Ven z javno kvalifikacijo! Najstarejši ncof birokratizma je t a j n a kvalifikacija. Ne vena, kako je to, da me vsekdar strese mraz, ko čujem o tajni kvalifikaciji, dasi nisem bil še nikoli ? ne baš kratkem službovauju slabo kvalificiran. Najbrž bo to posledica večkratnih mojih razmišljevanj o tajni kvalifikaciji. — Koliko zla in kmic je prizadela posemeznikom našega stanu, o tem bi se lahko nabralo gradiva za cele knjige, gradiva, ki bi bilo izborna suov socialnim dramam. Tajna kvalifikacija je sestanek inkvizieije, zatiralka značajev, mati nezaupnosti in neodkritosrčnosti, sestra zavisti in prepirov, eldorado ovaduštva, maščevaDJa in denuncijaeije. Vse te trditve niso fraze, temveč gola fakta, ki bi jih lahko podprl s konkretnimi slučaji. Ko o vsem tem razmišljam, Di čudo, da me stresa inraz, ko čujem besedi Bt a ,j n a kvalifik a c i j a." Nimam namena pokazati tajue kvalifikacije v luči njenih vnebovpijočih pregreh in triumfov njene zlobe, temveč pckazati hočem le vzroke, ki govore v prilog takojšnji odstranitvi te srednjeveške pošasti! Tajna kvalifikacijaje osebna. To je dejstvo, ki ga nihče ne utaji. — Kaj morem jaz za to, da sem uagnjen temu bolj kakor onemu. To ni moja krivda, to je moj n a t u r e 1. Simpatija pa ni še nikoli objektivno razsojevala — in antipatija, če že ne rodi zla, pa Tsaj podcenjuje delo in vrline onih, ki jih mora soditi. Če pa je simpatija ali antipatija potencirana, to se pravi, če goji nadzornik do posameznih učiteljev posebno naklonjenost ali pa mržnjo — eelo sovraštvo — kar ni skoraj nikjer izključeno — tedaj pa rodi to gorje. Nekatere se nečuveno in nezasluženo protežira na škodo kolegov, druge pa se krivično preganja, šikanira in ubija. Ge bi moida imel kdo dvome o tej trditvi, kar povprašaj me in postregel ti bom z zgledi, ki smrde do neba. Kvalifikacija je tajna. nCe ga udarim, kaj mi more? — Maščevanje je tako sladko! Neporaben je, slab učitelj, slab vzgojevalec, nič duha za šolo!" tako pravim _ jaz, jaz Dadzornik, gospoda ob zeleni rnizi! Pri tej mizeriji učiteljstva — no — še lahko ostane; kdaj bo dozorel, vam poročam v eni prihodojih sej. — Eogovilež je, neumeii novotar, neubogljiv človek, hrbtenico ima trdo, dela zgago sveti pedagogiki (g. nadzoruiku in DJegovi pedantariji). — Taka je moja sodba, gospoda ! Vendar hočem biti dober, predlagam, da se mu da ukor in čas poboljšanja. — Saj je tajna kvalifikacija! Tako, mož strokovnjak je govoril in basta ! Slab je, neporaben, trmast, vreden ni niti tistih krajcarjev. Milost naj uživa, ker boče tako veleugledni, dobri in prizanesljivi gospod nadzomik na podlagi tajne kvalifikacije . .. Kva 1 i fikac i j a je odvisna od vladnega 6 1 o v e k a , od moža, ki mora biti zanesljiv, zvest in poslušen vladi. Vladi je tu lahko delo. Naj se kdo zameri vladi in DJenim organom ter ?ladoemu stremljenju, mal migljaj Dadzorniku zadostuje, in tak učitelj se bo zvijal v lastnih bolečinah in to na rovaš vlade in tajne kvalifikacije. 