7
ŠESTOVOV KIERKEGAARD
Levinas se je s kierkegaardom prvič srečal ob prebiranju Šestovove knjige Kierke-
gaard in eksistencialna filozofija, o kateri se je
izrekel tudi v kratki recenziji. Tam nakaže
povezavo med kritiko racionalnosti in vojno,
ko zapiše, da je "moralna kriza, ki jo je odprla
vojna leta 1914, dala ljudem izostren občutek
neučinkovitosti razuma, temeljnega neskladja
med racionalistično civilizacijo in zahtevami
duše, zgubljene v anonimnosti splošnega"
(navedeno po: kocijančič 2005, 149). v tem
kratkem sestavku je implicitno zavrnil tudi
številne osnovne predpostavke, na katerih je
Šestov gradil svojo misel. kocijančič iz-
postavlja, da se v tej recenziji izrazi Levinasov
strah pred religioznim človekom, tj. strah
"Juda [Levinas] pred judovskim mislecem
[Šestov], ki je – prav v svoji odprtosti za
radikalni paradoks – odprt za krščanstvo"
(kocijančič 2005, 151).
S kierkegaardovo filozofijo je Šestova sez-
nanil Husserl, ki mu je predlagal, naj poseže
po delih tega velikega danskega 'filozofa'.
Pri pogovoru med Šestovom in Husserlom je
prisostvoval tudi avtor znamenite knjige Bit in
čas − Martin Heidegger. Husserl je Šestovu v
branje ponudil tudi knjigo nemškega filozofa.
kot izpostavlja Pattison, naj bi bila knjiga
Kierkegaard in eksistencialna filozofija Šestovov
odziv na Heideggerja. To naj bi bil Šestovov
poskus, da bi kierkegaardovo filozofijo iztrgal
iz primeža Heideggerjevega eksistencializma
(Pattison 2013, 117−118). Za Šestova je bila
namreč Heideggerjeva filozofija nekakšna
različica kierkegaarda, stlačena pod Hus-
serlove kategorije. Pattison izpostavlja, da
je bil Benjamin Guérin, ki se je ukvarjal s to
tematiko, prepričan, da je Šestovova knjiga
Šestov se je v tradicijo evropske filozofije vpisal predvsem kot eden izmed glavnih protagonistov
pri formiranju fenomenologije in eksistencializma v Franciji. S svojo filozofijo je posredno ali
neposredno vplival na nekatere pomembne evropske mislece; poleg Camusa, Battailea, Fonda-
nea, Ciorana, d. H. Lawrenca in Bubra, tudi na mladega Levinasa. v prispevku bomo predstavili
stične točke filozofij obeh judovskih mislecev in njuna razhajanja. Podrobneje bomo preučili
njuno pojmovanje svobode v kontekstu duha časa in z ozirom na njuno pojmovanje Boga.
MARko nEžiČ
Šestov in Levinas –
o svobodi in etiki
VERA IN RAZUM
8 TRETJI DAN 2017 3/4
povezana tudi z njegovim odporom do
Heideggerjevega simpatiziranja z nacizmom
(isti). nekoliko kasneje, po vojni, se je iz istega
razloga od svojega prvega učitelja odvrnil
tudi Levinas, ki je kot Jud začutil nacistično
naravnanost Heideggerjeve misli.1
NA KRATKO O SVOBODI
v članku Nekaj refleksij o filozofiji hitle-rizma Levinas ugotavlja, da je bilo za
Evropo bistveno ''človekovo transcendiranje
mitičnega sveta'' (gl. Hribar 195, 303). S tem
se je človek vzpostavil kot subjekt, ki znotraj
mitičnega življenja ni mogoč. Človek se
znotraj mitičnega razume iz preteklosti in
usode, v temelju je omejen z zgodovino, zato
se ne more izviti iz preteklosti. Časovno je
vezan na preteklo prisotnost, te ne more ne
ponoviti, ne spremeniti, obenem pa ga "prav
zdaj usodno obvladuje" (304). Ta izjemna
moč preteklosti nad sedanjostjo pa obvladuje
tudi prihodnost. v tem se kaže človekova
nesvoboda.
