e-n®vičke april 2014 Dragi bralci, pred vami je četrta letošnja številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije (ACS), v kateri so vsebine enakomerno zastopane. Novost tokratne številke je nova rubrika. Zadnji dan marca se je začelo zbiranje podatkov za raziskavo PIAAC. Ker gre res za pomemben projekt, o katerem želimo sproti poročati, smo vpeljali novo rubriko PIAAC Slovenija. Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke ............................................................................................................................3-4 Javno povabilo izobraževalnim organizacijam za sodelovanje v ekspertni zunanji evalvaciji.......................3 Kaj so v Sloveniji študijski krožki? ..................................................................................................................3 Sodelujemo v humanitarni akciji Star papir za novo upanje 2014....................................................................4 Projekti ESS ..................................................................................................................................4-6 Uspešno smo izpeljali zaključno konferenco projekta ESS ..............................................................................4 Strokovno usposabljanje svetovalcev za kakovost............................................................................................5 PIAAC Slovenija...........................................................................................................................6-8 S tiskovne konference o raziskavi PIAAC ........................................................................................................6 Pričenja se zbiranje podatkov za raziskavo PIAAC..........................................................................................7 Teden vseživljenjskega učenja 2014............................................................................................8-9 Priprave na TVU 2014 so v polnem teku..........................................................................................................8 Mednarodno sodelovanje...........................................................................................................9-10 Študijski obisk delegacije iz Bosne in Hercegovine .........................................................................................9 Uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih ..................................................................................9 Parada učenja 2014 .........................................................................................................................................10 Pomembne publikacije.............................................................................................................11-12 Dve 'sporočili' Unescovega inštituta za vseživljenjsko učenje........................................................................11 Letno poročilo UIL za leto 2013 .....................................................................................................................11 ReNPIO 13-20 sedaj tudi v tiskani obliki.......................................................................................................12 Iz drugih virov...........................................................................................................................12-16 Starejše ženske štejejo.....................................................................................................................................12 Estonsko strategijo vseživljenjskega učenja so poimenovali Pametni ljudje ..................................................13 Vzpostavljanje platforme o politikah in strategijah vseživljenjskega učenja..................................................14 Spletna stran Globalne mreže učečih se mest .................................................................................................14 Izšla je 40. številka glasila Cedefop NewSletter..............................................................................................14 Hiša Sadeži družbe med 20 najbaljšimi evropskimi socialnimi inovacijami na področju staranjo ................15 Kotiček je vaš ............................................................................................................................16-20 Skledi ciljem - vlagajv lnstno znanje ...............................................................................................................16 MATURE - Naj bo učenje odraslih koristno, pomembno in mikavno ...........................................................17 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Z okroglo mizo uspešno zaključil projekt Uvajanje modela ugotavljanja in vrednotenja............................18 30 let Slovenske univerze za tretje življenjsko obdobje .................................................................................18 Z grafološko analizo do najustreznejšega poklica ..........................................................................................19 Ne prezrite.................................................................................................................................20-21 Zaključen je prijavni rok projekta Ključni ukrep 1 - KA1..............................................................................20 Usposabljanja Slovenske filantropije v aprilu ................................................................................................20 Vabilo na mednarodno izmenjavo praks: Leta niso merilo - aktivirajmo potencial ......................................21 Posveti, konference...................................................................................................................21-23 Knjižnica ACS ................................................................................................................................24 Uporabljene kratice........................................................................................................................24 Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 2 DOMAČE NOVIČKE Javno povabilo izobraževalnim organizacijam za sodelovanje v ekspertni zunanji evalvaciji izobraževanja odraslih evalvacija izobraževanja odraslih«. Prijavni obrazec je dostopen na spletni strani projekta Ekspertna zunanja evalvacija. Prosimo, da izpolnjen prijavni obrazec do omenjenega datuma pošljete tudi po elektronski pošti (E: tanj a.mozina@acs.si). Podrobnejše informacije o pogojih za prijavo na razpis si