e-novičke marec 2017 Dragi bralci, marčevska številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije prinaša sveže informacije s področja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja v Sloveniji. Napovedujemo Letni posvet o aktualnih izzivih v izobraževanju odraslih, pišemo o utrinkih s študijskega obiska na Irskem, bogat je koš novic iz drugih virov. Ne spreglejte niti, kaj se dogaja na področju IO zunaj našega centra. Prijetne prve spomladanske dni vam želim, Simona Kavčič, urednica e-Novičk. DOMAČE NOVICE...............................................................................................................................3 Pp svet o izobraževanju odraslih..............................................................................................................................3 Zakon o izobraževanju odraslih v javni razpravi.....................................................................................................3 O novi knjigi dr. Zorana Jelenca: Vseživljenjskost učenja in izobraževanje odraslih............................................4 PROJEKTI ESS......................................................................................................................................5 Drugi del temeljnega usposabljanja za bodoče svetovalce za kakovost..................................................................5 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA.......................................Napaka! Zaznamek ni definiran. MEDNARODNA DEJAVNOST............................................................................................................6 Šli smo na Irsko - doživet njihov festival učečih se odraslih!................................................................................6 Utrinki s študijskega obiska v spletnih dnevnikih EPALE......................................................................................6 POMEMBNE PUBLIKACIJE..............................................................................................................8 Nova izdaja Cedefopovega poročila On the way to 2020.......................................................................................8 DVV International je objavila priročnik za delo v projektih za spravo...................................................................9 Strategije za motiviranje učencev v izobraževanju odraslih na Irskem...................................................................9 The Adult Learner 2016 - o skupnostnem in vseživljenjskem učenju....................................................................9 Publikacije Eurydice v letu 2016...........................................................................................................................10 Tematski pregledi strukturnih indikatorjev za spremljanje sistemov izobraževanja in usposabljanja 2016.........10 IZ DRUGIH VIROV.............................................................................................................................11 Javno posvetovanje o programu Erasmus+...........................................................................................................11 Dan odprtih vrat EPC Slovenija ob Svetovnem dnevu potrošnikov, 15. marcu Napaka! Zaznamek ni definiran. Zaživeli so večgeneracijski centri po Sloveniji.....................................................................................................11 FERFL Ljubljana - natečaj za podjetniške ideje z družbenim učinkom...............................................................12 Februarske novice iz GD za izobraževanje, mladino, šport in kulturo..................................................................12 Izšla je 67. številka glasila Cedefop Newsletter....................................................................................................13 Februarska številka glasila Erasmus+....................................................................................................................13 Izšla je nova številka časopisa 20 minut................................................................................................................14 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Branju prijazna občina - javni natečaj..................................................................................................................12 EPALE...................................................................................................................................................15 Gostite »Zajtrk z EPALE«!...................................................................................................................................15 Z vami in za vas!...................................................................................................................................................15 Tematske aktivnosti v marcu.................................................................................................................................16 KOTIČEK JE VAŠ...............................................................................................................................17 30 let Univerze za III. življenjsko obdobje Velenje..............................................................................................17 Večgeneracijski center Skupaj..............................................................................................................................18 NE PREZRITE......................................................................................................................................19 Petkovo srečanje o kompetencah za vodenje družinskega podjetja......................................................................19 Kontaktni seminar z naslovom Making Adult Education more visible in Erasmus+ programme........................19 POSVETI, KONFERENCE.................................................................................................................20 KNJIŽNICA ACS.................................................................................................................................23 Novo v knjižnici....................................................................................................................................................23 http://www.acs.si CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja EK: Evropska komisija EPUO: Evropski program za učenje odraslih ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport OECD: Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for EconomicCo-operation and Development) PIAAC: Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for