SLOVENEC Političen list za slovenski narod. Po pošti prejeman velja: Za celo leto predplačan 15 gld., za pol leta 8 gld., za četrt leta 4 gld., ca jeden mesec 1 gld. 40 kr. V administraciji prejeman velja: Za celo leto 12 gld., za pol leta 6 gld., za četrt leta 3 gld., za jeden mesec 1 gld. V Ljubljani na dom pošiljan velja 1 gld. 20 kr. več na leto. Posamne Številke po 7 kr. Naročnino in oznanila (in ser a te) viprejema upravniStvo in ekspedleija |v ,,Katol. TIskarni", Vodnikove ulice St. 2. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma ne vsprejemajo. Vredništvo je v SemenlSkih ulicah St. 2, I., 17. Izhaja vsak dan, izvzemSi nedelje in praznike, ob pol 6 uri popoldne. Štev. V Ljubljani, v četrtek 5. julija 1894. Letnils: XXII. Praznik sv. Cirila in Metoda. Vi veste, kako sta zaslužna za Slovane vaSa sveta očeta v veri Ciril in Metod ... Po njunih krepostih in njunem delovanju je večina rodov vašega debla prejela omiko, in zveličanje. Apostoljsko pismo Leona XIII. S posebno hvalo omenja Leon XIII. v zadnjem svojem apostolskem pismu blagovestnikov slovanskih sv. Cirila in Metoda, vzlasti zato, ker sta s svojimi plemenitimi krepostmi in svojim apostoljskim delovanjem priborila in vtrdila pri večini slovanskih rodov krščansko vero in krščansko omiko ter s tem omogočila tudi Slovanom, da so se pridružili kulturnim narodom. S posebno hvaležnostjo se moramo spominjati pa tudi mi katoliški Slovani sv. Cirila in Metoda vzlasti danes ob nju častitem godu. Bolj nego kedaj se nam uprav ta spominski dan oživlja spomin na blagonosno življenje in delovanje sv. blagovestnikov naših v devetem stoletju. Kako vzorno in brezmadežno sta živela v svoji mladosti, kako skrbno se pripravljala za svoj poklic, kako goreče se oklenila svojega posla, dasi je bil združen z neizmernimi težavami. Od vzhoda sta donesla luč katoliške vere Slovanom na zahod, s potom svojim in s svojo krvjo sta močila slovansko zemljo, da se je na njej tem bujneje razvijala rast katoliškega življenja, katero je pospeševala tako čudovita milost božja. Kakor čarobni sčn stopa nam pred oči mogočno kraljestvo Svatoplukovo, s srdom napolni nas vrag domače nesloge in sovražnega tujstva, ki je veliko-moravskemn kraljestvu skopal tako zgodnji grob. Krasno se nam kaže udanost in ljubezen svetih bratov do rimske cerkve in do njenega poglavarja papeža. Ondi sta spoznavala svojo vero, ondi sta našla zavetja in pomoči Vse to nam živo slika današnji dan in vse to nam kaže sveta brata v čarobnem, nebeškem blesku. Podoba ta k posnemanju nas sili . . . Posebe zdi se nam vredno omenjati, da uprav sedaj v naših časih hoče previdnost božja vrniti vzhodu, kar je dal zahodu slovanskemu pred 900 leti. Veliki Leon XIII. goji in pospešuje na vse strani misel zjedinjenja vseh Slovanov v katoliški cerkvi. Tej veliki misli daj Bog tudi tako velikih po-speševateljev, kakor je Leon XIII. Katoliški Slovani pa skrbimo, da s katoliškim delovanjem in življenjem pospešujemo to neizmerno važno nalogo. Bodimo najprej katoliški Slovani med seboj jedini v načelih katoliške vere, jedini v delovanju in življenju po teh načelih. To bo najlepši vzgled in najmamljivejše vabilo za ločene brate, da se čim preje povrnejo v naročaj materi svoji, katoliški cerkvi. Tako se zgodi na priprošnjo svetega Cirila in Metoda! Šolske razmere v Istri. (Izviren dopis.) Iz Pazi na, začetkom julija. Castitim prijateljem cenjenega Vašega lista so žalostne razmere Slovencev i Hrvatov istrskih iz raznih dopisov i člankov precej dobro poznane. Vendar bi utegnilo prijatelje naše po Širni domovini slovenski zanimati, ako jih opozorim na šolsko novelo znanega neizprosnega slavjanifoba dr. Constan-tinija. Omenjeni