lahko ogledate tukaj, dodatne informacije pa lahko dobite pri dr. Tanji Možina (T: 01 5842 577). Dr. Tanja Možina (tanja.mozina@acs.si), ACS Kaj so v Sloveniji študijski krožki? Vprašanje udeleženk 16. razširjene seje Sveta mreže Univerz za tretje življenjsko obdobje (UTŽO) in posveta medgeneracijskih centrov UTŽO z naslovom Znaš, nauči drugega, je izražalo dilemo, ali bodo resnično študijski krožki UTŽO financirani iz sredstev za študijske krožke, ki jih koordinira ACS, kar bi naj bilo rečeno z govorniškega odra. Takojšnje vprašanje podpisane visokim predstavnikom UTŽO je najprej prejelo potrditev omenjene izjave ter njen pripis nosilcem odločanja na MIZŠ. Našlo se je tudi nekaj argumentov, da bi naj bila taka rešitev utemeljena. Žal s strani MIZŠ v obdobju od omenjenega dogodka do izdaje e-Novičk ni bilo mogoče pridobiti odziva, zato v odmev razgrinjamo tabelarično primerjavo med 'klasičnimi' in študijski krožek UTŽO za leto 2011. Zaradi omejenega prostora jo objavljamo tukaj. Skupen izvor slovenskih študijskih krožkov (ŠK) ne pomeni njihovega enotnega delovanja v zadnjem desetletju. Pod različnimi okrilji sta se namreč razvila precej različna tipa tovrstnega učenja odraslih: 'klasični' ŠK in ŠK UTŽO. To sploh ni novost, morda pa javno res ni dovolj znano. Preglednica primerja vrsto elementov delovanja obeh tipov ŠKjev, na podlagi česar si bralci lahko sliko ustvarijo sami. Dodati velja, da nekateri ponudniki študijskih krožkov ponujajo oboje po konceptu 'klasičnih' oziroma izvornih ŠK, vendar najprej naslovijo ranljive skupine v širši javnosti (tudi upokojence), nato pa ponudbo ponovijo proti plačilu v obliki sproščenega tečaja, poimenovanega ŠK, za ožje opredeljeno ciljno skupino. Tu ne omenjamo bralnih krožkov, ki so dokazali svojo referenčnost in specifičnost in so bili doslej podprti kar v okviru študijskih krožkov, ki jih koordinira ACS. T Andragoški center Slovenije v sodelovanju z Ministrstvoma za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ) v letu 2014 načrtuje izpeljavo ekspertne zunanje evalvacije v organizacijah, ki izobražujejo odrasle. V ta namen vabimo k sodelovanju izobraževalne organizacije, ki so pripravljene sprejeti izziv, da se pri njih opravi ekspertna zunanja evalvacija izobraževanja odraslih (javno povabilo). Izobraževalne organizacije, ki bi želele prostovoljno sodelovati, vabimo, da se najkasneje do četrtka, 24. aprila 2014, s pisno vlogo prijavite na naslov: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana, s pripisom »Ekspertna zunanja 3 Menimo, da v treh letih po objavi navedene primerjave ni prišlo do ponovnega poenotenja obeh tipov študijskih krožkov, zato predlagamo razmislek, ali danes še lahko govorimo o dveh tipih študijskih krožkov ali pa morda že o preobrazbi enega od njiju v tečaje za specifično ciljno skupino. Predlagamo seveda tudi, da razvoj izobraževalne ponudbe za odrasle ne poteka v dobro le dela udeležencev in brez strokovnih temeljev, kot sta zunanja evalvacija in sprotni vpogled v skladnost s strateškimi cilji (na primer doseganje manj izobraženih in tistih, ki jim je izven večjih krajev izobraževanje dostopno le v izjemnih primerih). Bilo bi skoraj idealno, če bi medsebojno usklajevanje za (doslej vedno omejene) vire potekalo na način, ki ne poslabšuje medsebojnih odnosov, ampak ponudbo med seboj racionalno in smiselno dopolnjuje. Dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS Sodelujemo v humanitarni akciji Star papir za novo upanje 2014 Društvo Ekologi brez meja skupaj s podjetjem Dinos že tretjič pripravlja akcijo Star papir za novo upanje 2014. Akcijo so prvič izvedli leta 2011 in jo naslednje leto ponovili. V letu 2012 smo se ji pridružili tudi na ACS in zbrali 1.660 kg papirja. Cilj projekta je ponovno aktivirati celotno Slovenijo in postaviti rekord v količini zbranega starega papirja. Sredstva, ki bodo zbrana s pomočjo starega papirja, bodo tudi letos šla v prave roke. Organizatorji bodo s pomočjo natečaja del sredstev namenili v dobrodelne namene, del bodo prejele vse prijavljene vzgojno-izobraževalne ustanove, ki bodo zbirale star papir, manjši del pa bo namenjen drugim okoljevarstvenim projektom društva. Sodelavci ACS bomo tudi letos pospravili po omarah in se pridružili akciji Star papir za novo upanje 2014. Prepričani smo, da bo količina zbranega papirja podobna tisti iz leta 2012. Vabimo vas, da si na spletnih straneh organizatorja ogledate animirani film Star papir za novo upanje in kratke filme z ambasadorji ter da se tudi sami pridružite in star papir dostavite na eno od enot Dinosa ali pa na eno izmed zbirnih točk. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Uspešno smo izpeljali zaključno konferenco projekta ESS Marca 2014 smo končali s projektom Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja od 2011 do 2014, ki je bil izpeljan ob finančni podpori Evropske unije (EU) iz Evropskega socialnega sklada (ESS) ter MIZŠ. Projekt smo izvajali v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja. 4 20. marca 2014 je bila v Hotelu Plaza v Ljubljani zaključna konferenca projekta z naslovom Razvijamo temeljne zmožnosti odraslih in odkrivamo skrito znanje. Konferenco, ki sta jo spretno povezovala mag. Zvonka Pangerc Pahernik in Darijan Novak, smo začeli s pozdravnimi nagovori: Elvira Šušmelj, predstavnica MIZŠ, je večji del svojega nagovora posvetila pričakovanjem raziskave o mednarodnem ocenjevanju kompetenc odraslih (Programme for International Assessment of Adult Competences - PIAAC), ki jo izvajamo v Sloveniji, direktor ACS, mag. Andrej Sotošek, je na kratko povzel vlogo ACS v izpeljanem projektu, mag. Katja Dovžak z MIZŠ pa je predstavila nekatere kazalnike in umeščanje razvoja pismenosti ter ugotavljanja in priznavanja neformalnega učenja odraslih vse do leta 2020. Strokovnemu predavanju dr. Zdenka Kodelje s Pedagoškega inštituta, v katerem je spregovoril o vplivu krize na (ne)pravičnost v družbi, še posebej za ranljive skupine odraslih, sta sledili predstavitvi rezultatov in izzivov izpeljanega projekta (dr. Petra Javrh in mag. Tanja ViličKlenovšek, obe ACS). V delovnih skupinah, ki so sledile v drugem delu dneva, so sodelovali tudi praktiki - strokovni delavci, ki so pripomogli k vpeljevanju rezultatov projekta v prakso. Razpravljali so o treh nalogah, s katerimi bogatimo razvoj pismenosti, orodjih in metodah v postopkih ugotavljanja in vrednotenja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih, postopku ugotavljanja in vrednotenja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih in o partnerstvih v postopkih ugotavljanja in vrednotenja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih. V posebnem prostoru ob konferenčni dvorani si je bilo mogoče ogledati odlomke štirih izobraževalnih filmov Na poti do življenjske uspešnosti (Učenje učenja, Samoiniciativnost in podjetnost, Sporazumevanje v maternem jeziku in Matematične kompetence in kompetence v znanosti in tehnologiji) ter promocijskega filma Svetovanje za znanje. Konference se je udeležilo 147 posameznikov, največ predstavnikov ljudskih univerz in drugih javnih zavodov, pa tudi predstavnikov zasebnih izobraževalnih organizacij, vladnih ter nevladnih organizacij. Prispevke s konference pa tudi foto-utrinke si lahko ogledate na spletni strani konference, kjer bo objavljen tudi video posnetek dela konference. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS temeljne zmožnosti odraslih in odkrivamo skrito znanje 20. 3.2014 Ljubljana. Hotel Strokovno usposabljanje svetovalcev za kakovost 26. marca 2014 smo v Biotehniškem izobraževalnem centru v Ljubljani izpeljali prvo delavnico v letu 2014 v okviru nadaljnjega usposabljanja svetovalcev za kakovost. 8-urne delavnice se je udeležilo 13 delujočih svetovalcev za kakovost in 5 članov skupin/komisij za kakovost, skupaj se je delavnice udeležilo 18 udeležencev. Tema tokratnega srečanja je bila Promocija izobraževanja odraslih kot dejavnik kakovosti. V prvem delu delavnice je mag. Ladeja Godina Košir udeležencem spregovorila o komuniciranju kot dejavniku kakovosti in temelju poslovanja tako pri komunikaciji z interno javnostjo kot tudi zunanjimi deležniki. Sledila so priporočila glede oblikovanja celostne grafične podobe organizacije ali projektov, pri 5 čemer se je predavateljica navezala na pomen uporabe in promocije zelenega znaka kakovosti. Z udeleženci se je predavateljica pogovarjala o komunikacijskem načrtu in priporočilih za vsakdanje delo z javnostmi ter izpeljala delavnico o pripravi promocijskih gradiv (gradniki sporočil, komunikacijski kanali, spremljanje odzivov ipd.). 5Q' V zadnjem delu srečanja je Sonja Klemenčič udeležencem podrobneje predstavila, kako sta tematiki promocije in animacije izobraževanja odraslih predstavljeni v novi publikaciji Kazalniki kakovosti izobraževanja odraslih (kazalniki kakovosti s področja promocije in animacije). Ob koncu delavnice smo se pogovorili o skupnih dejavnostih svetovalcev za kakovost v omrežju za leto 2014. Svetovalci so prejeli vsebinski in terminski predlog načrtovanja in izpeljave skupnih dejavnosti v omrežju, do katerega se bodo opredelili v spletni učilnici omrežja svetovalcev za kakovost. Svetovalci za kakovost bodo z delom v letu 2014 nadaljevali v spletni učilnici omrežja svetovalcev za kakovost, prek katere bo potekala nadaljnja komunikacija v omrežju ter vse ključne skupne dejavnosti. Ob koncu letošnjega leta načrtujemo še eno skupno srečanje omrežja svetovalcev za kakovost. Jasmina Orešnik Cunja (iasmina.oresnik.cunia@acs.si), ACS PIAAC SLOVENIJA Si tiskovne konference o raziskavi PIAAC Na skupni novinarski konferenci ministric in ministrov oziroma predstavnikov ministrstev za promocijo raziskave PIAAC, ki je bila v torek, 18. marca 2014, v prostorih MIZŠ, so predstavili mednarodno raziskavo merjenja in ocenjevanja kompetenc odraslih, ki poteka pri Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) ob podpori Evropske komisije (EK). PIAAC velja doslej za največj o mednarodno raziskavo s področj a izobraževanj a odraslih. Raziskavo bo v Sloveniji od aprila do decembra 2014 izvajal konzorcij partnerjev: ACS, Univerza v Ljubljani in Statistični urad RS (SURS). Anketirali bodo 5.000 državljank in državljanov v starosti od 16 do 65 let. Raziskava je podrobneje predstavljena v Gradivu z novinarske konference in na spletni strani PIAAC Slovenija. Ker bodo rezultati raziskave med drugim tudi v pomoč pri načrtovanju sektorskih politik, so ministri oziroma predstavniki sedmih ministrstev javnosti predstavili pomen raziskave PIAAC za posamezne resorje: • minister za izobraževanje, znanost in šport dr. Jernej Pikalo je poudaril, da je raziskava PIAAC, ki raziskuje kompetence v PIAAC Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih odraslih, tako zelo pomembna za državo, da ji pripisujemo pomen nacionalnega projekta (video: Izjava ministra dr. Pikala); • ministrica za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti dr. Anja Kopač Mrak je poudarila, da bodo z vidika Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) rezultati raziskave PIAAC pomemben element aktivne politike zaposlovanja (video: Izjava ministrice dr. Anje Kopač Mrak); • minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel, v katerega pristojnost sodi tudi promet, je dejal, da si od raziskave med drugim obetajo pridobiti povratno informacijo o tem, koliko smo uspešni in kako izboljšati dejavnosti v preventivi cestnega prometa (video: Izjava ministra Sama Omerzela); • Dejan Zidan, minister za kmetijstvo in okolje, je poudaril, da si od raziskave PIAAC obeta, da bo postavila izhodišča, kako voditi izobraževalni proces v kmetijstvu in naravi v prihodnje (video: Izjava ministra Dejana Židana); • minister za kulturo dr. Uroš Grilc je prepričan, da bomo z rezultati PIAAC izvedeli, kako deluje naš izobraževalni sistem. Zanj je še posebej zanimivo, kakšna je bralna pismenost posameznikov v različnih starostnih obdobjih (video: Izjava ministra dr. Uroša Grilca); • mag. Renata Zatler, državna sekretarka z Ministrstva za notranje zadeve, ki sofinancira projekt mreženja nevladnih organizacij na področju izobraževanja in usposabljanja odraslih, je poudarila, da je mreža nevladnih organizacij na področju izobraževanja odraslih uspešen akter v tistem delu, ki ga javne ustanove ne zajemajo v svojih rednih programih, financiranih iz javnih sredstev (video: Izjava državne sekretarke mag. Renate Zatler); • generalna direktorica Direktorata za javno zdravje z Ministrstva za zdravje Mojca Gobec se je pridružila želji drugih ministrstev, da bi se ljudje odzvali povabilu k sodelovanju v raziskavi PIAAC, saj je ta pomembna z vidika načrtovanja razvoja vlaganj v tiste, ki delajo v zdravstvenem sistemu, predvsem v luči podaljševanja zaposlenosti in novih kompetenc, ki so s tem povezane (video: Izjava gospe Mojce Gobec). Celotno novico o novinarski konferenci lahko preberete na spletni strani MIZŠ. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Pričenja se zbiranje podatkov za raziskavo PIAAC 31. marca 2014 se je uradno začelo anketiranje odraslih v raziskavi PIAAC. Trajalo bo do decembra 2014. V tednu od 24. do 28. marca 2014 je ACS izpeljal petdnevno usposabljanje za zunanje sodelavce - anketarje - pri izvedbi raziskave PAAC. Usposabljanje je bilo organizirano v skladu z navodili in standardi mednarodnega konzorcija PIAAC in je hkrati potekalo tudi v večini drugih držav, ki sodelujejo v drugem krogu raziskave v letih 2012-2016. V usposabljanje je bilo v tej fazi vključenih 40 udeležencev, ki imajo večinoma dolgoletne izkušnje v različnih družboslovnih in drugih raziskavah oziroma v izobraževanju odraslih. Program je potekal v obliki delavnic in vaj, samostojnega dela in priprav na anketiranje po pripravljenih gradivih. Anketarji so se v programu usposabljanja seznanili z vsebino in cilji raziskave, zato da znajo na primeren način predstaviti pomen sodelovanja v raziskavi PIAAC različnim 7 odraslim, ki so zajeti v raziskavo. Temeljni nameni usposabljanja so bili: seznaniti anketarje z metodologijo in inštrumenti, usposobiti jih za delo z aplikacijami in opremo ter za natančno izvedbo postopkov anketiranja, ki so usklajeni s standardi raziskave PIAAC. Poseben poudarek je bil namenjen pomenu varovanja tajnosti vseh pridobljenih podatkov anketirancev. REPUBLIKA SLOVENIJA MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, ZNANOST IN ŠPORT lüülililnü] ТШЕГ Univerza v Ljubljani M Naložba v vašo prihodnost Minister za izobraževanje, znanost in šport dr. Jernej Pikalo je 18. marca na novinarski konferenci pozval državljanke in državljane, ki bodo povabilo dobili, da v raziskavi sodelujejo, saj bomo na tak način pridobili pomembne konkretne rezultate za spodbujanje in krepitev kompetenc in znanja pri prebivalstvu. Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2014 Hriprave na TVU 2014 so v polnem teku V prejšnji številki e-Novičk smo že poročali o temeljih za letošnjo izpeljavo festivala učenja, doseženih v začetku marca, ko je po sestankih Nacionalnega odbora za TVU (10. marca) in mreže TVU (11. marca) letni načrt TVU dobil svojo končno podobo. V zadnjem mesecu smo te temelje nadgradili: • izoblikovali smo tematsko opredelitev TVU, ki prirediteljem pomeni pomembno usmeritev pri snovanju njihovih prispevkov k festivalu učenja; • pregledali smo 46 pisem o nameri za prevzem vloge območnega (36) ali tematskega koordinatorja (10); 17 koordinatorjev bo sodelovalo z več kot 40 prireditelji, 19 jih bo imelo med 20 in 39 partnerjev, 10 pa med 10 in 19 sodelujočih; njihove napovedi že zdaj obetajo okrog 1.400 prirediteljev; • sestali smo se s predstavnikom pokroviteljice TVU - Slovenske nacionalne komisije za UNESCO - ter dorekli letošnje sodelovanje (nagovor na nacionalnem odprtju, sodelovanje UNESCO glasnikov ter UNESCO mreže šol in vrtcev); • odprli smo možnost spletne prijave dogodkov, zato da bomo s skupnimi močmi čim prej vzpostavili koledar TVU 2014 (prvič bo objavljen konec aprila), nato pa ga seveda dopolnjevali; • nadgradili smo Borzo TVU, kjer zbiramo ponudbe izvajalcev izobraževalnih in drugih dejavnosti za gostovanje na različnih prizoriščih TVU, po drugi strani pa vsebine, ki bi jih želeli prireditelji gostiti na svojih prizoriščih; • snemamo in montiramo video-portrete petih novih dobitnikov priznanj za promocijo učenja in znanja 2013; • skupaj z MOCISom, centrom za izobraževanje odraslih Slovenj Gradec, pripravljamo nacionalno odprtje TVU 2014, ki bo v četrtek, 8. maja. Prireditev se bo pričela ob 11. uri na Trgu svobode s ponovitvijo lanske Parade učenja, nato pa se bodo udeleženci preselili v Kulturni dom, kjer bo potekal uradni program odprtja s podelitvijo priznanj; • začeli smo snovati letošnji andragoški kolokvij, ki bo predvidoma 29. maja (ali 10. junija) v prostorih MIZŠ v Ljubljani na temo učečih se skupnosti; 8 2 0 14 • v prvih dneh maja nameravamo razdeliti še balone, papirne kocke in letake TVU, ki bodo tokrat na voljo v več različicah in smo jih zasnovali po načelih infografike; • v stikih z MIZŠ si prizadevamo, da bi dosegli čim hitrejšo finančno podporo prizadevanjem koordinatorjev in prirediteljev TVU. Podrobnejše informacije spremljajte na spletni strani TVU, ki jo stalno posodabljamo, pridobite pa jih lahko tudi v stikih z delovno skupino za TVU na ACS. Konec aprila boste na svoj e-naslov prejeli prvo izdajo elektronskih TVU novičk, kjer bodo posamezni vidiki TVU še bolj razdelani, prostor pa bo namenjen tudi prispevkom koordinatorjev in prirediteljev. Soustvarjalcem TVU 2014 želimo uspešne priprave in izpeljavo festivala učenja, vse bralce pa vabimo k udeležbi na vsaj nekaterih od več tisoč dogodkov po Sloveniji. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Študijski obisk delegacije iz Bosne in Hercegovine Predstavniki Centra za promocijo evropskih vrednot - EuroPlus Doboj, Visoke poslovne tehnične šole Doboj, Združenja državljanov Budućnost Modriča, Združenja za informatiko v Bosni in Hercegovini iz Sarajeva in podružnice Urada Republike Srbske za zaposlovanje v Doboju so v okviru evropskega projekta Center for Lifelong Learning (Civil Society Facility Programme 2012) obiskali Slovenijo. Koordinator tridnevnega študijskega obiska je bil ACS. 6-člansko delegacijo iz Bosne in Hercegovine so zanimale štiri poglavitne teme, in sicer: zakonodaja in predpisi za izobraževanje odraslih v Sloveniji, viri financiranja, sodelovanje z ACS na področju izboljšanja kakovosti dela Centra za vseživljenjsko učenje v Doboju in kvalifikacije trenerjev ter možnosti sodelovanja pri projektih v prihodnje. Gostje so prvi dan obiskali ACS, kjer je dejavnosti predstavil tudi predstavnik ZLUSa, in CDI Univerzum, drugi dan so si ogledali Medpodjetniški izobraževalni center ŠC Nova Gorica (na fotografiji) in Posoški razvojni center, zadnji dan pa so obiski CPI in CMEPIUS (program). Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih Predstavniki EK in Izvršne agencije za izobraževanje, avdiovizualne vsebine in kulturo so se 3. aprila sestali z nacionalnimi koordinatorji za Uresničevanje prenovljenega EPUO 2012-2014. Slovenijo v tej mreži zastopam avtorica članka. Namen sestanka je bil trojen: seznanitev z najnovejšimi dogajanji v politiki izobraževanja odraslih 9 H Lifelong Learning na evropski ravni, pregled dejavnosti do izteka prvega projektnega obdobja (2012-2014) ter načrtovanje naslednjega, enoletnega projekta. Slovenija bo do izteka tekočega projekta izpeljala PU, izdelala zadnjo od štirih načrtovanih video-publikacij ter opravila še nekaj drugih nalog. Za naslednje leto smo napovedali izpeljavo še enega zaporedja PU ter dogodkov na temo pospeševanja pismenosti. Slednje je po zaslugi raziskave PIAAC najaktualnejša tema v izobraževanju odraslih, kar se odraža tudi v napotkih za razpis, na katerega moramo nacionalni koordinatorji nove projekte prijaviti do 13. maja letos. Med pomembnimi dogajanji v Evropi naj omenimo snovanje skupnega Evropskega portala za izobraževanje in učenje odraslih (Electronic Platform for Adult Learning in Europe - EPALE). Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Parada učenja 2014 Tudi na tem področju je v teh dneh zelo živahno: koordinatorji že drugega zaporedja Parad učenja (PU) se povezujejo s partnerji na lokalni ravni, s skupnimi močmi snujejo nastope na stojnicah, odrih in v delavnicah, pripravljajo pa tudi strokovne dogodke. Parada učenja bo letos potekala v razponu od petka, 9. maja, pa do sobote, 17. maja, le da bosta ponedeljek in četrtek 'prosta' dneva. Prvo PU bo organizirala Ljudska univerza Slovenska Bistrica, naslednji dan, v soboto, 10. maja, pa se bo mogoče udeležiti Parade v Škofji Loki ali Velenju; v obeh primerih bosta nosilki tamkajšnji ljudski univerzi. V torek, 13. maja, bo PU v koprski Taverni izpeljala Ljudska univerza Koper, v sredo, 14. maja, pa Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza. V petek, 16. maja, bomo praznovali v Postojni pod taktirko Zavoda Znanje Postojna, Ljudske univerze, v soboto, 17. maja, pa na Prešernovem trgu v Ljubljani pod pokroviteljstvom Mestne občine Ljubljana in v koordinaciji Mestne knjižnice Ljubljana. Vsi koordinatorji PU si skupaj z ACS prizadevajo za pridobitev podpore županov naštetih mest. Nastajajo pestri programi, ki bodo navduševali soustvarjalce, udeležence in mimoidoče. Najnovejše informacije o pripravah na PU 2014 spremljajte na spletni strani. V projektu Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih 2012-2014 (EPUO 20122014) v Sloveniji je sicer načrtovanih le gornjih sedem prireditev, vendar so bile izkušnje lanskih nosilcev PU tako dobre, da bodo podobne dogodke organizirali tudi letos in jih prav tako poimenovali Parada učenja. Tudi njih bomo promocijsko podprli, zato vas vabimo, da si na spletni strani ogledate celoten seznam Parad učenja 2014. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Tarada učenja Dnevi učečih П Л Л de ókupno4ti ZU14- 10 POMEMBNE PUBLIKACIJE Dve 'sporočili' Unescovega inštituta za vseživljenjsko učenje Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje (UNESCO Institute for Lifelong Learning - UIL) je objavil kratko poročilo politike št. 3 z naslovom Enakost spolov šteje: Opolnomočenje žensk s programi opismenjevanja (Gender equality matters: Empowering women through literacy programmes). V njem navaja raziskovalno analizo in akcijska priporočila za lokalne in nacionalne oblasti, izvajalce programov opismenjevanja in izobraževalce o tem, kako zmanjšati razlike med spoloma v pismenosti odraslih. Kratko poročilo politike UIL št. 4 z naslovom Skupnost šteje: Izpolnjevanje učnih potencialov za mlade moške in ženske (Community Matters: Fulfilling Learning Potentials_ for Young Men and Women) opisuje značilnosti učnih centrov v skupnosti. Poleg tega prikazuje, kako učni centri v skupnosti v Bangladešu, Indoneziji, na Japonskem, v Mongoliji, na Tajskem in v Združenem kraljestvu vključujejo mlade moške in ženske v procese načrtovanja in izvajanja. Več informacij o pismenosti in temeljnih zmožnostih najdete na spletni strani UIL. Vira: spletna stran UIL, 10. januar 2014 in 13. marec 2014 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Letno poročilo UIL za leto 2013 Letno poročilo UIL (UNESCO Institute for Lifelong Learning: Annual Report 2013) je izšlo v novi podobi. Z njim želijo zagotoviti dostopnejši in vizualno privlačnejši vir informacij o inštitutu in njegovem delu. Poročilo ponuja pregled ključnih dejavnosti UIL v letu 2013 in poudarja izide delovanja ter pričakovane rezultate v državah članicah. Na začetku poročila je predstavljen časovni okvir dejavnosti, ki daje splošen vtis o opravljenem delu v lanskem letu. Prikazane so tudi dejavnosti različnih delovnih področij, vse skupaj pa je podrto s pričevanji upravičencev in udeležencev. Vsako poglavje določenega programa se konča z zemljevidom, ki zagotavlja vizualno predstavitev delovanja UIL na različnih geografskih lokacijah. Vse te oblikovne spremembe poročila so usmerjene k cilju, da svoje delo predstavijo na prijaznejši način. Vir: spletna stran UIL, 18. marec 2014 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 11 ReNPIO 13-20 sedaj tudi v tiskani obliki Resolucija o Nacionalnem programu izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za obdobje 2013-2020 (ReNPIO 13-20) je pomemben strateški dokument in podlaga za načrtovanje razvoja izobraževanja odraslih v Sloveniji za obdobje od leta 2013 do leta 2020. Prav zato, ker bo ReNPIO 13-20 v naslednjih letih pomembno izhodišče pri načrtovanju in izvajanju izobraževalnih programov in dejavnosti v podporo izobraževanju odraslih na nacionalni in regionalni ravni, smo na ACS presodili, da bi bilo besedilo Resolucije smiselno objaviti v posebni publikaciji. Tako smo jo natisnili v okviru projekta ESS Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2011 do 2014. Publikacija bo vsem, ki delujemo v izobraževanju odraslih, služila kot pomemben pripomoček pri snovanju nadaljnjega razvoja na področjih splošnega izobraževanja odraslih (prvo prednostno področje), izobraževanja za dvig izobrazbene ravni (drugo prednostno področje) ter usposabljanja in izobraževanja za potrebe dela (tretje prednostno področje). Med temeljnimi strateškimi usmeritvami za nadaljnji razvoj dejavnosti izobraževanja odraslih Resolucija posebej opredeljuje raziskovalno in razvojno dejavnost, razvoj strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih, presojanje in razvijanje kakovosti, informacijsko dejavnost, razvoj programov izobraževanja in usposabljanja, svetovalno dejavnost, dejavnost ugotavljanja in priznavanja znanja, promocijo vseživljenjskega učenja in informiranje. Dr. Tanja Možina (tanja.mozina@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Starejše ženske štejejo Slovenija je 12. marca letos skupaj z Argentino in tremi organizacijami civilne družbe na 58. zasedanju Komisije OZN za položaj žensk gostila posvet Starejše ženske štejejo: Naslavljanje enakosti spolov skozi življenjske cikle v strategiji Post 2015. Na posvetu so sodelovale dr. Anja Kopač Mrak, slovenska ministrica za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, Maria Cristina Perceval, veleposlanica pri Stalnem predstavništvu Argentine v OZN, Susan Somers, predstavnica Mednarodne mreže za preprečevanje zlorabe starejših (International Network for the Prevention of Elder Abuse), Patricia Brownell, predstavnica Pododbora za starejše ženske pri Mednarodnem svetu za socialno skrbstvo (International Council on Social Welfare, Sub-Committee on Older Women), in Bridget Sleap, predstavnica nevladne organizacije HelpAge International. Dr. Anja Kopač Mrak je v svojem prispevku uvodoma poudarila izzive iz strategije Post 2015, s katerimi se soočajo ženske v starajočih se družbah. Kot temelj dejavnega staranja in solidarnosti med generacijami je izpostavila, da moramo ljudje »imeti možnost upravljati z in odločati o svojem življenju ter prispevati k družbi in njenemu razvoju, kolikor dolgo je to mogoče.