Poštnina plačana v gotovini Maribor, oe^ek 6. itilifa 1934 Stev. 150 Let6 Vlil, (XV.) MARIBORSKI Cena 1 Din VECERNIK Uredništvo in uprava: Maribor, Gosposka ul. 11 / Taltfon uredništva 2440, uprave 2455 Izhaja razen nedelje in praznikov vsak dan 1®« uri / Velja mesečno prejemat* v upravi ali po pošti 10 Din, dostavljen na dom 12 Din / Oglasi po ceniku / Oglase tudi oddelek Jutro" «/ Ljubljani t Poštn* ^ekovn^ '•ačun St. 11.409 JUTRA’ Klic za naie pozabljeno Prekmurje Prezrti interesi in zanemarjene dolžnosti Ko smo v letih pred osvobojenjem govorili o naši slovenski zemlji, smo mislili na Kranjsko, Štajersko, Koroško in Primorsko, zelo malokdaj na Beneško Slovenijo, skoraj n i k d a r pa ne na Slovensko Krajino, na naše Prekmurje. Ta slovenska deželica med Muro in Rabo je bila celo Štajercem, kaj še Kranjcem in Primorcem, nekje zelo daleč v precej gosti megli. Če bi se bilo to zgodilo velikemu narodu, bi človek razumel, da se je pa zgodilo nam maloštevilnim Slovencem, je težko, zelo težko razumeti. Res je sicer, da je slovensko Prekmurje živelo vedno nekako čisto svoje življenje, da je bilo njegovo ozračje docela panonsko, mišljenje v kulturnem, socialnem, gospodarskem in tudi političnem oziru svojevrstno, da so nad deželico vladali ostalim Slovencem neskončno tuji in daljnji Madžari, a vse to ne briše storjenih napak in ne odpušča naših grehov. Da je bila reka Mura tako silno globoka in široka, da njena bregova nista družila, ampak razdvajala, in ni bilo preko nje prav nobenega mostu — priznajmo — niso bili toliko krivi Prekmurci, kakor smo bili mi satni. Zato je bilo osvobojen je Prekmurja po končani svetovni vojni skoraj kakor čudež, ki ga nismo pričakovali, in da na Madžarskem ni bilo Bele Kuna, bi ga bili najbrže tudi zaman pričakovali. V tem je pa morda tudi glavni vzrok, da naše zanimanje za Prekmurje tudi po zedinjenju z nami ni bilo tako, kakršno bi moralo biti, in žal, še danes ni. To, kar se je storilo doslej, so storili skoraj izključno samo posamezniki, mi pa kot celota smo stali in stojimo ob strani in čakamo — novega čudeža? In vendar je tam med Muro in Rabo skoraj 100.000 naših ljudi! Zlasti pa Maribor ne ob prevratu ne po njem ni doumel pomena Prekmurja, dasi bi ga bil moral vsaj iz egoističnega, materialnega ozira, če že ne iz idealizma. Je Maribor kdaj pomislil na to, da bi moralo biti Prekmurje njegovo najnaravnejše zaledje? Da danes ni, je dokaz, da ni pomislil. Brez ugovora in vsakega lastnega napora je Maribor dopustil, da ne vodi iz Prekmurja nobena pot vanj. Obe železnici, ki spajata Prekmurje z ostalo državo, ona iz Murske Sobote in ona iz Dolnje Lendave — odvajata” Prekmurje od Maribora in sploh od vse Slovenije. Obe vodita v Čakovec, Varaždin in Zagreb! Tako je za mariborsko zaledje nastala meja na Muri, namestu da bi po grebenih pod Rabo. Izgubil je gravitacijo 100.000 ljudi v svoje gospodarsko, kulturno in prometno ob- močje. če bi bili po osvobojenju zahtevali železniško zvezo Prekmurja z Mariborom, bi jo bili že davno dobili, in pokrajina onstran Mure bi gravitirala v celoti v Maribor. Kako blagodejno bi uplivalo to v vsakem oziru na naše mesto, ki ima sedaj le tesno zaledje, in kakšen upliv bi imelo nasprotno na P r e k-m u r j