etafora pisec svobodni verz stavek pika pravljica stavek pesnik samostalnik osebek izvor odvisnik vejica oseb intonac priredje oseb met poved sv vejica roman b poudarek esej vrste besedil intonacija glagol glagol zaimek p beseda pik ka a p pe es sn ni ik k s s sa am mo ostal ln nik k osebek k k i izv vo or r o o od d d dvis sn ni ik k p p p p p p p p pr r r r r r r ri i i i i i i is s s s s s sl l l l l l lo o o o o o ov v v v v v v vn n n no o o o o o o d d d d d d d do o o o o ol l l l l lo o o o o oč č č č č či i i i i il l l l l lo o o o o o p p pr ri i ir re e ed d d dj j j je e e p po ov ved vejic ca a ese ej j j vrste b be es se edil p p p p I 32 Nataša Podhostnik I OŠ Komandanta Staneta Dragatuš Obravnava Linhartove Županove Micke na igriv način pri pouku na daljavo Teaching the Reading Material “Županova Micka” by Anton Tomaž Linhart in a Playful Way during Distance Learning Izvleček V prispevku je razložen učni proces obravnave knjige domačega branja na ino- vativen in igriv način. Učenci so usvajali/ponavljali prvine književnega besedi- la tako, da so izdelovali družabne igre. Učili/utrjevali so sodelovanje v skupini, vzdrževanje pozitivnega vzdušja, sprejemanje tujih idej, izražanje svojega mnenja, izka- zovanje svoje ustvarjalnosti. Abstract T he article introduces the learning process of the required reading material in an innovative and playful way. Students were learning and revising the elements of literary texts by creating parlour games. In this way, they were learning and revis- ing how to participate in a group, maintain a positive environment, accept others’ ideas, express their own opinions and show their creativity. Ključne besede: pouk na daljavo, prvine književnega besedila, družabne igre Keywords: distance learning, literary text elements, parlour games DIDAKTIČNI IZZIVI I 33 et sv b j p p p p p 1 Uvod 19. oktobra 2020 smo se že drugič v koledarskem letu pre- selili iz šolskih klopi domov in pričeli s šolanjem na daljavo. Z našimi učenci sem že v prvem valu vzpostavila spletno učilnico za slovenščino, razlika je bila ta, da sem v drugem valu izvajala večino ur po aplikaciji ZOOM. Za popestritev učenja sem uporabljala številna e-orodja. Učitelj je moral biti pri pouku na daljavo zelo iznajdljiv in ustvarjalen, da učenci niso izgubili motivacije. Že v prejšnjem šolskem letu se je naša šola vključila v pro- jekt POGUM. 1 Odločili smo se, da bomo izbrali področje Prostori. Pri pouku slovenščine smo sodelovali že z razni- mi temami; tokrat sem se odločila, da bomo z učenci od 6. do 9. razreda izdelovali družabne igre. V tem članku bom predstavila celoten učni proces izdelovanja družabnih iger v 8. razredu. 2 Branje e-knjige po vlogah in razumevanje le-te V spletno učilnico sem učencem naložila e-knjigo Župano- va Micka avtorja Antona Tomaža Linharta (Slika 1). Župa- nova Micka je kratka komedija v dveh dejanjih/aktih. Lin- hart jo je priredil po komediji dramatika Josepha Richterja Vaški mlin (Die Feldmühle). Priključili smo se na ZOOM. Razdelili smo vloge in celotno knjigo smo prebrali po vlogah. Ker knjiga vsebuje učencem nerazumljive besede, smo se na koncu vsakega prizora usta- vili z namenom razlage neznanih besed. Nadalje sem učence razdelila v skupine v ZOOM-u. Pri nas je v 8. razredu 14 učencev, tako da so nastale 4 skupine, ki smo jih poimenovali po književnih osebah v knjigi: Mic- ka, Jaka, Anže in Glažek. Vsaka skupina je dobila določeno število vprašanj glede razumevanja vsebine (Slika 2, Slika 3, Slika 4, Slika 5), ki sem jih prav tako pripela v spletno učilnico. 