OSNUTEK Na podlagi tretjega odstavka 5. člena zakona o komunalnih dejav-nostih posebnega družbenega pomena (Ur. list SRS 24/75 in 13/77) smo: organizacije združenega dela, krajevne skupnosti na območju Ijubljanskih občin, Skupščina občine Ljubljana-Bežigrad, Skupščina občine Ljubljana-Center, Skupščina občine Ljubljana-Moste-Polje, Skupščina občine Ljubljana-Šiška, Skupščina občine Ljubljana—Vič—Rudnik in Skupščina mesta Ljubljana, sklenili DRUŽBENI DOGOVOR O SOODLOČANJU V ZADEVAH SKUPNEGA ODLOČANJA V KOMUNALNIH SKUPNOSTIH MESTA IN OBČIN TER KRAJEVNIH SKUPNOSTIH ZARADI ZAGOTAVUANJA OPRAVLJANJA KOMUNALNIH DEJAVNO-STI POSE BNEGA DRUŽBENE GA POMENA Lčlen Krajevne skupnosti, organizacije združenega dela na območju Ijubljanskih občin, Skupščina občine Ljubljana-Bežigrad, Skup-ščina občine Ljubljana-Center, Skupščina občine Ljubljana-Moste-Polje, Skupščina občine Ljubljana-Šiška, Skupščina občine Ljub-Ijana-Vič-Rudnik in Skupščina mesta Ljubljana s tem družbenim dogovorom določamo: 1. komunalne dejavnosti posebnega družbenega pomena, ki se opravljajo na območju Ijubljanskih občin oz. mestu Ljubljana in imajo pomen posebej za mesto, posebej za občino in posebej za krajevno skupnost. 2. zadeve skupnega odločanja, s katerimi zagotavljamo opravljanje komunalnih dejavnosti posebnega družbenega pomena in to glede na pomen za mesto, občino in krajevno skupnost. 3. način soodločanja v mestni komunalni skupnosti, občinski komunalni skupnosti in v krajevni skupnosti. 2. čleri Komunalne dejavnosti posebnega družbenega pomena osebne rabe, ki imajo pomen za mesto so: 1. oskrba naselij z vodo in odprava odpadnih in atmosferskih voda (kanalizacija). 2. oskrba naselij s plinom in toplotno energijo. 3. opravljanje mestnega potniškega prometa in gospodarjenje s prostorom ter objekti namenjenimi za avtobusni potniški promet. 4. odstranjevanje smeti in kosovnih odpadkov. 5. opravljanje potrebne in pokopališke dejavnosti. Komunalne dejavnosti posebnega družbenega pomena, ki imajo pomen za občino so: 1. področje osebne rabe: — opravljanje dimnikarskih storitev, — javna higienska kopališča in javne sanitarije. 2. področje skupne rabe: — vzdrževanje snage v naseljih, — urejanje naselij z javnimi zelenimi površinami, — opremljanje naselij z otroškimi igrišči, — vzdrževanje varstvenih pasov, — opremljanje naselij z javnimi tržnicami, sejmišči in parki-rišči, — urejanje ulic in trgov ter javne razsvetljave, — upravljanje in urejanje stavbnega zemljišča. Komunalne dejavnosti posebnega družbenega pomena. k- imajo pomen samo za krajevno skupnost so: - oskrba naselij z vodo v krajevnih skupnostih iz lokafrrt* md<7<-- VOfJOtf, ?a •~i';.~i'ij *\ ,.¦¦.. ,J. * '¦¦• : • ! ¦¦ — "Odpfa^a otipadnih in atmosfetskih voda (kanalizacija) vnaseljih krajevne skupnosti po lokalnih komunalnih sistemih, — opravljanje pokopališke in pogrebne dejavnosti na lokalnih pokopališčih, — opravljanje morebitnih drugih komunalnih dejavnosti. 