ulturni center Lojze Bra- tuž je v letu 2018 izvedel projekt Spomini-Memo- rie 1918-2018 ob priložnosti 100- letnice konca prve svetovne voj- ne. Projekt, ki ga je finančno podprla Avtonomna Dežela Fur- lanija Julijska krajina na podlagi K deželnega zakona 38/2001, sopredstavili 13. septembra v belidvorani goriške občinske palače. Predsednica Kulturnega centra Franka Žgavec in muzikologinja Rossana Paliaga sta na tiskovni konferenci orisali niz kulturnih, zgodovinskih in glasbenih do- godkov, ki so do konca leta 2018 potekali na Goriškem, Tržaškem in Videmskem. Na predstavitvi sta bila prisotna tudi župan Ro- dolfo Ziberna in odbornik za kul- turo Fabrizio Oreti, ki sta pohva- lila bogato in razvejeno dejav- nost Kulturnega centra, ki skrbi, da se ohranja in ustvarja naša kultura. Dodala sta, da so Sloven- ci v Gorici živa in pomembna Tiskovna konferenca v občinski palači v Gorici Obisk dijakov Znanstvenega liceja F. Prešeren Dijaki OŠ Fran Erjavec iz Nove Gorice Begunske zgodbe od Bovca do Devina Projekt se je uradno pričel 18. septembra z odprtjem zgodo- vinsko-dokumentarne, dvoje- zične razstave Begunske zgodbe od Bovca do Devina, ki so jo or- ganizatoriji postavili v sodelo- vanju z Goriškim muzejem. Z razstavo so pri Kulturnem cen- tru želeli spodbuditi in opozo- riti javnost na takratne dogodke ter ohraniti spomin in ne poza- biti, na kar se je zgodilo. O raz- stavi, ki jo je oblikovala arh. Ana Hawlina, je spregovoril njen av- tor, zgodovinar dr. Marko Kla- vora, ki se je med drugim zah- valil našemu krajevnemu razi- skovalcu Viliju Prinčiču, saj je bila njegova knjiga Pregnani v veliko pomoč pri uresničitvi razstave. Središčno vprašanje razstave je, kaj pomeni biti be- gunec, kaj se v primeru vojne zgodi s civilnim prebivalstvom, ki mora pobegniti in zapustiti svoje domove. Prikazanih je bi- lo več zgodb “na - vadnih” ljudi iz ra- zličnih va- si na Go- riškem, kot so npr. Štmaver, Števerjan in Podgo- ra. Razsta- vljeni so bili pred- meti, do- kumenti, slike in pričevanja ljudi ter družin, ki so doživeli begunstvo v prvi sve- tovni vojni. Namenoma pa niso hoteli prikazati orožja, temveč le spregovoriti o tem, kaj je orožje povzročilo civilnemu prebivalstvu. Razstava je doživela številen obisk in bila deležna velikega uspeha. Med drugim je KCLB organiziral vodene oglede za šole. Pri tem je z organizatorji sodeloval prof. Dario Frandolič, ki je dijake vodil po krajih, kjer je potekala prva svetovna vojna, predvsem po Doberdobu in Vrhu Sv. Mihaela. Nato so se di- jaki pripeljali v Gorico, kjer so si ogledali razstavo o begunskih zgodbah. Na ogled so prišli di- jaki z Državnega izobraževalne- ga zavoda Zois Vega, Znanstve- nega liceja France Prešeren, Hu- manističnega in družbeno-eko- nomskega liceja Anton Martin Slomšek, Državnega poklicnega zavoda Jožef Stefan, Večstopen- jske šole Nabrežina, Zavoda Ba- chman s Trbiža, Klasičnega lice- ja Dante Alighieri in osnovne skupnost, ki je posebno pozorna do kulture, zaradi česar je kultur- na ponudba mesta bogata in raz- nolika ter njena raven visoka. V sklopu projekta so izvedli kar 20 prireditev, pri katerih je sode- lovalo 36 partnerjev ter pokrovi- teljev, in sicer: Občina Gorica, Občina Moš, Občina Števerjan, Občina Sovodnje ob Soči, Občina Doberdob, Občina Krmin, Občina Čedad, MTU Železna dolina-Kanalska dolina, Goriški muzej Nova Gorica, DIZ Zois Vega, Klasični licej Dante Alighieri, Večstopenjska šola Na- brežina, Državni