Leto XLI. - Štev. 43 (2071) Četrtek, 9. novembra 1989 Posamezna številka 1000 lir List je nastal po združitvi goriškega tednika »Slovenski Primorec« in tržaškega »Teden«. Prva številka »Katol. glasa« je izšla 2. februarja 1949 TAXE PERQUE GORIZIA SETTIMANALE - REDAZIONE E AMMINISTRAZIONE: R1VA PIAZZUTTA, 18 34170 GORIZIA - TELEFONO 0481 - 533177 - DIRETTORE RESPONSABILE: MONS. MOČNIK FRANCESCO - REGISTR. TRIBUNALE Dl GORIZIA N. 5 DEL 28 - 01 - 1949 - SPEDIZIONE IN ABBONAMENTO POSTALE - GRUPPO ll/70% AUTORIZZAZIONE DIREZIONE PROVINCIALE P. T. Dl GORIZIA UREDNIŠTVO IN UPRAVA: Riva Piazzutta, 18 - 34170 GORIZIA - GORICA Tel. 0481 - 533177 - Telefax 533177 Poštni t/rn 11234499 Poduredništvo: Vicolo delle Rose, 7 - 34135 Trieste - Trst - Tel. 040 - 414646 TASSA RISCOSSA ITALY Planinska roža v Katoliškem domu Zdravnik - svetnik Zahvalna Hvala večnemu Bogu! Sveti, sveti, sveti Bog, Vse stvari ga zdaj molite! vse je polno tvoje slave! Stvarniku, dobrotniku Tebe moli zemlje krog, večno slavo zadonite! molijo nebes višave. Novi kazenski zakonik in manjšinske pravice »JEZIK AKTOV. 1. Vsi akti kazenskega postopka potekajo v italijanskem jeziku. 2. Pred sodno oblastjo, ki je pristojna na prvi stopnji ali na stopnji priziva na ozemlju, kjer prebiva priznana jezikovna manjšina, je italijanski državljan, ki tej manjšini pripada, na lastno prošnjo zaslišan ali izprašan v materinem jeziku, v katerem je sestavljen tudi tozadevni zapisnik. V isti jezik so po tej njegovi prošnji prevedeni akti postopka, ki so njemu naslovljeni. Vse pravice, ki izhajajo iz posebnih zakonov in mednarodnih pogodb, ostanejo nedotaknjene. 3. Nespoštovanje določb tega člena ima za posledico ničnost«. Tako se glasi 109. člen novega Zakonika kazenskega postopka, odobrenega z odlokom Predsednika republike št. 447 z dne 22.2.1988, ki je stopil v veljavo prav pred kratkim, se pravi 24.10.1989. Na osnovi tega člena lahko obtoženec in priča, v kolikor pripadata priznani jezikovni manjšini, na kazenskem sodišču uporabljata svoj materin jezik. Prej ali slej bo ta določba prenesena tudi v civilni postopek, saj bi drugače bilo vse protiustavno. Zakonik je pripravila vlada po pooblastilu parlamenta z zakonom št. 81 z dne 16.2.1987. Že v tem zakonu, ki vsebuje smernice za sestavo zakonika, je v poglavju 102 člena 3 izrecno predvideno, da je treba vnesti rabo materinega jezika priznanih manjšin na ozemlju, kjer prebivajo. TUDI SLOVENŠČINA JE VKLJUČENA Omenjena določba ima precej razburkano zgodovino. Prva zamisel se je rodila v preteklem desetletju, saj že prvo pooblastilo vladi za nov zakonik iz leta 1974 predvideva možnost rabe manjšinskih jezikov. In to po zaslugi nekaterih politikov: naj omenimo slovenskega poslanca Škrka, južnotirolskega senatorja Ritza in sedanjega predsednika vlade Andreottija, ostali pri tem nimajo posebnih zaslug. Za tem je takratni pravosodni minister Bonifacio vnesel v besedilo še dodatno omejevalno klavzulo, da to velja samo za »priznane« manjšine. S tem bi bili Slovenci kratkomalo odrezani, saj italijanska država ni nikoli hotela priznati pravnomočnosti Londonskega sporazuma. Iz te zagate nas je rešilo Ustavno sodišče s svojo razsodbo št. 28 iz leta 1982. V njej je namreč izjavilo, da ima slovenska manjšina v Italiji zaradi svojih struktur, ki