USMERJENEMU IZOBRAŽEVANJU NA ROB Prvi smeli koraki Z letošnjim 1. septembrom bo v Ljubljani več kot 4000 učencev prvič stopilo v prve razrede šol sred-njega usmerjenega izobraževanja. To pomeni prvi korak k uresničevanju zakona o usmerjenem izobra-ževanju ter uresničitev družbeno dogovorjenih in opredeljenih nače! pri uveljavijanju enotnega si-stema vzgoje in izobraževanja v vseh vzgojnoizobra-ževalnih organizacijah, tako pri delu kot pri samou-pravljanju v teh organizacijah. Usmerjeno izobraževanje izhaja iz potreb združenega dela, družbenega razvoja in vsestranskega razvoja mlade osebno-sti v samoupravni socialistični družbi. Pri uresničevanju za-snove usmerjenega izobraževanja smo že v pripravah dou-meli, da se morajo soodgovorno vključevati vsi zainteresi-rani, s čimer mislimo tako delavce v vzgojnoizobraževalnih organizacijah kot v združenem delu, starše, predvsem pa strokovne institucije ter vse socialistične sile z zvezo komuni-stov na čelu. Če izhajamo iz teh izhodišč in ugotovitev, lahko ugoto-vimo, da je bilo v Ljubljani in seveda tudi v naši občini storjenega zelo veliko ali z drugimi besedami - uresničenih je večji del nalog iz akcijskega programa. Prvi korak k izpeljavi dogovorjenih akcij je bil uspešen. Vsekakor ne moremo mimo nekaterih odstopanj in nedore-čenosti pri strokovnem pristopu v času pred vpisom in v času vpisa v prvi razred srednjega usmerjenega izobraževanja, pri pripravi programov, zagotavljanju materialnih in kadrovskih pogojev, kakor tudi ne mimo primerov neusklajenosti, kar je prav gotovo vzrok, da je prišlo v samih pripravah do odstopa-nja od začrtanih dogovorov in zato do zakasnitev ter vsebin-skih odklonov v programih posameznih usmeritev. Takšni odkloni so povzročili v Ljubljani in seveda tudi v občini Center že kar preveč sprememb v programih določe-nih usmeritev, ki sicer niso povzročili odstopanja od razpore-ditve učnovzgojnih programov ter usmeritev (mreže šol), so pa povzročili, da prehod ni več takšen, kot naj bi gazagotav-Ijalo usmerjeno izobraževanje. Prav gotovo bi nadaljnje od-stopanje pomenilo odmik od vsebinskih značilnosti usmerje-nega izobraževanja, kot tudi popolno porušitev za sedaj ugodnega razmerja ob zaključku vpisa, ki je v Ljubljani 61:39 odstotkov v korist proizvodnih poklicev ter usmeritev. V občini Ljubljana Center, kjer je sorazmerno največ bodo-čih centrov srednjega usmerjenega izobraževanja in kjer smo se zaradi specifičnosti občine tudi sicer srečevali pri uvajanju NkbjtoMi^ naZttr novega sistema srednjega šolstva z velikimi težavami, je ostala še kopica problemov, ki opozarjajo, da trdo delo še ni končano in da bo potrebno razrešiti še vrsto odprtih vprašanj prostorske, kadrovske, materialne in vsebinske narave. Tako sta svet za vzgojo in izobraževanje ter koordinacijski odbor pri OK SZDL Ljubljana Center sprejela dogovor, da se nekatere naloge iz sedanjega načrta dela in akcijskega pro-grama prenesejo tudi v programe za naslednje šolsko leto in to kot trajne naloge. V okviru teh nalog so poleg že omenje-nih odprtih vprašanj, ki so v novem šolskem letu zastavljene kot prioritetne in stalne naloge, še naloge, ki zadevajo sa-moupravno organiziranost šol v naši občini, dograjevanje mreže šol v naši občini, stalno spremljanje in analiziranje problematike štipendiranja in zapostovanja ter organizira-nost in vključevanje proizvodnega dela in delovne prakse v vzgojnoizobraževalne programe. V tem programu ima posebno mesto tudi večja angažira-nost Ijubljanske regije pri razrešavanju vsebinskih in organi-zacijskih problemov usmerjenega izobraževanja v Ljubljani in še posebej v Centru, ovrednotenje tako imenovanih žen-skih poklicev in nasploh vpisa deklet v nove programe, pro-blem vpisovanja v skrajšane in prilagojene programe in s tem v zvezi statusa otrok z lažjimi motnjami v duševnem in tele-snem razvoju, večja aktivnost pri usmerjanju učencev v II. ip III. stopnjo zahtevnosti v vseh usmeritvah in razrešitev teiav v zvezi z izobraževanjem iz dela in ob delu. Ne na koncu bo potrebno pri realizaciji akcijskega pro-grama še naprej izpostavljati močnejšo aktivnost družbeno* političnih sil v OZD, osnovnih šolah in šolah srednjega usmerjenega izobraževanja, da bi bistvo vsebine usmerje-nega izobraževanja dojeli resnično vsi, in se skladno s tem organizirali, saj bodo le tako načela usmerjenega izobraževa-nja uspešno uresničena, v javnosti pa ne bo več nejasnosti \n dvomov v napore, ki prav gotovo bistveno prispevajo k druž-benoekonomskemu napredku in dograditvi naše samou-pravne socialistične družbe. Rezultati letošnjega vpisa in vseh letošnjih aktivnosti so pokazali, da bomo ob vsestranskem vključevanju vseh nas čez štiri leta lahko ugotovili, da naši napori niso bili zaman in da je bil prvi korak v usmerjeno izobraževanje zadosti smel ter da so nekatere pomanjkljivosti, ki so ta korak spremljale, bile le začetniški spodrsljaji. Janko Rednak