Izvleček iz najvažnejših predpisov za delo Ijudskih odborov in njihovih organov Napisal: B. VUGDENIČ Z zakonom o proračunskem prispeoku iz osebnega do-hodka, z zakonom o prispeoku iz clohodka gospodarskih organizacij, z znkonom o sredstoih gospodarskih organizacij in z uredbo o zaključnih računih gospodarskih organizacij za l. 195? je predpisanih nrsfa zaden, ki jih morajo oprav-Ijati Ijudski odbori in njiliooi organi. >Naša skupnost* ob-jaolja o obliki izolečka najoainejšili predpisoo nekalere pra-mce in clolinosti. ki opozarjajo na neposredne naloge Ijudskih odboroo, njihooih noeioo in upraonih organoo, nastajajoče z izoajanjem in uporabljanjem leh predpisoo. I. PO ZAKONU O PRORACENSKEM PRISPEVKU IZ OSEBNEGA DOHODKA DELAVCEV Občinski ljudski odbor lahko sklene, da so gospodarske organizacije doloeene liejavnosti popolnoma ali deluo oproščene plačila tistega dela proručunskei;a prispevka iz osebuega do-Lodka, ki pripada tei občini. Občinski ljudsJd odbor laliko odredi, da vloži gospodarska organizacija obračunani in plačani proračunski prispevck iz osebnt-ga dohodka v svoje sklade. S tem odlokom je mogoče določiti posebne jiogoje, ki jih je treba izpolniti, da bi bila gospodarska crganizacija oproščena vplaeila prispevka ali da bi lahko vplačani prispevek vložila v svoje sklade (L1. 11); Občinski ljudski odbor laliko predpiše za posamezne gospo-darske veje, skupine gospodarskih organizacij ali za posamezne gospodarske organizac-ije kakor tudi za postimezue dejavnosti na svojem področju dopolnilni proraouiiski prispcvek iz oseb-nega dohodka, ki ne more biti višji kakor 10% zaieska prora-žunskega prispevka, plačljivejra po določilih tcga zakoua. lzjeina velja sanio za podoficirie, oficirjc1 in vojaške uslužbence JLA, iz katerih osebnih dohoclkov ni mogoče zahtevati plačila dopol-nilnega proračunskega prispevka iz osebnega dohodka. II. PO ZAKONU O PRISPEVKU IZ DOHODKOV GOSPODARSKIH ORGANIZACIJ 1. Oprostitve in olajšave: Občinski ljudski odbor lahko s svojim sklepom odredi, da rloži gospodarska organizacija nanieslo plačila prispevka iz dohodka v svoj sklad osnovnih in sklad obraluih srecfstev tisti del dohodka, ki ustreza znesku prispevka, ki pripada družbenim investicijskim skladom občine. Prav tako lahko odredi posebuc pogoje, ki jili je treba izpolniti, da bi bila gospodarska organi-«acija oproščena plačila prispevka ali da bi laliko znesek do-hodka, ki ustrezu teniu prispevku, vložila v svoje sklade (čl. 9); 2. nadzorstvo nad obračunom prispevka: a) upravni organ, ki je pristojen za finančne zadeve. sprej-aae odlok o ugotavljanju prispevka iz doliodka gospodarskih oreanizaci;. če obračuna gosp«aarska organizacija prispevek u dohodka v nasprotju z določili tega zakona; b) upravni organ, ki je pristojen za zadeve dohodkov (uprava dobodkov) lahko izda nalog banki, pri kateri ima gospodarska orgauizaciia svoj žiro račun, da izplača v breme žiro računa gospodarske organizacije prispevek gospodarske organizacijc. ki ga ta ni vplafula du roka; , 3. plačevanje prispevka v pavšalnem znesku: a) svet, ki je pristojen za gospodarske zadeve občinskega Ijudskejfa odbora določi manjSe gostinske in obrtne uslužnostne gospodarske orgauizacije, ki opravljajo osebne ¦ usluge, nianjše trgovinske