bremenijo tudi državni proračun, značaj priznane manjšine. ZASLUGA NAŠIH KAČURJEV Tu pa se odpira novo poglavje. Do te razsodbe ne bi namreč nikoli prišli, če je ne bi izzval profesor Samo Pahor s trmastim vztrajanjem pri pravici do rabe svojega jezika v odnosih z upravo in sodiščem. Priznati moramo, da so po- dobne probleme načeli in s tem prisilili državo, da jih je vsaj začela reševati, nekateri Kačurji, ki se niso vdali logiki aparata. Takih Kačurjev je naša manjšina za časa fašizma štela prav lepo število. V času demokracije pa to število peša iz dneva v dan. Zahtevamo pravice. Nekaterih jih tudi izsilijo. Kako pa jih nato uporabljamo? Ime je naš prvi znak pripadnosti določeni narodnosti. Od leta 1966 lahko dajemo otrokom slovenska imena: koliko rojenih po tem datumu ima slovensko ime v popačeni obliki samo zato, ker je bil občinski uradnik bolj vztrajen od staršev? Pritožujemo se, da javna uprava ne rabi slovenskih črk, na primer šumnikov, pri izdajanju potrdil in v raznih aktih. »Niso v računalniku«, nam odgovarjajo. Ce ima računalnik program za cirilico, ga bo imel tudi za šumnike, dovolj ga je kupiti. Seveda se to na čast desetim sitne-žem ne bo zgodilo. Čisto nekaj drugega pa je, če' pravilno obliko zahteva tisoč ljudi. Molk v pravu nič ne zaleže. In isto velja tudi za zasebna podjetja. POMAGAJ SI TUDI SAM Naj popravi, kdor je zakrivil, bo kdo rekel: po tej logiki bi danes verjetno ne imeli ne demokracije ne človekovih pravic. Seveda ni lahko biti dosledni. A kdo je pa rekel, da je biti pripadnik manjšine lahko? Ako me pa to res zanima in čutim to kot vrednoto, se ne bom oziral na težave. Tudi biti kristjan ni lahko, a celo v Albaniji so še kristjani, pa čeprav tvegajo vsak dan svoje življenje. Poblem je torej razumeti, na katerem mestu lestvice vrednot stoji narodna pripadnost. »Zame je biti Slovenec in kristjan nerazdružljiva vrednota«, je rekel viden pripadnik naše manjšine. A tudi Bog, »ki zna pisati ravno celo po krivuljah«, ne gre proti naši svobodni volji, ker je tako sam odredil. Koliko pravic imamo, bo najprej odvisno od nas samih. Drugače bo tudi 709. člen Z.K.P. ostal le lep spomenik naše pretekle zgodovine in našega nekdanjega obstoja. »Vigilantlbus non dormientlbus iura succurrunt« — zakoni pomagajo budnim in ne spečim, pravi eden najstarejših latinskih rekov. PETER MOČNIK Napadi na Tita V jugoslovanskem časopisju, tudi slovenskem, so vse pogostejši napadi na Tita in njegovo delo. O tem je razpravljal celo sam CK partije. Glede tega je Delo objavilo uvodnik, ki se takole zaključuje: »Tito je bil samo človek s precej napakami; le da smo včasih njegove kvalitete povzdigovali z njim vred v oblake, napak pa si nihče ni upal priznati naglas.« Ura resnice, prej ali slej, odbije za vsakega. V slavnostnem vzdušju se je v nedeljo, 29. oktobra, odvijalo zadnje dejanje proslav 30-letnice Zveze slovenske katoliške prosvete z uprizoritvijo v Katoliškem domu v Gorici Planinske rože, ki lahko pomeni zgoščen prikaz pevske, glasbene, dramske in plesne dejavnosti, ki jih je Zveza gojila in goji. Bil je večer, s katerega odide človek potešen in vedro razpoložen. Z užitkom sem po letih spet gledal in poslušal to lepo Gobčevo opereto, postavljeno v idiliko gorskega sveta in v domače okolje dobrih in šegavih ljudi. Na