Mitični čas se odvija kot večno vračanje
enakega; kot izpostavi Hribar, je to navi-
dezno gibanje, ki pravzaprav stoji. Grkom
se je ta nemoč časa odstirala kot Moira, tj.
tragično prekletstvo, ki človeka ne izpusti
iz svojih krempljev. Hribar navaja, da se "za
melanholijo večnega toka stvari, iluzorične
prisotnosti pri Heraklitu, /…/ skriva tragedija
negibnosti neodpravljive preteklosti, ki vsako
novo dejanje obsoja na golo nadaljevanje''
(304). Evropski duh je zoper tak mistični čas
nastopil z idejo svobode. Tukaj človek ni več
vezan na preteklost, saj se je zmožen dvigniti
nad tok dogodkov ter prevzeti odgovornost za
samega sebe.
idejo svobode sta razvili judovstvo in
grštvo, povzelo pa jo je krščanstvo; judovstvo
je razvilo idejo, da človek ni vezan na preteklost,
zato je tudi sam odgovoren, če ostaja ujetnik
zgodovine in časa. krščanstvo pa je od
grštva prevzelo distinkcijo med telesom in
dušo, kjer je duša organ svobode, s katerim
lahko zdrobimo ječo telesa. na osnovi tega
je vpeljalo predstavo neskončne svobode, ki je
nobene verige ne morejo preprečiti.
nastopil je razsvetljenski liberalizem, ki je
odkril svobodo v naravi človeka. Le-te človek
ne podeduje, svoboda je v samem bistvu
človeka. kot izpostavlja Hribar, je liberalizem
spregledal, da si mora vsak človek kot zgodo-
vinsko bitje svobodo vendarle zmerom znova
izboriti. Svoboda je v bistvu osvobajanje in
s tem nekaj dramatičnega: drama vsakogar
izmed nas. "Človek je pred svetom svoboden
in sam." Svoboda je zato dostojanstvena, a
tudi nevarna. ko se človek razloči od mitične-
ga, neposredno čutnega sveta, zgubi ne samo
neposrednost, ampak tudi orientacijo (Hribar
1995, 304).
Tako o tistem, kar je prej delal instinktivno,
tj. po občutku, mora zdaj nujno premisliti,
najti mora pravilno pot ali jo celo na novo
iznajti:
Misel postane igra. Človek si ugaja v
svoji svobodi in se z nobeno resnico ne
identificira dokončno. Svojo svobodo
dvoma pretvori v nepremišljenost. Ker ni
zadolžen nobeni resnici, ga to privede do
tega, da se obotavlja zastaviti svojo osebo
za ustvarjanje duhovnih vrednot (Hribar
11995, 305).
Taka drža pa ima nujno za posledico ne-
možnost kakršnekoli resnične pokončnosti, v
ospredje se prebijeta moda interesov in interes
mode. To je pa že značilnost postmodernizma.
kocijančič v filozofiji Šestova vidi bližino
postmodernosti (kocijančič 2005, 149), ki
jo je prepoznal že Levinas (kot postmoderni
mislec). Šestov v Potestas Clavium zapiše, da
"človek potrebuje /…/ nekaj pozitivnega, to se
pravi nekaj, kar je pripravno za takojšnjo upo-
rabo. Resnice ne potrebuje na noben način!
Prevara in iluzija koristita človeku prav tako
dobro kakor resnica" (navedeno po: ocvirk).
Taka intelektualistična distanca vedno
porodi težnjo po pokončnosti in avtentičnosti,
po drugi strani pa težnjo po vrnitvi k biti, po
zakoreninjenosti v biti. Po vrnitvi v mitično.
Levinas v slednjem prepozna "koncepcijo, ki
je dejansko v nasprotju z evropskim pojmom
9
človeka" (Hribar 1995, 305). Evropski civili-
zaciji je sicer uspelo doseči svobodo, ni pa je
ohranila, "temveč se je kasneje zakoreninila
v določenem razumevanju (prisvajanju) biti
(Grošelj 2014, 253). nacionalsocializem je na
primer v ospredje postavil "'germanski tip člo-
veka', po katerem naj bi spet prišlo do sovpa-
dne združitve mišljenja in biti, tako da bi bilo
mišljenje le modus biti, usmerjeno zoper
idejo svobode. Tu je ideja o transcendenci
spet ukinjena in odpravljena" (Grošelj 2014,
253). Filozofija hitlerizma je vezana na telo, v
telesu več ne vidi nič omejujočega; telesa več
ne zmore misliti kot ječe duše, "družba zanjo
ni več skupnost svobodnih, temveč občestvo
krvi" (Hribar 1995, 305).
