Prvi maj 1971 nova etapa v boju proti fašizmu in reakciji glasilo KRI za slovensko narodno manjšino UREDNIŠTVO IN UPRAVA: 34131 Trst - Ulica Capitolina, 3 lelef. 744-046 / 744-047 DOPISNIŠTVO za goriško pokrajino: 34170 Gorica - Ulica Locchi, 2 Telef. 24-36 NAROČNINA: Letna 1.000 lir, polletna 550 lir Poštni tekoči račun: Trst 11/700 Obnovljena izdaja - Leto XXIII - Štev. 7 (771) TRST - 28. aprila 1971 Posamezna številka 50 lir Quindicinale Petnajstdnevni k Sped. in abbonam. Postale - Gruppo II NAJ ŽIVI PRVI MAJ! Tudi nazorno, v zgodovini, čutimo, kako naš najlepši praznik, Prvi maj zrcali v sedi dvig delavskega razreda na svetovno po-zornico, kako se pne proti luči, k svobodi v miru in enakopravnosti. Od čikaških vislic, v prejšnjem stoletju, ko je bil praznik trpke solidarnosti, redkih črnih in rdečih zaztav krvi in tuge, do Prvih majev boja in stavk, proti vojni, proti fašizmu, za zrušenje fašizma. V spominih nam ostaja, v tej zgodovinski rasti, tisti lepi Prvi maj, ko so strojnice zadnjič zaregetale in nato utihnile v Evropi, ki je bila vsa drugačna. Potem so bili spet Prvi maji boja in praznovanja. Postal je državni praznik dela, praznik, ko so tudi v meščanskih republikah, ki se tresejo zaradi rastoče na-preženosti razrednega spopada, preplavile ulice rdeče zastave množic. Te množice postavljajo svojo kandidaturo pred vsemi, odprto in jasno, za novo oblast. Republika sloni na delu. Piše v ustavi, ki jo je Italiji dal 25. april zmage partizanov. In delo terja svoje mesto v republiki. Prvi maj opozarja, z vso silo, kakovost in ceno te kandidature. Mi, delovni ljudje, bomo uveljavili svojo vodilno vlogo in jo uveljavljamo, ko združujemo okoli svojih predlogov tudi druge sloje, večino ljudstva. Okoli svojih predlogov. Boj za korenite spremembe italijanske družbe, ni več le skupek zahtev ene ali treh sindikalnih central rimski vladi, temveč potres, ki ga ustvarjajo vsi sloji, od delavcev kovinarske industrije, uradnikov, študentov, kmetijskih dninarjev do malih posestnikov, trgovcev in obrtnikov. Ustvarja se zavezništvo političnih sil, ki odražajo ta del družbe: komunisti, katoličani, socialisti. In če vlada, predvsem KD in socialdemokracija, zagotavljajo, da ni sedanjemu zmernemu ravnotežju alternative, tedaj je to res do neke meje: alternativa je prav ta potres, so reforme z vso njihovo prodornostjo in silami, ki jih ženejo naprej. Tako, v tem nastopu, kali delavstvo svojo zgodovinsko vlogo, ko prerašča svoje materialne zahteve in izraža predvsem koristi vse družbene skupnosti. Skratka, ko delavski razred uteleša v sebi in svojem političnem programu splošne koristi vsega naroda. Na svoje zastave je ljudstvo, napredni del naroda, ki je večina, napisalo: svoboda. Svoboda na delu, svoboda v šoli, svoboda v vojski. Svoboda, ki je vstopila v naša mesta skupaj s partizansko vojsko, z Apeninov, s karnijskih vrhov ali s Trnovskega gozda, primorskega Krasa in Istre. Zato bo 1. maj letos še posebej nova etapa v boju proti fašizmu. Ko bodo množice preplavile trge v mestih, bo lahko vsakomur jasno, da je reakcija osamljena in lahko le s trepetajočim besom zre z oken «Con-findustrie» in ostalih brlogov desnice na svoj moralni, politični in zgodovinski poraz. Svoboda ni popolna, če ni splošna. In ko se spominjamo prve svobode izpred 26 let, tedaj moramo nujno pomisliti, da ne smemo, ker nismo, biti sami. Naš program mora prej ko slej biti prizadevanje, da bo — kot nekoč v Trstu in v Gorici, v Milanu in Genovi — korakalo ljudstvo z radostjo svobode v očeh po ulicah Aten, Madrida, Lizbone, Sajgona, Phnom Penha, Vien-tiana, Buenos