Slev. 280. v Ljubljani, o sredo, dni 4. decembra 1901 Leto xxxv. Velja po poŠti: za celo leto naprej K 26'— za pol leta „ „ 13'— za fetrt leta „ „ 6-50 za en mesec „ „ 2'20 V upravništvu: za celo leto naprej K 20'— za pol leta „ „ IO1— za Jetrt leta „ „ 5•— za en mesec „ „ 1*70 Za pošilj. na dom 20 h na mesec. Posamezne Stev. 10 h. Uredništvo )e v Kopitarjevih ulicah St. 2 (vhod ?ez --dvoriSče nad tiskarno). — Rokopisi sc ne vratajo; nefranklrana pisma se ne sprejemajo. Uredniškega telefona Stev. 74. Političen list za slovenski narod Inseratl: Enostop. petitvrsta (72 mm): za enkrat .... 13 h za dvakrat .... 11 „ za trikrat .... 9 „ za ve? ko trikrat. . 8 „ V reklamnih noticah stane eno st opna garmondvrsta ž 26 h. Pri večkratnem ob-javljenju primeren popust. Izhaja vsak dan, izvzemši nedelje in praznike, ob pol 6. url popoldne. Upravništvo ie v Kopitarjevih ulicah Stev. 2. — --Vsprejema naroinino, Inserate In reklamacije. UpravniSkega telefona Stev. 188. I**" Današnja številka obsega 6 strani. Bo] za kulturo. Včerajšnji dan je prinesel v državnem zboru hrupno napovedano debato o Masaryko-vem nujnem predlogu, naj vlada da garancije, da sc vseučilišča ne »poklerikalijo«, kakor se je zahtevalo na katoliškem shodu. Masaryk je odpadnik, kateri s strastjo renegatov smatra kot svojo življenjsko nalogo, v srcih mladine vžgati nc le indiferentizem, ampak naravnost sovraštvo in zaničevanje do cerkve. Ma-sarykov govor je bil dober, kajti pokazal je, kako se uči na vseučiliščih in koliko je vredna ta ohola »znanost«, ki se smatra že kot zmagovavko nad krščanstvom in nad vsem človeštvom. Katere misli je navajal dr. Masaryk v dokaz, da je katoliška vera inferiorna in da jo mora znanost pobijati? Same že tisočkrat v časopisju ponovljene in pobite fraze in očitke. Sklicuje se na syllabus, da obstoji nasprotje med katoliško vero in med moderno znanostjo. A kaj pa je moderna znanost? Med isti-nitimi pridobitvami znanosti in med vero ni nobenega nasprotja, a kadar se pod imenom »moderne znanosti« vtihotapljajo v vedo nedokazane hipoteze, tedaj obstoji nasprotje; a vera je tista, ki ostane v pravici, hipoteze in teorije pa ginejo. Sam Masaryk je nevede podal dokaz k temu. Rekel je, da ni na nobenem vseučilišču več profesorja, ki bi bil materialist, in da so vsi pristaši idealističnih zistemov. O dejstvu se pač da debatirati, kajti da so med hacklevci še vedno zastareli in okoreli mate-rialisti, to je težko utajiti. Ali pa Masaryk ve, da jc še pred kratkim materializom veljal za edino svetovno naziranje, in da so razni Mo-leschotti, Biichnerji in Vogti ravno tako reno-mirali s svojim materializmom proti cerkvi, kakor zdaj Masaryk s svojim »modernizmom«? In danes Masaryk priznava, da je ma-terializem mrtev, cerkev pa še stoji s svojim svetovnim naziranjem. Ko se je pa Masa-ryk skliceval na sedanja idealistična naziranja na vseučiliščih, jc moral priznati sam, da so ta naziranja med seboj različna. V resnici si nista dva moderna profesorja edina v verskih stvareh. Slabo je torej opravil Masaryk, ko je nastopil kot borivec za moderno vero proti katoliški veri, kajti on bi nam moral povedati, kaj on veruje, potem vemo, za kaj se bori. Le nekaj jc vedel povedati. Dejal jc, da on pod znanostjo razume po navadi pridobljene sentence, habitus onih ljudi, ki vedo, kai se ve in kaj se ne ve, ljudi, ki sebe in druge kritizirajo. ki so pohlevnega in agnostičnega mišljenja, ki sebi in drugim puste svobodo in so tolerantni. To je torej neki surogat za Masarykovo