118 Livija Knaflič: Srečko Nesrečko s knjižnih polic Sre~ko Nesre~ko > Livija Knaflič Naslov knjige: »Nesrečko – Zgodbe za otroke, ki ne marajo brati« Avtorica: Tereza Žerdin Ilustracije in oblikovanje: Irena Gubanc Založila: Tereza Žerdin in Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše, Ljubljana, 2012 Knjigo sestavljajo kratke zgodbe (44) in pripadajoče vaje. Zgodbe so napisane tako, kot da bi jih napisal Srečko, deček z bralnimi težavami (disleksijo). Opisal je dogodke iz svojega vsakdana v družini in šoli, pa tudi svoja razmišljanja in čustvovanja. Srečko težko bere, branja ne mara, zaradi branja je nesrečen, od tod tudi naslov Nesrečko. V knjigi ni opredeljena starost otrok; namenjena je vsem, ki jih bodo pritegnile zgodbe nesrečnega Srečka, primerna je za otroke iz prvega in delno tretjega triletja osnovne šole. Po vsaki zgodbi je vaja, s katero se preverja razumevanje prebranega besedila, utrju- je branje težjih besed, ter vaje očesnega sledenja, vidnega zaznavanja, razločevanja in pomnjenja – vaje za bolj tekoče in hitrejše branje. Avtorica predlaga nepretrgano vsakodnevno branje v trajanju meseca in pol (44 dni). Zgodba in vaja sta na dveh straneh in predstavljata nalogo za en dan. Ob vsaki zgodbi je koledar z dnevi v tednu, ki je za otroka lahko opomnik za branje, vsebuje pa tudi prostor za kljukico – pohvalo za opravljeno nalogo. Vaje so razmeroma lahke in zabavne, pogosto v obliki besednih iger, s pomočjo katerih otrok spoznava jezik (pomen in rabo besed). Oblikovalka je s svojimi ilustracijami poskrbela, da so pregledne in privlačne. Avtorica Tereza Žerdin je po poklicu specialna pedagoginja in ima dolgoletne delovne izkušnje z otroki z disleksijo. Iz celotnega besedila veje avtoričino poznavanje težav, s katerimi se srečujejo otroci pri branju. Knjiga se začne s krajšimi zgodbami, v katerih se besede ponavljajo. Znane besede otrokom olajšajo branje, uspeh pa jih spodbuja, da z njim nadaljujejo. Stavki in povedi so kratki, večinoma so zapisani v novi vrstici. To je ustvarilo večjo preglednost besedila in olajšalo prepoznavanje besed. Vaje vsebujejo preizkušene oblike dela z otrokom in utirajo pot k usvajanju tehnike branja in bralnega razumevanja. Bralne težave predstavljajo resno oviro pri učenju, saj je veliko učnih vsebin v obliki pisnega gradiva. Starši in učitelji so vedno bolj seznanjeni z disleksijo, a nekateri še vedno preveliko pričakujejo glede branja otrok. Zaradi pomanjkljivega branja otroci poslušajo opazke učiteljev in sošolcev, pa tudi staršev in sorojencev. Neredko imajo zaradi neuspeha pri branju slabo samopodobo, ki se prenese tudi na druga področja šolskega dela. Šolska knjižnica, Ljubljana, 23 (2013) 2, 118–119 119 s knjižnih polic Posebej bi poudarila prisotnost različnih motivacijskih prvin: preprosta kratka bese- dila, pohvale, duhovite vsebine, optimistična naravnanost itn. Bralne težave so lahko dolgotrajne in trdovratne, zato je motivacija za vadbo izjemno pomembna. Z vidika uporabnosti knjige so dragoceni tudi jasni napotki staršem, učiteljem ali odraslim, ki bodo ob otroku med branjem knjige. Poleg avtoričinih napotkov na začetku knjige se v knjigi »skrivajo« napotki, ki jih ponuja deček sam. Ko govori o svojih doživetjih in doživljanju – čustvih med vajami branja in pri domačem delu za šolo, neposredno nagovarja odrasle, kako mu lahko pomagajo, da bo dlje vztrajal pri branju (npr. da ga poslušajo med branjem). Med vrsticami Srečkovih zgodb bodo starši in učitelji iz- vedeli več o bremenu, ki ga predstavljajo bralne težave. Odrasli si pogosto ne znamo predstavljati, kako se počuti otrok, ki težko obvladuje branje, bodisi zato, ker sami nismo imeli tovrstnih težav ali ker se svojih težav ne spominjamo več. V današnjem času naj bi vsak otrok obvladal bralno veščino za potrebe šolanja in vsakdanjega življenja. Za doseganje takšnih ciljev je pomembno, da se otrokom z disleksijo nudi ustrezna pomoč. Nekateri otroci potrebujejo individualno strokovno obravnavo, drugi le podporo odraslega. Knjiga »Nesrečko« je pripomoček, ki ga bodo lahko uporabljali tako strokovnjaki kot starši za razvijanje bralne veščine pri otrocih z bralnimi težavami, pa naj te izhajajo iz bralne motnje disleksije, počasnejšega bralnega dozorevanja, pomanjkanja motivacije ali pa iz neozaveščenosti staršev, da se bralna spretnost razvija in izboljšuje le z vajo. Knjigo se lahko naroči pri Svetovalnem centru, Gotska 18, 1000 Ljubljana, Društvu Bravo www.drustvo-bravo.si, podjetju BUČA d.o.o. tel 19/230-65-80, e-naslov: buca@ siol.net ali pri avtorici tereza.zerdin@amis.net tel.: 031 22 30 11. Cena knjige je 15 $.