Šestov, na drugi strani, najde zakon besede
v ideologiji boljševizma. Tudi tam je beseda
postala meso. Za Šestova je posameznik sam
odgovoren, da se osvobodi od prisiljujočega
zakona besede, se odreče "učenosti, osnov-
nim idejam, ki smo jih vsesali z materinim
mlekom" (Šestov 2002, 158). v tem oziru
je Šestov nadaljevalec judovsko-grškega
dojemanja svobode kot jo opredeli Levinas.
BOG, ETIČNO IN SVOBODA
osvoboditev od vsakršnih samorazvidnosti ima za posledico absolutno svobodo,
ki jo Šestov poskuša zajeti s pojmom Bog.
kot izpostavi vorožihina, je Šestovov Bog,
tako kot človeška duša, nekaj iracionalnega,
nadlogičnega, nadbesednega. Šestov je
prepričan, da "ni Boga, je samo neskončna,
grozna želja, da bi ga našli, človek pa si lahko
z ozirom na situacijo, v kateri se je znašel, sam
ustvari Boga" (navedeno po: Ворожихнина).
vorožihina nadaljuje, da se zdi, kot da je Bog
za Šestova mrtev kakor pri nietzscheju, in da
ga ne bomo mogli več obuditi. Zato je edino,
kar še preostane človeku, to, da sam postane
Bog. Šestov verjetno zato vse lastnosti, ki
so značilne za breztalnega človeka, pripiše
Bogu. To pomeni, da je Bog odraz podtalnega
človeka, je celostna zrcalna podoba posameznika,
ki se je odpovedal vladavini razuma in etike. Za
Šestova je Bog simbol človeške moči, ki je
združena z božansko vsemogočnostjo. Človek
ima to sposobnost, da lahko razkrije lastno
bistvo in se dotakne nemogočega. Bog je kaos
in breztalnost na eni strani, na drugi strani
pa poosebljena možnost, ki je dana samo
človeku. Človek je po svojem bistvu nekaj
božanskega, to božanskost pa lahko v sebi
odkrije zgolj tisti posameznik, ki se je odrekel
razumu, in ki je zavrgel etiko. Tak človek je
postavljen pred preizkušnjo, da premaga
obup, brezizhodnost in tragedijo, in da sam v
sebi najde moč ter iz oceana možnosti izbere
tisto referenčno točko, po kateri se bo po
izgubi Boga v svetu lahko orientiral. Za Boga je
vse mogoče. To pomeni, da je tudi za človeka
vse mogoče, ampak ne za kateregakoli
človeka, zgolj za tistega posameznika, ki je
odvrgel razum in se zlil z neskončnim, torej z
Bogom.
Šestov je večni bogoiskatelj. v skladu s
svojo protisistematično filozofsko držo tudi v
tem kontekstu pušča odprta številna vpraša-
nja, kot so npr. vprašanje o večnosti, raju in
svobodi, ki jo lahko pripišemo samo lastne-
mu, individualnemu Jazu; kako je s svobodo
pri drugem, Šestov ne utemelji. vorožihina
izpostavi, da Šestov prav tako ne pove ničesar
v zvezi s prihodnostjo človeštva, ki naj bi z
božansko močjo premagalo smrt, niti o tem,
kaj se bo v prihodnosti zgodilo s svetom. v
knjigi Na Jobovi tehnici (На весах Иова) Šestov
piše o koncu zgodovine, v tem kontekstu pa
razpravlja o svobodni volji, nesmrtnosti
duše in o obstoju Boga: "Tudi Bog čaka,
kakor vsaka živa človeška duša, na poslednjo
sodbo." (navedeno po: Ворожихина).
Poslednja sodba po Šestovu pripada človeku,
ne pa Bogu. "Človek /…/ mora biti merilo
vseh stvari,! tako človeških, kot božanskih,
to je pa tudi "najvišji cilj in nova zapoved"
(isti.). Človek bo torej sam odločil, kdo bo v
tem boju končni zmagovalec – ali bo zmagala
smrt ali življenje, idealno ali realno. v končni
instanci – ali bo zmagala moč besede ali moč
resnice, razum ali razodetje. na tej ravni sta
obe možnosti verjetni.