« Ob tem je še poudarila, da se neenakosti, s katerimi se ženske soočajo v vseh 12 obdobjih življenja, nakopičijo v njihovem starejšem obdobju. V nadaljevanju je predstavila položaj starejših žensk v Sloveniji. Opozorila je, da Slovenije globalni trendi in izzivi starajoče se populacije niso zaobšli, še zlasti pa je treba prepoznati potencial starejših žensk. V drugem delu je opozorila na globalne izzive, s katerimi se bodo morale soočiti države. Izpostavila je, da starejše ženske velikokrat prevzemajo naloge, ki jih države ne rešujejo uspešno, na primer: skrb za odvisne partnerje, vnukinje in vnuke, finančno podporo brezposelnim otrokom, skrb za odrasle otroke, ki so okuženi z virusom HIV/AIDS, skrb za vnukinje in vnuke, ki so izgubili starše v oboroženih konfliktih ali naravnih nesrečah, itd. Neplačano delo ter človeški kapital starej ših žensk sta le redko prepoznana. Vir: spletna stran MDDSZ, 13. marec 2014 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Estonsko strategijo vseživljenjskega učenja so poimenovali Pametni ljudje Na spletni strani InfoNeta je objavljen članek o sprejetju estonske strategije vseživljenjskega učenja (Estonian lifelong learning strategy is called "Smart People"). V njej so tri od petih pomembnih točk neposredno povezane z izobraževanjem odraslih. Da država misli resno, nam pove dejstvo, da so v začetku letošnjega leta na estonskem Ministrstvu za izobraževanje in raziskave razdelili Oddelek za poklicno izobraževanje in izobraževanje odraslih v dve samostojni enoti. Ministrstvo tako zdaj vključuje oddelek, ki se ukvarja le s temami, povezanimi z izobraževanjem odraslih. V pripravo strategije za obdobje 2014-2020, ki je sestavljena iz petih pomembnih točk, je bilo vloženih pet let priprav. Vključenih je bilo večje število ljudi iz zelo različnih organizacij, tudi zunaj izobraževalnega sistema, kot so predstavniki delodajalcev. Za Estonijo je najpomembnejših naslednjih pet ciljev: • Drugačen pristop k učenju. • Kompetentni in motivirani učitelji in ravnatelji. • Možnosti za vseživljenjsko učenje bi morale biti usklajene s potrebami na trgu dela. • Digitalna revolucij a v vseživlj enj skem učenju. • Višja udeležba v izobraževanju in učinkovito financiranje. Možnosti, da Estonci postanejo 'pameten narod' v naslednjih šestih letih, so dobre: v Estoniji je izobrazba vrednota in v zgodovini velja za enega največjih jamstev za uspeh. Mednarodne primerjalne študije so pokazale, da večina učencev pridobi dobre temeljne spretnosti. Vendar pa del njih zaradi pojmovanja v družbi, da je učenje za mlade, na neki točki obstane. Odraslim primanjkuje tako zanimanja kot motivacije za učenje. Vabimo vas, da članek preberete. Vir: spletna stran InfoNet, 14. marec 2014 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 13 EURDPERn inFDnET RDULT EDULRTIOn Vzpostavljanje platforme o politikah in strategijah vseživljenjskega učenja Dokumentacijski center in knjižnica UIL je zbral politike in strateške dokumente o vseživljenjskem učenju iz 102 držav članic in mednarodnih organizacij. Dokumenti, ki so razdeljeni v mednarodne, regionalne in nacionalne, so v celoti na voljo tukaj. Med njimi najdete tudi slovensko Strategijo vseživljenjskosti učenja. Ta globalni zemljevid je prvi korak k vzpostavitvi celovite in analitične platforme znanja o politikah in strateških dokumentih vseživljenjskega učenja. Da bi razširili zbirko dokumentov, UIL spodbuja zbiranje dodatnih dokumentov, zlasti iz držav, ki še niso zajete. Vir: spletna stran UIL, 14. marec 2014 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@,acs.si), ACS Spletna stran Globalne mreže učečih se mest UIL vabi, da obiščete novo spletno stran Globalne mreže učečih se mest (Global Network of Learning Cities - GNLC). Cilj spletne strani GNLC je zagotoviti spletno platformo, ki povezuje vse deležnike, ki sodelujejo pri spodbujanju vseživljenjskega učenja in gradnji učečih se mest v mednarodni skupnosti. Od prve mednarodne konference o učečih se mest v Pekingu oktobra lani je med državami članicami UNESCO opazna vse večja zavzetost in prizadevanje za razvoj učečih se mest. Nekatera mesta in regije so že sprejele ukrepe za uresničevanje Pekinške deklaracije o gradnji učečih se mest in ključnih značilnosti učečih se mest. Spletna stran bo tako podprla to delo v vlogi referenčne točke, razstavnega prostora in medsebojne delitve izkušenj. UIL nas vse vabi, da širimo informacijo o spletni strani v svoji skupnosti in delimo svoje pripombe in predloge z njimi (E: learningcities@unesco.org). Z našo pomočjo in povratnimi informacijami bodo še naprej bogatili vsebino spletne strani in dodajali interaktivne vsebine. Vir: spletna stran UIL, 14. marec 2014 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Izšla je 40. številka glasila Cedefop Newsletter Vabimo vas, da preberete letošnjo marčevsko številko glasila Cedefop Newsletter. V njej povzemajo dogajanje zadnjega meseca: 14 • Osrednja zgodba (Main story) je namenjena predstavitvi dogajanja na konferenci o poklicnem usposabljanju, ki je bila 26. marca 2014 v Atenah (Partnerships key to preventing skills mismatch and NEETs); • v rubriki Novice iz Cedefopa pišejo o obisku evropskega komisarja za zaposlovanje, socialne zadeve in vključevanje Làszla Andorja na Cedefopu (Commissioner Andor at Cedefop: Youth guarantee a short-term relief and longterm investment in skills and employability); poročajo o prispevku direktorja Cedefopa na konferenci na visoki ravni, ki je bila v Kavali, v Grčiji (Youths 'are their own guarantee'); objavljajo informacijo o tem, da Cedefop začenja evropsko raziskavo o spretnostih (Cedefop launches European Skills Survey - eu-SKILLS); pišejo o nastopu Jamesa Calleja, direktorja Cedefopa, na konferenci z naslovom Keeping Young People in Employment, Education and/or