poklicni zavod Jožef Stefan, Znanstveni licej Franceta Prešerna, Humanistični in družbeno-ekonomski licej An- ton Martin Slomšek, Zavod Ba- chman s Trbiža, Zveza slovenske katoliške prosvete, Krožek Anton Gregorčič, Slovenska prosveta, Arsatelier, Zadruga Goriška Mo- horjeva, Prosvetno društvo Štan- drež, Mladinski pevski zbor Emil Komel, Mladinski dom, CTA, Kulturno društvo Puppet, Funda- cija Gorica, Slovensko katoliško društvo Hrast, MePZ Lojze Bra- tuž, Zavod Svete Družine iz Gori- ce in Trsta, Zadruga Most, Združenje Don Eugenio Blanchi- ni, Društvo Ars, Ženski zbor Ron- ke in Slovenska filharmonija. šole Fran Erjavec iz Nove Gori- ce. Meseca decembra je na prošnjo Fundacije Poti Miru prišla na obisk tudi skupina umetnikov, vizualnih umetni- kov in glasbenikov iz Italije, Slo- venije, Francije, Nizozemske in Belgije, ki so se na razstavi do- kumentirali in dobili navdih za svoje umetniško delovanje. Ita- lijanska umetnica je snemala naše kraje in razstavo, saj pri- pravlja dokumentarni film prav o soški fronti oz. vojni na naših tleh. Tema beguncev ni bila slučajno izbrana, saj je Kulturni center Lojze Bratuž želel močno senzibilizirati javnost in predvsem mla- de s to proble- matiko, ki se v zgodovini po- navlja. Sloveni- jo in Italijo, predvsem na našem koncu, je v zadnjih le- tih zadel val beguncev, ki so zaradi raznih razlogov zapu- stili rojstne kra- je. S to proble- matiko se državi in Evro- pa nasploh ni- so spopadle na pravi način in še zdaj niso do- bili neke pametne in skupne rešitve. Prebivalstvo pa ima večkrat sovražen odnos do teh nesrečnežev. Ko bi sami uvideli, kaj so doživeli njihovi dedje pred sto leti, bi morda drugače gledali na današnje begunce. Odprtje razstave Begunske zgodbe od Bovca do Devina (A. Spoldi, F. Oreti, F. Žgavec in M. Klavora) Obisk umetnikov PRILOGA TEDNIKA NOVI GLAS / LETNIK XXIV., ŠT. 1 (1111) TRST, GORICA, ČETRTEK, 10. JANUARJA 2019 Spomini-Memorie 1918-201810. januarja 20192* Ne jokej, ljubica Pri Kulturnem centru Lojze Bratuž so od nekdaj pravi moj- stri pri izbiri in organiziranju koncertov. Prav tako so tudi v sklopu projekta Spomini-Me- morie skrbno izbrali glasbene dogodke. Prvi od teh je bil večer glasbe in poezije Ne jokej, ljubica, ki si ga je SKD Hrast za- mislilo, da bi se poklonilo vsem, ki so trpeli zaradi vojne v naših krajih, pa tudi da bi v tem duhu obeležilo svojo 50- letnico delovanja. Koncert, ki so ga priredili 22. septembra v Kulturnem centru Lojze Bratuž in 23. septembra v Beneški pa- lači v Naborjetu, je nastal pod navdihom dobro poznane ljud- ske pesmi, ki pripoveduje o tem, kako se fant poslavlja od svoje ljubice, ker mora obleči vojaško suknjo kot avstro- ogrski vojak. Glasbenik, diri- gent ter temperamentni pevo- vodja MePZ Hrast Hilarij La- vrenčič si je zamislil večer s sporedom takih pesmi, ki pri- povedujejo o vojni. Njegovo idejo je v premišljenem režij- skem konceptu razvil režiser in igralec Franko Žerjal. Nastopa- joči so v dvorani znali ustvariti primerno ozračje in posredova- ti prisotnim globoka čustva in občutke. Ta doživeti koncertni nastop so sooblikovali OPZ Ve- seljaki z zvesto zborovodkinjo Lucijo Lavrenčič, MePZ Hrast pod vodstvom dolgoletnega di- rigenta Hilarija Lavrenčiča, kvartet violončelov (Federico Magris, Marcello Cassese, Jurij Lavrenčič, Ilaria Soranzio) in v naših ljubiteljskih gledaliških krogih dobro poznana igralca Sanja Vogrič in Nikolaj Pintar. Onadva sta, oblečena v