VERA IN RAZUM
10 TRETJI DAN 2017 3/4
Evropa tistega časa se je odločila za prvo
možnost. Utelesila je besedo, vrnila se je nazaj
v mitično, ta inkarnacija pa je v prvi polovici
20. stoletja pripeljala do katastrofalnih posle-
dic, tj. množičnih pobojev v koncentracijskih
taboriščih.
vendar pa je, kot izpostavlja vorožihina,
za svetovni nazor Šestova značilen radikalni
optimizem, ki zatrjuje, da bodo vse človeške
molitve uslišane in vsa človeška prizade-
vanja uresničena. Zanj je resnica vedno na
strani človeka, tj. na strani njegovih želja in
prizadevanj.
Šestov je pozval k svobodi in kritičnosti
mišljenja, poudaril je nujnost odvrnitve od
vsakršnih avtoritet in zatrdil, da je človek
neomejena možnost in neskončnost, ki
je odprta v svet in za Boga. Za Šestova je
značilna neskončna vera v človeka, zato
brani človekovo pravico do svobode pred
vsakršno nujnostjo, naj si bo ta naravna
ali socialna. vendar pa je po Šestovu, kot
izpostavi Filatov, eno izmed glavnih orodij
za tako osvoboditev posameznikove indi-
vidualnosti od nujnih, za vse obvezujočih
moralnih predpisov, subjektivni egoizem. Pri
tem Šestova ne zanimajo negativne in uni-
čujoče posledice, do katerih lahko pripeljejo
posameznikove egoistične manifestacije.
Šestov v zvezi s tem ne moralizira, egoizma
podtalnega človeka ne kritizira, ampak ga
sprejme in poskuša razumeti, v tem pa se
kaže (tako Filatov) humanistični karakter
šestovske filozofije. v spisu Getsemanska
noč Šestov najbolj nazorno pokaže bistvo
podtalnega človeka:
Ljudje ljubijo trdnost – on sprejema
negotovost, ljudje ljubijo tla – on izbira
prepad, ljudje najbolj cenijo notranji mir
– on slavi vojno in nemir, ljudje hlepijo po
počitku – on obljublja utrujenost, ljudje
se ženejo za končnimi in določenimi
resnicami – on vse karte premeša, vse
zaplete in spremeni zemeljsko življenje v
grozljiv kaos. Kaj sploh hoče? Ampak saj
nam je vendar že rekel: Nihče ne sme spati
(Šestov 2001, 39).
na tem mestu se znova lahko navežemo
na Levinasa, in sicer na njegov pojem gole
eksistence. kot že omenjeno je Levinas judo-
vsko poslanico in germanski ideal izpostavil kot
izključujoči si nasprotji. Medtem ko je prva
osvobojena od biti in časa, je drugi povratek k
mitični biti in mitičnemu času. S to izpostavi-
tvijo se je Levinas odvrnil od Heideggerjeve
filozofije in njegovega mišljenja biti, saj je
kot Jud takoj zaslutil nacistično naravnanost
Heideggerjeve drže. vendar se ta odmik od
mišljenja biti pri Levinasu najbolj pokaže
šele po vojni, in sicer v Levinasovi knjižici Od
eksistence do eksistirajočega in v predavanjih
Čas in drugi (gl. Hribar 1995, 306), kjer je
pojem biti zamenjal s pojmom drugi, razmerje
med bitjo in bivajočim pa obravnava s pojmo-
ma eksistenca in eksistirajoči. Hribar izpostavi,
da gre pri teh razmerjih, tj. bit-bivajoče,
eksistenca-eksistirajoče, za razmerje med
bitjo in ničem. Levinas je v svojem zgodnej-
šem obdobju nič kot rezultat zanikanja zavrnil
oz. pokazal na njegov izvor v tesnobi, kasneje
pa se je zatekel ravno k temu zanikanju in k
rezultatu takega zanikanja vsega, ki je lahko
čisti nič ali čista bit:
To, kar Levinas ohranja iz predvojnega
časa, je misel o eksistenci kot čisti in enostav-
ni prezenci. Le da je bila poprej to eksistenca
človeka na višku njegove avtentičnosti, v
trenutku, ko ga je tesnoba z izničenjem vsega
znotraj-svetno bivajočega vrnila k njegovi eksis-
tenci kot goli možnosti in s tem k svetu kot svetu.