the International Assessment 2 Slovenian Institute for Adult Education https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSloveniie https://www.facebook. com/TcdcnVsczivli enj ske gaUcenj a https://www.facebook.com/ACS.kniiznica http ://twitter. com/TVUslo Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe i EK: Evropska komisija EPUO: Evropski program za učenje odraslih ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport OECD: Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisati Development) PIAAC: Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Program of Adult Competences) PU: Parada učenja TVU: Teden vseživljenjskega učenja Andragoški center Republike Slovenije DOMAČE NOVICE Posvet o izobraževanju odraslih Vabimo vas na Letni posvet o aktualnih izzivih v izobraževanju odraslih, ki ga v okviru projekta ESS 'Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016-2018' organizira Šola za ravnatelje po naročilu MIZŠ in v sodelovanju z ACS. Posvet bo 29. marca 2017 v hotelu Four Points by Sheraton Ljubljana Mons. Program posveta najdete tukaj. Prijava je obvezna, in sicer do 27. 3. preko e-sistema KATIS za udeležence iz organizacij, k izvajajo javno veljavne vzgojno-izobraževalne programe in uporabljajo sistem MIZŠ KATIS, ali preko Informacijskega sistema Šole za ravnatelje za udeležence iz organizacij, ki niso vpisani v sistem KATIS. Uredništvo 25 let i «mu g bss&ss«», ■i;?,:?,:.'"""'" Andragoški center Republike Slovenije SIIV jrw*0STiNirow H| ■:..■.. „.,„ Sreda, 29. marec 2017, Hotel Four Roints by Sheraton, Ljubljana Mons Letni posvet o aktualnih izzivih v izobraževanju odraslih Zakon o izobraževanju odraslih v javni razpravi Na spletnem podportalu E-demokracija je bilo v rubriki Predlogi predpisov 3. marca 2017 objavljeno besedilo osnutka prenovljenega Zakona o izobraževanju odraslih. V javni razpravi bo en mesec, tj. do 3. aprila 2017. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.koci jancic@acs.si), ACS DRŽAVA IN DRUZ E-DEMOKRACIJA Sodelovanje in upoštevanje različnih mnenj je osnova demokracije. Zakon o poklicnem in strokovnem izobraževanju v javni razpravi Na spletnem podportalu E-demokracija je bil v rubriki Predlogi predpisov 10. marca objavljen predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o poklicnem in strokovnem izobraževanju. Omenjena novela določa postopek verifikacije učnih mest in vzpostavitev enotnega registra učnih mest na nacionalni ravni. S predlaganimi določbami se omejuje fiktivni vpis v redno srednješolsko izobraževanje in tudi število let v rednem izobraževanju. Druge predlagane dopolnitve oziroma popravki obstoječih določil ne prinašajo konceptualnih sprememb, temveč le izboljšujejo jasnost zakonskih določil in njihovo usklajenost z drugimi strateškimi dokumenti in predpisi ter uveljavljeno prakso. Vir: Novice Eurydice 1.690 Priredila: Nevenka Kocijančič ( nevenka.koci jancic@acs.si), ACS 3 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education O novi knjigi dr. Zorana Jelenca: Vseživljenjskost učenja in izobraževanje odraslih Knjiga dr. Zorana Jelenca Vseživljenjskost učenja in izobraževanje odraslih, ki je izšla konec decembra 2016 pri založbi Educa iz Nove Gorice, je aktualna, saj je izšla v času, ko v Sloveniji poteka posodabljanje veljavnih zakonov na področju vzgoje in izobraževanja, za to razpravo še posebej pomembnega Zakona o izobraževanju odraslih in krovnega Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja. Knjiga ponuja tehtno izhodišče in referenčni okvir za presojanje in sprejemanje odločitev na tem področju. Označimo jo lahko kot temeljno teoretsko delo o vseživljenjskosti učenja in izobraževanju odraslih v Sloveniji. Avtor že z naslovom opozori, da izobraževanje odraslih in vseživljenjskost učenja nista identična pojma. Izobraževanje odraslih predstavlja najobsežnejši in najbolj raznoroden del vseživljenjskosti učenja. Utemeljeno razloži in med seboj razmeji tudi druge ključne pojme, ki so s tem povezani, in kritično analizira njihovo pojavljanje in obravnavanje v praksi, predvsem z vidika politične in normativne urejenosti področja ter načina njegovega upravljanja. A ne ostane pri tem - v knjigi predlaga rešitve in modele, ki vodijo k uresničevanju koncepta vseživljenjskega učenja - kot skupnega dobrega, ki omogoča k trajnosti in vzajemnosti usmerjeno učečo se družbo. Svoje poglede podkrepi z vrsto domačih in mednarodnih dokumentov, ki uveljavljajo vseživljenjskost učenja, pa tudi skozi teoretske utemeljitve domačih in tujih strokovnjakov. Dr. Zoran Jelenc je večji del svoje poklicne poti posvetil uveljavljanju vseživljenjskosti učenja, ne le kot uveljavljen teoretik, temveč tudi kot pobudnik in sodelavec številnih aplikativnih dejavnosti, ki so med njegovim direktorovanjem na ACS omogočili premike in postavili izobraževanje odraslih v areno sistemskega urejanja vzgoje in izobraževanja. Vendar ta položaj še zdaleč ni utrjen. Tudi zato je Jelenčevo najnovejše delo dragocen prispevek k skupnemu prizadevanju pri uresničevanju vseživljenjskosti učenja. V tem duhu lahko zaključimo z večkrat citirano Brechtovo mislijo 'Knjiga je orožje, vzemi jo v roke!' Nadaljevanje si preberite v daljšem članku. Natalija Žalec (natalija.zalec@acs.si), ACS Zoran**«* Vseživljenjskost učenja izobraževanje odraslih ,Ni verjetno, da bi bilo znanje jutri manj pomembno, kot je danes." Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education 4 PROJEKTI ESS Drugi del temeljnega usposabljanja za bodoče svetovalce za kakovost 8.1 in 9. marca smo na ACS izpeljali drugi del, tj. tretji in četrti dan, Temeljnega programa usposabljanja svetovalcev za razvoj kakovosti v izobraževanju odraslih, v katerega je vključenih 20 udeležencev z ljudskih univerz in srednjih šol. Program izvajamo v okviru projekta ESS Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018. Tretji dan usposabljanja smo si z udeleženci skupaj pogledali ugotovitve pregleda SWOT analiz, ki so jih med prvim in drugim delom izvedbe programa pripravili udeleženci. Razmišljali so o prednostih in slabostih vpeljave vloge svetovalca za kakovost v organizacijo, ki izobražuje odrasle, ter morebitnih priložnostih in nevarnostih. Na ACS smo pregledali vse njihove zapise in skušali izluščiti skupne ugotovitve. V nadaljevanju smo prihodnjim svetovalcem predstavili kazalnike kakovosti v izobraževanju odraslih - seznanili so se tako s področji in podpodročji kakovosti, načinom uporabe posameznega kazalnika kot tudi z vsebino nekaterih kazalnikov. Pogovarjali smo se o Listini kakovosti in vlogi svetovalca za kakovost v zvezi z oblikovanjem in uporabo Listine. Izkušnje z Listino