obleke tedanjega časa (nekaj kosov je bilo originalnih!), med ljudski- mi pesmimi, polnimi ljubezen- skih in domovinskih čustev, prebirala odlomke izbranih be- sedil in vsakič časovno umesti- la odrsko dogajanje, ki je zado- bivalo zmeraj temnejšo in bolj krvavo podobo vse do takrat, ko je vojno zlo končno prene- halo in se je spet prikazala zarja miru. Pri besedilih so nedvom- no izstopale grozljive besede iz Cankarjeve črtice Gospod stot- nik, Molitev Simona Gre- gorčiča, ki je preroško napove- dal hude čase, in solze izvablja- joče pričevanje Marije Ferletič, Velentičkove s Poljan, o trdem življenju v begunstvu. Odrsko dogajanje se je pričelo v vese- lem razpoloženju ob zvokih harmonike (nanjo je igral Mi- hael Lavrenčič) in ob petju otrok, ki se ne zavedajo vihar- nih oblakov, grozečih na ob- zorju. Veseljaki so se izkazali s svojimi zvonkimi glasovi ob iz- vajanju pesmi Fantič sem star šele 18 let in s koreografskimi koraki, ki so spremljali pesmi – koračnice Regiment po cesti gre in Oj, ta vojaški boben. Kru- tost vojne, groza in obup ob misli na padle in umirajoče vo- jake so napolnili ozračje, ki so ga ob občutkih nemoči in brid- kosti znali poustvarjati pevci, glasbeniki, igralca in seveda di- rigentovi poudarki v pravih tre- nutkih. Svoje je opravila tudi osvetlitev prizorišča s pomen- ljivim prelivanjem barvnih od- tenkov. V tem scenariju so zve- nele beneška Petelinček je za- pieu, prekmurska Teče mi vo- dica, Popotnica vojaška (A. M. Slomšek, v priredbi Hilarija La- vrenčiča), primorska K voja- kom (prir. I. Ota), v moški za- sedbi, Oblaki so rudeči, Oj, Do- berdob “slovenski grob”, ob ka- teri je del zbora zapel v dvorani, tako da ga je bilo slišati kot žalosten odmev. V zadnjem smiselnem sklopu, ki ga je uve- dla italijanska skladba Signore delle cime (z ganljivim solom Tatjane Devetak), so se pesmi navezovale na povojni čas, ko so se preživeli vračali domov. Neomajna ljubezen do domače zemlje in trdna volja do življen- ja sta jih spodbujali, da so se za- grizeno lotili obnove. Requiem Drugi velik protagonist glasbe- nega sklopa projekta je bil Mo- zartov Requiem, ki ga je Kultur- ni center Lojze Bratuž priredil v opernem gledališču Verdi v Trstu 7. oktobra. Za enkratno glasbeno doživetje sta poskrbe- la zbor in orkester Slovenske fil- harmonije pod vodstvom Si- mona Krečiča ter solisti: sopra- nistka Mojca Bitenc, mezzoso- pranistka Jadranka Juras, prvak ljubljanske Opere Branko Ro- binšak in basist Peter Mar- tinčič. Enkratni koncert, nedo- končane mojstrovine zaradi smrti skladatelja, je bil de- ležen dolgega aplavza, ki je poplačal trud organiza- torjev in počastil temo projekta, saj je v spomin na prvo svetovno vojno povezal italijansko in slo- vensko občinstvo. Vojna, trpljenje, slovo in tolažba Sodelovanje s Kul- turnim centrom Lojze Bratuž in Slo- vensko filharmo- nijo se je nato na- daljevalo 23. okto- bra v Čedadu, in si- cer v cerkvi sv. Frančiška, v kateri so zbor, trobilni in tolkalni ansambel, ki jih je vodil Gre- gor Klančič, izvedli izvirni dogodek ob 100-letnici konca prve svetov- ne vojne. Koncert z naslovom Vojna, trpljenje, slovo in to- lažba je bil prav tako povezan s spominom na žrtve in se je v duhu deželne razsežnosti pro- jekta Spomini-Memorie dotak- nil tudi videmske pokrajine. Program je bil prava posebnost. Na sporedu so bile vokalne in vokalno-instrumentalne sklad- be sodobnih slovenskih sklada- teljev, ki jim je skupna tematika