e-n#vičke april 2013 Dragi bralci, pred vami je aprilska številka letošnjih e-Novičk, ki prinaša vsega malo. Vabim vas, da jo prelistate. Prav gotovo boste našli kaj takšnega, kar bo pritegnilo vašo pozornost. Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke ............................................................................................................................2-3 Evalvacijsko srečanje o novih programih usposabljanja za brezposelne..........................................................2 38 izobraževalnih organizacij v Sloveniji uporablja zeleni znak kakovosti POKI ...........................................2 Projekti ESS..................................................................................................................................3-4 Spopolnjevanje delujočih svetovalcev v središčih ISIO ...................................................................................3 Drugo spopolnjevanje strokovnih delavcev za ugotavljanje in vrednotenje...................................................4 Teden vseživljenjskega učenja 2013 ...........................................................................................4-6 Razstava Tedna vseživljenjskega učenja v Mercator centru Ljubljana Šiška....................................................4 Priprave na TVU 2013 so v polnem teku..........................................................................................................5 Parada učenja 2013 ...........................................................................................................................................6 Mednarodno sodelovanje.............................................................................................................6-8 Slovenija se je vključila v mednarodno raziskavo OECD ................................................................................6 Strokovno srečanje in predstavitev projekta Študijski krožki...........................................................................7 Pomembne publikacije................................................................................................................8-10 Education and Training Monitor 2012..............................................................................................................8 Using e-Books and e-Readers for Adult Learning............................................................................................8 Funding of Education in Europe 2000-2012 ....................................................................................................9 Iz drugih virov ..........................................................................................................................10-12 Prostovoljstvo starejših za razvoj lokalne skupnosti ......................................................................................10 Spletna stran Wikiverze ..................................................................................................................................10 Izšla je letošnja prva številka Eurodesk novic ................................................................................................11 Izšli sta marčevska in aprilska številka VETAlert..........................................................................................11 Preventivnaplatforma II - prva številka e-novic............................................................................................11 Kotiček je vaš.............................................................................................................................12-18 10 let znanja na DOBA Fakulteti....................................................................................................................12 Objavljeno je konaio poročilo o projektu Izobraževanje odraslih kot področje medresorskega.................13 Poročilo o posvetu Andragog pri izvajanju učenj a in izobraževanj a odraslih s posebnimi potrebami...........14 RIC Novo mesto uspešno izpeljal 2. regijski festival zaTE - Znnnje aktivira te............................................15 in še zapisi v rubrikah Ne prezrite, Posveti, konference in Novosti iz knjižnice ACS.......15-22 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education DOMAČE NOVIČKE Eivalvacijsko srečanje o novih programih usposabljanja za brezposelne Na ACS smo 20. marca 2013 izpeljali evalvacijsko srečanje projektne skupine, ki je v letih 2010 in 2011 sodelovala pri projektu Razvoj kakovosti izobraževalne ponudbe za brezposelne v izbranih regijah. Projekt je vodil ACS, financiralo pa ga je Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve. Kot rezultat projekta so bili oblikovani trije novi daljši programi usposabljanja za brezposelne, in sicer: • Oblikovalka tekstilnih izdelkov z elementi tradicionalne tekstilne dediščine (Ljudska univerza Murska Sobota), • Družabnik/družabnica za starejše osebe (Zavod za izobraževanje in kulturo Črnomelj), • Ponudnik tradicionalnih izdelkov, pridelkov in storitev (Ljudska univerza Ajdovščina). V letu 2012 je potekalo umeščanje izobraževalnih programov v lokalno okolje; potekale so pilotne izvedbe novih programov, ki jih je financiralo Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Evalvacijsko delavnico smo začeli s pogovorom o izkušnjah pri pilotnih izpeljavah novih programov usposabljanja za brezposelne, spregovorili smo o možnostih za nadaljnje umeščanje teh programov v slovenski prostor, ob koncu pa so si udeleženci srečanja ogledali še promocijski film Priložnosti so! o zasnovi, pripravi in pilotnih izpeljavah novih programov usposabljanja za brezposelne. Film -prikaz primerov dobre prakse - je nastal z denarno pomočjo Evropske komisije v projektu Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih 2012-2014 v Sloveniji. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si) in dr. Tanja Možina (tanja.mozina@acs.si), ACS 38 izobraževalnih organizacij v Sloveniji uporablja zeleni znak kakovosti POKI V marcu smo zaključili postopek za obnavljanje pravice do uporabe zelenega znaka kakovosti POKI za izobraževalne organizacije za odrasle, ki jim je ta pravica potekla 31. decembra 2012. Zeleni znak kakovosti POKI je namenjen motiviranju organizacij za presojanje in razvijanje kakovosti izobraževanja odraslih. Predstavlja izobraževalno organizacijo, ki sistematično skrbi za svojo kakovost in kakovost svojih storitev v izobraževanju odraslih. Do sredine januarja smo prejeli 13 vlog za podaljšanje oziroma ponovno pridobitev pravice do uporabe znaka. Po obravnavi vlog smo: • 12 organizacijam podaljšali pravico do uporabe znaka oziroma jim izdali sklepe, da lahko zeleni znak uporabljajo do 31. decembra 2014, • eni organizaciji smo zaradi nedoseganja zahtevanih kriterijev za podaljšanje izdali sklep, da se vloga organizacije za ponovno pridobitev pravice zavrne. 