7 #     Besedilo, ki ga boste prebrali v nadaljevanju, je bilo predstavljeno na znanstvenem sreèanju pripovedne zgodovine, posveèenemu odrinjenim spominom, v Londonu konec junija 2005. Nastalo je v dramatièni dinamiki spraše- vanja, v katerem Slovenci v obdobju silovitih geo-, zunanje- in notranjepolitiènih oprede- ljevanj preverjamo tudi svoj zgodovinski spo- min in identiteto. Danes se sistem ohranjanja in razvijanja re- volucionarnih izroèil kot zapovedana partijska iluzija, polla` in navijaška propaganda pred na- gajivim odkrivanjem: “Cesar je nag!” razkriva v vsej svoji prozorni slaboumnosti, nesramnosti, la`nivosti, po`rtnosti, oholosti … Sam sem v javne polemike, pa tudi v svoje strokovno delo skušal vnesti nekaj opredeljevanj, ki se tièejo tako viktimološko-antropoloških razse`nosti èasa kot tudi civilizacijskih bilanc, ki smo jih dol`ni narediti, da se ozdravimo od oku`be s sistem- skim teroristiènim nasiljem in se opredelimo za svobodno in nenasilno prihodnost. Dragocena vzpodbuda pri tem spraševa- nju in opredeljevanju so mi bili tudi spisi Jo`eta Puènika. Naj opozorim na njegovo pobudo, da bi morali èimprej napisati vred- nostno-politièno oceno slovenskega boljše- vistiènega projekta in obdobja. Programski spis Breme preteklosti je Puènik napisal leta 1993.1 Tudi v tem primeru ga zanima pre- pletanje identitete in spomina: “Gre torej za uèinkovanje narodnega spomina na `iv- && 6 ! 8 #!  !1  "   #!   !    !   "   ljenje tega naroda, na njegovo sposobnost za postavljanje vizije in nato uresnièevanje vsakokratne vizije”. Zaène z analizo korumpiranega zgodovino- pisja. Partijsko zgodovinopisje je namesto real- nih uèinkov raje opisovalo namene zgodovin- skih akterjev: “Takšni interpretacijski vzorci preusmerjajo vso pozornost k resniènim ali zgolj pripisanim nameram storilcev, zanemarjajo pa dejanja sama, njihove neposredne uèinke in posledice. Ni veè pomembno to, kar se je de- jansko zgodilo, kar je resnièno tako ali drugaèe prizadelo stvari in ljudi. S tem obratom v ana- lizi dejanj in dogodkov se zaèenja ponarejanje zgodovine in korupcija v zgodovinopisju”. Potvarjanje zgodovine je mo`no, “celo zelo uèinkovito in za dolgo èasa. Vendar ne do- konèno! Zapisani osnutki zgodovine se neneh- no popravljajo, korigirajo. Najveèje spremem- be so potrebne za obdobja diktature, obdob- ja politiènega in duhovnega nasilja. Zgodba je vedno enaka: pritisk na zgodovinarje, naj pišejo to, kar je vsakokratnim vplivnim kro- gom ljubo. To gre tja do oèitnih potvorb in la`i, veèinoma pa ostaja nekje v sredini med dejstvi in la`jo, spretno prikrito z navidezno znanstvenostjo korumpiranih, prestrašenih ali zavedenih zgodovinarjev. Zgodovinarji se- veda niso bolj korumpirani ali bolj bojazljivi od drugih akademskih poklicev. Oèitneje iz- stopajo zato, ker vse svoje zveri`ene kupèije s profesionalnostjo tudi vestno zapišejo in do- # # 7 #     kumentirajo. Nato zaèno tudi sami verjeti svojim razlagam dejstev. Torej zelo podobno temu, kar se v obdobjih politiènega in du- hovnega nasilja dogaja tudi drugim poklic- nim skupinam.” Po Puèniku je dolgoroèni cilj znanstveno- profesionalna ocena komunistiènega obdob- ja, kratkoroèni cilj pa vrednostno-politièna ocena komunistiènega obdobja: “Sama po- litika zase te naloge ne more opraviti. Potreb- no je intenzivno sodelovanje celotnega kul- turnega podroèja v sociološkem pomenu te besede: znanosti, vzgoje in izobra`evanja, o`je kulture in umetnosti z vsemi zdru`enji, me- dijev, vseh poklicnih zdru`enj, sindikatov in seveda tudi politiènih strank. V