Predsedstvo Republiške konference SZDL Slovenije je na 21. seji, 6. januarja 1989 obravnavalo temo »Socialistična zveza delovnega Ijudstva in politični pluralizem«; na 23. seji, 31. januarja 1989 pa je sprejelo naslednje Ugotovitve, stališča in usmeritve i. • SZDL DANES - ODPRT DIALOG Razvoj političnega sistema soci-alističnega samoupravljanja, od-ločnejše uveljavljanje demokratič-nih odnosov pri reševanju družbe-nih vprašanj ter družbenoeko-nomska in moralna kriza, v kateri živimo, zahteva upoštevanje poli-tičnega pluralizma kot možnost za izražanje, soočenje in uveljavljanje interesov posameznikov in njiho-vih združenj. Socialistična zveza je doslej - kJjub prizadevanjem za demo-kratizacijo odnosov znotraj nje same koi organizacije delovnih Ijudi in občanov ter njihovih druž-benopolitičnih in družbenih orga-nizadj ter združenj - še vedno premalo omogočala uveljavljanje političnega pluralizma na podlagi argumentov in odprtega dialoga. Njena aktivnost je v preveliki meri slonela na poudarjanju vloge druž-benopolitičnih organizacij na-memsio, da bi ustvarjala prostor, v katerem bi prihajalo do organizi-ranega soočanja mnenj, opredelje-vanja do variantnih in različnih predlogov ljudi. • ZAKAJ SMO PREMALO UČINKOVITI? Socialistična zveza je takšno svojo vlogo opredelila že v doku-mentu »SZDL danes«. Samokri-tično je večkrat ocenjevala nedo-slednosti in pomanjkljivosti pri njegovem uresničevanju, saj ni sledil potrebam družbenega raz-voja. Tudi spremembe in dopolni-tve statuta SZDl Slovenije v letu 1987 so bile sprejete z namenom, da bi usivarili pogoje in možnosti za še bolj odprto frontno sociali-stično zvezo. Toda gre za očiten razkorak med dogovori, formal-nimi možnostmi in prakso; še več: socialistična zveza je ludi sama v prelomnem obdobju. Prenova SZDLje med bistvenimi pogoji za njeno drugačno vlogo v političnem sistemu. Od prenovljene SZDL bo v mnogočem odvisna tudi uve-ljavitev ideje o političnem plura-lizmu. Zato naj prenova sociali-stične zveze poteka tako, da bo zagotovljen prostor za izražanje, soočanje in konkretnost različnih programov organiziranih politič-nih subjekotv. Predlogi, mnenja in ideje vseh, ki so zainteresirani za aktivno udeležbo pri urejanju družbenih vprašanj, moraio dobiri svoj prostor v Socialistični zvei, pri čemer mora biii zagotovljeno spoštovanje demokratičnih pravil ravnanja ter uveljavitev kulture političnega dialoga. To velja tudi za spoštovanje mnenj manjšine ter posameznika, na vseh ravneh. II. •NESTRANKARSKI POLI-TIČNI PLURALIZEM Reforma političnega sistema zahteva odpiranje širokega pro- stora za nestrankarski politični pluralizem, ki se lahko zagotavlja v prenovljeni SZDL. Zato mora socialistična zveza storiti vse, da bos skladno z ustavno opredeljeno funkcijo postala privlanejša in sprejemljiva za nova gibanja in zveze. V njej morajo imetiljudje-,njihove interesne in programske skupine, organizacije, gibanja ter zveze možnost ustvarjalno prispe-vati k oblikovanju političnega si-stema socialisiičnega samouprav-ljanja. To je njena pomembna na-loga, saj vsi li s svojo aktivnostjo-,inovativno u.stvarjaJno sposob-nostjo lahko ponudijo mobilizira-joče programe za kvalitetnejši družbeni razvoj. Socialistična zveza mora zagotoviti ustvarjalno sodelovanje posameznikom, ki se neposredno vključujejo v njeno delo. Zato mora nameniti posebno skrb poživitvi, posodabljanju in stalni aktivnosti svojih organizacij in demokratičnim metodam dela organov SZDL na vseh ravneh. III. •OMOGOČATI ZDRUŽEVA-NJE LJUDI Z ustavo je zajamčena svoboda združevanja delovnih ljudi in ob-čanov v družbenopolitične in druge družbene organizacije in društva kot sestavni del socialistič-nega samoupravnega sistema. V tem okviru je omogočeno tudi ustanavljanje novih zvez in oblik organiziranja in delovanja obča-nov. Tudi zadnje spremembe sta-tuta SZDL Slovenije so samo raz-širile možnosti za uveljavljanje in-teresnih združenj ter družbenih gibanj, skupaj z družbenimi orga-nizacijami in društvi pri uresniče-vanju njihovih interesov, politič-nih pravic ter dolžnosti v okviru obstoječega principa organizira-nosti socialistične zveze. Zato So-cialistična zveza sprejema vse nove pobude za ustanavljanje različnih združenj kot proces uveljavljanja, soočanja in tekmovanja političnih dejavnikov, katerih legitimnost je pogojena z doslednim spoštova-njem ustavne ureditve. Delovanje novih združenj, zvez in družbenih gibanj v okviru Soci-alistične zveze pomeni pomemben prispevek k razvejanosti njenega delovanja tcr pomembno dopolni-tev njene aktivnosti. Je sestavni del procesa njenega posodabljanja in nadaljnje demokratizacije. Pri iskanju rešitev in razreševanju od-prtih vprašanj svojega organizira-nja in delovanja mora zagotoviti, da bodo v ta proces vkJjučeni vsi, ki želijo delovati