Zdaj pa je ta eksistenca brezosebna anonimna
eksistenca in /…/ brez sveta. To je eksistiranje,
ob katerem sta odsotna tako svet kot človek
(Hribar 1995, 308).
Za Levinasa eksistenca, torej bit, ni čisti
nič, ampak "je mrmrajoča tišina, polnost
praznine, atmosferska gostota /…/, nekakšna
zadušljivost, /…/ groza biti, namreč biti kot
čiste eksistence, golega eksistiranja" (Hribar
1995, 308).
Hribar v nadaljevanju Levinasovo pozicijo
povzame s pomočjo kosovelove pesmi Sonet:
Ena je groza, ta groza je: biti –
sredi kaosa, sredi noči,
11
iskati izhoda in slutiti,
da rešitve ni in ni.
Včasih se med ranjene skale
tiho razlije zlati svit
jutranje zarje – šel bi dalje,
pa že čutiš, da si ubit.
Kakor da se zarja rani,
kadar zagrne svoj pajčolan,
kadar razlije goreče slapovje
in ti zakliče pod goro: Vstani,
glej, že gori razbito gorovje! –
ti čutiš Ga in ne veruješ vanj.
(navedeno po: Hribar 1995, 308−309)2
Hribar sklene, da je Levinasovo občutje
takšno kot kosovelovo, le da Levinas "vztrajno
išče izhod in rešitev in da zato z enako vztraj-
nostjo skuša ohraniti vero Vanj. v Tistega, ki
Ga kosovel sicer čuti, a kljub temu ne more
verjeti vanj" (309).
Hribar nadaljuje, da Levinas odgovore na
vprašanje, od kod izvira "groza pred čisto
eksistenco", išče v ontologiji in sociologiji,
mitologiji in psihologiji, ti odgovori pa nas
vračajo nazaj v "tisti religiozno mitični čas,"
pred katerim nas je Levinas poprej tako zelo
svaril, sedaj nas pa svari v podobi gole eksis-
tence, tj. čiste prezence (309). od slednje pa
je treba bežati in sam razvoj sveta je rezultat
"bega človeka od golega eksistiranja" (isti.).
Za Levinasa je gola eksistenca kaos, "pusta
praznina zijočega brezna" (isti.), ta podoba pa je
vezana na "človeško stanje, kakršno je stanje
nespečnosti. /…/ To je budnost brez cilja" (isti.),
je večno trajanje, ki prepoveduje beg v spanec.
Levinas nespečnost opiše kot stanje, ki
je podobno tistemu, kar Šestov razume pod
konceptom breztalnosti: "v tem anonimnem
bdenju, v katerem sem biti povsem izpostav-
ljen, misli, ki zapolnjujejo nespečnost, niso
oprte na nič. So brez nosilca." (navedeno po:
Hribar 1995, 311)
Posledica golega eksistiranja po Levinasu
"obstaja v promoviranju pojma biti in niča,
ki ne dopušča odprtosti ali tega, da bi se ji
izmaknili. Ta nemožnost niča celo samomoru,
ki je zadnje obvladanje biti, odvzame njegovo
obvladovalno vlogo. nismo gospodarji ničesar
več, se pravi, smo v absurdu" (navedeno po:
Hribar 1995, 311). Hribar izpostavi, da v samo-
moru, to je tistem samomoru, ko se odločimo
za boj do konca, četudi nimamo nobenega
upanja za zmago, lahko najdemo "smisel za
eksistenco" (isti.), gola eksistenca, ki nas sooči
s tem, da 'ne biti' ni mogoče, pa nas postavi
pred grozo in slutnjo, da ni izhoda.
ZAKLJUČEK
Če povzamemo – Levinas in Šestov sta si v marsičem sorodna. Pokazala sta, da
doba, v kateri sta ustvarjala, temelji na veri v
moč besede, prepoznala sta človekovo ujetost
v mitično, čigar osvoboditev od vsakršnih
samorazvidnosti dosega večno budnost, ki jo
Levinas zajame s pojmom gole eksistence ali
čiste prezence, Šestov pa s termini breztal-
nost, Bog ali absolutna svoboda. Za Levinasa
je eksistirajoči kot subjekt pred svetom sam,
ker je eno s svojo bitjo, ta samost pa se ne
izraža samo skozi obup in zapuščenost, kot to
učijo eksistencialisti, ampak pooseblja tudi
suverenost, moč in ponos (gl. Hribar 1995,
313).