vojne, trpljenja in slovesa, pa tudi tolažbe. Organizatorji so povabili k sodelovanju osem predstavnikov pretežno mlajše slovenske skladateljske genera- cije, to so: Kata- rina Pustinek Rakar (1979), La- risa Vrhunc (1967), Črt Sojar Voglar (1976), Andrej Misson (1960), Vitja Av- sec (1970), Brina Jež Brezavšček (1957), Andrej Makor (1987) in Tomaž Habe (1947); ta je počastil večer s svojo navzočnostjo. Pri izvedbi so sodelovali recitator Tomaž Koder, mezzosopran Monika Fele, bariton Matevž Kink, bas Žiga Berložnik, tenor Gašper Banovec. Skladbe so bile seve- da izvirne in zahtevne: nekate- re so spominjale na koračnice, druge so bile po značaju bolj mrke oz. vznemirljive, prežete z mrmranjem, žvižganjem in šepetanjem, vsekakor spisane za vešč zbor, ki zna spretno raz- predati tudi kompozicije, ki presegajo bolj tradicionalne slogovne okvire. Ne jokej, ljubica v Kulturnem centru Lojze Bratuž; spodaj Nikolaj Pintar in Sanja Vogrič Koncert v cerkvi sv. Frančiška v Čedadu Mozartov Requiem v Opernem gledališču Verdi v Trstu MePZ Hrast in OPZ Veseljaki v Naborjetu Koncerti Spomini-Memorie 1918-2018 10. januarja 2019 3* Kulturni center Lojze Bratuž je s projektom izkoristil tudi pri- ložnost za izdajo pesmarice oz. zbirke slovenskih zborovskih priredb vojaških in ljubezen- skih ljudskih pesmi izpod pere- sa vsestransko dejavnega gla- sbenika Hilarija Lavrenčiča. Pu- blikacijo Ne jokej, ljubica je, 24. oktobra v komorni dvorani Kulturnega centra in 29. okto- bra v občinski dvorani v Ron- kah ob avtorjevi prisotnosti, predstavil Janko Ban. Dve iz- med najbolj znanih in prilju- bljenih Lavrenčičevih priredb (Kje so tiste stezice in Pete- linček je zapieu) je v Gorici od- pel Mešani pevski zbor Lojze Bratuž pod taktirko Davida Bandlja, v Ronkah pa Mešani pevski zbor Hrast. Preden je prisotne nagovorila predsednica KCLB Franka Žga- vec, ki je poudarila, da je publi- kacija dokument, ki bo ostal za zgodovino, sta nekaj primer- nih stihov zrecitirala Mojca Do- linšek in Marko Brajnik. Dober- dob je znan kot “slovenskih fantov grob”; ena izmed prvih priredb glasbenika in zboro- vodje iz Doberdoba je prav Oj, Doberdob. Zato so Lavrenčiču predlagali objavo njegovih pri- redb ljudskih pesmi, kajti na tak način “v besedi in glasbi ohranjamo in bogatimo ljud- sko izročilo”. Vsaka nova knjiga ali publika- cija prinaša nove poglede, po- nuja možnosti za nove projek- te, sporoča nekaj, česar prej ni- smo poznali, “zato je praznik” je podčrtal Ban. Ljudska glasba je pomemben del narodove kulture! Skladatelj, ki skladbe obdela po svojem kompozicijskem znan- ju, okusu in domišljiji, daje pri- redbam neko koncertno obli- ko, s katero ljudske pesmi lahko gredo, ne le na preproste do- mače odre, temveč tudi na kon- certne odre ali tekmovan- ja. To se dogaja prav s skladbami Hilarija La- vrenčiča, saj po njegovih priredbah radi segajo tudi odlični slovenski zbori. V pesmarici se kažejo znan- je in izkušnje, ki si jih je nabral s študijem in delo- vanjem. Diplomiral je kot pianist, nato sklenil študij harmonije, fuge in kon- trapunkta, kasneje še kompozicije in dirigiran- ja, “tako da ima te dejav- nosti v mezincu”. Njegov pristop k ljudskim pesmim je zelo spoštljiv, ker citira melo- dije na podlagi muzikoloških raziskav in ja- snega pozna- vanja ljudske pe- smi, je nadalje- val Ban. Po dru- gi strani vnaša v priredbe “vedno nove in včasih tudi hudo- mušne, vsebin- sko poglobljene glasbene situaci- je”. Dobro