1 V projektu POGUM (PO-djetnost, Gradnik za-Upanja Mladih), ki pomeni »Krepitev kompetence podjetnosti in spodbujanje prožnega prehajanja med izobraževanjem in okoljem v osnovnih šolah«, bomo spodbujali način razmišljanja in razumevanja podjetnosti v osnovnih šolah kot zmožnost razvijanja ustvarjalnosti, inovativnosti in proaktivnosti posameznika in skupin. Slika 1: Naslovnica e-knjige – Anton Tomaž Linhart: Županova Micka: komedija v dveh aktih Slika 2: Vprašanja za skupino JAKA Nataša Podhostnik I Obravnava Linhartove Županove Micke na igriv način pri pouku na daljavo I str. 32-38 Anton Tomaž Linhart: Županova Micka (Skupina JAKA – 8. razred) I 34 Slovenščina v šoli I številka 2 I letnik XXIV I 2021 3 Družabne igre v povezavi s cilji iz učnega načrta za slovenščino v osnovni šoli V nadaljevanju dela sem učence seznanila, da bomo izdelo- vali družabne igre v povezavi s knjigo. Pri tem bomo upošte- vali prvine književnega besedila, torej znanje o književni ose- bi, književnem prostoru in času, dogajanju, temi/sporočilu, avtorju in pripovedovalcu ter književni perspektivi; zraven pa se dotaknili še književne zvrsti/vrste (dramatika). Skupine so ostale iste kot pri prejšnji dejavnosti (razumevanje vsebine). Učencem sem podala navodilo, naj vsaka skupina sestavi eno družabno igro. Sestaviti so morali vsaj 15 nalog ali vprašanj. Z njimi pa so morali pokriti vse prvine književnega besedila. V ta namen smo skupaj pregledali prvine književnega bese- dila, za vsako pa sem jim pokazala tudi več primerov nalog in vprašanj. V nadaljevanju bom predstavila samo en primer naloge pri vsaki prvini književnega besedila. 3.1 Operativni cilji iz UN (Učni načrt slovenščina 2018) Učenci razvijajo recepcijsko zmožnost, tj. zmožnost do- življanja, razumevanja in vrednotenja umetnostnih besedil. Slika 3: Vprašanja za skupino MICKA Slika 4: Vprašanja za skupino ANŽE Slika 5: Vprašanja za skupino GLAŽEK Učenci so nato po skupinah odgovarjali na vprašanja, o njih razpravljali, med seboj sodelovali in izmenjavali svoja mnenja ter upoštevali mnenja sodelujočih. Med njihovim delom sem se vključila v posamezno skupino, ki sem jo us- merjala k natančnim odgovorom. Po določenem času sem zaprla skupine. Učenci iz posamezne skupine so nato poro- čali še ostalim učencem o svojem delu. Vsaki skupini smo tako učenci kot jaz podali povratno informacijo o njihovi uspešnosti. Anton Tomaž Linhart: Županova Micka (Skupina MICKA – 8. razred) Anton Tomaž Linhart: Županova Micka (Skupina ANŽE – 8. razred) Anton Tomaž Linhart: Županova Micka (Skupina GLAŽEK – 8. razred) DIDAKTIČNI IZZIVI I 35 PRVINE KNJIŽEVNEGA BESEDILA (književna oseba, književni prostor in čas, dogajanje, tema/sporočilo, avtor in pripovedovalec, književna perspektiva) 3.1.1 Književna oseba Učenci in učenke: • ločujejo glavne in stranske književne osebe ter ute- meljijo svoje mnenje; zaznavajo, primerjajo in pre- sojajo ravnanje in govorjenje/mišljenje književnih oseb; • zaznavajo perspektive več književnih oseb in razu- mejo njihovo soodvisnost; povedo, kako in kje se to kaže v umetnostnem besedilu; • prepoznavajo motive za ravnanje književnih oseb (namere, misli, čustva ...). Slika 6: Primer naloge za književno osebo 3.1.2 Književni prostor in čas Učenci in učenke: • si oblikujejo domišljijsko predstavo književnega prostora in ugotavljajo, v kateri dogajalni čas je po- stavljeno dogajanje; • zavedanje književnega prostora in časa gradijo (tudi) iz časovno, pokrajinsko in družbeno zazna- movanih besednih prvin v besedilu; • dogajalni prostor in čas povezujejo s temo umet- nostnega besedila. 