gospodarske organi/acije, ki se ukvarjajo s prome-tom s sadjem in vrtniiiami, kakor tudi komunalne gospodarske orgaaizacije, da plačajo prispevek iz dohodka v pavšalnem znesku. Pavšalni znesek, ki ga plačajo gospodarske organizacije lia račun prispcvka iz dohodku. se določi s pogodbo med občinskim Ijudskini odborom. na kaferepa področju je sedež gosporiarske organizacije, in gospodarsko organizacijo. Pogodbo sklene v iiuenu obciuskeifa ljudskcga odbora upruvni organ. ki je pri-stojcTi za firiaučne zadeve. v imenu i;os|)odarske organizacije pa poslovodja (diTektor) ali oseba, ki je pooblaščena. da ga za-stopa, ob predhodnem soglasju organa upravljanja. Pogodba o pavšalnem znesku se sklene konec leta za pribodnje leto ali za več prihodnjih let. Izjemoma se laliko za novo ustanovljene gospodarske organizacije, za katere se prvič določi plačilo ob-veznosti do družbene skupnosti v pavšalnem znesku, sklene pogodba o puvšalnem zncsku sretli leta. Najkrajša doba traja-nja pogodbe je eno leto, če pa gre za gospodarsko orgauizacijo s sezonskim poslovanjem pa ena sezoi)a (čl. 24, 27 in 28); b) obtinski ljudski odbor laliko določi kot pogoj za skle-nitev pogodbe o pavšalnem znesku, da dujo delavci varščino. Ob ugotavlianju višine pavšalnega zneska je treba računati s tein, da se delavcem v gospodarski organizaciji zavarujejo mini-malui osebui doliodki po veljavnih predpisih (čl. 30); c) zahtcvo l>o sklenitvi pogodbe o pavšalnem znesku lahko postavita občinski ljudski odbor ali gospodarska organizacija. Občiusdii Ijudski odbor jc dol/.an pozvati k sklenitvi pogodbe o pavšalnem ziiosku manjše gospodarske orgauizacije, a to so: trgovinski, gostiuski i« obrini obrati, za katere je po posebnih zvezuih predpisih o trgovinski dejavnosti iu Irgovinskih pod-jetjih in obratih dolooeno, da se obvezuo izročijo v upravljanje delavcem ob izpolnjevanju obveznosti do družbene skupnosti v pavšaloem znesku. Pavšalni zncsek se določi tem podjetjem in obraioin po postopku, ki je določeu s iemi predpisi. Ce med ljudskiui oduorom iu gospodursko orgunizacijo ne pride do spo-razuina, se za to gospodarsku organizacijo ne uporabljajo dolo-čila o pavšalnem plačevajiju obveznosti do družbene skupnosti (člen 35). 4. Plačevanje prispevka iz dohodka komunalnih' gospodar-skih organizacij: " občiuski ljudski odbor lahko odredi za komunalno gospo-darske orgaaizacije poseben uačin plačevanja prispevka iz do-bodka ali pa jih lahko oprpsti obveznosti plačevanja tega pri-spevka (čl. 34); 5. Plačevanje prispevka iz dohodka gospodarskih organiza-cij, ki iinajo obrate: svet, ki je pristojen za finančne zadeve občinskega ljud-skega odbora, lahko zahteva od gospodarske organizacije, razen od gradbišč gradbenih podjetij in obratov ali enot drugili go-spodarskih organizacij, ki začasno opravljajo dejavnost v nekem kraju, da poaamezno enoto ali obrat na obeinskem področju razglasi za obrat ali za obrat s samostojnim obračunom. Ce gospodarska organizacija ne ravna po zahtevi sveta ob-činskega ljudsknga odbora, razpravlja o zahlevi svet, ki je pri-stojen za finančne zadeve pri okrajnem ljudskem odboru, če je sedež gospodarske organizacije in obra.ta na področju istega okraja. Če sla sedeža obrata in organizacije na področju dveh okrajev ene