Glasilo jugoslovanske socialne demokracije. Iihaja v Ljubljani vsak torek, četrtek In soboto. Naročnina za avstro-ogrske kraje za celo leto 14 K, za pol leta 7 K i za četrt leta 3 50 K, mesečno 1.20 K. za Nemčijo za pol leta 7'90, za četrt leta 4 K; za Ameriko za pol leta 9 50 K za četrt leta 4'80 K Pasa nun« ilnilka IB v. Re klamacije so poštnine proste Nefr&nkir&na pisma se ne sprejemajo. Rokopisi se ne vračajo. Inserati: EnOstopna petit • vrstica (širina 88 mm) za enkrat 20 vin., večkrat po dogovoru. 103. štev. V Ljubljani, v torek, dne 28. septembra 1909. Leto XII. NASLOVA: Za dopise in rokopise xa list: Uredništvo. •Rdečega Prapora«, Ljubljana. — Za denarne pošiljatve naročila an list, reklamacije, inserate i. t. d.: Upravnifitvo •Rdečega Prapora*, Ljubljana, Šelenburgova ulica 6/II. Vabilo na naročbo. Sodruge in prijatelje vabimo na novo naročbo, dosedanje naročnike pa, katerim je potekla naročnina koncem meseca septembra, da jo zopet obnovč. »Rdeči prapor" izhaja trikrat na teden ter velja Za Avstro-Ogrske dežele: za celo leto K 14*— za pol leta „ 7*— za četrt leta „ 3*50 na mesec „ 1*20 Za Nemčijo: za pol leta K 7-90 za četrt leta „ 4*— Za Ameriko: za pol leta K 9*50 za četrt leta „ 4*80 Obenem prosimo cenjene naročnike, naj pri poročajo naš list svojim sodrugom, prijateljem in znancem, naj ga zahtevajo po gostilnah in kavarnah, v katere zahajajo in naj nam pošljejo naslpve takih znancev, ki bi ga naročili, če jim ga pošljemo na ogled. Upravništvo »Rdečega Prapora". Društvo »Ljudski oder* v Trstu. Nič ni bolj naravnega kot je naš ponos na nage izobraževalno društvo «Ljudski oder v Trstu*. In kako naj bi bilo drugače f Kako bi bilo mogoče, da ne bi bili ponosni n« ta naš kulturni zavod, ki je sad velikega hrepenenja zavednega slovenskega delavstva po izobrazbi in napredku, ako pomislimo na lepo Število krasnih poljudnoznanstvenih predavanj, ki jih je to društvo priredilo, in na njegovo bogato, da najbogatejšo slo* vensko in hrvatsko knjižnico v Trstu P Zlasti pa nas mora objeti ponos ako pomislimo, da je bila naša krasna knjižnica nakupljena izključno z delavskimi denarji. Osamosvojitev delavstva je na* loga, ki jo mora izvesti delavstvo samo. Tako je rekel Marx. In dr. Tuma je ob ustanovitvi društva pisal odboru, da se bo delavstvo knjižnice posluževalo in bo nanjo ponosno samo, ako se bo zavedalo, da je knjižnica njegovo last, ne darovana, marveč z denarji njegovega lastnega dela nakupljena. In tako se je zgodilo. Pred mesecem je društvo knjižnico zatvoriin, da jo izpopolni in uredi. Danec Šteje knjižnica preko 3000 najlepSih izbranih slovenskih in hrvat-skih knjig. Na novo urejeno knjižnico otrori društvo s prvim oktobrom. Z novim letom pa se bodo smeli posluževati knjižnice proti malenkostnemu plačilu (4 vin ) vsi organizirani delavci. Odbor je bil izdelal načrt za javno ljudsko knjižnico, toda sredstva mu niso dovolila izvesti te velike ideje, ki pa ne ostane pozabljena, marveč se bo delalo, da se jo uresniči. Sedaj se bližajo hladnejši večeri in društvo je že ukrenilo potrebno, da prične kmalu s predavanji. In to je potrebno. Predavanja silijo delavce k čtivu in mu ustvarjajo podlago k nadaljni izobrazbi. Priznati moramo seveda, da so predavanja tisti del društvenega