e. Predstavljajmo si samo železnico, ki bi vezala Maribor s Prekmurjem čez Sv. Lenart v Slovenskih goricah, Gornjo Radgono in Mursko Soboto! Danes je zamujeno težko popraviti, a vsaj Maribor bi moral vendarle na to stalno misliti. Prav naloga naših gospodarskih predstavništev bi morala biti, preskrbeti načrt za novo železnico preko Slovenskih goric v Prekmurje in nagla-! sati njeno potrebo v življenjskem intere-1 su Maribora, Slovenskih goric in Prekmurja tako dolgo, dokler naposled — vsaj v dogledni bodočnosti — ne bi zares stekla. Zaledje Maribora bi se povečalo z njo za več ko 200.000 ljudi! Ta številka nam govori več ko vse drugo dokazovanje. Prekmurje bi pa bilo Z nami v stalnem stiku tudi kulturno in političn.o. Tako bi se diference, ki jih je ustvarila stoletna razdvojenost, manjšale same po sebi, kakor se manjšajo razlike vode dveh rek, ki se iztekata druga v drugo. Premalo smo pa storili za narodno in kulturno zedinjenje Prekmurja z nami tudi v vsakem drugem oziru. Je mar zares potrebno, da se Prekmurci toliko zaman bore za spremenitev nižje državne gimnazije v Murski foboti v popoln srednješolski zavod? Ne! Če bi smatrali to vprašanje za vprašanje nas vseh, bi bilo na murskosoboški gimnaziji prav gotovo že vseh osem razredov! A potem za zadevno akcijo ne bi smeli stati le posamezniki in po ogromni večini Prekmurci. stati bi morali tudi vsi naši poslanci, senatorji In ministri kot en sam mož. In potreba po popolni realni gimnaziji v Murski Soboti je morda najbolj nujna prekmurska zadeva, kajti prav ta zavod bi moral biti tista luč naše svojske kulture in narodne zavesti, ki bi razsvetljevala vse kraje od Mure do Rabe. Če je popolna srednja šola kje potrebna, je v Prekmurju dvakrat, morda celo desetkrat! Se tega mi vsi zavedamo? Delamo tako, ko da bi se zavedali? Govorimo res vse, kar je mogoče storiti? Ne, ne in ne! A tu gre za 100.000 naših Ijud«! Gre za deželico, po kateri stega noč in dan madžarski revizionizem svoje kremplje! ^iroMnrielNifehFrvIt Pred Barthouievim obiskom v Londonu - Obisk bo odločilnega pomena za razvoj evropske politike PARIZ, 6. julija. V glavnem so končane vse priprave za Barthoujev obisk v London. V političnih krogih in v tisku se Je pojavilo neko nezadovoljstvo zaradi poročil, ki so jih objavili neki londonski listi in skušali v njih Bar-thouju imputirati, da želi povleči Anglijo v neke nepopularne kontinentalne zveze. Pri tem posebej naglašajo poročanje »Daily Heralda« in »Evenig Standarda«, ki pišeta proti vsakemu paktu s kontinentalnimi silami in na-glašata, da je Angliji v prvi vrsti in predvsem potreben čim tesnejši sporazum z njenimi dominioni. Vladni kro gi pa trdijo, da ni nobenega govora o predlogu kakega vojnega sporazuma s francoske strani in da je Barthoujev obisk Londona zvezan z drugimi številnimi vprašanji, ki so sicer kontinen talnega značaja, vendar pa zadevajo tudi Anglijo. Mimo tega pa bo Barthou tudi obvestil angleške ministre, s katerimi se bo razgovarjal, o rezultatih svojega bivanja v Bukarešti in Beogradu. PARIZ, 6. julija. Po informacijah iz Londona, bodo angleški državniki z Barthoujem, ko bo obiskal London, razpravljali o francoskem varnostnem načrtu, o francosko-angleški pogodbi za medsebojno pomoč