svet sredi planin, kjer je bil tudi njegov rodni kraj, je mislil Simon Gregorčič, ko je pesnil Planinsko rožo, ki jo še danes slišimo v Ipavčevi uglasbitvi in po kateri je po vsej verjetnosti povzel naslov skladatelj Gobec za svoje glasbeno delo. Idealizirano življenje, ljubezenska zgodba s srečnim koncem, lahkotnost, prijetne melodije in duhovit dialog so značilnosti operete. Temu kanonu sledi 'tudi Gobčeva glasbena igra, ki je poleg tega idealno delo, v smislu, da je besedilo in glasbo napisal isti avtor. Tako so nastajale naše narodne pesmi, ki so pogosto nudile navdih za slovenske glasbene umetnine. Tudi Gobčeva opereta se naslanja na občutje in dojemanje slovenskih ljudi. Da je opereta uspešna, morajo biti uspešne vse njene sestavine: odrska igra, ples, glasba, zborovsko in solistično petje. Nisem pričakoval tolike dramatske, to je, akcijske sposobnosti pri ljudeh, ki jim gledališko igranje ni delovni vsakdan, in takega petja pri gledaliških igralcih, od katerih so vsaj nekateri prvič nastopili kot pevci na odru. Zlasti sta obvladala prostor in dejanje Božidar Tabaj kot gledališki ravnatelj in Majda Zavadlav v vlogi Gabrnikove žene. Seveda ne smemo spregledati ljubke in simpatične »Planinske rože«Nadje Fabris, saj se vse plete okrog nje. Dobro je odjela in odigrala svojo vlogo. Dobro karakterno vlogo gledališkega sluge, ki vse ve in zna, a ne spozna slavne filmske igralke Katje Silvane, je odigral Marko Černič. Tudi drugi Černič, Kazimir, je živahno podal vlogo režiserja Gabrnika, ki bi bil rad dober s Katrco, ko ne bi bilo hude žene. Prisrčen prizor vaških fantov, ki branita dohod k oknu lepe Katrce, sta izdelala Aleksander in Benedikt Kosič. Vlogi odvetnika in oskrbnika planinske koče sta skrbno pripravila Marko Brajnik in Jordan Mučič. Vlogo dirigenta in skladatelja je upodobil Martin Srebrnič, pri katerem sem posebej beležil dober napredek v pevski tehniki. V vlogi gledališkega igralca je uglajeno nastopil Dušan Kobal z lepim tenorskim glasom, kakor se spodobi fantu lepe, ljubke, a tudi navihane Katrce, planinske rože, okrog katere se odvija celotna igra. Da je vse teklo v iskrenem ritmu brez zastojev in zadreg je zasluga v gledaliških zadevah izvedenega Aleksija Pregarca, ki mu je bila poverjena režija igre. Ansambel desetih mladih glasbenikov, članov orkestra »Vecchia Vienna«, katerim se je pridružil pianist Bogdan Kralj, je suvereno in prizadeto vodil Hilarij Lavrenčič. 45-članski mešani zbor, ki ga je pripravil Franc Valentinčič in je imel pomembno vlogo pri razpletu igre, je zvenel polno, čisto in sveže. Mladi zborovi pevci so se znašli tudi na gledališkem odru, kolikor so se mogli premikati na nemajhnem odru goriškega Katoliškega doma. Okusno sceno si je zamislil Demetrij Cej, izdelal Igor Paulin. Glasbenemu delu primerne kostrn me je pripravila Nadja Bevčar. Pri izvedbi predstave so sodelovali še korepetitorji Miran Devetak, Lucija Lavrenčič in Valentin Pavio, asistentka režije Anka Černič, šepetalka Marinka Leban, organizator odrske razsvetljave Niko Klanjšček ter Franka Žgavec, ki je skrbela za organizacijo. Gledal in poslušal sem premiero, prvo predstavo po dolgem študiju, ko se običajno polasti nastopajočih trema, kakor se dogaja pri izpitih, še zlasti razumljiva, če so prisotni predstavniki oblasti