delovanja, ki dajejo društvu največ skrbi. Pretečeno sezono n. pr. društvo ni moglo prirediti sklenjenega števila predavanj zaradi pomanjkanja denarnih sredstev. In predavanja stanejo, ako pomislimo, da je društvo prisiljeno potrošiti dokaj za agitacijo in tiskovine, da doseže pri predavanjih moralen vspeh. In sredstva so nujno potrebna tembolj, čim pomislimo, da je vstopnino na predavanja tako nizka, da mora društvo doplačati tudi pri najlepši udeležbi. Toda to nas ne sme motiti. Predavanja je treba prirejati. Delavstvu moramo vsiliti priložnost do izobrazbe na vsak način. Sredstva zato pa je treba na en ali drug način poskrbeti. Največji trud v prid delavske izobrazbe mora biti naše najslajše delo. Tako tudi razume odbor (Ljudskega odrt* svojo dolžaost. In čim večje so ovire, čim viš,,a in strmejša je skala, ki moramo čeznjo, s tem večjim navdušenjem se moramo podati na delo. To je naše geslo. 2Ueti bi bilo, da bi se delavstvo tega zavedalo in da bi še z večjim navdušenjem priskočilo na pomoč društvu. Vsak zaveden slovenski delavec bi moral poslati član ljudskega odra in vpisati kot člane tudi svoje mlade otroke. Saj ima društvo na razpolago prav čedno število knjig za mladino. Pa tudi naše slovenske delavke ne bi smele zaostajati za sodrug’. In čim večje število članov in članic bo imelo društvo, tembolj bo rastlo število knjig in tembolj pogostoma se bodo vršila predavanja. Naši delavci se zavedajo predavanj. Saj nam je v najboljši dokaz dejstvo, da je bila udeležba na naših predavanjih od strani slovenskega delavstva razmeroma veliko večja, nego pri predavanjih drugih narodov od strani drugorodnega delavstva. In vsakdor, kije resničen prijatelj delavske izobrazbe, ta bi moral z vsemi močmi podpirati ta del delovanja našega društva. Vsakemu od nas mora biti ležeče na tem, da se naS delavec izobrazi v jeziku, ki ga najbolj razume. Saj je to v najrečjo korist najplemenitejSe ideje. Napisali smo te vrstice, da opozorimo slovenske delavce že sedaj na novo urejeno krasno knjižnico in na bližnje delovanje tega našega društva, ki je dalo v malih letih svojega obstanka najlepSe sadove srnjega delovanja, s kakršnimi se ne more ponašati v Trstu nobeno drugo slovensko društvo. Gospodarski razvoj in davčna politika proletarljata. Napisal drž. posi. dr. Karel Renner. II. Plačo se lahko zadene od dveh strani: z obdavčenjem dohodkov (posreden dohodninski davek) ali pa po neposrednih davkih, ki jih mora plačevati delavec pri nakupovanju svojih potrebščin. Socialni demokratje bi bili vobče pripravljeni, prevzeti dohodnino principielno kot dober in pravičen davek, od meščanske demokracije. V koliko imajo pri tem prav? Dohodninski davek zadene načeloma vsak dohodek enako in načelno ne pozna dohodkov raznih vrst ni pa vseeno, če ima kdo 2000 kron plače ali pa 2000 kron obresti od svojega naloženega kapitala. Svota plač narodnega gospodarstva (menjajoči kapital) služi za nakup življenikih potrebščin, da se nadomesti skupno družabno delovno moč. Davki na plačo toraj otežkočujejo ponovljenje te moči, na vsak način tudi, če se jih plačuje posredno. Splošni dohodninski davek ne more biti toraj nikoli pravičen in moro dohodek plače izločiti. Da se ne obdačuje eksistenčni minimum, kakor n. pr. pri nas 