intenzivni javni razpravi o natanèno formuliranih vpra- šanjih bi se lahko v razmeroma kratkem èasu izoblikovalo to, kar bi lahko imenovali veèin- sko mnenje slovenske javne zavesti. Povsem gotovo je, da popolne enotnosti pri takšni oceni ni mogoèe doseèi: vse preveliki so konf- likti interesov in vrednot. Zato je potreben politièni instrument: poenostavitev na pod- lagi veèinskega mnenja, dobljenega morda z objektivno raziskavo javnega mnenja, referen- dumom ali glasovanjem v dr`avnem zboru. V javnosti se pojavljajo trditve, da bi javna razprava o vrednostno-politièni oceni medvoj- nega in povojnega obdobja razdelila slovenski narod, dr`avljane te dr`ave, in tako povzroèila veè škode kakor koristi. Interesno ozadje tak- šnih trditev je oèitno. Na to interesno ozadje je vezana `e pregovorna slepota za vse, kar za- deva druge: bolj kakor smo ob vprašanju vred- notenja zloèinov, nasilja in privilegijev na eni strani ter trpljenja, krivic in socialne oškodo- vanosti na drugi strani sprti danes, sploh ne moremo biti. Tisti, ki se zavzemajo za vsesplo- šno pozabo, odpušèanje in spravo, ne da bi hkrati in prav tako glasno zahtevali takojšnjo odpravo vsaj najhujših socialnih posledic ko- munistiène diktature, so ali skrajno naivni ali pa si povsem naèrtno prizadevajo za ohranjanje privilegijev in javnega ugleda nosilcev komu- nistiènega re`ima. Po tako krvavem obdobju, po tako naèrtnem nasilju in tolikšnem številu krivic je sprava mogoèa samo ob iskrenem in operativno uèinkovitem, tj. ne zgolj besednem odpravljanju posledic povzroèenih krivic, pred- vsem na socialnem in pravnem podroèju. Kjer tega ni prepoznati, lahko govorimo zgolj o prozornih propagandnih manevrih za ohranja- nje klientov in lastnih privilegijev. Brezvestni oèitki “revanšizma«, s katerimi se sreèujemo vsi, ki zastavljamo vprašanje o povojnih zlo- èinih, nasilju in privilegijih, ka`ejo v vsej raz- loènosti moralni nivo in profil nosilcev prejš- njega komunistiènega re`ima: še danes noèejo razumeti, kaj se je po vojni dogajalo na Slo- venskem, še vedno ne razumejo, kaj je zloèin in kaj je diktatura. Kako naj ob tem pridemo do zaupanja, ki je predpostavka slehernega traj- nega sporazuma?!”. Zakaj potrebujemo vrednostno-politièno oceno: “Èe hoèemo dograjevati narodno iden- titeto, katere bistvena sestavina je tudi narodni spomin, moramo èim prej priti do natanèno izra`ene vrednostno-politiène ocene o medvoj- nem in povojnem dogajanju v Sloveniji. Po- trebujemo jo zato, da bi dobili izhodišèa za skladno in pravièno presojanje posameznih segmentov tega dogajanja. Eden od njih so tudi udbovski dosjeji, gotovo pa to ni najpo- membnejši segment. Gre skratka za to, da do- bimo vrednostni okvir, ki nam bo omogoèil zakonsko urejati primere vojnih zloèinov in zlo- rabe pravnih sredstev komunistiène dr`ave pro- ti lastnim dr`avljanom, odpravljati pravne, so- cialne in moralne krivice ̀ rtev komunistiènega re`ima in seveda tudi odpravljati nezaslu`ene privilegije posameznikov, skupin in organiza- cij, ki so si kot nosilci komunistiène diktature prilašèali narodove dobrine. Vrednostno-politièna ocena je zatorej nuj- no potrebna za urejanje mno`ice nerešenih pravnih, socialnih in moralnih vprašanj. Ugo- toviti moramo, da se — razen nekaterih redkih  $ 7 #     vprašanj – slovenska dr`ava v zadnjih treh letih sploh ni lotila reševanja tega problema. Kljub temu, da smo bili zelo zavzeti z osa- mosvajanjem dr`ave in posledicami politiène, ekonomske in socialne narave, v Sloveniji še vedno nismo razvili sistematiènega pristopa