Uvodna motivacija pri pouku geografi je – zakaj in kako? Pogosto se ure geografi je pričnejo s pozdravom, navodilom sedite – v šolah, ki ohranjajo vrednoto vstajanja, umiritve in pozdravljanja – ter vprašanjem, ali kdo manjka. Nato sledi bodisi »Odprimo zvezke in napišimo naslov …« bodisi »Se kdo javi?«. Pa nismo pri tej rutini, ki nam jo narekujeta šolski zvonec in preobilica drugih dejavnikov, pozabili na nekaj? Smo glavice, ki sedijo pred nami, sploh navdušili nad tem, kar bomo počeli to uro? Neizbežno bi morali vsaj minuto nameniti motivaciji. V pedagoškem diskurzu je uvodna motivacija ena ključnih etap sleherne učne ure ne samo geografi je, ampak tudi drugih predmetov. Umeščena je na začetek učne ure, motivacijski momenti pa so nujni tudi v drugih etapah. Sestoji lahko iz različnih aktivnosti, pripovedi ali drugih dražljajev, ki naj bi učence motivirali za delo in usvajanje nove učne snovi. Učinkovita je, če je smiselna, kratka in prilagojena individualnim značilnostim in interesom učencev (Stojilković, 2019). Uvodna motivacija pri geografi ji je lahko izvedena na več načinov. Zagotovo najpogostejši načini so fotografi je območij, ki jih »bomo to uro odkrivali«, ali pa kratki fi lmi, ki jih je danes mogoče najti celo vrsto na svetovnem spletu. Možnost so tudi pripovedi in anekdote preučevanih območij. Kaj pa bolj aktivne in inovativne oblike? Res je, da jih učitelj ne more uporabiti vsako uro, tu in tam pa vseeno lahko popestrijo geografsko učno uro. Če so uvodne motivacije zasnovane na različnih učnih stilih, so dodatno nagovorjeni in motivirani tudi tisti učenci, katerih predominantni učni stil ni eden od tistih dveh (vizualni in avditivni), ki jim je posvečena večina pozornosti pri običajnem pouku (Stojilković, 2019). Predstavljamo pet aktivnosti, ki so enostavne, učinkovite in primerne za izvedbo. Bi vaše učence tovrstne aktivnosti motivirale? Kako bi jih lahko prilagodili za druge učne vsebine? Bi jih lahko še nadgradili? Kaj pa, če bi učence izzvali, da za vsako učno uro nekdo pripravi kratko izbrano motivacijsko aktivnost? Naj ta vprašanja (za zdaj) ostanejo odprta … Iz tega izhaja še drugi pedagoški oreh, kako doseči, da bodo učenci notranje motivirani v vseh etapah učne ure. Uvodna motivacija, če jo do neke mere lahko imamo za zunanji faktor (enako kot pomembni ljudje v življenju učenca, način podajanja povratne informacije, nagrade, kazni, učno okolje in nenazadnje širši šolski kontekst), že lahko vzpodbudi zanimanje, ampak učenci morajo biti motivirani med celotnim učnim procesom (tako v šoli kot doma med lastnim delom). To bomo najbolj učinkovito dosegli, če bodo učenci videli smisel v snovi, ki jo usvajajo, ter prepoznali pomen ter vrednost za njih same, se pri tem čutili kompetentne in se zavedali svojih (ne)zmožnosti. Učitelj se torej sooča s precej težko nalogo, kako zasnovati učne situacije, da bodo te zajele čim večjo skupino učencev, vključevale ravno pravšnjo količino dražljajev in dejansko vzbudile notranjo motivacijo učencev – izziv, priložnost za uspeh, prijetno počutje in napredek pri lastnem delu … Še večji izziv pa je, kako to trajno dosegati! Viri in literatura 1. Stojilković, B. (2019). Prakse izvajanja uvodnih motivacij, zasnovanih na različnih učnih stilih pri pouku geografi je. V: Weissbacher, P. VII. Znanstveni posvet vodenje v vzgoji in izobraževanju: Raziskovanje prakse vodenja, učenja in poučevanja. Ljubljana: Šola za ravnatelje. Pedagoške orehe skuša streti Borut Stojilković, Zavod RS za šolstvo UČNI STIL SKUPINA UČNA TEMA IZVEDBA gustatorni stil 3. letnik splošne gimnazije Regionalizacija Evrope poizkušanje izbranih tipičnih evropskih sladic in regionalna umestitev olfaktorni stil 7. razred osnovne šole Sredozemlje prepoznavanje zelišč in regionalna umestitev kinestetični stil 1. letnik splošne gimnazije Sestava zraka dokaz elementov in sestavin v zraku avditivni stil 8. razred osnovne šole Uvod v geografi jo sveta prepoznavanje zvokov inštrumentov in regionalna umestitev vizualni stil 9. razred osnovne šole Regionalizacija Slovenije prepoznavanje krajev na razglednicah in regionalna umestitev 66 GEOGRAFIJA V ŠOLI | 2/2020 pedagoški orehi