1200 kron, ne nadomešča prin-cipielne izločitve dohodkov na plačo. Če je pri enem delu produkcije (a. pr. pri kmetijstvu) plača 1000 kron in pri drugem (n. pr. v strojni ^industriji) 2000 kron, potem je že t dejstvu teh plač, da se v prvem slučaju manj rabi za nadomestitev delovne moči, nego v zadnje označenem. Strojni delavec rabi v industrijskem središču gotovo več gotovega denarja za življenje, kakor delavec pri kmetiji in po gospodarskih zakonih je povprečna plača posameznika v največ slučajih njega skromen eksistenčni minimum. S številkami označenih svot, ki bi jih smatrali za najmanjši del (minimum) sicer nimamo, toraj je treba plačilni dohodek izključiti in to ne morda iz humanitarnih občutkov, da se ubogemu delavcu odvzame del njegove plače, temveč iz vzrokov gospodarskega razvoja, pa iz načina kapitalistične produkcije. Na višku kapitalističnega razvoja mora edini davčni princip buržoazlje podleči — seveda če je proletarijat tako v strokovnih organizacijah, kakor v konsumnih društvih dovolj močen za obrambo — in ekonomična resnica mora priti do veljave: 1. Plače so del produkcijskih stroškov, vsak davek na plače poviša produkcijske stroške, če se pridobi v mezdnem boju. 2. Vsaka državna naklada na stvari splošnega konsuma, je povod povišanja cen; obe dejstvi pa sta ničevni v očigled brezmejnemu številu organizaciji brezpravnega delavstva. Ic tega sledi navidezno : Tako posredni kakor neposredni davki na plačo, se lahko, da se morajo znižati, če kapitalističen razvoj naprednje in če proletarijat svojo ekonomično in politično moč združi in jo uporablja. Nadalje sledi: Erščansko-demokratičen nauk o splošnem dohodninskem davku se ne more kar meninič tebinič prevzeti, kajti tudi pojem o eksistenčnem minimum ga ne more olepšati. Ravno tako je splošno načelo pregreši je malega meščanstva, ker tudi pri čezvredoostnih dohodkih niso vsi deli enaki. Obresti in renta sta osebna dohidka brez funkcije tudi s kapitalističnega stališča; podjetniški dobiček ne, Vsak vir teh dohodkov je različno vravnan; popolnoma enaka progresija je toraj nepravična. Na kapitalistični podlagi nadalje — in na tej stojimo še danes — ne služi ves dobiček, za zavžitek, temveč velik del tega se uporablja, da se nakupiči kapital, toraj v razširjevanje produkcije. V brezmejnost povišana progresija napravi veliko več, kakor je namen, kajti ona ne zadene le konzuma luksurijoznih stvari v hiši bogataša, temveč otežkočujs zopet urejevanje dohodninskih podjetij, toraj pomnoževaqje privatne prilike za delo. Proti temu pravzaprav ne bi imeli ničesar, Če bi se davki uporabljali zato, da se iz njih snujejo družabna dohodninska podjetja. Navadno pa vendar ne služijo v to, temveč le za oboroževanje i. t. d. Socialistična družba bi lahko pro-grešijo tako uredila, meščanski državi se pa to ne more dovoliti. Progresija se toraj tudi pri kapitalističnih dohodkih uvede le v okviru gospodarstva z uporabljajočimi konzumnimi predmeti in ne sme v normalnih razmerah doseči višine akumulacije čezvrednosti. Davčna formula malomeščanstva je toraj teoretično jako dvomljive vrednosti in z ozirom na bodoči razvoj za proletarijat neuporabna in potrebuje precejšnje premenitve, o čemur se pa prilifino še pogovorimo. Ravno tako neuporabna je pa