• * Subscription lor U-mted States (except Chicago) per year $3-oo, for Europe $3.-50. For City of Chi. US I ZA SLOVENSKI NAROD + GESLO + ZA RESNICO IN PRAVICO STEV. (No.) 130. CHICAGO, ILL., SOBOTA, 4. NO VEMBRA—SATURDAY, NOVEMBER, 4. 1922. LETO (VoL) VIZI TURKI SE PRIPRAVLJAJO ZA MIROVNO KONFERENCO. ČUDEN SLUČAJ. Na Dunaju je ozdravel v norišnici človek, ki je znorel že pred več Istned Paša kot 10 leti. Ko je znorel in prišel RAZNE NOVICE. FAŠISTI NASTOPAJO PROTI KOMUNISTOM. Rim, 3. nov. — Fašisti v Italiji so pri-, čeli proizvajati resne patrijotične korake; proti komunistom. Vsakemu, ki se jim C ar igran. 3. nov. - se je danes poslovil od Angorske v norišnico je imel 5 tisoč kron v vlade in se podal v Smirno, odkoder zlatu. To je ravnateljstvo norišnice! količkaj sumljiv, da je komunist, ga bo v kratkem odplul v Italijo in od- spravilo v pisarni. Ko ie človek oz- tam v Luasanne v Švico, kjer se bo dravil in ozdravljen odhajal iz no- vršila mirovna konferenca med Gr- rišnice. dali so mu teh 5 tisoč kron ki, Turki in zavezniki glede bližnje- nazaj. Toda človek je zahteval, da bi ga vshoda. , mu dali mesto zlata, papir. Dotični SPOMINI O REV. JOS. TOMŠIČU. (Napisal Rev. M. J. Golob.) 'ui ivuii\.ivaj suiiiijiv, tia je rvuiii uiiisi, vjamejo, obrijcjo po obrazu če je pora-; ščen in mu naslikajo na obraz italijan-' sko zastavo. BOLJŠEVIŠKEGA ZASTOPNIKA PRETEPLI. Rim. 3. nov. — Glasom vesti iz Rima, Turška zbornica v Angori je baje ravnatelj mu je pa seveda odštel več; so se mlajši fašisti zbrali pred stanova- podelila Ismet Paši turškemu zuna- stotisoč kron. njemu ministru polno moč. da zasto-j -Kaj je to?" vpraša začuden bol-pa uradno Turčijo s svojo delegaci- nik, ki ni prav nič vedel o svetovni jo v Luasanne. vojski in sedanji vrednosti denarja. Pri slovesu od zbornice je Ismet "To je vaš denar?" odgovori u-Paša govoril: "Mi imamo danes naj- radnik. močnejšo armado! v Evropi. Naša <«Moj jaško ekserciranje, imajo pus MOŽGANOM. Kaj je bolje za možgani velik zaj- do kristjanstva. Besede Ismet Pa- tre^ majhen? še značijo, da Turki ne bodo odjen- -- odstotkov amerikanskih zdrav-jal, od svojih zahtev. nikov se je izjavi,() za to fJa je boJj I urski nacionalisti so dosegli dru- dravo za možgatle) ako je človek go važno zmago pri zaveznikih. Ca- velik zajtrek> majhen obed in večjo r,grajska izmišljena vlaoa. ki teme- večerjo. Kakor znano vsi amerik; I Iji na temeljih reakcije je skušalaf ski "businessmani" imajo in zjutraj priti na mirovno konferenco, toda ve,ik zajtrek> za opoldne le kratek _ nacionalisti so zagrozil, zaveznikom, "lunch" (malca). in dobra večerja, pa pravijo, da jim to zelo služi celi dan pri njih napornem duševnem delu. da jih ne bo na konferenco, ako do volijo izmišljeni vladi na konferenco. Velika večina turškega prebival stva soglaša z nacionalisti vsledtega so njih voditelji prepričanja, da so -o- SIBA ZA POREDNE DEČKE. V Londonu je policijski komisar ke in so. kot redni vojaki. KONFERENCA ZA PREKLIC VOJNEGA DOLGA. Pariz. 3. nov. — Kvropejski finančni strokovnjaki se bavijo z vprašanjem, kako naj hi se prišlo do kompromisa za preklic vojnega dolga. Evropa ne bo nikdar finančno ozdravela, ker njeni dolgovi so preveliki. Y kratkem namera' iijo sklicati mednarodno konferenco glede tega vprašanja. -o-- ITALIJANSKI POSLANIK V PARIZU RESIGNIRAL. Pariz. 