) Nove vojaške predlogeJ Z Dunaja poročajo listi iz avtentičnih virov o vsebini novih vojaških zakonov, ki se vkratkem predlože ogrskemu državnemu zboru. Nove vojaške predloge, obsegajo pet zakonov: brarabni zakon, zakon o nastavljanju Podeastnikov, preskrbninski zakon, vojaški kazenski red in zakon o novačenju konj. AvsWjski in ogrski državni zbor se bosta morala predvsem baviti z brambnim zakonom, z novim v°jaškim kazenskim redom in z zakonom o "ovačenju konj, z ostalima d?ema zakonoma se k°sta bavila pozneje. Najvažnejša med vsemi novimi vojaškimi 2akoni je nova brambna postava, ker prinaša 'judstvu nekaj olajšav. Po nameravani novi po8tavi bo znašala aktivna službena doba v ar°iadi dve leti, v rezervi pa 10 let; v morna- *) S priobčenjem tega spisa gotovo nstrežemo 8v»jim braloem. Sed»j tadi l»hko informnjemo Ijudstro 0 novih vojaških x»konih. U r e d n. rici, kjer se morajo mornarji več učiti kakor v armadi: aktivna službena doba 4 leta v rezervi 5 let; v deželni brambi v aktivni službi 2 in v rezervi 10 let. Skupna službena doba bo tudi po noTem zakonu trajala 12 let, a s tem bistvenim razločkom, da ne bodo več vojaki redne armade po desetletnem službovanju preraešcini v deželno brambo, marveč ostanejo pri tisti vojaški četi, h kateri so bili asentirani. Na ta način postanejo c. in kr. armada kakor tudi obe deželni brambi: c. kr. avstrijska in kr. ogrska, samostojne, enakovredne korporacije. Dosledno se odzdaj naprej ne bodo več prideljevali oberaa deželnima brambama rekruti, ki se asentirajo v poznejših letih, kakor se je to prakticiralo dozdaj. Službena doba v Črti se pa ne skrajša v kavaleriji, pri jezdai artiljeriji in po zavodih, kjer goje konjerejo. V teh četah bodo pa vojaki služili t rezervi zgolj sedera let, tako da odpadeta dve rezervni leti za tretje daljše službeno leto. Nadalje so pa deležni te dobrote tudi podčastniki ki služijo tri Ieta. Dozdaj 80 obstajale olajšave glede na vojaško službo le za kandidate duhovskega stanu, učiteljiščnike, učitelje ia za kandidate učiteljišč, za učitelje in podučitelje, za kmetiške posestnike, ki so podedovali zemljišče, in pa za take, ki so bili oproščeni zaradi rodovinskih razmer. Nizko stanje vojaških novincev, kakor tudi nizko prezenčno stanje je provzročilo, da so oblasti dozdaj le v redkih slučajih mogle podeljevati olajšave širšim slojem. Novi zakon bo pa določal, da bodo premeščeni v nadomestno rezervo vsi tisti, ki morajo skrbeti za rodovino, nadalje ne bodo v slučajih, ki so posebno vredni, da se ozira nanje, uvrščeni v rezervne službe zgolj edini sinovi, marveč bodo lahko uvrščeni tudi taki, ki niso edini sinovi. Ugodnosti za posestnike podedovanih zemljišč bodo veljale zgolj za tiste kmetiško posestnike, ki sami obdelujejo zemljišča, kar je popolnoma pravično. Nadalje bod# pa smeli taki rekruti, ki se še uče, n. pr. umetnosti ali kake druge obrti, služiti v stalai vojaški službi pozueje. Nova brambna postava otneji dobo vojaških vaj tistim, ki bodo služili aktivno dve leti, na 14 tednov. Orožnih vaj ne bo nad 4. Najdaljša orožna vaja ne bo smela presegati 28 dni. Dozdaj je znašala doba orožaih vaj najmacj 16 tednov. Po starem, še zdaj veljavnem zakonu morajo služiti avstrijski državljani: Eezervisti tri leta v stalni službi in tri orožae vaje, ki trajajo 84 dni. Ob dveletni prezenčui službi deželna bramba: štiri orožne vaje, ki trajajo 112 dni. Nadomestni rezervisti imajo tri orožne vaje, ki trajajo 84 dni. Ogrski državljani so pa morali, oziroma še služijo, in sicer rezervisti ob triletni stalni službi štiri orožne vaje, 119 dni, ob dveletni stalni službi deželne brambe pet orožnih vaj, ki trajajo 175 dni, nadomestai rezervisti armade 4 orožne vaje, 105, oziroma 119 dni. Po desetem službenem letu po novem zakonu ne bo nihče več pozvan k orožni vaji, razen Se je zamudil kako vajo. Mornarji ne bodo pozvani k nobeni orožni vaji, kakor tudi tisti ne, ki služijo prostovoljno četrto leto. Nadalje bodo imeli glede na orožne vaje ugodnosti tisti rezervisti, ki so izvežbani še pred vojaško siužbo v vojaški telovadbi in streljanju, in tisti rezerristi, ki so vsaj dve leti sodelovali pri izobrazbi mladine pri vojaški telovadbi in streljaniu, če to potrdi politiška oblast. Edoletni prostovoljei, ki postanejo reznvni častniški in vojaško-uradniški aspiranti skupne armade, ki so imeli po starem brambnem zakonu vojaško vajo Iahko vsako leto 4 tedne, bodo mjrali imeti normalno 4 orožne vaje, ia le če bosta to zahtevali praktičua izobrazba ic napredovanje, še dre, ki bosta imeli trajati štiri tedne. Po nameravaDem Dovem brambnem zakonu bodo imeli pravico do eDoletne prostovoljne vojaške službe vsi, ki bodo do 1. oktobra ob letu svojpga novačenja uspešoo absolvirali kako doroačo višjo gimnazijo ali višjo