veroizpovedanje, za veroizpovedanje »modernega« človeka. To pa, kar je Masaryk definiral kot znanost, ni znanost, ampak jc zanikanje znanosti. Agnosticizem je oni nauk, ki taji, da bi človek sploh mogel imeti trdno in ne-ovrženo spoznanje, in Masarykovo znanje tudi ni v resnici nobeno znanstveno prepričanje, ampak so vse le po navadi, po čitanju judovskega časopisja pridobljene sentence in fraze. Masarykova samoizpoved je bila torej ubo-žno izpričevalo za kulturo in znanost »modernega« človeka, kakor ga on smatra. Katoliški učenjak stoji na mnogo višjem znanstvenem stališču, kajti katoliškemu učenjaku je znanost to, kar jc po natančni preiskavi dognano in z najstrožjo logiko dokazano — torej spoznanje, ki je veljavno za vse čase in jc neodvisno od vsake slučajnosti. To katoliško naziranje o znanosti jc neskočno vzvišeno nad Masarykovo zmedo, ki more le druge kritizirati, sama pa ne more nič pozitivnega povedati. Masaryk je rekel, da so »moderni« ljudje »Gottsucher«. Oni da iščejo Boga. Da, oni, ki res iščejo Boga, ga tudi lahko najdejo, in ne-številni so ga tudi našli. A ti bi se branili, če bi jih Masaryk štel med svoje moderne. Masa-ryk beži proč od Boga, on išče le očitkov, ki bi jih mogel zagnati v papeža, v cerkev, v sv. Nepomuka itd., resnice pa noče videti, ampak jo le zakriva z osebnostmi in z nebistvenimi očitanji. Res malo je treba pozitivnega, da nastopa človek kot voditelj modernih duhov. Žalostno je. da velia v Pragi kot prvi modroslovec profesor Masarjrk, katerega svetovno naziranje je popolnoma prazno pozitivnega spoznanja o najvišjih resnicah in obstoji le v onem plitvem, frivolnem kritiziranju zunanjih cerkvenih oblik, kakor smo jih že do grla siti iz dnevnega časopisja. Kot razlog proti katoliški veri navaja, da nima papež svetne oblasti v Italiji, a ko bi jo imel, 'ibi v njej isti Masaryk našel rafelog proti klerikalizmu. Po njegovem mnenju je vera opešala v modernem človeku, ker papež ni bil zastopan na mirovni konferenci v Haagu. A ko bil zastopan, bi bil Masaryk iz tega javnega političnega nastopa papeževega koval nove očitke proti cerkvi. Sedanje vseučilišče jc pa Masaryk proglasil kot »naše šole«. Izrekel je javno, da stoje avstrijske visoke šole na onem svetovnem na-ziranju, kakor on na protikatoliškem. In to nam zadostuje, da vemo. Masaryk sc ni upal spustiti v nobeno očitanje, ki sc je zadnji čas opravičeno dvignilo proti vseučiliščem od krščansko-socialne strani. Motel jc varovati judovski liberalizem in zato so mu ploskali judje, soc. demokratje iu vsi sovražniki krščanskega imena. Za znanost pa ni govoril, govoril ic proti znanosti za dvom, zmedo, za neznanstveno klikarstvo — za agnosticizem. Tako sta si stopili nasproti zopet dve svetovni naziranji. In katoliška stran je ona. ki se bori za pravo znanost in kulturo proti modernemu agnosticizmu, kakor ga zastopa odpadnik Masaryk. Dud Lueserjevu govoru. Dr. Lueger je imel v soboto pri glavni skupščini meščanske zveze dolg govor, med katerim jc prišel tudi na svoj govor povodom Radeckyjeve slavnosti in je izjavil, da je takrat samo rekel, da obstoji na jugu laška ire-denta, katera komaj čaka priložnosti, pasti čez našo domovino in jo pokončati. Proti Italiji sami ni rekel besedice, vendar pa mora vsakemu Avstrijcu biti dovoljeno, opozoriti na razmere, katere so nevarne domovini, in dolžnost višjih je, to priznati, ne pa pred laško iredento pasti na kolena. V Avstriji jc pač daleč prišlo. V Avstriji se ne sme položiti prst na skelečo rano, o kateri se ve, da obstoji. Ce kak minister noče vedeti, kaj se godi, tedaj tnora to prosto povedati. Italijanski in ogrski prostozidarji so prešinjeni misli Mazzini-jeve, katero je ta izrazil v besedah: »Ceterum censeo, Austriam esse delendam!