tudi za prihodnje čase formula proletariata, ki jo je proletariat početkom nastavil, češ: Absolutno ne indirektnih davkov, vsaj v toliko ne, kolikor zadevajo po-trošne davke. (Potrošni davki so pa v prvi vrsti direktni davki.) In k tem spadajo skoro vsi davki na luksus. Proti njim ni druze ga ugovora — nego da malo nesejo. Davčna formula, ki naj nas vodi, mora toraj iziti iz davčnih virov samih fn se ne more drugače glasiti nego: nobenih davkov na delo, temveč le davke na posest. Ne davkov na družabno potrebne gospodarstvene potrebščine, temveč na proste, luksurijozne. Revirna konferenca rudarjev južnih pokrajin. V nedeljo, dne 5. t. m. se je vršila v Trbo-veljsh revirna konferenca rudarjev južnih pokrajin, na kateri so bili zastopani delegatje desetih podružnic in vplačevalnic ter revirni odbor. Podružnica »Store* je oprostila nenavzočnost. V imenu unijskega vodstva je bil navzoč sodr. Jarolim. Sodrug Čobal je otvoril konferenco, naznanil dnevni red, kateri se je brez premembe odobril. Predsednikoma sta bila izvoljena sodrug Repovš iz Zagorja in sodrug Kokalj iz Idrije, zapisnikarjem sodrug Malovrh iz Hrastnika in sodrug Hauptman iz Trbovelj. Sodrug Jarolim je v daljšem poučnem govoru pozdravil v imenu unijskega vodstva konferenco, kar je sodr. Sitter v slovenskem jeziku ponavljal. K prvi točki dnevnega reda je govoril sodrug Čobal o potrebi organizacije ter je za vzgled kazal na mednarodno organizacijo rudniških podjetnikov, ki je naperjena edinole proti rudarjem. Pri nas na Slovenskem je rudarjem vse drugo mar, nego organizacija in radi tega so tudi slovenski rudarji najbolj podvrženi nemilostnim izkorišče-vanjem. Kazal je na vspehe rudarjev na Angleškem i. t. d., kateri so dosegli jako lepe vspehe potom mnogoletnega organiziranega boja, za kar se pa rudarji na Slovenskem 5e vse premalo zanimajo. Debate so se udeležili sodr. Sitter, Štravs i. t d., nakar se je vzel govor sodr. Čobala na znanje. K drugi točki o predlogih unijskega vodstva na unijski zbor je govoril sodr. Sitter ter je na podlagi lastne izkušnje in na podlagi predlogov raznih podružnic in vplačevalnic dokazal, da hoče vodstvo s tem, da stavi predloge za prenareditev pravil, ustreči želji članom. S tem, da se zvišajo prispevki — kar imajo druge stroke že zdavnaj vpeljano — bode tudi dana možnost, da se zviša podpora v času stavke, brezposebna podpora, potovalna podpora, bolniška podpora ter tudi pc-grebščina. Donesek za pogrebščino (1 K letno) in ■olidarni sklad (60 vin. letno) odpade, ako se bodo predlogi Unije sprejeli. Po dolgi, živahni debati, katere «o se udeležili sodr. Jarolim, Štravs, Kokalj, Cobal, Laibacher, Kraker, Bucich, Sitter i. t. d., je konferenca sprejela sledeči predlog: Konferenca sprejme predloge unijskega vodstva obenem predlog sodrugov iz Idrije (točka 26, objav-Ijana v št 26 »Gluck auf») kakor tudi predlog, objavljen v št. 79 »Rdečega Prapora*. K tretji točki (Rudarski strokovni list) je so drug Štravs utemeljeval potrebo slovenskega rudarskega strokovnega Usta ter kazal na poučna poročila za rudarje v «GIuck auf». Po dolgem izvajanju sodr. Štravsa so se oglasili k besedi tudi sodr. Jarolim, ki je izjavil, da unljsko vodstvo gotovo simpatizira s predlogom sodrugov iz Idrije ter ga bode tudi