realko, ki ima pravico javnosti, ali pa kak enakovreden zavud. Tisti, ki bo hotel pravico enoletne prostovoljne vojaške službe, bo moral ob asentiranju s frekveutacijskim izpričevalom najvišjega razreda prijaviti svoje pravice in ko stopi v prezenčno službo meseca oktobra, izkazati, da je absolviral srednjo šolo. Deželnobrarabuo ministrstvo določi sporazomnj z rojuim ministrstvom, ko je prej zaslišalo naučno ministrstvo, tiste zaTode, ki 80 enakovredni višjim gimnazijatn in višjim realkam. Nadalje se podeli pravica eno- Ietuega prostovoljstva tudi tistim, ki nimajo formalao zaključeae izobrazbe, če Jso se izkazali v umetnosti, v umetno-obrtaih, tehničnih ali t drugih sličaih strokah. V slučajib, ki so vredni posebnega ozira, se dovoli, da služi enoletni prostovoljec tudi, ko je že 24 let star Odpade pa po tiovem zakonu določilo, da bodo imeli pravico do enoletue službene dobe tisti, ki napravijo takozrano inteligenčno izkušnjo. Enoletui prostovoljci bodo lahko služili v vseh četah razen kavalerije, jezdoče artilerije iu trena, ua državne stroške, a v ?ojašnici stanovati io menažirati euoletni prostovoljci, bodisi da služijo ca svoje ali drž. stroške, ne bodo silieni. Slušatelji roedicine so morali po starem brambnem zakonu dozdaj služiti šest mesecev v armadi in šest mesecev r kaki vojaški bolniščnici io so zato izgubili pol Ieta na vseučihšču. Po novi brambni postavi bodo služili medicinci r dveh periodab. Pr?a perioda bo trajala tri mesece ob akademičmh počitoicah, drugo periodo bo pa odslužil medicioec šele, ko postaue doktor, in sicer tri mesece v armadi, žest pa v vojaški bolniščnici. Dan hrvaskega učiteljstva v Zagrebu. Slorensko uSltelJstTO hrraSkemn! — 1500 glar broječe ačlteljsko zborovanje. — Tlada in ufilteljstvo. — Učiteljskl shodi. — PolltlSko izrabljanje učlteljstva. — Proti TStopanju t nžlteljiSča. — Uflteljskl pol. dnevnlk. — Resoluelje. — Paslvni odpor. — Socialna demokracija in učlteljstro. — Z bojem do zmage! — Foročila ic Zagreba. Kakor slovensko učiteljstro bije istotako budo borbo za izboljšauje svojih materialuih in pravnih pravic tudi hrvaško učiteljstvo. Petintrideset let, dolgih stradanja iu trpljenja polnih 35 let že ponižno in pohlevno prenaša hrvaško učiteljstvo to trpljenje; pohlevno prenaša in žrtvuje svoje delo in svoje telesne moči narodu. Narodu jih žrtvuje in narod mu jib. vrača; kakor vračajo slovenskemu učiteljstvu narodni voditelji delo in požrtroraluost — ne z nemo resignacijo kakor hrvaški — temveč z batinami, 8 podlimi in krivičnimi naailji, 8 krutimi krivicami! Toda tudi potrpljenje ima svoje meje, in tako se je tudi pohlevno hrvaško učiteljstvo naveličalo vedno le prosjačiti in poniževati z raznimi deputacijami. In mi damo prav nPokreta", ki v uvodnem članku pozdravlja odločen nastop hrvaškega učiteljstva za svoja prava — z očitanjem, da je bilo in j6 učiteljstvo s srojimi zahtevami vedno prepohlevno in preobz i r n o! To potrjujemo tudi mi in naj nam naS radikalni nastop, posebno v zadnjih časih, 8 katerim si hočemo izvojevati svoje pravice, zopet zamerijo naši hrvaški torariši v Istri. Njim kličemo danes, ko se probuja hrvaško učiteljstvo t kraljevini sami, ko si samo postavlja zgodovinske dnere v preporodu hm' škega učiteljstva in šolstva: še bodete spoznalii da so naša pota prava, če ne prej, to tedaji ko se k 1 erika1izem zaje tudi na vaši zemlji in zadobite * n j i m kranjske razmere, katerih niti stotinke vam ne pri* v o š č i m o! In smelo trdimo, da s hrvaškim učiteljstvom ni solidarno le srbsko učiteljstvo, ki se je o tem javno izreklo, temveč da je z njim solidarno vse slovansko užiteljstvo! Tudi slovensko učiteljstvo juti dauee v težkih i n odločilD i h borbah s hrvaškim učiteljgtvom in se dobro zaveda, da je mnogo v e z i, ki vežejodanes hrvaško in slovensko učiteljgtvo na skupen program in ki Da8 bodo klicale k skupnerau delu! Vsenapredno slovensko učiieljstvo pa danes simpatizuje 2 d a s t o p o m hrraškega učiteljg t v a i n k o t izraz simpatije želi n a j b o 1 j š i h uspehov borileem za učiteljska p r a v a ter kliče: Z bojem do zmage! 