2 Pred zaključkom postopka smo šestim organizacijam poslali pismo za dopolnitev vloge, saj so bile njihove vloge v prvi fazi nepopolne. Organizacija mora namreč za obnovitev pravice do uporabe znaka dokazati, da izpolnjuje vseh 5 zahtevanih kriterijev. Zeleni znak kakovosti POKI tako trenutno uporablja 38 izobraževalnih organizacij (na zgornji sliki je prikaz razporeditve nosilcev zelenega znaka kakovosti po slovenskih regijah in krajih), in sicer: dve srednji šoli, štirje šolski centri, 27 ljudskih univerz ter pet zasebnih izobraževalnih organizacij. Jasmina Orešnik Cunja (iasmina.oresnik.cunia@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Sip opolnjevanje delujočih svetovalcev v središčih ISIO 21. marca 2013 smo na ACS v okviru Spopolnjevanja delujočih svetovalcev v središčih ISIO izpeljali prvo delavnico v letu 2013. S to delavnico so udeleženci končali usposabljanje na temo ugotavljanja in vrednotenja kompetence učenje učenja pri svetovalcih in odraslih udeležencih izobraževanja, ki so ga začeli že v letu 2012. Z dr. Tatjano Ažman smo se pogovorili o prebranih , člankih, ki govorijo o razvijanju kompetence učenje učenja, ter tako dokončno oblikovali Osebno mapo (portfolijo) za ugotavljanje in vrednotenje usposobljenosti svetovalcev za ugotavljanje, vrednotenje in razvijanje kompetence učenje učenja. V drugem delu nam je dr. Ažmanova predstavila namen merjenja in razvijanja kompetence načrtovanja kariere (K-NK) pri svetovancih v svetovalnih središčih za izobraževanje odraslih, sestavine in značilnosti K- 3 NK ter elektronsko obliko vprašalnika za merjenje K-NK, ki so ga udeleženci tudi rešili in si ovrednotili rezultate. Naloga sodi v aktivnost Usposabljanje in spopolnjevanje za svetovalno delo v izobraževanju odraslih, ki jo izvajamo v okviru projekta ESS Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2011 do 2014. Jerca Rupert (j erca.rupert@acs.si), ACS Drugo spopolnjevanje strokovnih delavcev za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja 25. marca smo v prostorih ACS izvedli drugo spopolnjevanje strokovnih delavcev za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja. Delavnico z naslovom Ugotavljanje in vrednotenje kompetenc vsakdanjega življenja je vodila mag. Danica Hrovatič. Namenjena je bila strokovnim delavcem iz organizacij, izbranih na Javnem razpisu za sofinanciranje uvajanja modela ugotavljanja in vrednotenja neformalno pridobljenega znanja v izobraževanju odraslih od 2012 do 2014. Udeleženci so na delavnici spoznali pomen razvitosti kompetenc vsakdanjega življenja, preizkusili orodje za njihovo merjenje - vprašalnik ter spoznali načine oblikovanja in podajanja povratne informacije kandidatu v svetovalnem razgovoru in skozi oblikovanje mnenja ter dokazila o razvitosti kompetenc vsakdanjega življenja. Spopolnjevanje je bilo izvedeno v okviru naloge Strokovna podpora za izvajanje pristopa vrednotenja neformalno pridobljenega znanja odraslih, ki je del projekta Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja od 2011 do 2014. Projekt se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja. Urška Pavlič (urska.pavl ic@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2013 Razstava Tedna vseživljenjskega učenja v Mercator centru Ljubljana Šiška Priložnostna razstava, ki obeležuje Teden vseživljenjskega učenja (TVU), poimenovana Praznik učenja, ponovno gostuje v enem od največjih nakupovalnih središč Mercatoija, tokrat v hipermarketu Ljubljana Šiška. Na ogled bo od 25. marca do 15. aprila 2013 med 9. in 21. uro. 4 Razstava je bila med letoma 2010, ko smo jo prvič predstavili ob 15. obletnici TVU, in 2012 prikazana na 23 različnih prizoriščih na državni in lokalni ravni. Z njo smo gostovali v Državnem zboru RS, na ministrstvih, pristojnih za delo, izobraževanje in kulturo, v Mestni hiši Ljubljana, v Slovenskem šolskem muzeju, na Gospodarski zbornici Slovenije, različnih ljudskih univerzah ter drugih ustanovah po Sloveniji. V lanskem letu smo jo predstavili širši javnosti tudi v nakupovalnih središčih Citypark Ljubljana, Citycenter Celje ter na 9. režo izvajalcev in koordinatorjev TVU bomo razstavo postavljali tudi Več o razstavi TVU si lahko ogledate na spletni strani http: //tvu.acs.si/razstava. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Priprave na TVU 2013 so v polnem teku V prejšnji številki e-Novičk smo poročali o temeljih za letošnjo izpeljavo festivala učenja, doseženih v začetku marca: letni načrt TVU je po sestankih Nacionalnega odbora za TVU (4. marca) in mreže TVU (5. marca) dobil svojo končno podobo, pridobili smo častno pokroviteljstvo Slovenske nacionalne komisije za UNESCO in TVU smo povezali s Parado učenja 2013. V zadnjem mesecu smo te temelje nadgradili in med drugim • dorekli tematsko obarvanost TVU, ki prirediteljem predstavlja pomembno usmeritev pri snovanju njihovih prispevkov k festivalu učenja; • odprli smo Borzo TVU, kjer zbiramo ponudbe izvajalcev izobraževalnih in drugih dejavnosti za gostovanje na različnih prizoriščih TVU, po drugi strani pa vsebine, ki bi jih želeli prireditelji gostiti na svojih prizoriščih - vabimo vas k uporabi te nove možnosti; • stran Pobude za razvoj TVU ta hip vsebuje le izhodiščno razmišljanje o temah TVU, kmalu pa ji bomo dodali še pogled Zveze ljudskih univerz na TVU - tudi v tem primeru vabimo k pošiljanju prispevkov, ki nam bodo omogočili kakovosten premislek o nadaljnjem razvoju projekta; • pregledali smo 39 pisem o nameri za prevzem vloge območnega (32) ali tematskega koordinatorja (7), in sicer bo 15 koordinatorjev sodelovalo z več kot 40 prireditelji, 15 jih bo imelo med 20 in 39 partnerjev, 9 pa med 10 in 19 sodelujočih - te napovedi že zdaj obetajo okrog 1.200 prirediteljev; • odprli smo možnost spletne prijave vaših dogodkov, zato da bomo s skupnimi močmi čim prej vzpostavili Koledar TVU 2013 (konec aprila), nato pa ga seveda dopolnjevali; • skupaj z Ljudsko univerzo Nova Gorica pripravljamo nacionalno odprtje TVU 2013, ki bo 10. maja v Hotelu Perla v Novi Gorici, prevesilo pa se bo v prvo od sedmih izpeljav Parade učenja; • začeli smo pripravljati video-portrete petih novih dobitnikov priznanj za promocijo učenja in znanja 2012; • povezali smo se z nosilci Evropskega leta državljanov na Uradu Vlade RS za komuniciranje, v luči te teme pa začeli snovati letošnji andragoški kolokvij, ki bo 5. junija v prostorih Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport v Ljubljani na temo izobraževanja priseljencev; 5 sejmu Eko v Celju. V sodelovanju z v letu 2013. ■rOu 2 0 13 78** 1996-2013 • do konca aprila nameravamo razdeliti še balone in zgibanke TVU, poleg tega pa smo v stikih z Ministrstvom za izobraževanje, znanost in šport, da dosežemo čim hitrejšo finančno podporo prizadevanjem koordinatorjev in prirediteljev TVU. Podrobnejše informacije dobite na spletni strani TVU, ki jo stalno posodabljamo, ter v stikih z delovno skupino za TVU na ACS. Okrog 20. aprila boste na svoj e-naslov prejeli prvo izdajo elektronskih TVU-Novičk, kjer bodo posamezni vidiki TVU še bolj razdelani, prostor pa bo namenjen tudi koordinatorjem in prirediteljem, da opišete svoje načrte. Soustvarjalcem TVU 2013 želimo uspešne priprave in izpeljavo festivala učenja, vse druge bralce pa vabimo k udeležbi na kakšnem od več tisoč dogodkov po Sloveniji. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Parada učenja 2013 Konec marca je bila objavljena spletna stran Parade učenja, ki je le eden od številnih vidikov projekta Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih 2012-2014 v Sloveniji. Stran je do neke mere že zapolnjena z vsebinami, zlasti tistimi, ki zadevajo ozadje in strukturo širšega projekta ter posamezne izpeljave Parade učenja 2013 v Novi Gorici (10. maja), Žalcu (13. maja), Slovenj Gradcu (14. maja), na Jesenicah (15. maja), v Novem mestu (16. maja), Murski Soboti (17. maja) in Radečah oziroma na Magolniku (19. maja). Predstavljena sta tudi uvodnika prvih dveh video-izdelkov (Priložnosti so! - Programi usposabljanja za brezposelne ter Stkane zgodbe - Podeželje kot priložnost za razvoj pismenosti in temeljnih zmožnost), sledijo pa še prikazi drugih primerov dobre prakse izobraževanja odraslih v Sloveniji. Z dozdajšnjo zasnovo krovnega projekta TVU ohranjamo njegovo prednost pred drugimi festivali učenja v svetu, namreč razpršenost na tisoče dogodkov po vsej državi. S Parado učenja pa festivalu dodajamo novo razsežnost: prostorsko in časovno zgoščeno predstavitev priložnosti za vseživljenjsko učenje na končnem številu (sedmih) prizorišč. Ob tej priložnosti se zahvaljujemo koordinatorjem TVU, ki orjejo ledino in skupaj z nami nabirajo dragocene izkušnje, ki bodo v prid novim sedmim nosilcem Parade učenja 2014. Širši projekt in Parada učenja bosta prav tako našla svoje mesto v prej napovedani e-različici TVU-Novičk, do tedaj pa so vam na voljo spletne strani, ki skoraj vsak dan prinašajo kaj novega. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Taracfrx učenja2013 Dnevi učečih se skupnosti, 10.-19. maj MEDNARODNO SODELOVANJE Slovenija se je vključila v mednarodno raziskavo OECD ® » OECD BETTER POLICIES FOR BETTER LIVES Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport je zagotovilo sodelovanje Slovenije v drugem krogu najobsežnejše svetovne raziskave o kompetencah ali zmožnostih odraslih, ki teče pod 6 okriljem OECD, z naslovom Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for International Assessment of Adult Competences - PIAAC). V Sloveniji projekt izvaja Konzorcij partnerskih ustanov, ki je bil izbran januarja letos na javnem razpisu ESS Merjenje učinkovitosti sistema izobraževanja in usposabljanja za izboljšanje usposobljenosti izobraževalcev odraslih. Projekt denarno podpira tudi Evropska komisija s programom Vseživljenjsko učenje. ACS je vodilni partner konzorcija, ki ga sestavljajo Statistični urad Slovenije ter tri fakultete Univerze v Ljubljani: Fakulteta za družbene vede, Ekonomska fakulteta in Filozofska fakulteta, Oddelek za pedagogiko in andragogiko. Raziskava PIAAC je največja raziskava v izobraževanju odraslih v zgodovini, saj je v njej sodelovalo že več kot 155.000 odraslih med 16 in 65 letom iz 24 držav. V drugem krogu se raziskavi skupaj s Slovenijo pridružuje novih devet držav. Za Slovenijo je projekt nacionalnega pomena, saj bo v neposredno testiranje vključenih več kot 6.000 odraslih iz vseh slovenskih regij v starosti od 16 do 65 let. PIAAC prinaša vrsto novosti. Zmožnosti, ki jih meri, je opredelil kot ključne kompetence, ki jih uporablja posameznik v informacijski dobi pri delu, v svojem življenju in v osebnem ravnanju. V raziskavi merijo štiri vrste ključnih kompetenc. Za vsako velja, da meri oboje - temeljne zmožnosti in zmožnosti na zahtevnih ravneh: reševanje problemov v tehnološko bogatih okoljih, pismenost, matematiko ter bralne zmožnosti. Novost je ocenjevanje kompetenc, ki so potrebne na delovnem mestu, to pa so: uporaba bralnih in matematičnih možnosti na delovnem mestu, obvladovanje informacijske tehnologije, komuniciranje, predstavljanje in zmožnosti za skupinsko delo. Vabimo vas, da si preberete tudi daljši članek. dr. Natalija Vrečer (natalija.vrecer@acs.si) in mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS Strokovno srečanje in predstavitev projekta Študijski krožki V sredo, 20. marca 2013, so v prostorih Pokrajinskega muzeja v Gorici predstavili projekt Čezmejni laboratorij za razvoj človeških virov in mrež sodelovanja za ovrednotenje znanja in virov na območju INTERREG (osebna izkaznica projekta), krajše Študijski krožki (Study Circles). O projektu smo v e-Novičkah že poročali, zato vas vabimo, da si ogledate članke v marčevski številki 2012 (str. 5-6) in v letošnji februarski številki (str. 6-7). Na srečanju so bili poleg projektnih partnerjev prisotni predstavniki italijanskih in slovenskih ustanov s področja izobraževanja, kmetijstva, okolja in čezmejnega sodelovanja. Slovensko delegacijo (na fotografiji) so sestavljali: mag. Katja Dovžak (Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport), mag. Andrej Sotošek (ACS), Tatjana Rener (Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo) in dr. Tadeja Primožič (Ministrstvo za kmetijstvo in okolje). Namen srečanja je bil s predstavniki različnih ustanov/resoijev deliti informacije o dejavnostih projekta ter spodbuditi dialog za izbor prednosti in predlogov nadaljnjega sodelovanja. 7 Prvi del srečanja je bil namenjen predstavitvi projekta ter predavanju strokovnjakov s področja neformalnega izobraževanja odraslih. Dr. Nevenka Bogataj, raziskovalka ACS, ter prof. Paolo Orefice, predstavnik katedre Unesco Oddelka za človeške vire in kulturo miru na Univerzi v Firencah, sta prisotnim predstavila model študijskih krožkov ter opravljene dejavnosti znotraj projekta. Sledila je razprava, s katero so udeleženci poskusili povezati model študijskih krožkov, ki jih Dežela Furlanija Julijska krajina pilotno vpeljuje v svojo prakso, s temami razvoja lokalnega okolja na čezmejnem območju med Slovenijo in Italijo. Projekt bi naj bil le ena od faz dolgoročnejšega čezmejnega sodelovanja, v katerem igra svojo vlogo tudi izobraževanje odraslih. Vabim vas, da si ogledate tudi spletno stran projekta. Mateja Pelikan (mateja.pelikan@lung.si), Ljudska univerza Nova Gorica POMEMBNE PUBLIKACIJE Ed ucation and Training Monitor 2012 Evropska komisija je izdala publikacijo o spremljanju izobraževanja in usposabljanja v letu 2012 (Education and Training Monitor 2012). Gre za prvo analitično orodje, ki zagotavlja empirične podatke za podkrepitev najnovejših reform. To daje celovit pregled glavnih kazalcev v izobraževanju in usposabljanju v Evropi, kar snovalcem politike omogoča primerjavo napredka in hkrati opredelitev takojšnih izzivov za države članice. Ena ključnih ugotovitev je, da vključenost v izobraževanje odraslih v Evropi stagnira. Podatki kažejo, da vseživljenjsko učenje še zdaleč ni pogosta praksa. Med posameznimi državami se kažejo velike razlike v sodelovanju odraslih v učnih dejavnostih. Nove razvojne dejavnosti (na primer odprti izobraževalni