poz- na glasovne značilnosti pev- cev in zbora kot celote. Živahen in res zanimiv je bil pogovor med dvema izkušeni- ma glasbenikoma in dirigento- ma. Lavrenčič je nad 30 let za- poslen v Verdijevem gledališču v Trstu: začel je kot korepetitor pri baletnem ansamblu, nato je postal odrski korepetitor; ne- kajkrat je naneslo, da je bil v Verdiju tudi odrski dirigent. Na vprašanje, koliko mu vse to po- maga, je odgovoril, da je njego- vo pisanje zlasti sad dolgolet- nega vodenja zbora; v opernem gledališču je namreč “drugačen glasovni razpon, drugačna je barva”. Profesionalnost v mar- sičem tudi pomaga, zanj pa je pomembnejši oseben okus. Hi- larij danes pogreša spontano ljudsko petje. Kot ljubitelj Be- nečije in pohodov se rad spominja, kako je v koči na Matajurju pred leti “čisto slučajno” srečal nekaj prijateljev, bili so “slučajno muzi- kalno pridni”: ob vinu in kostanju so peli. “To mi je ostalo: način, ri- tem, harmonija”. V novi zbirki, ki obsega 14 priredb, so tudi štiri beneške pesmi. Pesmarica je izjemna publikacija za ljubitelje petja in je uporabna tudi za tiste, ki ne poz- najo slovenskega jezi- ka, saj vsebuje italijan- ske prevode različnih besedil in tudi navodi- la za izgovarjavo. Najpomembnejša tema v pro- jektu, ki ga zaznamujeta zgo- dovina in prva svetovna voj- na, pa so seveda srečanja o tej vsebini. To je Kulturni center Lojze Bratuž poskrbel z ni- zom predavanj z naslovom Med vojno in spominom, na katerih so sodelovali priznani raziskovalci in zgodovinarji. Prvo srečanje je potekalo 4. oktobra v komorni dvorani Kulturnega centra Lojze Bra- tuž. Na večeru so predstavili posebno izdajo revije SLO, ki je izšla prav ob 100-letnici konca vojne. Sodelovali so priznani slovenski zgodovi- narji in raziskovalci dr. Jože Dežman, dr. Renato Podber- sič in mag. Marko Štepec. Kakovostna revija je že v pe- tem letu izhajanja in je nale- tela na dober odziv. Interes revije je povezovanje in združevanje različnih strok, tokrat pa je šlo za poskus te- matske številke v zvezi s prvo svetovno vojno. Med bralci je bila novost dobro sprejeta. Ta številka je povzetek izkušnje slovenskega naroda med prvo svetovno vojno. Opisi so za- nimivi, enostavni, priljudni in strokovni, gredo od temel- jnih dejstev do arheologije: opisi vojakov, življenja žensk med vojno, dokumentov, po- ti miru. Zasluga te velike štu- dije gre vsem zgodovinar- jem, ki so so- delovali, predvsem pa uredniku mag. Marku Štepcu. Zgodovinarji so prisotnim obrazložili pomen voj- nih dogod- kov za naš narod, voj- ne, ki je ter- jala življenje približno 36- 40 tisoč Slo- vencev. Veli- ko zgodb preživelih se je izgubilo, ker nekate- rim niso ver- jeli, drugi niso več spregovo- rili zaradi šoka tistih dni v strelskih jarkih in nazadnje monarhija ni nikoli nameni- la posebne pozornosti do žrtev slovenskega naroda. Po- tem ko je izbruhnila druga svetovna vojna, je seveda prva šla še bolj v ozadje. Šele leta 1966, ob 50-letnici voj- nih grozot, so začeli pisati prve strokovne članke o slo- venskih fantih v Galiciji, o soškem bojišču in tudi posne- li kraje, kjer je potekala vojna. Za ohranitev zanimanja za prvo svetovno vojno imajo zaslugo tudi zbiratelji orožja in orodja, pisatelj Ernest He- mingway, ki je spisal knjigo Zbogom orožje ter slovenske knjige Na krvavih poljanah Ivana Matičiča, Krvavo po- sočje Vladimirja Gradnika in Za blagor očetnjave Andreja Zlobca. Potem zanimanje zo- pet poneha tja do 90. let prejšnjega