1500 glav broječe učiteljsko zborovanje. Dne 11. t. m. so imeli brvaški učitelji v Zagrebu Teliko protestno zborovanje, na katerem so sklepali o nastopanju hrraškega učiteljstva za izboljšanje gmotnega stanja. ZborovaDJe je bilo naravnost impozantno, ker se ga je udeležilo čez 1500 učiteljstva. Hrvaški časopisi prinašnjo o zborovanju Datančna poročila in splošno ne vlada zanimaDJe za sklepe zborovanja le med učiteljstvom, temveč tudi v vseh plasteh ljudstva. Vlada in učiteljstvo. V prvi vrsti se je najostrej« napadalo vlado, ki se dosedaj še ni najmanje zgenila za učiteljstvo. Pač je vlada predložila saboru predlogo za iegulacijo učiteljskih plač, toda ta predloga je bila taka, da je saborski poslanci nikakor niso mogli odobriti in so jo odklooili. Vlada je namesto nove izpremenjene predloge, sabor razpustila, kar je provzročilo največjo nevoljo v ljudstm. To pa zato, ker pri volitvah ni hotelo učiteljstvo podpirati Tlade. Na zborovaDJu so zaradi tega padale ostre besede na račun vlade, zavoljo česar je predsedujoči J. K i r i n med zborovanjem odložil svoje mesto in je zborovanje nadalje energično vodil nam dobro znani sokol D a r o r i n Trstenjak. Učiteljski shodi. Že pred glavnim shodom ali zborovaojem 80 se vršili v vseh okrajih okrajni shodi, na katerih so se sprejemale od učiteljstva resolucije, izrazujoče se za štrajk in pasirni odpor. In tako je ideja kot popolnoma dozorela in imajoča idočdo oporo v narodu samem zadobila višek na glavnem zborovanju. Politiško izrabljanje učiteljstva. In kakor se je ostro napadalo vlado ia bana satnega, tako so se čuli tudi najostrejši glasovi zoper podlo izrabljanje učiteljstva od politiškib. strank, posebno še, da so se vse učiteljske zadeve posameznim poslancem zdele nevredne objektivne kritike in da so jih posamezni narodni voditelji izrabljali podlo v okrepljenje politiških strank. Še bolj podlo pa je, da učitelj&ke zadere in šolske zadeve ne rešujejo posamezni poslanci v okrepljenje svojih politiških strank — kot politikum — temveč iščejo pri tem celo osebno — politiških interesov. V tem oziru so kaj vehementno napadali na skupščini hrvaški učitelji Stipe Radiča, pobratima naših klerikalcev! In če bi imeli hrvaški učitelji celo v 8voji sredi dva poslanska učiteljska Iškarjota, kakor jih ima žalibog slovensko učiteljstvo, tedaj smo zasigurani, da bi jira ne bilo blagor. Neizbrisen zgodovinski madež pa ostaneta za slovensko učiteljstvo v njega zgodovini •freimeni: Jernej Eavnikar in Frane "* a k 1 i č ! S prokletstvom jih bo venčal še z&dnjj rod na slovenski zemlji! Osraraočeno je njiju irae danes pred vsem alovenskim učiteljstvom, osramočeno postaja pred jugoslovanskim učiteljstvom in mi bomo Preskrbeli, da bo osramočeno pred vsem sloT«tskim učiteljstvom: Stanovskim izdajicam — ^užabna smrt! Prot! vstopanju v učiteljišča. Kaj resne ia hude direktire je pa za^elo vse stremljenje zborovanja in s tem nrvaškega učiteljstva v podrobni debati o 8t»Tljenih resolueijah. Stavil se je predlog, da se sestavi posebni odbor, ki irua poskrbeti za protiagitacijo vstopanja na učiteljišča. Nagovarjati ima mladino in ji odločno odsvetovati posvetiti se učiteljskerau stanu. Tega pri nas (posebno na Kranjskem) ni potreba, ker pri nas skrbi za to vse slavna c. kr. deželna vlada sama, ki Tzdržuje škandalozne šoUke razmere! V tem smo mi pred Hrfati! Cutiti je pa to vse že dobro pričel naš baron Schwarz, ki sedaj študira, kako bi napravil na učiteljišču pripravljalni tečaj. Toda polomil ga bo s 5 letniki, ki jih misli uveeti ob tako škandalozni plači in poleg škanda loznih pravnib razmer učiteljstva. Učiteljski politiški dnevnik. Izprožila se je tudi misel, da naj se osnuje politiški dnevnik, ki naj bi narodu zagovarjal stališče učiteljetva in dajal direktive v boju. Toda koučno se je prišlo do zaključka, da naj se snovanje novega lista opusti, naj se pa pojasauje stališče narodu po drugem politiškem časopisju. V to svrho se je sestavil poseben odbor, ki lma nalogo voditi nadaljni boj in kateremu se za poseben fond t to svrho pošilja od strani okrajnih društev redne mesečne doneske. S tera učiteljskim fondom je omogočen le uspešen boj! Resolucije. Kot zaključek zborovaoja so se po burni debati sprejele resolucije, ki niso obvezne le za člane BSaveza", temveč za vse hrraško in solidarno se izrazujoče srbsko učiteljstvo in ki se imajo izvesti od vseh učitelje? in izToljenega osrednjega odbora. Eesolucije se glase: - Učiteljstvo, zbrano na izredni skupščini rZreze hrvaških učiteljskih društev", 1. Izraža svojo nejevoljo in ogorčenje, da materialni in pravni odnošaji hrvaškega učiteljstva niso bili urejeni v zadnjem saborskem zasedanju ! 2. Odklanja prazne pohvale in odločno odbija žalitve, ki so se ob priliki saborskih razprav zagrešile od gotovih ljudski zastopnikov na hrvaškem učiteljstvu, ker je svrha teh napadov očitna, da bi se z neresničnim opisovanjem ogorčenja, ki je zavladalo med učiteljstvom, izbijal strankarski kapital. 3. Da se delovanje učiteljstra v vseh kulturnih in humaDitarnih društvih u 8 t a v i in da učiteljstro ne sodeluje več pri volitvab. v občinske zastope, županijske skupščine in v sabor. 4. Učiteljstvo bo omejilo svoje delovanje na predpise šolskega zakona in bo poučeval rsak posamezni učitelj samopo80učeneev. 