in kulture. Mladostna zagnanost goriških igralcev jo je dobro premagovala in bo kmalu izginila. Mislim, da bi bila škoda, da ne bi te lepe in uspešne igre ponovili na mnogih drugih odrih. Gotovo je bodo veseli povsod, kjer bo predvajana. ZH Osporavan mir v Beirutu Z veliko težavo so v mestu Taif določili pogoje za mir med kristjani in muslimani. To na pobudo arabskih držav. Toda na te pogoje noče pristati vodja kristjanov general Aoun. Hoče, naj sirska vojska prej zapusti Libanon. V soboto, 4. novembra, so kljub temu izvolili predsednika in sicer kristjana. Toda Aoun ga noče priznati. K njemu je pred zasedanjem libanonskega parlamenta prišel zastopnik Sv. sedeža, da bi ga pregovoril. Toda zaman. Tudi maronitski patriarh zagovarja sprejem mirovnih pogojev. Pristaši generala Aouna so zato ponoči napadli patriarhovo palačo in njega prisilili, da je poljubil Aunovo fotografijo. Gesta diktatorja in njegovih fanatikov. Seja manjšin v Milanu V soboto, 4. novembra, je bila v Milanu seja evropske liste manjšin Federalizem. Prisotni so bili zastopniki vseh osmih skupin, ki so z volilno povezavo omogočile izvolitev skupnega evropskega poslanca Maria Melisa. Med drugimi sta bila na seji tajnik in senator Sardinske akcijske stranke Sanna in valdostanski poslanec Caveri. Slovensko skupnost sta zastopala deželni tajnik in podtajnik Ivo Jevnikar in Andrej Bratuž. Na dnevnem redu je bilo oblikovanje pravilnika za delovanje stalnega koordinacijskega odbora. Poleg tega so se prisotni razgovorili o novih pobudah za evropski dokument o manjšinskih pravicah in o pripravah za strokovno zasedanje o federalizmu, ki bo predvidoma 3. marca v Milanu. Na praznik Vseh svetih je sv. oče v baziliki sv. Petra v Rimu proglasil dva blažena svetnikom. Med njima je bil zdravnik iz reda usmiljenih bratov Rihard Pam-puri, ki je umrl 1. maja 1930. Doma je bil iz vasi Trivolzio blizu Pavie, kjer v farni cerkvi tudi počiva njegovi) telo. Njegova mladost je bila zelo preizkušena, saj mu je triletnemu umrla mati, desetletnemu pa oče. Kot študent se je lepo vzgajal v Katoliški akciji in leta 1921 naredil doktorat iz medicine. Najprej je bil okrajni zdravnik, potem je moral v prvo svetovno vojno in je kot vojak bil tudi na Soški fronti; dodeljen je bil vojaškim bolnišnicam. Vedno se je želel posvetiti Bogu, toda bil je revnega zdravja. Iz usmiljenja so ga sprejeli k usmiljenim bratom leta 1927. Kot redovnik in zdravnik je bil nekaj časa (leta 1929) tudi v Gorici, v sanatoriju pri sv. Justu. Iz vsega njegovega življenja je dihalo nekaj nadnaravnega in po smrti so se na njegovo priprošnjo zgodili tudi čudeži. Eden izmed teh se je zgodil prav pri Sv. Justu v Gorici. Ta čudež je bil pri proglasitvi blaženim kot potrdilo njegove svetosti. Na priprošnjo tega svetnika je v bolnišnici sv. Justa čudežno ozdravel mož Adeodato Comand, ki je bil letos navzoč v baziliki sv. Petra, ko so bi. Pampurija proglasili za svetnika. Ko je šlo za njegovo proglasitev blaženim, je leta 1953 nadškof Ambrosi imenoval posebno komisijo, ki naj preišče okoliščine tega čudeža. V komisiji je bil za predsednika sodnik sv. rimske kongregacije za proglasitev svetnikom. Ker sem podpisani bil član te komisije, lahko rečem, kako je bilo z omenjenim čudežnim ozdravljenjem. Komisija je zaslišala razne