), control of
news flows and means of communication was seen as “necessary for the national prosperity of the
United States” (Renaud 1984: 12), while media observers “bitterly deplored the unfavourable image
of the United States disseminated abroad” and criticised “the injection of national perspectives and
values into their reportage despite the agencies’ claims to objectivity” (Bullion 1982: 159-160),

4. Positive coverage topics included: (1) official politics, meetings etc.; (2) economic matters; (3)
peacetime military and defence; (4) development, international aid, social service; (5) culture,
science and religion. Negative topics were issues of: (6) wars, coups, terrorism etc.; (7) crime, legal
issues; and (5) famine, poverty, natural disasters.

5. This “primary” decision is symptomatic as contemporary (Western) mass media function to
normalise and obscure the current global and political order and — at times of international crisis
— overtly appear not as watchdogs of political power but participants in policy making of certain
countries. Through this, they simultaneously obscure Western involvement and responsibility in
“failures” of undeveloped countries as well as delimit the array of possible actions and solutions.

References:

Alleyene, Mark D. and Janet Wagner. 1993. Stability and Change at the “Big Five”News Agencies.
Journalism Quarterly 70, 40-50.

Anderson, Benedict. 1983/1991. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of
Nationalism. London: Verso.

Argumedo, Alcira. 1982. The New World Information Order and International Power. Journal of
International Affairs 33, 178-188.

Becker, Lee B., Paul S. Underwood, and Dafna Lemish. 1981. Western Wire Service and News of the
USA in the Yugoslav Press. Gazette 28, 105-115.

Boyd-Barrett, Oliver 1980. The International News Agencies. Beverly Hills: Sage.

Boyd-Barrett, Oliver. 1998.“Global”News Agencies. In O. Boyd-Barrett and T. Rantanen (eds.), The
Globalization of News, 19-34. Thousand Oaks: Sage.

Boyd-Barrett, Oliver. 2000. National and International News Agencies: Issues of Crisis and
Realignment. Gazette 62, 5-18.

Boyd-Barrett, Oliver. 2001. The Final Report of the Workshop on News Agencies in the Era of Internet.
Paris: UNESCO.

Boyd-Barrett, Oliver and Terhi Rantanen, eds. 1998. The Globalization of News. Thousand Oaks: Sage.

Bissell, Kimberly.L. 2000. Return to “Mr. Gates”: Photography and Objectivity. Newspaper Research
Journal 21, 81-93.

Bullion, Stuart J. 1982. The New World Information Order Debate: How New? Gazette 30, 155-165.

Chu, Leonard L. 1985. An Organizational Perspective on International News Flow: Some
Generalizations, Hypotheses, and Questions for Research. Gazette 35, 3-18.

Entman, Robert M. 1991. Framing U.S. Coverage of International News: Contrasts in Narratives of the
KAL and Iran Air Incidents’ Journal of Communication 41, 6-27.

Entman, Robert M. 1993. Framing: Toward a Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of
Communication 43, 51-58.

Fahmy, Shahira. 2004. Picturing Afghan Women: A Content Analysis of AP Wire Photographs During
the Taliban Regime and after the Fall of the Taliban Regime. Gazette 66, 91-112.

Fishman, Jessica M. and Carolyn Marvin. 2003. Portrayals of Violence and Group Difference in



Newspaper Photographs: Nationalism and Media. Journal of Communication 53, 32-44.

Jakubowitz, Karol. 1985. Third World News Cooperation Schemes in Building a New International
Communication Order: Do they Stand a Chance? Gazette 36, 81-93.

Kirat, Mohamed and David Weaver. 1985. Foreign News Coverage in Three Wire Services: A Study of
AP, UPI and the Nonaligned News Agencies Pool. Gazette 35, 31-46.

Lange, James C. 1984. National Development and News Values: The Press in the Third World and the
West. Gazette 33, 69-86.

MacBride, Sean et al. 1980/1984. Manny Voices, One World. Paris: UNESCO.

Mowlana, Hamid. 1986. Global Information and World Communication: New Frontiers in International
Relations. New York: Longman.

Noosek, Hillel. 2004. Our News and Their News: The Role of National Identity in the Coverage of
Foreign News. Journalism 5, 343-368.

Nordenstreng, Kaarle and Tapio Varis. 1974. Television Traffic: A One-Way Street? Paris: UNESCO.

Okigbo, C.C. 1985. News Flow Imbalance: Quantification of Nigerian Press Content. Gazette 36, 95-
107.

Osolnik, Bogdan. 1978. Cilji in pota uresnicevanja nove mednarodne komunikacijske ureditve.
Teorija in praksa 15, 724-737.

Rampal, Kuldip R. 1995. The Collection and Flow of World News. In J. Merrill (ed.), Global Journalism,
35-52. New York: Longman.

Rantanen, Terhi and Oliver Boyd-Barrett. 1998. News Agencies as Agents of Globalisation. In O. Boyd-
Barrett and T. Rantanen (eds.), The Globalization of News. Thousand Oaks.: Sage.

Renaud, Jean-Luc. 1984. US Government Assistance to AP’s World-wide Expansion. Journalism
Quarterly 62, 10-16.