5. Celokupno učiteljstvo, ne glede na to, če je združeno v BZvezi" ali ne, s e z a v e zuje, da te sklepe izvede tudi t p r a k s i. Pasivni odpor. Najhujši točki resolucije sta vsekakor abstinenca od narodnega dela in pasivni odpor. Temhujše je obsojati vse razmere, ker jim je krira vlada in nekaj poslancev, tako da je bilo učiteljstvo primorano poseči po najskrajnejšem sredstvu. Ob brezvestnosti vlade in narodnih voditeljev bo trpel pri tem edinole — narod! Popolna umaknitev učiteljstva iz javnega življenja bo občuten udarec za narodno življenje ! Pasivni odpor bo pa rodil posledico, da bo 30 do 40 odstotkov šoloobveznih otrok brez šolskega pouka. Sociaina demokracija in hrv.-srb. učiteljstvo. Z učiteljstvom pa simpatizujejo politiške stranke. Socialna demokraeija je v to svrho sklicala poseben shod na večer zborovanja, na katerem se je razpravljala tema: Socialna demokracija in učiteljstvo. Ta pojav je vsekakor pozdravljati, da politiške stranke ne iz strankarske dobičkaželjnosti, ki jo imajo pričakovati od učiteljstva, temveč iz vneme za razvoj učiteljskega stanu kot važnega kulturnega faktorja v narodu, nastopajo za učiteljstvo. Že tolikrat smo mi poudarjali, naj puste politiške stranke mirno in nepristrano izvrševati kulturni program učiteljstvu ter naj ne izrabljajo učiteljsko kulturno delo v strankarske namene, ker to škoduje napredku. Učiteljstvo pa pušča svojim članom izven organizaeije in v organizaciji popolno politiško svobodo po prepričanju, ki temelji na naprednem kulturnem temelju, ker je izključeno, da če deluje napredno v kulturi, da bi svoje stališče izpremenilo v politiki. Z bojem do zmage! Hrvaško in srbsko učiteljstvo je torej prro, ki je za boj odločneje dvigoilo zastavo našega stanu. Ono je prvo poseglo po radikalnejšem sredstvu. Pokazalo je, da je zrelo! Ista mora je, ki tlači učiteljstvo in šolstvo povsod. To 80 raadeži one črne mačke, ki je tekla ob sankciji čez naš šolski zakon in ki nam je zapustila skupno gorje! Dosedaj je puščalo učiteljstvo boriti se za šolstro iu učiteljstvo izvenučiteljske faktorje; toda ti faktorji so izkazali, da niso voljni in da niti oiso sposobni ocenjevati šolskih in učiteljskih interesov, zato je pričelo učiteljstvo samo aktivno posezati v boj in si bo samo izvojevalo svoja prava. Vse avstrijsko učiteljstvo žre danes na hrvaško-srbsko učiteljstvo, kerpojav tamjenaravna posledica, ki se boprejalislejmorala roditi tudi pri nas. Le kar si bo učiteljstvo samo izvojevalo, to bo imelo, tako prepričanje ptevladuje danes t srcih vseh nas učiteljev; zato kličemo hrvaško-srbskemu učiteljstvu: nNaprej zastava Slave! — Mi pridemo za Vami, bratje!" Poročila iz Zagreba. 0 tem junaškem boju hrraškega učiteljstra za kruh smo prejeli iz Zagreba ta-Ie poročila: Z a g r e b, 11. maja 1911. Danes Fe je pričelo t Zagrebu velikansko protestno zborovauje hrvaškib učiteljev. Na dnevnem redu je bilo izboljšanje učiteljskih plač na Hrvaškem. Eakor znano, je ban Tomašic saboru že predložil vladno predlogo o izboljšanju učiteljskih plač, a jo pozneje zopet umaknil. Zborovanja se je udeležilo nad 1500 hrvaških učiteljev iz vseh krajev Hrvaške in Slavonije. Glavni predmet zborovanja tvori rprašanje, kako stališče naj zavzame hrraško učiteljstvo proti vladi, ki ignorira zahteve učiteljev. Določilo se bo, ali prično učitelji a pasivno resistenco. V imenu srbskih učiteljev se je predsednik srbskega učiteljskega društva Dušan Popovič izrazil popolao solidarnim s hrvaškimi tovariši in izjavil, d a s o S r b i podpirali Hrvatetudi v najskrajnejših slučajih. To izjavo so hrvaški učitelji vzeli z velikanskim odobravanjem na znanje. Zvečer se je vršilo veliko protestno zborovanje, ki so ga sklicali socialni demokrati. Na dnevnem redu je bila točka: Socialna demokracija in učiteljstvo. * • Zagr eb, 12. maja 1911. V Zagrebu se je včeraj bilo zbralo kakih 1500 učiteljev iz vse banorine, da na izrednem občnem zboru Zveze hrv. učit. društev manifestujejo za izboljšanje svojega zares bednega materialnega in moralnega položaja. Eakor znano, se je hrvaški sabor bavil s tozadevno zakonsko predlogo, predloženo mu od strani vlade. Ali kako je skrpucala vlada to svojo predlogo! ? Tako, da je bilo jasno, da hoče le slepiti učitelje in javnost — tako, da je bilo že v naprej gotovo, da načrt ne bo vsprejet. Odklanjale so ga vse stranke in tudi one, ki so najbolj vnete za učiteljstvo. Ker vsa neodvisna in poštena hrvaška javnost ne smatra ureditve dohodkov in moralične pozicije stradajočega učiteljstva le kakor stanovsko vprašanje učiteljstva, marveč — z ozirom na odločilni pomen šolske vzgoje za ves narodui napredek — kakor splošno narodno Tprašanje, se pripisuje temu sestanku učiteljstva največjo važnost. Naj navedem tu le par številk, ki drastično dokazujejo, kako nedostatna je bila briga poklicanih faktorjev na Hrvaškem za razvoj ljudskega šolstva. Nerazmerje med naraščanjem števila za šolski obisk godnih otrok