stoletja in končno ponovno raste do viška v letu 2014 po zaslugi vseh zbiratel- jev. Namen te posebne števil- ke je predstaviti v stro- kovno-poljudnem for- matu stanje razisko- vanja pri nas, odpreti nujne temeljne teme, a tudi nove scenarije. Uvod v posebno števil- ko je napisala dr. Petra Svoljšak, sledi opis do- gajanj v Galiciji, kjer je bilo največ slovenskih fantov, nadaljuje se te- matski sklop o soškem bojišču, begunska pro- blematika, zaledje in militarizacija prebival- stva, seznam spomeni- kov, opis Poti miru in še številni zanimivi prispevki slovenskih zgodovinarjev. Doberdob 6. novembra sta na turistični kmetiji Pri Cirili v Doberdo- bu večer sooblikovala vaščana prof. Dario Frandolič in Karlo Ferletič. Profesor Frandolič je prisotnim takoj obrazložil, kako so takrat vas Doberdob zapustili “naši ljudje” in so jo napolnili vo- jaki, ki so prihajali od vsepov- sod. Vojna je bila grozna za ljudi, ki so odšli, in za tiste, ki so prišli. Ni kraja in hiše v Doberdobu, ki ni tesno pove- zan s prvo svetovno vojno, je povedal zgodovinar. Karlo Ferletič pa je velik lju- bitelj fotografije in zbiratelj slik Doberdoba iz obdobja prve svetovne vojne. Zbral je ogromno slik vasi pred voj- no, med njo in hitro po njej, ki jih je dobil od domačinov, vojakov in v raznih državnih arhivih. Prisotnim je pokazal, kje so stale pred vojno hiše, cerkev, šola, pa še slike priho- da vojakov v vas leta 1916 in posledične spremembe in po- rušenje vasi ter kako se je vas spremenila po vojnih grozo- tah. Prisotni so si na koncu ogle- dali zanimiv intervju z Janko Ban in Hilarij Lavrenčič Predstavitev v občinski palači v Ronkah Renato Podbersič, Jože Dežman in Marko Štepec Doberdob / Dario Frandolič, Karlo Ferletič in predsednik SKD Hrast Cristian Lavrenčič Med vojno in spominom vaščanom Stankom Kosičem, ki ga je prof. Frandolič skrbno pripravil. Kosič je po- membna figura v vasi, vojna ga je zmeraj zelo zanimala in je zaradi tega postal tudi velik zbiratelj orodja in orožja oz. ostankov iz prve svetovne vojne. V zadnjih letih pa je postal tudi umetnik, saj je s temi ostanki začel ustvarjati razne figure, kot na primer “vojake brez duše”, ki spo- minjajo na grozote vojne. V intervjuju je Kosič opisal Do- berdob po prvi svetovni vojni in kako so vojaki pobirali ma- terial in razstrelivo, ki sta bila še uporabna. Ljudje, vaščani, ki so se počasi vračali v do- mače kraje, so zaradi revščine začeli pobirati ostanke, ki so jih potem prodajali za nekaj lir. Na koncu srečanja je občin- stvo lahko poslušalo še pričevanji Valeria Frandoliča in Jožefa Gergoleta, ki sta bila med prvo svetovno vojno otroka in sta natančno opisa- la tiste grozne trenutke bom- bardiranja, prihoda vojakov, zapuščanja domov in begun- stva. Pesmarica Spomini-Memorie 1918-201810. januarja 20194* Števerjan Večkrat, ko govorimo o prvi sve- tovni vojni, se osredotočimo na Kras, saj so bile tam najbolj kru- te bitke, a pozabimo, da so bila tudi Brda zelo prizadeta. Na to so nas spomnili raziskovalci in zgodovinarji na drugem srečan- ju 20. novembra, v župnijskem domu F. B. Sedej v Števerjanu. Na večeru so sodelovali Vili Prinčič, Branko Morenčič, Mar- jan Drufovka in Filippo Formen- tini. Marjan Drufovka je predsta- vil goste in opisal hude trenutke, ko so pred sto leti naši pradedje odšli v vojno in naši ljudje zapu- stili domove ter šli v begunstvo. Drufovka je poudaril, da bi Občina Števerjan rada ustvarila vaško nitko spomina