Učiteljski Izhaja 1. in 15. dné meseca na celi Velji List za šolo in dom. -¡S^KS List 8. V Ljubljani 15. aprila 1871. Tečaj XI. Osnova učnih čertežev za slovenske ljudske šole. Poleg ukaza si. naučnega ministerstva od 12. jul. 1.1869., poleg učnega in šolskega reda od 20. avg. 1. 1870. in okrožnice si. dež. šolsk. svetovalstva za Kranjsko sestavil J. L. I. Učni čertež za nerazdeljeno enorazredno ljudsko šolo. Nauki: Učne ure na teden. Kerščanski nauk......................4 Nauk v jeziku, t. j. v branji, pisanji ("za per- vence skupno), slovnici, pravopisji, spisji 16 Steviljenje..........................4 Kazalni in rečni nauk, to je, prirodoznanstvo, zem- Ijepisje in zgodovina, oblikoslovje in risanje 4 Petje..............................1 Telovadba..........................1 Vkup 30 ur na teden. Enorazredne šole imajo le enega učitelja. Ako v taki šoli ni nad 50 učencev — veleva postava — naj se vsi oddelki skupno podučujejo, t. j. naj se cel dan, nerazdeljeno podučuje. Za take šole veljó narisani načert. V kranjskih ljudskih šolah sta pri omenjenem številu učencev navadno le dva oddelka. Akoravno sta oba hkrati v šoli, vendar se le v nekterih predmetih more skupno podučevati. Ti so: kazalni in rečni nauk, petje, telovadba. Pri drugih naukih se mora tako ravnati, da se enemu oddelku izrocé tiha dela, p. pisanje, pismeno steviljenje; med tem se pa učitelj peča z drugim oddelkom. Ker je v taki enorazredni šoli malim in velikim učencem enako število učnih ur odinenjenih, skerbeti se mora, da so mlajši manj časa v šoli. II. Učni čertež za razdeljeno ali poldnevno (z dvema oddelkoma) enorazredno ljudsko šolo. . - S ' » I. (tast) oddeTele. Nauki: Učne ure na teden. Kerščanski nauk ........... 2 Nauk v jeziku............ 6 Kazalni nauk............ 2 v Steviljenje............. 3 Vkup 13 ur na teden. / II. (visi) oddeleTe. Kerščanski nauk........... 2 Nauk v jeziku............ 8 Rečni nauk............. 4 v Steviljenje............. 3 Petje............... 1 Vkup 18 ur na teden. Telovadba se za oba oddelka skupno podučuje eno uro na teden. Na Kranjskem je že sedaj in tudi vsled novih naredeb, zlasti pa vsled naših razmer bode moralo biti naj več poldnevnih šol. To se razvidi naj več že iz ukaza od 12. jul. I. 1869., ki pravi, da naj se dva oddelka za-se podučujeta po vseh tistih krajih, kjer je nad 50 učencev, kjer je šolska izba za vse otroke premajhna, in kjer je prevelika daljava do šole vzrok, da otroci težko dvakrat na dan v šolo dohajajo. III. Učni čertež za dverazredno (2 učitelja) ljudsko šolo. Nauki: 1. razred. 2. razred. Kerščanski nauk.........2 uri, 2 uri branje......7 „ 4 „ slovnica ...... — „ 3 „ Nauk v jeziku ( spisje......— „ 2 „ pravopisje.....— „ 1 „ lepopisje.....6 „ 2 „ Steviljenje...........5 „ 4 „ Kazalni nauk..........2 „ — „ Rečni nauk *) ■ Nauki: prirodoznanstvo . . . zemljepisje in zgodovina Oblikoslovje in risanje...... Petje............ Telovadba.......... 1. razred. — uri, » » 9 » 2. razred. 2 uri 2 2 1 1 v » 9 IV. Vkup 24 ur, 26 ur na teden Učni čertež za trirazredno ljudsko šolo. Nauki: 1. razred. 2. razred • / 3. Kerščanski nauk ...... . 2 uri, 2 uri, 2 uri / branje . . . . 7 » 4 » t 3 » j slovnica . . . — n 2 D 3 Nauk v jeziku ( spisje . . . . — D 2 1» 2 » I pravopisje . — » 1 n 1 » \ lepopisje . . . 7 » 2 » 1 » Številjenje........ D 4 v 4 V Kazalni nauk....... . 2 » — v 1» i prirodoznanstvo . . — » 3 v 4 M Rečni nauk zemljepisje in zgo » 2 7) 2 » » 1 p 2 » Petje.......... 1 1 n 1 n Telovadba........ 1 1) 1 » 1 v Vkup 24 ur, 25 ur, 26 ur na teden. V. Učni čertež za eveterorazredno ljudsko šolo. 1. razr. 2. razr. 3. razr. 4. razr. 2 uri, 2 uri, 2 uri, 2 uri branje . . 7 » 4 » 3 » 1 9 slovnica — v 2 « 2 » 2 J9 spisje . . — n 2 v 2 2 pravopisje — n 1 D 1 » 2 lepopisje . 