in pospeševanjem šolstva je naravnost kričeče. Od leta 1888 pa do šolskega leta 1908—1909 je število za šolo godnib. otrok naraslo od 243.538 na 386.731, torej za 143.193. V isti dobi pa so otvorili na Hrvaškem 313 novih ljudskih šol in namestili le 1059 novih učiteljev. Temu primerno je odpadlo na vsako noTO Ijudsko šolo do 450 otrok, a na vsakega novega učitelja do 140 učencev. To je ualoga, ki je učitelj enostavno ne more zmagovati, temmanj pa, če pri tem — trpi pomanjkanje. Posledice tudi niso izostale: število otrok, ki so zaradi pomanjkanja šol ostajali brez šolskega pouka, je od leta 1888 do 1908 uaraslo od 90.702 na 127.945. Za takov mal narod kakor je hrvaški je to naravnost grozno število. K temu pa se je pridružilo dejstvo, da je moralna pozicija hrvaškega učitelja naravnost obupna. Popolnoma odvisen od dobre ali zle volje svojega okrajnega načelnika, ki je zahteral od njega, da bodi njegov ogleduh in volilni priganjač, je bil hrvaški učitelj — suženj! A če pomislimo sedaj, da je Hrvaška s svojim šolstvom avtonomna, da je le cd laslne narodne vlade odvisna usoda šole in učiteljstra, se moramo le zgražati na dejstvih, ki smo jih Davedli. Zato je sedanji sestanek hrvaškega učiteljstva prevažen dogodek y jarnem zivljeDJu Hrvaške. Id če se bodo sklepi glasili v smialu, da bo učiteljstvo odslej branilo z organizirano silo ugled svojega stanu in svoje človeško dostojanstvo, kar je še posebno dolžno sebi kakor stanu inteligentov, posebno pa če se odloči, da se ne bo več dajalo zlorabljati v nemoralne in protinarodne politiške svrhe mogotcev — potem mora hrvaški narod le pozdravljati svoje učiteljstvo, ki bo imelo zavest, da je ravno ono v veliki meri pripomoglo k ozdravljenju razkosanega in zastrupljenega življenja na Hrvaškem! Slovensko napredno učiteljstvo stojizv8emi simpatijami na s t r a n i hr vaš kega in s r b s k e g a učiteljstva! Zagreb, 12. maja 1911. Včeraj dopoldne se je vršila v Zagrebu izredna skupščina Zyeze hrvatskih učiteljskih društev. Osrednji odbor je predlagal, naj se še počaka s sredstvi pasivne resistence. Učitelj Keller je pa predlagal, naj se pasivni odpor, t. j. služba po predpisih in abstinenca, strogo izvedeta, kar je odobril shod z viharnim odobrayanjem. Predsednik Kirin se je obotavljal dati resolucijo na glasovanje, zaradi česar je nastal tak vihar, da so morali prekiniti zborovaDJe. Nadaljnja posvetovanja je vodil podpredsednik Trstenjak. Z nekaterimi izpremembatni je shod sprejel Kellerjevo resolucijo, po kateri morajo učitelji odložiti vsa neplačana častna mesta in sprejemati v šole v smislu zakona le toliko učenc e v, da jih pride n a rsakega u č i t e 1 j a 80, kar bo provzročilo, da ne bo raogel v šolo hoditi velik del mladine, podvržene šolskemu obisku. Po shodu so korakali ufiitelji in učiteljice skozi Ilico pred Jelačicev spomenik, kjer je goToril podpredseduik Davorin Trstenjak. Skupščinarji so nato zapeli cesarsko pesetn, potem so se razšli. Kranjskim koleginjam. Mislila sem že davno izpregovoriti besedico na tem, mestu svojim tovarišicam na Kranjskem. Povod mi je dalo predlansko zborovanje BZaveze" v Mariboru, in sicer volitev odbornikov rZaveze". Od raznih strani so se predlagali odborniki za razne kronovine, ki so zastopane v rZavezi". Štajerska je predlagala tri odbornike, Kranjska zraven vodstva (predsednika, tajnika in blagajnika) tudi tri in Primoreka tudi tri. Med vsemi temi odborniki vidimo le eno žensko, ki zavzema edino odborniško mesto, s katerim razpolagata Trst in Istra. Tem lepše se nam to vidi, ako vemo, da je prišla iniciativa, naj stopi tudi ena ženska v odbor, od možke strani, in sicer brez najmanjše agitacije od strani učiteljic ter da so bili v tem edini tržaški in istrski učitelji. Podali so nam s tem lep dokaz, da ne smatrajo ženske za 20% maujvredne kot moškega, kakor je razmerje plač, ki jih iraata oba še na Tržaškem, ampak da jo smatrajo sebi ravnopravno iu enako vredno. Tako so storili tržaški in istrski učitelji, ki razpolagajo z edinira odborniškim mestom. Eaj podubnega pa niso storili Eranjci, ki imajo zrareu vodstva še tri odbomike, torej skupno šest odborniških mest. Eo so se imeli predlagati in so se predlagali odborniki za Kranjsko, sem opazila med k.raujskimi učiteljicami nekako oporekanje, gibanje, nervozoost in nezadovoljnost. Ako bi bila vedela, kako se bo predlagalo in volilo za Primorsko, bi bila predlagala, naj se Eranjice oglasijo in zahtevajo zase vsaj eno odborniško raesto. Primorci so ostali konsekventni v Bvojih nazorih (er zopet predlagali in volili žensko v odbor. Čast jim ! Tedanja nezado?oljnost med Kranjicami pa nam priča, da so se tudi one začele zavedati: ako so članice naše BZaveze", imajo v njej tudi enake pravice kot moški. Zdi se pa, da fut za ravnopravnost