« (Sicer pa mislim, da se mora Avstrija pokončati.) Glede nagodbe ie izjavil dr. Lueger, da jc zelo značilno, da jc ogrski minister Košut, sin tistega Košuta, kateri je leta 1849 izjavil, da je ogrski prestol za avstrijsko cesarstvo izgubljen, podpisal nagodbo in s tem priznal, da je neobhodno potrebna skupnost obeh državnih polovic. Čudili so se v marsikaterih krogih, da je on (Lueger) za nagodbo. Pa v Avstriji moramo korak za korakom pridobiti to, kar ie bilo v teku let izgubljenega. Dr. Lueger o nagodbi. Na shodu volivcev je poročal dr. Lueger o političnem položaju in je dejal o nagodbi z Ogrsko: »Vsi moramo z veseljem pozdraviti, da jc minister Ferenc Košut, sin pokojnega Lajoša Košuta, s tem, da je nagodbo podpisal, priznal, da mora Ogrska ostati združena z Avstrijo, da Ogrska brez Avstrije pravzaprav ui nič. Ogrski minister jc moral dva odstotka dodati na kvoto. Ali veste, kaj to pomeni? Povišanje kvote ni važno zaradi višine vsote, ampak zato, ker je v njem obseženo priznanje, da ic Ogrska izkoriščala Avstrijo skozi mnogo let na način, ki ga ne moremo dovolj obsojati. Zato boste razumeli, da bo naša stranka že z ozirom na dunajske razmere glasovala za nagodbo. Ostali račun bomo pozneje poravnali, in jaz sem prepričan, da bo račun plačan do zadnjega vinarja, in da mi nc bomo Ogrom ostali nič dolžni, pa tudi Ogri ne nam. V državnem zboru je žalostno. Kar se tu godi, ni moči popisati. Nečuvena blamaža je za parlamentarizem, da se je treba poslužiti takih sredstev, kot so nujni predlogi, da bi se nagodba rešila. Vsak parlamentarec, naj je za nagodbo ali proti njej, je dolžan skrbeti za to, da sc ne bo rabil S 14. To bi bila za nas nečuvena blamaža, in moram reči, da kdor žene k takemu izhodu, bi zaslužil, da bi ga s šibami kaznovali za tako izdajstvo. Državni zbor. D u n aj, 3. dec. 1907. Poljsko vprašanje. 2c sinoči je hotel ministrski predsednik baron Beck odgovoriti na intepelacijo poljskega poslanca Breiterja in tovarišev glede na razlastitveni zakon proti Poljakom v Pru-siji. Ker pa je seja sinoči trajala čez deveto uro, jc baron Beck prečital svoj odgovor v današnji seji. Odgovor je veljal seveda tudi ugovorom slovanskih strank v predzadnji seji. Poslanci vseh strank so danes čakali z veliko nestrpnostjo, kako baron Beck reši svojo nalogo, da ne zadene v živo strank v zbornici, obenem pa ustreže ministru za vnanje posle, ki skrbno čuva avstrijsko-nemško zvezo. Baron Beck ni nikogar izncnadil, pač pa zadel pravo struno, ki jc ugajala nemškim ušesom in vendar ni žalila slovanskih čustev. Odgovor se jc glasil: V predzadnji seji so me vprašali poslanec Breitcr in tovariši, kaj hoče vlada storiti z ozirom na načrt zakona v pruski zbornici v obrambo nemštva na Poznanjskem in v za-padni Prusiji. Proti temu zakonu so se pritoževale tudi razne stranke. S tem pa so in-terpelantje stopili na prepovedano polje, česar bi nc smeli storiti. (Nemški poslanci pritrjujejo, slovanski ugovariajo. — Posl. Brciter: Turčija! Maroko! Kina)) Baron Beck: V mejuarodnem pravu se je udomačila navada, da se ne sme vtikati v notranje zadeve drugih držav. Ta navada jc pri-poznana in opravičena, ker bi sicer bile vedno motene razmere med državami in bi bil. v nevarnosti mir. (Klici: Tako jc!) Tega načela se morajo držati vlada in vsi javni faktorji, četudi morda čustva posameznikov včasih silijo v drugo smer. Ker pa mi skrbno čuvamo, da sc nihče nc vtika v naše zadeve, moramo isto pravico priznati tudi drugim.'