# Antropolog, zgodovinar in prevajalec Klemen Jelinèiè Boeta je v zadnjih dveh letih tako rekoè solistièno zapolnil eno velikih vrzeli v slovenski zgodovinopisni literaturi in slednjo opremil s kar tremi te- meljnimi deli o judovski zgo- dovini, ki jih doslej v takšni ob- liki še ni imela. @e leta 2008 je poskrbel za splošno zgodovino Judov pod naslovom Kratka zgodovina Judov, leto pozneje pa ji je dodal še dve pomem- bni besedili o judovski navzoè- nosti na tleh slovenskih zgodo- vinskih de`el. Pri celovški Mo- horjevi, ki je izdala `e Kratko zgodovino Judov, je izšlo pre- gledno delo Judje na Sloven- skem, pri Slovenski matici pa dopolnjena razlièica Jelinèièeve doktorske disertacije, posveèe-    / %% A  /     4%F(6F9 $&: ? na “zlati dobi” judovske zgo- dovine na slovenskih tleh, sred- njemu veku. Bilo bi seveda krivièno re- èi, da se pred našim avtorjem ni z judovsko zgodovino v na- šem prostoru nihèe ukvarjal (o nasprotnem navsezadnje prièa obširno poglavje o historiogra- fiji o Judih pri nas v njegovi knjigi o Judih v srednjem ve- ku), vendar so obse`nejše sin- teze doslej manjkale. Še najbolj sta se èemu takemu pribli`ala Judovski zbornik kot posebna številka mariborskega Èasopisa za zgodovino in narodopisje in razstavni katalog še jugoslovan- ske razstave o Judih v Jugosla- viji leta 1988 v Zagrebu. Dejal bi, da bodo od ome- njene trojice ravno Judje na Slo- venskem br`kone dele`ni naj- veèjega odmeva, saj na pregle- den, razumljiv in berljiv naèin predstavljajo vse postaje judov- ske odiseje na slovenskih tleh (in širše). Takoj je potrebno opozoriti, da Jelinèiè svoje be- sedilo zemljepisno omeji z me- jami zgodovinskih de`el, v ka- terih so prebivali Slovenci, tako da ob ozemlju današnje Slove- nije in o`jem zamejstvu vkljuèi še celotni Koroško in Štajersko (tja do Dunajskega Novega mesta, ki je bilo nekoè njen del) in Furlanijo ter celotno ozemlje Goriške in Gradiške. Medtem ko je v srednjem veku med judovskimi skupnostmi na omenjenem obmoèju pred- njaèil danes slovenski Maribor, se je v novem veku te`išèe pre- neslo na skupnosti zunaj današ- njega slovenskega ozemlja; v 19. in 20. stoletju (in danes) je (bila) številèno daleè najmoè- nejša tr`aška. Judje na Slovenskem v glav- nem sledijo kronološkemu kljuèu. Prvo poglavje se tako ukvarja z Judi v pozni antiki. Tu bi bilo seveda pravilneje, èe bi se avtor pridevniku ‘pozna’ odrekel, ker s svojimi omem- bami posega tudi v èas med 1. in 3. stoletjem, ko o pozni an- tiki ni moè govoriti po nobe- nem kriteriju. Razumljivo najveè prostora je posveèenega `e omenjeni “zlati dobi” judovstva v sloven- skih de`elah, srednjemu veku. Tozadevno poglavje se zaène z zanimivimi premisleki o poja- vu “judovskih vasi” in mest na Slovenskem in v njegovi nepo- sredni bli`ini, kjer je avtor zbral zavidljivo število toponimov, ki ka`ejo na kraje judovskih tr- govskih postojank in stalnih naselbin (morda najbolj doma- èa sta nam štajerski Judenburg in koroški Velikovec, nekdaj imenovan kar Forum Iudaeo- rum). Še veè je o tem Jelinèiè kajpak napisal v svoji monogra- fiji o Judih v srednjem veku. Kljuèno za razumevanje srednjeveškega judovstva je raz- merje med njim in veèinskim kršèanstvom ter papeštvom. Je- linèiè v glavnem posreèeno ori- še glavne konture tega zaplete- nega odnosa, ki ga po moji sodbi na kršèanski strani pra- vilno oznaèi za ambivalentnega in skoraj shizofrenega, kar `al ni brez posledic niti danes. Po &    drugi strani izrecno poudari (resda ne vedno uspešno) zaš- èitniško politiko pape`ev do Judov in jasno potegne loènico med srednjeveškim versko ute- meljenim antijudaizmom (ka- terega posledice so sicer tudi lahko bile zelo