osebe od ozdravljenca do bolniških strežnikov. V spominu imam zlasti izjavo dr. Barnabe, ki je bil takrat primarij v bolnišnici sv. Justa ter imel bolnika v oskrbi. Povedal je: »Pripeljali so mi tega moža in sila je bila velika za operacijo. Odprli so mu trebušno votlino in našli vse gnojno in razlito. Ni bilo pomoči; le zašili smo rano. Sestri redovnici sem naročil, naj čuva pri njem, saj bo v kratkem umrl, in odšel domov, ker je bila ura že pozna. Ko sem naslednje jutro vstal, sem takoj vprašal po telefonu redovnico, kdaj je mož umrl. Odgovorila mi je, da je mož vstal in da na vrtu zoba češnje. Bilo je to 15. maja 1952.« Zdravnik je še dodal: »Ne verujem v čudeže, toda da je mož po vseh pregledih zdrav, ne morem zanikati.« Komisija je vprašala še sestro redovnico, ki je čuvala bolnika. Tako je odgovorila: »Po mojem mnenju je bolnik že umiral. Smilil se mi je. Tedaj sem k postelji pokleknila, mu dela podobico služabnika božjega Riharda Pampurija pod glavo in goreče zanj molila. Ko sem se za kratek čas odstranila in se vrnila k bolniku, je bil zbujen in kot da ni bil bolan.« Po dolgih in strogih preiskavah so potrdili, da je šlo res za čudežno ozdravljenje. Sveti Rihard Pampuri je zato tudi malo naš, goriški. FJU. Prizor iz operete Planinska roža Sv. Rihard Pampuri Neostalinizem srbske partije V PROTITOKU Onstran zidu Val družbeno-političnih sprememb je zajel že večino vzhodnoevropskih dežel. Rušijo se tisti temelji realnega socializma, ki so bili nekoč zgrajeni v imenu idealov enakosti, pravice in napredka. Kakšne so bile posledice, je dandanes vsem dobro znano. Ideja ljudske oblasti se je kmalu uresničila kot zgolj krinka posameznikov, da bi se oblasti polastili in uvedli centralistični diktatorski despotizem. Zelo dobro je to socialno-politično stanje ponazoril pisatelj G. Orwell v parodiji Živalska farma: »Vse živali so enakopravne, nekatere pa so enakopravnejše od drugih.« Namesto enakosti so se širila po ulicah morja krvi tistih, ki so, zvesti svojemu notranjemu glasu, zahtevah svobodo misli, Ideja napredka v obliki družbene lastnine je privedla do skrajnega ekonomskega primitivizma. Danes pa je končno dih perestrojske zajel že mnogo real-socialističnih dežel. Med temi je v zadnjih časih prizorišče močnih notranjih vrenj Vzhodna Nemčija, država z zelo zanimivo povojno zgodovino. Takoj po drugem svetovnem konfliktu je bilo v ospredju vprašanje premagane Nemčije. Po dolgem odlašanju, ki je izhajalo iz neenotnosti zmagovalcev, so zavezniki leta 1948 združili okupacijske cone ter predvideli nemško federalno državo. Takoj zatem je Sovjetska zveza objavila blokado Berlina. Razdelitev je bila dokončana naslednjega leta, ko sta se osnovali Nemška zvezna republika in Demokratična republika Nemčija. Položaj je bil tedaj že zelo zaostren, saj je bila v teku hladna vojna. Od takrat pa je postal vzhodni Berlin prizorišče množičnih pobegov na Zahod, ki so večkrat privedli do smrtnih žrtev. Dne 13. avgusta 1961 je zato komunistična vlada Vzhodne Nemčije zagradila upravno že ločeni Berlin s tri metre visokim zidom. (Do takrat je namreč zbežalo na Zahod že približno tri milijone ljudi). V tej polarizaciji političnih in ekonomskih interesov sta obe Nemčiji zaživeli svoje samostojno življenje. Medtem ko je Zvezna republika Nemčija