IV DEL Samoupravljanje v občini 1. pogisvje OBUKE NEPOSREDNEGA SAMOUPRAVLJANJA 87. tam Občani uresniOujejo pravico samo-upravljanja v občini neposredno aU prak za to izvoljenih organov. Neposr&dno uresniduijejo občani pravioo samoupravljanja na ziborih vo-livcev, zborili delovruh Itiudi v delov-nih orgarkizacijah, z referendumom in volitvanii v obSin&ko skupščino in nje-ne organe ter v organe samoupravlja-nja v delovnih in drugih organizaci-jah. Zbori volivcev in zbori delovnih Ijudi 66. člen Občani na zborth volivcev in zbo-rih delovnih Ijudi neposredno uresni-čnjejo družbeno samoupravljanje da-Jejo pobude za delo občinske skup-ščine in njenih organov, torajevne akup-nosti in tjjenih organov ter organov drugih družbeino poditičr.ih skupnosU, tevršujejo valiiine funkcije in opravlja-jo druge naloge. za katere so pristoj-ni po zaitonih in stiatutu mesta Ljub-ltfama, po tem statuibu ter po statutih kirajevniJh skupnosti in delovnih orga-nteacij. 09. 61en Občani na zborih volivcev in abo-rih delovnifa ijucH neposredno odloča-jo o vprašanjih, ki so z zakonani, z mestaim in s tetn staiiutom, s statutt krajevnih skupnosti in stafcuti delov-nlh organizacij dana v njihovo pristoij-nost. TO. «6., Občani na Bbonh volivcev ki abo-riti detovnih Ijudi pri iavrševanju volitae funtcciije — precMagajo v sfcladu z zaftoni kandddaite za odbomika abčinske in mestne skupščine tar Aandidate za po-aJance zveane in rapubli&ke stoipščine, — predlagajo odipoMic odbomBcov in poalancev, — valijo organe Jtrajjevnih akupno-stj, poravnalne svete in druge organe torajevne samoajprave, — volijo svoge predstavndlke v sa-moujpravne organe dedovmiii cmganiza-oij in samoupravnih stapnosti, — prediagaijo sodnike porotnike, — opravljajo druga voliilna opravl-la, ki so jkn dana z z&cani ter s sta-tuti družbenopoldtičnih in torajeTOih 6>lGU$H)O9bi. 71. Oten Obdani na aboriii voiivcev in abo-rih delovnih ljiudi na svojo pobudo ali na pobudo pristojnih organov in iBamteresiraaili organizaciij obravnava-jo vpraSanJa, ki imago sploSen pomen zft življenj« in delo v naselju, občimi in širši družbenopoiititoi steupnosti, ter dajejo pred'lage za reševanje tefo vprašanj. Občinska sfcupSčina rnora predloži-ti v obravnavo tfoarom voddTOev im zbo-rom delovnito ly.udi: — predlog stafcuta obdjoe, — predlog družbenega naftrta o*>61-ne in programe raavoja dnižbeniii de-javnosti, — predlog proračuna in zalcljučne-ga raduna otofiine ter finam6ne iMičrtc stoladov, — oanubke predipisov, Iti nalagajo abčanom iziredne niaiterialne otivezno-sti in samoprliapevlte. Ce občlnska aiiCupSčlna katorega od navedeoih vprašanj nl poprej predloži-la v abravnavo zborom voiliivcev in abo-totn drfovnih ljudd, o takem vpraišanij« aziroma akfcu ne tnore dokondroo akle-patt. 19. Men - abort vodivoev m abori detovnlh Ijudi obravnartraoo poroeila o delu ob-dinsfce staipščine ln njenih arganov, or-ganov toajovne skupnosti in delovnih organizacij, ki opravljajo dejavnost po-sebnega dTužbenoga pomena. Poročila oddajo najmanj enfcrat letno: — odtoornikl otačinake s«upš6tae o svojem delu in delu abfcinske skup-ičasae, — sveM krajavntti steu(pnos4i o svo-j«n dolu in delu organov kraijevne stapmosti, — samoupravni organi datovnih ar-ganizactj, ki opravljaj-o dejavnost po-sebnega pomena, o svojetn dolu. Ob obraroavanju poročfi lahko da-jojo obfiani pripotnDe jn preddoge za iaboljSanje defla teh onganov. -oir voiivcev in zbor delovnih lju- di lahko staMe ob6in3'ctft sfcup^dina oai-roma njeo predsednik, svet kT».jew>e skupnosti, obfiinski ali krajevni organ SZDL ali najimaiaj 5 odstofckov voliVi cov z abmočja zbara Sklicatelj mora otoja.viti sklep o slhflicu aborov vOlivcev in zborov de-toroih l(j«dd najmatv) 5 dni pred abo- rom na kraijevno oiblčaijen način in o tem obvestiti predsednika občin&ce skupSCtoe. Bazglas mora obsegati pred-log dmevnega reda, čas Sn fcraj zbora ter podatke o skllcatelju. Sldicate*j mora poskrbeti za nemoten potek zbo-ra ln pripcraviti gradivo in pojasniila k posameznim točtcam dnevnega reda. 77. 61en Odibomik občin&ke skupščine se je dolžan udeležiti zbora volivcev oziro-ma zbora delovnih lijiudd volilne enote, v itateri je bdl izvoljen in dajaW uvod-na pojasnila in obrazložitve ,k vpraša-njem, ki jih je zboro vodivcev in zbo-ru delovnlh ljuda predtožila obfiin&ka skupščiTia. 78. čleti Zbor voHvcev In zbor delovnih ]]u-di vodi defovno predsedsfcvo, kl ga fe-volljo volivci na zboru, zapisnikarja pa dolofti sklicatelj zbora. 79. člen Zbor voJlvcev in abor delovnih yu-dd odJočata javno in t večino glasov navzočih voJivcev. Na zboru volivcev in zboru dedov-nih IJudi Iahko sodalujejo vsi občaini z območja zbora. odločajo pa samo ti. sti, kl imajo splo«no volltoio pravico. Ce ni s predpisi določeno drugače, je zbar aklepffen, 6e se ga udeležl 5 odstotkov volivcev, najmanj pa 50 volivcev. Postope*^ za a^die in delo zbora vo-llvcev in abora delovih Uudi natan«-neje določa poslovnik. 