{Ncmci pritrjujejo.) Zato moram zavrniti take napade proti tujim vladam, ker utegnejo napadi škoditi stvari, kateri naj bi koristili in so sploh nedovoljeni proti zveznim in prijateljskim državam. (Nekateri nemški poslanci ploskajo, češki radikalci ugovarjajo.) LIK6K. Pisana skrinja. (Dalje.) Na krovu je bilo vse v neredu; semtertja so ležali polomljeni deli jambora in kurniki, v.katerih so ležali mrtvi ptiči. Čolnov ni bilo razun enega, ki jc imel preluknjano dno, in bilo je gotovo, da jc moštvo zapustilo ladjo. Kajuta je bila pod krovom, kjer je bila ena stena izbita od viharja. Allardyce in iaz sva vstopila in našla kapitanovo mizo, kakor jo jc zapusti! s knjigami in papirji - vse špansko ali pa portugalsko raztresenimi po nji iu povsod celi kupi cigaretnega pepela. Iskal sem aparat za merjenje hitrosti, toda najti ga nisem mogel nikjer. »Najbrže ga ni imel,« jc rekel Allardyce. > padlo poni cut' k seb na-šeg» nepo/abuega sop oga, oziroma očeta, starega očeta in tasta Vincenca de Toni-ja po kratki mučni bolezni, kateri je, prt viden s svetimi zakrament' za umirajoče, da es ob 2. uri popoldne v 56 letu sta osti Poureb nepozibiega rajnka priporočamo v blag spomin in molnev. Begunje pri Cerknici, dne 3. dec-mbrs. dobi za Miklavža zastonj otročjo obleko kdor kupi eno obleko v vrednosti nad 15 gld. 27 9 i—i Angleško skladišče oblek O. BERNATOVIČ Ljub jana, Mestni trg &t. 5. Ccr^ouni^, z dobrimi spričevali, želi službo iz-bremeniti, bodisi v kakem samostanu, ali na večji fari. Razume se tudi na kmetijstvo in vinogradništvo. 27ts 3—i Vinske sode po 300, 400, 600, 700 in 1600 litrov do 4000 litrov, iz hrastovega lesa, prav dobro ohranjene, oddaja po prav nizkih cenah ======== tvrdka ===== M. Rosner in drug zraven Koslvrjeve pivovarne, Ljubljana. 2696 6-i cIKešcansfia ro66ina v JEjuGljani išče doSro fiu Rar i c o. /fastop taf^oj. Plača po dogovoru. Maslo v pove /j prijaznosti uprav-rijtuo ..^lovenca". 272 2 — 1 | Lepa božična in| 1 novoletna darila i JM« & Velika bogata zaloga! j* K o o Vsled velike konkurence prodajam po naj- e u W 25-a'i S nižjih cenah, tako, da morim vsakega zadov« l,iti. £ » n w ^ o ££ obisk, ter beležim z velespoštovanjem 2 15 1 £ 5 ® Vljudno vabim na ogled, se priporočam za obilen £ erj* urar in trooveo Ljubljana 3K ® ? nasproti franči&k. samostana. J® 3 ® mm*» * **w*w mm FR. ČUDEN, Cenik* s koledarjem zastonj in po b žani ceni. i i Delniška družba »ZDRUŽENIH PIVOVAREN" Žalec in Lašl priporoča svoje izborno pivo. — Specialiteta: »Salvator* (črno pivo a la monakovsko). Zaloga Spodnja Šiška {telefon št 187). — p£$iljati>t na dem sprejema restaurater »flarednego Poma" g. K, r žitnik (Telefon S* 82) — IMlnlk v Ljubljani prodaja vse manufakturno blago od ponedeljka Z. decembra do Božltn po iznenadno znižanih cenah. Kdor še ni nakupil zimskih potrebščin, dobi posebno sukno za moška oblačila in damsko blago zadnje novosti, PKVellke zalooe po brezkonkurenčnih cenah. Po resnično priložnostnih cenah priporočam tudi praktična božična darila, kakor preproge f zagrinjala, garniture, angleške plede, krasne šerpe in rute, odeje volneno in štepane, belo blago (platno, Schrollovi šifoni). Namizno perilo in robci. = Nihče naj ne zamudi res ugodne prilike! rulaui premog [novo otvorMa premojosnlka Semnik pri Zagorju ob Savi dostavlja vedno na dom prodaja premoga v Kolodvorskih ulicah štev. 35 v Ljubljani Pri naročilih celih vagonov naj se blagohotno obrača naravnost na premogovnik v Mediji-lzlake. 