Airesa in Ankare. Demonstracije proti vojni V Združenih državah Amerike se širi odpor proti vojni. Pomembno je zlasti dejstvo, da se protestnih manifestacij proti «umazani vojni v Vietnamu» udeležuje čedalje večje število povratnikov iz vietnamske kalvarije. Na samen začetku tritedenskega piograma protestov so se vojni veterani napotili na vojaško pokopališče Arlington. Ker demonstracija na pokopališču ni bila dovoljena, so veterani pred vrati pokopališča položili vence s sporočilom, naj jih dajo na grob neznanega ameriškega vojaka v čast Američanom in prebivalcem Indokine, ki so padli v bojih. Prav tako je bila že na samem začetku programa mirna demonstracija pred Belo hišo v Washingtonu. Skupino vojnih veteranov sta vodila dva hudo poškodovana invalida, 20-letna fanta, ki sta pustila noge v Vietnamu. «Za naju je prepozno», sta dejala, «a prišla vsa, da bi preprečila, da se še drugim mladim ne bi zgodilo kaj takega». Enotne prvomajske manifestacije v Trstu 1. maja ob 9. uri Sprevod delavcev (odhod s Trga Pestalozzi) ob 11. uri Zborovanje na Trgu Goldoni Ob 11. uri zborovanje tudi v Miljah in Križu Manifestacije organizirata sindikata CISL in CGIL Še vedno čakamo na odgovor predsednika rimske vlade Kmalu bo poteklo pet mesecev od dneva.ko jo bila odposlana enotna spomenica Slovencev Kmalu bo poteklo pet mesecev odkar smo slovenski predstavniki poslali predsedniku vlade, posl. Co-lombu, enotno spomenico in obenem izrazili željo, da bi čimprej sprejel delegacijo slovenske narodnostne skupnosti z namenom, da bi mu ta podrobno obrazložila spomenico in predlagala vladne ukrepe za popolno uresničitev in zaščito narodnostnih .gospodarskih, kulturnih in socialnih pravic Slovencev v vsej do leve sredine, kakor tudi tistih, ki so v državnem ali deželnem in krajevnem merilu njen sestavni del, in ostalih, ki sodelujejo in podpirajo obstoj take politične formacije, da ne govorimo, še o gospodarskih, in kulturnih organizacijah. Zato se nam zdi tembolj nekorektno, da se ministrski predsednik osebno ni čutil do danes dolžnega, da bi potrdil prejem spomenice in povabil slovensko delegacijo na razgovor. deželi in to brez najmanjše razlike Tako ravnanje, ki enostavno ignori- med pokrajinami. Taki globalni u- ra prošnjo za rešitev življenjskih krepi bi morali težiti k odpravi dol- vprašanj narodnostne manjšine, spra- goletne krivice in poravnati škodo, vlja v slabo luč pred manjšino samo ki so jo Slovenci utrpeli ter jim in demokratično javnostjo predsed-zagotoviti za prihodnost vsestranski nika samega in celotno vlado. svobodni razvoj na vseh področjih življenja. Vsi vedo, da je spomenica izraz volje in želja vseh Slovencev, bodisi tistih, ki imajo kritično stališče 25. april - obletnico zmage protifašističnih sil in osvoboditve - so letos izredno slove snp proslavili v vsej deželi. Osrednja proslava v Trstu je bila v Rižarni. Proslavo je priredila pokrajina ob sodelovanju enotnega protifašističnega odbora. Na njej so govorili: predsednik pokrajine Zanetti, državni podtajnik Toros in Albin Bubnič. Slednji je govoril v slovenščini. [Gornja slika: svečanost v Rižarni). Tako kritiko je nemogoče odpraviti z izgovorom češ, da je Colombo pooblastil enega od državnih tajnikov, da prouči zadevo in izbere dopolnilne podatke in informacije, ki bi lahko služili za razgovor z delegacijo. Še manj je ta zakasnitev upravičena, ker podtajnik ni izvršil sprejete dolžnosti in je bila ta kasneje dodeljena prefektu dr. Cappellini ju. Vendar pa nam ni znano, kako in kdaj je Cappellini to nalogo izvršil. V ta. namen je Cappellini povabil na