in vlogo svetovalca so z udeleženci delile tudi tri že delujoče svetovalke za kakovost, ki so se nam pridružile ob zaključku dneva. Četrti dan usposabljanja so se prihodnji svetovalci za kakovost seznanili z opredelitvijo merjenja rezultatov in učinkov v izobraževanju odraslih kot eno od pomembnih tematik pri delu na področju presojanja in razvijanja kakovosti. Večina dne pa je bila namenjena obravnavi teme Svetovalec za kakovost v izobraževanju odraslih in timsko delo ter komunikacija v kolektivu v zvezi s kakovostjo. Zunanja sodelavka ACS Tatjana Zidar Gale je na primerih konkretnih situacij, s katerimi se pri svojem delu srečuje svetovalec za kakovost, udeležencem pokazala, kako primerno komunicirati v kolektivu, in sicer s pomočjo treh ključnih zaznavnih položajev in petih komunikacijskih orodij. Zadnjič se srečamo v četrtek, 23. marca. Po zaključenem usposabljanju se bodo udeleženci, ki bodo uspešno opravili vse obveznosti po programu, lahko vključili v nacionalno omrežje svetovalcev za kakovost izobraževanja odraslih (potrebno je formalno imenovanje s strani ravnatelja/direktorja) in se priključili že delujočim svetovalcem za kakovost. Jasmina Orešnik Cunja (jamina.oresnik.cunja@acs.si), ACS 5 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education MEDNARODNA DEJAVNOST Šfl i smo na Irsko - doživet njihov festival učečih se odraslih! Kdor vsaj malo spremlja Facebook TVU ter Facebook EPALE in platformo EPALE, je gotovo opazil, da smo se člani delovne skupine EPUO (Evropski program za učenje odraslih) z ACS, naša zunanja sodelavca, dobitnika priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih ter predstavnici MIZŠ in Foruma učečih se med 6. in 10. marcem mudili na Irskem. Kdo? 12 zagovornikov vseživljenjskega učenja: Darijan, Erika, Mateja, Nevenka, Simona in Zvonka; Franci in Neja; Janja in Zlatko; Teja; Suzana. Kaj in zakaj? Na kratko bi lahko rekli, da je bil namen udeležbe študijskega obiska na Irskem - v okviru Festivala učečih se odraslih 2017 (AONTAS Adult Learners' Festival) - izmenjava izkušenj in spoznanj v zvezi s projektom EPUO. Tako mi kot AONTAS, naši gostitelji, smo v vlogi nacionalnih koordinatorjev za uresničevanje EPUO. Zanimalo nas je, kako se lotevajo medijske in vizualne promocije, kako pripravljajo svoje privlačne publikacije (kot je na primer: I'm an Adult Learner 2016), kako uspešno obveščajo in navdušujejo prek Twitterja in Facebooka pa tudi, kako sodelujejo s politiki. Novo pridobljena znanja in izkušnje bomo skušali implementirati tudi v naše delo. Več o našem obisku si preberite v spletnem dnevniku EPALE (slovenski in angleški), v katerem pišemo o tem, zakaj študijski obisk, s kom, kje, kdaj, kdo ... Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Utrinki s študijskega obiska v spletnih dnevnikih EPALE Utrinke smo dnevno delili z vami v spletnih dnevnikih EPALE - tako v slovenščini kot v angleščini. In o čem smo pisali? Prvi dan našega študijskega obiska je bil v znamenju otvoritve Festivala učečih se odraslih 2017 in z njim povezane podelitve nagrad 2017 AONTAS STAR Awards. Tako kot mi tudi oni poudarjajo pomembnost učečega se posameznika in to tudi nagrajujejo. »Čeprav ne boste zmagali, nič ne de. Čestitam vam za vse, kar počnete vsak dan. In to počnite še naprej.« Naše utrinke prvega dne najdete v slovenskem in angleškem spletnem dnevniku. Drugi dan smo se z nacionalne ravni premaknili na lokalno in vstopili še v drugo sfero izobraževanja odraslih -skupnostno učenje. Večina ljudi tukaj nosi sonce v srcu, sonce v očeh, njihova prijaznost sije in žari kakor zvezde na nebu sredi noči. Srečen sem, da nisem edini osamljeni norec, ki se veseli novih obrazov in prijaznih ljudi. 6 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Čeprav govorim drugačen jezik, se hitro opazi, da so si naše zgodbe zelo blizu in me spominjajo na Slovenijo. Naše utrinke drugega dne najdete v slovenskem in angleškem spletnem dnevniku. Tretji dan je bil v Dublinu v znamenju mednarodnega dneva žena, ki je na Irskem te dni še posebej v ospredju zaradi prizadevanj po večjih pravicah žensk. Kakšen dan! Najprej srečanje na VCC, kjer smo se le stežka ločili -toliko smo si imeli povedati pa obisk na AONTAS-u, kjer smo se tudi s težavo držali urnika, saj smo nenehno iskali vzporednice naših dejavnosti ... Tam nas je (ženske) pobožala Zlatkova pesem, nastala nekoč ob 8. marcu. In za konec dneva še Celtic Nights! Naše utrinke tretjega dne najdete v slovenskem in angleškem spletnem dnevniku. Četrti dan smo preživeli v družbi različnih izobraževalcev odraslih in spoznavali njihovo delo. Zame je eno ključnih vprašanj pri delu s sočlovekom, kako (po)nuditi nekomu pomoč oziroma nekaj, kar meniš, da je zanj dobro, ne da bi ga to spremenilo v njegovih temeljih, ga celo obrnilo stran od njegovega izvora. Kako torej z vsem spoštovanjem do tistega, kar ga dela drugačnega, prispevati k temu, da bo imel enakopraven dostop do vsega, kar je dobro za njegov vsestranski razvoj? Naše utrinke četrtega dne najdete v slovenskem in angleškem spletnem dnevniku. Peti in s tem zadnji dan smo preživeli na zaključnem dogodku Festivala, tj. EU seminarju z naslovom Evropska Unija: Solidarnost v času negotovosti (The European Union: Solidarity in a Time of Uncertainty), ki ga je gostil AONTAS. Številni govorci in sodelujoči, med katerimi je v panelni razpravi sodelovala tudi naša Zvonka, so poudarjali, kako zelo je pomembno slišati glas učečih se odraslih. Lahko celo rečemo, da je bila to rdeča nit celotnega tedna - vključiti učeče se, poslušati njihove želje in potrebe ter jih dejavno vključevati že v načrtovanje ... Naše utrinke petega dne najdete v slovenskem in angleškem spletnem dnevniku. Vtisov po obisku je ogromno! In z vami bomo z veseljem delili vse, ko bo priložnost - kar pocukajte nas za rokav in povprašajte! Na Irskem smo namreč preživeli pet lepih dni, v katerih smo delili znanja, izkušnje in mnenja tako med seboj kot tudi z našimi gostitelji. Ugotovili smo, da se v izobraževanju odraslih srečujemo s podobnimi težavami in si prizadevamo za podobne cilje: v izobraževanje vključiti čim več odraslih, pri tem pa upoštevati njihove želje, poslušati njihov glas in skupaj z njimi oblikovati področje, ki bo pripomoglo k boljšemu življenju in posledično boljšemu svetu - kot na vprašanje, ali je svet zaradi izobraževanja boljši, odgovarja učeča se Una: »Ja, svet je boljši zaradi izobraževanja, ker je z izobraževanjem moj svet boljši!« In vemo, da je vedno treba začeti pri sebi ... 