in o vlogi Rusije kot poroka vzhodnega in jugovzhodnega evropskega sporazuma za oču.vanje miru iti s tem v zvezi tudi o vprašanju vstopa Rusije v Društvo narodov. Predstavniki angleške vlade se bodo bavili izčrpno s francosko obrambno politiko in v glavnem pro- -r. Težke posledice zadušenega upora HITLERJEV POLOŽAJ IZREDNO TEŽAVEN. HOHENZOLLERCI STRAŠIJO DALJE. ZUNANJA POLITIKA BERLIN, 6. julija. V Nemčiji nastajajo polagoma zopet normalne razmere, dasi politični problemi, ki so jih načeli zadnji dogodki, še niso rešeni in tudi nihče ne ve, kako se bodo razvili. V javnosti se opaža desorlentira-nost in zbeganost. Splošno prevladuje prepričanje, da bodo imeli zadnji dogodki velike posledice. Če se Hitlerju ne posreči reorganizirati napadalnih oddelkov tako, da se bo nanje lahko absolutno naslanjal in če ne utrdi razrahljanih vrst stranke, bo ostal popolnoma v rokah reakcionarnih sil. Sedaj je položaj tak, da ga imajo Hindenburg, generali In oni, ki držijo z njimi, docela v svojih rokah in sme ukreniti samo to, kar oni dovole. Trdovratno se tudi vzdržujeio vesti, da mislijo ti krogi na vrnitev Hohenzol-Icrncev. Bivši cesar je, kakor znano, odločen nasprotnik Hitlerja, a odtujili so se mu sedaj tudi njegovi sinovi. Ti krogi imajo tudi namen spremeniti zunanjo politiko, ki naj bi Nemčijo izpeljala iz sedanie osamljenosti ter jo zbližala z Anglijo, pa tudi s Francijo. Nemčija bi se zato vrnila tudi v Društvo narodov.____________________ OBOROŽEVANJE AMERIKE. RIM. 6. julija. Rimska poročevalska agencija poroča iz Washingtona, da je sklenilo ameriško ministrstvo mornarice, preurediti in razširiti veliko tvor nico za letala v Filadelfiji, ki bo v naslednjih petih letih izgradila 1184 le tal za. ameriško vojno letalstvo. učili stališče Francije v vprašanju vrnitve Nemčije v Društvo narodov. Anglija meni, da nikakor ne bi bilo priporočljivo sklepati vzhodnega pakta z Rusijo brez Nemčije in Italije in sna tra, da bi bilo priporočljivo nad !je-vati v zadevnem,pogajanja. Kar ?e pa tiče medsebojnih pogodb za pomoč, je angleški vojni minister lord f'ails-ham vnet pristaš tega načrta. S i ino razpoloženje se je pojavilo tudi v konzervativnih krogih. Izjemo tvori le zunanji minister Simon, ki se ne želi popolnoma priključiti temu stališču in bodo prav zaradi tega francosko-an-gleška pogajanja v tej smeri precej otežkočena. Zastopnik ministrskega predsednika Baldwin pa se bo ob tej priliki dotaknil tudi vprašanja sporazuma štirih velesil. Anglija stoji ra sta lišču, da ta pakt nima več tistega pomena. ki ga je imel izpečetka in se je zaradi tega Baldwin približal mnenju vojnega ministra Hailshama, ki for-sira pogodbo za medsebojno pomoč med Anglijo in Francijo. Znano pa je, da smatra tudi Macdonald sporazum štirih velesil kot neizvedljiv. BERLIN, 6. julija. »Volklscher Be-obachter« poroča iz Londona, da ni nastala samo v atmleški javnosti mar več celo pri angleški vladi neka močna struja, ki je naklonjena sklenitvi de fenzivne pogodbe s Francijo. Macdonald je sicer velik nasprotnik takega načrta, toda on je 113 dopustu. Zveza med Francijo in sovjetsko Ri3?. MarftiorsSl »Večer n1k« ^uTra & Sfrat. 3. -------. '.'