upoštevalo, Sitter in Čobal, na kar je konferenca sklenila sledeči predlog: Revirna konferenca sklene predlog sodrugov iz Idrije glede ustanovitve slovenskega rudarskega lista ter nalaga slovenskim delegatom na unijskem zboru zastopati predlog. Revirni odbor ima stopiti v najkrajšemu času v dogovor z izvrševalnim odborom in po unijskem zboru z unijskim vodstvom. V revirni odbor so bili izvoljeni: Trbovlje: Ivan Hauptman, Hrastnik: Ivan Urlep, Zagorje: Miha Cobal in Anton Ulle, Idrija: Ivan Štravs. Delegatom za unijski zbor so bili voljeni za Trbovlje, Hrastnik, Store, sodr. Zabukovec; za Velenje, Lješe in Crno sodr. Ivan Hauptman; za Zagorje, Idrija, Sp. Idrija,sodr. Ivan Štravs; za Kočevje in Labinj sodr. Pavl Bucich. — Sodr. Sitter omeni, d« z dobo unijskega vodstva poteče tudi dob« delegacijskega člana, nakar se je sodr. Čobala izvolilo za delegacijskega člana. Sodr. Štravs je stavil predlog: Unija naj pošlje takoj po njenem zboru po vseh podružnicah in vplačevalnicah svojega tajnika, da člane obvesti o sklepih zbora. Predlog jo bil sprejet. Sodr. Repovš je končno pozval delegate na delo za organizacijo ter zaključil konferenco. Shodi. V Komna na Krasu se je vršil v nedeljo, 19. t. m. ob 5. uri pop. na dvorišču gostilne Franceta Kovačiča, volilni shod, ki ga je sklicala socialno-demokratična stranka. Vsled slabega vremena in deloma vsled drugih nepričakovanih ovir, ni bila udeležba velika. Tudi agitacije je bilo premalo. Shod je otvoril sodr. Regent iz Trsta ter podal po kratkem nagovoru besedo sodrugu Marici iz Nabrežine, ki je v daljšem govoru raztolmačil program, s katerim nastopa naša stranka pri sedanjih volitvah. Za njim je govoril še sodrug Regent. K besedi se ni oglasil nihče in je sodr. Regent shod zaključil. Iz obrazov navzočih se je pa čitalo, da so jako dobro razumeli pomen besed obeh govornikov ter da čutijo globoko resničnost njihovih izvajanj. Po shodu pa se je vnela med navzočimi politična razprava, iz katere se je dokaj jasno kazalo nezaupanje, ki so ga deležni na Krasu naši dve meščanski stranki. Na Krasu je sploh zelo ugoden teren za širjenje socialistične ideje. Z malim trudom bi se pri nas, zlasti v Komnu, veliko doseglo. Dela pa pričakujemo in sadovi ne bodo izostali. Dopisi. Tržič. V »Slovencu* beremo, da je dr. Krek na Glincah v nedeljo 26. t. m. blagoslovil ka-tol ški konsum, ki naj bo konkurenca glinški prodajalni «Kons. društva za Ljubljano in okolico*. Ponižno vprašamo zato ali. O stališču stranke pri ožjih volitvi, ki je po dosedanjih poročilih neizogibna, bo sklepal deželni odbor stranke v zmislu sklepov redne in izredne deželne konference. Nabrežina, 27. septembra. Tukaj so dobili liberalno-agrarni kandidatje 69, klerikalni 29, sc-cialno-demokratični 187 glasov (Ir. 'Tuma 190, Vrčon 188, Marica 187); v Sempolaju liberalno-agrarni 20, klerikalni 6, socialao-demokratični 64; y Slivnem liberalno-agrarni 24, klerikalni 4, soci-alno-demokratični 31. Gorica, 27. septembra. Po dosedanjih poročilih so dobili klerikalni kandidatje do 10.531, liberalno-agrarni do 9439, socialni-demokratje do 1200 glasov. Razdele se tako: Klerikalci: Fon .... 10.632 Jerič .... 10.606 Manfreda . . 10,501 Liberalci in agrarci: Franko .... 9434 Štrekelj .... 9413 Križnič , , , . 