3. nov. — Italijanski poslanik Sforsa v Parizu je poslal sedanji vladi v Rim svojo resignacijo. Sforsa se boji. da bi ne mogel ustrezati fašistom, ki so sedaj na vladnem krmilu v Italiji. o edino nacionalisti upravičeni zasto- oickson priporočil šibo za mlado- TRGOVEC S ŽENSKAMI OBSOJEN i.___• 1 _ _ • ^_____ ___ 1_ ____C___1 i XT A . ^ T I?T deželi in sosednji Štajerski. Njegov viti za kandidata za predsedniško-oče, istega imena, je hodil na del > mesto Združenih Držav? Samo za-v takozvane "glažute" (Glasshuette) radi Metodistovskega, fanatizma, kakor so tedaj obstajale ob severni kar je tudi governer Allen. Kakor steni Pohorja v bližini slikovitega Pred leti v New Yorku, ko je bil trga Ruše in pa v okolici Zelenega Glinn kandidat za govemerja in so travnika in Kotlje (danes Wies und ravno metodisti zagnali strašen krik Koeflach) nedaleč Nemškega Pod- Proti njemu, ker je bil kandidat čtrtka (Deutsch Landsberg). praktičen katoličan, tako bi se zgo- Ker ni nikdo prerok v svoji do- diI° z vsakim katoliškim kandida-movini. kakor je pokojni gospod več- t0m" Zat° naj* Soverner Allen kliče krat rekel, se je odločil vstopiti v sramotno na sebe na s™je ver-centralno semenišče v Gorici kot ho- Ske tovarise- "Jaz katolik." je go sloveč za Tržaško škofijo, kjer je dejaK "sem Metodist prostozi-bil 1891. posvečen v duhovnika. dar 33' stopnje in Vitez T^P1^ Koliko let je bil v dušnem pa- ~ Seveda to pa razloži n'^ov za~ pati turške interese na konfenrenci. letne hudodeice. »jaz seni proti te_ mu. da bi se mladoletne zločince za VLAKA TRČILA; 13 UBITIH. Chatelelaudern. Francija, 3. nov. — Na progi Pariz-Brest sta danes trčila eks-presni in tovorni vlak. Pri nesreči je bilo 13 oseb ubitih in mnogo poškodovanih. NAZNANILO. Chicago, 111. — Prihodnjo nedeljo dne 5. novembra točno ob pol 2. uri popoldne se vrši redna mesečna seja Slovenske Podporne družbe sv. Mohorja, v cerkveni dvorani sv. Štefana. Vsi člani so prošeni, da se te seje polnoštevilno udeležež ker piralo po ječah. Priporočam pa, da se jih kaznuje s šibo tako. da bodo pomnili celo svoje življenje." VABILO ZA NA JAVNI SHOD! Chicago, 111. — Slovenski demokratični klub vabi tem potom vse Slovenske volilce in volilke na javni shod. ki se bo vršil prihodnpi pondeljek dne 6. novembra točno ob 8. uri zvečer v dvorani sv. Štefana na 22nd Place in Lincoln Street. NA 40 LET. Muskegon, Mieh_. 3. nov. — Raymond Rv^en Wilson, obdolženi trgovec s žen-j skami. je bil danes obsojen od porote na io let ječe. Wilson je star 41 let in ima veliko sličnih zločinov na svoji vesti. ^^ «■ j«. * uusncm \m- ... stirstvu doma in fcedaj je prišel viSlepljCn fanatizem- ~ Radovedni Ameriko, mi ni natanko znano. — Smo' kaj bodo rekh na to tisoči ka~ Znano mi je. da je prišel v Ameriko na poziv pokojnega škofa Rt. Rev. Stariha. V njegovi škofiji Lead, S. D. je bil približno eno leto kot hrvatski župnik. Ostro podnebje se-verozapada ni prijalo njegovi neravno močni in trdni konstituciji. Zato se je odzval pozivu slovenskih rojakov v Forest City, Pa., ki so ravno takrat začeli snovati svojo slovensko tolikov, ki so glasovali za tega moža, in kaj Kolumbovi Vitezi, da jih je ta mož vrgel s Klani v eno vrečo. — Mr. Alle-nej. Vas naj bo sram, vas, da morete tako neumno govoriti, kajti od kakega governerja bi pričakovali nekoliko več razuma. -? -o- VELIK PRIDELEK KROMPIRJA. Grafton. N. D. — V tukajšnem Walsb , County-u je letošnji pridelek krompirja župnijo sv. Jožefa. Z vnemo se je dosegel rekord vseh let. Letošnji pride- CDalie na 4. strani) ilek ra"unajona 35 odstotkov višje, kot - 'J I lansko leto. POMANJKANJE ŽELEZNIŠKIH VOZ OGROŽA PROMET. Washington, D. C.. 3. nov. — Trgovski tajnik Hoover izjavlja, da ie prometi Zdr. Drž. zelo ogrožan radi velikega pomanjkanja železniških vozov. Zlasti to občutijo farmarji in trgovc" z lesom. ************ 4.4.