viri) bi lahko pripomogle k boljšim možnostim za neformalno učenje med odraslimi, saj bi omogočile samostojno vodeno in priložnostno učenje iz različnih virov. Publikacija se dotika še nekaterih tem, kot so: • vlaganje v izobraževanje v kontekstu demografskih sprememb in ekonomske krize; • mladi, ki predčasno izstopajo iz izobraževanja in usposabljanja; • vključevanje v visokošolsko izobraževanje; • pomen visoko kakovostne predšolske vzgoje; • pridobivanje znanja in spretnosti, potrebnih za prihodnost; • mobilnost študentov v poklicnem izobraževanju in visoko šolstvo ter • ujemanje rezultatov izobraževanja in potreb trga dela. Vir: Education and Culture e-newsletter, marec 2013 Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS 8 Using e-Books and e-Readers for Adult Learning Publikacijo Uporaba e-knjig in e-bralnikov za izobraževanje odraslih (Using eBooks and e-Readers for Adult Learning) je izdal Nacionalni inštitut za nadaljevalno izobraževanje odraslih (National Institute for Continuing Adult Education -NIACE). Gre za celovit vodnik za tiste ponudnike učenja, ki razmišljajo o vlaganju v tehnologijo e-knjig. Avtorici knjige Sandie Gay, svetovalka in trenerka za e-učenje in digitalno tehnologijo, in Tina Richardson, menedžerka Razvojnega centra za temeljne zmožnosti na Univerzi Staffordshire, sta v njej zajeli naslednje teme: • izkoriščanje prednosti e-knjig za učenje, • razpoložljive možnosti, vključno z e-bralniki, tablicami in pametnimi telefoni, • stroški ter • tehnična in upravlj avska vprašanj a. Publikacija vključuje tudi primere aktualnih uporab in izkušenj v izobraževanju odraslih, najnovejših raziskav in projektov ter inovativne uporabe e-knjig. Vir: spletna stran NIACE Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Funding of Education in Europe 2000-2012 Študijo o vplivu gospodarske krize na javno financiranje izobraževanja v Evropi (Funding of Education in Europe 2000-2012) za Evropsko komisijo pripravlja mreža Eurydice, ki jo sestavlja 40 nacionalnih enot iz 36 držav (27 držav članic EU, Islandija, Lihtenštajn, Norveška in Švica, države članice Evropskega združenja za prosto trgovino, ter Črna gora, Hrvaška, Makedonija Srbija in Turčija). Študija se osredotoča na: • gospodarski okvir, • gibanja j avnih izdatkov in nacionalnih proračunov za izobraževanj e, • trende v financiranju osebja (plače in nadomestila), • nacionalne proračune za izobraževalno infrastrukturo in podporne sisteme, • najnovejše trende financiranja in spremembe nacionalnih politik za finančno podporo učencem in študentom. Naložbe v izobraževanje v osmih od 25 držav članic, ocenjenih v študiji, so se zmanjšale. Reze, večje kot 5 %, so uvedli v Grčiji, Italiji, Litvi, na Madžarskem in Portugalskem, Estonija, Poljska, Španija in Združeno kraljestvo (Škotska) pa so vrednost znižali med 1 in 5 %. Pet držav članic (Avstrija, Danska, Luksemburg, Malta in Švedska, pa tudi nemško govoreče skupnosti v Belgiji) je izdatke za izobraževanje povečalo za več kot 1 %. Nemčija in Nizozemska podatkov za obdobje od leta 2010 nista zagotovili. 9 Trendi porabe se v drugih državah članicah razlikujejo - nekatere so eno leto proračunska sredstva povečale in jih drugo leto zmanjšale ali obratno. Belgija (francosko govoreča skupnost), Ciper, Finska, Francija, Irska, Latvija, Slovenija in Združeno kraljestvo (Wales) ter prihodnja članica Hrvaška so v obdobju 2010-2011 proračun za izobraževanje povečali, v obdobju 2011-2012 pa zmanjšali. Nasprotno pa so Bolgarija, Češka, Romunija in Slovaška v obdobju 2010-2011 proračun za izobraževanje zmanjšale in ga v naslednjem obdobju povečale. Vabimo vas, da si ogledate Sporočilo za medije, kjer so nekateri podatki povzeti, podrobnosti pa poiščete v sami študiji. Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Pr ostovoljstvo starejših za razvoj lokalne skupnosti Sredi marca je bil v Ljubljani posvet z naslovom Prostovoljstvo starejših za razvoj lokalne skupnosti. Udeležili so se ga predstavniki Univerze za tretje življenjsko obdobje (UTŽO), partnerske ustanove - muzeji, Klinični center Ljubljana, Botanični vrt v Ljubljani, prostovoljci Unicefa in študenti UTŽO Ljubljana. Spregovorili so o prebivalstvenih spremembah, ki jim bo Evropa sledila s spremenjenimi politikami na vseh področjih življenja. Prostovoljstvo ob tem ni izjema. Predstavili so različna okolja, v katerih prostovoljci delujejo - v Botaničnem vrtu Ljubljana, muzejski knjižnici, Kliničnem centru Ljubljana in Unicefu. Celotno novico lahko preberete v marčevski številki e-Novic UTŽO. Vir: E-novice Univerze za tretje življenjsko obdobje, marec 2013 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Spletna stran Wikiverze Wikiverza je ena od projektov Fundacije Wikimedie, ki je zasnovan večjezično. Za razliko od Wikipedije je namenjena predvsem izobraževanju, saj ponuja izobraževalno gradivo, vaje ipd. Slovenska različica Wikiverze je nastala 27. marca 2012, od takrat je objavljenih že 315 člankov in drugih prispevkov. Vse izobraževalne ustanove, društva, slovenske univerze za tretje življenjsko obdobje in druge vabijo k ustvarjanju vsebin na slovenski strani Wikiverze. Vir: E-novice Univerze za tretje življenjsko obdobje, marec 2013 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS 10 Izšla je letošnja prva številka Eurodesk novic Na spletni strani Eurodesk Slovenija so objavili letošnjo prvo številko Eurodesk novic. V njej so se osredotočili na aktualni in pereči temi, povezani z zaposlovanjem mladih, in sicer: • kako lahko mladi svojo zaposljivost povečajo z opravljanjem pripravništev, • kakšne možnosti za pripravništva in zaposlovanje mladim ponuja Evropska unija in njene institucije. Ogledate si lahko pregled evropskih raziskav, politik in priporočil, povezanih s pripravništvi za mlade, uporabne vire in povezave, kjer lahko iščete možnosti za ■ UBUUH "II" ■ . . „ . „ pripravništva, na osrednjih straneh pa najdete predstavitev možnosti, postopkov prijave in vseh drugih uporabnih informacij, ki jih potrebujete, če se zanimate za zaposlitev v ustanovah EU. Vir: spletna stran Eurodesk Slovenija, novica, 25. marec 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšli sta marčevska in aprilska številka VETAlert V marčevski številki mesečnega izbora novih publikacij, objavljenih v Cedefopovi bibliografski bazi - VET-Bib, je navedenih sedem novih Cedefopovih publikacij in 14 publikacij, ki so jih izdali Evropska komisija, Evropski parlament in nekateri uradi na evropski ravni, v aprilski številki pa so objavljeni prikazi dveh publikacij Cedefopa ter 17 publikacij, ki so nastale na evropski ravni. V obeh številkah so prikazane nacionalne študije o štirih temah, in sicer: • prepoznavanju potreb po spretnostih (20 dokumentov v marčevski in 12 v aprilski številki), • razumevanju kvalifikacij (38 publikacij v marčevski in 14 v aprilski številki), • analizi politik (33 poročil v marčevski in 14 v aprilski številki), • razvoju vseživlj enj skega učenj a (16 dokumentov