2643 12-3 ------- ammmmmmm^mmmmmmmmmmma^mmmrnmmmmmmmm^i^mmmmmmmmmtmmmmmmmmmmm^mmmmmi !! I Za Miklavža 111 glSlSll W Velika izbira 2678 5-2 daril za Miklavža kakor tudi raznih predmetov za okrašenle božičnih drevesc finega domaoega Sn tvorni.koga ixdslka> Nadalje se priporočam slav. p. n. občinstvu za naročila raznih najfinejiih tort ia vaakovrotnoga okuanoga peoiva. — V zalogi imam različnih desertnih in Aokoladnih bonbonov ter postrezam tudi s finimi daaertnimi vini in rai- ===============^ nimi likerji. ===========^ S Fini turinski pelinkovec. Vsak dan sveie medeno, orahova in rozinovo potioo, iartalj. pinoa in drugo peoivo, v pekarni pa fin domii ržen |kruh. V kavarni ča5 črga in fina bela l^aua ter izboren čaj. :: :: slaščičarna, kavarna in pekarija. :: :: Stari trg štev. 21. m »Katoliška Bukvama" v Ljubljani. m Najkoristnejša Miklavževa in božična darila so pač dobre knjige. Ker smo knjigarno zelo povečali in zalogo v vsakem obziru bogato spopolnili, upamo, da bomo vsakemu lahko vstregli z najboljšimi spisi. Zaloga slovenskega slovstva je popolna; zaloga nemških in drugih knjig je pa tako izbrana in mnogoštevilna, da mora odgovarjati za vse potrebe. Za Miklavža je na razpolago najlepša izbira knjig s slikami nežni in tudi bolj odrasli mladini za zabavo in nazorni nauk. Glede nemških mladinskih spisov smo se v prvi vrsti ravnali po ocenah zelo skrbno sestavljenega in zanesljivega imenika, katerega je izdalo društvo katoliških učiteljev za Avstrijo na Dunaju pod naslovom: „Wegweiser durch die Jugendschriitenliteratur. Eine Beurteilung von mehr als 5000 Jugendschriften". Na podlagi takih ocen smo zbrali za darila same najbolj priporočljive knjige vseh strok. Poleg najboljših mladinskih spisov imamo tudi za odraale vseh stanov jako izbrano in zelo popolno zalogo priporočljivih knjig leposlovne in znanstvene vsebine. 2654 6—5 m St. 2293/7. 2695 8—2 Razpis službe. Na podlagi sklepa občinskega zastopa občine Komen od 27. novembra t. 1., štev. 2284/7, razpisuje podpisano županstvo $ltižbo orgemi$ta, oziroma peuouedje pri župni cerkvi sv. Jurija v Komnu ter pri podružni ah, koja služba je takoj nastopiti. Oziralo se bode ie na sposobne prosilce, ki so lepega vedenla. Plača po dogovoru. S spričevali opremljene prošnje vložiti je na županstvu do v Štetega 10. decembra t. I. Vsa pojasnila daje županstvo Županstvo občiue Komen, dne 30. novembra 1907. Župan: Jos. Volčič I. r. Za Miklavža! priporočamo svojo veliko, najbolje izbrano zalogo: knjig s podobami vsake vrste, knjig z basnimi, pripovedk za dečke in deklice, mladinskih spisov za dečke in deklice, koledarjev za leto 1908, podob, gravur, barvotiska itd. v najfinejši izpeljavi, globuse vseh velikosti in cen, muzikalij vsake vrste, knjig za darila za odrasle v elegantni, najfinejši opremi razn. cen. 2676 4 3 —• Cenike zastonj in franko. — Ig. pl. ^leinmagr $ p. §amberg knjigarna, trgovina umetnin in muzikalij Ljubljana, Kongresni trg štev. 2, Podružnica ■ v Spljetu. b Delniška glavnice s 1 1 K s.eoa.ooo. 1 * Ljubljanska kreditna banka v Ljubljani, Stritarjeve ulice štev. 2 priporoča k žrebanju I. decembra promesena državne srečke I. 1864 jjj^ J £ Obrestuje vloga na knjižioe in na tekoči račun od dne vloge do dne vzdiga po 4l/2°/o, vloge na tekoči račun proti SOdnevni odpovedi po 5°/o. glavni dobitek K 300.000 - Podpuinicsi a v Celovcu, s t Rezervni fond t t i i K 200.000. i i e