.'nrr nmummvm Velika in pisana družina bo to, toda skavtsko disciplinirana, točna in poslu-sna. Spoznali se bodo med seboj fantje iz raznih krajev in se spoprijateljili ter potrdili, da jim je prišlo že v kri in meso skavtsko geslo: Vedno pripravljeni. Hodili bodo na izlete, ogledali si, bodo Ruše in tamošnje tovarnfe, Falo in njeno elektrarno, obiskali bodo Maribor in si ogledali njegove zanimivosti, pohiteli bodo na zeleno Pohorje, na Kozjak, na našo severno mejo. Ostali čas bodo po- Pred otvoritvijo Ill.župnega tabora skavtov drav.župe Svečani otvoritvi bo prisostvoval minister za telesno vzgojo dr. Angjelinovič - Proslava desetletnice mariborskega skavtskega stega Vse leto so se naši skavti marljivo pripravljali na svoj III. župni tabor. Skoro neopažene šo bde njihove priprave in pred tednom so zrasli številni šotori na prostorni livadi ob potoku Bistrici in ob Dravi, kjer so se utaborili. Za svoj tabor so si izbrali prav idilično lego. Okrog in okrog, je taborišče obdano z z_eleninri gozdovi, iz katerih diha osvežujoči zrak, kopajo in urijo se v vesljanju na deroči Dravi, na. drobnem - pesku pa imajo ob lepih dneh dosti solnca. Vse taborišče se dviga v terasah in nudi obiskovalcu pestro sliko. Taborišče samo ima obliko podkve. Šotori so vsi dvignjeni, tako da niti hudi zadnji nalivi.niso močili ležišč.. Za šotori je prav iznajdljivo postavljena tarča za metanje kopja, ki se je fantje pridno in z veseljem poslužujejo. Ob potoku je zgrajeno taborno ognjišče, obdano z originalnimi sedeži. Pitno vodo iim nudi naravni izvirek, za kuhanje pa. uporabljajo filtrirano vodo iz bližnjega potoka, čez katerega so zgradili dva mostiča, ki jim delata kot gradi-di tel jem vso čast. Vseh šotorov bodo postavili nad 60. Na sredi taborišča pa se dviga visok jambor z jugoslovansko trobojnico skavtsko lilijo, ki naznanja, da n: več daleč trenutek svečane otvoritve tabora. Tretji tabor skavtov dravske župe, s katerim .ie združena tudi proslava desetletnice obstoja mariborskega stega, bo trajal od 7. do 16. julija. Udeležilo se ga bo okrog 200 slovenskih skavtov, za katere je tabor obvezen. Prišli bodo na tabor delegati iz vse naše države in bo zastopal beograjske -skavte inž. Vukelič, razen tega se bodo utaborili za nekaj dni pri njih poljski skavti-kolesarji, ki so na potovan mi in jih vodi pot od Katovic preko Budimpešte, Kotorilbe, Maribora, Ljubljane, Zagreba, Banjaluke, Sairajeva, Beograda, Niša. Skoplja, Cetinja, Dubrov nika, Sušaka, Zella am See in Dunaja. Tabora se bodo udeležili nadalje delegati češkoslovaške in avstrijske skavtske zveze ter sta preteklo sredo že prispela oficielna zastopnika avstrijskih skavtov, župni načelnik Rosenmayer in župni tajnik Reittmayer iz Gradca. Za soboto je najavilo svoj prihod 50 skavtov iz Avstrije. verjetno pa ,ie, da pridejo tudi posamezni bolgarski, francoski in angleški skavti. rabili zana$tope-v taboru, za medsebojna tekmovanja, za seje in sestanke vodij, za konference in še marsikaj drugega. Ljudje so našim skavtom zelo naklonje-' ni in jim gredo izredno na roko. Pokroviteljstvo nad taborom je prevzel minister za telesno vzgojo g. dr. G. Angjelinovič, 'ki bo v nedeljo dopol-‘ dn* ob desetih osebno prisostvoval slo-' .vesni otvoritvi. Zbran bo takrat ves -skavtski tabor in vabijo skavt: mariborske