Širše delo šolskih odborov V nekaterili naših večjih me-Bteh imajo žolslkl odbori že do-ločeno prakso, letos pa bodo za-čeli deJovati v vseh šolah. Ve-likega pornena je, kako bomo žolske odbore ie v samem za-četku postavili, kaj vse bodo za-jeli in kakžen stU dela bodo usvojili. Za idaj n« bi mogli r«4i. 4a ao v njihovem delu prevladova-le nekakšne težnje prevelikega »vmešavanja« v notranj« i<.lsk« probleme, m to t probiem« po-uika, o čemer je bii« ab usta-navljanju prvih šolskih odboror veliko razpravljanja. Nasprotno, dosedanje lzkužnje kažej-o, da prevladuje določena opreznoat pri obravnavanju notranjih šol-skih vprašanj, pa toie *ata od-bori največ ukvarjali z organi-zacijsko-materialaim'. vprašanji. Da so se šolskl odbort ziastl t začetku svojega deia pretežno ukvarjali z organlzacijsko-mate-rialnimi vprašanji šole pa ne 1« da ni napačno, temveS }e tudi neizogibno, ilaatl zaradi dejaa-skih težav, s kateriml se borijo mnoge Sole glede prostora Ia sredstev. Razen tega bodo or-ganizacija Sol, materialni pogoji, problem osebja vedno predmet dela ln skrbi Solskih odborov. S tem pa ntso nikakor še izčr-pane njihove naloge la del-6utljiva, kakor to navadno mi-6limo ia govorimo, spet zaradj njih ve zapletenostl in občut-ljivosti. Seveda, če pa notranja Solska vprašaaja poimujemo kot ufcni proces v najožjem smtslu, kot strokovna In metodifna vprašanja pouka, jih noben SoU ski odbor, teprav bl bil najbo-Ije sestavljen iz najbolj zainte-resiranih ljudi ne more reše-vati s posamezniml odločbamJ vsako zase od seje do seje. Sol-skl odbori tudi ne mortjo po-segati v vsa posamezna vpraša-nja pouka do dna. Tega tudi n*. nameravajo, zato so do notra-njih šolsklh vpraSanJ zelo oprezni, ali pa se omejujejo sa-mo na tekoča, dncvna vpraša-nja. Med temi notran.jimi šolski-mi problemi pa so t'jdi takl, za katera se mora šolsrci odbor za-nimatl ker lahko znatno oboga-tijo življenje 1o delo Sole. Ali ni mord« res, da s« j« 5ola prc-cej oddaljila c.d raznih organl-zacij, ki bl }* lahko pomagale, all da so s* le organlzacije od-daljile od Sol©7 A!i ne bi moglo spretno in organ^irano povezo-vanje dejavnost". organlzacij Ljudske tehnik« z življenjem in delom šolske mladlne nekoliko pomagati tud! prt pouku? Ali, kako je a telesno vzgojo v Soli? Vzeli smo dva i^jbolj preprosta primera, kj pa sta tako po-memtona za žWl^enJ« in razvoj mladine, da bl tnatno pripomo-giB k obogatltvt žiTlJenja in de-la šole, če bl jih solidno rešill, kar je možno tudi v sedaajih pogojih. Povezovunie &oie t družbens skupnostjo na primer v okviru mestme občine all vasl se ne more izvesti niti izčrpati s po-dajanjem poročila oa zborih vo-livcev. Te v€zl morajo biti mno-go bolj raznovrstne in bolj živ-ljenjske. K«c Je, da imamo so-cialno In zdravstveno službo, ki svojo skrb razširja tudi na Solsko mladino. Ce bl pa šolski odbc- dobro ln zadosti fMznal socialno strukturo in zdravstve-no stanje ter pogoje njihovegm tivljenja, bi lahko dal mnogo korlatnih predlogov, in to n* samo predlogov splošnega zna-čala, temvei celo tudl za posa-mezne primere, kajti odbor se tnora lotevati tudl takib na oko drobnih poslov. To je 5e en« zelo Siroko področje za drofc-beno zelo korUtao delovaoj« Solskega r>dbora. Ostvaritev zveze s starši v na»-nib obllkah, od roditeljskih s*. stankov do posamičnih posveto-van) in pomoči staržem pii vzgajanju, 3« lahko mofrna pod-pora ufilteljem, hfcrati pa lahk» tudi neprestano r^odbuja sa-me uJitelje, da s« bolj in vse-stransk« posvete vzgojnemu deiu. Udeležbo učencev ko* članov Solsk-bill nefco vrato kolektivnega oi>-gana upravljanja, neko uprav«, ki bo pomnožena tudi z ljudml izven utiteljskesa kolektiva. 0» se del« dobesedmo omejj m seje, ne da bi obstajalo n«pt»-stamo delovanje ln obdelovanj« dv»!oč€>jt. vpraSanj, tedaj bo priSlo do tega, da bomo po do-ločenem fasu za6eli spretno i»-dajati odločbe in se spremenfll bolj v neko vrsto precej siro-mašnegfi družbenega nadzor-stva, ne pa družbene službe. De-lovanje šolskih odborov po pre-cej &ix>kem nairtu, o izbraiHll velikih vpražacjih, ki imajo ¦»»-lik pomen za razvoj Hvljcnja in dela v šold, za življeoje In delo, zdravje in zabavo 4&1A« mladine, to je v pravem smiahl druibma alužba, ki ima mno-gos-transki pomen. Dalo šclsldh odborov ni&aJco* ne more bitl poenoteno z* va«, toda tudi izbira vpra&anj, s 5«*-terimi se lahka ukvarja šohdd odbor, ne mnre biti tako •»• movoljna, da bi se kakšen od-bor takoj eačel KrSe ukvarjatt z vsemi tlstimt vppaSanjl, ki so omenjena tudi v zakonu, neldli pa bi se toteval počasl, ali pe bi se Jih splah n« lotil. Zakon 5« do1o6U obs?g nalog, in ta je do. volj Sirok. V sodeilovaiiju z uH-teljskim svetom, s prasvetnlml sveti ln komisijami, z združenjl prosvetn«h d«!arvcev pa se lahk« teberej-o največji )n najbolj ak-tualni problemi, a katerimi *« bo Solsfei odbor lahko dalj fasa s&temati&no aVv«r)?l. M. Mitrović