razgovor slovenske predstavnike, a delegacija se ni spustila v širši pogovor, temveč se je omejila prositi prefekta, naj urgira v Rimu, da bi bila tam sprejeta. Tako stališče, seveda, ni bilo všeč Cappelliniju, toda delegacija je imela mnogo razlogov, da se je tako ravnala in med te spada tudi. negativno stališče prefekta do problemov slovenske manjšine Kljub zakasnitvi sprejema delegacije v Rimu in drugim negativnim pojavom, od 3. decembra dalje, ko je bila spomenica odposlana, smo beležili tudi nekai pozitivnih in po-’membnjh dogodkov, vsled katerih. če ne bi imeli v preteklosti vedno in samo negativne izkušnje, bi si lahko upali trditi, da se kažejo možnosti vsaj za rešitev nekaterih vprašanj slovenske manjšine. Konkretno smo pa še vedno zgolj pri izražanju dobre volje. Komunisti smo vedno trdili, da predstavljajo vprašanja svobodnega razvoja in zaščite pravic slovenske narodne manjšine preizkusni kamen za italijansko demokracijo, in da je borba za narodnostne pravice nedeljiva, da je tesno povezana z borbo, ki jo vodijo po vsej državi delavske in ljudske množice, in med temi tudi Slovenci, za rast in razvoj demokracije, za gospodarski preporod in za socialne reforme. V tem okviru smo trdno prepričani, da vprašanja manjšine spadajo v pristojnost države, v kateri manjšina živi. V tem prepričanju smo vselej odklanjali kakršenkoli poskus reševanja problemov v obliki sporazumov med državama, kjer se konča z reci-prociteto, katera pride v poštev lahko za druge odnose med državami ne pa za zaščito manjšin. To vendar ne pomeni, da odklanjamo, temveč spodbujamo in pozdravljamo čim-tesnejse stike in sodelovanje med manjšino in matično državo na vseh možnih področjih. Iz tega razloga je slovenska narodna skupnost dolžna nadaljevati enotno borbo za svoje pravice in sicer v okviru načel ustave in posebnega statuta naše dežele in s podporo vseh resnično demokratičnih Italijanov. Kako naj se ta vprašanja rešijo, smo komunisti povedali, ko smo predložili: zakonski osnutek za pravno priznanje in zaščito slovenske manj- DUŠAN LOVRIHA (Nadaljevanje na 4. strani) 2 • DELO " 28.4.1971 Resnica o 27. marcu 1941 Vladimir Gortan Boj zatiranih narodov in narodnih manjšin proti zatiralcem more biti uspešen le če je združen z bojem, ki ga bije proletariat proti kapitalizmu DELO - glasilo KPI, ki je pod fašizmom izhajalo v ilegali in so ga tovariši naskrivaj širili med našim ljudstvom, je po umoru istrskega rodoljuba Vladimira Gortana objavilo naslednji članek: Dne 17. oktobra 1929., leto dni potem, ko je bil po nalogu izrednega sodišča ustreljen italijanski delavec Michele Della Maggiora, je bil ustreljen v Puli tudi po nalogu izrednega sodišča hr-vatski kmečki sin tužne Istre, VLADIMIR GORTAN. Oba sta zagrešila enako dejanje. Michele Della Maggiora, ves prevzet od trpljenja, v katero je pahnil fašizem ves italijanski proletariat, se je v boju za ta proletariat poslužil orožja in je v silobranu ubil fašista. Vladimir Gortan, istrski kmečki sin, prevzet od neskončnih krivic, ki jih je fašizem povzročil in jih vsak dan povzroča slovenskemu in hrvatskemu prebivalstvu v Julijski krajini, je v imenu tega ljudstva sprožil orožje in je ubil. Oba junaka sta svoje maščevanje plačala s svojo krvjo. Kakor Michele Della Maggiora, tako je tudi Vladimir Gortan naš človek, sin našega delavsko-kmečkega ljudstva. Kri naše krvi so vsi, ki žrtvujejo svoje življenje, svojo prostost za ideale, ki jih more uresničiti in jih bo uresničil le proletariat. Istrski delavci v Puli so poskrbeli za to, da je med razpravo pred izrednim sodiščem proti Gortanu in