80. 61«i OMinska skupščlna apremlja delo zborov volivcev tn zborov delovnili lju-dd ter opravltja splošen nadzor nad iz-vrSevanjem njihovih sklepov. Obetnska skupščlna ln njeni orga-ni, sveti krajevnih skupnostj in samo-upravni organi organizaclj, ki oprav-Ijajo dejavnost posebnega družbenega pomena, skirbijo za uresničevanje predlogov to sklepav jjboror volivceit in zborov delovnih ljudi. TH organi morajo razpravljati o pri-porabah, mnenijiiih in vprašanjih zbo-rov valivcev tn zborov delovnih Iju-dd ter s svojimi staliSči sessnaniti ob-6ane na naslednjem aboru. Na tem aboru tudj poročajo voJivcem In de-lovniim Igudem, ka&o so biAi njibovi predlogi in sklepi izvršeni, ter dajejo pojasnila o razlogih, zaradi katerili piecHogov in skieipov nd bilo mogoče Liresničitj. 81. 61en Občinska skupščina ne more apre-jetii predpisa adi drug^a splošnega akta, ki je pomeanben za življenje im delo v obfiini, fie ni poteklo eno leto, potem ko se je proti njemu izrekla Teč kot polovica vseh zborov volivc&v tn aborov delovnlh Ijudi v obdini. 82. člen Ce pristojni organ alj organizacija ne obravnava preddogn ali stelepa zbo ra vodivcev oaironaa zbora delovnib liiudi in o svoji odločitvi ne obvesti abora, se na prediag krajevne s^up-nosti ali najmaoj 30 volivcev ald orga-nizacije SZDL predlog a.ld sldep ob-ravnava na prvi naslednji seji obdin-ake skAJipSCine. Referendum 83. 61en Z referendumom obCani nepos.red-no odiločajo o vprašanjih, ki imajo pomen za krajevno stoupnost ala za abftino kot celato. Glede na pomeo viprašanja se raz-pBo referendum za ofomočje ene ali več krajevnih sJkupnosti ali za olbmoč- je celc obSine. RefereiKium se lahko razpiše, da obfiami potrdijo odtok ali sklep spJoš-nega pomena, ki ga je občinslka skup-šLin&. že aprejela, ali da se občani vnaprej izrečejo o predlogu odloka affi sMepa, k.i ga oibčinslka stouipSdina na-merava sprejeti. Referendusn se ratqpiče za uvedlbo fcrajevnegfi samoprispevto in v drugih z aakonarr, dolofenih primerifa. Ob&nska sfcupščina mora razpisati referendum, kadar ga za dolodeno vprašanje aafateve večina zborav voliv-cev ali aborov delovnih lijiidi aOd fcre-Jevnih skupnosti. 84. olen Sklsp o raapisu relerenduma sprej-me občinska skupščina eii svet krajev-ne skupnosti. Med objavo aldepa o raapisu refe-renduma ta dnevom roferendiuma mora preteči najmamj 8 dni. 85. 61en Na referendutnu se glasuje nepo-sredno in tajno. Vollvc] gflasujejo »za« postavljeno vprašsmje ali nproti« njemu. Predlog, o katerem se glasuje na referenduanu, je sprejet, če se je gila-sovanja udeležila več kot polovica vseh vollvcev in če je zaaj glasovala vedina volivcev ta so glasovali. če s posebnd-mi predipisi ni drugače določeno. Odločitev, fci jo sprejmejo občani na referendumu, je za občinsko skupšAi-ac ali svet krajevme skupnostd obvoz-na Občinska skupščina ne more v enem ietu po izvedbi referenduma iz-dati nobenega akta, ti bi bil v na-aprotju z izidom referenduma. t. poglavje KRAJEVNE SKUPNOSTI 86. 6ten Krajevna skupnost je samoupravna obliks združevaoja občaoov na določe-nem obmoCJu, na Katerem občani or-garuzirajr komunalne. . gospodarske, sociaine, zdravstvene, vzgojno varstve-ne in druge dejaivnosti za neposredno zadovoljervanje svojih potreb tor po-potreb družin in gospodinjstev kakor budi za raavoj nasellj. 87. <3en Krajevna shupnost se lafako usta-nov- za naeelje, del naselja all za ob-moCje z več naseliji, ki 90 med seboj goografatoo, goapodai-sko ail kulturno povezana in imago zgotovljene možnosti 2» uspeSnc delovanje skupnosti. 88. Seo Krajevno afcupnost uetancmjo oWa-ni oa zsborfti volivcev. Ko se na aboru volivcev razpravlja m odOofia 0 ustanovitvi krajevne akup-nosti, morajo biti obCani seananjeoi z iiamenom in nalogami krajevne akup-nostj ter s svojimi pravkamj in dolž-nostani. S sklepom o ustanovltvi fcrajevne skupnosti se določi območje, način hi rok za koostituiranje organov ter dru-ga vprašanja, fci so v neposredoi aveei z ustanovitvijo krajevne slcupnosta. Sktep o ustanovHnri iirajeiviie stoip-nosti aaone veljati, ko ga potrdi občin-ska skupšdina. 89. člen Krajevna 9kupnost je pravna oseba. 90. 61«n V krajevnl sfcupmosti občam nepo-sredno in po svojih ia\roljenih organih ureani^ujejo zlasti naslednje naloge: — organizirajo 111 pospeSujejo ko-munalne, gospodarske, socialne, adiravstvene, vzgojno-varstvene in dm-ge dejavnosti ter službe zsa zadovolje-vanje vsaikodnevnih potreb občanov na svojem območju — skrbijo za gradnjo in vzdrževa-nde komunalnih objektov in naprav, tai so jih z^radili ali >ih je občinska skupSfiins s posebnta sporazuinom prenesla v njlhovo upravljanje, — obravnavajo poslovanje delcvvnih organizacij ki na območju krajevne skupnost- skrbijo za zadovoljevarvie vsakodnevnih potreb občanov — povezujejo prizadevanja samo-upravndh skupnosti, detovnih organl-zacij društev in ragojno-varstvenih zavodov v skrbi za organizirano otro-ako varstvo, — sodelujejo s