7 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Srečanje partnerje v projektu CIA2SFM Drugo srečanje partnerjev v projektu Sodelovanje za inovativni pristop k usposabljanju za trajnostno upravljanje z gozdom (Cooperation for innovative approach in sustainable forest management training - CIA2SFM) so 7. marca organizirali na Gozdarskem inštitutu Slovenije v Ljubljani. Namen srečanja je bil usposobiti udeležence za napredno uporabo Moodle platforme ter se dogovoriti o končni vsebini in obliki izbranih gradiv za e-učno platformo. Na srečanju, kjer je sodelovalo 12 predstavnikov partnerskih ustanov iz Avstrije, Hrvaške in Slovenije, so razpravljali tudi o prihodnjih projektnih dejavnosti. Vabimo vas, da si ogledate osebno izkaznico projekta in obiščete projektno spletno stran. Vir: spletna stran CIA2SFM Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.koci jancic@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Na poti k letu 2020 - nova izdaja Cedefopovega poročila Cedefop je zbral 36 izbranih statističnih kazalnikov, ki količinsko opredeljujejo ključne vidike poklicnega izobraževanja in usposabljanja ter nadaljnjega usposabljanja. Predstavljeni so v poročilu Na poti k letu 2020: podatki o politikah poklicnega izobraževanja in usposabljanja (On the wav to 2020: data for vocational education and training policies: country Statistical overviews - 2016 update). Poročilo omogoča primerjavo med evropskimi državami na obravnavanem področju. Kazalniki so izbrani na podlagi tako njihove pomembnosti za politiko izobraževanja in usposabljanja kot tudi njihovega pomena za doseganje ciljev, zadanih v strategiji Evropa 2020. V pregledu so prikazani kazalniki vseh držav članic Evropske unije, nekdanje jugoslovanske republike Makedonije, Islandije, Norveške, Švice in Turčije. Več si preberite tukaj. Vir: spletno sporočilo Priredila: Simona Kavčič (smiona.kavcic@acs.si), ACS ■■■■■■■■■■ ■■■■■■■■■ ■■■■■■■■ ■■■ ■■■■■■■ ■■■■■■■■ ■■■■■■■■■ ■■ ■■■■■■ ■■■■■■ ■ ■ ■■ 3 On the way to 2020: data for vocational education and training policies Country statistical overviews- 2016 update 8 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education DVV International je objavila priročnik za delo v projektih za spravo Publikacija z naslovom Govorimo en z drugim: pripomočki za delo na spravi v izobraževanju odraslih (Speaking to One Another: Toolbox for working on reconciliation in adult education) je rezultat številnih projektov dialoga, ki so se ukvarjali s turško-armenskimi odnosi. Zbirka ne dokumentira projektov, ki so jih v zadnjih osmih letih izpeljali DVV International in številne turške in armenske partnerske organizacije in institucije, ampak se osredotoča na izkušnje sprave v upanju, da bodo koristne tudi v drugih kontekstih, še zlasti v izobraževanju odraslih. Vabimo k branju. Vir: Fabebook EAEA Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Strategije za motiviranje učencev v izobraževanju odraslih na Irskem Raziskavo Spopadanje z izzivom: strategije za motiviranje učencev v izobraževanju odraslih na Irskem (Meeting the challenge: strategies_for motivating learners in adult education in Ireland) sta izvedli Nacionalna agencija za pismenost odraslih (National Adult Literacy Agency - NALA) in Tehnološki inštitut Waterford (Waterford Institute of Technology - WIT). To je zadnje v nizu raziskovalnih poročil, ki jih je objavila NALA in opisujejo vrsto programov za opismenjevanje in učenje računanja odraslih po vsej Irski. To poročilo predstavlja trenutne učne prakse za zagotavljanje pismenosti odraslih v okviru spreminjajočih se profilov učencev. Omogoča poglobljen vpogled v specifične učne strategije, ki jih uporabljajo za motivacijo in podporo razvoju pismenosti odraslih. Poročilo, ki dokumentira in beleži motivacijske strategije poučevanja, je koristen vir za vse tiste, ki delajo na področju pismenosti odraslih. Vir: spletni portal EPALE Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS The Irish Journal of Adult The Adult Learner 2016 OM'mtinf ¡ht MUribHii*n of Iff mi Ihiufy, DincWrtfAONTAS The Adult Learner 2016 - o skupnostnem in vseživljenjskem učenju The Adult Learner je irska revija za izobraževanje odraslih in učenje v skupnosti, ki jo izdaja Irska nacionalna organizacija za izobraževanje odraslih, AONTAS. Izhajati je začela sredi osemdesetih let prejšnjega stoletja. Njen namen je vzpostaviti forum za kritično refleksijo o praksah poučevanja in učenja odraslih. Revija daje prednost vsebinam, kot so: pomanjkljivosti, socialna izključenost, enakost, učenje na delovnem mestu in raziskava odnosa med učiteljem in učečim se. Tudi učenje v skupnosti, pismenost, državljanstvo in dostop do izobraževanja so pomembne teme, o katerih pišejo. Vabimo vas, da preberete zadnjo številko revije The Adult Learner 2016, ki osrednji del namenja pogledu na skupnostno in vseživljenjsko učenje. Številka je posvečena nekdanji direktorici AONTAS-a, Berni Brady. Vir: spletna stran AONTAS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 9 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Publikacije Eurydice v letu 2016 Nekatere publikacije Eurydice smo na spletnih straneh ACS in v e-Novičkah predstavili takoj po izidu, tokrat pa vas vabimo k ogledu pregleda vseh Eurydice publikacij v letu 2016 (2016 Eurydice Publications). Vir: Novice Eurydice 1.687 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Tematski pregledi strukturnih indikatorjev za spremljanje sistemov izobraževanja in usposabljanja 2016 Katere evropske države zagotavljajo posebne smernice in prostore za izobraževanje v zgodnjem otroštvu? Prejemajo šole dodatne vire za študente s posebnimi potrebami? Kje v Evropi se učitelji usposabljajo za reševanje težave osipa študentov? Je neformalno učenje povsod v Evropi priznano in dovolj za vstop v visoko šolstvo? Na ta in podobna vprašanja odgovarjajo Eurydicevi tematski pregledi. Ti vključujejo indikatorje, posodobljene prikaze, definicije, opise sistemov držav ter kratke analize razvoja politik in reform za pet ključnih področij. Vsako tematsko področje je vezano na poglavje o indikatorjih. Ta področja so: • izobraževanje predšolskih otrok (Early childhood education and care), • doseganje temeljnih spretnosti (Achievement in basic skills), • zgodnje opuščanje izobraževanja (Early leaving from Education and Training), • višje in visoko šolstvo (Higher Education) in • zaposljivost diplomantov (Graduate Employability). Tematski pregledi so izšli na podlagi Eurydice poročila o strukturnih indikatorjih za spremljanje sistemov izobraževanja in usposabljanja v Evropi 2016 (Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe 2016 - Thematic Overviews). Več si preberite tukaj. Vir: spletna stran Eurydice Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 10 