v marčevski in 4 v aprilski številki). Na koncu aprilske številke so navedeni še naslovi 14 drugih pomembnih publikacij. Vir: spletna stran Cedefopa, 11. marec 2013 in 3. april 2013 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS H CeDEf^Op VETalert Newsletter Preventivna platforma II - prva številka e-novic Projekt s polnim imenom Opolnomočenje NVO za kakovostno izvajanje preventivnih programov na področju preprečevanja zasvojenosti združuje tri ugledne in izkušene partnerske 11 organizacije, in sicer Inštitut za raziskave in razvoj Utrip, Rdeči križ Slovenije in Mladinsko zvezo Brez izgovora. Projekt, katerega druga faza bo trajala od decembra 2012 do maja 2014, v celoti podpira strateške usmeritve Vlade RS in EU s področja zdravja, zlasti Resolucijo o nacionalnem programu na področju drog 2004-2009, Strategijo EU na področju drog 2005-2012, Strategijo EU za podporo državam članicam pri zmanjševanju škode zaradi uživanja alkohola (2006), Globalno strategijo WHO za zmanjševanje škodljive rabe alkohola, politiko EU na področju tobačne kontrole ter nacionalno zakonodajo na navedenih področjih. Namen projekta je : • nadaljnje povezovanje, partnersko sodelovanje in zagotavljanje strokovne podpore in pomoči nevladnim organizacijam (NVO) na področju preventive; • vzpostavitev minimalnih kakovostnih standardov v preventivi; • razvoj izobraževalnih programov (kurikulumov) za usposabljanje predstavnikov NVO na temo razvoja, prenosa, izvajanja in vrednotenja kakovostnih preventivnih programov; • pospeševanje mednarodnega vključevanja NVO na področju preventive ter • ozaveščanje različnih javnosti (zlasti javne uprave, medijev in povezanih panog gospodarstva) o pomenu in pomembnosti vlaganja v preventivo. V sklopu druge faze projekta Preventivna platforma je izšla prva številka elektronskih novic, v katerih najdete nekaj aktualnih informacij in napovednik pomembnejših dogodkov s področja preventive. Vir: elektronsko sporočilo, 4. april 2031 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ 10 let znanja na DOBA Fakulteti DOBA Fakulteta je začela ustvarjati svojo prihodnost leta 2003. Tako že desetletje razvijamo kombinacijo zanimivih visokošolskih programov, znanj in kompetenc za naše študente, diplomante in magistre ter soustvarjamo njihovo prihodnost. V razmerah globalne rasti izobraževanja in povečevanja pomena znanja se odzivamo na evropske in globalne trende in sooblikujemo prihodnost naše države, Evrope in ostalega sveta. V naše do- in podiplomske programe se vključujejo pretežno zaposleni študentje, s čemer prispevamo k uresničevanju vseživljenjskega učenja v Sloveniji. 10 let razvoja Študij na daljavo/e-študij je največji razvojni dosežek DOBA Fakultete. Je produkt obsežnega raziskovalnega dela, lastnega znanja in sredstev. Študij, ki v celoti poteka prek spleta in ga neprestano nadgrajujemo in izboljšujemo, odgovarja na ključne zahteve evropskega visokošolskega prostora (dostopnost, vključenost, prilagodljivost). Z njim nagovarjamo potrebe odraslih študentov po prilagodljivosti in individualnem pristopu. 12 DOBA [§] Faku Iteta Desetletje odličnosti 10 let znanja Vseživljenjsko izobraževanje na DOBA Fakulteti vse bolj postaja stalna sestavina našega življenja in dela. Vlaganje v znanje se odraža v našem poslanstvu, ki se pa ne omejuje samo na izobraževanje. Pomembno vlogo želimo igrati tudi pri spodbujanju potreb po znanju. Zavedamo se, da sami nismo dovolj močni. Šele mreženje in povezovanje s podjetji ter širšo skupnostjo prinaša tako študentom, učiteljem, mentorjem kot strokovnim delavcem prepotrebne komplementarne dejavnosti in znanja. 10 let inovativnosti Edina možnost, da študente izobražujemo za delovna mesta sedanjosti in delovna mesta prihodnosti, ki jih zaradi nenehnih družbenih in tehnoloških sprememb trenutno še ni mogoče opredeliti, je neprestano iskanje novih, boljših rešitev in vrednotenje njihove implementacije. Delati bolje, učinkoviteje in biti drugačen od drugih, je v desetih letih na DOBA Fakulteti postal način razmišljanja in delovanja. 10 let kakovosti Kakovost na DOBA Fakulteti ni naključje, je rezultat iskrenega namena, neprestanega truda za 'biti boljši' in celostnega evalviranja študijskih programov ter njihove izvedbe. Standardi našega dela so visoki in mednarodno primerljivi, Zaradi kakovosti našega dela postajamo vse bolj iskan partner v mednarodnih partnerstvih. Naše zvezde Najpomembnejši naši partnerji so študenti, diplomanti in profesorji. V desetih letih se je v dodiplomske in magistrske programe vključilo več kot 4.000 ambicioznih posameznikov, željnih novih znanj. Do danes je diplomiralo več kot 2.000 in magistriralo 96 študentov. Povpraševanje za vpis v programe se povečuje tudi v tujini. To je dokaz, da je DOBA Fakulteta zaupanja vredna fakulteta, ki izobražuje odlične posameznike za uspešno delovanje v družbi. Spremljanje uspešnosti naših diplomantov kaže na to, da je večini diploma pomagala pri napredovanju v karieri. Dina Potočnik (dina.potocnik@doba.si), Mateja Geder (mateja.geder@doba.si), DOBA Fakulteta Objavljeno je končno poročilo o projektu Izobraževanje odraslih kot področje medresorskega sodelovanja V Andragoškem društvu Slovenije smo končali projekt Izobraževanje odraslih kot področje medresorskega sodelovanja, izpeljan v sodelovanju z Andragoškim centrom Slovenije kot institucionalnim nosilcem. V projektu smo najprej pregledali umeščenost izobraževanja odraslih v treh ministrstvih: Ministrstvu za kmetijstvo in okolje, Ministrstvu za zdravje in Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo. Nato smo z enostavnim vprašalnikom ugotavljali stališča strokovnih sodelavcev v teh ministrstvih o upravljanju izobraževanja odraslih in medresorskem usklajevanju na državni ravni in na podlagi ugotovitev izpeljali razpravo v fokusni skupini s predstavniki vseh treh resoijev in z izbranimi strokovnjaki s področja neformalnega izobraževanja odraslih. V fokusni skupini smo oblikovali ugotovitve in predloge za okrepitev medresorskega sodelovanju pri razvijanju izobraževanja odraslih za pristojne in odgovorne državne organe 13 ter strokovno javnost. V projektu smo se omejili na izobraževanje in usposabljanje, ki ne vodi do pridobitve javno veljavne izobrazbe na posameznih ravneh izobraževanja. Pri oblikovanju ugotovitev in predlogov smo se osredotočili na neformalno izobraževanje, ki ni namenjeno izobraževanju in usposabljanju zaposlenih v izbranih resoijih. Vabimo vas, da preberete daljši članek, v katerem predstavljamo predloge in priporočila iz razprave v fokusnih skupinah in natančnejše vsebinske vidike. Končno poročilo je objavljeno tudi na spletni strani http://www.acs.si/porocila. Olga Drofenik (olaa.drofenik@auest.arnes.si), ADS Poročilo o posvetu Andragog pri izvajanju učenja in izobraževanja odraslih s posebnimi potrebami Andragoško društvo Slovenije (ADS) je 17. januarja 2013 v prostorih Pedagoške fakultete v Ljubljani organiziralo posvet o vlogi in položaju andragoga