ni ravno razvit med tamošnjim ženskim svetom. Ali mi vsi moramo napredovati z duhom časa, moramo stremiti po tesnejšem združenju, po trdnejši organizaciji, ali do vsega tega ne pridemo, dokler bomo delali razliko med moškim in žensko. Saj s tem se zadnje odganjajo od organizacije ia slabi se skupnost. Mi pa raoramo biti močni, moč je pa ravno v skupnosti. — Ve pa, drage koleginje na Eranjskem, pokažite, da nimate smisla le za lepe toalete, za koketiranje in ne vem za kaj še, kakor trdijo nekateri o nas, ampak da hočete resno delati skupno s svojimi moškimi kolegi ter da hočete, da se to Vaše delo tudi uvažuje. Ne vem, kako je ua Eranjskem v teni oziru, ali pri nas sedi v odboru toliko moških, kolikor žensk in vsi skupaj skrbijo za prospeh društva. Skrbite tudi Vi, da spravite v odbor resne tovarišice, ki se bodo z veseljem lotile dela in ki bodo tem potom izsilile spoštovanje in uvaževanje. Ako bi se tako delo in stremljenje ne hotelo uvaževati in upoštevati od moške strani, bi to značilo, da so oni daleč zaostali za današnjim prosvitljenim vekom ia da, dokler ostane tako, ne bo sloge in zaradi tega tudi moči i;e, saj Bv slogi je moč", in da še dolgo ne prisije učiteljstvu solnce lepše bodočnosti. Sicer pa vidimo dandanes ueiteljico ne Ie kot odbornico v okrajnih učiteijskih društvih, ampak je v odboru nAvstr. slov. uč. zveze" tudi ena odbornica. In kje ni dandanes žeaske ? Gelo v parlamentih jih vidimo! Na delo tedaj, drage tovarišice, ne I o čene ali celo proti moškim, ampak skupno z njimi delujte zaskupnesmotre ter poskrbite za to, da bo po prihodnjih volitvah izmed šestih odbornikov za Eranjsko sedela v odboru vsaj enaodboriiica. Da se razumemo ! Ne gre tukaj za čast, ampak za princip ravnopravnosti! P r i m o r k a. Iz naše organizacije. Skupne zadeve. Iz Zaveze avstr. jngosloTanskih učitcljskih drašteT. Delegate za Ietošnjo glavno skupščino v Trstu so prijavila sledeča Zavezina društva: IX. Učiteljsko društvo za Trst in okolico : 33. Emil Pakiž, šolski voditelj pri Svetem Erižu: 34. Earel Gruntar, učitelj v Bazovici; 35. Ida Posega, učiteljica v Eojanu; 36. Marija Humplik, učiteljica y Barkovljah; 37. Marija Godina, učiteljica v Škednju; 38. Teodor Betriani, učitelj v Trstu; 39. Marija Cok, učiteljiea v Eatinaru; 40. Gustav Waschte, učitelj v Trstu; 41. Ivan Daneu, šolski voditelj vVrdeli; 42. Fran Kos, učitelj v Trstu; 43. Josipina Vatovec, učiteljica na Opčinab. Namestniki: 2. Marica Oernigoj, vrtnarica v Eojanu; 3. Josip Sorč, učitelj na Opčinah; 4. Josipina Škerjanec, učiteljica na Opčinah. X. Učiteljsko društvo za šolski okraj Eudolfovo: 44. Štipko Jelenec, nadučitelj na Dvoru; 45. Jožica Verce, učiteljica v Valti vasi; 46. Ana Bantan, učiteljica v Beli cerkvi. XI. Slovensko učit. društvo v Istri: 47. Fran Frjančič, nadučitelj v Predloki; 48. I. Šuc, učitelj v Dolini; 49. Valerija Majer, ueiteljica v Dekanih; 50. Avgusta Ees, učiteljica v Boljuncu; 51. Helena Prešeren, učiteljica v Dekanih. XII. Smarsko-rogaško učit. društvo: 52. Tomo Eurbus, nadučitelj v Siivnici; 53. Pavel Flere, nadučitelj pri Svetem Štefanu; 54. Franc Horvat, učitelj v Pouikvi. XIII. Učiteljsko društvo za celjski okraj: 55. Frančiška Bizjak, učiteljica v Zgornji Ponikvi; 56. Armin Gradišnik, nadučitelj v Cslju; 57. Ivau Logar, učitelj y p. v Oelju; 58. Aoton Petriček, nadučitelj y Žalcu; 59. Ciril Piegelj, učitelj v Petrovčah; 60. Fani Tajnik, učiteljica pri Sv. Petru; 61. Eozina Vidali, učiteljica ? Libojah. Namestniki: 5. Alojzij Eecelj, učitelj v Š. Juriju; 6. Franc Kranje, učitelj v Celju : 7. Franc Brinar, nadueitelj v Gotovljah; XIV. Učiteljsko društvo za laški okraj: 62. Anton Gnus, nadučitelj v Dolu; 63. Oskar Moll, učitelj v Trbovljahj^ 64 Martin Slopšek, nadueitelj v Šent Petru; 65 Earel Pestevšek, učitelj v Laškem; 66. Miroslava Gnus, učiteljica žen. roč. del v Dolu. XV. Učiteljsko društvo šolskega okraja Eonjice: 67 Earel Mravljak, učitelj v Žrečah pri Eonjicah; 68. Ivan Woraer, učitelj pri Sv. Eunigundi na Pohorju. XVI Gornjegrajsko učiteljsko društvo: 69 Nežica Pirc, učiteljica pri Sv. Frančišku Esaveriju; 70. Fran Božanc, učitelj v Mozirju. XVII. Okrajno učiteljsko društvo v Ormožu: 71. Josip Eajšp, nadučitelj v Ormožu; 72. Martin Šalamun, nadučitelj pri Sf. Miklavžu Nameptuik: 8. Jakob Preindl, učitelj pri Veliki Nedelji. XVIII. Šentlenartsko učit. društvo: 73. Vekoslav From, učitelj pri Sv. Lenartu v Slov. gor.; 74. Ernest Horvat, učitelj pri S?. Benediktu v Slov. gor. XIX. Pedagoiko društvo v Erškem: 75. Ivan Malnarič, nadučitelj pri Sv. Erižu pri Eostanjevici. XX Ljutomprsko učit. društvo: 76. Simon Cvahte, nadučitelj pri Mali Nedelji Name8tnik: 9. Ivan TomažiČ, nadufiitelj na Stari cesti. Proaimo, da nam prijavijo še druga Za- Tezina društva svoje delegate, da jih priobčimo v prihodaji številki BU6iteIjskega Tovariša". Za vodstvo Zaveze L. Jelenc. Kranjsko. DruštTO nčiteljev in šolskih prijateljer za okraj Ijubljanske okolice ima svoj redni občai zbor dne 1. junija t. I. popoldne ob 4. uri v Narodnem domu v Ljubljani. Dnevni red je: 1. Pozdrav. 