3. člen V zadevah skupnega odločanja v mestni ali v občinski ko-munalni skupnosti delovni Ijudje po svojih samoupravnih organi-zacijah in .skupnostih za zagotavljanje opravljanja komunalnih dejavnosti posebnega družbenega pomena soodločajo o: — dolgoročnih, srednjeročnih in letnih planih komunalnih dejav-nosti ter njihovem izvajanju, — splošnih pogojih poslovanja komunalnih organizacij, — ustanavljanju komunalnih organizacij, — statusnih spremembah komunalnih organizacij, — cenah komunalnih storitev, — standardih komunalnih storitev, — merilih za redukcije in — statutih komunalnih organizacij. V zadevah skupnega odločanja izvršni svet mesta ali občine zaradi zagotavljanja opravljanja komunalnih dejavnosti posebnega družbenega pomena, pomembne posebej za mesto ali občino soodloča o: — dolgoročnih in srednjeročnih planih komunalnih dejavnosti, — cenah komunalnih storitev, — merilih za redukcije in — v drugih zadevah na podlagi zakonskega predpisa. 4. člen V mestni a!i občinski komunalni skupnosti delegacije uporab-nikov komunalnih storitev zadovoljujejo svoje in skupne potrebe po načelih vzajemnosti in solidarnosti. O aktih, ki jih je sprejel delavski svet komunalne organizacije in se nanašajo na zadeve skupnega odločanja iz prvega odstavka prejšnjega člena, razprav-Ijajo in na podlagi sporazuma med seboj, skupaj in enakopravno z izvajalci komunalnih storitev sprejmejo sklep o soglasju k aktom, ki so bili predmet obravnave v pristojni skupščini komunalne skup-nosti. Delovni Ijudje in občani, organizacije združenega defa in deiovne skupnosti v krajevni skupnosti o zadevah skupnega odlo-čanja soodločajo tako, da o aktih, ki jih je sprejel delavskj svet komunalne organizacije, ki se nanašajo na zadeve skupnega odlo-čanja iz pfvega odstavka prejšnjega člena, na delegacijah ali konfe-rencah delegacij krajevne skupnosti razpravljajo in ob upoštevanju mteresov drugih organizacij in skupnosti ter splošnih družbenih potreb in interesov, določajo temeljna stališča za delo delegatov v pristojni komunalni skupnosti. Izvršni svet mesta ali občine soodloča v zadevah skupnega odločanja iz drugega odstavka 3. člena v skladu z zakonom in 'astnimi predpisi na podlagi predhodnega soglasja, ki je bilo spre-jeto v pristojni komunalni skupnosti. 5. člen Zadeve skupnega odločanja s področja komunalnih dejavnosti, ki se zaradi specifičnih potreb delovnih Ijudi in občanov opravljajo v krajevni skupnosti opravlja krajevna skupnost po svojih organih, lahko pa za posamezno ali več komunalnih dejavnosti ustanovi poseben organ, v katerega iahko vključi tudi delegate delavcev ustreznih komunalnih organizacij v skladu z medsebojnim spora-zumom. 6. člen. Ta družbeni dogovor je pravno veljavno sprejet, ko ga sprejme in sklene več kot polovica krajevnih skupnosti, organizacij združe-nepa dela in delovnih skupnosti v vsaki občini in ko ga sprejme in sklene pristojni organ vsake občine in mesta L jubljana. 7. člen Ta družbeni dogovor se objavi v Uradnem listu SR Slovenije in s»opi v veljavo 8. dan po objavi. Ljubljana, 12/3-1981 Udeleženci: 1. Organizacije združ«nega dela in delovne skupnosti v občini 2. De!oi(» Ijudje in občani v krajevni skupnosti v občini 3. ¦?*.