ter specialnega in rehabilitacijskega pedagoga ali specialnega in rehabilitacijskega andragoga pri učenju in izobraževanju odraslih s posebnimi potrebami. Posvet je bil organiziran s pridruženim interesom Društva specialnih in rehabilitacijskih pedagogov, Zveze ljudskih univerz Slovenije, Društva za izobraževanje odraslih v srednjih šolah, Društva zasebnih izvajalcev izobraževanja odraslih, projekt pa je sofinanciralo Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Aktualnost te problematike se je zrcalila v sorazmerno velikem številu udeležencev (60), ki so prišli iz različnih učnih in izobraževalnih okolij: zasebnih organizacij za izobraževanje odraslih, društev in zvez društev za ljudi s posebnimi potrebami, centrov za usposabljanje, delo in varstvo, osnovnih šol s prilagojenim programom, varstveno delovnih centrov, zavodov za izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami, ljudskih univerz, univerz za tretje življenjsko obdobje, drugih združenj za izobraževanje odraslih ter visokošolskih ustanov - pedagoških fakultet v Ljubljani in Kopru ter Oddelka za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete v Ljubljani. Udeležence je na začetku pozdravil predsednik ADS, dr. Zoran Jelenc, ki je tudi osvetlil razloge in zgodovino, ki je pripeljala do organizacije posveta. Enajst prispevkov z različnih področij in skupin učečih se s posebnimi potrebami je bila podlaga za razpravo udeležencev, ki je sledila. Vsebinsko sta bila zajeta dva vidika: • učne in izobraževalne potrebe učečih se s posebnimi potrebami ter • vloga izvajalca učne in izobraževalne dejavnosti. Vsebinski poudarki, pomembnejše ugotovitve razprave in sklepna priporočila so predstavljeni v daljšem članku. mag. Alenka Golob (alenka.aolob@auest.arnes.si), ADS pADS/ ^ ^ AM ANDRAGOŠKO DRJŠTVO SLOVENIJE Komisija za strokovne razprave in pogovore 14 RIC Novo mesto uspešno izpeljal 2. regijski festival zaTE - Znanje aktivira te Razvojno izobraževalni center Novo mesto (RIC) je med 5. in 8. marcem 2013 uspešno izpeljal že drugi regijski Festival zaTE. V tem letu je k soorganizaciji festivala povabil tudi Zavod za zaposlovanje, Območno službo Novo mesto in tako zagotovil, da je festival predstavljal največji izobraževalni in zaposlitveno-karierni dogodek v JV regiji. Predstavilo se je več kot 40 organizacij, ki se na regionalni in nacionalni ravni ukvarjajo z izobraževanjem in zaposlovanjem. Izvedenih je bilo več kot 70 predavanj, predstavitev, delavnic, svetovalnih kotičkov, na 'stojnicah znanja' pa so bili obiskovalcem na voljo številni predstavniki izvajalcev izobraževanj. Z udeležbo obiskovalcev smo bili zelo zadovoljni, saj smo beležili več kot 1.000 obiskovalcev. Letošnje nosilne teme predavanj in delavnic so bile: znanje in veščine za poklice prihodnosti, izkušnje in znanja za zaposlovanje, izzivi okolja in možnosti izobraževanja in učenja ter podjetništvo. Prvi dan festivala smo organizirali strokovni dogodek z naslovom Ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenih znanj v izobraževanju odraslih, ki je prispeval k promociji in večanju prepoznavnosti pomena neformalnih znanj v današnjem času in prostoru - tako z vidika posameznika kot delodajalca. Nanj smo povabili širšo strokovno javnost s področij izobraževanja, zaposlovanja in kadrovanja. Izvajalci in udeleženci so ugotavljali, kolikšen je v slovenskem prostoru pomen neformalnega znanja, si ogledali primere dobrih praks, ki so zaživeli v posameznih podjetjih, ugotavljali pomen razvoja ključnih kompetenc ter uporabo orodij, ki so izobraževalcem in podjetjem danes na voljo, da bi lahko kar najbolj evidentirali neformalno znanje in posledično vplivali na razvoj ključnih in poklicnih kompetenc. Vabimo vas, da podrobnosti o dogajanju preberete v daljšem članku. Celoten program festivala in strokovnega dogodka je dosegljiv na http://www.ric-nm.si/si/dejavnosti/regijski-festival-zate/. Tea Sulič (tea.sulic@ric-nm.si), RIC Novo mesto 2.jggijsldfestiuaLzatC Zjyvdyv\£ A/ttvvAvrtV J 5.-8. marec 2013 Nastaja nova močna evropska mreža SPAN V zadnjih mesecih na območju Evropske unije nastaja nova mreža 32 univerz in raziskovalnih ustanov s področja preventive - SPAN (Science for Prevention Academic Network), ki se bo v prihodnje dejavneje vključila v preprečevanje nenalezljivih bolezni. Vodi jo Univerza Brookes iz Oxforda, pomemben član mreže pa je tudi Inštitut Utrip iz Slovenije. Mreža je pridobila zagonska sredstva Evropske komisije iz programa Vseživljenjsko učenje. Partnerji evropske mreže SPAN iz 32 različnih ustanov iz vse Evrope smo se prvič sestali v začetku marca v znamenitem hotelu Randolph v Oxfordu (na fotografiji) in pripravili končni akcijski načrt izvedbe triletnega projekta. 15 V tem obdobju bo Evropska komisija sofinancirala konkretne dejavnosti mreže SPAN: • pregled aktualnega dogajanja v preventivi v Evropi (z vidika raziskovalnega dela in zaposlovanja preventivnih strokovnjakov), • pregled in izboljšanje izobraževanj in usposabljanj o preventivi, • izgradnjo različnih strokovnih mrež in organizacijo delavnic za mlade raziskovalce. Poleg navedenih dejavnosti bo mreža SPAN poskrbela tudi za Science for sprotno obveščanje različnih strokovnih in drugih javnosti o projektu Prevention in njegovih produktih, in sicer prek spletne strani Academic (http://www.euspr.org), s soorganizacijo 4. evropske konference Network Evropskega združenja za raziskave v preventivi, ki bo od 13. do 15. novembra 2013 v Parizu, ter s številnimi drugimi oblikami razširjanja informacij na evropski in nacionalni ravni. Ustanovitev te mreže je dala pomemben zagon sodobni preventivni znanosti, raziskavam in izobraževanju na tem področju. Zgradili bomo trdne znanstvene temelje preventive in vzpostavili konkretno mednarodno sodelovanje, ki do sedaj v Evropi v takšnem obsegu ni obstajalo. Naš namen je uveljaviti preventivo kot znanstveno panogo, pridobiti v svoje vrste čim več mladih znanstvenikov in raziskovalcev ter širiti najnovejša dognanja na tem področju po vsej Evropi. Vabim vas, da preberete daljše sporočilo za javnost, informacije o projektu pa sproti spremljate tudi na spletni strani: http://www.institut-utrip.si. Matej Košir (info@institut-utrip.si). Inštitut za raziskave in razvoj Utrip EU kviz v Komendi Srebrni talenti so spet na pohodu. Tokrat se ne 'kosajo' v plesu, petju, čarovništvu in še čem, temveč v poznavanju Evropske unije in Evropskega parlamenta. Tekmujejo v EU kvizu, ki ga organizira Inštitut Hevreka! ob pomoči Društva glasbenih umetnikov, sofinancira pa Evropski parlament, katerega partner za obdobje 20122014 in področje dogodkov je tudi Inštitut. Družbene posledice povečane populacije starejših v obdobju demografskega staranja, kar je še posebej vidno znotraj držav članic Evropske unije, imajo pomemben vpliv na volilne vzorce in politično vključenost evropskih državljanov. Kljub temu da starejše generacije v Sloveniji v večjem obsegu sodelujejo na volitvah kot mlajše generacije, je njim na