tragiène, èeprav na obravnavanem obmoèju po- roèil o protijudovskih pogro- mih ni veliko) in modernim ra- snim antisemitizmom. Izèrpnemu prikazu srednje- veških judovskih skupnosti v v obravnavo vkljuèenih de`elah sledi kratek, a zanimiv prikaz ju- dovskega vsakdanjega `ivljenja, kot ga razbiramo iz virov. Mor- da posebej pozornosti vredna so v tem sklopu avtorjeva razmiš- ljanja o vlogi judovskih `ensk. Omeniti je potrebno še, da ob cerkvenem gledanju na judovs- tvo analizira tudi posamezne vi- dike posvetne judovske zakono- daje, predvsem judovski polo`aj slu`abnikov cesarske komore. “Srednjeveško” poglavje se za- kljuèi z izgonom Judov iz osred- njih slovenskih de`el, po kate- rem se je judovska navzoènost na ozemlju današnje Slovenije drastièno zmanjšala, po zamrtju obalnih skupnosti do zaèetka 17. stoletja pa za nekaj èasa skoraj povsem izginila. Po drugi strani Jelinèiè poka`e, da je eksodus mariborskih in drugih štajerskih Judov dal pomembne nove im- pulze vodilnima novoveškima skupnostma na obravnavanem obmoèju v Trstu in Gorici. Zgodnji novi vek je tudi v slovenske zgodovinske de`ele prinesel relativno nov pojav ge- tov. Veèina le-teh je v njih šele sad poznega 17., ponekod šele 18. stoletja, tako da so geti ve- èinoma obstajali manj kot sto let. Pri tem je treba povedati, da Jelinèiè nastanek goriškega geta neposreèeno povezuje z ustanovitvijo v resnici šele pol stoletja pozneje nastale goriš- ke nadškofije. V istem obdobju se zaène skoraj tristoletna zgodovina prekmurskih Judov, ki ji Jelin- èiè posveti posebno poglavje in v njem najveè prostora nameni osrednjim skupnostim v Len- davi, Murski Soboti in Bel- tincih, soèasno pa veèkrat opo- zori na znaèilno posebnost prekmurskega judovskega `iv- ljenja, ki je v precejšnji navzoè- nosti Judov po vaseh (in ne le v veèjih naseljih). Kot naslednjo prelomnico Judje na Slovenskem izpostav- ljajo kratkotrajno pridobitev polnih dr`avljanskih pravic v èasu Ilirskih provinc, ki za se- boj potegne sicer skromno vnovièno judovsko navzoènost v osrednjem slovenskem pro- storu. Ta se še zdaleè ne more meriti s srednjeveško in zunaj Prekmurja Judje vse do danes ostajajo neznatna manjšina. Zato pa je 19. stoletje postre- glo z razmahom modernega antisemitizma, pri èemer Jelin- èiè upravièeno opozarja, da je imel ta na Slovenskem pravi- loma obliko “antisemitizma brez Judov”. Kar zadeva njego- ve sicer pouène zglede odklo- nilnega odnosa do Judov v slo- venski kulturi, mi ni jasno zgolj, kako se je med njimi znašlo Prešernovo Judovsko de- kle, ki ga po moji sodbi ni moè šteti za antisemitsko besedilo. Drugaèe je kajpak z zapisi pri Tavèarju, Apihu, Grudnu, v novejšem èasu zlasti pri Mišku Kranjcu. Vendar gre avtorju v dobro šteti dosledno opozarja- nje na ekonomske in razredne temelje veèine antisemitizma 19. in zgodnjega 20. stoletja na Slovenskem. Ko se pomikamo proti kon- cu knjige, trèimo še ob pomem- bni poglavji o drugi “zlati dobi” vsaj judovstva na ozemlju Jugo- slavije, ki je napoèila v obdobju stare Jugoslavije, in o holokav- stu, kjer bi morda prièakovali še nekoliko natanènejšo obrav- navo, še posebej z ozirom na obseg poglavja o srednjem veku, toda po drugi strani problema- tika holokavsta pri nas zahteva posebno obravnavo (in je je bila predvsem z besedili Andreja Panèurja `e dele`na). Jude na Slovenskem upravièeno sklepa poglavje z zanimivimi podatki o povojni judovski skupnosti na Slovenskem s sede`em v Ljub- ljani, ki je nastala na ruševinah najveèjih judovskih skupnostih pri nas (v Prekmurju) kot `a- lostni dedišèini holokavstva, med katerim je smrtne rane rav- no tako dobila prej pomembna goriška skupnost (njeno