k obvladovanju posledic tega nesreènega ob- dobja, ki je verjetno najbolj krvavo in samo- voljno v slovenski zgodovini.” Predlaga zakonsko ureditev o razveljavitvi napisanih in nenapisanih smrtnih obsodb; o preiskavi mesta pokopa posameznih `rtev; o razveljavitvi obsodb v politiènih procesih po uradni dol`nosti; o priznanju prisilnega dela v pokojninsko dobo; o razveljavitvi po- kojninske dobe uslu`bencem dr`avnih insti- tucij komunistiènega zloèina, ki so izvrševali zloèinska povelja; o tem, da so imele nekatere ustanove in organizacije komunistiène dik- tature zloèinski znaèaj; o kolaboraciji (kola- boraciji z okupatorji in kolaboraciji z boljše- viško Sovjetsko zvezo in njeno komunistièno partijo); o arhivih. “Projekt vrednostno-politiène ocene ko- munistiène diktature v Sloveniji in zakonsko urejanje pravnih, socialnih in moralnih posle- dic takšne ocene je mogoèe kratkoroèno ure- snièiti le tako, da obèutno spremenimo raz- merje politiènih sil v Sloveniji.” »Trenutni polo`aj v Sloveniji takšnim pro- jektom ni posebno naklonjen. Stranke še ved- no niso prebavile taktike kratkoroènega egoiz- ma in burkastih nastopov za enodnevne uspe- he. Uveljavitev srednje- in dolgoroènih potez v politiènih igri še vedno ogro`a ravnote`je znotraj strank in diktira vodstvom uporabo demagogije. To zadeva vse stranke, razlike si- cer so, vendar strateško nièesar ne pomenijo.« Premoèrtno Puènikovo prizadevanje je os- talo bolj svetilnik in kompas kot udejanjeni program. Vendar se prav ob Puèniku velja spomniti, da sta leti 1995 in leto 2005, kar se tièe spominjanja konca 2. svetovne vojne, zelo razlièni leti. V desetih letih smo Slovenci vlo`ili velike energije, da smo se nadaljevali kritièno sooèenje s totalitarnim 20. stoletjem. Ome- nimo samo spremembe vojne zakonodaje (po- sebej Zakon o popravi krivic) in zahteve za nji- hovo dodatno spreminjanje, denacionalizacijo, nadaljevanje projekta farnih spominskih plošè, postavitev spomenikov Pod Krenom in v Te- harjih, Rupnikove spravne kamne v kapeli odrešenikove matere v Vatikanu, oznaèevanje in popis grobišè (skupina okoli Mitje Ferenca), popis ̀ rtev 2. svetovne vojne in revolucije v In- štitutu za novejšo zgodovino, številna znans- tvena sreèanja in objave, razstave, mnoge do- moznanske publikacije, izkope `rtev, spomin- ske skupnosti (naj omenim študijski kro`ek Moè pre`ivetja), nekatere odmevne televizijske oddaje (izstopa Jo`e Mo`ina), veèletno poli- cijsko akcijo Sprava pod vodstvom Pavla Jam- nika, številne parlamentarne in medijske po- lemike … Vlada je poèastila tigrovce kot prve slovenske upornike proti okupatorju, v medi- jih se sooèamo zagovorniki razliènih interpre- tacij vojnega in revolucionarnega obdobja. To dokazuje, da je partijskega kastriranja resnice konec. Prav gotovo pa smo še daleè od tega, da bi lahko rekli, da ni veè patološkega vpliva sistema ohranjanja in razvijanja revolucionar- nih izroèil.2 Še vedno ostajajo pred nami pro- gramske naloge, ki so jih zapisali Jo`e Puènik in drugi. Ker je leta 2005 šestdeset let od kon- ca 2. svetovne vojne, bi bilo prav, da bi skušali vsaj del vseh teh pobud, ki pomenijo tudi do- seganje resnice, pravice in sprave, uresnièiti. Naj jih predlagam nekaj: — znanstveni posvet pod naslovom Vest in samozavest, — mnenjski referendum o umoru, ropu in la`i, — izenaèitev vseh `rtve vojnega in revolucij- skega nasilja v zakonih, — obele`evanje grobišè in iskanje grobov, — dokumentacijski center o revoluciji in si- stemu ohranjanja in razvijanja revolucio- narnih izroèil.3  # 7 #     Kar nekaj pobud je (spravna deklaracija, poskusi obsodbe komunistiènega totalitariz- ma z raznih strani, predlogi za spremembo vojnih zakonov), ki vsaka po svoje bolj ali manj celovito skušajo uresnièiti prav Puèni- kovo zamisel o vrednostno-politièni oceni pro- jekta boljševistiène revolucije z izsiljeno dr- `avljansko vojno na Slovenskem. Mozaièni drobec v tem iskanju je tudi moje besedilo, ki ga objavljamo v nadaljevanju 6 !  