ravni EU namenjene zelo malo pozornosti. Glavni namen tega projekta je približevanje Evropske unije, njenih politik, institucij in še posebej neposrednih oblik politične vključenosti starejšim evropskim državljanom, starim 55 let ali več. V projektu bomo izvedli šest prireditev, poimenovanih EU kviz, ki so informativno-zabavne narave. Njihov cilj je povečanje znanja in zavedanja o EU, še posebej pa o prihajajočih volitvah v Evropski parlament. A EUKV1Z 16 Finalnima skupinama iz Ljubnega ob Savinji in Šmarja pri Jelšah se je konec marca pridružila že tretja, iz Komende. Prireditev so izvedli v velikem prireditvenem šotoru Spomladanskega kmetijsko obrtnega sejma na hipodromu v Komendi (na fotografiji). Društvo upokojencev Komenda je bilo ustanovljeno leta 1953 in ima danes 850 članov, ki delujejo v osmih sekcija. Kviza se je udeležilo 22 tekmovalcev iz vseh sekcij. Najbolj je bila zastopana folklorna sekcija. Tekmovalci so bili starejši od njihovega društva - povprečna starost je bila blizu 70 let. Sodelujoči so se 'prebili' skozi 32 vprašanj v desetih težavnostnih stopnjah. Po temeljitih predhodnih pripravah in poglabljanju znanja o EU (gradivo je objavljeno v Bazi znanja na spletni strani) so na kvizu pokazali veliko mero poznavanja Evropske unije in Evropskega parlamenta. Še posebej dobro so se odrezali pri vprašanjih težjih stopenj kviza. Zmagale so štiri udeleženke, ki bodo nadaljevale tekmovanje na junijskem finalu v Ljubljani, kjer se bodo potegovale za glavno nagrado - turistično-informativno potovanje v Bruselj z vodenim ogledom pomembnejših evropskih ustanov. Igor Prošic (prosic.igor@gmail.com), Inštitut Hevreka! Končalo se je usposabljanje o delu s starejšimi in medgeneracijskem sodelovanju Zveza ljudskih univerz Slovenije je v januarju razpisala dve usposabljanji strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih. Udeležila sem se usposabljanja z naslovom Delo s starejšimi in medgeneracijsko sodelovanje. Na Andragoškem zavodu Maribor - ljudski univerzi so izpeljali pet srečanj, delo pa je teklo tudi v spletni učilnici. Udeleženci smo dobili priročnik z obsežno bibliografijo. Namenjen je strokovnim delavcem, mentorjem in učiteljem v izobraževanju odraslih in nam bo v pomoč pri kakovostnem in učinkovitem delu s starejšimi odraslimi. V njem so obdelane naslednje teme: • Staranje prebivalstva - izziv tudi za Slovenijo, • Starej ši odrasli - heterogena ciljna skupina, • Vseživljenjsko učenje in izobraževanje starejših, • Medgeneracijsko sožitje v družinah in skupnosti, • Medgeneracijsko učenje in izobraževanje, Usposabljanja se je udeležilo 17 udeležencev. Večina nas je bilo takšnih, ki delujemo v ustanovah/programih za izobraževanje odraslih, nekaj je bilo brezposelnih, ki so v usposabljanju videli priložnost za pridobivanje novih znanj, potrebnih na trgu dela, nekateri delujejo v domovih za starejše ali pa so se s temi udeleženci že srečevali v kakšnem od medgeneracijskih projektov, med nami pa sta bili tudi dve upokojenki. Poleg novega znanja, ki sta nam ga posredovala mag. Gabi Ogulin Počrvina in dr. Matic Kavčič, so bile zame posebej dragocene delavnice, v katerih smo: • prepoznavali vrednote, stereotipe in predsodke o starejših, njihovo vlogo v družbi in odnose med različnimi generacijami; 17 • analizirali tri starostna obdobja (SWOT analiza); • ocenjevali dejavnike vpliva na udeležbo v izobraževanju starejših odraslih; • analizirali, ali izobraževalna ponudba v lokalnem okolju ustreza potrebam in interesom starejših odraslih; • risali svoje omrežje socialne opore; • ocenjevali tveganje starejših; • pripravili načrt in izvedbo medgeneracijske učne dejavnosti v skupnosti, kar je bilo še posebno uporabno. Na usposabljanju so bili prikazani dobri primeri starejših odraslih, katerih zgodbe smo posneli na ACS (http://tvu.acs. si/priznanj a/dobitniki). Vesela sem, da so ta video gradiva v pomoč tudi snovalcem izobraževalnih programov. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS NE PREZRITE Pb vabilo k sodelovanju v pobudi Evropsko jezikovno priznanje CMEPIUS objavlja razpis za sodelovanje v pobudi Evropsko jezikovno priznanje. Cilj te pobude Evropske unije je prispevati k večjemu ozaveščanju o jezikovni raznolikosti v Evropi, spodbujati nove tehnike in metode poučevanja jezikov, njihovo promocijo in širšo uporabo, promovirati primere dobre prakse in spodbujati najširšo javnost k izboljšanju jezikovnih spretnosti. Slovenija sodeluje v pobudi že od leta 2002. Podeljujejo ga najbolj inovativnim projektom na področju poučevanja in učenja jezikov. V pobudi lahko sodelujejo vsi, ki izvajajo projekt, ki ustreza ciljem pobude. Prijavi se lahko tekoče ali že končane projekte, le-ti so lahko nacionalni, regionalni ali izvedeni s podporo programov Evropskih skupnosti ali drugih mednarodnih programov. Merila za izbor projektov so določena na evropski ravni. V letih 2012/2013 sta evropski prednosti Učenje jezika s pomočjo sodobnih tehnologij in Večjezični razredi. Rok za oddajo prijav je 6. maj 2013. Letošnja zaključna slovesnost s podelitvijo priznanj bo 26. septembra 2013 ob Evropskem dnevu jezikov. Podrobne informacije, merila za izbor projekta, razpis in prijavni obrazec najdete na spletni strani Cmepiusa. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 18 Evropsko jezikovno priznanje Mednarodno mix@ges srečanje Zveza društev upokojencev Slovenije (ZDUS) pripravlja zanimiv mednarodni dogodek, ki bo združil strokovnjake v izobraževanju odraslih, umetnike, medijske izobraževalce, strokovne delavce v kulturi, umetnosti in sociali, raziskovalce ter mlade in odrasle učence iz vse Evrope. Na srečanju, ki bo hkrati zaključna prireditev evropskega projekta mix@ges - medgeneracijsko povezovanje z uporabo novih ustvarjalnih medijev, bodo predstavljeni ustvarjalni dosežki evropske izkušnje skupnega učenja. Dogodek bo 16. maja 2013 v čudoviti okolici muzejev na Metelkovi ploščadi, kjer bodo predavanja, delavnice in okrogle mize. O raznolikosti dogajanja se lahko prepričate v vabilu. Vabimo vas, da si ogledate zloženko projekta in pokukate na projektno spletno stran (http://mixages.eu) in si ogledate pestre galerije delavnic, ki bodo predstavljene na majskem dogodku. Udeležba na dogodku je brezplačna. Število udeležencev je omejeno. Prijave zbira Dijana Lukic do 3. maja 2013 (E: dijana.lukic@zdus-zveza.si). Vir: Dijana Lukic, ZDUS Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Sejem akademske knjige Liber.ac Letošnji sejem akademske knjige Liber.ac, že četrti po vrsti, je zasnovan kot tridnevna javna prireditev s spremljevalnim programom, s katero se v slovenskem prostoru uveljavlja nov tip knjižnega sejma, obenem pa se vzpostavlja novo kulturno in komunikacijsko središče. Namen prireditve je opozoriti na raznolikost in visoko kvaliteto slovenskega akademskega založništva, najnovejše dosežke znanosti in interdisciplinarne razvojne usmeritve v visokem šolstvu. Obenem poskuša akademsko knjigo približati širši zainteresirani