poko- pališèe je danes na ozemlju Slo- venije). Med pomanjkljivostmi knji- ge bi na prvem mestu omenil, da ni sprotnih opomb, kar je glede na naravo dela in na ob- &   # Narava je polna preseneèenj, èe le imaš pogum, da se z njimi sooèiš. S temi besedami nas Da- vorin Tome povabi na razbur- ljivo, mestoma pretresljivo po- potovanje po izbranih zgod- bah, ki jih piše ekologija. Davorin Tome je doktor bioloških znanosti, docent za podroèje ekologije `ivali na ljubljanski Biotehniški fakul- teti, nosilec predmetov Uvod v ekologijo, Pestrost in ogro- `enost `ivalstva in Varstvena ekologija populacij (tudi avtor univerzitetnega uèbenika za ekologijo za dodiplomske in podiplomske študente). Kot znanstveni svetnik je zaposlen na Nacionalnem inštitutu za biologijo, glavni predmet nje- govega zanimanja je ekologija ptic. Je predsednik Sveta za varstvo narave pri Slovenski akademiji znanosti in umetno- sti. Ljubiteljsko se ukvarja tudi s fotografijo in mnoga njego- va besedila (tudi prièujoèo èinstvo, ki mu je namenjeno, razumljivo in dobrodošlo, ven- dar bi bile nujne vsaj tam, kjer knjiga prinaša dobesedne na- vedke, saj bi bralca gotovo za- nimalo, od kod so pobrani. Nekoliko kriptièno in premalo diferencirano je nadalje napi- san zaèetek poglavja o slovenski judovski skupnosti (na strani 103), kjer oèitek o vsesplošnem antisemitizmu protipartizanske strani med drugo svetovno voj- no nedvomno ni dovolj razde- lan in podkrepljen (èe odmisli- mo nekaj resda izreèenih, a brez potrebnega konteksta na- vedenih izjav). Debatirati bi bilo morda moè še o kakšni Je- linèièevi rešitvi terminoloških zagat, ko izraza obièaj in obred nista dovolj jasno razmejena (glede na to, da gre oèitno za kalk angleškega rite in nemške- ga Ritus). Vèasih namesto v zgodovinopisju `e uveljavljenih izrazov uvaja nove (npr. sod- nik za Jude namesto dosedanje- ga judovskega sodnika), vendar bo šele prihodnost pokazala, v kolikšni meri se bodo ti pred- logi uveljavili. Kljub navedenim drobnim pomislekom je Jelinèiè s svo- jo trilogijo in morda še na po- seben naèin s kratko sintezo Judje na Slovenskem razveselil vse, ki se bodo (bomo) v pri- hodnje iz takšnih ali drugaènih razlogov sreèevali z zgodovino izvoljenega ljudstva na naših tleh in v širšem srednjeevrop- skem prostoru. ;.$ +   =     (6$: ? knjigo) krasijo njegove èudo- vite, vèasih malce hudomušne naravoslovne fotografije. Knjiga Samo narava nosi podnaslov Ekologija v prozi in podobi (EPP), saj je bila po av- torjevih besedah pisana kot neke vrsta reklama za Naravo z namenom, da bi opozoril na tiste njene vrednote, ki jih ne meri- mo v denarju, a smo od njih vseeno popolnoma odvisni. V prvem poglavju pisec bralcu podre poprejšnje pred- stave o pojmu “ekologija”. Niè nenavadnega, saj ekologija na današnjega bralca/gledalca pre- `i za vsakim vogalom. Avtor v enem zamahu opravi z “ekološ- kimi akcijami pobiranja sme- ti”, “ekološkimi vozili”, “eko- loškimi tr`nicami” in podob- nimi neustreznimi besednimi zvezami, ki izkorišèajo trenut- no “ekološko modno muho” (in s tem povezano tr`no nišo). Ekologija je namreè znanstvena disciplina, ki z naštetimi stvar- mi nima nobene zveze. Ekolo- gija prouèuje odnose med `ivi- mi bitji in ne`ivim ter `ivim okoljem, ki doloèajo njihovo šte- vilènost in razširjenost v prostoru. Ekologija je torej kompleksna veda o vzajemnih vplivih v na- ravi, v njenem središèu pa so ved- no in izkljuèno `iva bitja, orga- nizmi, vrste, zdru`eni v popu- lacije in zdru`be. V knjigi so nanizana samo- stojna poglavja, ki nas najprej seznanijo s klasièno ekološko temo, od odnosa plenilec-plen in vpliva naravnih katastrof do razvpitih podnebnih sprememb &