Leto II. : Izven Ljubljane in Trsta 6 vin. : (Jf«dm5tvo in uprav niStvo )c v Frančiškanski nlld 8. Dopisi se pošilja)« tKednifitvu, naročnioa upravniStvu Neirankirana pisma se ne sprejemajo, rokopisi se n* vračajo. Za oglase se plača: petit vrsta 15 v, osmrtnice, poslana in zahvale vrsta 30 v. Pri večkratnem oglašanju popust. Za odgovor je priložiti znamko. : Telefon številka 118. Št. 343. V Ljubljani, petek dne 10. februarja 1911. Pasamema štev. t Ljubljani in Trsta 4 vin. .JUTRO* izhaja rsak dan — tudi ob nedeljah in praznikih — ob 3. zjutraj, ob ponedeljkih «b 5. zjutraj. — Naročnina znaša: v Ljubljani v upfsvntštv« Mesečno KI'—, z dostavljanjem m dom K 1'20; s pošt« celoletne K 18-—, polletno K 9^—, četrtletn« K 4 50, mesečno K 150. Za inozemstvo celoletno K 28'—. t Telefon številka 118. : NEODVISEN POLITIČEN DNEVNIK. Odprimo oči! Ni temu še tako dolgo, ko smo prorokovali v našemu listu poraz v ..is^fšem vseučiliščnem vprašanju. »Slovenec* je takrat udaril po »Jutru* na njemu lasten način, da podtikamo klerikalnim poslancem namene, ki jih oni nimajo in samozavestno je izjiavil, da fr bodočnost pokaže kake junake ima slovensko ljudstvo v klerikalnih poslancih. No, ta bodočnost je — žalibog — pokazala, da smo mi imeli prav, ko smo rekli, da zlezejo klerikalci v odločilnem treuotku pod klop in da je .bjla njihova obstrukcija samo fri-Colna komedija, ki so jo vprizorili klerikalci samo in izključno za to, da bi obili od vlade kakih koncesij za sebe, za svojo stranko, ker za slovenske narodne zahteve se oni nikdar hišo ogrevali in se nikdar ogrevali ne . Jodo, ker narodni nikdar bili niso in tudi ne bodo, vsaj dokler jih bo vo-, 'dil tak politični špekulant kot je dr. S isteršič, ki niti toliko naroden ni, da bi se vsaj v njegovi hiši slovenski govorilo in da bi njegovi otroci obiskovali slovenske šole. Naše prorokovanje se je izpolnilo, ker se je oziralo na razna dejstva iz preteklosti; klerikalci so bili vedno izdajalci in so taki tudi sedaj, ko so radi koristi, ki jih bo od tega imela njihova stranka in najbrže tudi njihovi vaditelji, izdali sramotno našo naj-|vetejšo narodno stvar: vprašanje slovenskega vseučilišča. Tudi »Edinost* nam je takrat o-čitala, da prestrogo sodimo in da naša očitanja gotovo niso osnovana. Naivni Tržačani pač ne poznajo naših klerikalcev in ne vedo, da so oni vsega, ali absolutno vsega zmožni, samo žga ne, da bi se bojevali za naše na-Tjbdne pravice, ki so jih pripravljeni »ftdati za svoje osebne ali strankarske koristi vsak hip. Tržaška »Edinost* naj torej ne , nretaka solz in naj ne kliče k skupnemu delu vseh slovenskih strank, ker ’>y s klerikalci je vsako skupno delo nemogoče in kdor še vedno sanja o . skupnem delu z njimi, ta vara samega sebe, ta noče videti resnice, ki je jasna kot beli dan: da so klerikalci izdajalci, ki stojijo v tuji službi in da bi pomenila vsaka kooperacija s tako .slovensko* stranko podpiranje njene izdajalske politike. To je dejstvo, tak je položaj in s tem se mora računavati. Žalostno je vse to, ker pri nobenem drugem narodu ne bi mogla igrati vodilne vloge očitno protinarodna in naravnost izdajalska stranka, kot je igra med Slovenci klerikalna stranka. Ali ravno za to, ker je položaj tako žalosten, ker smo Slovenci tako zaostali, se mona prenehati z jeremijadami in začeti smotren boj z največjim našim sovražnikom, z izdajalskim klerikalizmom, ki je naši narodni stvari toliko nevar-■ejši, ker se nahaja med nami samimi. Vsako polovičarstvo je škodljivo, ker od njega imajo koristi samo narodni izdajalci, ker s tem, da se kle- rikalce sploh priznava za slovensko stranko, se jim daje pravica, da se tudi oni smatrajo za ono, kar niso. Na Hrvatskem so bili vedno in so še danes madžaroni izvržki, ki niso imeli nikdar in nimajo niti danes vstopa v resnično narodno družbo in tako se postopa z izdajalci povsod, pri vsakem narodu, samo med Slovenci je možna očitno protinarodna in proti-ljudska stranka, ki za svoje izdajalsko početje ni deležna niti te kazni, da bi bili njeni pristaši vrženi iz vsake dostojne slovenske družbe. Bodimo dosledni. Ako je nekdo zmožen zagrešiti narodno izdajstvo — in o tem menda nihče ne dvomi, da so ga zagrešili klerikalci v vseučiliščnem vprašanju — ta nima več pravice, da bi ga imenovali drugače kot z njegovim pravim imenom: izdajalec. A izdajalci niso samo klerikalni državni poslanci, ki so s svojim nastopom v proračunskem odseku direktno zagrešili narodno izdajstvo na najsra-motnejši način, nego tudi vsi oni, ki so navzlic temu še vedno pristaši teh izdajalcev, vsi klerikalci, izvzemši one nezavedne kmetske mase, ki o izdajalskem početju svojih poslancev niso poučene, ker jim duhovniki vse to previdno prikrivajo — »Slovenec* in »Domoljub* pa tudi. Te mase treba poučiti in razkrinkati pred njimi protinarodno in proti-ljudsko početje klerikalnih poslancev. Te težke naloge naj se oprime na-rodno-napredna stranka in naj razvije v narodu svojo delavnost, katere rezultat mora biti slej kot prej — uničenje izdajalskega^ klerikalizma, katerega voditelji bodo — kakor razvidi-mo iz najnovejših poročil — po dovršenem izdajalstvu najbrže zopet sprejeti v reorganizirano „ Slovansko Enoto* in ovirali v njej vsako skupno narodno akcijo avstrijskih Slovanov in za to res ne moremo najti pravih besed, s katerimi bi obsodili neumljivo postopanje slovanskih narodnih strank, da bodo trpele v svoji sredi slovenske izdajalce in jih s tem v očeh nerazsodnih ljudi na nekak način rehabilitirale. Za to pa vsaj mi, Slovenci, odprimo oči in ne dajmo se varati! Pred občinskimi volitvami na Jesenicah. Jesenice 9. februarja. Občinske volitve se bližajo! To navda vsakega Jeseničana z veseljem; vsak jedva pričakuje, da bo tudi na Jesenicah enkrat neslaven konec umetne še bolj neslavne, klerikalne strahovlade. Občini načeluje klerikalni občinski gerent. Kdor pa pozna klerikalce, kako vero- in postavolomni so, ta ve, da je to — po tem triletnem medvladju — šiba božja za Jesenice. Hlače se tresejo klerikalcem in strah jih navdaja pred sodbo ljudstva — pred novimi volitvami. Njih plačani agentje že hodijo od hiše do hiše in groze s peklom in hudičem. Svetujemo vsem prebivalcem, da vsakdo počasti te nadležne obiskovalce z metlo in jih seznani s potrpežljivostjo — čevlja. Tudi shode že prirejajo. Čudno naključje je pa gotovo, da na vseh shodih vidimo vedno ene in iste obraze. Naši »Trije Modri iz Farovževe dežele* pa pitajo svoje backe in ba-culje z najgorostasnejšimi budalosti. Da je to resnica, naj navedemo le en dokaz! Na Svečnico je oznanjeval naš prečastiti župnik pravo razodetje. Pravil jim je sledeče: Zadnjič proti večeru sem se zamaknil (gotovo je popoldne »podrl* par litrov vina). Kar se mi prikaže prikazen (Nemec bi rekel »Rausch*). Stari Tobija in svetopisemski Lazar sta imela vse jeseniške liberalce privezane, kar pride nad-angelj Gabrijel, izdere meč in odseka vsem glave. Obrne se potem proti meni in reče: Vi, g. župnik, morate pri prihodnjič volitvah tako posekati jeseniške liberalce, pomagati Vam morajo Rovtarji, da si s tem zaslužijo večno izveličanje. Da so Rovtarji temu verjeli, je umevno in marsikatera ženica si je do dobra privoščila zvečer doma svojega — moža. Nesramni so pa tudi naši klerikalci v svojih dopisih v »Slovencu*. Noben pošten človek ni varen pred njihovimi insulti, svinj v lastni stranki pa ne vidijo. Največje lumparije, prešestvovanje, krive prisege svojih nesramnikov zakrivajo sv plaščem krščanske prizanesljivosti. Čemu ne poročate o krivčevem slučaju, o tem vašem kremenitem, vrlem in kot skala trdnem somišljeniku. Zakaj ne poročate o krivoprisežnikih svoje stranke, ki so sodnijsko kaznovani, zakaj ne poročate, da je imel oni Skubičev somišljenik, ki je oženjen, v enem tednu štiri otroke??? Lahko bi navedli še več sličnih slučajev in jih tudi bodemo, če si klerikalci tega žele. Glas gre po deželi — da je »Slovenčev* jeseniški dopisnik notoričen pijanec, da v največji »fajthnosti* kuje svoje klaverne dopise in piše falota-rije klerikalnih prešestnikov, krivopri-sežniko\A itd. ter jih hoče obesiti čistim jeseniškim naprednjakom na vrat. Hvala bogu, da so ljudje razsodnejši kot si pa mislijo klerikalci. Prizor za bogove se je nudil Jeseničanom zadnjič na kolodvoru. »Čuka* v kroju je od nekje pripeljal vlak v spremstvu orožnika, ki ga je peljal v Ljubljano v »telovadišče* ju-stične palače. »Živijo Čuki,* je kričalo vse občinstvo križem in se smejalo aretiranemu »Orlu*. Pravijo, da je bil nedolžen, ker ni nič drugega naredil, kot po stari klerikalni navadi nekoga malo preveč z nožem med rebra »podrezal*. Pa na svidenje. Bustt