Inšpekcjjske konference. Pritem mislimo na lokalae konference, ki se vr^Še vsako leto po dovršeni inšpekciji pod nadzornikovim predsedstvom. V temeljitem članku razpravlja zadnja BPadag. Zeitschrift" o vprašanju, so li te konference potrebne? Naslanjaje se na izvajanja tega glasila, hočemo tudi mi izpregovoriti o tem aktualnem vprašanju. Še mnogo je učiteljev in učiteljic, ki z neko nervoznostjo pričakujejo vsakokratnega prihoda nadzornikovega, četudi je to razburjenje povsem neopravičeno. Oe si storil svojo dolžnost, v kolikor je to v tvojih razmerab. mogoče, tedaj- se pač ni bati niti okrajnega niti deželnega šolskega nadzornika niti samega ministra. Sicer pa z modernim duhom prošinjen nadzornik itak ne pride, da bi strahoval, ampak kot dobrodušen korektor in informator. Neprijetnejša kot inšpekeija pa je vsekakor konferenea, ki pride za djo. Tu čaka vsakega posameznika ocena njegovega dela, ki jo izraža nadzornik v graji ali pohvali. Sivolasega, izkušenega šolnika vzame ravno tako pod nož kot najmlajšo učno osebo. Dočim je imel prvi pri nadzorovanju posebno Bsmolou, je imel drugi izredno nsrečo". Faktum je, da učitelj ni vedno enako disponiian za pouk — še manj pa učenci. Večkrat je učitelj izmučen zaradi raznih poslov, tlačijo ga družiuske skrbi, poleg tega pa je še ravno prav pust in soparja dan; tu so šolske ure neznosne, posebao če so še otroci zasplln, leni in nepazljivi. Poučevanje v takih dneh je pravcato Sisifovo delo, ki mori učitelja in učenca; nestrpno pričakujejo učenci z učiteljem vred konca pouka. BKaj bi pač rekel nadzornik, če bi me bil danes nadzoroval?" si misli vsakdo, ki je prebil tak šolski dan. To je popolnoma človeško. V sosednem razredu pa je šlo baš ta dan tovarišu posebno izpod rok. Sam prav dobro razpoložen, učenci poslušajo z zanimanjem pouk in le prehitro mine šolski čas. Ta bo pa sigurno vzdihnil: BAh, škoda, da ni bilo danes nadzornika!" V takih slučajih pa je prav lahko mogoče, da kritikuje nadzornik pri inšp. konferenci krivično; vsaj objektivna ne more biti kritika prvega in drugega učitelja. Prvega, priznano dobrega pedagoga zadene graja, a drugi, ki je znabiti patentiran slabič, je deležen posebne pohvale. Poleg tega pa je skoraj nemogoče, da bi mogel nadzornik * po eni kratki inšpekciji spoznati in presoditi vrline in slabosti učiteljeve. Služboval sem na petrazrednici, kjer jo trajalo nadzorovanje v vseb. petih razredih skupaj eno uro. BPa ravno danes so bili učenci tako nepazljivi ter so tako slabo odgovarjali", tarnamo večkrat po dokončanem nadzorovanju, če je šlo vse prav slabo. In vendar bo kriv učitelj, ne pa učenei, ki so n. pr. včeraj prav dobro odgovarjali; učitelj si je še znabiti zaželel nadzornika, a pri icšpekciji pa doživi tak fiasko. Na učence vpliva to in ono, kar provzroča nepazljivost in odsotuost duha; našteti hočemo le nekatere momente: soparno, deževno vreme, prav lep solnčni dan, mraz, vročina, prezgodDJe vstajanje otrok, ponedeljek (če gredo otroci s starši v nedeljo po več ur daleč na izlet ali pa v gostilnico), po mestih še tudi razne zabave (gledišče za otroke, panorama, kak cirkus itd.), čas pre^fl raznimi prazniki in po praznikih (Miklavž, Božič, Velika noč) itd. Vse tu navedeno učinkuje prav močno na otroško telo in dušo, in raztresenost v šoli je neizogibna posledica. Pa tudi nadzornik je lahko indisponiran ter gleda časih skozi temna, časih skozi svetla očala. če nas doleti nadzorovanje ob takih kritičnih dneb — če so n. pr. nadzornik, učitelj in učenci prav slabo razpoloženi — tedaj ti neugodna ali celo uničevalna ocena ne izostane in če si tudi najvestnejši ia najspretnejši učitelj. V mestnih šolah je tuintam navada, da nadzornik ravnatelja ali nadučitelja ne recenzira v navzočnosti drugih, ampak mu pove svoje mnenje privatno med štirimi očmi. To bi pa bilo prav tako opravičeno napram ostalemu učiteljstvu; saj zadene graja vsakega ranogo občutljiveje, če jo slišijo tudi tovariši. Oe pa nadzornik tega ali onega posebno hvali, bo to spet neugodno vplivalo na prijateljske odnošaje med učiteljstvom. Kako more biti pri srcu staremu nadučitelju, katerega zastarelo metodo v poučevanju nadzornik v navzočnosti drugih učiteljev ožigosa in ga pozove, naj študira novejša dela. Pač se mu potem za hrbtom roga jedva iz učiteljišča došli novinec, ki misli, da si je zajel tam vso novejšo modrost z veliko žlico; pri prvem sporu zabrusi svojemu šefu v obraz: ,,Kaj boste vi mene komandirali, saj sami ničesar ne razumete o modernem šolstvu; z menoj je bil nadzornik bolj zadovoljen kot z vami!" Večkrat se tudi dogaja, da netaktni in nekolegijelni tovariš po zakotnih gostilnicah lajikom pripovedujejo, kako je inšpektor tega ali onega Bzdelal". Tako se poraja med učiteljstvom zavist in sovraštvo, ki njemu in šoli gotovo niso v prid. Inšpekcijske konference kot take, kakor se še po večini prakticirajo, so zastarele in bi se naj odpravile; uadomestijo ss pa naj s takimi kot jih je uvedel letos nadzornik mariborskega okraja J. Schmoranzer. Po koBČanem nadzorovanju predseduje najprej skupni seji, kjer se razpravlja o splošnih stvareh, ki zadevajo celokupno učiteljstvo; zatem se pa vrše konferenee v duetu. Najprvo pride na vrsto nadučitelj, za njim pa ostali učitelji po starosti; v tem ko konferira z enim, se morajo drugi iz konferenčne sobe odstraniti v kak soBedni lokal. Vsak učitelj je z nadzornikom sam in tako med štirimi očrai se recenzira Djegovo delo; tu lahko govorita odkrito in neprisiljeno oba. Schmoranzerjevo uvedbo je pozdravilo in akceptiralo učiteljstvo z velikim veseljem ter bi bilo želeti, da pridejo z Djim vsi tovariši-nadzorniki. Milanov.