NOVO ŠOLSKO LETO SMO PRIČELI V IZJEMNO SLABIH PROMETNOVARNOSTNIH RAZMERAH Smrt preži na naših cestah Kot kaže se je gibanje zmanjševanja števila prometnih nezgod. ki nam je od leta 1979 do lcta 1985 dajalo upanje za približevanje pronielno varnejšim državam obrnilo v nasprotno dogajanje. Že v letu 1986 seje povečalo število promctnih nezgod, mrtvih in poškodovanih v prometu. Rast tragičnih številk pa se nadaljuje tudi v I. pollelju leta 1987. V prvih šestih mesecih letošnjega leta se je v SRS v primerjavi z cnakim obdobjem lela 1986 /a 6,7% povečalo število prometnih nezgod i. mrtvimi in poškodovanimi udeleženci v prometu, imeli smo 239 mrtvih (198) in 3525 poškodovanih (3376). Prav 20,2-odstotno povečanjc števila mrtvih v prometu in 4,4-odstotno povečanje števila poškodovanih na žalost najbolj nazorno prikazuje, da se ponovno vračamo v KATASTROFALNO STANJE PROMETNE VARNO-STI. Glede na pričeto šolsko let<» naprošamo vse udeleženee v prometu, da se /amislijo ob zgoraj navedenih podatkih, starše otrok pa bi hkrati radi seznanili z nekaj navudili, ki lahko pripomorejo k večji varnosti otrok v prometu. Olrok med 2. in 5. letom NajmlajSi udelcžcnci v promctu ni-so niti tclcsno niti dušcvno odrasli. da bi kot pcšci samostojmj in vurno so-dclovali v promctu. zatuotrok mcd 2. in 5. lclom ne smc pod nobcnim pogojcm brcz nudzorstvu na coslo. - Ko grcslc z otrokom po ccsti. ga vcdno držite za roko; natančno upo-šlevajtc promctnc predpise. Cesto ircčkajlc lc pri zclcncm scmaforu ali la prchodu za pcScc. — Vcdcnjc na ccsti vcdno pojasnitc _• z bcsedo. rccimo. »rdcča luč - po-lkajva! Prižgala sc jc zclcna. grcva! toj. še en avto prihaja!« in podobno. - Ne odpravitc sc na ccsto z olro-kom. če sc vam mudi. kt:r sc takrat najbrž nc bostc doslcdno držali pro-molnih prcdpisov. Olrok lahko na laki poli dohi vtis. da naglica izključujc skrb za varno udclcžbo v promctu. - Nc poSiljajtc otrok po nakupih pct minut prcd zapiranjcm irgovinc. - Pctlctncmu olroku Žc lahko po-slavljamo vprašanja iz promcmc var-nosti: »Kjc varno prcčkamo ccsto? Zakaj nc za parkiranim avtomobi-lom?« , - Poskusite kdaj na\ ccsti z oiro-kom zamcnjati vlogi. Naj vas on pcljc čczccsto. vi pa mupotcm povejtc. kaj jc sloril prav in kaj narobc. Pohvalitc pravilno ravnanjc! - Naučitc olroka. da bo pozorcn na nckatcra določila promctnih prcd-pisov kol npr. znak za prchod pcšccv. kazcn za ncpravilno prcčkanjc. Otro-ku pojasnite. da sc miličnika na ccsti ncsmo bati. ampak mu morazaupati. saj mu bo v tcžavncm položaju samo pomagal. - Na vsako olrokovo vprašanje odgovorite razumljivo. Samo pojas-nilo. ki aa bo razumcl. mu bo koristi-lo. - Nikoli nc kličitc otroka z drugc slrani ccsto. ampak mu razločno po-kažitc. da boslc priSli vi k njcmu. Ncpopravljivo napako dclatc. čc utroku vccpljatc slrah prcd ccsto m avtomobili. Prcstrašcn otrok jc kakor zajcc prod kačo: njcgovo reagiranjc je ohromljeno. Zato sc prcd otrokom izogibajtc hranja poročil o promctnih nesrečah. popolnoma pa opustitc mi-scl. da hi mu ka?uli slikc olrok. pošk-dovanih v prometnih ncsrcčah. Olrok med 5. in 8. letom V tch lciih naraSča otrokova spo-sobnost opazovanja. zato naučitc otroka pravilno in natančno opazova-ti. - Pustitc. da na sprchodih opazi promctni znak prcd vami. - Pokažitc in pojasnite mu samo pomcmbncjšc promctnc znake: zanj so pomcmbni predvscm tisti promet- ni znaki. ki sc tičcju pcšccv. Otroku tudi povcjtc. zakaj znak stoji na dolo-čcncm mcstu - lc tako bo pojasnilo promctncga znaka zavcstno sprcjcl. - Z otrokom opazujlc vcdcnjc ostalih udolcžonccv v promctu in mu na primcru drugcga otroka ali odra-slcga pojasnjujtc pravilno rcagiranjc ali pa ga opozoritc na napakc. Kcr ima A-lctni otrok žc razvit občutck za-pravico kol tudi za socialnc nortnc. mu lahko pojasnitc. zakaj so ncizo-gibno potrcbna pravila v prometu in kakšen jc namcn kaznovanja krSitc-ljcv tch pravil. - Nc zmcrjajtc otroka v navzočno-sti drugih udclcžcnccv v promctu. tcmvcč mu nazorno pojasnitc napakc in mogočc poslcdicc. Ostanitc mirni tudi pri lastni napaki in rccitc: »Pazila bova. da se ta napaka nc ponovi.« - Odločilcn prclom v otrokovcm razvoju tc starostnc skupinf jc vscka-kor začctck obvczncga šolanja.