* KOLEDAR 'AVE MARIA" za leto 1923. je krasna knjiga. Vsebuje 256 Vsak. volivc in volilka naj pride na dnevnem redu je več važnih stva- na ta shod, da prouči na predvečer j volitev kandidate, za katere bo na- Strani. Koledar dobite pri Io-Tudi so prošeni vsi člani in člani- jslednji dan volil(a). Tu se ne gre, kalnemu Zastopniku, ali pa pi" ce, da malo poagitirajo za nove čla- da boš moral potem ravno demokra- Šite na naše Upravništvo. Ro-*e in članice med svojimi prijatelji ta voliti, ampak pridi pravimo, sain znanci. Družba sv. Mohorja nudi mo k razmotrivanju, da boš videl vsakemu najlepše pogoje v vseh j- in proučil s svojim lastnim razu-zirih. Zato bi moral vsak Slovenec mom', kateri kandidat v resnici za: in Slovenka pristopiti k tej koristni služi tvojega glasu na volivni dan. in potrebni podporni družbi. S bratskim pozdravom Odbor. Apeliramo tudi no žene, da pridejo v velikem številu! Demokratični klub. jaki sezite po tej krasni knjigi, dokler ne poide! Naročnino pošiljajte na: "AVE MARIA" 1849 West 22nd Street, CHICAGO, ILLINOIS. **************** DENARNE POSIUATYE. Vsem pošiljateljem denaf* .laznanjamo, da pošiljamo denar t Jugoslavijo v kronah in dinarjih, kakor tudi v ameriških dolarjih. Denar se dostavlja na najbliznjo domačo pošto prejemnika in sicer tb izvršuje "LJUDSKA POSOJILNICA V LJUBLJANI" s katero smo v zvezi. Kadar pošljete nam denar, vedno označite na navodilni listini, kako želite, da se denar odpošlje v krorrah ali ameriških dolarjih. Včerajiae cen« so bile: Italijanskim liram: 5o 100 lir lir $ 530 500 lir ................... 25.00 1000 lir ................... 50.00 Jugoslovanskim kronam: 500 — kron ..........$ 2.45 1,000 — kron ..........$ 4.75 5,000 — kron ..........$23.00 10,000 — kron ..........$45 50 Za pošiljatve v amerikanskih dolarjih smo dobili posebne cene in računamo sedaj: Od $1.00 do $25.00 računamo 40c. Od $2500 do $50.00 računamo 75c. Od $50.00 do $75 00 računamo $1.00. Od $75.00 do $100.00 računamo $1.50. Za vsa nadaljna nakazila računamo po ic in pol od vsakega dolarja. Denar pošiljamo tudi potom kabla ali brzojava. Za vsa nadaljna navodila pišite na: BANČNI ODDELEK "EDINOST" i®4§ West 32nd Street Chicago, HL B Vin EDINOST" EDINOST GLASILO SLOVENSKEGA KATOLIŠKEGA DELAVSTVA V AMERIKI. Izhaja trikrat na teden. Edinost Publishing Comoany. X&49 W. aand Street, Telephone: Canal 0098. Chicago, I1L ADVERTISING RATES ON APPLICATION. Published Three Times a Week by EDINOST PUBLISHING CO., 1849 West 22nd Street, Chicago, Illinois. Entered as second-class matter October 11, 1919, at the post office at Chicago, 111. under the Act of March 3, 1879. Dvajsetletnica slovenskega satanizma Ali je Bog, ali ga pa ni. Tretje je nemogoče. V dva tabora smo razdeljeni ljudje vsega sveta in vseh časov: * En del je. ki ne veruje v Boga. — Iz različnih vzrokov je prepričan da Ga ni, da je besedica Bog samo prazna beseda, ki ne pomenja nič. Drugi del je prepričan, da je Bog, da je najvišje Bitje, od katerega je človek odvisen popolnoma in kateremu je odgovoren za vse svoje delovanje in življenje, ki je Gospodar nebes in zemlje. * * * Prvi del. ki ne veruje v Boga, je naravno, da se zanj ne zmeni. Temu delu je vseeno, ali kdo veruje vanj ali ne. ali ga kdo časti ali ne, ali ga kdo prizna