9439 Socialni demokratje: Dr. Tuma . . . 1180 Marica .... 1196 Vrčon.............1200 Gorica, 27. septembra. V italijanskem delu dežele bo ožja volitev med klerikalnimi in liberalnimi kandidati. Gorica, 27. septembra. Natančni izid vče-rajšnih volitev bo znan šele jutri, ko se izvrši generalni skrutinij. Dnnaj, 25. septembra. V občinskem svetu se je včeraj vložil predlog, da naj župan ukaže mestnemu svetu, da izdela in predloži občinskemu svetu resolucijo, ki izrazi nedvomno zahtevo, da se Ima sankcionirati zakon Kolisko-Axmann Zakon Kolisko-Axmann. Dunaj, 27. septembra. Nemške meščanske stranke se razburjajo, ker vlada ni odgovorila na nujni predlrg, ki ga je sprejel Bižjeavstrijiki deželni zbor, da se takoj predloži Axmanov zakonski predlog na sankcijo. Kakor znano, zahteva Axmanov predlog, da sme biti na nižje avstrijskih šolah izključno nemški učni jezik dovoljen. Začetkom oktobra hočejo nemško-nacionalne stranke radi tega sklicati konferenco. (Nazadnje bodo Bienertha zapustili še njegovi zagriženi prijatelji. Op. ur.). Proti draginji. Brno, 27. septembra. Socialni demokratje so priredili tukaj in v mnogih moravskih mestih velike demonstracije proti nameravanim novim davkom, zlasti proti zvišanju naklade na pivo. Nižjeavatrijske iole. Du naj, 27. septembra. Danes se je deželnemu šolskemu syetu podal predlog okrajnega šolskega sveta v Mistelbaebu, da naj se razpusti krajni šolski s vet v Poštorni, češ, da zanemarja svoje dolžnosti glede na nemško šolo v Poštorni. Dtželni šolski svet je vrnil vlogo z opombo, da predlog ni zadostno utemeljen. Čeikl deželni zbor. Pr a g a, 27. septembra. Dosedaj je bilo posredovanje deželnega maršala L o b k o v i c a, da bi omogočil delovanje deželnega zbora popolnoma brezvspešno. Špionaža. Krakov, 27. septembra. Podčastnika druge topničarske divizije Zielinskega so zaprli, ker je osumljen radi špionaže. V obnpn. Praga, 27. septembra. Delavka Ana D upi n je iz obupa radi slabega življenja svojega moža polila pohištvo s petrolejem, ga zažgala in se obesila na oknu. Ko je prišla požarna bramba, je bila žena že mrtva. Ogrski poslanec nmrl. Budimpešta, 27. septembra. Državnozborski poslanec Thaly je danes umrl. Eksplozija. Monako v, 27. septembra. Smod-nišnica Masbah pri Salcburgu je eksplodirala. Na hišah po pol kilometra daleč so popokale šipe. Princ Gjorgje. Belgrad, 27. septembra. •Štampa* javlja, da je srbska vlada sklenila, izplačati priocu Jurju 500.000 dinarjev, da poplača svoje dolgove in mu dovoliti 120.000 dinarjev letne apanaže. Belgrad, 27. septembra. Radi sklepa vlade, da se plačajo Gjorgjevi dolgovi in da se mu dovoli apanaža, je pričakovati v skupštini veliko debato. Proti apanaži je bila že lani ostra opozicija. Španija in Maroko. Madrid, 27. septembra. Iz Melite se poroča, da so Španci v soboto po lahkem boju zasedi« Tamirno, južno od Marbike. Spanci so imeli male izgube, sovražnik pa velke. (Tako poročajo seveda Spanci.) Drugo poročilo javlja, da so Spanci zasedli Nador in sosedne hribe ter da se je vdalo mnogo Mavrov. Rusija. Peterburg, 27. septembra. Novoje Vremja javlja, da so kitajski vojaki na daljnem vzhodu napadli in oropali ruske trgovce. V Kar-binskih predmestjih so baje odkrili kitajsko zaroto proti Rusom. Ogrska krisa. B