8  #!   !1  "   #!   !    !   "    Opozorimo na temeljne prizadetosti slo- venskega prostora zaradi totalitarnih inter- vencij nacionalsocializma in komunizma v slovenski dru`bi v kontekstu druge svetovne vojne, okupacije, upora proti okupatorju, boljševistiène revolucije z izsiljeno dr`avljan- sko vojno v letih 1941-1945, permanentne ko- munistiène dr`avljanske vojne proti lastnemu ljudstvu, bo`jega kompleksa in rasizma v le- tih 1945 – 1991, ki imajo svoje posledice tudi v samostojni Sloveniji po letu 1991. $ * $ Dne 7. aprila 1941 se je z napadom Nemèi- je, Italije in Mad`arske na Jugoslavijo zaèela 2. svetovna vojna tudi za ozemlju Dravske bano- vine, ̀ e prej so bili v vojni Slovenci, ki so po 1. svetovni vojni po Rapalski pogodbi prišli pod Italijo, in Slovenci v Avstriji. Pod Nemèijo je prišlo okoli 800.000 Slovencev, pod Italijo okoli 600.000 in pod Mad`arsko okoli 100.000. Po kapitulaciji Italije zasede slovensko ozemlje, ki je bilo pod Italijo, Nemèija. Namen vseh oku- patorjev je bilo raznorodovanje Slovencev in pri- kljuèitev ozemlja okupatorskim dr`avam. +!&  Med drugo svetovno vojno je prišlo v Slo- veniji do nacionalnih, socialnih in versko- svetovnonazorskih revolucionarnih procesov. Vojskujoèa se tabora sta partizansko gibanje na eni in nasprotniki partizanskega gibanja na drugi strani. Partizansko gibanje oznaèu- jeta rezistenca proti okupatorju in boljševi- stièna revolucija, njegove mednarodne zavez- nike protinacizem, Sovjetsko zvezo pa še po- sebej svetovna boljševistièna revolucija. Nas- protniki partizanskega gibanja so okupatorji, ki jih oznaèuje genocidni rasizem, in sloven- ski sodelavci okupatorja, za katere sta znaèil- na protikomunizem in kolaboracija. ,! Od 1941 do 1945 je bilo med prebivals- tvom ozemlja današnje Slovenije verjetno veè kot 90.000 smrtnih `rtev (okoli šest odstot- kov prebivalstva). Posledica nasilja okupator- jev je bilo veè kot 100.000 izgnancev in be- guncev, veè kot 50.000 zapornikov (brez izg- nancev), veè kot 55.000 interniranih, deset- tisoèe prisilno premešèenih na delo, veè kot 200.000 Slovencev je bilo mobiliziranih v okupatorske armade in paravojaške formacije. V partizanski armadi pod vodstvom komuni- stov je bilo krajši ali daljši èas okoli 100.000 partizanov, še veè je bilo civilnih podpornikov partizanskega gibanja. Veè kot 25.000 Slo- vencev je bilo v protikomunistiènih enotah. Za `rtvami so ostali stotisoèi `alujoèih staršev, vdov, sirot, stotisoèi zaplemb in premo`enj- skih škod … "- Komunistièna partija Slovenije je imela za svoj cilj izpeljavo boljševistiène revolucije. Stranka, ki je pred 2. svetovno vojno štela oko- li tisoè èlanov in nekaj tisoè èlanov komuni- stiène mladine in simpatizerjev, je zaèela svoj pohod na oblast po nemškem napadu na Sovjetsko zvezo. Kako brezobziren je bil ko- munistièni pohod na oblast, nam prièa dejs- tvo, da je bilo zaradi komunistiènega terorja nad Slovenci `e med vojno umorjenih verjet-   7 #     no okoli 8.000 neoboro`enih Slovencev (ci- vilistov, vojnih ujetnikov in partizanov), po vojni pa še veè kot 15.000, okupator pa v spo- padih s slovenskimi