ali ne. Boga pač zanj ni, in s tem je to vprašanje zanj odpravljeno. On Boga ne ljubi in tudi ne sovraži. Kako naj ljubi ali sovraži, česar zanj ni? Drugi del veruje v Boga. Zanj ie Bog. Temu delu pa to vprašanje ni vseeno, ali je rešeno tako ali tako. Zanje je Bog, 111 tej resnici se ne c.a ogniti. Zanj pač ta Bog živi in se ga mora vpoštevati kot Boga, to ie kot najvišjega Gospodarja vsega stvarstva, toraj tudi človeka, ali recimo skratka: kot Boga. V tem delu pa najdemo čudno stvar, ki se da jako težko naravno razložiti. Kdor veruje v Boga, kaj ne, ga s tem priznava kot Boga, kot najvišjega gospodarja. Naravno bi bilo toraj. da bi ga kot takega moral tudi častiti, se ga bati, oziroma ga ljubiti. Da bi pa kdo mogel verovati v Boga, priznati ga kot Boga, pa ga sovraži, je skoraj nerazumljivo in se zdi človeku nemogoče. In vendar je tu ravno ta čudni skoraj nerazločljiv pojav v človeštvu, da Ga en del ljubi, mu služi, drugi del ga pa sovraži in se bojuje proti temu Bogu, o katerem ve in veruje, da je vsemogočen in najvišji Gospod in da je človek proti njemu samo popolnoma nezmožna stvarica brez pomena. Ta pojav pravimo je skoraj nerazumljiv. Razumeti ga moremo samo. ako posežemo globoko v verske skrivnosti in najdemo tam globoko doli v večni temi bitja, ki tudi poznajo Boga. so bili že enkrat z Njim v večni sreči, pa jih je napuh vrgel iz teli nebes, ker so se uprli temu Bogu. katerega so poznali, katerega so lju-bili, potem pa mu zaklicali svoj grdi: "N011 serviam !" — "Ne bomo ti služili." Drugače pa nikakor ne moremo razločiti tega sovraštva do Boga. * * * Tisti ljudje, ki Boga sovražijo, pravijo in trdijo sicer, da vanj ne verujejo. Toda, kateri pameten človek jim more to vrjeti? Da bi človek kaj sovražil, česar ni . . .? Je to mogoče? Da bi se boril proti nekemu, kogar ni? More biti to paten "človek? Zato je pri sovražnikih božjih, ki sovražijo Boga in se proti Njemu bojujejo, samo dvoje mogoče, ali so to norci, ali pa satani v človeškem telesu, ki priznavajo Boga, kakor ga mora priznati satan v peklu, toda ga sovražijo, ker jim je na poti kakor je porednemu in hudobnemu otroku očetova zapoved napoti, da ne more slediti svojim slabim nagonom, proti katerim ga hoče oče s temi svojimi zapovedmi zavarovatti. Sovraštvo do Boga je toraj — edini, pravi satanizem na svetu. k * * * Ta žalostni pojav se je v zgodovini človeškega rodu pojavljal naprej in naprej. Človeško srce. ko enkrat popolnoma propade v strasti, postane satansko, iz človeka postane satan. In taka srca so potem vedno iskala duška, da so pokazala svoj srd. svojo strašno trmo do tega Boga. In to so eefini pravi in največji reveži na svetu, to so najbolj nesrečna in najbolj pomilovanja vredna bitja pod solncem. » * * * Tak žalosten satanizem se je pojavil tudi med nami ameriškimi Slovenci. Našel se je mož, ki je propadel sam, čegar srce je osatanelo, k» je bil od svoje dobre nesrečne mamice doma v starem kraju dobro pod--učen o tem svojem dobrem Bogu, ki* ga je toraj dobro poznal, ki je toraj veroval vanj, pa--ga je sovražil. Zakaj in kako je prišlo pri tem nesrečnem človeku do tega, mi ne vemo. Poznamo in s žalostjo gledamo samo posledice tega njegovega sovraštva. Kakor nekdaj Lucifer v nebu, tatko je tudi on med ameriškimi Slovenci pred dvajsetimi leti dvignil visoko zastavo hudičevo in zaklical, kakor nekdaj satan svojemu Bogu: "Non serviam !" — "Ne bom ti služil!" In začel je izdajati list, dal mu napis, kakor Lucifer svoji zastavi — napis