strcrfcovnimi sliužba-nai pn reševanju problemav tn skrbi ze osebe. ki jkn je pot.rebno diružbeno varetvo, — Upnuvtftfa.jo dmflbeno taataiino, Id )e dena v upravljanje krajevni skup-noerti, — na področju narodne obrambe in elivilne a»$6ite orgoiUBirajo in sodelu->»jo prd usposabljanju prebivalcev za samowft&to in pomoč ogroženim a$i ncpcmredno prizadetdm, — sodelujejo in poma«ajo občkiski akupAčini in njenun anganom pri opravljanju njenih nalog na obmodju lcrajevne skupnosti, — dajejo oMansld »kupščini in nj«-nim OTganom mnenje in preddoge o vpra&anjih, lci zadevajo krajevno skupnost, aii o splošnih vpraAenjih, ki jih občinska ski*p66ina in njeni organi predložijo krajevni skupnosti v raopra-vo ir mnervje, — opravljajo tudi druge aodeve, aa katere so pristojne tonjeme skufuioeti po oakonib, statutu mesta in tem sta-tutu, ati sndeve, za katere jtti po-cblasti občinska akupšttna i« aanje za gotovo potrebna sredsbva. »1 ««n Za opnvvljanje »vojiJi natoc hm Jorajervna skuipnost nnsiednije vire do-bodkov: — eredAtvE, lci jih s^otovlj« obdi na 4e prora6una in sfcladay j» ure«nj-Cevenoe proprai«« d«jevnosti krsjevntti «teifl»oeti, — del prispevike 2» upornibo m«e*-ne«B zem]ji66A, — sredstfva, ki jih daje ob&na 2» »vrtCTanJe tastiih svojfli naSog, ki jft je preneste na fcratjevno sScupnost, — dohodke, ki jih krajevne skup-nost doeeže s »vojimd dejavnostmi, — aredstve, ki jiii lcot samoprispe-mt aberejo oMani, — druge prispovte otktanov, deior-nlh in drugita orgttiMssacij z obmof je krajevne stoupoosti, -P060j*la, — drug« dohodke. Se. Ld«n Sredstiva, ko jih aatfotjivlja občkm, m pnx>rafiuna ea umsniievnrnje programa delte kmjevne sfcupnoeti, ae dok^Sijo veeko leto v octetottcu od skupnih pro-raoumkih dohodkov. Uclelažba posamezne krajevne skmp-nosti pri dohodkih iz prvega odst*vka «e ddlod: v akladu z meiili, ki jdta sprejme občinska stoupžeina s poseto-nlm predpisom. 99. dten Kmjevna skuipnosi samostojno rae-pol«ga s svojitni sredstvi m jih z let-nim finančnirn načrtom mBporeje gle-de na potretoe ter v skJadu z letnim prograinom dela. Sredsfcva krajevnega saniopnspevfca in prispe-vka za uporabo mestnega ssemljiiLa so namenska in se ne smejo upombljeti za druge namene. 94. ««ti Krajevno skupnost upraviljajo obda-ni, kti prebivajo na njenem obmot!ju neposTedno na ssborih volivcev In pre* kBTOljenHi organov krajevne skupnosti. 96. «en Stfttut Itrajevne skupnosti ureja predveem naloge krajevne abupnosti, orjgane krajevne skupnosti, njffliove no-loge in načifi dela, pravice in dottnoeti otooanov v kimjevni sfcujpnošta, rasaner-ja med njimi, druge abl&e sanio-upmvljai^ia ^ naseljih, resmerje do občJnske skupšdine in njeniJi orgtuiov, »redsbva aa premoženje krajevne 9kuj>-nost.i, praanik krajevne sicupnosti, ptf-i«vna1ne svete in drug« vprašanja t aveci e njenim delotn. Statut krajevne skupnosti sprejme-jo občaru ns zborih voltvcev, potnH pe ge obcMnshe skup^čina. 96. člec Letni prograin dela kjajevne skup-noste mara biti odraz poireb in moL-nosti, dolofiati mora naloge, sredetva in naffin » tevriitev predvidentti na> log ter «e vfcSjuCevaiti v program tm-voja obSlne. Rrogram «?>rejemajo c*čani na abo-rih volUvca*. 91. tom ObčtafcA steupseina in njeni oigani dajejo teBjevni sJtupnostd strotovno pomoč jo opravljajo sptogni druabeoi mckzor nad nuenkn ctelom. 98. fien ii.ittj©vne akupnoBti ustalajujejo svoj - reavoj in interese t«r sodelujejo med seboj. Krajevne skiujpnosti sodefaijejo z oto-činsko skup&čino ki njeniani organi v aadevata, M ao pomembne 7» krajevno skupnost in ob&mo, ter dajejo nine-nja, predloge in stališča o predlogifa afctov in o vpražemjih « pristojnost,i otoCins&e skupščine. Krajevna sfcupnost lahko prediaga otocinfiia skupščini ^>rej€«ri odlaka ali drugega splošnega akta. Poravnalni sveti 96. «eo Foncvnatai sveti kot družbeni orga-ni poeredujejo med občanl za spora-zuinno oeJpravo sporov v njibavih meds&bojmh raaanerj* in 6 tena pri-spevajo k Kjevijanju dobi#> odnošov . med njimi. : Porawnalni svet se lafeko ustaoovi ce obmoCje krajdme sioupnosti sdt po-samezsie delovne organizacije. - PorBvnalni svet ustanovijo ter volijo hj odpo!di<5ejo njegove dlane obdani na »borih volivcev, pri deiovnih orga-nizacijah pa ne zborih delovnih Ljodi. Notandneje doloObe o deJu porawnal-ntti gretov in Stevjau njihoviih Hanov predpisujejo statint.] kratfe^imjh skupno-sti in delovnih omgimiaacij. a. pOfTavje OBČINSKA SKUPŠČINA irj NJENI ORGANI Občinska skupščina 100. Men Obftinska sloupfeftina j« najvlftji or-gan oblesti in organ druSbenega samo-tipmvljanja v otoranj pr&vio In dolžno-sti obetoe. ObdiMtoo Jskup&&ioo sestavliata ofr-•Snskj aboi ta rixw delovnih skupnostl. Občaneki zbor in abor dekwnob ainupinoeti imata vsalc po 35 <5ka«>v. 101. «en OMinske stapfittna dolo^e poiitiko in ocUoča o drugih temeljnih vpraitet-njih, ki imajo pamen za poUtiono. go-^KKlarsteo in kultUTno življenje ln za družbeni razvoj, sprejema