odvetnik i bivši poslanec kupčijske zbornice predložil je lani v deželnem zboru pre-membo deželnega šolskega zakona dne 3. novembra leta 1874. § 9. te postave se glasi: Poučevanje obligatnih predmetov v javnih ljudskih šolah je brezplačno. Odpravlja se u vedenje vsakoršne šolnine. Večina istrskega sabora pa je sprejela načrt postave Constantini, koja nalaga vsem otrokom šolskim brez razlike spola šolnino i to vsakoletno od pet kron, koje ima občina vsako polletje anteci-patno pobirati i dostavljati deželnemu šolskemu zakladu. Vsakemu poznavalcu naših razmer je na prvi pogled jasno, komu na kvar se je ta načrt sprejel i priporočal Nj. Veličanstvu na potrjenje. Ze sedaj gotovo v nobeni kronovini avstrijski se narodne šole tako slabo ne pohajajo, kakor v Istri. Ako pa gori omenjeni postavni načrt postane veljaven, potem pa lahko šolska poslopja mej Slovani v Istri kar zapro. Kmet naš ni davkov ne more plačevati, vrhu tega tlačijo ga Krnjeli z židovskimi obrestmi, a sedaj naj pa še od vsacega šolarja plača po pet kron na leto. Gospod Constantini I dobro poznamo vašo namero. Dosti slabega ste že storili našim kmetom; sedaj jim hočete še ljudske šole zapreti. Samo zato, da bi istrski Slovau ostal nereden, češ, potem ga ložje rabimo za svoje namene v političuih i gospodarskih vprašanjih. Ni se tedaj čuditi, da je glasoviti ta načrt zbudil mej zavednimi rodoljubi veliko nevoljo. Da, še celo neke italijanske kmetske občine protestovale so. Do sedaj je šole vzdrževala cela dežela z nametkom na direktne davke. In to je bilo pošteno! V prihodnje plačeval bode težak, koji v znoju svojega obraza služi sebi i svojim hruh, prav tako od vsacega učenca po 5 kron, kakor bogataš, koji živi od oderuških obrestij. Pri tej priliki pokazal se je glavar pazinski Schvvarz zopet v pravi luči. Občina žminjska hotela je v svoji sednici dne 28. maja t. 1. tudi pro-testovati proti nameravanej postavi, oziroma prositi vlado, da naj ne pošlje je na potrjenje Njeg. Veličanstvu. Da si g. Schvvarza tedaj, ko ga želiš, gotovo ni v občini, pripeljal se je k gori omenjeni sednici i nagovarjal ljudi tako dolgo, da se je sklenilo preiti na dnevni red, oziroma na predlog, da se protestuje proti novemu zakonu. Pri tem se je posluževal z vso svojo zgovornostjo vsakeršnih sredstev, da je le nevedne zastopnike dobil za se. Vpra- LISTEK BrezbožniM so slabi domoljubi. (V »Vlasti« napisal Pohunek.) Ali more nevera domovini koristiti, ali more iz nevere izrasti prava ljubezen do domovine, ljubezen, katera vzbuja k plemenitim delom, ljubezen, katera je vedno pripravljeua žrtvovati se za domovino in katera se ne obotavlja i življenje dati, če potreba zapoveduje ? Mislim, da bo vsak odgovoril, da se to komaj more zgoditi, ker k takim plemenitim delom je treba moči, velike moči, te pa nevera podati ne more, ker je sama na sebi slabost. Vemo jako dobro, da se neverci radi nazivljajo »močne duhove", a verjeti tega ne moremo, pravimo pa z besedami Lammenaisa: »Ce mora biti človek čednosten in srčen, da bi bil pobožen, je treba samo strasti in torej slabosti, da bi bil ne-verec, ker se srce nagiblje na ono stran z vso težo svoje pokvarjenosti." (Essai sur 1'indiff.) Kaj bi neverce sploh moglo spodbadati, da naj darujejo svoje moči splošnemu dobremu? K več- jemu se morda nadejajo dobička ali vsaj hvale in slave. Kdor pa iz teh vzrokov daruje svoje moči človeštvu, ta služi prav za prav sebi, in če kmalu ne dobi tega, česar si je želel, ne dobi za svoje delovanje pravega vzroka in — omahne! Ali ga bode morda naudušila k velikim delom vsaj nada, da bo njegovo ime slavno v bodočnosti? A ta nada je prvič jako nezvesta, drugič pa se lahko in rado pozabi, kar je že minulo in česar nimajo ljudje vedno pred očmi; zato trpi slava, če tudi jo človek res dobi, jako malo časa. Ali se ni pritoževal Gothe: »O kako je minljiv človek, da tudi tam, kjer ima varnost svojega bitja — — v spominu, v duši svojih dragih, da tudi tam mora ugasniti in to — kmalu!" Res, kmalu, tako da bi velika večina tudi teh, katerih pri pogrebu so tekle obilne solze, mogla reči z Lenauom: „Bei Slerbetages Wiederkehr Befeuchtet sich keiu Auge mehr.