6 » 2 » 2 v 1 » Nauki: Kerščanski nauk Nauk v jeziku *) Med kazalnim in rečnim naukom (Unterriclit in den Realien) Be navadno ne dela razločka. Jaz bi rad razumel pod kazalnim naukom splošne opombe o človeškem življenji, o ljudskih stanovih, o opravkih, o človeških razmerah, o spodobnem vedenji i. t. d.; k rečnemu nauku pa bi prišteval predmete: prirodoznanstvo, zemljeplsje itd. Zavoljo tega sem kazalni nauk privzel v 1. razred, a rečnega nauka ne. Ukaz od 12. julija 1. 1869. nasvetuje, da se tudi v posamnih razredih v šolah z dvema učiteljema napravijo nizi in visi razdelki, kteri naj se skupno podučujejo; a za kranjske šolske razmere se to le malo priporoča, ker pri nas med učenci ni toliko različnosti v vednostih in ker taka mnogobrojna razdelitev le veliko truda vzrokuje, a daje malo vspeha. P'B- Nauki: 1. razr. 3. razr. 3. razr. 4. razr. Steviljenje............4 ure, 4 ure, 4 ure, 4 ure Kazalni nauk..........2 „ Rečni i PrIro{^oznans*vo • — n nauk ! zem'jeP'sJe 'n ( dovina .... — Oblikoslovje in risanje . — Petje . . ...........1 Telovadba............1 — » - » —— v 2 TI 3 rt 3 p 2 » 2 s 3 » 1 » 2 » 3 » 1 D 1 » 2 » 1 » 2 » 2 » Vkup 23 ur, 24 ur, 26 ur, 28 ur na teden. Kjer pa se tudi v nemščini podučuje, mora se tem naukom odvzeti toliko ur, kolikor se jih odločuje nemškemu jeziku. Geometrija ali merstvo v ljudski šoli. (Dalje.) b. K čerti A B naj se skoz določeno točko C potegne vštrič-nica. V ta namen se skozi to piko vleče pomožna čerta D F, ki čerto A B v točki D preseka. Iz te točke in iz točke C opiši z istim polomerom (Halbmesser) mala loka. S krožilom odmeri narazje G H, ter s to dolgostjo preseči iz točke K zgornji lok. Skozi preseč-nico I in točko O vleči čerto M N, jff _^ _k' Je z A B vštric. Vstričnice se morejo risati še na več načinov. Učitelj pokaže, kako se risajo s pomočjo ravnila in pra-vovogelnika (\Vinkelbrett) ali tri kot a (Dreieck), ktero risalno orodje je sploh v navadi. Kako se vlečejo vstričnice z dvema pravovogelnikoma? S kakošnim ravnilom se morejo naglo risati vstričnice? Navpične, vodoravne in poševne čerte. Ako privežemo na nit kako težo, p. svinčeno kroglo, visi nit s težo vred navzdol. To nitino namer imenujemo navpično ali vertikalno. Kaj je svinčnica (plajba, Senkblei)? Čemu je zidarjem svinčnica? Kteri rokodelec jo še rabi? Navpičnice so ro- bovi omare, vrat, mizine noge itd. Kje vidimo še navpične čerte? Ali so risane navpičnice na papirji in tabli prave navpičnice? Na vagi (tehtnici) razločujemo prečko, skledici in jeziček. (Učitelj vago na tablo narisa). Kedar ste pri dobri vagi obe skledici prazni, ali kedar je v obeh enako teže, takrat stoji jeziček navpik; lega prečke (Wagebalken) pa je vodoravna ali hori-contalna. Takisto leže tudi vse čerte, ki sijih mislimo na po-veršji vode, in zavoljo tega se imenuje ta mer vodoravna. Vodoravne čerte so v izbi ob kraju stropa in tal. Robovi omare, mize, klopi so vodoravni. Poiščite še na drugih rečeh vodoravne čerte! Certa, ki ni niti navpična niti vodoravna, imenuje se poševna ali poprečna (schräg). Robovi strešni, škarnice (šperavci) so poševni; veje na drevesih so poševne. Imenujte še drugod poševne čerte! Kako bodemo risali na tabli navpične, vodoravne in poševne čerte? Kako se ravne čerte merijo. Imamo dve palici, radi bi izvedeli, ali ste enako dolgi, ali je ktera daljša od druge. Kako to naredimo? Ravno tako se prepričamo o dolgosti dveh čert, da se ji mislimo tako položeni ena nad drugo, da imate eno končnico vkup. Potem se gleda na drugi končnici; ako se tudi stikate, ste čerti enaki, sicer pa neenaki ali različni. Takisto se merijo tudi tri ali štiri čerte. Čerti A B in CD v naslednji sliki ste enaki. A |-1 B E H-1 F C ,-1 D G i-i H E F in G H pa različni in sicer je E F veča (daljša) od G H, in G H manjša (krajša) od E F. Na kratko se to tako-le zapiše: A BrCD EF>GH; G H