-¦¦:-t«-i- tjubljana-Bežigract Ljubljana-Center, Ljubljana-Mo.ste-*"j>ljč, Ljubijana-Šiška, Ljubljana-Vič-Rudnik in Mesto Ljub-S)«na OBRAZLOŽITEV Ker je Ustavno sodišče socialistične republike Slovenije Druž-beni dogovor o zadevah skupnega odločanja pri opravljanju komunalnih dejavnosti posebnega družbenega pomena na območju Ijubljanskih občin (Ur. list SRS 34/79) z odločbo Ul 75/78-19 z dne 13/11-1980, razveljavilo, je Izvrini svet mesta Ljubljana na 151. seji 2. decembra 1980 sklenil, da je potrebno pripraviti nov družbeni dogovor. Hkrati je Izvršni svet sprejel tudi pobudo za ustanovitev iniciativnega odbora za pripravo družbenega dogovora in v iniciativni odbor imenoval svojega člana, Ijubljanskim občinam pa priporočil, da njihovi izvršni sveti imenujejo po enega člana v novi iniciativni odbor. Izvršni sveti so pobudo /zvršnega sveta mesta Ljubijana uresničili in tako je bil iniciativni odbor imenovan. 1. člen dogovora temelji na tretjem odstavku 5. člena zakona o komunalnih dejavnostih posebnega družbenega pomena (Ur. list SRS 24/75 in 13/77). Z njim je naloženo krajevnim skupnostim, organizacijam združenega dela v krajevni skupnosti in občinskim skupščinam kot uporabnikom komunalnih storitev, da s takim družbenim dogovorom določijo, na kakšen način bodo soodločali v krajevni skupnosti, občinski komunalni skupnosti oz. občini o določenih komunalnih dejavnostih posebnega družbenega pomena in o katerih njihovih zadevah skupnega odločanja. Glede na to, da zakon taksativno našteva udeležence družbe-nega dogovora in da so to le uporabniki komunalnih storitev, so izvajalci komunalnih storitev kot udeleženci takega družbenega dogovora izključeni. Potemtakem je sprejem tega družbenega dogovora izključna pravica in dolžnost uporabnikov in zaradi tega uporabniki komunalnih storitev v tem družbenem dogovorom ne morejo urejati še kaj drugega. Nadaljnje urejanje družbenoekonom-skih odnosov prepušča zakon samoupravnemu sporazumevanju med uporabniki in izvajalci. Kot udeleženec dogovora nastopa tudi Skupščina mesta Ljub-Ijana, ker je po ustavi in svojem statutu Mesto Ljubljana posebna družbenopolitična skupnost, značaj komunalnih dejavnosti zlasti osebne rabe pa je tak, da se opravljajo v okviru oz. na območju. mesta, saj njihovi oskrbovalni sičtemi segajo v vse Ijubljanske občine in se tako te komunalne dejavnosti opravljajo predvsem za mesto kot celoto. V 2. členu so komunalne dejavnosti razvrščene glede na pomen, ki ga imajo posebej za mesto, posebej za občino in posebej za krajevno skupnost, upoštevajoč nomenklaturo po zakonu o komunalnih dejavnosti in pa dejstvo, da so nekatere mednjimipo naravi in tehnologiji ter po načinu komunalne rabe tned seboj povezujoče se. Vse to pa daje uporabnikom in izvajalcem komunal-nih storitev ustrezno podlago, da se v skladu s svojimi potrebami in interesi primerno na riovo samoupravno organizirajo in opuste sedanjo organiziranost občinskih komunalnih skupnosti za vse komunalne dejavnosti kot tudi neustrezni način soodločanja, saj vsi izvajalci in uporabniki soodloča/o o vsem in o vseh komunalnih dejavnosti ne glede na to ali so ali niso izvajalci ali uporabniki določene komunalne storitve. Pri snovanju tega dogovora je tudi prevladovalo mnenje, da niti sedaj in tudi v bodoče ne kaže širiti komunalne dejavnosti na druge gospodarske dejavnosti, kajti to bi nujno povečevalo družbeno režijo in skupno porabo. Temu pogiedu pa sledijo tudi teze za spremembo in dopolnitev zakona o kotnunalnih dejavnostih posebnega družbenega pomena. Zadnji odstavek 2. člena tega