3.1.3 Dogajanje, tema/sporočilo Učenci in učenke: • opazujejo vzročno-posledično in časovno razmerje med dogodki v besedilu (v zgodbi/fabuli); • kronološko razvrščajo dogodke; • ločijo glavno in stransko dogajanje; • obnovijo dogajanje (podrobno in strnjeno); • izluščijo osrednjo idejo (sporočilo) in temo knji- ževnega besedila; • opazujejo razvijanje teme v besedilu. Slika 7: Primer nalog za književni prostor in čas Slika 8: Primer naloge za dogajanje 3.1.4 Avtor in pripovedovalec Učenci in učenke ločijo avtorja umetnostnega besedila od pripovedovalca. Slika 9: Primer naloge za avtorja, pripovedovalca Nataša Podhostnik I Obravnava Linhartove Županove Micke na igriv način pri pouku na daljavo I str. 32-38 I 36 Slovenščina v šoli I številka 2 I letnik XXIV I 2021 3.1.5 Književna perspektiva Učenci in učenke: – doživljajo, prepoznavajo in razumejo komično knji- ževno perspektivo; v umetnostnem besedilu najdejo humorne prvine in ugotavljajo, zakaj vzbujajo smeh (povezujejo jih z jezikom). Slika 10: Primer naloge za književno perspektivo KNJIŽEVNE ZVRSTI IN VRSTE 3.1.6 Dramatika Učenci in učenke: – ločijo govor dramskih oseb od odrskih navodil (tj. podatkov o prostoru, času, zunanjosti oseb, njihovem načinu govorjenja, ravnanju, čustvovanju ipd.). Slika 11: Primer naloge za dramatiko 3.2 Vsebine iz UN (Učni načrt slovenščina 2018) Učenci in učenke ob razvijanju zmožnosti doživljanja, ra- zumevanja in vrednotenja umetnostnih besedil pridobivajo tudi literarnovedno znanje. Razumejo, uporabljajo in defi nirajo naslednje strokovne iz- raze: komedija, dialog/dvogovor, odrska navodila. 3.3 Standardi znanja iz UN (Učni načrt slovenščina 2018) Učenec/učenka ima skladno s cilji iz tega učnega načrta razvito recepcijsko zmožnost. Zmožnost doživljanja, razumevanja in vrednotenja književ- ne osebe pokaže tako, da: – v sprejetem umetnostnem besedilu loči glavno književno osebo in stranske, opiše izbrano osebo, predstavi njeno govorico, njen značaj in njeno rav- nanje ter je do nje kritičen, predstavi njen družbeni položaj, njene duševnostne lastnosti, motive za njeno ravnanje in perspektivo. Zmožnost doživljanja, razumevanja in vrednotenja dogajal- nega prostora in časa pokaže tako, da: – ubesedi domišljijsko predstavo kraja dogajanja. Razumevanje dogajanja, teme/sporočila književnega bese- dila pokaže tako, da: – predstavi dogajanje, loči glavno in stransko dogaja- nje ter dogajanje v različnem času in različnih pro- storih; dogodke kronološko razvrsti; – obnovi/povzame dogajanje (podrobno in strnjeno); – povzame sporočilo in temo književnega besedila; – določi temo besedila. Loči avtorja od pripovedovalca, to pokaže tako, da imenuje avtorja. Prepozna in razume književno perspektivo; to pokaže tako, da: - predstavi značilnosti komične književne perspektive oz. najde humorne prvine v besedilu. Doživlja, razume in vrednoti dramatiko; to pokaže tako, da: – v besedilu loči govorico oseb od odrskih navodil ter predstavi vlogo odrskih navodil pri razumevanju dramskega besedila; DIDAKTIČNI IZZIVI I 37 – predstavi značilnosti komedije oz. komično perspekti- vo v komediji. Učenec/učenka kot pomoč pri razvijanju recepcijske/ bralne zmožnosti usvoji tudi določeno literarnovedno znanje. Pokaže ga tako, da: – pozna, razume in uporablja literarnovedne izraze, navedene v učnem načrtu. Učencem sem z njim razumljivimi besedami predstavila še vsebine in standarde iz učnega načrta (manj ali več smo jih samo preleteli). Sedaj so morali vse predstavljeno povezati med seboj. Vsak učenec je napisal kriterije uspešnosti. Ker nas je malo, je vsak učenec prebral svoj zapis, kdaj bo uspe- šen. Nato smo skupaj sestavili kriterije uspešnosti, ki sem jih pripela v spletno učilnico. Slika 12: Kriteriji uspešnosti 4 Končni izdelki – družabne igre Učence sem znova razdelila po sobah v aplikaciji ZOOM. Imena in člani skupin so bili vseskozi isti. Skupine so v nas- lednjih 4 šolskih urah izdelale vsaka svojo družabno igro. V sobe sem se vključevala in jim z nasveti pomagala pri sestavljanju nalog. Pred tem sem učence opozorila, da svoje izdelke fotografi rajo in jih 4. šolsko uro pripnejo v Padlet v stolpec z imenom svoje skupine. Povezavo do Padleta bodo našli v spletni učilnici (z delitvijo zaslona sem jim pokazala povezavo). Učenci so delo s tem e-orodjem že dobro pozna- li, tako da mi ni bilo treba razlagati postopka uporabe. Končne izdelke so učenci fotografi rali in pripeli v spletno učilnico v e-orodje Padlet. Nazadnje smo se vsi vrnili v glavno sobo in skupine so predstavile svoje družabne igre (s pomočjo deljenja zaslona) ostalim skupinam, ki so podale povratno informacijo. Pred- vsem smo vrednotili naloge, ki so nastale v učnem procesu. Nazadnje smo izbrali najboljšo družabno igro, ki je imela tudi najbolj izvirne in najzanimivejše naloge. Nataša Podhostnik I Obravnava Linhartove Županove Micke na igriv način pri pouku na daljavo I str. 32-38 Slike 13: Padlet – izdelki učencev et s dvi intonac p d dvi i p p p I 38 Slovenščina v šoli I številka 2 I letnik XXIV I 2021 Ker smo te dejavnosti izvedli v času šolanja na daljavo, smo uporabljali ZOOM in e-orodja. Pomanjkljivost je bila edino ta, da družabnih iger nismo mogli igrati. Obljubili smo si, da jih bomo preizkusili, ko se bomo vrnili nazaj v šolske klopi. Povzetek V članku je opisana obravnava knjige domačega branja (Anton Tomaž Linhart: Županova Micka: komedija v dveh aktih, prirejena po drami Jožefa Richterja Vaški mlin – Die Feldmühle) na igriv način pri pouku na daljavo. Oblike in metode dela so potekale po aplikaciji ZOOM. Učenci so najprej knjigo samostojno prebrali s pomočjo spletne učil- nice (e-knjiga), nato so skupaj z učiteljico razložili neznane besede, se razdelili v skupine in po skupinskem delu z vode- nimi vprašanji in poročanju skupin razumeli vsebino knji- ge. Sledila je izdelava družabnih iger po metodi skupinske- ga dela. Vsaka skupina je morala pripraviti družabno igro z vsaj 15 vprašanji in nalogami, ki pokrivajo vse prvine knji- ževnega besedila – torej znanje o književni osebi, književ- nem prostoru in času, dogajanju/temi in sporočilu, avtorju in pripovedovalcu ter književni perspektivi. Pred izdelavo se je učiteljica z učenci pogovorila, kaj pričakuje pri sestav- ljanju vprašanj in nalog v povezavi s prvinami književnega besedila (skupaj so jih ponovili in utrdili). Izdelali so tudi kriterije uspešnosti. Fotografi je končnih izdelkov so učen- ci naložili v Padlet v spletno učilnico. Avtorica meni, da so učenci učne cilje in standarde dosegli in učno snov dobro spoznali, hkrati pa so bili takšnega načina dela zelo veseli. Slike 14–16: Padlet – končni izdelki. 5 Sklep Učni cilji so bili doseženi. Učenci so z veseljem sprejeli tak- šen način učenja. Na inovativen (igriv) način so usvajali/ ponavljali prvine književnega besedila. Učili/utrjevali so so- delovanje v skupini, vzdrževanje pozitivne klime, sprejema- nje tujih idej, izražanje svojega mnenja, izkazovanje svoje ustvarjalnosti. Viri in literatura Anton Tomaž Linhart: Županova Micka. Dostopno na: http://www.clo- verleaf-mall.com/knjige/zupanova_micka.pdf (4. 1. 2021). Poznanovič Jezeršek, Mojca idr., 2018: Učni načrt SLOVENŠČINA, pro- gram osnovna šola. Ljubljana : Ministrstvo za šolstvo in šport : Zavod RS za šolstvo. Dostopno na: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/ Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina.pdf (4. 1. 2021).