republike, odloča o zabtevi republiški državni sekre-tariat za finančnc zadeve na predlog državuega sckretariata ali sekretariata republiškcga izvršnega sveta. Ce pa sta sedeža obra-ta in gospodarske organizacije na ozemlju dveh republik. odloča o zahtevi zvezni državni sekretariat za finančne zadeve na predlog državnega sekretariala ali sekretariata zveznega izvrS-nega sveia, v katerega pristojnost spada tista gospodarska veja (člen 40); 6. Vsklajevanje pogodb o pavšalnem plačevanju obveznosti do družbene skupno&ti: občinski ljndfeki odbor je dolžan, da spravi v sklad z dolo-čili tega zakoua vse pogodbe ali odloke, po katerih so izvrševale gospodarske organizaciif svoie obveznosti do družbene skup-nosti v pavšalnem znesku in ki so veljale dne 1. januarja 1958. HL ZAKONI O SREDSTVIH GOSPODARSKIH ORGANIZACIJ 1. Stopnjo amortizaeije osnovnih sredstev določi zvezni za-kon. Za nuve obrate, ki začnejo delno in pustopno obratovati, pa se obračuna in vplačtije ziiianjšani anionizucijski znesek. Žmanjšuni ainorlizacijski zncsek se ugolovi tuko, da se na polni ainortizaeijski ziiesek uporabi koeficient, ki predstavlja raz-merje med zgrajeno (uporubljano) iii polno (koučnu) zmoglji-vostjo obrala. Ta koeficrent dnlofeui svet, pristojen za finančne zadeve ubčinskega ljudskega odbora nu predlog gospodarske organizacije. Odlok tega sveta se predloži v odobritev svetu, ki je prisiojen za finaiu-ne zadeve okrajnega Ijudskega odbora (člen 74). 2. Upravni oigan, pristojen za linančne zadeve občinskega Ijudskega odbora. potrdi Ietni razpored, ki ga določi gospodarska organizaoija, ki opravlja med letoni svojo guspodarsku dejav-nost neeimkonieriio, o vplučcvanju akoiitacij amorlizacije v iie-enakih nicsečnih zoeskih (i-len 77). 3. Občinski ljudski odbor, na katerega področju je sedež komunalnili podjetij in obratov, določi obresti od sklada osnov-nih sredstev in od sklada obrutnih sredstcv teji podjetij ali obratov. Te obresti so doliodek občinskega dru/benegai investi-cijskega skktda. V inestili, ki so razdeljena na občine, lahko razporedi ta dohodek na občine inestni ali okrajni Ijudski odbor, kicr ni mestnega sveta, v sporazumu z občinskimi Ijudskiuii ouuori (čl. 101). 4. Okrajni Ijudski odbor oziroina občinski ljudski odbor lahko oprostita gospodarske organizacije določenih dejavnosti popoliioma ali delno platila tistega dela zoinljurine, ki pripada okraju ali občini. S to odločbo lahko ljudski odbori odredijo, da vložijo te gospodarske orgunizucije del čislegu dohodka, ki ustreza tetnu delu zoinljarmi\ v svoj sklad osnovnih ali obratnih sredstev. Z odločbo je. mogoče odrediti tudi pogoje. kj jih mora gospodarska orgaaizacija izpoluiti, du bi bila oproščena plačila tega dela zemljarine (čl. 109). 5. Občinski in okrajni odbori opravljajo po finančuih in drugih in.