dogovora temelji na 6. in 7. členu zakona o komunalnih dejavnostih posebnega družbenega pomena, ki urejata komunalne dejavnosti in so specifične za posamezno krajevno skupnost. Za te komunalne dejavnosti, ki se opravljajo v krajevni skupnosti in za krajevno skupnost v vseh zadevah skupne-ga odločanja na podlagi planov in programov krajevne skupnosti odločajo delovni Ijudje in občani in njihove samoupravne organiza-cije in skupnosti v krajevni skupnosti neposredno ali pa organih krajevne skupnosti. 3. člen temelji na drugem odstavku 5. člena zakona o komunal-nih dejavnostih posebnega družbenega pomena. Dogovor ne uvaja novih zadev na podlagi zakona, ampak jih le ponovi in razmeji tako, da se o njih soodloča bodisi v mestni ali občinski komunalni skupnosti, glede na to ali ima določena komunalna dejavnost pomen za mesto ali občino. Zadeve skupnega odločanja, o katerih soodloča izvršni svet mesta ali občine so skrčene le na najpomembnejše zadeve, ki so bistvenega pomena za življenje in delo Ijudi in organizacij združe-nega dela v mestu ali občini. S soodločanjem o teh zadevah je izvršnemu svetu pristojne družbenopolitične skupnosti zagotov-Ijeno, da ima potrebni vpliv na delo in razvoj komunalnih dejav- tlOfti 2Q 4. člen temelji na tret/em odstavku 5. člena zakona o komunal-nih dejavnostih posebnega družbenega pomena, 260. členu ustave SRS, (Ur. list SRS št. 6/74) ter na 35., 44., 46., 50. in 119. členu zakona o volitvah in delegiranju v skupščine (Uradni list SRS št. 24/77). Dogovor predvideva, da se v krajevni skupnosti o aktih ddavskega sveta komunalne organizacije le razpravlja in na delega-cijah zavzema temeljna stališča za delo delegatov v skupičini pristojne komunalne skupnosti. Soodločanje v komunalni skupnosti pa je v tem, da k aktu, na podlagi temeljnih stališč, ki jih imajo delegati od svojih delegacij, na podlagi predhodnega medsebojnega sporazuma k zadevi skup-nega odločanja, ki je predmet obravnave skupSčine komunalne skupnosti, skupaj z izvajalci sprejmejo sklep o soglasju. Soglasje je predvideno zato, ker o zadevah skupnega odločanja iz 4. člena zakona o komunalnih dejavnostih posebnega družbenega pomena, med katerimi so tudi zadeve skupnega odločanja po drugem odstavku 5. člena istega zakona, o katerih se soodloča v komunalni skupnosti, krajevni skupnosti oziroma občini, samostojno odloča delavski svet komunalne organizacije. Potemtakem verjetno ne pride v poštev drug akt o soodločanju, kot le sklep o soglasju ali morda k večjemu priporočilo. 5. člen temelji na 6. in 7. členu zakona o komunalnih dejavno-stih posebnega družbenega pomena in ureja odločanje o zadevah skupnega odločanja za komunalne dejavnosti, ki imajo pomen posebej za krajevno skupnost, tako kot zakon. 6. člen dogovora predpisuje, kdaj je družbeni dogovor pravno veljavno sprejet, njegovo določilo pa temelji na 580. členu zakona o združenem delu (Ur. list SFRJ 53/76). 7. člen dogovora temelji na 257., 258. in 259. členu ustave SR Slovenije, ki določajo, da morajo biti takšni samoupravni akti kot je ta družbeni dogovor objavljen v Uradnem listu SRS in da lahko stopijo v veljavo najprej v osmih dneh po objavi. Ljubljana, 12/3-1981 Predsednik iniciativnega odbora Boris Mikoš, dipl. ing.