« A za tako ne samo negotovost, ampak tudi kratko slavo bi hotel neverec prinašati duševne in gmotne daritve? Da bi takšno slavo dobil, bi hotel dati v poštenem boju za domovino — svoje življenje? Razpor, ki se rodi v takem kritičnem trenotju za neverce, slika po našem skromnem presojevanju dovolj dobro Young pišoč: »Kam greš, pogumen?" Branit domovino!" Da, če si prepričan o tem, da si neumrjoč, lahko nasprotuješ smrti, ker vel, da te ne more uničiti. Če pa izgubiš s tem svojim življenjem vse, smili se mi tvoja srčnost. Vrni se in živi — seveda bodo dejali, da si strahotepec — ali bodi tako nespameten in umri. Pusti domovino, naj pogine, in glej, da se le ti sam ohraniš! — A ukazuje domovina in kralj moj veleva, naj umrem ! Kaj ti je mar domovina in tvoj kralj? Ce nimaš neumrioče duše, pazi, da svoje življenje ohraniš, dokler le moreš!" (Tožbe, noč 7.) Taki glasovi morda odmevajo v srcu neverca, če ima za domovino žrtvovati življenje. Ali ga bo morda k tej žrtvi nauduševala nada nevenljive slave, nada, da bode živel v spominu hvaležnih potomcev? — Tu pa moramo zopet reči, da je že Horac pel: »Ze pred Agamemnonom je bilo na svetu veliko srčnih; vse pa krije dolga noč pozabljeuja." Mon-taigne pa je napisal: „Koliko krepkih je pokopano v posameznih bojih?! Med toliko t u n a j s k a borza. Dn6 5. julija. Papirna renta 5%, 16% davka . . Srebrna renta 5%, 16* davka . . Zlato renta 4*, davka prosta . . . avstrijska kronina renta, 200 kron Akeije avstro-ogerske banke, 600 gld. Kreditne akeije. 160 gld...... Lendon, 10 funtov stri...... Napoleondor (20 fr.)...... Cesarski cekini ........ I 98 gld. 05 kr. 98 121 96 1001 351 125 9 5 61 85 05 10 35 97 92 42'/, Dni 4. julija. Ogerska zlata renta 4% . . 120 irld. 70 kr. Ogerska kronina renta 4%, 200 kron . 95 05 „ 4* državne srečke 1. 1854., 250 gld. . . 147 . — . 5* državne srečke 1. 1860.. 100 gld. .158 — „ Državne srečke 1. 1864., 100 gld..........197 . 50 . Zastavna pisma avstr. osr.zem. kred. banke 4% 98 „ 60 „ 4 It kranjsko deželno posojilo.....97 „ 10 „ Kreditne srečke. 100 gld. ...... 196 . — „ St. Genois srečke. 40 gld.......70 „ — „ srečke dunajske parobrodne družbe — trld Avstr. rudečega križa srečke. 10 *ld 18 Rudolfove srečke. 10 gld. 22 Salmove srečke. 40 gid. 70 VValdsteinove srečke 20 gid. 49 Ljubljanske srečke . 24 Akcije angio-avatrijske banKe. 200 gld J55 Akeije Ferdinandove sev. želez. 1000 «1 v. v. 3030 Akoije južne železni«« 200 gld ar 104 Papirnih rubeiiev 100 1^4 ki 40 50 25 65 75 25 _j^^j^^^^^^^^^^^^^MM^MMM^M^MBM^MM^MMMiMMMBMMMBMmMillfilll1 il 'Milili.....i....... b &T Nakup in prodaja TEBS f vsakovrstnih drfcavnih papirjev, srečk, denarjev itd. i Zavarovanje za zgube pri irebanjlh, pri izžrebanju » najmanjšeza dobitku. 1? K ■ lantna izvršitev naročil na borzi. Menjarnična delniška družba „11 E R C U K" Vfollzeili it. 10 Dunaj, liriahilferstrasie 74 B. Pojasnila v vseli gospodarskih in finančnih stvareh, 1 potem o kursmh vrednostih vseh spekulacijskih vrednostnih 1 papirjev in vestni svili za dosego koiiKor je mogoče visooegs 1 obrestovani* pri popolni varnosti t pf naloženih (r 1 u v n i o. f Isdajateli : Dr. Ivan Jaaežtt. Odgovorni vrednik: Andrej Kalan. Tisk Ka,toiišlti> !'i«lwv,J v !,mhli*n