špektoratili kakor tudi drugili upravniii organih, ki so pristojni za inšpekeijske zadeve, nadzorstvo nad izvrševaujem določb zakona o sredstvili gospodarskili organizacij (čl. 110). Kadar upravni orgtfn ugotovi nepravilnost, opozori gospodaisko orgaiiizacijo in jo pozove, da to nepravilnost, če je niogoee, odpravi in da v določenem roku nadomesti škodo, če je iiasto-pila. Ce gospodurska organizaeija v duločeiiein roku ne iiado-mesti škode. obvesti upravni otgau okrajnega javnega pravobra-nilca zaradi pokrenitve postopka za nadomestitev škode proti gospodarski organizaciji. Ce je upravni organ mnenja. da pomeui ugotovljeua nepra-vilnost dejanje, ki ima za posledico uporabo kazenskih ukrepov, ali 'pa je kaznivo dejanje, predloži prijavo pristojnemu organu (člen 111). Ce občinski Ijudski odbor na temelju poročila ali drugače ugotovi, da so bile napravljene velike nepravilnosti, s katerimi je povzročena ali pa bi se mogla povzročiti zuatna škoda, in če drugi ukrcpi ne prispevajo k odpravi nepravilnoati, laliko: a) sprejme sklep, s katerim se odreja prisilna uprava nad gospodarsko organizacijo. Prisilna uprava ue more trajati dlje kakor eno leto. b) sprejme sklep, s katerim se odstavi direktor ali razpii-stita delavski svet in upravni odbor, ob soča&ni odreditvi začasne prisilne uprave ali brez tega. Odlok o odreditvi prisilne uprave ali o razpustitvi delavskega sveta in upravnega odbora ob sočasni odreditvi prisilne uprave ali brez tega sprejmeta oba zboru enakopravno, a odlok o ime-novanju prisiluega upravnika — oba zbora na skupni seji. O razrešitvi direktorja odloča Ijudski odbor po postopku, ki je določen v zakunu o pristojnosti Ijudskib odborov in njiliovih orgaridv. Upravni organ je ob predlogu za pokrenitev teh ukre-pov dolžan pred sprejVtjeni otlloka poslušati mnenje organa upravljanja gospodurske organizacije. laliko pa formira iudi strokovno komisijo. ki bo raziskala poslovanje gospodarske orga-nizacije. V odloku. s katerim se razpuščata delavski svet in upravni odbor, morajo t)iti določene nove volitve, ki se lahko izvedejo najprej mesec dni po sprejeinu odloka, najkasneje pa dva ineseca po tem dnevu (čl. 113 in 114). IV. PO UREDBI O ZAKLJUCNIH RACUNIH GOSPODARSKIH ORGANIZACIJ ZA L. 195? Zaključni rafim gospodarskt1 organizacije je po eui strani za samo gospodarsko organizac-ijo pregled vsega njenega poslo-vanja ined letom, izražen številfno z bilanco, z obračunom sktipnega dohodka in njegovo razdelitvijo, in opisno s poslov- nim poročilom. Po drugl strani je zaključni račun gospodarske organizacije nje.n obračun s skupnosiju. Z uredbo o zaključnih računili za I. 195? je rok za predlo-žitev zaključnih računov konec februarja 1. ll>58. Gospodarske orgauizacije so dnlžne zaključiti svoje knjige po stanju nu dan 31. deoembra 1937 in po tem stanju sestaviti zaključni obračun. Po uredbi o zak.ljučnih računili za 1. 1957 itnajo ljudski od-bori in njihovi upravni urgani poinembnc obveznosti. Te so: 1. Zaključni račun gospodarskih organizaeij pregleda in sprejme odločbo upravni orgau občinskega Ijudskega odbcra, ki je piistojen za fiuančne zadeve. Če svet občin&kega ljudskega odl«>ra, ki je pristojen za finančue zadeve, ugoiovi, da ga zaradi poinanjkaiija sirokovnih n.slu/benccv ne more pregledati občinski linančni organ, ga bo prejrledal upravni organ okraj-nega ljudskega odbora. ki je pristojen za finančne zadeve. Za-ključne račune gosj)odarskili orgauizacij, ki izpolnjujejo svoje obveznosti do družbene skupnosti v pavšalnem znesku, pregleda ved.no in sprejuie odločbo upravni organ občinskega ljudskega odbora za fiuančne zadeve (čl. 5), 2. zaključni račnn se predloži upravnemu organu občine. ki je pristojen za finančne