i i “1023-Klavzar-Pezdir-0” — 2010/7/1 — 9:49 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 18 (1990/1991) Številka 1 Strani 34–35 Sandi Klavžar in Ciril Pezdir: MISS PRESEKA Ključne besede: naloge, računalništvo, programiranje, fraktali. Elektronska verzija: http://www.presek.si/18/1023-Klavzar-Pezdir.pdf c© 1990 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. ,-,__ Je I MISS PRESEKA V č l a n k u "Nenavadne krivulje" preberemo. kako lahko konstruiramo zanimive ravninske krivulje. Priloženi program zahteva kot podatke le nekaj števil in že nariše krivuljo. Zakaj ravno tako, razberemo v članku. ln sedaj vabilo. Na Presekov naslov (PRESEK , Jadranska 19. 61111 Ljubljana . p.p. 64 (za Miss Preseka)) nam pošljite eno ali več izvirnih slik, ki ste jih ustvarili s programom "Generlra nje.Fra kta lov" . Avtor slik je lahko en sam . zelo zanimive krivulje pa lahko nastanejo tudi s skupinskim delom (npr. v krožku) . saj verjetno nima vsakdo možnosti samostojnega dela na osebnem računalniku . Seveda pa lahko program iz turbo pascala (ki smo ga dobro spoznali v zadnjih treh številkah lanskega Preseka) prevedete tudi v pascal vašega računalnika . ali v kak drug jezik. Nič hudega . če slike ne moret e z zaslona spraviti na papir. zadostovalo bo že. da nam pošljete št evilske podatke. ki ustr ezajo dani krivulji. Seveda je nemogoče reči. katera krivulja je najlepša (kot je to navadno na običajnih lepotnih tekmovanjih). zato bomo objavili sliko vsake zanimive krivulje. Rok za oddajo "lepotic" je konec koledarskega leta 1990. Preden se lotite dela . še nekaj splošnih napotkov za konstrukcijo lastnih krivulj. Najenostavnej ši na čin konstruiranja je seveda . da si nadaljne delitve v tabeli kar izmislimo. Le nam je krivulja potem v šeč. jo lahko poskušamo še izboljšati. Drugemu načinu bomo rekli metod a iniciatorja in generetor]e, pri kateri je iniciator nekakšno seme . iz kater ega se razvija krivulja po pravilih. ki jih podaja generator. Po tej metodi dobimo Kochovo snežinko . Peanovo krivuljo in Sierpinskijevo preprogo . Pri Kochovi snežinki je iniciator enakostraničen trikotnik (slika la) in generator Davidova zvezda (slika lb). Pri Peanovi krivulji je iniciator diagonala kvadrata (slika 4a). generator pa povezane diagonale devetih kvadratov (slika 4b) . Pri Sierpinskijevi preprogi je iniciator daljica (slika la) in generator lik s slike lb. Enostavno je. če vzamemo za iniciator daljice . za generator pa si izmislimo lik. Vsakemu vektorju potem priredimo celico. ki se v naslednjem koraku nadomesti z ustrezno orient iranim likom. Konstrukcija krivulj bo šla seveda tembolj od rok. čim bolj se bomo poglobili v delovanja samega postopka risanja . Seveda lahko tudi sami izumite postopek. s katerim boste prišli do zanimivih krivulj. Le boste veliko eksperimentirali . še tole . Program je avtor napisal na kratko . kolikor se je dalo . Da si prihranimo mukotrpen vnos podatkov za vsako psarnezno ktivuljo. lahku program razJirirno tako, da vsako krlvuljo shranimo v obliki datoteke. V datoteko shranimo vse parametre pstrebne za risanje krivulje, ttevilo srnerl, tabelo, rojstno celico. dolrino cetice In kwrdinate zaktka risanja krivulje. Dodajmo k, da je lahko predstavitev celic poljubna. V rseh primerih v Elanku so predstavitve aamret! enako dolgi, razlirno usmerjeni vektorji, vendar je predstavitav celice lahko kakrhnkoli objekt (np. zaporedje Ilrk, georntrijski liki. ...). Sandi Klavfar in Cidf P d r