Tudi Šestov sam pristopa k svoji veri, k
svojemu Bogu, ki je center suverenosti in
svobode. Bog je zrcalna podoba breztalnega
človeka, ki se je odpovedal razumu in etiki.
Pri Šestovu je vera tista, ki služi kot poskus, da
si posameznik zase ustvari še en alternativni,
transcendentni svet, tj. svet noči, ki je tisto
notranje, intimno, nedostopno za drugega
in bistveno njegovo (gl. Поляков). v središču
Šestovove filozofije stoji osvobojeni Jaz, ki se
v boju, da ohrani svojo individualnost, ne želi
zliti z enim. vera, ki je religiozna, nastopa kot
najvišja stopnja osvoboditve posameznika od
moči samorazvidnih resnic, ta osvoboditev pa
ima za posledico absolutno svobodo.
Če je Šestov zavrgel možnost etike, ker
naj bi ta temeljila na razumu, pa Levinas
pokaže, da etični odnos presega racionalno
spoznanje, ki je zanj drugotnega pomena.
kot povzema Grošelj, je Levinasova etika
preseganje določenosti filozofije kot sistema, ki
VERA IN RAZUM
12 TRETJI DAN 2017 3/4
teži k totalnosti, zvajanju na eno. Etični odnos
Levinasu pomeni odpiranje k transcendenci
drugega, ki ga sicer želim doseči in razumeti,
vendar pa to razumevanje ostaja ne-zmo-
žnost. Levinasu dejstvo bivanja pomeni
ujetost, nezmožnost ubega, etično razmerje
do drugega pa je tisto, ki osvobaja. Grošelj v
svojem prispevku izpostavi, da pri Levinasu
"etični imperativ do drugega sega globlje,
spusti se v globine onkraj-spoznavnega, tja,
kjer se začne svetlikati brezmadežna svetloba
razodetja, ki pokaže tu-zemsko v novi luči"
(Grošelj 2014, 257). Za Levinasa je "etično
pričevanje /…/ razodetje in ne spoznanje"
(isti.), za Šestova pa je vsaka etika omejeva-
nje lastne samovolje, torej lastne absolutne
svobode, sile neskončne moči ali neskončne
ustvarjalnosti.
viRi
Grošelj, Jon. 2014. "Levinas: Od obličja do odgovornosti."
Anthropos. 3−4. Ljubljana. 249−258.
Hribar, Tine. 1995. Fenomenologija II. Ljubljana: Slovenska
matica.
Kocijančič, Gorazd. 2005. "Šestovov in Levinasov strah."
Breztalnosti: Lev Šestov med religijo in filozofijo. Ljubljana: KUD
Logos. 149−155.
Ocvirk, Anton. "Leon Šestov." Ur. 15. 5. Kud Logos. Dost. 18. 4.
2016. .
Pattison, George. 2013. Kierkegaard and the quest for Unambiguo-
us Life. Oxford: Oxford University press.
Поляков, Сергей. "Лев Шестов: философия для не боящихся
головокружения". Библиотека "ВЕХИ". Dost. 18. 4. 2016.
.
Šestov, Lev. 2001. "Getsemanska noč." Med razumom in
razodetjem. Celje: Mohorjeva založba. 25−75.
---. 2002. Dostojevski in Nietzsche. Premagovanje samorazvidnosti.
Prev. Borut Kraševec. Ljubljana: Literarno-umetniško društvo
Literatura.
Ворожихина, К. В. "Лев Шестов и Жорж Батай о природе
философского незнания." Вестник Московского университета.
Март — Апрель 2014. Издательство Московского университета.
Dost. 5. 3. 2016. .
1. Levinasov koncept obličja Drugega in njegov etični
imperativ ''Ne ubijaj!'' sta verjetno reakciji na grozodejstva,
ki so se dogajala za časa Hitlerjeve vladavine.
2. Kaos, noč, iskanje, pozivanje k budnosti, razbito gorovje
[razbitje resnice], On [Bog], vera, čutenje [iracionalno] ipd. –
so pojmi, ki so stalni spremljevalci Šestovovega filozofiranja.
Tema naslednje številke bo Krščanstvo in migracije. Vabljeni k branju!