u d i m p e š t a, 28. septembra. Danes se otvori ogrski državni zbor. O položaju na Ogrskem se je izrazil znan državnik tako: »Izza avdience ministrskega predsednika drja. Wekerla in njegovega povratka z Dunaja, je splavalo vsako upanje, da se kriza gladko reši, po vodi. Med neodvisnjaki in pristaši pogodbe se je položaj poostril do skrajnosti. Košut, ki do zadnjega trenotka ni vedel, na katero stran naj se nagne, se je končno vendar vdal Justhovim zahtevem, vsaj kar se tiče tega, da se ima sestaviti ministrstvo iz samih Košutovcev. Nasprotno pa nihče ne verjame, da bi Košut hotel izvesti volilno reformo na podlagi splošne in enake volilne pravice. Na avdienci, na katero bo Košut oklican, bo baje nastopil proti Wekerlu in za-teval od kralja, da se sestavi kabinet iz samih neodvišnjakov, seveda s Košutom na čelu. Budimpešta, 28. septembra. Izvrševalni odbor neodvišnjaške stranke je imel včeraj sejo, ki je trajala komaj 5 minut. Košut je naznanil, da bo povabljen na avdienco, na to je izvrševalni odbor sklenil, da se državni zbor odgodi do 5. oktobra. Predsednik Justh bo danes naznanil ta predlog in misli se, da pojde odgo* ditev gladko. Razen Košuta bodo povabljeni na avdienco še Andrassy, Tisza in Khuen-Hedervary. O zadnjem se pravi, da ima nalogo, če se razbije pogajanje med sedanjo vlado in krono, razpustiti parlament in voditi nove volitve. Budimpešta, .'28. septembra. Na današnj' seji bo Hol'ls predložil poročilo bančnega odseka, ki zahteva ustanovitev samostalne banke z novim letom 1911, Potem se zbornica odgodi. Splošno se smatra to za zmago Jiuthove skupine. Kriza se je torej poostrila do skrajnosti. Na banketu včeraj popoldne je Justh izjavi), da je Košut dejal: čni, gospodarski in duševni sužnjosti. C :rkev sama je imela v svoji oblasti dve tretjini premoženja cele Evrope. Prej svobodni narodi so postali, ko se jih je pokristjanilo, zasužnjene, brezpravne, vsakega odpora nezmožne črede. — G rke? je za-govsrjala vedoo suženjstvo in podložnistvo. Slavni francoski škof Bissuet zagovarja suženjstvo še v 17. stoletju. Najpozneje se je odpravilo suženjstvo v katoliški Španiji in Braziliji. Človeške pravice je priborila ljudstvu francoska revolucija, o kateri ne ve duhovščina ničesar dobrega, ampak jo le blati. Razmerje cerkve k suženjstvu in podložništva nam jasno kaže njeno nedomokratičnost, njen absolutizem. Dandanes gre cerkev istotako proti delavstvu. Ona je na strani močnejših, ona gre z delodajalci. — Ustanavlja krščanske organizacije. Cerkev hoče, da so ji verniki podložni. Zato je v interesu cerkve, da ostanejo mase nezavedne. Neizobražene mase je lahko slepiti. — Cerkev je zato sovražnica prave ljudske izobrazbe in prosvete mas. Ravnotako zahtevajo tudi klerikalci skrajšanje šolskega pouka. Tisti ljudje, ki gredo slepo za duhovniki, so podobni volu, kateremu se vrže črez glavo vrečo, da bi ne videl, kako ga peljejo v mesnico. Cerkev se boji izobrazbe mas, ker ve, da stoje njeni nauki na zelo slabih nogah. Če bi se ljudje izobraževali, bi bilo cerkvene vere kmalu konec. Zavedno delavstvo tvori dandanes ogromno vrčino moderne družbe in ta je v največjem razponi s cerkvijo in njenim naukom. Delavstvo ima v svojem boju za splošno osvobo-jenje največjega sovražnika v V&t