svobode od Boga, to je upora do tega Boga, do katerega se je čutil vezanega, kakor dete na svojega očeta. Ga brcnil od sebe in mu napovedal boj. Kakor verni Volter, je tudi on napovedal temu sovražnemu vendar priznanemu Bogu: "Jaz bom skrbel, da te uničim! Da te pahnem iz prestola vseh slovenskih src! In jaz bom napolnil vsa slovenska srca po Ameriki s smrtnim sovraštvom do Tebe, da te bodo vsi sovražili, da se bodo vse slovenske pesti stisnile in dvignile proti nebu in Ti vse klicale v enakem sovraštvu: "Non serviam!" — "Ne bom ti služil." — Pred dvajsetimi leti je bilo to. Dolga doba! Koliko slovenskih blagih in plemenitih src je res okužil! Koliko jih je zbral pod svojo satanovo zastavo! Koliko nesrečnih žrtev svojega satanizma je pahnil v časno, moralno propast, da so padli z njim vred v temo, strašno temo nemoralnega življenja, v temo verske blodnje in verskih dvomov! Koliko src je razdvojil, jim vzel mir, jim vzel duševno srečo, ki jim je tako lepo klila, da so se v svoji veri čutili srečne, tako srečne, — jim vzel vse . . . Koliko jih je pahnil v gmotno mizerijo, ,ko so mu sledili, vrjeli in ---propadli. Po ječah za težkimi mrežami kot divje zveri je bil njih konec. V bolnišnicah, v norišnicah, v grenkih solzah, v strašnih kletvi-tiah so obstala tista nebesa, katera jim je v imenu svobode satanove obetal. So, slovenske matere, katerih sinovi so bili žrtve tega satanizma med Slovenci, o. slovenske žene, katerih može je zastrupil ta slovenski Lucifer, o slovenski otročiči, katerim je ta slovenski vodja upora božjega oropal očetovska ali materinska srca, da, nesrečna velika vojska žrtev tega dvajsetletnega satanizma med ameriškimi Slovenci ni res tako? Vi goyorite! Vi imate danes besedo! Kajne! Proslavljajo ta strašni dogodek, vir tolikega gorja za vas... vam pa kapajo solze iz oči in od srca! — — Tam iz strašne teme se pa cilje . . . jok in škripanje s zobmi! Da. dvajsetletnica solza . . . gorja . . . kletve . . . strašne bede . . . pekla! * * * Cesar Julian odpadnik je tudi spoznal pravega Boga. Bil je kristjan. Toda izgubil je milost. Ta Bog je bil na potu njegovim strasten in za-sovrazil ga je! Tudi 011, kakor še vsak Lucifer — napovedal mu je boj. .^el je celo z vojsko nadenj. V bitki je bil pa ranjen. Sulica je prebodla njegovo, s sovraštvom do tega Boga napolnjeno srce in kri je lila iz tega srca. Toda satanizem je neupogljiv v svoji strašni trmi do zadnjega. kakor oče njegov v peklu. I mi raj oč je še hotel dati dokaz svojega sovraštva. Prestregel si je pest vroče -voje srčne krvi, kakor poroča zgodovina, porabil zadnje svoje moči, vrgel to kri proti nebu in zaklical: "Zmagal si Galilejec!" — — in umrl. Slovenski časnikarski Julijan tudi ni dočakal dvajsetletnice svojega boja. Kje je? "Elementom je bil izročeno" njegovo telo, ko 11111 je ta so-vraženi Bog vzel njegovo ubogo grešuo dušo iz telesa. Ni ga več. "Ga-Mejec je tudi pri njem zmagal." kajti po dvajsetih letih je sicer povzročil toliko gorja in bede med nesrečnim svojim narodom, toda — zmage. katero je napovedal---- pa ni bilo. Pač! Bila je! Njegov grob! * * * Dvajsetletnica njegovega strašnega satanizma je zato samo strašen klic za vsakega, ki ga hoče čuti. klic iz peči. v kateri je bil sežgan . . . — --Zmagal si. Galileiec tudi tukaj!