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education IZ DRUGIH VIROV Javno posvetovanje o programu Erasmus+ Izrazite svoje mnenje o aktivnostih programa Erasmus+ ali njegovih predhodnih programih (Leonardo da Vinci, Comenius, Grundtvig, Erasmus, Mladi v akciji). Evropska komisija in države, ki izvajajo program Erasmus+, trenutno pripravljajo vmesno študijo učinkov aktivnosti programa Erasmus+ in njegovih predhodnikov. Študija bo podlaga za pripravo predloga novega programa, ki bo nasledil Erasmus+ po letu 2020. \l/ 'ICF Odprto javno posvetovanje o Erasmus+ in o predhodnih programov Evropska komisija je pripravila javno posvetovanje prek spleta, kjer lahko vsak posameznik izrazi svoje mnenje, izkušnjo, idejo, komentar ali priporočilo. Sodelujte tudi vi! Več lahko preberete na Cmepiusovi spletni strani. Vir: spletna stran CMEPIUS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Zaživeli so večgeneracijski centri po Sloveniji V začetku letošnjega leta je začelo delovati 15 večgeneracijskih centrov (VGC), ki bodo v naslednjih petih letih predstavljali osrednji prostor zbiranja in srečevanja v lokalnem okolju. Njihov namen je druženje, ohranjanje in širjenje socialne mreže ter zadovoljevanje potreb različnih ranljivih skupin, družin ter posameznih družinskih članov v vseh življenjskih obdobjih. Cilji, h katerim je usmerjeno delovanje VGS, so dvig kakovosti življenja, spodbujanje socialnega vključevanja, dostopnost do kakovostnih in raznovrstnih vsebin, opolnomočenje z znanji in veščinami za samostojno in kakovostno življenje, informiranje in svetovanje, medsebojno druženje in srečevanje, medgeneracijsko in medkulturno povezovanje ipd. V posameznih večgeneracijskih centrih se bodo vsakodnevno na več lokacijah v regijah izvajale brezplačne vsebine, namenjene socialnemu vključevanju, izobraževanju ter medkulturnemu in medgeneracijskemu povezovanju. Aktivnosti bodo zasnovane tako, da bodo čim bolj pestre, zanimive, naravnane na pridobivanje uporabnih, kakovostnih, aktualnih spretnosti in znanj za potrebe dela in vsakdanjega življenja. Vključitev je prostovoljna in brezplačna. Seznam VGC, ki delujejo po Sloveniji, vam bo v pomoč, da izberete najbližjega. Oglejte si ga v novici na naši spletni strani. 11 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Vir: spletne strani VGC Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si). ACS FERFL Ljubljana - natečaj za podjetniške ideje z družbenim učinkom Program spodbujanja podjetništva z družbenim učinkom FERFL -Vroče ideje za družbeno odgovorno podjetništvo je celovit program. ki ga sestavljajo štiri sklopi aktivnosti. V prvem, Natečaju za podjetniške ideje z družbenim učinkom, zbirajo prijave vročih, FERFL podjetniških idej z družbenim učinkom. Besedilo javnega natečaja je bilo objavljeno v ponedeljek, 13. februaija. Natečaj je odprt do vključno nedelje, 19. marca. Štirje zmagovalci natečaja bodo izbrani najkasneje v petek, 24. marca. Več informacij dobite na spletni strani FERFL Ljubljana (kliknite na Natečaj za podjetniške ideje z družbenim učinkom). Vir: Facebook FERFL Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si). ACS Branju prijazna občina - javni natečaj S projektom Branju prijazna občina želijo splošne knjižnice v sodelovanju s Skupnostjo občin Slovenije in Ministrstvom za kulturo spodbuditi lokalne skupnosti k izvajanju ukrepov za izboljšanje bralne pismenosti, spodbujanje branja in razvoj bralne kulture ter k zavedanju, da je branje življenjska vrednota. Namen javnega natečaja je promocija dobrih praks, ki jih za izboljšanje bralne pismenosti, spodbujanje branja in razvoj bralne kulture izvajajo občine. Natečaj je bil objavljen na slovenski kulturni praznik, 8. februarja, in bo odprt do 30. oktobra. Za ocenjevanje vlog in podelitev naziva bo imenovana posebna komisija. Naziv, ki ga lahko dobi več občin, bo podeljen na slovesnem dogodku na Ta veseli dan kulture. 3. decembra. Njegova veljavnost je tri leta. V obdobju enega leta, poimenovanega »od Prešerna do Prešerna«, imajo občine priložnost pokazati, kako se zavedajo branja kot vrednote in kaj lahko naredijo, da spodbudijo posameznike k branju. Poleg finančne podpore bralnim projektom morajo med drugim izkazati celosten pristop k obravnavi bralne pismenosti in kulture. imeti morajo zastavljeno vizijo o spodbujanju branja, se povezovati z različnimi deležniki v lokalni skupnosti, pokazati angažiranost in javno podporo predstavnikom lokalnih oblasti pri dogodkih na področju branja ter izkazati podporo bralnim društvom in klubom. Mestne občine morajo izpolnjevati vse kriterije, občine pa tri. Predstavitev projekta, besedilo natečaja, prijavnica in promocijska gradiva so objavljeni na spletni strani Združenja splošnih knjižnic. Vir: Novice Eurydice 1.687 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si). ACS 12 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education FERFL PODJETNIŠTVO Z DROlMHW I»««*0* OD PREŠERNA DO PREŠERNA SE POTEGUJEMO ZA NAZIV BRANJU PRIJAZNA OBČINA MED 8. FEBRUARJEM IN 3. DECEMBROM 2017 POTEKA NATEČAJ ZA PRIDOBITEV NAZIVA BRANJU PHJAZNA OBČINA 2017. OBČINA LAHKO S POOPORO NAJRAZLIČNEJŠA! AKTIVNOSTIM UČINKOVITO PRISPEVA K RAZVUANJU BRALNE PISMENOSTI IN SPODBUJANJU BRALNE KULTURE UEDSKLM FREBAMUI OBČINA SE POTEGUJE ZA TA NAZIV S PRIJAVO NA NATEČAJ. KI JE OBJAVLJEN NA: • SPIETNH STRANEH ZDRUŽENJA SPLOŠNIH KNJI2NC. • SKUPNOSTI OBČIN SUJVENUE. • MINISTRSTVA ZA KULTURO REPUBUKE SLOVENUE IN • VSEH SLOVENSKIH SPLOŠNIH KNJIŽNIC. Februarske novice iz GD za izobraževanje, mladino, šport in kulturo Izšle so februarske novice Generalnega direktorata za izobraževanje, mladino, šport in kulturo pri Evropski komisiji (DG Education, Youth, Sport and Culture -February 2017), v katerih med drugim: • vabijo, da v posvetovanju o ključnih kompetencah za vseživljenjsko učenje sodelujete s svojim mnenjem o izobraževanju v Evropi, • obveščajo, da so objavljene spremembe programa Erasmus+, • pišejo o javnem posvetovanju o Evropskem solidarnostnem korpusu, ki je namenjen mladim državljanom EU, starim od 17 do 30 let, in zagotavlja možnosti za prostovoljstvo in zaposlitev v državah EU, • napovedujejo konferenco ob malteškem predsedstvu EU, ki bo 11. in 12. maja 2017 v Kalkari, • predstavljajo nekatere publikacije in študije, • opozarjajo na aktualne razpise ... Vir: spletno sporočilo DG Education, Youth, Sport and Culture Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je 67. številka glasila Cedefop Newsletter Vabimo vas, da preberete letošnjo februarsko številko glasila Cedefop Newsletter (Cedefop newsletter No 67 -February 2017). V njej povzemajo februarsko dogajanje. V Osrednji zgodbi (Main story) pišejo o predstavitvi raziskave o tem, kaj Evropejci mislijo o poklicnem izobraževanju in usposabljanju. Med Novicami iz Cedefopa med drugim predstavljajo poročilo On the way to 2020, o katerem smo pisali zgoraj, ter objavljajo intervjuja s predsednikom Evropskega ekonomsko-socialnega odbora, Pavlom Trantinom, in Cedefopovim strokovnjakom Ernestom Villalbo. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Februarska številka glasila Erasmus+ Med novicami, ki jih prinaša februarska številka glasila Erasmus+ (Erasmus+ newsletter - February 2017), naj omenimo le tiste iz rubrike Izobraževanje odraslih: • v članku z naslovom Adult education projects empower adult learners with fewer opportunities sta prikazana projekta My Rights - My Voice in FORWARD, ki utirata pot manjši socialni izključenosti odraslih z manj priložnostmi v Evropi; 13 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education • naslednji članek (From_jail to heritage preservation) opisuje zgodbo nekdanje zapornice iz Bolgarije. Med prestajanjem kazni je sodelovala v projektu Erasmus +, ki podpira razvoj umetnostne vzgoje v zaporu, po prestani kazni pa je posvetila svojo kariero ohranjanju dediščine; • zadnji članek v rubriki (EPALE, an online platform for all adult education stakeholders) vabi vse, ki še ne poznajo platforme EPALE, da jo obiščejo in si ogledajo informacije o različnih temah, sodelujejo v razpravah ali najdejo partnerje. Vabimo k branju! Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je nova številka časopisa 20 minut Časopis 20 MINUT izdaja Zavod Risa, Center za splošno, funkcionalno in kulturno opismenjevanje. Namenjen je ljudem, ki zaradi različnih težav težko berejo. To so: odrasli ljudje s težavami pri branju zaradi različnih oviranosti (disleksija, sindrom pomanjkljive pozornosti, omejitve vida in sluha), osebe po poškodbi glave, osebe z motnjo v duševnem razvoju, starejše osebe z demenco, neizkušeni bralci, ljudje z nezadostno izobrazbo ter ljudje, ki jim slovenščina ni materni jezik. Vabimo vas, da prelistate najnovejšo dvojno številko in jo posredujete tistim, ki jim bo v pomoč. Več informacij lahko dobite pri Saši Fužir (T: 041 252 167, W: http://www.risa.si). Vir: spletno sporočilo Zavoda Risa Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 14 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education EPALE Gostite »Zajtrk z EPALE«! Zajtrk z EPALE je dogodek, ki ga v sodelovanju z vami organizira Nacionalna podporna služba EPALE! Zakaj zajtrk? Tako kot zajtrk predstavlja naš prvi dnevni obrok, ki nam da energijo za uspešno delo, bi si želeli, da EPALE postane prvi klik v delovnem dnevu slehernega izobraževalca odraslih! Zajtrk z EPALE je zasnovan kot praktična delavnica, kjer udeleženci spoznajo platformo in možnosti, ki jih ponuja. V letu 2016 sta Zajtrk z EPALE gostila Ljudska univerza Slovenska Bistrica in Razvojno izobraževalni center Novo mesto, še prej pa tudi ACS. Utrinke o tem, kako je potekal dogodek v Novem mestu, lahko najdete na tej povezavi. Bi želeli, da evropsko platformo za izobraževanje predstavimo vaši organizaciji in izobraževalcem odraslih z vašega okolja? Navežite stik z nami in dogovorili se bomo za organizacijo dogodka. Pišete nam lahko na naslov avtorice prispevka. Za primeren prostor in udeležence poskrbite vi, zajtrk pa pripravimo mi! Veselimo se sodelovanja z vami! Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Z vami in za vas! Nacionalna podporna služba EPALE je v četrtek, 2. marca 2017, organizirala spletni seminar, ki je bil namenjen novim uporabnikom platforme. V prvem delu seminarja so bili predstavljeni splošni podatki o EPALE in njegovi evropski razsežnosti, v drugem delu pa so udeleženci spoznali organiziranost in razporejenost informacij ter vsebin na platformi. Praktično smo prikazali tudi postopek oddaje predloga prispevka v kategoriji »Novica«. Če ste tokratni spletni seminar zamudili, vam je na EPALE na voljo posnetek. Vabimo vas, da si ga ogledate in tudi sami poskusite objaviti vsebino na platformi. Za dodatne informacije in pomoč sem vam na voljo Maruša Bajt, koordinatorica EPALE, na spodnjem e-naslovu. 15 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Nagradna Veijamemo, da se v vaši organizaciji in širšem okolju dogajajo številne aktivnosti in projekti, ki bi zanimali tudi izobraževalce odraslih iz drugih regij ali morda drugje po Evropi! Vabimo vas, da za EPALE pripravite zapis o svojih dogodkih, projektih ali izkušnjah ter s tem povečate vidnost vaših aktivnosti in prizadevanj. Poleg priprave lastnih prispevkov vas vabimo, da komentirate tudi prispevke, ki jih pripravljajo vaši kolegi. Vašo aktivnost bomo nagradili z drobnimi pozornostmi in priznanji! Spremljate naše aktivnostih na spletnih družbenih omrežjih, Facebooku in Twitterju? Kratki opisi prispevkov, ki jih objavljamo na naših družbenih omrežjih, vas vabijo, da si jih v celoti ogledate in preberete na platformi. K aktivnemu sodelovanju vas vabimo tudi z nagradnimi igrami, prav tako vas spodbujamo, da komentirate objavljene prispevke ter tako prispevate k pestri in živahni skupnosti izobraževalcev odraslih. Vabimo vas, da še naprej spremljate dogajanje na platformi in naših spletnih družbenih omrežjih. Ob koncu naj vam namignemo, da se podobna nagradna igra, kot je na naši Facebook strani potekala v marcu, utegne kaj kmalu ponoviti ... Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Tematske aktivnosti v marcu EPALE smo v marcu posvetili digitalnim kompetencam in e-učenju. Za vas smo v okviru naslovne strani, ki smo jo objavili v začetku meseca, pripravili pester seznam virov in zapisov v spletnih dnevnikih, ki so jih pripravili vaši kolegi, strokovnjaki s področja izobraževanja odraslih po Evropi. V okviru marčevske tematske aktivnosti ne spreglejte možnosti sodelovanja v spletni razpravi, kjer bo beseda tekla o tem, kako lahko uporabimo digitalno učenje v okviru pobude "Poti izpopolnjevanja" (Upskilling Pathways initiative). Razprava bo na EPALE potekala v četrtek, 23. marca, med 14. in 17. uro. Na EPALE si lahko ogledate tudi podtemo E-učenje, kjer najdete zbrane vse prispevke, ki so bili v preteklosti že objavljeni na to temo. Bi se želeli tudi sami udeležiti spletnega tečaja? Preberite zapis o Future Learn - brezplačnih spletnih tečajih! V zanimiv mednarodni projekt z naslovom iFLIP -Flipping the Classroom in Adult Education, ki je namenjen izobraževalcem odraslih, je vključena tudi Ljudska univerza Velenje. Z metodo obrnjenega učenja udeleženci novo znanje usvajajo s pomočjo video posnetkov, interaktivnih gradiv in spletne učilnice. Več o projektu so nam kolegi z ljudske univerze v Velenju zaupali v tem prispevku. 