zadeve, na katerega področju jc: st*clež gospodarske organizacije. Gospodarske organizacije, ki imajo v svoji sestavi obratne in poslovne enote, za katere se posebej \sa-mostojno) obračunava skupni dohodek, predložijo ustrezno pri-logo ptistojnemu občinskemu upravnemu organu, na katerega področju je sedež enole (črl. 6). Organ, ki mu je bil predložen zaključni račun, je dolžan ob sprejenui izdati potrdilo v dveh izvodih. Če je bil zakljuuni račun predložen po pošti, je treba potrdilo izdati in poslati v roku treh dni od dneva sprejema. Če zaključni račun ne vse-buje vseh delov. se v roku petih dni pozo\e gospodarska orga-nizacija, da naj najkasneje v osinih dneh predloži tiste dele zaključuega računa, ki jih ni predložila (čl. 10). 3. Upravni organ občiuskega ljudskega odbora. ki je pri-stojen za finančjie zadeve, predloži Jjudskemn odboru prijavo, če mu gospodarska organizacija v roku šestdeset dni po izteku roka za predložitev račinia, ne predloži zaključnega računa. Ljudski odbor je dolžan odrediti prisilno upravo. () prisilni upravi odločata oba zbora enakopravno. Odlok o prisilui upravi se sprejme v roku tridesetih dni, v odloku pa je treba določiti rok, v katerem se mora izdelati in predloiiti zaključni račun (člen 13). 4. Upravni organ, ki je pristojen za finančne zadeve (ob-činskega ali okrajnega ljudskega odbora) inora pregledati za-ključne račune najkasueje do 31. julija 1958. Pregled opravlja komisija, ki se formira s posebnim odlokom. lahko pa se zapo-slijo tudi druge strokovne osebe in strokovnjaki. Ce se ne odredi komisije, se z odlokom odredi strokovni iislužbenec ali druga strokovna oseba, da opravi pregled (čl. 16). Upravui organ, okrajnega ljudskega odbora, pristojen za finančne zadeve Jahko določi euo ali več oseb, ki bodo sodrlo-vale pri delu ob pregledu zaključnih računov določeaih gospo-darskih organizacij po upravi občinskega ljudskega odbora (člen 17). Po • končanem pregledu zaključnega računa sestavi komi-sija ali oseba. ki je bila določena za pregled zaključnega ra-čuna, zapisuik, ki vsebuje ugotovitve in predlog, da uaj se račun sprejine, spremeui ali odkloni. Predlog mora biti obraz-ložen iu inora vsebovati tudi mneuja strokovnjakov kakor tudi eventualno ločeno mnenje posajneznega člana komisije. En iz-vod zapisnika se izroči gospodarski organizaciji, drugi pa orga-nu, ki mu je bil predložen. Gospodarska organizacija lahko vloži ugovor proti zapisiiiku o opravljenem pregledu (člen 19, 20 in 21). Vsi osebni in materialni stroški v zvezi s pregledom zaključ-nih računov gredo v breme organa, ki je opravil pregled ali določil sodelovauje pri pregledu {61. 23). 5. Upravni organ, ki ie pristojen za finančne zadeve občin- . skega ali okrajnega Ijudskega odbora sprejme odlok, s katerim se zaključni račun sprejme, izpremeni ali zavrne. Odfok sprej-me na temelju zaključnega račmia, zapisnika o pregledu, ocene o poslovanju in eventualnih ugovorov gospodarske organizacije. Ce odloka zaradi pomanjkanja podatkov ni mogoče sprejeti, pozove gospodarsko organizacijo, naj te pomanjkljivosti odpravi v roku, ki ne niore biti daljši kakor 15 dni, v iiasprotnem pri-meru račun zdvrne, odlok o tem pa sporoči banki in gospo-darski organizaciji v roku treh clni (čl. 24). Odlok o