Obrazi iz odgojilne povestnice pri paganih. Konfnclj. CDalje.) Jezik in pisanje sta poglavitna predmeta pri podučevanji na Kitajskem, ker sta zeld težka. V njih jeziku glas sicer pove, kaj beseda pomeni, a ne pove, kako se zapopadki nauašajo eden na druzega; to pove bistveno le mesto, na ktereni je beseda v stavku, in naglas. Jezik je le iz enozložnih besedi, ktere se začpnjajo s soglasnikom in se končujejo s samoglasnikom. Verst soglasnikov nimajo, nekterih soglasnikov tudi ne, kakor r, d in b. Vsega skupaj iniajo 480 vez za glasove; pomnožujejo jih sicer, ker jih razno naglašajo ali povdarjajo ; vendar iniajo le malo bpsedi. Celota še le pove, kaj poineni beseda; vsaki zlog ima prav različne pomene. Čerkopisja tpdaj nimajo; njih pismenost je bila od začetka zgolj pisarija s podobami (Bilderschrift); za vsaki pomen je bilo drugačno znamenje; zato se (udi lahko spozna, kako človek kakošno njih pisanj razume, pa jih vendar dobro brati ne more. Znaiuenjev za pisanje je 50.000, ki se stavljajo eden pod drugega; so pa le znamenja ali zgolj podobe, tedaj znamki za glas in pomen ob enem; ali pa znamenja za pismo, to je, takošni znamki, ki so sostavljeni iz znainka za glas in iz znamka za pomen; pervo znamenje je tako različnpga pomena, da se niore dodjati še drugo znamenje; in potein še le je zapnpadek določen. Besedne plpmena niso ločene; oblikoslovja nimajo; slovnica jim je nauk od stavkoslovja; spol, število in sklon naznanjajo z nekterimi samostavniki; djavno in terpno podobo pa razločujejo le iz postavljanja. Xaj še nekaj povemo od vere pri Kitajcih. Ljudstvo se derži Budaisma ali vere Foh-a, tako namreč imenujpjo Kitajci indiškega Buddha. Po tej vpri je od vpkomaj prostor, kteri je poln tvorin za svetove, v tih se narpjajo in zginjajo svetovi po neprpmakljivih postavah. Iz tega prostora je postal med strašnim viharjem po združenji atomov iz vode današnji svet; oživlja ga duh, ki se na svetu razodeva v brezštevilnih podobah, sam za se pa ostane vekomaj miren, in se ne mesa med vlado sveta; kajti določena je po nepremakljivi osodi. Človek pa more ravnati po svoji prosti volji, in sojen bo po svojih delih. Velika druhal svečenikov (boncev) opravlja službo božjo prav sijajno z daritvami in svpčanostimi; sprc se pa to np prijemljp. Učeni se deržp nrave Konfucijeve. Kitajsko je dežpla, v kteri je vse duševno izobraženje zaostalo, in se ne gane naprej. Prebivavci so že davno dosegli višjo stopnjo izobraženosti, in so v marskterih umetnostih druge narode prekosili. Svila, tuš in čaj se dobiva tam od nekdaj. Zgodaj so že poznali tiskarstvo, imeli so strelni prali. porcelan, kompas, koledar in izverstne pisavne orodja veliko poprej od prebivavcpv v zahodu. Niso pa napredovali. 0šabnost njim lastna, samoderžtvo, ločenje, ktero pospp.šiije jezik in pismenost, zavira napredovanjp. Samodpržna vlada na Kitajskpm ni sicer