predpise, družben' načrt, programe razvoja po-sameznih področij, proračun, zaključnj raaun tr. druee splošne atete, vo* funkcionarje In obravrava stanje in splošno problematiko na vseh podroC-jjh, aa urojanje katerih je pristojna občina, nadzioruje delo svojih organov in opravlje druabeno nadaoreta'0 v ob-ixa. 100. čtoti ...... .' • Občinska skupteina deila po deStov-nem programu, kJ ga p oziroma imenoval, — obravnava slclepe aborov voldiv« oev tn sprejema ufcrepe aa njihovo iz-vt6it»v, kolikor jfli oba ebora na obravnavata enalcopravno, — druge zadeve te prlstojnosti sfcupščine. ki jih oba zbora ne obrav-naveta enakopravno ali, ki jih ne ob-ravnava samostojno zabor delovnih Skiipnosti 107. S«a Zbar dolovnih skupnosti samostoj-no opravlja tele zadero: — voli, imenuje in razrešuje pred-stavnike družbene sfcupnosti v organih delovnih OTgainizacij in sltupnosti, — obrsvnava vpTašanja, fei so skupnega pomena za delovne in druge samoupravne organizaclje, — usklajuje odnose med delovniml in drugiin- organizacijami In razvlja sod6lwanje med njlmi, — daje priporočila delovnim ira drugun organizacijam o vprašanjdh is pristojnosti abora, — spodbuja ln razvija sistem draK-benega dogovarjanja, — obravnava sktepe zborov delov-niii Ijuab v delovnih organizacijah in afcupnostii to sprejema ukrepe aa ie-VT&ite\ kolikor }ib ne obravnavata enakopraivno obe abora. 10B. 61en Fosamezen abor sainostojno »oll predsednika zbora in mandatno — tmunitetac komisijo ter raapisuje na^ domestnf volitve odbornikov zbora, 109. 61«] Občinska skupščiaa kot enoten zbor vola In razreSi*)« prodsednika in pod-predsedniks otx5inske gfcispšfiine. 61ane avetov *n komisij občinske sfeupSčine, imenuje tajnika ter stareSine temeU-niih upravnih oiganov. Skupno in ločeno zasedanje zborov občinske skupščine 110. člen Zbora obCinske skupščine delata in odločata skupno ali na ločenih sejah. Zbora zasedata skupno, kadar odlo-čata kot enoten ssbor, lahko pa tudi Jcadar odločata o zadevah, ki jili sicer enakopravno obravnavata. Zbora zasedata ločeno, kadar raz-pravljata ta odločata o zadevah, ki so v samoatojnem delovnem področju posameznega zbora im praviloma tudi takrat, kadar razpravljata in odločata o zadevah, ki jih emakopravno obrav-navata. Vsak zbor lahko sklene, da bo lo-čeno obravnaval in odločal o posamez-nih vpraSanjih iz delovnega področja občinske skupščine, razen o vpraša-njih, o katerih odloča občinska skup-SČina kot enoten zfbor. 111. člen Skupnim sejam obeh zborov občin-skfe skupščine predseduje predsednik občinske steuipšeine, če je ta zadržan ali odsoten, pa podpredsednik. Seje posameznega abora vodi pred-s^lnilk zbora, če je ta zadržan ali od-soten, pa cxibomiik, fci ga dolodi zbor. Občinska staipšdina sklepa na skup-ni sej' ofoeh zborov veljaivno, če je na seji navzofia večina odbomikov vsake-ga zbora. Vsaik ssbor občinske skupščine skle-pa veljarao, 6e je na seji navzoča ve-čin.". njegovlh odbomikov. Kadar odloča občinska skupščina o zadevah, ki jih oba zbora enakoprav-no obravnavata, sprejema sklepe z večino glasov navzočih odtoornikov vsakega zbara. Stotut občine, družbeni načrt in proračuic se sprejema z večtno gJasov vseh odbornikov vsakega zbora. Način dela zborov 112. člen Owgani obfiinsfee ^tupščine sodelu-jejo pri svojem delu z orgaai družbene- ga samoupravljainja v delovnih organi-zacijah in delovnih skupnostih, s samo-upravnimi skupnostmi, s Socialistično ?wezo delovnega ljudstva in družbemiini org&nizacijaini in dru&tvi na obmooju obeine ter se opiiajo na njihovo pobu-do, mnenja, stališča in predloge. im • 113. filen '¦ Občinska skupščina lahko da pred- logf pomembnejših odločitev, ki se tičejo pravic in obveznosti občanov ter delovnih in drugUi organazacij, pred odtočitvijo v obravnavo aborom voliv-eev, zborom delovnih ljudi, samo-upravnim organom delovnih organiza-cijf delovnim skupnostim ter družbe-nopolitienim in drugim organizacijam. Kadar občinska skupščina spreje-ma predpise, priporooila, dogovore in druge odločitve iz prejšnjega odstav-ka, vab. na svoje seje predstavnike samoupravnili organov delovnih orga-ruzacij, saonoupraivTiiih sfcupnosti, druž-benopolitičnih tn drugih organizacij. 114. 61en Za uspešnejše urejanje rnedsebojnih razmerij in za izvajanje predpisov, sklepov in dogovorov, ki jih je spre-jela občinska skupščina, sklicujejo obfcinaki organi skupne posvete s sa-moupravniini organi delovnih in dru-giii orgainizacij, s samoupraivnimi skupnostmi in drugiini organizacijami. 115. «en O priporočilih, ki jih dajejo občin-9ka skrujpščiina in njeni sveti delovnim in drugim organizacijam, morajo raz-pravljati njihovi organd upravljanja ter občinsko skupšeimo obvestiti o storje-niih uikrepih. če se organizacija ne ravne po priporočidih občinske skup-šCinc, jo je dolžna o tem obvestiti in navesti razloge. 116. 