16 ©EPALE ^ Focus Digital & eLearning Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Morda pri svojem delu in poučevanju uporabljate e-učne pripomočke ali pa tudi sami organizirate spletni e-tečaj ali usposabljanje? Pri svojem delu uporabljate e-učilnico? Vabimo vas, da svoje izkušnje delite na EPALE! Svoje prispevke lahko predlagate neposredno na platformi - z veseljem jih bomo objavili! Za konec pa naj vam namignemo še, katera bo aprilska tema, ki bo zaznamovala EPALE. Tokrat bomo govorili o validaciji. Vabimo vas, da tudi v aprilu sodelujete s prispevanjem tematskih vsebin. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS EPALE Electronic Platform for Adult Learning in Europe Ste danes že obiskali EPALE? EPALE je ePIatforma za izobraževanje odraslih v Evropi. Pišite sptae. di/ieMiike Sodelujte, komwtnqtt https://ec.europa.eu/epale/sl fiür CMC lUS KOTIČEK JE VAS 30 let Univerze za III. življenjsko obdobje Velenje Andragoško društvo Univerza za III. življenjsko obdobje (U3ŽO) Velenje kot druga najstarejša v Sloveniji praznuje 30 let delovanja v izobraževanju, ustvarjanju in prostovoljstvu. Nešteto starejših, invalidov in nezaposlenih, različnih znanj, izkušenj in značajev se je v teh letih zvrstilo na Univerzi. Vsa ta leta se prilagaja spremembam v okolju, ljudem, ki jo soustvarjajo, ter razvojnim trendom, s katerimi se srečuje. Danes 37 mentorjev v 54 krožkih izobražuje 678 udeležencev s povprečno starostjo 65 let. Moških je 20 %, najmlajša udeleženka je stara 21 let, najstarejši udeleženec ima 86 let, kar 18 jih je starejših od 80 let. Udeleženci evalvacijo znanja izvajajo 17 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education z javnimi kulturnimi prireditvami v lastni ali tuji organizaciji. V preteklem letu je bilo kar 70 razstav, javnih vaj, nastopov, sredinih večerov, festivalov ... Starejša generacija je našla svoje dejavno mesto v skupnosti. Njene aktivnosti so podprte s prostovoljnim delom udeležencev, povezanih v medsebojnem spoštovanju in prijateljstvu. S samouresničevanjem, z iskanjem lastnih skritih talentov, ustvarjalnostjo, podprto z vseživljenjskim učenjem, starejši dokazujejo, da za svoje zdravo, predvsem pa kakovostnejše življenje lahko poskrbijo sami. Z medgeneracijskim sodelovanjem z vrtci in domovi za varstvo odraslih drugim generacijam sporočajo, da je lahko starost tudi ustvarjalna, bogata in lepa. Ob našem jubileju smo izdali knjigo Trideset let Univerze za III. življenjsko obdobje Velenje, ki predstavlja njeno mesto v skupnosti, andragoška spoznanja o izobraževanju starejših prof. dr. Ane Krajnc in dr. Nene Mijoč, zgodovino skozi obdobja, misli in občutja mentorjev in udeležencev o njihovem delovanju na univerzi in predstavitev nekaterih krožkov skozi vsa leta delovanja. Knjiga povzema energijo, ki so jo v 30 letih številni prostovoljci, mentorji, animatoiji, vodstvo Univerze in lokalna skupnost vložili v izobraževanje starejših in s tem v kakovost bivanja v tretjem življenjskem obdobju. Jubilej Univerze in predstavitev knjige smo javnosti predstavili na proslavi 30 let U3ŽO Velenje, 25. februarja 2017 v Domu kulture Velenje. Marija Vrtačnik, U3ŽO Velenje Večgeneracijski center Skupaj Pod okriljem Ljudske univerze Kočevje (LUK) razvijamo projekt VGC Skupaj, ki je namenjen V G C različnim ciljnim skupinam - otrokom, starejšim, skupaj družinam, osebam, ki potrebujejo pomoč pri samostojnem življenju, pripadnikom romske skupnosti in brezposelnim. Namen le-tega je oplemenititi znanje med ljudmi ter z medsebojnim druženjem širiti solidarnost. Ustvarjalnice se dogajajo v treh občinah. V Kočevju v prostorih LUK, v Sodražici v prostorih Občine Sodražica in v Kostelu, v prostorih Društva upokojencev. Projekt je zaživel v februarju 2017. Izvedli smo kar nekaj likovnih, glasbenih, učnih ustvarjalnic, delavnic za telo in duha ter zanimivih predavanj. Vabljeni v VGC Skupaj! "Sožitje generacij plemeniti naš vsakdan'' Ivana Milavec (ivana.milavec@lu-kocevje.si), LUK 18 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education NE PREZRITE Fptkovo srečanje o kompetencah za vodenje družinskega podjetja 7l aprila pripravljamo petkovo srečanje, namenjeno predstavitvi magistrske naloge z naslovom Kompetence za vodenje družinskega podjetja. Njena avtorica, mag. Barbara Vrhovnik, nam bo predstavila izzive razvoja družinskega podj etništva. V svoj i nalogi se je namreč poglobila v raziskovanj e družinskih podj etij ter tako združila svojo dosedanjo prakso in izkušnje na področju podjetništva s študijem kadrovskega managementa. Več si lahko preberete tukaj. Približno uro dolgo petkovo srečanje bo ob 9.00 v sejni sobi na ACS. Svojo udeležbo potrdite mag. Zdenki Birman Forjanič najkasneje do srede, 5. aprila, na e-naslov zdenka.birman.forjanic@acs.si. Kontaktni seminar z naslovom Making Adult Education more visible in Erasmus+programme Nacionalne agencije za mobilnost in evropske programe Slovenije, Hrvaške in Makedonije skupaj pripravljajo kontaktni seminar za osebje organizacij s področja izobraževanja odraslih. Na dogodku, ki bo v Zagrebu od 31. maja do 2. junija 2017, organizatorji pričakujejo 40 udeležencev (10 iz Slovenije, 10 iz Hrvaške, 5 iz Makedonije in 15 iz drugih držav EU). Na seminarju se bodo osredotočali na učenje odraslih z manj priložnostmi, še posebej tistih, ki jih bremenijo: • težave pri izobraževanju: tisti, ki predčasno zapustijo izobraževanje; odrasli z nizkimi dosežki; • ekonomske ovire: osebe, ki imajo nizek življenjski standard, nizke prihodke in so odvisne od sistema socialne pomoči; osebe, ki so zadolžene ali imajo finančne težave; • kulturne razlike: priseljenci, begunci ali potomci priseljenih ali begunskih družin; osebe, ki pripadajo narodnostni ali etnični manjšini; osebe s težavami pri jezikovnem prilagajanju ali kulturnem vključevanju; • družbene ovire: (nekdanji) storilci kaznivih dejanj. Podrobnosti o kontaktnem seminarju lahko najdete v vabilu in programu. Vsi zainteresirani se lahko prijavijo najkasneje do 4. aprila 2017 prek spletnega obrazca. Za vsa vprašanja se lahko obrnete na Ano Stanovnik Perčič (ana.stanovnik-percic@cmepius.si). 