Robinson, Gertrude J. 1977. Tito’s Maverick Media: The Politics of Mass Communication in Yugoslavia.
Urbana: University of lllinois Press.

Roach, Colleen. 1990. The Movement For a new World Information and Communication Order: A
second Wave? Media, Culture and Society 12, 283-308.

Schramm, Wilbur et al. 1978. International News Wires and Third World News in Asia: A Preliminary
Report. Hong Kong: The Centre for Communication Studies.

Shoemaker, Pamela J. 1991: Gatekeeping. Newbury Park: Sage.

Skurnik, W.A.E. 1981. Foreign News Coverage in Six African Newspapers: The Potency of National
Interest. Gazette 28, 117-130.

Sonwalkar, Prasun. 2004. Out of Sight, Out of Mind? The Non-Reporting of Small Wars and
Insurgencies. In S. Allan and B. Zelizer (eds.), Reporting War: Journalism in Wartime, 206-223.
London: Routledge.

Splichal, Slavko. 1994. Media Beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central Europe. Boulder:
Westview Press.

Sreberny-Mohammady, Annabelle.1984. The “World of the News" Study. Journal of Communication
34,118-129.

Sreberny-Mohammady, Annabelle and Robert L. Stevenson. 1999. Comparative Analysis of
International News Flow: An Example of Global Media Monitoring. In K. Nordenstreng and M.
Griffin (eds.), International Media Monitoring, 55-72. Cresskill NJ: Hampton Press.

Stevenson, Robert L. 1984. Pseudo Debate. Journal of Communication 34, 129-133.

Tarde, Gabriel. 1898/1969. Opinion and Conversation. In On Communication and Social Influence,
297-318. Chicago: University of Chicago Press.

Tomani¢ Trivundza, Ilija. 2004. Orientalism as News: Pictorial Representations of the US Attack on
Iraq in Delo. Journalism 5, 480-499.

Tomani¢ Trivundza, Ilija. 2005. A Photograph Does Not Lie: Orientalist Framing of the War in Iraq
in Slovenian Daily Newspepers Delo and Vecer. In A. Pinter (ed.) Communication in the Global
World, 77-90. Ljubljana: Slovenian Communication Association.

Varis, Tapio. 1984. The International Flow of Television Programmes. Journal of Communication 34,
143-152.

Zelizer, Barbie. 2004. When War is Reduced to Photograph. In S. Allan and B. Zelizer (eds.) Reporting

39



40 javnosit-the public

War: Journalism in Wartime, 115-135. London: Routledge.

Yang, Jin. 2003. Framing the NATO Strikes on Kosovo Across Countries: Comparison of Chineese and
US Newspaper Coverage. Gazette 65, 231-249.

Wu, Denis H. 2003: Homogeneity Around the World? Comparing the Systemic Determinants of
International News Flow Between Developed and Developing Countries. Gazette 65, 9-24.



DRUGACEN MODEL KOMUNICIRANJA JE MOGOC:
KRITICNE IZKUSNJE PROTI TIRANIJI TRGA

TXEMA RAMIREZ DE LA PISCINA

V povezavi z alternativnimi globalizacijskimi upanji, ki so se med drugim pojavila na socialnih
forumih v Porto Alegru in Mumbaiju, ¢lanek analizira komunikacijske izkusnje v stirih specifi¢nih
okolis¢inah: zapatisticnem gibanju, reakcijah na teroristi¢ni napad 11. marca 2004 v Madridu,
poskusih odstavitve predsednika v Venezuelileta 2002 in v razcvetu alternativnih spletnih strani.
Clanek problematizira funkcije elementov komunikacijskega procesa, kot ga obravnavamo
danes, in se zavzema za “drugacen model komuniciranja’, ki bi dejansko bil lahko tudi u¢inkovit.
Za to ni treba prevzeti nadzora nad mnozi¢nimi mediji; to niti ne bi bilo zaZeleno.

COBISS 1.01

MNOGO GLASOV, ENA SLIKA:
FOTOGRAFSKO POKRIVANJE MEDNARODNIH NOVIC V
SLOVENSKEM DNEVNEM TISKU (1980, 2004)

ILIJA TOMANIC TRIVUNDZA

Clanek naslavlja vprasanji informacijske odvisnosti in enosmernosti svetovnih informacijskih
tokov skozi analizo sprememb v vizualnem (in besedilnem) porocanju mednarodnih novic v
slovenskem casniku Delo. Vprasanje negativnega porocanja je obravnavano v kontekstu razprav
0 novi svetovni informacijski ureditvi (NWICO), ki sluzi kot normativni okvir studije. Ceprav je
prikazano, da velike tiskovne agencije v veliki meri determinirajo in okvirijo teme in dogodke, o
katerih mediji porocajo, avtor zavrne poenostavljeno vlogo informacijske odvisnosti in poudari
pomembno vlogo, ki jo pri konstrukciji objavljenih vizualnih reprezentacij igrajo “avtohtoni”od-
biratelji, njihove odlocitve pa pripise imaginariju kolektivnih identitet (nacionalnih in poklicnih)
namisljene skupnosti, ki jim ¢asnik sluzi.

COBISS 1.01

97



	Javnost2_2
	Javnost-2006-2 97