61en Občinska skupšfiina določi s po-setmim odlokom, katere zadeve, ki so po zveznih in reputaliških predpisih dane v delovno področje občinske sknipščine ali njenega sveta, opravlje občuisfcs skupšCina na seji. katere pa svet ali upreivnl orgsn MT. OLen Poatovonje občinsilcc skUipščine, na-6«n sprejemanja njenih afctov ter deto organov občinske akup6čine ureja po-•lovnitk, ta ga aprejme ofočinska »lcup-a&inn. Odborniki občinske skupščine ue. a«n OdbomUfe občinafcaga abora volijo nepusretino občani, odbornifce abora dekivnih skupnosti pa delovni ljud-je. ki so na obmo&ju obCine zaposle-iti v deiovnih organizaoi.jah, državnih opsanih, druibenopolitidnJJ) oiffanizaci-jah in druftbvih, ter lometje, ki so dte-ni zadrugc ftli kalk&r« driige delovne organieaoije. 119. tevati pojasnilo o posamez-nih zadevah (odborrriško vpraSanje), predlagat- spremombe in dopolniibv« beseciila aktov (amandmaji) in predla-gati. da se zadeva odloži z dn&vnege redt alj da se obravnavainje preloži, — predlagati obrflnmavanje in odlo-6»njp o fcftteremnikoai vprflSanju aplofi- nog« pomeoa sa občino, za Siršo druL-beno skupnost ali za ažje območje, — poročati volivcem na zboru ro-Hvcev in zboru delovniii ljudi, na ae-stankih družbenopolitifinih organizacij in ob drugih priložnostih o delu ob-činske skup§Cine, — skrbeti, da se abori volivcev in zbon delovniih ljudi v njihovi voililni enot'. redno sklioiyojo, aktivrK) sodelo-vati v d©lu teh aborov ter skrbeti, da SPrejete sfclepe iavršujejo pristojni or-gani, — udeležev&ti se sej samoupravnih organov delovnth in drugih organizacij In stoupnosti, paročati o delu obCinsJce skiupSčine ter skrt>eti, da je občinsfca iriEupdina seznanjen« z njthovimi mne-nji im staiišči, t« organizacije pa se-saiaoiti s siklepi ki odločitvami občin-ske skupdčine, — zaihteTrati sfcrokovno pomoč upravnih orgenov za upravljamje svoje dolžnosti 121. 61en Dolžnost odlborniika občinske skup-Sčine je častna družbena dolžnost. Odborniki občinske skupSčine ima-jo pravioo do povračila dejanskih s(/ro-Skov, ki so jib imeli v zivezi z opraiv-ljanjem svoje dolžnosti v občinski skup-šdifli in njeniih organih. 122. 61en Odiborniki so *« oprawljanje svoj« dolinosti odgovomi obdanom in ob<5in-ski skupš^ini. 123. 61en Odbornik občiinske afcupščine ne more biti pokilioan na odgovornost, ne sme mu biti vzeta prostost in tudi ne ame bit, kaznovan aa glasovanje aili aa mnenje, izrečeno v občinsfoi skupšfiinl. Zs kaznivo dejanje, ki se preganja po uradni dolžniosti, ni dovoljeno od-borniiku občtnske skupščine brez pri-volitve njogovega zbora vzeti prostx>st ali začet! ka^easki postopek. če zbor ni zbran, da privolitev mandatno-imu-nitetna komisija. Z3bor, ki mu odibor-nMc pripada, mora poenej« privo*i*w potrditi. Privalitev ni potretona, kadar gre aa kaznivo dejanje, za katero je preiskovata zapor otrrozen aii če je bil odfoomijc zaloten pri kaonivam deja-nju, m katero je predpisana kazen strogega zapora, daljša od enega leta ali hujša kazen. 124. člen Odbomik, ki ne apravlja odiborni-ške dolžnosti ali je ne opravlja v afcla-du z določbami tega statuta in ki ne uživa več zaupanja volivoev, se odpo-kliče Odipokiic odbomikov ureja zakan. Predsednik občinske skupščine 125. 61en Prodseddtka občinske skupdčine iz ˇoli »kup&čina iamed svojih olanov na predlog najmanj 10 odbornikov. Predsednik se voli aa 4 leta. Občinska »kupščina ima ©nega ali vec podpredsednikov. 136. eien Predsednik občinake skupščine pre-neha bit- predsednik: — če mu preneha mandat odbomi-ka občinske skupščine, — 6e ga oboinska skupščina razre-ši z večinc, glasov vseh odbornikov, na predlog najmanj 10 odbornikov, — čc ga skupšdina raareši dolžno-sti na njogovo zabtovo. 127. čl«n Predsednik občinske skupščine predsfcavlja občino kot pravno osebo. Predsednik lahko v posameanih pri-merih pooblasti tudi drugo osebo. da zastopa cbčino. 1%. dlen Predsetinik sklicnje in vodi seje ob činske skupšCine, storbi za izvrševanje sklepov skup&čine, uskHajuje delo or-g&noi skupščine z delom drugih orga-no" v občini in apravlja druge zadove, ki *<• določene s tem staitutom ali pred-pisi občiiuDce skiipščine. 139. «en Predsedntkiu pomaga pri opravljanju njegovih nadog predsedstvo. Predsed-stvo iislclajuje programe in dolo obtin-ske skupščine, njenih 2/borov in dru-gih organov. 130. dten ' Predsedstvo sest«vljajo: predsednik in podpredsednik 9kt«pS6ine in pred sednika aborov. Pri delu predsedsfcva sodeluje tudi tajnik akupščine. 131. aifln --:: Predsedniik skupščine sme sam stek-cat' s»jc svetov in feooiislj sfcupšijine, 6e tega ne storijo mjihovi predsedniki. Predsednik lahko zafoteva od posamee-nih orgaoov, da obravnavajo določene aadeve in o njih poročajo. V nujnih primerih predsednik lahko sam imenuje posebne koinisije, vendar mora takšna imenovanja predložiti SteupSdini v potrditev na prvl prihod-nji seji. Predsednik slcliouje tudi po-svetovanja prcdsednikov svetov in ko-misij občioske skupščine, daje pred-stavnikom teh organov pripombe in predloge o njibxnvem delu, skrbi, d« občinaka skupščin« obravnava delo po-sameanai svojih organov, daje smerni-ce in priporočila aa delo upravtvih or-ganov občinske skupščine. 