Training: Common challenges - Shared Solutions (NEETs - prevention is better than cure); ponovno objavljajo novico z naslovom A model of governance 'to support European tools and employability' - Cedefop Director), ki je bila objavljena že v februarski številki; v članku z naslovom Rising STEMs pišejo o tem, da se veča povpraševanje po spretnostih, povezanih z znanostjo, tehnologijo, inženirstvom in matematiko (STEM skills); predstavljajo nove publikacije (Vocational education and training in Greece, Spotlight on VET Greece, Spotlight on VET The Netherlands, Attractiveness of initial vocational education and training: identifying what matters, VET-AlertMarch 2014) in pisno informacijo (Skill mismatch: more than meets the eye); • rubrika Politika EU je tokrat namenjena informaciji, da je Svet EU sprejel Priporočilo o okviru kakovosti za izboljšanje kakovosti pripravništev (Council recommendation on a Quality Framework to improve quality of traineeships), sporočilu EK o pregledu stanja strategije Evropa 2020 (Commission Communication on "Taking stock of the Europe 2020 strategy for smart, sustainable and inclusive growth"), sklepih Sveta EU o letnem pregledu rasti 2014 in skupnem poročilu o zaposlovanju (Council conclusions on the 2014 Annual Growth Survey and Joint Employment Report: political guidance on employment and social policies), informaciji o skupnem poročilu o zaposlovanju, ki ga je pred kratkim sprejel Svet EU (Joint Employment Report 2014), poročilu o izobraževanju učiteljev v Evropi (Teacher education in Europe) in evropski konferenci o mladih (EU Youth Conference of the Hellenic Presidency - Joint Recommendations ); • v rubriki Delate z nami (Working with us) objavljajo dve javni naročili (Designing a new user experience for the EU Skills Panorama web portal in ReferNet call for proposals Greece-Romania); • v zadnji rubriki (Agenda) napovedujejo mednarodno konferenco z naslovom The promise of validation of prior learning as the motor for social and economic change, evropsko konferenco o vajeništvu (European apprenticeship conference: Steering partnerships for growth) in delavnico z naslovom Designing, implementing and supporting effective work-based learning. Vir: spletna stran Cedefopa Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Hiša Sadeži družbe med 20 najboljšimi evropskimi socialnimi inovacijami na področju staranja Medgeneracijski projekt Slovenske filantropije, Hiša Sadeži družbe, smo predstavili v prejšnji številki e-Novičk, v tokratni številki pa vas obveščamo, da so ga opazili tudi na evropski ravni. 15 Pred enim letom in pol so predstavniki Slovenske filantropije dobili povabilo, da projekt predstavijo fundaciji Kralja Baudouina (King Baudouin Foundation). Na razpis omenjene fundacije se je prijavilo več kot 220 projektov. Strokovna žirija, ki so jo sestavljali strokovnjaki iz različnih evropskih ustanov, je izbrala dvajset finalistov, med njimi tudi projekt Hiša Sadeži družbe. Izbrane projekte so še dodatno ocenili: obiskali so ustanove, ki projekte vodijo, pregledali obsežno dokumentacijo, izvedli intervjuje z uporabniki programov, prostovoljci ter s predstavniki organizacij. Na prireditvi, ki je bila konec marca v Bruslju, so med dvajsetimi finalisti izbrali tri najboljše evropske projekte socialnih inovacij na področju staranja, in sicer švedski projekt Passion for Life, italijanski projekt Abitare solidare in belgijski projekt Solidariteit voor het Gezin. Dogodka, ki so ga nadgradili tudi s celodnevno delavnico, so se udeležili tudi člani Slovenske filantropije. Delavnica je bila namenjena izmenjavi izkušenj in povezovanju organizacij, ki delujejo na podobnih področjih oziroma se lotevajo reševanja težav na inovativen način. Priložnost, spoznati inovativne projekte na področj u staranja iz Evrope, je bila za njih zelo dragocena. Vabimo vas, da si ogledate spletno stran fundacije Kralja Baudouina, kjer je objavljena informacija o podelitvi nagrad (v angleškem jeziku). Za projekt Hiša Sadeži družbe je to že druga nagrada. V Evropskem letu aktivnega staranja in medgeneracijske solidarnosti leta 2012 so na povabilo EK projekt predstavili na zaključni konferenci na Cipru. Viri: E-novice št. 188, 4. april 2014, Barbara Goričan, Slovenska filantropija in spletna stran fundacije Kralja Baudouina Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAS Sle di ciljem - vlagaj v lastno znanje Ц I $ ^ www.ese-edu.com i cr. @ 1ШШИЯ I F St» .----* Izobraževalci odraslih poudarjamo pomen vlaganja v izobraževanje odraslih. Pripravljamo različno izobraževalno ponudbo za odrasle, ki naj bi bila uglašena na njihove aktualne potrebe. Zastavlja pa se vprašanje, koliko sploh lahko prispevamo k znanju drugih, če pred tem ne vlagamo z lastno znanje? Ker živimo v času hitrih sprememb, ko so potrebe po prilagajanju vse večje, menim, da bi se tega morali še toliko bolj zavedati in tudi ukrepati. Pa ne le zaradi potreb dela, ___ampak predvsem zaradi osebne rasti in kakovostnih medosebnih odnosov, h katerim nova znanja lahko doprinesejo. wining and dining 3 ESIE 'cornino boat trip www.ese-edu.com П g t-1 www.ese-edu.com m сЛА\ХАлГа\ awrexÀa:tiokv maltesenig,g0Z0 ^ [a C-5 I i Ш marsaxlokk I—

«* PH MA LETA NISO MERILO-AKTIVIRAJMO POTENCIAL 17. april 2014 POSVETI, KONFERENCE № brika Posveti, konference na spletni strani ACS V e-Novičkah sproti in za kakšen mesec naprej napovedujemo konference, posvete in druge dogodke, namenjene različnim strokovnjakom v izobraževanju odraslih. Ker se celoten pregled kar nekako porazgubi, smo na spletni strani ACS ustvarili novo rubriko Posveti, konference: http : //www.acs.si/posveti konference, ki jo najdete v razdelku O izobraževanju odraslih: http : //www.acs.si/izobrazevanj e_odraslih. Vabimo vas, da rubriko, kjer so kronološko urejeni vsi dogodki, redno prebirate. Veseli pa bomo tudi informacij o dogodkih, ki jih nismo zajeli, pa bi morali biti na objavljenem seznamu. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 21 2. Festival za tretje življenjsko obdobje Maribor Maribor, Slovenija, 25. do 27. april 2014 Pridružite se številnim udeležencem Festivala za tretje življenjsko obdobje v Mariboru, ki bo že drugo leto zapovrstjo v Ledni dvorani na Taboru. Obiskovalcem festivala bodo številni razstavljavci predstavljali svojo ponudbo informacij, izdelkov ali storitev za starejše, za dejavno starost, za povezovanje med generacijami in za medgeneracijsko solidarnost. 2. festival v Mariboru bo tekel vzporedno z družinskim sejmom Otroški bazar. Več informacij najdete na festivalski spletni strani. 