partizani med 2. svetov- no vojno ni izgubil veè kot 5.000 mo`. Obe- nem pa je bila komunistièna strategija, da so partizanske enote z manjšimi napadi nepre- stano izzivale strašno okupatorjevo mašèevanje nad civilnim prebivalstvom. Ta okupatorski teror je gnal ljudi v partizanski tabor. Obe- nem je okupator z mobilizacijo Slovencev v svoje armade povzroèil mno`ièen beg ube`ni- kov v partizanske enote. Ali kot je rekel eden slovenskih komunistov: Hitler je bil kladivar komunizma v Sloveniji. &! ! $ * $ S septembrom 1941 so komunisti razglasili vsakogar, ki bi se izven partizanskega gibanja, ki so ga vodili komunisti, upiral okupatorju, za “narodnega izdajalca”. Proti komunistiè- nemu terorju je poleti 1942 ogro`eno prebi- valstvo s sodelovanjem mešèanskega tabora in katoliške Cerkve na italijanskem okupacij- skem obmoèju zaèelo ustanavljati Vaške stra- `e, ki so potem sodelovale z italijanskim oku- patorjem. Po kapitulaciji Italije je bilo v so- delovanju z nemškim okupatorjem ustanov- ljeno Slovensko domobranstvo. Razvnela se je krvava dr`avljanska vojna. . " /&! !-  /!-  $ Komunistièna zmaga, prinesena na jugo- slovanskih in sovjetskih bajonetih, je maja 1945 spro`ila številne ofenzive v boju proti lastnemu ljudstvu. V krvavem obraèunu po 2. svetovni vojni je bilo umorjenih okoli 18.000 prebivalcev ozemlja današnje Slove- nije, okoli 20.000 jih je pobegnilo v tujino in so bili potem kot politièna emigracija obravnavani kot “narodni izdajalci”. Uprizor- jeni so bili številni politièni sodni procesi, v katerih je bilo v nekaj letih po 2. svetovni vojni obravnavanih okoli 25.000 oseb. Poleg politiènega so komunisti izvedli tudi etnièno èišèenje, iz Slovenije so pregnali oz. so pre- selili veè kot 50.000 oseb nemške in italijan- ske narodnosti. Zaèela se je razredna vojna proti zasebni lastnini – samo v letih 1945 – 1952 je bilo veè kot 27.000 zaplemb zasebne lastnine. Posebna fronta je bila fronta za ko- lektivizacijo kmetijstva. Kmete so posebej za- tirali z obveznimi oddajami in visokimi davki. Na unièenje je bila obsojena tudi katoliška Cerkev. Številne duhovnike in laike so sodili v politiènih procesih, unièevali so verske ob- jekte in prepreèevali verske obrede. -"-( Nosilec komunistiènega terorja je bila taj- na politièna policija. Ta je z neizmerno ener- gijo nadzirala in tudi sama ustvarjala notranje in zunanje sovra`nike. V sistemu dosjejev se je, bodisi kot nadzorniki bodisi kot nadzo- rovani, znašlo skoraj vse odraslo prebivalstvo Slovenije. " 0& -   -  1 Èe je rasizem to, da si nekdo na osnovi svoje izmišljene veèvrednosti pripiše posebne zasluge in privilegije, potem imamo tudi v primeru slovenskega komunistiènega kozmo- sa opraviti z znaèilnim rasistiènim sistemom. Ali drugaèe reèeno: umišljenja mogoènost, prenapihnjenost partijsko-partizanskega fan- tazijskega sveta je nujno zahtevala strašne ̀ rtve pri tistih, na katere so tekli patološki izcedki la`nivega samoljubja oblastne elite. Komunistièni sistem ohranjanja in razvi- janja revolucionarnih izroèil je bil kvazireli- gijski temeljni nauk o stvarjenju partijskega sveta. Ta nauk je bil podlaga za kvazidemiur- gièno delitev ljudi na razliène polo`aje v par- tijski dru`bi. Prva delitev je bila delitev na partijsko privilegirani in partijsko diskrimi-  # 7 #     nirani del. Partija si je vzela vlogo boga. Mrtve in `ive je razdelila v partijska nebesa in par- tijski pekel oz. v kastne razrede v razponu od slavljenih “narodnih herojev” do zanièevanih “narodnih izdajalcev”. Leta 1945 so v popisu vojne škode svojci