152. 61en Predsednik je disciplinstei starešina tajnika občinske sfcupščine. 133. aien Predsedaika nadomešča, kadar jo zadržan aili odsoten, podpredsednik ab-cinske skupščine adi odbornik občin-sike akupščine, ki ga skupščina t* ' posebej dolodi. 134. 61« Oe predsednik ali padpredsednik 3k.upei5ine pokliono apravljata svojo fxu*»ijo, imafca pravico do stalne tne-sečne nagrade in do placanega letne^a dopusta. Organi občinske skupščine 136. fflen Organi občdnske sfcupščine, ki v mejeh predpisov, dolodb tega statuta in sklepav občinske skupščine oprav-ljajo nekatere zadeve iz pristojnosti objinske skupščine iin naloge, kd jim jih posebej poveri občinska skupščina, so: sveti ob&nske steupščine, komisije občlnske skup&čine in uipravni organi. 136. člen Sveti in komisije obtMnske skupSči-ne razpravljajo In sklepajo na svojih sejah Za preučltev posameznih vipra-šenj s svojega podro6ja laftko sveti in komislje občinske skupščine imenujejo poscbna telesa, kl Jim dajejo predloge in poročiJa 137. i..v.. Predsednik in 61ani posameznih sve-tov in komisij občinske skupš^ine se volijo za 4 leta. Clane svetov in komisij občinske skupSCinc-, skupSčlna lahlco razreši tudi pred potekam mandato. NiiMe ne more Wti hkrati Slan veS kot dveh sve-tov in komisij ob6inske skuipščine. PredsednHt in deJavci obCimske upraive ne morejo biU 61aai svetov in komistj obdinske skupšdine. 138. Clen ObClnska skupSčina spremlja delo svojib organov in Jlm daje smernice in navodilp za njihovo delo Organi občln^te skupšdine so za -svoje delo odgovomi obiinskl skupfiei-nl in J1 dajejo porofiila o svojem delu ter poročila o posamesmiih zadeveh. 130. 61en Zadeve, ki spadajo v pristojnost dvoh ali več organov obiinske skup-Sčim*, reSujejo ti organl na skupni seji. Ce ne dosežejo soglasja, obvestijo o svvojih staliSiih obCinsko skupšSino, 140. 61en Organi občinske skupščine sodelu-jejo pri tevrševanju zadev s svojega področja z organi samoupravljanja v delovnlh in drugih organizacijah ter krajevnih skupnostih, kadar rešujejo zadeve, ki so pomembne za te organi-zacijp oziroina aadevajo njihovo delo. 141. člen Predsedniki in člani svstov in komi- sij imajo pravico do povračila dejan-skih stroškov, ki jiih imajo v zvezi z apravljanjem svoje dolanosti in do po-vračtla izgubljenega zaslužka. Sveti občinske skupščine 142. 61en Sveti so politično izvršilni organl občinske skupščine in organi di-užbe-nega samoupravljanja na ^>odro6jih, za katera so ustanovljeni. 143. 61en Svete sestavljajo člani, k.i jih voli občinska skupšžina izmed svojih od-boraikov in članov, ki jih predlagajo samcupravni organi delovnih in drugih organizacij in sveti kpajevnih skupno-sti. 144. 61en Sveti občtnske skupščlne skrbijo za iavrševanjf zakonov in drugih predpi-so", obravnavajo vprašanja splošnega pomena za delovne in dmge organiza-cije krajevne sfeupnosti in občane, usmerjaj( delo upravnih organov, nad-zorujejo njihovo delo ter obravnavajo predloge predpisov in drugih aktov, ki jih sprejema občinske skupščina. Sveti usmerjajo in povezujejo delo drugih organov samoupravljanja na podrofiju. za katero je svet ustanov-Ijen. Za izvršitev sklepov sveta skrbi predsednik sveta. 145. čl&a Sveti opravljajo svoje naloge na se-jah Del< na sejah ureja poslovnik, Id ga sprejme svet. 146 člen Kadar svet obrovnav« delo detovne ali druge organizacij«, samoupravne akupnosti Krajevne stoupna&ti ali dru-ge organizacije, mora na sejo povabiti predstavnikfl te organizacije. Delovne in ttruge orgamizacije ter krajevne akupnosu imajo pravioo da-jati svetom predloge ki pripombe. Svet jifo je dolžan obravnavati in orga-nuzacijo oaaroma krajevno skupnost obvestiti o svojem stališou. 147. 61«] Sveti odtočajo v upravnem postop-fcu samo takrat, kadar so za to po-oblaščera z zakonom ali s predpisi, izdanimi na podlagi zakonskega pa oblastila ali z odJokom občinske skup-ščine 148. 61en Sveti se ustanavljajo, združujejo in razdružujejo s posebnirn odlokom ob-činske skuipšoine. Občinska skupšfina določi z odlo-korti tud: področje dela in naloge po-sameznih svetov, število članov sveta in katere organizacije predlagajo člane. Komisije občinske skupščine 149. člen Za preučevanje pomembnejših vpra-šafli ir. priprawljanje predlogov ter za opravijanje drugih zadev iz svoje pri-stojnosti ima občinska slcuipščina staJ-ne 13 začasne toomisije Področje dela in naloge začasne ho-mis:j( določi občinska skupščjna z ak tom o ustanovitvi. 150. clen Občinske skupšSina ime tele stalne komisije- - mandatno imunitetni komisijl ober aborov, — komjsijo za volitve, lmenovanja in kadrovska vprašanja, — komisijo za družbeno nad-¦orstvr - Ki nusijo za vloge in pritožbe. Komisije imajo od 5 9 fflanov. 