2. Poročilo tajnika in blagajuika. 3. Volitev odbora: 4. Volitev delegatov k zborovanju ,Zaveze". 5. Slučajnosti. E obilni udeležbi vabi za odbor: Janko Ž i r o v n i k , t. č. predsedcik. Uditeljsko drnštvo za litijski okraj ima svoj občni zbor dne 21. raaja t. I. v Toplicah pri Zagorju ob Savi v poslopju ondotne Ijudske šole. Začetek zborovanja ob 2. uri popoldne. Dnevni red: 1. Nagovor predsednika. 2. Eazgovor o konferenčni temi: Eačunanje v ponavljalni in o poslanih vodiluih mislih: A. splošnih ia B. posebnih — sestavljene po poročevalcu tov. nadučitelju I. Polaku. 3. Eazgovor o občnih šolskib. vprašanjib. 4. Poročila društvenih funkcionarjev ia volitev novega odbora. 5. Volitev delegatov k ,,Zavezinemu" zborovanju v Trstu. 6. Nasveti in predlogi. 7. Ogled steklarne, elektrarne in premogove pralnice v Toplicah. E mnogobrojni udeležbi najvljudneje vabi o d b o r. Učlteljsko draštro za logaškl šol. okraj je imelo svoj letni občni zbor dne 14. maja v Gornjem Loaatcu. Predsednik tor. Leopold Punčuh otvori zborovanje s presrčnim pozdravom in se spominja v nagovoru tudi umrlega člana Pavla Šilca s pozivom na navzoče, da se dvignejo s sedeže? v zuak sožalja in počaščenja njegoyega sporaina. Z radostnim srcem pa omenja, da je doletela v tekočem letu društvo izredna čast, ker je bila imenovana njega vrla članica tovarišica Marija Eavčičeva iz Idrije ravnateljicam na tamošnji ljudski šoli. Nato je predaval sodni svetnik g. Fran M i 1 č i n s k i o temi nSodelovanje šole in učiteljstva pri otroškem varstvn". V času, ko tiia otroka pomanjkanje nevzdržuo v pogubonosno nemoralnost, je neobbodno potrebno, da zastavi ueitelj vse sile, ki naj otroku ohrauijo, oziroma zopet pridobijo nr a j m 1 a d o s t i". Da je pa mogoče uspešno delovanje, je treba zanimanja, ljubezni in brezmejne potrpežljivosti. T r e b a je poznati umestna izboljševalna sredstva. Ako hočemo kaj ukreniti glede zanemarjenega otroka, moramo staviti diagnozo, pri čemer pridejo v poštey duševne kakor telesne zmožnosti. če otroka proučimo, če poznamo njegovo prejšnje življenje, potera ni težka ordinacija pravega zdrav i 1 a. Spričo neugodnih razmer, ki obstojajo v tem oziru y naši dižavi, je računati tudi na obilne materialne zapreke. Zato moramo izbirati najcenejša sredstva. Eot taka so se dosedaj najbolje obnesla: a)zaščitno nadzorstvo (varuštvo) — sredstvo, ki kaže pray dobre učinke glede na izboljšauje vedenja in pridnosti zanemarjenega otroka; b)premestitevotroka iz ene družine v drugo, in sicer proti plačilu ali zastoDj in c) izročitev otroka v varstvo kakemu z a v o d u. To bi bil nekako izvleček iz izborDO sestavljenega referata, ki nam g\ je podal predavatelj — priznaDO vešč strokovnjak na tem polju. Za njegov prijazen odziv povabilu mu izreče predsednik društva v imenu vseh navzočih toplo zahvalo. Kot drugi poročevalec je nastopil ljubi nam tovariš-abstinent Ivan Bezeljak, ki je razpravljal o temi nEako delujmoderna šola za telesni razvoj mladine". Nasveti in končne teze, ki aam jih je podal, smo vzeli s popolnim odobravanjem na znanje. V debato, ki se je vnela koncem poročila, so posegli vmes toy. Eajko Novak, sod. svetnik g. Milčinski in dež. poslanec toy. Eogelbert Gangl, ki je slednjič še predlagal to-le resolucijo: BUčiteljsko društyo za Logaški Šolski okraj poziylja nZavezo avstrijskih jugoslovanskih učiteljskib društev", naj se obrne na pristojna oblastva, da se čimprej uvedo za telovadbo na ljudskih šolah ugodnejše poveljevanje, kije v soglasju z našimi telovadnimi društvi." — Eesolucija je bila z navdušenjem sprejeta. V srcih yseh je odmevala ena misel, preveval nas je en duh, ki je dal izraza v glasnih besedah: BPolitiko ven iz šol, telovadbo noter! Kličemo jo z iskrenim prepričanjem nazaj!" Po odobrenju tajniškega in blagajniškega poročila, ki sta ga pregledali tovarišici Fanči Novakova in Poldka Eosova, je bil enoglasno izvoljen stari odbor, nakar smo izvolili tri delegate za Zavezino zborovanje. B. Stajersko. LJutomersko nčlteljsko draštro je zborovalo v četrtek, doe 11. maja, pri Sy. Duhu. Kljub neprijaznemu vremenu zaraua se je vendar zbralo povoljno število udeležencevneustrašeucev! Vsa čast jim ! Prerešetavala so se živahno vprašanja za Ietošnje uradne konference; omenim naj le skrbno, marljivo sestavljeno poročilo toy. Mayriča. Delegatom za glavno zborovanje BZayezeu se jzvolita toy. Ovahte in Toraažič. Po duševnem naporu smo se razyedrili pri žlahtni kapljici ter postali pray židane