znotraj nje. •ODGOVORITI MORAMO NA NASLEDNJA VPRAŠA- NJA! V razpravi moramo posebno po-zornost nameniii iskanju najbolj-ših skupnih poti in naeinov za učinkovito udejanjanje temeljnih izhodišč organiziranja in delova-nja SZDL, ki so: - Socialistična zveza delovnega ljudstva je organizacija, ki zago-tavlja ljudem pogoje za uresniče-vanje njihovih ustavno opredelje-nih pravic delovanja; - Socialistična zveza delovnega ljudstva je najširša družbenopoli-tična organizacija občanov, orga-nizacij, gibanj, združenj in drugih političnih dejavnikov, ki je zgra-jena na principu individualnega članstva in neposrednega izražanja inieresov (vedeii pa moramu, da so nekaceri mnenja, da naj bo SZDL le koalicija različnih zvez in ne organizacija, ki ima tudi lastno članstvo); - Socialistična zveza delovnega ljudstva je organiziran, odprt pro-stor za izražanje in soočanje različ-nih interesov, pri čemer morajo imeti vsi, ki se vključujejo vanj enakopraven položaj; - Socialistična zveza delovnega ljudstva je organizacija, ki omo-goča različnim zvezam in giba-njem ter drugim oblikam organizi-ranja, da v njej in prek nje uveljav-ljajo svoje ideje, interese in pro-grame; - Socialistična zveza delovnega ljudstva je skupen pluralističen prostor, ki omogoča neposredno vključevanje v skupščinski in vo-lilni sistem in uveljavlja na obeh področjih ludi svojo nadzorno funkcijo. IV. • PREDNOSTNE NALOGE Zavedajoč se, da je ireba za uveljavitev sodobnejše in učinko-vitejše Socialistične zveze opraviti vrsto kratkoročnih in dolgoročnih nalog, se Predsedstvo RK SZDL Slovenije zavzema predvsem za: - Pospešeno aktivnost pri izde-lavi nove ustave SR Slovenije in nove ustave SFRJ. Pri tem mora biti opredelitev Socialistične zveze in njene vloge v družbenopolitič-nem sistemu lakšna, da v nobe-nem primeru ne bo omogočala monopolnega oz. priviligiranega položaja posameznim organizaci-jam oz. posameznikom; - kritično presojo in oceno do-ločil dokumenta »SZDL danes«, temeljnih načel statuta in pro-gramskih usmeritev, da bi na pod-lagi njihovega dograjevanja v duhu sodobnih spoznanj obliko-vali jasen program SZDL Slove-nije, ki bo izrazil politično vojjo slovenskega naroda, madžarske in italijanske narodnosti in vseh, ki živijo in delajo v SR Sloveniji in ga bodo sprejeli ter se po njem ravnali vsi njeni deli. Takšen program bi sprejeli tva kongresu SZDL Slove-nije, ki bi ga ponovno sklicali po več kot dvajsetih letih. Prizadevali si bomo, da bo ta program dobil svoje mesto tudi v programu ZK SZDL Jugoslavije, s čimer bomo prispevali k jugoslovanski sintezi. - nadaljnjo krepitev skupščin-skega sistema; - demokratizacijo kadrovske politike in kandidacijskih postop-kov ter takšno volilno zakonodajo, ki bo omogočala neposredne voli-tve. • SPREMEMBE STATUTA SZDL SLOVENIJE Statu SZDL Slovenije ie zaradi vsega povedanega potreben teme-ljite kritične presoje kar je jasno že dlje časa. Na to so opozorile že razprave ob zadnjih spremembah in dopolnitvah, s katerimi so raz-širjene možnosti za svobodno združevanje ljudi tudi na druge oblike interesnega združevanja ter na družbena gibanja. Ker $mo se zavedali, da te določbe zahtevajo večjo konkretizacijo, smo se že ob zadnjih spremembah Statuta SZDL Slovenije zavzeli za čim-prejšnje oblikovanje novega. Ta naloga pa je tesno povezana z raz-čiščevanjem idejnih vidikov orga-niziranja in delovanja socialistične zveze, nejene ustavne opredelitve ter programa SZDL. To so osnove za ustvarjanje statutarnih in dru-gih, formalno-pravnih možnosti, ki izhajajo iz statuta, za uveljavlja-nje različnih alternativ, interesov, programov itd. če naj bo Socialistična zveza mesto nastajanja, soočanja, tek-movanja idej, nujnega dialoga, izražanja različnih mnenj ter po-nujanja več rešitev ter globalnih političnih vizij, potem potrebu-jemo tudi pravila ravnanja za delo v okoliščinah in razmerah plural-nega prostora. Pravila morajo izra-žati potrebno politično kulturo, ki izhaja iz navedene funkcije. Razdelava ustavnega določila o svobodi združevanja mora pote-kati v smeri zakonske ureditve načina uresničevanja pravice do političnega združevanja in organi-ziranja občanov. Predsedstvo RK SZDL Slove-nije daje tudi pobudo za drugačno praznovanje 27. aprila, dneva ustanovitve OF. Primerna oblika praznovanja bi lahko bil festival Socialistične zveze delovnega ljud-stva Slovenije. V. • POZIV K TVORNEMU SO-DELOVANJU Predsedstvo RK SZDL Slove-nije predlaga, da se o teh vpraša-njih opravi široka razprava v kra-jevnih, občinskih, obalnih in mestnih konferencah SZDL, v družbenopolitičnih organizaci-jah, družbenih organizacijah in društvih, družbenih gibanjih in zvezah, v katero naj se v največji meri vključijo ljudje in občani. Rezultate te razprave bomo strnili na seji Republiške konference SZDL Slovenije.