151 fisen Statoe komislje oMinske skupščine sestavljajc odbomifci. Ki jih iavolijo občinska sfcuipščina in predstavniki dru^benopolitičnai organizacij. Občinska skuipš6ina določi s svojim aktom število članov vsake komisije in koliko 61anov deleglrajo družbenopoii-tafine organiaacije. 152. 61©n Mandatno-imunitetnj komisiji zbo-tov obravnavata vprašanja v zvesi z mandataimi in imuniteuiimi pravicami odbomikov zborov, vprašanja v zveei s prenehanjem mandata. razpisom »o-lite%' na izpraznjena mesta odtoornikov m < verifikacijo mandatov novoizvolje-oih odbornlkov tor o tem poročata svojemu aboru. .^ . 193. čden Komiiija za volitve, imenovanja tn kadrovska vpTašanja prouftuje kadrov-sko problematiico občinske skupščine in njenil' organov ter vodilnih in stro-kovnih delavcev v delovnih In drugih organizacijaih v občini. daje predloge ze izvolitev in razrešitev dlanov orga-no\ skupšiiine, predla^a obeinski isup-Sčln postavitev delavcev, fcl jih une-mije skupšfitoa, ter opravlja druge aadeve. za katere je pristojna po ve-ijavnlh predpisih. 154 ftleti Komisija za družbeno nadzorstvo preučuje in ugotavlja ali se delovne in druge organisacijf ravnajo po pred-plsil. in opravljajo svoje deJo v skladu s splošnimi družbenlnu koristml. po-trebam; občanov ui politike občinske skupžčint na področju gospodarstva to druž.benih dejavnosti v obdmi ter ali pravtlJM! in smotrno uparabljajo in upravl.ja.ir dmžbena sredstva Ne osnovi ugotovljenga stanja ko-misijs predlaga občinski skupščiru po-trebme ukrepe i& odpraivo tnorebimih pomanjkljirastt. 155. ftlen Komisija za vloge in pritožbe obrav-nam vloge, proSn.ie in pritožbe ob6a- nov in orgtuueacitj, ki ae nanatajo na drto obCinske ^JcupMine in njentti or-ganov, orgenuHCij in »vodov m o*> im>«ju ttbfiine in aunaj nje, Naloga lcomisije j« predveem po-maget* občanom in delovnim organiza-•ijair j>ri uvejjawljenju njthovih aaiko-niti^ pravic, skrbeti ze sMkonito deJo vanjt vseih organov ki or«anizac4j m oibmočjti občine. Organi tn organizaoije so dolžni da ti komlsiji na njeno zahtevo podatie jn po,)asnila, ki so potrebni ae njeno ctelo. KMtiislj« je dolžna otovestiti prosHca oelroms pritoanika o uiirepih, ki jjh je storHa v njegovi aactovi. 1S6. 61en OMlnske skiupLLina lohko dolo6i komisijamn budi dru«e »taJne in cotes-ne »alog«. Upravni organi občinske skupščine 167. «en Zatoone in clnige predptee ter altitc obftlnsjte stoupšCine neposredno iaw-»ttjejr upmvni organi obeinske *up-Hiiae, lcoltkor ni z ssakonom isrecno določeno. da jih iavr&ujejo dn]©i orgft-ni oesiroms oi«ani drugih druabeno-polHičn* akupnosti. 15«. 61« Upravn. organl občinflke sku{>6di-ne ievajajo politiko, kl jo doloda <)»>• duiske skupsiina, spremljajo stenje na posameznem podrodju, odlodajo o uprarvnil) stvaroh, opravljajo druge upravne de^favnosti, prtpravtjajo akte in opravljajo diuge strokovne zade-ve aa skupščino njene svete in komi- 159. Alen Upravm organi ob^ineke sfcupdčine eodelujejo z drugimi upravnimi orga-ni, delovnimi in dnmkni organlaacija-mi, aagotevfljajo medsebojno obveMa-nje o deiu ter s svojim delom otnogo-dftjr učinkovjto uresničevnnj« pfavic in jnteresov ob*enov in orgajiisiaeij. Uipmvni organj so v m«Jata zafcon- »kih pooblastil s«inostojni bi so za svoje delo adgovomi ofočinski sKup- S*in: in njenim poKtično i»vr*jfl-nim o*gan«n. lflO. ««n Oboinska skupečim s posebnim od-lakocn doioei upravne organe, njihova delovm področja m naJoge. 161. 61en Obfiiiiska uprava mora t>iti urganl-zirans taiko, da je zagotovljeno oprav-Ijanfe vseh nedog občinske uprave in da je njeno poslovanj« uSinkovito in amotrno ter v skladu s potrebarni or-ganlaacij in oboenov. Sredstva za delo obCinske uprave dolo6i občinska skupščina v skladu z naiogami in delovnitn programot« ob-čbieke uprave. tee. čteo Pelavcem ob&nske upmve j« v me jeh veljavnih predpisov mgotovljeno »amoupravljtmje. 163. OLen Obfeinskj upravi «a«Se4uje tajmifc oto-fiinsk* atajpščioe. TajnSc je «t #voje delo odgovoren občinski skupd&ini in Tftjnik občinake skupščine atest4: — sJcrhi, de (A>čins>ka uprava pm-vilno poslujc in da opTavlja upravne in »trokovne naloge, kl jih Jfna po astavi in zaJconih, po tem statutu te6in-ak« skupščine, — onganizira iek> obdinske uj>rav«, — opravlja dolinosti in provic« st»-rešine delavcev občinske uprav«, — opmvlj« druge zadov«, fci apmfe-jos y njthovo področje po-dnjgih prmt-Pta» . . ' MH. dten Tajoifc mora najtnaAj enicraJ letno poročati občkufei sfcupščimi o de&u uprsTiiih orgaoov in o nterepih, tcl 90 bili storjeni za aboljaonje ovgaalMU cije aa riv« strokovmoati detavosv uprave in aa napredek dnia upHOTnOi 14«. člen 1^}nik& io stor«6ine upravtuh ovgft-nov imenuje io raar*Suje ob6kwfc* sfctvpAfeioft Intanovanj« s« ofwwvi o» pocHast iaapiw. l«t. Gten Sterefeine upravnih orgaoov ne avo-jib dedovnih potko6jtt> oieaataslrajo m vodljo delo, akrbijo za nsvrševnnjt aakonov in iJrugJh predpisov ter *!