Le naprej! Odločni govor, do stanu ljubezen, zmaguje boljinbolj kot inež dvorezen, ee brusi ga sovragov srd razvnet! E. Gangl. Časa kolo se suče hitro naprej. Življenje naše je kratko, zato moramo hitro živeti in delati, da ne živimo zaman ! S kolesom časa se more sukati dandanes naprej tudi rsak posamezen člevek, vsako društvo, vsaka stranka, vsak stan, vsak narod, vse človeštvo. Tudi nas slovenskih učiteljev je dolžnost, da napredujemo ter se vrtimo s kolesom časa naprej; to današnji čas od nas zahteva \a tirja, zakaj, kdor dandanesjne naprednje,*ta zaostaja, in kdor pa zaostaja, tega napredujoSe ljudstvo izbacne iz človeške družbe ter ga obsodi med sebičneže, ki žive sami zase, t. j. zato, dajedo in pijo, ni jim pa mar občni blagor ljudstva. Eolo časa je pa tako veliko, da ne pride več tja nazaj, od koder se je začelo sukati. Stvarstvo je tudi nas slovenske učitelje posadilo t to kolo, da se sučemo v njera, in nam je dalo um, da se držimo v tem kolesu in ne pademo iz njega. Kdor se dandanes ne poslužuje tega prirodnega daru, se bo vrtoglav lovil morebiti par let v tem krogotoku, pa obdržal se ne bo — padel bo na glavo ter obležal v nadlogah. Z novimi časi nastopajo nove potrebe ; v novih potrebah pa je treba iskati novih pripomočkov, da človek, društvo ali stan dožene to, eesar potrebuje. Šolstvo je dandanes najvažnejši faktor in učiteljstvo najvažnejši stan v človeški družbi. Brez šole in učiteljstva Ijudem dandanes ni mogoče živeti. To današnji omikani svet tudi dobro ve in fcuti, ter prav za to se posamezne stranke v človeški družbi potezajo z vso silo, z vsemi zvijačami in tudi z najhujšim terorizmom, da bi pridobile šolo in učiteljstvo pod svojo oblast, dobro vedoč, da stranka, ki ima šolo in učiteljstvo na svoji strani, ima tudi zagotovljeno gospostvo. Vprašamo tedaj, ali je mogoče, da bi ravno šolstvo, oziroma učiteljstvo, ker ga kolo časa najbolj tira, moglo ostati v svojih delih in opravilih pri starih šegah in pravicah ? Nikakpr ne ! Dandanes ko se viharji posameznih politiških strank s tako brutalno silo zaganjajo v šolstvo in učiteljstvo, ni dovolj, da učitelj deluje samo v šoli ter izpolnuje svoje dolžnosti edinole med šolskimi stenami, ampak neobhodno potrebno je, da stopi iz žole ven — v stik z Ijudstvom. Potov za stik z ljudstvom je več in smo že o njih govorili v našem listu. Še bolj obširno o tem je pa govoril in razpravljal naš vrli tovariš Anton P e s e k pri XIX. skupščini »Zaveze" v Eadovljici v svojem poročilu BN a delo med ljudstvo!" Nimamo namena, da bi danes razpravIjali, kako naj dela med ljudstvom posameznik ali posamezno društvo ; govoriti hočemo le o d.elu med Ijudstvom celokupnega slovenskega učitelJ8tva.' Delo med ljudstvom celokupnega slovenskega učiteljstva se osredotočuje n a j p r v o v nažem mladinskem listu BZvončku". Vsi slovenski učitelji in učiteljice moramo zastaviti vse sile, da »Zvonžek", ki je priznano najboljši avstrijski mladinski list, duševno in gtnotno podpiramo in razširjamo med našo mladino. Z nZ v o n e k o m" si privežemo nase nežno mladino in potom nje — starše. Za starše smo si pa osnovali lansko leto še poseben list, .Dornače o g n j i š č e". V tem listu razlagamo staršem razumno domačo vzgojo, ki je posebno pri nas Slovencih še jako zanemarjena. Da bo pa list dosegel svoj namen, moramo delati na to, da se bo čitalo »Domače ognjišče" v vsaki slovenski hiši. To je pa, seveda, naloga slovenskega u6iteljstva, ki jo bo najlaglje in najplodonosneje izvrševalo, če pridno prireja roditeljske v e 6 e r e in tudi pri tej priliki priporoča nDomače ognjišee". Imamo torej list za šolsko mladino in tudi list za starše. Vmes pa zija še velika vrzel, ki jo morarao izpopolniti. Nimamo namrečšelistazašoli odraslo mladino.MIadina v starosti 14. do 2 0. let bi rada kaj čitala o svetu, o tujih deželah in njih navadah, o velikih dogodkih občega pomena in oraznihposameziiostih iz vseh ved. Tak list bi bistril mladini duha inji razširjal obzorje. In vsega tega nima naša šoli odrasla mladina. 0 potrebi lista za šoli odraslo mladino je poročal že tovariš A. Pesek pri XIX. glavni skupščini ^Zaveze" v Badovljici. Pesek pravi: nKo izstopi otrok iz šole, ne pustimo ga po- polnoma izpred oči; brigajmo s e za šoliodraslo mladino! V t a namen naj se us~tanovi poseb e_n poučenin za^bavenlist za šoli 6 d r a s 1 o m 1 a d i n o." Da bi bil poseben listza šoliodraslo mladino velikega pomena, leži na dlani. Mladina večinoma rada čita, pa ji usiljujejo otrovane politiške liste, ki provzročajo v mladi duši dostikrat celo revolucijo. L i s t za šoli odraslo mladinomora bitinepolitiški, poučeninzab a v e n. Ko izstopi otrok iz šole, se večinoma ne izobrazuje dalje ali pa svojo vedoželjnost teši s čtivom dvomljive vrednosti, večinoma s kakimi slabimi politiškimi listi, in tako so uspehi šole uničeni. Tako A. Pesek in to je zlata resnica. List za šoli odraslo mladino bodi pred?sem p o u č e n ; pa tudi z a b a v e n bodi ta list; mladini je treba zdrave zabave in razvedrila. List za šoli odraslo mladino — pravi Pesek dalje — bo gotovo dobro uspeval. Ko izstopi otrok iz šole, mu ga bo učitelj priporočil kot voditelja v vrvenju življenja in pri vsaki priliki bo moral vnemati mladino za list, ker bi potom lista vplivali učitelji še nadalje na šoli odraslo mladino, da bi v šoli v mlada srca vsejano seme vzhajalo in obrodilo zaželeni sad. Da pa postanejo naše besede z novim letora kri in meso, zatonasvetujemo vodstvu^Zaveze", da izproži ustanovitev lista za šoli odraslo mladino pri letošnjem velikonočnem zborovanju upravnega odbora ter postavi to aktualno vprašanjena dnevniredXX. glavne s k u p š č i n e nZ a v e z e", ki bo zborovala letos v solnčni Gorici. Le naprej — zalist za šoli o d r a s 1 o m I a d i n o , da nas ne bo napredujoče ljudstvo izbacnilo iz svoje družbe in nas ne stare časa kolo, ki se suče neprenehoma n a p r e j. Zaključujemo pa ta svoj poziv za ustanovitev lista za šoli odraslo mladino z Ganglovimi besedamiki pravi': 0, slusajte besede, ki svareže nsbrižniko zvene in ki proseče zdaj k posvečenju kliSejo m o i e! P os a v e e.