-- Da, Galilejec je še vedno zmagal, zmaguje in bo vedno zmagal. — — Dvajsetletnica tega tedna je najlepši in najjasnejši dokaz za to! Prav imate! Le slavite jo! Strašna je! o- IZ SLOVENSKIH NASELBIN. Iz pota. — • Cenjeno uredništvo: — Sprejmite nekoliko podatkov iz mojega potovanja iz Peoria v Springfield. Vožnja se vleče kakih 80. milj. Vreme je jako prijazno in lepšega "Indian Summer" bi se težko dobilo, kakor so bili ti dnevi. Železnica se vije skozi krasna polja, po kateri ponosno stoji že zrela koruz.i s svojim obilnim sadom. Farmarji prav bite sedaj s krhanjem koruze, ker je vrtine ugodno, kakor nalašč. Nekateri pa 1 ravno sedaj sejejo zimna žita. V Spring-jfieldu sem ostal dva dni, da sem tako {obiskal tamošnje rojake za naše liste. Tudi tukaj, dasi je narod v veliki meri skvarjen od slabega časopisja, pridobivajo dnevno naši listi prijatelje. V Springfieldu mj je pomagal agitirati naš navdušeni odnotni zastopnik; Mr. Zupane. kateremu se za njegov trud, ki ga je imel z menoj najlepše zah- aljnjem. kakor tudi za njegovo izborno postrežbo in gostoljubnost. Bosj plačai! Iz Sp ringfielda sem se poslovil, ko sem {svoje agitacijsko delo dokončal. Od tam sem jo mahnil 11a St. Louis, Mo. Tu sem dospel k Mr. Mibeliču. kjer me je prijazno sprejel. Tudi on mi je pomagal a-gitirati po hišah za naše liste. Naši listi so se v tem mestu precej dobro razširili. I Mr. Miheliču se pa najlepše zahvaljujem i za pomoč in gostoljubno postrežbo, ki sem jo užival pri njemu t«*kom mojega bivanja v St. Louisu. Delavske razmere v St. Louisu so bolj slabe. Tu so velikanske pivovarne, ki pa sedaj jako neredno obratujejo radi pro-hibicije. Po zimi napovedujejo, da bodo ustavili v pivovarnih vsako obratovanje. Ker v teh dela veliko naših ljudi, bo med njimi veliko prizadetih s brezposelnostjo. Drugače pa naši rojaki vsestransko dobro napredujejo tudi tukaj. Najlepše se zahvaljujem vsem, ki so mi pomagali pri mojem agitacijskem delu za katoliške liste. Možje in žene v vas, ki sem videl te dni tako veliko zanimanje za naše liste pa kličem agiti-rajte še krepko naprej za te lepe liste, zlasti pa za Edinost, da skoro postane dnevnik, kateri je tako nujno potreben ameriškem Slovencem. Naše geslo naj bo: Korajžno in neustrašeno naprej do svojega ci.lja. Naprej od boja do zmage! Leo Mladich, pot, zastopnik. Pittsburg, Pa. — Tukaj Vam pošiljam zopet nekoliko vrstic za list Edinost, lei je edini, ki se poteguje za dobro stvar. Sprejel sem iz bližnje naselbine nekoliko iztisov nesramne Glas Svobode, — Najprej bom vzel štev. 78, potem pa druge po vrsti. — V tej številki vidim, kako raztresa svo^jo modrost nam Pittsburža-nom dobro poznani Zvonko No^ak. Da, tukaj ga dobro poznamo. Poslovil se je od nas po francosko. In tak človek si u-pa še v javnost. Vendar, opravičim ga samo v toliko, da je prišel v javnost v najbolj umazanem in nagnjusnem listu, prav kamor v resnici spada. V štev. 78 razklada svojo modrost o javnih in katoliških šolah. Prav po lucifersko se zaganja v katoliške šole. Vprašamo ga pa. ali se ni on naučil, kolikor pač še ima v gla*i, v katoliških šolah 00. frančiškanov v Novem mestu? In sedaj kriči, da ni Boga. Kaj je pa pisal pred dobrim letom v Pittsburghu in kaj tam govoril? in pred par leti v Jolieu? Seveda mislil ie. da bodo katoliški Slovenci tako neumni, da ga bodo podpirali in mu polnili mavho. Kakor kak trot med č "beticami je hodil po Pittsburghu in je mislil, da bodo čebelice nosile med skupaj. 