RUSTl/ENIK cn DOflOLJUBOVA PRILOGA posvečena izobrazbi : in nAŠim društvom : Štev. 3. V Ljubljani, dne 17. marca 1910. Leto II. Poučni iečaii. Glavna stvar izobraževalnih društev je p o d u k ; saj se društva imenujejo izobraževalna ravno radi tega, ker hočejo izobraziti svoje ude, ker jim žele podati ono izobrazbo, ki jim je v današnjih življenjskih razmerah po-itrebna. Društvo, ki bi ne skrbelo za poduk svojim članom, bi izgubilo svoj pomen in bi postalo morda samo zabavno društvo ali pa le shajališče dobrih, poštenih ljudij. Tako društvo bi za celotno krščanskosocialno organizacijo ne imelo nobenega pomena, ker bi na tak način ne imelo ljudij, ne imelo mož, ki bi se zavedali, zakaj so člani izobraževalnega društva in bi bili tudi ponosni na to, da so s tem tudi člani močne krščansko-socialne organizacije na Slovenskem. Da je treba poduka članom izobraževalnih društev, o tem nam ni treba izgubljati besedij; saj vemo, da ko stopi učenec iz vsakdanje šole, zna komaj dobro brati in pisati, ponekod pa še tega ne znajo. Drugih vednosti si tako ne pridobijo. Tukaj morajo pomagati izobraževalna društva in ne smejo opustiti ničesar, kar podaja članom novih vednosti, ki so jim potrebne v vsakdanjem življenju. To se dosega s predavanji, ki se vrše redno morda vsak mesec, in obdelujejo tvarino, ki je času primerna, članom potrebna in dostopna njihovemu razumu. Še večjega pomena za izobrazbo so P o d u č n i tečaji, ki se vrše o raznih, članom potrebnih predmetih. Tečaji so nekaka šola, iz katere polagoma izidejo moči, sposobne za delo v izobraževalnih in gospodarskih društvih. S-K..-S. Z. v Ljubljani je sklenila prirediti po deželi nekaj takih poduč-nih tečajev, ki bi trajali glede na krajevne razmere po eden ali dva dni. Predavanja, katerim bi sledil prost razgovor, bi bila deloma splošna: apologetična, o vodstvu izobraževalnih društev, o alkoholizmu in naši ustavi, deloma pa posebna, ozirajoča se na krajevne razmere in potrebe kmečkega, obrtnega in delavskega stanu. Na teh tečajih bi se torej lahko razpravljalo o zgodovini kmečkega stanu, o razdolževanju, zadružništvu, zavarovanju, o kmetijstvu in trgovinskih po- Prvi tak tečaj se je vršil v šmart-i nem pri Litiji, drugi še pridejo na vrsto. Naj bi torej društva prirejala poučne tečaje, ki so, kakor je bilo že omenjeno, nekaka šola, kjer si društveniki pridobe potrebno znanje. Ce hočejo društva napredovati in vpliv pridobiti, ni dovolj, da imajo le veliko članov, marveč se mora tudi na to delati, da je vsak član prepričan, da je dolžan sodelovati Društveni dom v šmarci. godbah, o izobrazbi kmečkega stanu. V krajih, kjer je obrt razvita, pa bi se govorilo o nekdanji organizaciji obrtnega stanu, o obrtnem zakonodajstvu, obrtnem zadružništvu itd.; v industri-jalnih krajih pa o delavskem varstvu, obrtnih sodiščih, socialni demokraciji, krščanskem socializmu, strokovnih društvih itd. za društven prospeh, kakor tudi za splošen blagor. Društva, ki bi želela poučnih tečajev, naj se zglasč naravnost pri S. K. S. Z.; naznanijo naj, koliko časa naj bi trajal tečaj, koliko predavateljev žele in o čem naj bi se glede na krajevne razmere govorilo. Poprečni prerez »Dr. doma« v šmarci. Naj bi tudi drugod posnemali navdušenje in požrtvovalnost liomških faranov in naj bi se tudi drugod skoro dvignili društveni domovi, iz katerih naj bi se širila prava omika med našo ljudstvo! ____________________jcnrrscua 0 Društveni ivoditelf nnnaaaaaaaanaac30n ODBOROVO DELO. Važno nalogo v društvu ima b 1 a« g a j n i k. Vodi vse denarne posle v društvu. Pobira članarino, paziti mora, da se ta redno plačuje, vodi zapisnik dohodkov in stroškov in poroča redno pri odborovih sejah o društvenem denarnem stanju. Za vsa izplačila naj si blagajnik oskrbi potrdila, da se more v vsakem slučaju izkazati, da je res izdal dotično vsoto za društvo. Oskrbuje društveni denar, ki naj ga plodonosno naloži v kaki hranilnici. Blagajnik naj tudi skrbno pazi na društven inventar in naj pripravi koncem leta letni ra« čun za občni zbor. Za vsako društvo jc važno, da goji varčnost med svojimi člani. Posebno mladina, ki nima še skrbeti sama zase, ne pozna varčnosti in zato veliko izda. za pijačo, kajenje in razne veselice in zabave. Izobraževalna organizacija, v, kateri je zbrano že tako lepo število slovenske mladine, mora tukaj vzgojno delovati, vedoč, da »česar se Janezek nauči, to tudi Janezek zna«. Zastaviti mora vse sile, da dobi dobrih delavcev v svoji organizaciji. Skušnja pa uči, Jaso tisti, ki znajo s svojim denarjem, ce tudi ga imajo le malo, prav gospodari« ti, ki znajo svoje strasti premagovati* ki si znajo odreči pijačo, kajenje ali zabavo, dasi vidijo druge svoje tovariše pri pijači in na veselicah, najboljši delavci in organizatorji naših društev. Zato pa je »Čebelica«, t. j. društvena hranilnica v vsakem društvu ve- društven dom, da so se lotili dela, Ljudje so sami zastonj vozili potreben materijal skupaj in zato je dom stal samo 2009 K 66 v. v gotovini. U IH- 1 Tloris »Društvenega doma« v šmarci. Pruftveni domovi. Društveni dom ▼ šmarci. Društveno življenje brez lastnih prostorov se ne more prav razviti. Društva, ki nimajo lastnih domov ali pa primernih prostorov, le životarijo in prav pogosto shirajo. Kjer se postavi lasten dom, tam je v društvu zopet polno življenja. Danes prinašamo sliko »Društvenega doma« v Šmarci, v prijazni hom- ški fari. Dom ima precej prostorno dvorano s stransko sobo za garderobo. Dvorana ima tudi primerno galerijo. Ta društven dom nam ravno priča, koliko se dš. doseči z združenimi močmi, priča nam, koliko premore navdušenje za dobro stvar. Kajti, ko so se sešli prvič možje, da se pogovore, kako bi se napravil društven dom, so nabrali 500 kron, nakar so se oglasili še drugi dobrotniki, tako da se je nabralo prostovoljnih doneskov 1350 kron. To je dalo poguma možem, ki so bili vneti za i G