volje v družbi dragih gostov od Sy. Jurja in Male nedelje. Le žal, da nam je prehitro potekel čas zabave. Na veselo snidenje vseb. pri prihodnjem zborovanju pri Eapeli! SloTenjebistrlško učit. društvo. Dne 4. maja je bilo, ko smo hiteli r senčnate Studenice, da tam zborujerao in pozdravimo dragega nara gosta g. dr. M. Potočnika, profesorja iz Maribora. Slovesno nas je že od daleč pozdravljal orjak Bo6 — presrčno nas sprejela vrlo okrašena dvorana ljudske šole. Presrčna hvala gospe Vobičevi za trud okusne okrasbe. Predsedaik tov. Eokl pozdravi predraga goste: g. Potočuika, tovariša Majb.na, Ozmeca, Coklna in cenjene tovariše iz Ponikve, prinaša pozdrave zborovalcem od trške obeine in krajnega šolskega sveta tamkajšnjega in preide k razgovoru o temah za uradno konferenco in drugih važnih stanovskih in društvenih zadevah. Eot delegat za Zavezo je izvoljen toy. Erotky. Nato predava g. M. Potočnik, profesor našega naraščaja y Mariboru o ustavi. V svojem zanimivem predavanju nam je podal razvitek ustave — njen obstoj in direktivo : kaj io kdaj in koliko se naj nudi ljudskošolskemu učencu. Eako hvaležen mv^je bil vsak, je pokazalo ob koncu uavdušeno odobravanje in vzkliki, izražajoS one mocne vezi, ki nas vežejo z ujim. Ta navdušenost nas je popeljala in spremIjala tja v prijazno hišo g. Eoropca, privabila marsikatero odkrito in presrčno besedo, nudila priliko, da smo g. profesorju povedali, da ga imamo radi — jako radi in da nam je bil sestanek z njim svetložaren motnent, a razstanek težak. Šentlenartsko učiteljsko društvo je zborovalo dne 7. maja 1.1. pri Sy. Trojici v Slovenskih goricah. Vkljub skrajno neugodnemu vremenu je bila udeležba članov in dragih gostov od blizu in daleč nepričakovano častoa. Tokrat smo s posebnim zaniraaojem poslušali izborna izvajanja tov. Elemenčiča „0 vredaosti utrakvističnih šol". Po daljši debati smo sprejeli sledeče t«ze: 1. Utrakvistične šole so iz psibološkega in pedagoškega stališča napredovanju učeneev na kvar in so tudi protipostavne. (Eazsodba upravnega sodišča 16. maja 1908., št. 5993 ex 1907.) 2. Slovenskih otrok, ki niso zmožai nemščine že od doma, se ne sme siliti ne sprejemati v nemške šole, ker je enakomerno napredovanje nemogoče. (Eazsodba uprav. sodišča lex Perek.) 3. Utrakvistične šole in nemške šole s slovenskimi učenci ne morejo vzgajati k rodni' narodnosti, kakor to zahteva §71. šol. inu6. reda. 4. Slovensko učiteljstvo se poprimi z isto vnemo § 71. al. 2. šol. in uč. reda kakor nemško učiteljstvo. Veliko krivde mlačae narodoe zavednosti našega naroda nosi slovensko učiteljstvo. Otroka lahko vzgojimo narodno zavedDega, a še vedno ostane narodno strpljiv. 5. Na slovenskih šolah nastavljati učiteljstvo drugačnpga mišljenja (renegate) je p'rotipostavno, ker to gotovo ne more vzgajati k rodni narodnosti. 6. BZveza" naj sestavi imenik vseh utrakvističnih šol in ga odstopi slov. nar. svetu, da ta stori korake v smislu upray. sodišča. 7. rZvezaa naj stori korake pri dež. šol. svetu, da ta prekliče odlok z dne 6. avg. 1901, št. 2954 al. 7. (Eončnik III. str. 39), ker je uvedba drugega dež. jezika kot učnega jezika protipostavoa. Nemščina se naj v naših ljudskih šolah poučuje kot predmet, ia naj se ji odkaže toliko ur, da se bo smoter mogel doseči. Drugi del referata BEako se naj uredi nemški pouk na slov. šolah" se je moral zaradi pozne ure preložiti na prihodnje zboro vanje začetkom junija pri Sy. Lenartu v Slov. gorieah. Želimo, da bi tudi druga spodnještajerska učit. društva premotrivala to izredno yažno vprašanje. Po zborovanju se je vršil v prostorih g. Mlinariča mnogobrojno obiskan koncert, ki ga je priredila šentlenartska narodna godba — plod učiteljskega dela. Akoravno šele kratko dobo obstoječa, je vendar sijajuo rešila svoj obširni in močni vzpored, nudeč nam 8 preciznim preduašanjem posamezoih točk izredea užitek. — Na zopetno polooštevilDO snidenje! Slovensko nčit. draštro za marlborsko okolico je zborovalo dne 4. maja 1.1. v Mariboru. Vkljub neugodnemu vremenu se nas je vendarle zbralo 31. Toy. predsednik pozdravi novega uda, toy. Friderika Lednika i« Sv. Lovrenca nad Mariborom, in naznani, da je pismeno čestital toy. Cožu k njegovemu imenovanjn za nadučitelja v Jarenini. Prešli saio potem na dnevni red. Dopisi: 1. BZvezau t&hteva društveni izkaz. 2. Seja nZvezinega odbora" due 7. maja 1911. Pogoyarjali smo ae točkah dnevnega reda. Z veliko pozornostjo °mo poslušali poročilo toy. predsednika o enteti za uravnavo učit. plač. Nato je bil razffovor o volitvah za poslance za dež. konf., fastopnika v okr. šol. svet in v stalni konf. odbor. Kot delegata za BZayezino" skupščino sta ge javila tov. Vodenik Martin in Vodenik Ida. Sklep z dne 2. marca t. 1. o izjavi pri•iianja župniku Šeguli seje izvršil na ta način,