011 ga bo pa grabil in se jim smejal v pest. Toda čebelice so kmalu spoznale, da je velika nevarnost med njimi in zato ;c dobil brco iz njih srede in popihati io je moral. Sedaj ko je videl, da s » čel elice prepametne za take trote je šel k d^čim osam. In kako se sedaj tam šopiri ta sraka! Vprašanje je samo. kako dolgo. Rdeči zaslepljenci so strašno omejeni in j zanikani, to ie res. Morda ga bodo tam dolgo trpeli. Če ga pa spodi zopet rdeča osa. kateri sedaj služi, iz svojega meha bo pa zopet joj in pajčevina se bo delala po trebuhu, kakor se mu je takrat. i;o jc nrišel v Pittsburgh ves pretrt. Ta junaški s\letovno znani Zvonko se šopiri ir kriči, kako bo preganjal cerkve in katoliške naše šole. Siromak, kdo se pa še |zmeni za tako cunjo, kakor je ta list? Kak pošten in dostojen človek gotovo ne! Kdo pa so čitatelji in naročniki tega lista? So to kaki pošteni, možati možje? Kaki možje poštenjaki? Možje, ki sami kaj mislijo? — Kdor more prebaviti toliko brozgo, ta mora biti samo popolnoma propal človek. — Ta junak trdi, da so publične šole veliko boljše, kakor so pa katoliške. Zakaj ta junak ne pogieda samo na ulico, ko gredo otroci iz šol. Slep bi mora! biti. ki bi ne videl vaša srca od svojih slovenskih starišev J doma podelite nespremenjeno, blago in čisto svojim otrokom, zato skuhajte postaviti tudi šolo k cerkvi kakor hitro mogoče. da se bodo vaši otroci učili potrebnih naukov v vašem jeziku in angle-■ ščini. Vaši otroci bodo zrastli ter p -stali del meščanstva, ali šli mogoče v druga mesta kjer ni Slovencev, toraj bodo morali znati jezik te dežele. Ker ste pa tudi vi upravičeni do s- *>-jega jezika, zato se je odbral duhovnik, ki vam bo mogel ustreči v tej stvari. A jaz resno povdarjam dolžno spoštovanje napram vašemu župniku, ter krščansko ljubezen in zvestobo med vami in njim, katera vam bo pripomogla delati I v soglasju med seboj. In to vez združenja med vami naj zastopa ta temeljni kamen. ki se bo vzidal v steno v svetišču cerkde. In zdaj moje drago ljudstvo prosim vsemogočnega Boga^ naj blagoslovi vas in vaše delo v imenu Očeta in Sina in sv. Duha." Slovenski nagovor je imel Rev. Po-nikvar iz Clevelanda, ter enako spodbujal ljudi k delu, dasi so težave in najhujše boli zaničevanje od nasprotnikov, a £rre se za pravično stvar, toraj treba vztrajnosti. Pri odhodu so škofu izročile tri deklice šopek cvetlic s pozdravom, nakar je nje in ^se navzoče še enkrat blagoslovil. U-pamo, da se bo cerkev res v kratkem povzdignila, na lepem hribu z krasnim razgledom po mestu, ter da bo Srce Jezusovo vladalo čez svoje ljudstvo. Družina Fr. Beg. -o- Slika iz fera v So. Chicago. — Prete-čeno soboto 28. oktobra se je že v tretjič vršil cerkveni fer v Ewing-hall. Prišli 1 so na zadnji dan fera farani v zares lepem številu. Mnogi so, četudi ie bila sobota zvečer,v svojo škodo popustiti business in zaprli štore in so pohiteli na ter. Čast zavednim faranom! Čudi se in strmi! Ura je bila ravno 9 in 10 minut, ko vstopi zadnjo soboto večer deček kot zastavonoša in nese naprej po dvorani novo metlo in za njim koraka naš dobri faran Mr. Alojzij Prijatelj in nese v okrašeni baksi zaprtega velikega petelina, ki je bil ves okinčan. Težak petelin bele barHe in na visokih nogah je bil videti prav fantovski. Nosil ie na sebi pušelc. pa še kako lep. Pozno v jeseni je že in vendar je dobil pušelc iz lepodišečih nagelno*. Po svatov-sko opravljeni petelin si je moral tudi preskrbeti vstopnico. Na vratu je nosil vstopnico za 50c. na židanenj. višnjevem traku. Sta pač stala pri vtiodu v dvorano dva moža, Mr. Jožef Gradišar in Jakob Smrekar, ki sta do vseh enako strogo i^'| ševala svojo vestno službo in pobirala vstopnino. Tako tudi našemu pete- (Dalje