meščane, naj v čim večjem številu Tihi te in se udeleže tega izrednega dogodka. V soboto zvečer bo v taborišču velika taborna zabava. Z Glavnega trga bo vozil v soboto mestni avtobus ob 9. in 15. uri na taborišče ter se bo vračal ob 11.30 in 22.15. Dolžnost naša je. da s svojo navzočnostio dokažemo, da znamo pravilno ceniti in upoštevati vzgojo skavtske organizacije. Takse na motorna vorla Spomenica glavnemu odboru |NS v Beogradu Občinska organizacija JNS na Tišini v Prekmurju je poslala glavnemu odboru Jugoslovanske nacionalne stranke v Beo grad prošnjo, naj bi si prizadeval uresničiti sledeči predlog: Vsevrstne takse na vozila z eksplozivnimi motorji naj se odpravijo! Ta predlog je stavil kmetovalec na občnem zboru in je bil sprejet s soglasnim odobravanjem z utemeljitvijo, ki se glasi: 1. Motorna vozila niso več luksuzni predmeti, ampak v današnji dobi neob-liodno potrebna prometna sredstva, dasi bi jih človeška ozkosrčnost presojala dru gače. Zaradi tega smatramo, da ni pravilno iz gospodarskih ozirov, da se s taksami ovira redni razvoj teh prepotrebnih prometnih sredstev, ki jih nudi napredek človeštva in današnja tehnika. (Dokaz: število odjavljenih vozil, zastoj v prodaji novih vozil in rezervnih delov.) 2. S taksami na motorna vozila se ovira in preprečuje današnjemu času in konkurenci ustrezajoči promet ter smatramo, da je to delni vzrok krize, in sicer: a) Motorna vozila olajšajo in pospešujejo prodajo in nakup ter prevoz raznega blaga, zlasti kmetijskega, saj je kmetovalec oddaljen od prometnih centrov, b) Zastoj v mehauiški obrti itd. so povzročile samo takse na motoma vozila. Danes .ie zaradi tega zgubilo kruh delno ali popolnoma mnogo naših somišljenikov: mehaniki, šoferji. zastopniki raznih motornih tovarn itd. Ti so bili v notranjosti naše države številni in prvovrstni odjemalci naših kmetijskih pridelkov, a sedaj hirajo in hodijo lačni po ulicah, mi pa ne moremo vnovčit: svojih pridelkov, c) S taksami na motorna vozila se uničuje danes v kali razen že omenjenih, tudi še mnogo drugih eksistenc. To so naši sinovi, ki jih ne morejo sprejeti za vajence mehaniki. ker so sami brez dela! 3. Zaradi odjavljenih motornih vozil se zmanjšujejo tudi državni dohodki, in sicer; a) pri trošarini na bencin in olje: bj pri davkih, ki so odpadli pri mehanikih in zastopnikih motornih vozil; c) pri carini po uvoženih motornih vozHih in rezervnih delih itd. 4. Odjavljeni motorji in avtomobili rjave! To ni samo velika gospodarska škoda, ampak se na ta način uničujejo dragi stroji, za katere je odšel naš dober denar v tujino, kjer se je realiziral na en in drug način, a naši lastniki omenjenih vozil, katerih denar služi tujini v prospeh, pa postanejo s časom lastniki nerabnih šar! Tako pridejo naši državljani ob investirani kapital! Z odpravo taks pridejo vozila deloma zopet v promet, deloma pa se bodo prodala drugim, tako.da se na ta način oživi in osvobodi danes mrtev kapital, odnosno se reši narodno imetje, ki gre danes v zgubo. 5. Z. odpravo taks na motorna vozila se odpre trgovina tudi z novimi vozili in rezervnimi deli, kar bi bilo zopet velikega gospodarskega pomena, in sicer: a) pri večji dobavi (uvozu) novih vozil se morejo sklepati pogodbe za izvoz ugodnejše: b) zvišajo se carinski in tro-šaiinski (na bencin itd.) dohodki. 