0, saj poznamo take B_uteu. Vlada je previdna, ? svoje službe ue kliče ljudi, o katerib je znano, da ne bi igrali onih melodij, ki jih diktira vlada, zato pa ima v svojem delokrogu tudi na uašem polju zveste in zanesljive ljudi. Taki ljudje so pa le dotlej naogoči, dokler bo učiteljstvo objemala temna megla vladne, tajne kvalifikacije. Eo razprši soluce javnostito meglo, bodo izginile tudi vse zlobnosti in v zlatih solnčnih pramenih bomo uživali sadove svojega truda, veselili se bomo pohval svojih nadzornikov in resno se trudili, da po možnosti odpravinio nedostatke, ki nam jih je pokazal prijatelj nadzornik. Tajna k v a 1 i f i k a c i j a je nem o r a 1 n a , ker se boji povedati človeku to v obraz, kar je res. Komu se boji povedati resnico ? človeku učitelju, možu, ki je pošten državljan, naobraženemu človeku, katerega živIjeuska naloga je morala sama — in temu se boji povedati v obraz uspehe in takt delovanja v njegovem poklicu!? Vsaka nemoralnost je pohujšljiva, in če že zaradi drugega ne, se niora odpraviti tajna kvalifikacija že zaradi pobujšljive nemoralnosti. Tajna kvalifikacija je la učiteljstvo kot stan poleg drugih st.nov po- n i ž e v a I n a. Vsak delavec najnižjih kategorij sme vedeti, ali je gospodar z njegovira delom zadovoljen ali ne, kako je porabljiv itd., samo učitelj ne sme poznati samega sebe in svojega dela, ne sme zvedeti od delodajalca sodbe o svojem delovanju. Ni li to višek zaničevanja in prezirauja stanu, ki mu sodi odlično mesto v človeštvu! Naštel bi lahko še več vzrokov, ki vpijejo po takojšnji odpravi tajne kvalifikacije. Tako n. pr. bi labko rekel, da ne morem spoštovati ouega, ki ne uvidi tega, da opravlja na podlagi tajne kvalifikacije moralno nečastni posel, dokler se sam energično ne zavzame za javno kvalifikacijo. Po uvedbi javne kvalifikaeije, ki se mora zanjo učiteljstvo takoj zavzeti z vso energijo, nam zasije vse lepše solnce, uživali bomo vsaj trohieo onih dobrot. ki jih uživa svododeu človek vedrega čela. Javna kvalifikacija pa bo le takrat zdravilni balzam našim bolečinam, če bo objekti\na in res javna v vseh instancah. V dosego tega bo treba delati in skrbeti za to, da se izdela za nadzornike povsem nov poslovuik o njihovera delovanju, ki pa mora biti sestavljen v srnislu želj učiteljstva. Med dnigimi točkami bi moral irneti ta poslovnik natančne predpise o nadzorovanju. ki bi ne bili samo -vademecum'' nadzornikom, temveč tudi obenem zaščita ufciteljstvu. Tak nadzorniški posloviiik, kakršen je sedaj, je vreden — če je sploh kakšen — da bi se ga dalo *ad perpetuam memoriam" v oni bodoči muzej, kjer se bodo branili potomcera vsi stari -cofi" in pedantarije trdožive aristokratske birokracije. — Kakšno nadzorovanje je sedaj ? — Pride s svojo nedolžno, sladkomilo namtsmino" v šolo. Posluša pol ure, piše nekaj notic, da te še vznemirja, te ustavi ali pa re&e: BŠe to ia to" — no, in: BH?ala, gospod tovariš!" — — — Potem prebrska uradne spise, zvezke; najde tuintam kako malenkost in potem te sodi in obsodi. Kje je ta razum, kje logika, kje doslednost, kje misli moža, ki se mu pravi .nadzornik" ! Dogode se pogosto prav smešni slučaji. — Učitelj je bil letos prav dobro kvalificiran, drugo