«• pow jn smernfc ob6instce Mcupiš61n» in PREDPtSl W DRUGl SPLOŠNI AKTI 1*7. <5ten - Oboinska afcupdčina t»r njeni »Y•-H in ltomisije urejajo v mejali svo-j« pristojnoeti vpražanja, tei imajo s$>lcSefl pomen na gospodarskem, kul-tumem, komunalnem, socialnem in di-UKih draabenih področjih tato, da spreiemaao predpise, odfodbe in *u-ge sklepe. Predpi&i so odloki, odredbe in na-vodiia Odloke lahtoo izdajft samo ob-6inate skjupščina. Ze določanje na6&lniii stališč ati aa usmerjenj« delovanja in za ^eSevanj« posarneznih vprafianj t delovnlh ia drugih organizaoijsh obainska akiip-ščins ter njeni sveti in komisij« gpra-jemajo smemice, prij>orodHft in druge sploSne alrt«. 1«. Men Prodlog m sprejflm pradpiM iB dtiigfljtii spduLne«tt aikto oWi«jM« predsednlk organa. 170. 61«n Pred|>tai ob&nske akupKine ae ob-javljajo v Uradnem lisbu SR Stov«i<-Je. V Umdnem Usfoi SK. aiovonij« m ojbjeivijo tudi drugi splotai aJcfi Mr sJOepl, 6e tako odločl otgan, kl >4» j« aprejel. ... PradpM w6n«{jo 7«ljMi osmi dan po objawi Samo m poseimo uteme^euib nw-logov se lahko dolofii. da aatee pr«J-pls ali drug splofini afct veljatt v ro-ieu. tra.tžero kot 8 dni po objavi. Pfedjjit, oli drug spiočni afct n« mo-ne ufinltovat.i aa naoaj, Drudbsoi n«6r{ ln prontAun Mr Piredpisi. ici so issdani m nujno 1bW-tevanje, se uporalUjajo aa 6»s, aa lca-teroga v«ljat« dndbeni na6r( oslrotnn proračun 171. čl« PmlpiB v«y« na območju otnStae r»-w 6e m v samem prodplau dotoCo-no, (te velja samo » <3el obniofija o*»- S. poflavja JAVNOST DELA ORGANOV IN ORGANIZACIJ 178. filen Delo obfinakii organov, organar druiiSbenega eamouipravljanja fa orga-nimaoij, fci 7 oMini opravljajo zadw« jftvnega pomena, je jftvno; ti organi ki organizacije morajo obveččati javnoet o mojmi delu. 173. 61« Da 1» bili zagotovljeni javnost in cfru&bena odgovornost v dedu občin-sfcit organov, organov družbenega sa-mouprovljanja ln organizacij, Id v ob-6ia- oprovljajo eadeve javnega poroe-m, otoravnava občinska skupščina pri iavrševanju družbenega nadzorstva splašaa vprašanja, ki se Učejo raapo-lagaoja i družbenimi sredstvi, delitve dohodtka in načina izvrševanja pravic in dol&iosti vseh orgonov in organl- m. člen Bazen t Uradnem tistii SR Slove-mj« se vsi predpisi in drugi sklepi ob-činake gkupščkie in njenih organor tehiko objavljajo tudi na krajevno običejen načta. Glede na pomembnost posamezoe-ga predpisa ati drugega sfeJepo obCin-ske stupSčtae jn njenih svetov lah-ko se?aianijo ti organi občane o spre-jetih predpisih hi drugih skleplh Ou-tli pre* lokalnega In dnevnega tiska, radia in televizije, prek družbenopoli-tifinaii organiaacij, orgenov samoupra-vljanja delovnih organizacij io krajev-nih skupnosta. 9. postovje VARSTVO ZAKONITOSTI . *\. !4 175. ffleo Splota ak.ti, ki jih sprejemajo ob-činska steupgčina in ^Jeni otrgani v mejah svojih pristojoosti, morajo 01-ti v sKladu z avesno tai republlšlco ustavo z zatooni ter proipisl temelj« eimi na zakonu in s tem statutom. To velja tudi za splošne akte in ultrepe delovnib organiaacij. ki <4>rav-Ijeoo dej&vnost posebnega dn^benega pomena. VK «en ..... Tajn* obCinsKe *Knp«6ine Ktbko aadrš lavršitev isven upravnega po-stttpfca iadaraegB aitte upravnih orga-nov abčinslte skupščine, 6e ugotovi, de ni v sJdadu z aakonom. O tem te-lcoj obvesti predsednHta občmske steupSdin« PredsednUta občiflske skupžfiine obvesti tajnik tudi takrat, kadar me-ni, da je afct, ki ga je izdal upranmi orgftn izven upravnega postopka, ne-veljaven, ali de sodi, da bi z jzvršit-vijo akte labko nastala Shoda. m. 61en Tajnik lahiko zadrij jan^itev neea-kanitega aJcta, ki ga je izdal svet de-lovru sikupnosti. O zadržanem aktu svets delovne skupnosti obvesti taj-nUs predsedniKa občinske skupščine, ki predloži akt pristojnemu svetu. Ce ta ne odloči o zadržanem aktu sam, ga predloL< v razpravo in odlodtev ob-činsfci ^tupSCini. 178. člen Predsednik občinske sloipščine lah-ko itadrži iavršitev akta, ki ge je is-dal tajnik ali upravni organ občine iaven upravnega postopka, fie misli, da n1 v skladu z zakooom, in ga predlo-ži pristojnemu svetu. da o njetn do-konSno odJo«i. 179. (Aen Piedsednik občinsfce sfc^pščine lah-ko jsadrži kavršitev splošnega akte ali skleps obfiin&ke skupšdine ali njenih orgmov, 6e meni, da ni v skilftdii z aa-konom. Tako zadržani aikt a>H sklep predloži obcinsk) akupščini na prvi prihodnji 96ji zaradi odloditve. 180. flfcm OMinska sto»pš6ina lahko odpro-ri at raaveljavj protiusteven aJi neaa-kooit predpis ati drug splošen akt avo-jega politidno ievršilnega organa. 181. Men Občinska akupščina lahko zadrži Iz-vršitev splošnega akta, ki ga je izda-la defovns aii druga samoupravna or-ganizacija, 6e je mnenja, da je pro-tiustaven a/li neaakonit in hfcrati pred-laga ustavnemu sodišdu, da odloči o sakonitosti zadržanega splošnega akta. 182. člen Občan; lahko opozarjajo občin»ko skupščino in njene organc na sploš-ne akte, ki so jih lzdali katerikoli or-gani na območju občine, za katere so mnenja, da niso v skladu z ustavo, za-koni, s tem statutom in splo&nimi ak-!¦¦ občinske akupščine in ajenlh or-ganov.