6. V vsaki državi, kjer je avtomobilizem in moto rižem dovolj razvit, se kmetijski pridelki prodajajo lažje in imajo znatno—boljšo ceno. (Primer: Konji'in kmetijski pridelki v Nemčiji. Ceikoslo- . vaški in drugih državah, ki so večji del tudi agrarne države.) 7. Današnje takse obremenjujejo lastnike motornih vozil v nepravilnem razmerju. Nekateri prevozijo na leto 80.000 km; in še več, drugi pa komaj :3 do 4 tisoč km. Pri zadnjih spada na vsak prevožen km po 1 Din takse, kar je iz socialnih ozirov in glede uporabe cest nepravilno. (Več avtomobilov je zaradi tega odjavljenih.) 8. Danes je deležen vseh prednosti in udobnosti, ki jih nudijo motoma vozila, samo del dobro situiranih državljanov, kar ni v skladu s pravilnim pojmovanjem interesov splošnosti. 9. Po svetovni statistiki (objava »Jutro«, apr. štev.) smo med kulturnimi državami glede avtomobilizma na predzadnjem mestu! Tudi iz domobranskjh ozirov in vidikov to ni na mestu! 10. V primeru, ako bi se zaradi odprave taks zvišala trošarina na bencin, se naj izdaja dvojni bencin, in sicer: a) rdeče barvani z nižjo trošarino za obrtniške in poljedelske stroje; b) brezbarvni z redno trošarino za ostale motorje in avtomobile. Rdeči, cenejši bencin bi se naj izdajal osebam z legitimacijo, even-tuelno v določeni količini za . leto dni. Kontrola bi bila zelo enostavna in brez vsakih težkoč, oziroma stroškov. Tu in tam bi kontrolni organi pogledali v rezervoar motornih vozil (nebarvani bencin!) .Sicer bi se dalo kontrolirati tudi pr: prodajalcu po določeni odredbi. Očividno je dejstvo, da ne prejme danes država na taksah niti 5% dohodkov (po motornih vozilih), ki bi jih bila deležna z odpravo taks. Ostala škoda, k; izvira iz današnjega sistema, pa se ne da preceniti niti približno me! Pokazali smo na škode, ki jih povzročajo takse na motorna vozila po našem pojmovanju, našteli smo tudi nekaj koristi, ki bi jih nudila odprava teh taks v naš in obči dobrobit. Dasi bi lahko navedli še mnogo, mnogo več primerov ia vzrokov, ki očito dokazujejo kvarne posledice in vplive ter nepravilnosti teh bremen, s.; vendar dovolimo prositi Glavni odbor JNS, da blagovoli osvojiti in uresničiti naš predlog, ki omogoča neposredno zadovoljitev vseh direktno tan-g:ranih državljanov in bi bil v veliko posredno korist naši enotni državi in vsem njenim sinovom. it r Pij XI. in drugorodci fPoglav/e is boja nare man/sine v Primorju za pravice našega /etika n cerkvi in molitvi v luči — italijanskega komentarja) (Konec.) Ta propaganda sesiri tudi v upravljanju knjižnic, v poučevanju slovanskih pevskih zborov, v privatnem šolskem pouku in v verskih kongregacijah. Na tisoče izvodov koledarja Družbe sv. Mohorja iz leta 1931. je bilo razširjenih in potem zaplenjenih od naših oblasti v duhovniji Sv. Ivana v Žavlali. V Nogeni neki duhovnik Proslavlja mučeništvo svojega brata, ki je bil obsojen pred posebnim sodiščem radi komunizma. Na Katinari in v Bazovici je duhovnik, ki je ponosen, da razširja slovanske publikacije, ki jih prejema z onstran meje, in na tisoče eksem-plarjev male slovanske knjižice, ki nosi ul pravi vse sam.« „ —mm«;)hk;w u »wuj.wi>jumnMWnlF tiskarna d. d, predstavnik