leto je sposobeu za penzijo vkljub temu, da je vedno enak. — Šest nadzornikov je tega in tega dobro kvalificiralo; pride sedmi, ta pravi, da je bilo vseh prejšnjih šest tepce?, a on ? — Učitelj in nadučitelj sta slučajno ? prepiru. Recimo, nadučitelj .Lanovec" je dolgo kuhal jezo nad svojira podrejenim učiteljem. Nadzornik je tu, ugodna prilika, saj je tajao. Hra, hm, g. nadzornik! Nadaljuje se tajnost na rovaš onega, ki je storil več, ko svojo dolžnost. On, na kogar kožo se ravnokar piše, on nima besede, ne vpraša se ga ničesar, ne opozori se ga ua nedostatke, ue pohvali se ga za uspehe, ne vpraša se ga, kaj je vzrok temu in ooemu, ne pusti se mu zagovarJ8ti in opravičiti — ne, ničesar, vse je tajao. Vrag vzemi to tajnost, ko ne veš, imaš li opraviti 8 elovekom ali s hudičem! To mora pasti, in če učiteljstvo te škandaloznosti ne vrže, bo vkljub javni kvalifikaciji še nadalje v suženstvu. Postati mora vse javno. Nadzornik vprašaj in izprašuj vse, kar služi v inspekcijsko poročilo in v svrho našib kvalifikacij, a govoriti sme in mora tudi učitelj, da pove in pojasni vzroke morebituih neuspehov in težave, s katerirni se je boril. Ta razgovor se ima protokolirati vpričo voditeija; to naj bo uradua podlaga kvalitikaciji, ne pa morda kaka skrivnostna namigavanja nadučitelja -Lanovca". 0 stvarnem, trudapoloem delovanju, o metodi, o didaktiki nima mnogo nadzoruikov nobenih jasnib slik o posamezuih učiteljih, to tudi ni čudno, ker jih je le eukrat v letu inspiciral. Jasne slike o posamezoikih dobi, če študiia njib individualoost, njibove življenske odnošaje ter ob Tsaki priliki občuje z njimi. Nemogoče pa je, izreči pravično sodbo o človeku, ki ga opazuješ le eno ali dre uri. Saj vemo, kako je: časih nisem jaz razpoložen, časih otroci ne, slabo vreme (zlasti jug), skrbi, domače razmere (saj smo ljudje), vse to vpliva pri po'ičevaDJu. Naj me nadzoruje v takem položaju, pa bom slab, morda najslabši učitelj. In vprašam vas, ali najje moja kvalifikacija zarisna le od one ure celega leta? Irotiija! Nadzornik mora upoštevati vse, dopustiti mora to uradno, da učitelj, če treba, pojasni svoj položaj, v katerem ga je našel. Poleg tega pa mora biti nadzornik seveda mož plemenitega srca in temeljite pedagoske naobrazbe. Ne zanikam, da bi ne spadale kot donesek v kvalifikacijo tudi izjave nadučiteljev, r kolikor se tičejo šolstva. Toda te izjave morajo biti tudi javne, da se zamore učitelj zagovarjati. Privatno življenje ne sodi v kvalifikacijo, najmanj pa politiško naziranje posameznikov. Vseh tistib Damigavanj od strani nepoklicanih faktorjer nadzoraik nima poslušati, če jih pa že sliši, je DJegova dolžoost, da inforraira dotičnega učitelja, da zadosti raižaljeni časti. Dokler ue bo učiteljstvo prodrlo s temi zahtevarni, toliko časa bo učiteljstvo ne hlapec, ampak suženj svojemu poklieu. — Zastopniki učiteljstva, drnštva naša, naša organizacija: pozor! In še enkrat: pozor! Bližajo se resni dnevi, ki bo v _jih novodobni satan izkušal naš značaj našo odločnost. Glejmo, da dobimo pravočasao sredstva za dneve izkušnjav! — Sinus x.