Zopet nekaj o učiteljskih skupščinah v Istri. (Iz koprskega okraja.) Dne 7. in 8. oktobra 1904 se je vršila v Kopru okrajna učiteljska skupščina v dveh oddelkih, t. j. v slovanskem za slovenske in hrvaške učitelje v okraju in v italijanskem za italijanske učitelje v o.kraju. Šele sedaj nam je mogoče poročati, kaj je naredil dež. šolski svet s sklepi slovanskega oddelka, ker je šele z odlokotn z dne 10. oktobra 1905, št. 993 to naznanil okrajni šolski svet v Kopru. 1.) Na dnevnem redu je bila točka : »Jezikovni pouk v Ijudski šoli.« Glede te točke je bila skupščina mnenja, da je reorganizirati učiteljišča tako, da dobe dijaki večjo priložnost se tehtno izvežbati v v učnem jeziku. V ta namen je skupščina sprejela soglasno predlog a.) naj se pomnoži učna doba na učiteljiščih in b.) naj se vsi predmeti na učiteljiščih poučujejo v tistem jeziku, za katerega se dijaki pripravljajo. Kaj je rekel dež. šolslfi svet k tem sklepom, okrajni šolski svet ne pove ničesar. 2.) Boj proti alkoholizmu je bil tudi na dnevneui redu. Tu je prišla skupščina do prepričanja, da morejo ta boj privesti do zmage le politične oblasti s tem, da s posebnimi odredbami omejijo točenje opojnih pijač, zato je skupščina soglasno potrdila v tem smislu po referentu stavljeni predlog. Tudi o tem sklepu molči zgoraj navedeni odlok, zato ne vemo, kaj je ž njim ukrenil dež. šolski svet, Vemo pa za vas, v kateri je bila ob času skupščine ena sama žganjarija a sedaj so že štiri, ker je politična oblast dovolila še tri n ove. 8.) Kako in koliko bi se poučevalo na ljudskih šolah v deških ročnih delih? Pri tej točki je dokazal referent, da potrebujejo deška ročna dela mnogo časa in mnogo prostora. Ker obojega pomanjkuje našim ljudskim šolam, je predlagal, naj se skupščina izreče proti uvedbi tega predmeta v ljudske šole. Predlogu je skupščina soglasno pritrdila, a sedaj čujte, kaj pravi okrajni šolski svet v navedenem odloku o tem : Učiteljsko osobje naj se izuri v posebnnih tečajih ali na učiteljišču v deških ročnih delih ter naj se izpremeni zakon, da ne bo v razredu pri tem pouku več ko 30 učencev. Na c. kr. učiteljišču v Kopru se je že uvedel pouk v deških ročnih delih, a želja, da ne presega število učencev 30 pri tem pouku ni za sedaj izvedljiva. Kdor bere kaj je skupščina o tem sklenila in kaj je naznanil okr. šolski svet, da je dež. šolski svet z odlokom z dne 24. septembra 1905, št. 1700, potrdil, spoznati more dvoje, in sicer: a) Da je mogoČe, da se je konferenčni zapisnik falsificiral tako, da ne odgovarja dejstvom, ki so se godila pri skupščini b.) Da je mogoče, da pri dež. šol. svetu niti brali niso konferenčnega zapisnika. Naj bo to ali ono, oboje ni pravo ! Že v 35. št. »Učiteljskega tov.« 1. 1904 je bilo povedano, da je novi ravnatelj na učiteljišču v Kopru uvedel predmet deških ročnih del. Naš dopisnik je v eni naslednjih številk pojasnil in nam povedal, da je uveden ta predmet le v ita- lijanskem jeziku, ker ga podučuje okr. nadzomik italijanskih šol koprskega okraja, ki ne zna ne slovenščine ne hrvaščine in niti nemščine. Tu smo brez dvoma, da je ta pouk pristo- pen le onim, ki so zmožni italijanščine, in vendar se dež. šolski svet sklicuje sedaj na to. Tudi glede trditvde, a je neizvršljiva želja, naj ne bo pri tem pouku več ko 30 učencev, stno druzega mnenja, ker ta želja je in mora biti izvršljiva na podlagi obstoječih šol. zak. Tu vzamemo v poštev samo § 11. drž. šolsk. zak. z dne 2. maja 1883, ki določuje učitelju na enorazrednici največ 100 otrok, torej v vsako skupino okrog 50. Ker imajo vse enorazrednice po spolu mešane otroke, in iz prakse vemo, da je približno polovica dečkov, se pokaže, da bi moglo biti v vsaki skupini le kaj malega več kot 25 dečkov, a v slučajih pa ludi še manj, in ker se deklice ne udeležujejo pouka, deškili ročnih del, je torej gotovo, da pri tem predmetu ne bo nad 30 učencev v razredu. Zato o tem ni skupščina niti sklepala. Neizvršljiva se zdi ta želja dež. šolskemu svetu, ker trpi, da obstojajo že leta in leta enorazrednice, ki imajo po več kot 100 otrok, nekatere še celo po več kot 200 otrok, ter s tem krši dan za dnevom, leto za letom zgoraj navedeni § drž. zak. Ako bi kateri izmed učiteljstva delal tako, kdaj bi ga že bili vtaknili v disciplinarno preiskavo. 