zaključnem računu je treba sprejeti in dostaviti go&podarski orgaiiizaciji v roku 15 dni od dneva, ko je potekel rok za ugovor k zapisniku komisije oziroma strokovne osebe. ki je opravila pregled. Odlok je mogoče sprejeti najkasneje do 50. septembra 1938. Cc se do tega roka ne sprejrne, se štejc, da je bil zaključni račun inolče sprejet. Proti odgovornim oscbani, po katcrih krivdi ni bil opravljen pregled oziroma ni bila spre-jeta odločba, se lahko pokrene disciplinski postopek (čl. 25 in 26). 6. Svet za plan in fiuance občinskega ljudskega odbora je dolžan, da na podlagi poročila o poslovanju, zapisnika o pro-učitvi in odobritvi zaključnih računov, bilanc in drugili po-daikov iz zaključnih računov kakor ludi na podlagi zapišnika o pregledu in odloebah o zakljuenih računih. predloži občin-skeinu ljiidskenm odboru gospodarsko finančno analizo o delu gospodarskih organizaeij, o katerih zaključnem .računu je spre-jel odločbo upravni organ občinskega ali okrajnega ljudskegn odbora, ki je pristojeu za fiuančne zadevc. Analiza mora bi(i izdeJana ločeno po gospodarskih vejah in gospodarskih področ-jih. Analiza mora vsebovati tcmeljne podatke o gibanju pro-izvodnje, realizacije in zalogah, o uporabljanju zmogljivosti, preskrbi s surovinami. materialoin in opremo, o gibanju delovne sile. delovne storilnosti, gibanju proizvodnih stroškov, rentabil-nosti itd. Zbor proizvajalccv občinskega Ijudskega odbora lahko zahtcva fticJi boJj polrobne analizc dolovanja posameznih go-spodarskih organizacij. Na podlagi teli analiz razpravlja občinski ljudski odbor n,a skupni scji obch zborov o uspehu dela gospodarskih organizacij, daje priporočila glcde njihovcga dela in stori potrebnc ukrepc. Hkrati ocenjuje dclo banke ter drugih organov. ki se nkvarjujo z izvajanjem in nadzorstvom nad predpisi o dohodkih iz gospo-darstva. Okrajui ljudski odbor izvrši analogno gospodarsko finančno analizo na svojem področjn (čl. 52 in 53). 7. Organ, ki je sprejel odlok o zaključnem računu lahko jpremeni ta odlok, če kasneje ugotovi, da je bil nepravilno ugotovljen skupni dohodck ali nepravilno izvršena njegova raz-delitev ali da se je vrinila napaka. Upravni organ okrajnoga ljudskcga odbora lahko spremeni odlok občinskega upravnega organa. Odlok o sprenienitvi mora biti obrazložen in se pošlje gospodarski organizaciji ter banki. Enako je niogoče spremcniti tudi odloke iz prejšnjih let pod pogojem, da se uporabijo gospo-darski instruraenti, ki so veljali v času, na katerega se zaključni račun nanaša (čl. 54, 55 in 38). 8. Upravai organ okrajncga Ijudskega odbora, ki je pristo-jen za finančne zadeve odloča o pritožbah proti odlokom, ki ]ih je sprejel občinski finančni organ. Pritožba se poda v roku 15 dni od prejema odloka, predloži "pa se finančncmu orgauu občinc, ki je sprejel odlok. Ta organ jo je dolžan dostaviti v roku 8 dni nd dneva sprejema. Proti odloku druge stopnje je mogoče pokrcniti upravni proces (čl. 58, 59. 40). 9. Organ, ki je pregledal zaključni račun, pošlje, čc ugotovi med preglcdom. da je bilo izvršeno kaznivo dejanje, gospodarski preslopek ali disciplinski prekršek, o tem prijavo pristojnemu orgaim proti gospodarski organizaciji oziroma odgovorni osebi zaradi sprožitve postopka in storitve ustreznih ukrepov.