lahko še prijavljali vse `rtve in škode. Do leta 1950 pa so bili opravljeni popisi `rtev, ki jih je vodila Zveza zdru`enj borcev. V njih ljudi, ki so jih usmrtili partizani oz. so padli v spo- padih s partizani, padlih mobilizirancev v okupatorske armade in še nekaterih kategorij `rtev (veèina `rtev bombandiranj, padli vo- jaki jugoslovanske vojske v aprilski vojni 1941, nekatere `rtve vojnih nesreè ...), ni bilo veè. Ta delitev mrtvih je imela usodne po- sledice za svet `ivih. Seznami „naših“ mr- tvih so doloèali tisti del sveta `alujoèih so- rodnikov, staršev, vdov in sirot, ki jih je partijska oblast priznala za „naše“ ter jim dodelila ustrezne rente, podpore in odprla mo`nosti za šolanje in napredovanje. So- rodniki mrtvih, ki so se znašli v partijskem peklu, so bili zanièevani in diskriminirani. Tako je bila delitev mrtvih na „naše“ in „va- še“ osnova za razdelitev sveta `ivih na „na- še“ in „vaše“. Partijska dru`ba, katere no- silno geslo je bilo „bratstvo in enotnost“, je bila od vsega zaèetka dru`ba, ki je bila razdeljena, ne sicer po prejšnjih kapitali- stiènih razrednih delitvah, ampak v kaste. To kastno razlikovanje je bilo temeljni me- hanizem za obvladovanje dru`be, saj je bila naloga partijsko priviligiranega dela, da vla- da partijsko zatiranim. Osnovna delitev dru`be na del, ki so ga materialno in tudi drugaèe favorizirale po- deljene rente (delitev vojnega plena), je bil opravljen v 60. letih 20. stoletja. Poleg raz- novrstnih borèevskih statusov in privilegijev pa je bila stalnica razlikovanja èlanstvo v Ko- munistièni partiji oz. Zvezi komunistov. Ko- munisti so bili kot ljudje posebnega kova do- loèeni za vodilne polo`aje in u`ivanje razliè- nih bonitet (roka roko umije, zveze in poz- nanstva). Matematika te slovenske partijsko rasistiène krjaveljšèine je razmeroma brutalna. Nekaj stotisoè èlanov Zveze zdru`enj borcev, Komunistiène partije oz. Zveze komunistov in mnogi njihovi svojci so pripadali partijsko privilegirani drušèini. Na nasprotni strani je grešnega kozla, ki je vzdr`eval la`no samopodobo partijske vsemogoènosti, igralo podobno število lju- di. Nekaj stotisoè je bilo pripadnikov o`- jega jedra in dru`inskih èlanov temeljnih diskriminiranih kategorij: sorodniki veè kot 40.000 zamolèanih vojnih `rtev, duhovšèina in vidnejši katoliški laiki, mešèani, plemstvo, kmeèki posestniki in drugi. +!  1( -! V Sloveniji so stranke, ki so se razvile iz politiènega korpusa druge Jugoslavije, z izi- granim nacionalistiènim adutom ostale pri oblastnem koritu tudi po letu 1990, ali poe- nostavljeno reèeno: komunisti so nacionali- stiènega aduta izigrali tako v drugi svetovni vojni kot tudi v slovenskem osamosvojitve- nem projektu in v junijski vojni leta 1991. Èe je v enopartijskem modelu to izigravanje par- tijskega nacionalizma trajalo 45 let, se lahko vprašamo, koliko èasa se bo dalo igrati na to karto v parlamentarni demokraciji. Vodilni boljševiki in njihovi dedièi so si zastavili predvsem dve nalogi: da nobeden od komunistiènih zloèincev ne bi bil obsojen pred sodišèem zaradi zloèinov, ki ne zastarajo, in da bi pohod partije na oblast med 2. sve- tovno vojno predstavili kot “narodnoosvobo- dilno gibanje”. Èeprav policija in to`ilstvo intenzivno zbi- rata dokaze predvsem o mno`iènih pobijanjih ljudi po 2. svetovni vojni, še nista uspeli ni- kogar spraviti pred sodišèe. Vendar pa se je nabralo toliko zgodovinskih dokazov, da mit o “narodnoosvobodilnem gibanju” dobiva svojo sodbo pred sodišèem zgodovine. Za-   7 #     molèanim `rtvam svojci postavljajo