4.) Glede točke o verskih vajah so jo tudi modro izvili. Učiteljstvo je dokazalo pri skupščini, da je škodljiva šoli točka odloka dež. šol. sveta z dne 1. dec. 1902 št. 1078, ki naroča učiteljstvu, da mora vsako nedeljo in |praznik zbrati šol. otroke v šolskih prostorih in jih od tam voditi v cerkev k farni ozir. kaplanijski maši. O nadzorovanju ni bilo niti govora a okr. šol. svet poroča, da dež. šol. svet ne more razveljaviti odloka glede nadzorovanja pri službi božji. Nadzorovanje eno, a vodenje je drugo. S tem odlokom je dež. šol. svet posredno prepovedal učiteljem-organistom postranski zaslužek orglanja, ker zgoraj navedeni odlok ukazuje, da mora vsak učitelj zbrati otroke svojega razreda v šol. prostorih, jih od tam peljati v cerkev in jih v cerkvi med službo božjo nadzorovati. To ravno pa učitelju-organistu ni mogoče, zaradi česar mu ne kaže nič drugega, kakor opustiti orglanje, ali pa živeti v vedni nevarnosti, da ga postavijo v disciplinarno preiskavo zaradi kršenja navedenega odloka. Mi bi bili jako zadovoljni, ako bi dež. šol. svet povedal učiteljstvu, kaj naj naredi z otrokom, ki med službo božjo šepeta ali drugače ne da miru, sedanji učni red ne določuje tega. Ako otrok kaj takšnega naredi v šoli med poukom, se ga postavi iz klopi, in tako mu je odvzeta prilika k šepetanju in obenem je kaznovan. ;Kaj je pa v cerkvi? V cerkvi prvič ni prostora, ker so navadno med službo božjo do zadnjega kotiča polne, a če bi bil in bi se otroka postavilo na poseben prostor, ali bi ne bilo to javno zasramovanje v pričo cele fare, ki je ta čas zbrana v cerkvi ? Ali ni pa ravno tako javno zasramovanje po šol. učnem redu prepovedano, ker diši po srednjeveškem prangerju. Farna tnaša s pridigo, raznimi očenaši in drugimi molitvami traja največkrat približno po 2 uri. Učitelji )vemo, da večina otrok ne zdrži toliko časa, ne da bi opravili telesne potrebe. Kaj je v tem slučaju narediti ? Da bi jih učitelj puščal na stran kakor iz šolske sobe, ni mogoče a) ker cerkve nimajo zato potrebnih prostorov, b) ker bi se težko katerl otrok predrznil v cerkvi toliko, da bi dal učitelju za to potrebno znamenje. Vsak bi raje počakal. Ako je to otroku na zdravju. naj nam pove dež. šolski svet. Učiteljstvo se povprašuje, kako je mogoče, da teče že 24 leto, odkar je bila zadnja deželna skupščina in zakaj se šele vsako šesto leto obdržujejo okrajne učiteljske skupščine. Sedaj nam je očito, zakaj. Ako se falsificira zapisnik okrajne skupščine, pride to jako v prilog. V šestih letih se mnogo pozabi, v šestih letih marsikdo izmed učiteljstva umre, v šestih letih se jih mnogo preseli v druge okraje, vsiti se nadomestijo z drugimi, in ko se prl pri prihodnji skupščini čita zadnji zapisnik, ga odobre molče, naj bo tak ali onak. Dež. šolskemu svetu pa ni potreba niti čitati zapisnikov, ker kdo bo za šest let pritnerjal njegove rešitve s konferenčnim zapisnikom. Sedaj postanejo oni, ki so bili rojeni v času zadnje dež. skupščine že polnoletni, in v vsem tetn času ni deželni šolski svet niti enkrat zaslišal učiteljsva, kaj bi bilo potrebno ukreniti v prid šolstvu iti odgoji. Ali ni tega smatrati kot kršenje § 45 in 46 drž. šol. zak. z dne 14. maja 1869 in kot preziranje ministrske naredbe z dne 8. maja 1872? Ali bi dež. šol. svet ne spravil v disciplinarno preiskavo vsake učiteljsko osebo, ki bi le desetino časa kršila ali prezirala kako njegovo naj tnanj veljavno o dredbo? Zopet moramo javno povedati, da osebe, ki pro vzročuj ej o tako kršenj ¦ in preziranj e šolskih zakonov, ne sodijo na mcsta, kijih zavzemajo, in zopet moramo vprašati, kje so dež. in državni poslanci, da ne vrašaj o ministra zakaj to trpi?