javnosti, študentom, dijakom, ki se odločajo o izbiri študija, kakor tudi tistim, ki se v luči vseživljenjskega učenja in izobraževanja odločajo za univerzitetno izobrazbo. Sejem, ki bo od 21. do 23. maja 2013 v Foersteijevem vrtu, bo povezal različne deležnike s področja produkcije in promocije akademske knjige - od univerzitetnih založb in knjigarn do univerzitetnih knjižnic. Program sestavljajo okrogle mize, razprave, koncerti, prevodni recitali, literarna branja, razstave, delavnice za otroke in še marsikaj. Spremljevalni program bo letos tekel pod naslovom Germanski babilon in bo namenjen germanskim jezikom in književnostim. V ospredju bodo dežele nemškega govornega področja (Švica, Avstrija in Nemčija) ter oba jezika, ki ju poučujemo na 19 Filozofski fakulteti (nizozemščina in švedščina). Poleg tega bodo obiskovalcem na inovativen način poskušali približati tudi druge germanske jezike: danščino, norveščino, islandščino, frizijščino, ferščino in afrikaans. Podrobnejše informacije najdete na spletni strani Filozofske fakultete v Ljubljani. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS POSVETI, KONFERENCE 1|7. andragoški kolokvij Ljubljana, Slovenija, 5. junij 2013 Tema osrednjega strokovnega dogodka Tedna vseživljenjskega učenja 2013, ki ga bo ACS izpeljal v veliki dvorani Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, bo Izobraževanje priseljencev v luči Evropskega leta državljanov. Na kolokviju bodo predstavljeni teoretični pogledi na izobraževanje priseljencev, primeri iz prakse ter načrti za prihodnost. Več informacij boste dobili na spletni strani kolokvija. 11th EUSE Conference: Building an Inclusive Europe through Supported Employment (11. EUSE konferenca: Gradimo vključujočo Evropo prek podpornega zaposlovanja) Dublin, Irska, 11. do 13. junij 2013 To je 11. konferenca nevladne organizacije Evropske zveze za podporno zaposlovanje (European Union of Supported Employment - EUSE), ki si prizadeva za zaposlovanje invalidov in drugih ljudi s posebnimi potrebami. Na konferenci bodo predstavili najboljše prakse z vsega sveta za spodbujanje enakosti, dejavnega državljanstva, polne vključenosti, samozagovorništva, enakih možnosti in človekovih pravic za ljudi s posebnimi potrebami in drugih skupin na obrobju. Vse informacije o dogodku najdete na spletni strani organizatorja. 2013 ATEE Annual Conference: Educating for the Future (Letna konferenca združenja ATEE: Izobraževanje za prihodnost) Halden, Norveška, 22. do 25. avgust 2013 Konferenco prireja Evropsko združenje za izobraževanje učiteljev (Association for Teacher Education in Europe - ATEE), gosti pa jo 0stfold University College. V okviru teme konference - Izobraževanje za prihodnost - bodo 20 iskali odgovore na tri sklope vprašanj: • Kateri najbolj resni izzivi čakajo ljudi in človeštvo in kakšne posledice naj bi imeli za poučevanje in izobraževanje učiteljev? • Kaj lahko pričakujemo od tehnološkega razvoja in kakšne posledice bo to imelo na vlogo učiteljev in učencev ter kako organizirati izobraževanje v prihodnosti? • Kako izobraziti učitelje, da se znajdejo v hitro spreminjajočem se svetu? Kako vzgajati in izobraževati za nepričakovano? Informacije o konferenci so objavljene tukaj. 2013 International Istanbul Initiative on Ageing (Istanbulska mednarodna pobuda o staranju 2013) Istanbul, Turčij a, 4. do 6. oktober 2013 Istanbulska mednarodna pobuda o staranju 2013 bo namenjena razpravi o družbenih in ekonomskih posledicah in potencialih starajoče se družbe v regijah Srednjega vzhoda, Severne Afrike in Vzhodne Evrope. Organizatorji kongresa vabijo strokovnjake, da se kongresa udeležijo s prispevkom. Rok za oddajo je 31. maj 2013. Teme prispevkov so: moralne vrednote in krepitev družine, pozitivna diskriminacija starejših, starejši kot delovna sila, zdravje starejših in zdrava prehrana, zdravstveni turizem, staranje na podeželju, starejšim prijazna mesta - vloga občin. Nagrada za najboljši prispevek bo razglašena 5. oktobra 2013. Več o pobudi si lahko preberete tukaj. Konference in seminarji omrežij ESREA v letu 2013 in 2014 Omrežja Evropskega združenja za raziskovanje izobraževanja odraslih (European Society for Research on the Education of Adults - ESREA) še naprej napovedujejo svoje konference in seminarje v etih 2013 in 2014: • Člani Omrežja za raziskovanje izobraževanja in učenja starejših (ESREA research network on the education and learning of older adults), ki so se lani srečali v Ljubljani, se bodo letos sestali v Vilni, Litva, in sicer od 23. do 25. oktobra 2013. • Od 1. do 3. novembra se bodo v Bonnu v Nemčiji srečali člani Omrežja za izobraževalce in inštruktorje odraslih ter njihov poklicni razvoj (ESREA research network on adult educators, trainers and their professional development, ReNAdNT). • Raziskovalci iz Omrežja za preučevanje dostopa, učnih poti in identitet (ESREA research network on access, learning careers and identities) se bodo srečali med 28. in 30. novembrom 2013 v Linköpingu na Švedskem. • V Wroclawu na Poljskem bo od 14. do 16. maja 2014 srečanje članov Omrežja za preučevanje migracij, narodnosti, rasizma in ksenofobije (ESREA research network on migration, ethnicity, racism and xenophobia). 21 I FA • i I INTERNATIONAL FEDERATION ON AGEING I Global Connections European Society for Research on the Education of Adults NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS ADULT and non formal education / editor, Rameshwari Pandya. - New Delhi : Gyan Publishing House, 2010. - 400 str. : ilustr. ; 23 cm ARNOLD, Rolf, 1952- Assisted learning : a workbook / Rolf Arnold. - 1. Aufl. - Landau : Bildungstransfer, 2010. - IX, 168 str. : ilustr. ; 22 cm BHUSHAN, A. Encyclopaedia of adult education and literacy / A. Bhushan. - New Delhi : Anmol Publications, 2005. - 3 zv. (VIII, 974 str.) : preglednice ; 22 cm BJORKLUND, Barbara R. The journey of adulthood / Barbara R. Bjorklund. - 7th ed., internat. ed. - Boston (etc.) : Prentice Hall, cop. 2011. - XXI, 434 str. : ilustr. ; 26 cm ČEČ, Franci Job coaching : metoda dela s prikrajšanimi ciljnimi skupinami v socialnem podjetništvu / Franci Čeč. - Zagorje ob Savi : Sklad dela Zasavje, 2012. - 55 str., [32] str. pril. : graf. prikazi ; 21 cm DAFFRON, Sandra Ratcliff Successful transfer of learning / Sandra Ratcliff Daffron, Mary Wehby North. - Malabar : Krieger, 2011. - XII, 189 str. : ilustr. ; 24 cm. - (Professional practices in adult education and lifelong learning series) EDUCATION at a glance 2012 : OECD indicators. - Paris : OECD, 2012. - 565 str. : ilustr. ; 28 cm. Dostopno tudi na: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2012-en Peter Monetti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta • v sredo in petek od 10. do 12. ure, • v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure. Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS; dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorja: Peter Monetti, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 22