spome- nike, dr`avne komisije in civilna dru`ba od- kriva nova in nova zamolèana grobišèa `rtev komunistiènega terorja. Svoje dolgove do komunistiène predhod- nice slovenska dr`ava poravnava poèasi. Zakon o denacionalizaciji se le poèasi uresnièuje, za- kona o `rtvah vojnega nasilja in o popravi kri- vic še vedno ne upoštevata `rtev partijskega terorja med drugo svetovno vojno in njiho- vih svojcev, pa tudi sicer se ta zakonodaja ure- snièuje s številnimi ovirami s strani dedièev sistema ohranjanja in razvijanja revolucionar- nih izroèil. Slovensko spravno razmišljanje in delova- nje ima bogato izroèilo, veliko posejanih se- men je obrodilo sad. Po drugi strani pa ni mogoèe prav natanèno povedati, koliko so utemeljene tiste domneve, po katerih spravne misli in obredi pravzaprav niso potrebni, saj so se ljudje `e zdravorazumsko zbogali med seboj.4 Upam pa si trditi, da tisti, ki poudar- jajo, da spravljanje ni potrebno, skušajo po- mesti zgodovinske travme pod preprogo. Spravni proces je dogajanje, v katerem prav gotovo no moremo prièakovati “umiri- tve” in “pozabe”, ki bi prekrila kritièno pre- sojo zgodovine v okvirih dose`ene stopnje ci- vilizacijskega razvoja in ki bi se skušala izog- niti kesanju in odpušèanju. 2"-&! Jo`e De`man v zadnjih letih v študijskem kro`ku Moè pre`ivetja dela s skupino sirot, ki jim je partizansko gibanje pobilo ali oèeta, ali oba starša ali veè dru`inskih èlanov. Posebno pozornost posveèa travmatskim posledicam zgodovinskih tragedij (posttravmatska stresna motnja, `alovanjska motnja) in njihovemu preseganju. Z nastopom èlanov v dokumen- tarnem filmu Jo`eta Mo`ine (januar 2004) je kro`ek do`ivel veliko javno pozornost v Sloveniji in med Slovenci po svetu. Jeseni 1994 so èlani kro`ka vlo`ili tudi ustavno pobudo za spre- membo zakonov o `rtvah vojnega nasilja in popravi krivic, ki se ji je pridru`ilo `e veè kot sto pobudnikov. Jo`e De`man je usode èlanov kro`ka s spremno študijo o posledicah oku`be slovenske dru`be z avantgardnim sovraštvom in komunistiènim rasizmom ter mo`nostim za ozdravitev objavil v knjigi Moè pre`ivetja – sprava z umorjenimi starši. .- Dogajanje v Sloveniji se izredno hitro razvija. Odmevni dogodki se prelivajo eden èez drugega. Policija, ki je nekoè šèitila par- tijske zloèince, je ovadila nekdanjega pred- sednika jugoslovanske vlade in enega glav- nih nosilcev politike partijskega dr`avnega terorizma v prvih povojnih letih. Tisoèi lju- di so si ob tej spremembi, ko dr`ava prega- nja zloèince in s tem šèiti `rtve, oddahnili. Velike spremembe naj ilustriram s primerom `enske, ki si je pred letom dni komaj upala spregovoriti o usodi oèeta, ki so ji ga umorili partizani med 2. svetovno vojno. Ko me je pred èasom poklicala, mi je povedala, da bo šla o oèetovi usodi vprašat partizana, za ka- terega meni, da je bil prisoten pri umoru nje- nega oèeta. Ta vedenjska sprememba dobro ilustrira, kako se spreminjajo razmerja med ljudmi. Pa ne na osnovi sile in prisile, am- pak na osnovi spraševanja vesti in vrnitve slovenske dru`be in dr`ave k temeljnim ci- vilizacijskim naèelom. To temeljno spre- membo ilustrirajo tudi mnogi drugi medij- ski in strokovni dogodki, ki nam prièajo o veliki spremembi. Vse to brstenje nas vabi k sodelovanju in obèudovanju. 1. Jo`e Puènik, Breme preteklosti Nova revija 136- 137, 1993.. 2. Jo`e De`man, Zvestoba in upor, Dru`ina, 8. maja 2005. 3. Slovenska spravna politika?, Zvon, november 2004. 4. Prav gotovo niso dovolj javno predstavljena nešteta spravna dejanja med ljudmi, v dru`inah, v soseskah in skupnostih.