tovarišem zmanjkala luč. V temi je bilo vrženo v dvorano polno listkov proti Mussoliniju in proti fašizmu. Na dan, ko je bil Gortan ustreljen, je njemu na čast zaplapolala nad pulskim mestom velika rdeča zastava, znamenje boja, znamenje bodočih zmag. Vladimir Gortan je naš, ker je bil član našega proletarskega razreda, našega delavsko-kmečke-ga ljudstva. Kaj je gnalo Gortana v smrt? Kdor hoče to vedeti, mora poznati krivice, ki jih je fašizem prizadejal slovenskemu in hrvatskemu ljudstvu v Julijski krajini. Kdor teh krivic ne pozna, se mu lahko zgodi, kakor se je zgodilo socialdemokratom, da sodi Gortana kot navadnega zločinca. Istrski kmetje in delavci živijo v taki duševni in gospodarski revščini, kakršne niso poznali za časa Avstrije. Pomanjkanje dela v industrijskih in trgovskih središčih je prisililo kmečke sinove, da so ostali doma brezposelni in da ne morejo pomagati navadno obilni kmečki družini, ki ne more živeti od dohodkov poljdelskega dela. Ti brezposelni sinovi, namesto da bi pomagali, morajo živeti na račun svojih revnih družin in tako množe revščino med kmečkim prebivalstvom. Davki, ki jih je poljedelskemu ljudstvu naložil fašistični režim, uničujejo poljedelstvo in spravljajo kmečka gospodarstva na boben. Še tisto malo, kar kmet pridela, ne more prodati, ker je zaprta meja s tistimi deželami, kamor je naš kmet pred vojno prodajal svoje pridelke, z ostalimi italijanskimi deželami pa ni mogoče tekmovati. Obdelovanje zemlje v Istri in v Julijski krajini sploh je težje in dražje kakor v starih deželah Italije. Fašizem je kmeta in delavca Julijske krajine in Istre gospodarsko uničil. Nadalje je fašizem uničil vse slovenske in hrvatske šole, izgnal in razpršil vse slovenske in hrvatske šolnike. Prepovedal je izdajanje slovenskih in hrvatskih časopisov in knjig. Razpustil je vsa slovenska in hrvatska politična, kulturna, gospodarska in športna društva. Prepovedal je v cerkvah slovenske in hrvatske pridige. Prepovedal je vsako zabavo, vsako veselico, vsako petje v domačem jeziku. Tiste, ki so se temu fašističnemu početju uprli, je kaznoval na dolge deset in deset letne za- porne kazni ali jih je konfiniral na nezdrave južno-italijanske o-toke. Uničil je mrežo gospodarskih organizacij in pokradel denar iz kmečkih hranilnic in posojilnic. Občinam je vsilil fašistične župane in je končno prisilil slovenske in hrvatske ljudi, da poita-lijančujejo svoja imena. Požgal, upepelil je cele vasi. Segotiči, Marezige, Krn in mnogo drugih imen bo ostalo v zgodovini junaškega upora slovenskih in hrvatskih delavcev in kmetov proti fašističnemu nasilju. Slovenski in hrvatski delavec in kmet sta preko svojih narodnih in krščanskih strank spočetka prosila. Upala sta, da bodo svetniki izprosili pri fašizmu usmiljenje. Ni bilo pomoči. Ni bilo usmiljenja. Bil je boj; boj, ki ne pozna usmiljenja in ne izbira sredstev. V tem boju se je oglasila komunistična stranka, ki je poklicala slovensko in hrvatsko ljudstvo na upor. Kaj naj naredi zatirano ljudstvo, ko mu vsa mirna politična sredstva in vse prošnje ne pomagajo do pravice? Pričel se je boj; ta boj se nadaljuje in se bo nadaljeval do popolne zmage. (Nadaljevanje na 4. strani) mmJstvsm •sm j ; (7-'......Eì -VA M % l $ f mmsrtk v« .. ir v m o im p? ' ■ ■ r ■" C z " '* ; ' 7 "1 ' ? •EV? Ì svoje poslanstvo kot težko, odgovorno, utrudljivo, zahtevno čast. Kot deželni poslanec Slovenske, čudno, skupnosti, si pač prizadeva za to, da bi lahko jutrišnji Slovenčki mirno govorili po naše, brali dvojezična imena vasi, zahajali (kot vsi otroci, neradi) v svoje šole, da bi kmeton ostala