ValentinKalan FENOMENOLO[KE interpretacije: Aristotelove KOZMOLOGIJE (llspl oùp—voy, Razlaga iii interpretacija Aristotelove podobe sveta se danes sooča z dejstvom, daje od leta 1917 kozmologija postala znanost.2 Čeprav sodobna znanstvena kozmologija predstavlja združitev standardnega modela elementarnih delcev in Einsteinove splošne teorije relativnosti, to ne pomeni, da bi bili antična grška kozmologija nasploh in Aristotelova kozmologija posebej »nepreklicno« o vrženi. Prvič ima kozmologija sploh svoj izvor v zgodnji grški filozofiji. Pred-sokratska kozmologija in kozmogonija dobivata novo odmevnost v zgodovini znanosti in znotraj fenomenoloških raziskav. V tej zvezi je treba najprej omeniti 1 »Die Ur-Archc Erde bewegt sich nich«, v: Husscrl 19682, 307. 2 Lachi-ze-Rey, 2004, 399. " Boljše je biti kakor nebiti ..., to pa ne more pri- 97 sostvovati v prav vseh stvareh, ker obstajajo daleč od počela. Arist. GC 2.10.336b29-30. Pra-ladja Zemlja se ne giblje. Husserl.1 delo Klausa Helda, ki je s svojo obsežno monografijo o Heraklitu3 uspel dati predsokratski misli sistematični pomen za filozofijo danes. V svoji analizi Heraklita in Parmenida je bil posebej pozoren na odnos med svetom življenja in svetom znanosti. Odločilen pomen zgodnje grške filozofije vidi v njeni tematizaciji sveta kot univerzalnega horizonta (Husserl). Toda Aristotelova kozmologija ima v zgodovini filozofije in znanosti nekoliko drugačen položaj. Je na eni strani zaključek in sinteza zgodnje grške filozofije, z drage strani pa je bila epistemološka ovira v procesu vzpostavitve modernega naravoslovja v času znanstvene revolucije. Zato moramo poskusiti Aristotelovo kozmologijo osvetliti tako, da upoštevamo to kritiko. V Aristotelovih fizikalnih spisih bom poskušal najti tiste supozicije, ki so pomembne s sistematskega stališča, upoštevajoč hkrati časovno distanco grške filozofije. Da ima tematizacija predznanstvenega in pred-filozofskega življenja v njegovem odnosu do filozofije in znanosti v grški kulturi poseben pomen za sodoben odnos med svetom življenja in znanostjo, je bilo na nazoren in dramatičen način prikazano v Nietzschejevem delu O koristi in škodi zgodovine za življenje (1873). Grki so sledili apoliničnemu izreku Spoznaj samega sebe, kar jim je omogočilo, da so iz obstoječega agregata kulturnih vplivov ustvarili novo kulturo: »Grki so se naučili, da postopoma o r g a n i z i r a j o k a o s, s tem da so se, glede na delfski nauk, zamislili nad samimi seboj, to je, da so razmislili nazaj o svojih pristnih potrebah in so navidezne potrebe pustili odmreti.«4 Da bi Grke mogli posnemati, kulture ne smemo jemati kot dekoracije življenja, temveč mora vsak posameznik »v sebi organizirati kaos, s tem da presodi o svojih pristnih potrebah.« To nalogo pa je mogoče izpolniti, če odkrijemo grški pojem kulture »kot nove in izboljšane physis.« Za Nietzscheja je starogrška kultura »prasvet (Unvelt) velikega, naravnega in človeškega.«5 V tem pristopu k ideji sveta pri Aristotelu bomo pozorni prav na ta začetni svet ali prasvet, ki mora biti tudi naš izvorni svet v smislu Husserlovih tal, izvorne zgodovine in pradomovine (Stammboden, Urhistorie, Urheimstatte).6 3 Hcld 1980. Nictzschc 1988, KSA 1.333. 5Prim. isto, KSA 1.334: KSA, UB 8, 1. 307. "Husserl 19682, 317, 319, 323. 1. Physis in kosmos: fizika, metafizika in kozmologija Aristotelova kozmologija predstavlja »veličastno zaključeno celoto«, ki jo celo takšni aristoteliki, kakor je Olof Gigon, sprejemajo le s težavo;7 Hellmut Fla-shar pravi, da je Aristotelova podoba sveta, »kakor je znano, v vseh svojih bistvenih delih napačna.«8 Glavna razhajanja v oceni Aristotelovega pojmovanja sveta se nanašajo na razumevanje odnosa med svetom življenja in svetom znanosti. Aristotelova fizika stalno prekoračuje svet življenja, a iz vsakodnevnih evidenc išče oporo za nove uvide. Ta aspekt antične filozofije je postal viden šele preko fenomenoloških interpretacij. Bolj elementarna težava pa je obvladljiva že z navadno logiko. Aristotelova kozmologija se začenja s Fiziko, ker je fizika temelj za njegovo metafiziko.9 Aristotelova Fizika, ki ni samo znanost, temveč tudi neke vrste modrost, začenja s proučevanjem načel in vzrokov naravnega spreminjanja v Fiziki 1 in 2. Aristotel v uvodnih presojali izrecno ugotavlja, da se Parmenidova misel nanaša na celoto (oXov), na vesolje (to n—v), nebo, o oup—voc, svet (xoop.o<;) in na celoto postajanja, n—o — yiveaic, (189b30). Prvi filozofi so proučevali »celotno naravo« nspl ty]c oXy]c 9uos«c (Cael. 1.5.271b8). Aristotelove besede za svet so tudi besede za bit, resnico in naravo - to je bit, bivanje, resnica in narava: to ov, ^ ouol—, Y] —Xy]$£i— —v& 9Uoic-10 Vodilna ideja v pričujoči razpravi je predpostavka, da je za Aristotela svet bistveno odnos, Xoyoc, ki sam ne more več biti predmet specialne znanosti, ker vedno vključuje obstoj bitja, ki ima logos - to je človek. V njegovi fiziki ima že proučevanje počel in vzrokov narave kozmološko razsežnost. Z Aristotelom sploh pride do konstitucije fizike kot znanosti o naravi, nauka o naravi, logosa o naravi - predsokratska kozmologija je fizika na neki drugačen način: kot čutenje narave. Hkrati pa je Aristotel tudi kozmolog, »morda prvi oziroma edini v antiki«," ker se pri njem bit in postajanje prepletata. Aristotel tudi ohranja širši, predsokratski pojem narave, 9U01C, v smislu biti kot take in v celoti, tj. kot vesolja bivajočega (des Alls des Seienden).12 V Aristotelovi I Flashar 1983, 398. s Flashar 1983, 395. * Kalan 2002. 10 Cf. Pellegrin v: Aristotc 2004, 407, op. 4. II Pcllcgrin2004, 23. 12 Hcidcggcr navaja klasično mesto iz Metafizike 4.1.1003a27; cf. Hcidcggcr 19663, 12 in Hcidcg-ger 1963 C 298. filozofiji ne samo da narava postane eden izmed rodov bivajočega (Metaph. 1005a34), temveč je, obratno, tudi Bit sama neke vrste narava,