19 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education POSVETI, KONFERENCE PAR International Leadership Conference (Mednarodna konferenca o vodenju) Hrvaška, Opatija Konferenca bo posvečena iskanju vprašanj in rešitev za izzive v vodenju v hitro rastočih panogah kreativnih industrij, digitalnega vodenja in sorodnih. Dotaknili se bodo tudi primerjave izkušenj med evropskimi državami. Glavna razprava pa bo posvečena glavni temi dogodka -kreativnemu vodenju. Več o konferenci najdete tukaj. Letni posvet o izobraževanju odraslih Slovenija, Ljubljana Letni posvet o aktualnih izzivih v izobraževanju odraslih, ki ga v okviru projekta ESS 'Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016-2018' organizira Šola za ravnatelje po naročilu MIZŠ in v sodelovanju z ACS. Posvet bo v hotelu Four Points by Sheraton Ljubljana Mons. Več informacij najdete na spletni strani Šole za ravnatelje. Kulturni bazar 2017 Slovenija, Ljubljana S Kulturnim bazarjem želijo organizatorji doseči boljšo obveščenost o kulturni ponudbi v Sloveniji ter v strokovni in širši javnosti prebuditi interes za kulturno-umetnostno vzgojo oziroma za kulturo. Na razstavnih prostorih v treh preddveijih predstavlja svojo bogato ponudbo skoraj 300 kulturnih ustanov ter številni samostojni kulturni ustvarjalci iz vse Slovenije. V predavalnicah in dvoranah se zvrstijo številna predavanja, delavnice in strokovne razprave z različnih področij, vodeni ogledi predstav (gledališke, glasbene, plesne, filmske ...), razstav ter nastopi ustvarjalcev in umetniških skupin. Podrobnosti si lahko ogledate na spletni strani Bazarja. VI. znanstveni posvet Vodenje v vzgoji in izobraževanju: Vodenje, ki (se) spreminja. Razvoj in perspektive vodenja v izobraževanju Slovenija, Portorož Na posvetu bodo iskali odgovore na vprašanja, kot so na primer: Kakšni so dobri (odlični) vodje na sistemski ravni, na ravni vrtca, šole, razreda, oddelka? Kako vodje v oddelku, v vrtcu, šoli in sistemu spreminjajo ustaljeno miselno naravnanost? Več informacij je objavljenih na spletni strani posveta. Znanstveni posvet Vodenje v izobraževanju 20 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Financing adult education: workshop and EAEA regional meeting (Financiranje izobraževanja odraslih: delavnica in regijsko srečanje EAEA) Portugalska, Porto FinAL€ Zakaj bi morali vlagati v izobraževanje odraslih? Kje in kako bi morali vlagati? Projektni konzorcij FinALe bo predstavil rezultate svojega dela, pri čemer se osredotoča na donosnost naložb v izobraževanje odraslih, finančne instrumente in kazalnike. Udeleženci bodo imeli priložnost za primerjavo izkušenj iz svojih držav in razpravljali o tem, kako se financiranje izobraževanja odraslih lahko izboljša v njihovem nacionalnem okviru. Konferenca bo tudi regijsko srečanje EAEA za udeležence iz južne Evrope. Več o dogodku najdete tukaj. Learning in Later Life Proving an Intergenerational Context (Učenje v poznejših letih dokazuje medgeneracijsko ozadje) Ciper Ciprsko združenje za izobraževanje odraslih organizira petdnevno usposabljanje za osebje v šolah, drugih ustanovah ali organizacijah, ki delajo s pretežno starejšimi učenci in želijo raziskati vprašanja medgeneracijskega učenja. Več lahko preberete na spletni strani EAEA. Nacionalno odprtje Tedna vseživljenjskega učenja 2017 Slovenija, Trbovlje Letošnji Teden bomo v sodelovanju z območnim koordinatorjem, Zasavsko ljudsko univerzo, odprli 12. maja v Delavskem domu Trbovlje. Na prireditvi bomo počastili dobitnike priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2016. TVU 2017 spremljajte na spletni in Facebook strani projekta ter Twitter TVU. Teden vseživljenjskega učenja 2017 Slovenija TVU 2017 bo letos v uradnem terminu tekel od 12. do 21. maja, v razširjenem terminu pa bo gostil dogodke vse tja do konca junija. Tudi letos bodo podobo TVU krojile skupne akcije, med njimi je stalna akcija Parada učenja (PU), ki jo bomo na 10-15 prizoriščih po Sloveniji obeležili v sredo, 17. maja. Spremljajte nas na spletni in Facebook strani projekta ter na Twitterju TVU. 21 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Policy learning forum: VET as a solution to early leaving from education and training (Forum o politiki učenja: poklicno izobraževanje in usposabljanje kot rešitev za zgodnje opuščanje izobraževanja in usposabljanja) Grčija, Solun, CEDGfOp Cedefop organizira forum s poudarkom na tem, kako lahko poklicno izobraževanje in usposabljanje prispeva k zmanjševanju zgodnjega opuščanja šolanja. Slednje je namreč povezano z brezposelnostjo, socialno izključenostjo in revščino. Več o forumu si preberite na spletni strani. The 5th World Forum for Lifelong Learning: Continuous Education for Sustainable Development (5. svetovni forum o vseživljenjskem učenju: stalno izbraževanje za trajnostni razvoj) Rusija, Sankt Peterburg Vodilna tema 5. svetovnega foruma je del trajnostnega programa ZN za razvoj do leta 2030 in poteka v okviru UNESCOVEGA akcijskega programa "Izobraževanje 2030". Videokonference in okrogle mize bodo animirali mednarodni strokovnjaki, ki prihajajo iz različnih svetovnih regij. Forum bo gostil okoli 1.000 udeležencev iz vsaj 70 držav. Na njem želijo med drugim identificirati ključne vidike vseživljenjskega učenja in izobraževanja, inovativne koncepte in prakse ter ustvarjanje novih oblik sodelovanja med akterji, vključenimi v vseživljenjsko učenje. Več o forumu najdete tukaj. International conference ESREA Network Between Global and Local: Adult Learning and Communities (Mednarodna konferenca omrežja ESREA Med globalnim in lokalnim: Izobraževanje odraslih in skupnosti) Poljska, Wroclaw Na konferenci so bodo srečali raziskovalci iz omrežja Med globalnim in lokalnim (ESREA Research Network Between Global and Local). Tema je izobraževanje odraslih in skupnosti v svetu: na poti med nacionalnimi napetostmi in nadnacionalnimi izzivi (Adult learning & communities in a world on the move: between national tensions and transnational challenges). Oglejte si prvo povabilo (Firs call) in konferenčno spletno stran. 22 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education KNJIŽNICA ACS Novo v knjižnici Vseživljenjsko učenje v Evropi Z združevanjem kvalitativnih in kvantitativnih metod v obsežni mednarodni primerjalni študiji knjiga Vseživljenjsko učenje v Evropi: nacionalni vzorci in izzivi (Lifelong learning in Europe: national patterns and challenges) raziskuje, koliko je bil Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednica: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si') | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. EU program vseživljenjskega učenja uspešen in kateri dejavniki so omejili njegovo možnost preoblikovati nacionalne sisteme izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja. V poglavjih so obdelana tudi udeležba odraslih v formalnem izobraževanju, ovire, zaradi katerih se odrasli ne vključujejo vanje, idr. Za obisk knjižnice se uporabniki predhodno dogovorite po telefonu, e-pošti ali Facebooku. Skupaj bomo našli termin, ki vam ustreza. 23 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education