zemlja, kar je je še ostalo in da bi delavci lahko stavkali po slovensko. Delo je težko, ker je sam. Nihče mu ne pomaga, niti Sancho Panza, ki bi bil tako potreben. Edini sredi sveta, ki ga ne razume. Niti organizacije nima, da bi lahko rekel: pomaga mi vojska, ki ji poveljujem. Zgodilo se je, pred kratkim, da je prišel Tito v Rim. S prijateljem Sara-gatom sta se razgovarjala o važnih rečeh, pa ga je preblisnila misel: «In Drago Štoka? Kje je Drago Štoka, da ga ne vidim. Lepo bi bilo, če bi mi kaj povedal». In res je Tito priredil velik sprejem v Rimu in ob koncu sprejel tudi... Tu se pričenja drugi del zgodbe. Kaj sta se Štoka in Tito pogovarjala vemo. Vse nam je povedal v razgovoru z zamejsko Orlano Fallaci, urednikom Mladike, ki kljub vinogradniškemu imenu ni glasilo dolinske srenje. Povedal je, da sta se s Titom srečala na sprejemu. Vprašanje: kdo pa je še bil na sprejemu? Odgovor dr. Štoke: Farri, Nilde Jotti, Pajetta, La Malfa, Silva Koscina (lepa, kajne?)... Če dr. Štoko srečate po cesti in ga nagovorite po slovensko si lahko pričakujete, da vam ne bo odzdravil in šel naprej. Pa brez zamere, ni sam kriv: ne vidi. Odmaknjenost vpliva verjetno tudi na vid, ki pred drugimi Slovenci peša. Iz slike, ki jo objavljamo in za katero vam prisegam, da je bila posneta na razgovoru predstavništva slovenske manjšine pri Titu, lahko vsi vidite, do kolikšne mere je samotarski dr Štoka kratkoviden. Pred nosom, prav v smeri njegovega pogleda sedita Žarko Rače (preds. SKGZ) in poslanec Albin Škerk, ki je kot komunist posebno neviden (stare navade iz ilegale). Na sliki rsr videti socialista Marka Valtritscha iz Gorice, ki je sedel na drugi strani. Kaj res, da ga ni videl? Cervantes piše v svojem velikem delu, da je Don Kihot večkrat ukazoval ljudem, ki jih je srečal po poti, naj mu pomagajo. Pa ne daj Bog, da ni morda misli! naš slovenski, edini, zveličavni, da so ostali člani slovenske delegacije pri Titu bili le oprode? Črt PS: Naj nam dr. Štoka ne zameri, če smo mu posvetili parodijo. Toda menimo, da bi lahko končal z gigantonianijo, ki je tipična za Slovensko skupnost in njene predstavnike. Ni pozabil imenovati Škerka, Raceta in Waltritscha (sebe ni pozabil), temveč jih je hote ignoriral, kot vedno, ker voliici SS ne smejo vedeti, kaj je enotnost in kaj enotni nastopi, kjer ni SSL alfa in omega slovenstva, temveč le enakopraven partner. Prav je, da se naučimo političnih dimenzij, kajti tudi volilcem SSL se bo nekega dne zagnusilo to neprestano gnetenje možganov in vcepljanje kompleksa osamljenosti. Sicer bomo nekega dne brali, da na našem planetu živi SSL (in še nekaj milijard spremljevalcev). 25. aprila popoldne je bila pomembna protifašistična manifestacija v Prosvetnem domu na Opčinah. Organiziralo jo je prosvetno društvo Tabor skupaj z združenjem bivših partizanov. O pomenu zgodovinske obletnice so govorili: predsednik društva Tabor tov Rudi Vremec, član pokrajinskega združenja ANPI tov. Vladimir Kenda in predsednik istega združenja tov. Arturo Calabria. Kulturni spored so izvajali: pevski zbor Tabor z Opčin, zbor Primorec iz Trebč in skupina Canzoniere triestino. Ob istem času je bila prav tako pomembna manifestacija v Štandrežu pri Gorici katero je priredilo prosvetno društvo Oton Župančič ob sodelovanju s krajevno sekcijo bivših partizanov - ANPI. Govorila sta društveni predsednik tov. Danilo Nanut in namestnik komisarja divizije Garibaldi-Natisone tov. Vincenzo Banfi-Marini. Kulturni spored so izvajali domači recitatorji in pevski zbor Oton Župančič. (Na gornji sliki: pevski zbor Tabor na nedeljski prireditvi)