podlegla zahodnjaškemu konzumističnemu načinu življenja po zgledu kapitalističnega modela ZDA, se je vzhodnonemški komunistični režim vseskozi itrudil, da bi se priljubil prebivalstvu. Da mu to ni uspelo, dokazuje sedanji množični izhod preko »odprte« Madžarske, Poljske, Češkoslovaške. Kaj predvsem privablja vzhodnonemško mladino na Zahod? Brez dvoma ideal svobode, ki jim ga v domovini ni mogla zagotoviti Honeckerjeva diktatura, poleg tega pa še možnost zaposlitve v dinamič- Po pozdravih so se začeli referati in poročila. P. P. Krajnik je na kratko orisal zgodovino Sv. gore. France Dolinar je kot strokovnjak prikazal duhovne in moralne razmere v 16. stoletju, ko se je začela svetogorska božja pot. Bilo je razgibano stoletje v vseh ozirih, z dobrimi in slabimi pojavi. Toda naši zgodovinarji so se do sedaj bolj ustavljali ob negativnih dejstvih, dočim je bilo mnogo tudi pozitivnih pojavov v verskem in moralnem oziru, je komentiral predavatelj. Vinko Rajšp se je ustavil ob romanjih na Slovenskem, ob tem vedno živem pojavu slovenskih ljudi. Prof. Lucia Pilon je njegovo predavanje dopolnila in spregovorila o istem pojavu med Furlani, s posebnim ozirom na njihova romanja na Sv. goro in zlasti še na romanja v 19. stoletju, ki so dosegla vrh v »Pijevih romanjih« v sedemdesetih letih preteklega stoletja. Govorila je v italijanščini berz prevajanja. Prav tako je v svojem materinem jeziku govoril Luigi Tavano o usodi Sv. gore med obema vojnama. Slo je za vrnitev čudodelne podobe M.B. iz Ljubljane v Gorico leta 1921, nato naslednje leto za njen prevoz na Sv. goro v zasilno kapelo, pa za zidanje sedanje bazilike ter za obhajanje jubilejnega leta 1939. Težak problem je bila tudi zamenjava oo. frančiškanov, ko so slovenske patre zamenjali patri tridentinske province leta 1924. Slavica Plahuta je dopolnila Tavanovo poročilo s pregledom, kako je bilo z Marijino podobo med drugo svetovno vojno, ko je znova morala zapustiti svoje svetišče na Gori in se nazadnje zateči na Kostanjevico do konca druge svetovne vojne. Oba sta nekoliko prešla ugrabitev Marijine podobe v goriški stolnici junija 1947 in tudi njen povratek na Sv. goro leta 1951 ter težave od strani oblasti ti- nem zahodnem gospodarskem sistemu. Istočasno pa mladi, ki so ostali zvesti svoji teritorialni domovini, zahtevajo z množičnimi protesti temeljite reforme. Prvi je podlegel temu pritisku državni predsednik — absolutistični konservativec marksistične ideologije — Erich Hone-cker. Nasledil mu je Egon Krenz, ki daje za sedaj majhne znake »odpiranja«. Ob teh dogajanjih si svetovni politologi postavljajo mnogo vprašanj. Če se bo Vzhodna Nemčija odprla Zahodu po zgledu Madžarske, ah bo sploh imel še smisel obstoj dveh Nemčij? Ah drugače: Kako bi Evropa glede na svojo stabilnost sprejela eno samo združeno Nemčijo? Po drugi strani si je zelo težko predstavljati, da bi danes, na pragu združene Evrope, lahko Vzhodna Nemčija še vztrajala pri že zdavnaj izumrlih političnih modelih. V tem primeru bi verjetno morala zgraditi na Vzhodu nov zid, ki bi preprečil poplavo vzhodnega vala perestrojke. Ali ima sploh še kakšen pomen blokovsko razdeljena Evropa? Mar ni berlinski zid samo anahronistični spomenik nekdaj živeče ideologije, mar ni samo simbol bivanjsko poražene Nemčije kot Hitlerjeve