2 fee© Maribor FESTIVAL ZA tretje ŽIVLJENJSKO OBDOBJE 4th International Conference on Adult Education: Adult Education in Universities - Local and Regional Perspectives (4. mednarodna konferenca o izobraževanju odraslih: Izobraževanje odraslih na univerzah -lokalne in regionalne perspektive) Iasi, Romunija, 27. do 30. april 2014 Mednarodna konferenca o izobraževanju odraslih je namenjena izmenjavi informacij na znanstvenem, praktičnem in zakonodajnem področju ter predstavitvi rezultatov raziskav o nadaljnjem izobraževanju ter izobraževanju odraslih. Več informacij lahko dobite na konferenčni spletni strani. (Eh British Council Going Global 2014 Conference (Dogaja se globalno, konferenca British Council 2014) Miami, ZDA, 29. april do 1. maj 2014 m ill? ш Ulli Going Global 2014 The conference for leaders of international education Miami Beach Convention Center 29 April - 1 May 2014 Г Ж Ш ЛИ* U Vi Letna konferenca British Councila omogoča odprt forum za več kot 1.000 registriranih delegatov iz vseh sektorjev terciarnega izobraževanja in različnih drugih sektorjev. Do leta 2004 je bil dogodek vsaki dve leti, od tega leta naprej pa ga izmenično gostijo v Veliki Britaniji in v večjih mestih drugje po svetu. Konferenca je sestavljena iz niza zasedanj na izbrane teme (themes). Več o letni konferenci boste našli na konferenčni spletni strani. European apprenticeship conference: Steering partnerships for growth (Evropska konferenca o vajeništvu: Vzpostavljanje partnerstva za rast) Solun, Grčija, 7. in 8. maj 2014 C£DE(=Op European Centre for the Development of \fbcBtiona Training Konferenca je organizirana v podporo Evropski zvezi za vajeniško 22 (European Alliance for Apprenticeship). Namenjena je vladnim uradnikom, odgovornim za vajeništvo, socialnim partnerjem, delodajalcem in zaposlenim, ki so vključeni v vajeništvo. Dogodek, na katerem bodo predstavili primere različnih pristopov k pripravništvu, bo priložnost za razpravo o izzivih in dejavnikih kakovostnega vajeništva, za partnersko sodelovanje in izmenjavo izkušenj. ATEE Spring Conference 2014: Innovation and Challenges in Education (Pomladanska konferenca združenja ATEE v letu 2014: Inovacije in izzivi v vzgoji in izobraževanju) Klaipeda, Litva, 7. do 9. maj 2014 Konferenca je namenjena akademikom in strokovnjakom iz različnih izobraževalnih področij. Z njo želijo organizatorji zapolniti vrzeli v znanju, spodbuditi ugled raziskav o razvoju izobraževanja in sodelovanje med akademiki in strokovnjaki, ki sodelujejo v izobraževanju. Več informacij najdete na konferenčni spletni strani. Međunarodni andragoški simpozij: Profesionalizacija andragoških djelatnika (Mednarodni andragoški simpozij: Profesionalizacija zaposlenih v izobraževanju odraslih) Biograd na Moru, Hrvaška, 15. in 16. maj 2014 Agencija za poklicnoo izobraževanje in izobraževanje odraslih na Hrvaškem (Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih) organizira Mednarodni andragoški simpozij (Međunarodni andragoški simpozij - MAS) na temo profesionalizacije v izobraževanju odraslih. Podrobne informacije o dogodku najdete na spletni strani simpozija. t Međunarodni Andragoški Simpozij iMoot 2014 - Global Online Moodle Conference (iMoot 2014 - mednarodna on-line konferenca Moodle) 15. do 19. maj 2014 iMoot 2014 - Global Online Moodle Conference, IS -19 May 2014 iMoai is trte urqe-si onime Moodle Conference mrli international Speaker's iMoot je virtualna konferenca, ki bo potekala po svetovnem spletu 24 ur na dan od četrtka, 15. maja, do ponedeljka, 19. maja 2014. Cilj iMoot virtualne konference je, da bi na enem mestu resnično združili vse svetovne Moodle skupnosti, in tako strokovnjake in praktike povezali v enem trenutku, da presežejo jezikovne, časovne in ozemeljske meje ter si izmenjajo ideje, misli in pristope. Podrobnejše informacije najdete na konferenčni spletni strani. 23 KNJIŽNICA ACS Knjižnica ACS bo v prihodnje odprta po prilagojenem urniku, in sicer v: • sredo od 10. do 12. ure ter • četrtek od 14. do 16. ure. Rezervacija in podaljšanje izposoje sta mogoča po mailu in telefonu med uradnimi urami (E: knjiznica@acs.si, T: 01 5842 575). Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. UPORABLJENE KRATICE ACS - Andragoški center Slovenije CAAP - Center alternativne in avtonomne produkcije Cedefop - European Centre for the Development of Vocational Training (Evropski center za razvoj poklicnega izobraževanja in CMEPIUS - Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja COBISS/OPAC - spletna aplikacija, ki knjižnicam in končnim uporabnikom omogoča dostop do različnih podatkovnih zbirk EK - Evropska komisija EPALE - Electronic Platform for Adult Learning in Europe (elektronska platforma za izobraževanje odraslih v Evropi) EPUO - Evropskega programa za učenje odraslih Erasmus+ - EU programme for education, training, youth and sport (program EU za izobraževanje, usposabljanje, mlade in šport) ESS - Evropski socialni sklad EU - Evropska unija GNLC - Global Network of Learning Cities (Globalne mreže učečih se mest) InfoNet - Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III) KA 1 - Ključni ukrep 1 : Učne mobilnosti posameznikov KA 2 - Ključni ukrep 2: Strateška partnerstva MATURE - Making Adult Teaching Useful, Relevant and Engaging (projekt Naj bo učenje odraslih koristno, pomembno in mikavno) MDDSZ - Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ - Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MOCIS - Javni zavod MOCIS, Center za izobraževanje odraslih Slovenj Gradec OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development (Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj) OZN - Organizacija združenih narodov PIAAC - Programme for International Assessment of Adult Competences (Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih) PU - Parada učenja ReNPIO - Resolucija o Nacionalnem programu izobraževanja odraslih RIC Novo mesto - Razvojno izobraževalni center Novo mesto SURS - Statistični urad Republike Slovenije ŠK - študijski krožek TVU - Teden vseživljenjskega učenja Unesco - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo) UIL - Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje (Unesco Institute for Lifelong Learning) UTŽO - Univerza za tretje življenjsko obdobje 24 Digitalna knjižnica Slovenije - dLib.si

NAPAKA - STRAN NI BILA NAJDENA


Žal nam je, a strani, ki ste jo iskali, ni bilo moč najti.
Prosimo, poskusite uporabiti ISKALNIK in poiskati publikacijo, ki jo potrebujete.


Knjige
Periodika
Rokopisi
Slike
Glasba
Zemljevidi