na 3. strani.) t-Hra--* T ; EDINOST AMERIŠKA SLOVENKA. * Detroit, Mich. — Naš ženski kotiček prinaša le malo dopisov. Nevem ali je ■slovensko ženstvo v Ameriki res tako zaspano, da ga ni mogoče dvigniti k idealnemu kulturnemu delu, ali pa ni med našimi ženami še tiste energije, kakor jo ima drugorodno ženstvo. Vidim, da naša nova sotrudnica lista Edinosti se veliko trudi, da bi med našim ženstvom vzbudi-!a to samozavest, vendar kaj si misli o na>, ko v tem oziru samo držimo križem roke? Dolžnost nas vseh žensk je, da bi ji pomagale in pridno dopisovale. Jaz se ne bom v tem oziru hvalila samo sebe. 1'o-lala sem ji odkar sodeluje pri listu s sedanjim dopisom vred dva dopisa. Vendar upam. da če bi to storilo vsaj _<■ drugih žensk ali deklet, bi bili lahko čitali že marsikak dopis v Edinosti od časa. odkar je pričela skrbeti nova sotrudnica za naš ženski kotiček. Ta ko-k. ki nosi rubriko "Ameriška Sloven-k.i" je namenjen nam. da v njega dopisu-: : > da v svojih dopisih debatiramo želi c med seboj. Vsaka izmed nas ve ne-k ;ik >. in lahko bi pisale enkrat o enem predmetu drugič o drugem. Vsaka bi lah-k nekoliko povedala kaj ona misli o stvari in tako bi gotovo marsikatera dobra misel prišla med naše žene, ki bi marsikateri mnogo koristila. Kako le-p > je nam naslikala v zadnjih dveh članic' "D." volilne dolžnosti naših žena. In tako je še mnogo in mnogo stvari, ki bi bile prekoristne za naše ženstvo, ako bi o njih debatirali javno v našem ženskem kotičku. Zato žene na noge in pridno dopisujte ' Za danes bom tudi jaz kar ja-tio vprašala našo urednico, skom, da se ščisti roke. ki postanejo črne od drešanja grozdja. Jaz in moj mož imava od dreša-nja že par dni tako silno črne roke, pa jih vedno izmivava pa nič ne pomaga. Zt'o me bo veselilo, če je vam mogoče mi povedati za kako sredstvo, da bi se žnjim izmilo to črno barvo iz rok. Pozdravljam vse čitateljice in jim še bolniških sester se ie dvignila njegova duša k svojemu Stvarniku, za katerega je vse dni živela. Y tuji zemlji in med tujci počiva njegovo trudno telo. Rojaki, kateri so ga poznali in razumeli, mu bodo gotovo ohranili veren in hvaležen spomin ter ga priporočili vsemogočnemu naj v miru počiva in čaka veselega vstajenja k večnemu miru ! NAM SE NI POTREBA ZATEKATI K TAKEMU ZDRAVLJENJU. Temni potentat Kongo se je nekega dne preobjedel in kakor neka italij^nsa njiga poroča, sta prišla v tisto vas drugist in čarovniški zdravnik. Junaška moža sta mu ovila krog želodca zavito ruho in isto vlekla semtertja vsak za en konec, tako-sta ga ribala in drgnila, dokler ni kralj, ki je imel vranico umrl v strašnih krčnih bolečinah. Nesrečni monarh je bil brez dvoma zadavljen^ V naši deželi pa nam ni potreba se zatekati k takemu zdravljenju. V slučaju preobjedenja, kakor tudi v vseh drugih slučajih želodčnih bolečin, kot so prebava, zaprtje, napetost ali glavobol je Trinerjevo grenko vino najzanesljivejše zdravilo. O-no takoj učinkuje brez vsakega bolestnega grizenja ali drugih neprijetnih simptomov. Njegova popularnost je dosegla že vse kornerje te dežele. Dne 18. septembra je drugist iz High Point, N. C. pisal: "Prosim* pošljite 3 ducate originalnega in genij alnega Trinerjevega grenkega vina. Že mnogo ljudi me je vprašalo za njega. Vaš drugist ali lekarnar ga ima tudi v svoji zalogi, kakor tudi vsa druga zanesljiva Trinerjeva zdravila, kot ;so Trinerjevo olajševalno zdravilo za kašelj in Triners Liniment itd. SLOVENSKI TRGOVCI OGLAŠAJTE SVOJA PODJETJA v EDINOSTI!