o teh do- godkih, ki so prizadeli tudi Brda, in ta večer je pravi začetek. Želje uprave so namreč restavra- cija vodnjaka iz tistega časa, ovrednotenje zidu pokopališča padlim na Valerišču in postavi- tev obeležja z imeni vseh padlih vaščanov. Vili Prinčič, pravi strokovnjak za prvo svetovno vojno na naših tleh, je prisotnim opisal življenje beguncev, ki so morali oditi z do- ma ob izbruhu vojne. Vojna se je pri nas začela nenadoma, saj je v začetku Italijo in Avstro-Ogrsko vezal pakt o nenapadanju. Av- strijci so bili takrat zelo šibki in niso bili v stanju braniti meje, za- to so skrajšali obrambno linijo in jo speljali po Krasu vzdolž Soče. Števerjan in celotna Brda so tako Avstrijci prepustili Itali- janom in postavili obrambno li- nijo na Oslavju, ki je postalo eno najhujših bojišč soške fronte. Ljudje v Brdih so tako zapustili domove in šli v begunstvo. Itali- jani so begunce poslali v Pie- mont, Toskano, Marke in meste- ca okoli Vezuva, tiste, ki so jih za- jeli preblizu fronte in jih imeli za vohune, celo do Sicilije. Begun- ci, ki so zbežali na avstrijsko stran, so se zvečine ustalili na slovenskih tleh. Knjige o prvi svetovni vojni govorijo o bojih, napadih, protinapadih, žrtvah in ranjenih, a o usodi beguncev najdemo le nekaj vrstic. Prinčiču je bilo žal, da bi se zgodbe o be- guncih izgubile, zato je pred leti kontaktiral takrat še živečo teto iz Piemonta in strica z Oslavja, ki sta mu pričevala o takratnih dogodkih. V enem letu in pol je zbral kar 70 begunskih pričevanj in napisal knjigo Pregnani, v ka- teri je tudi veliko pričevanj Šte- verjancev. Kasneje je raziskovalec napisal tudi knjigo V Brucku ta- borišču 1915-1918, kjer opisuje usodo Slovencev, ki so odšli v Av- strijo oz. taborišče Bruck. V dru- gem delu posega je Vili Prinčič prikazal slike spomenikov prve svetovne vojne v naših krajih, ki jih je tudi opisal in zbral v knjigi Neme priče vojnih grozot, ki je izšla letos. Raziskovalec, filatelist in zbiratelj razglednic Branko Morenčič je predstavil knjigo Prometnice v Goriških Brdih pred in med prvo svetovno vojno, v kateri je zbral več kot 130 fotografij iz takratne- ga časa. Morenčič je razkril, da ga je motilo dejstvo, da je bilo o Brdih zelo malo napisanega. Zbral je toliko podatkov o vojni v Goriških Brdih, da je gradiva preveč za eno knjigo, zato se je odločil, da se bo osredotočil na prometnice. Prisotnim je prika- zal slike o nastanku novih cest in vojaških železniških prog, ki jih je ustvarila italijanska vojska v Brdih. Na koncu srečanja je spregovoril še Filippo Formentini, vaščan, ki več let zbira informacije in slike o Števerjanu med prvo svetovno vojno. Našel je zanimive slike va- si pred vojno in med njo. Skupaj s prisotnimi, pozornimi vaščani je opažal spremembe, ki jih je doživela vas med vojnimi grozo- tami in po njih. Prebral je tudi zanimive odlomke zapisov ofi- cirja Angela Natalonija, ki je bil takrat v vasi in si beležil vojna dogajanja. Gospod Formentini je v zadnjih letih zbral tudi imena Števerjan- cev, ki so padli v prvi svetovni vojni, saj namerava ta imena vključiti v obeležje, ki ga bo po vsej verjetnosti postavila občin- ska uprava letos. Vrh Sv. Mihaela Zadnje srečanje, na katerem so sodelovali raziskovalci Vili Prinčič, Peter Černic, Vlado Klemše in Mitja Juren, je bilo 26. novembra v Lokandi Deve- tak na Vrhu Sv. Mihaela. Peter Černic je v uvodnih bese- dah poudaril pomembnost be- sede spomin, ki je tudi ime pro- jekta. Ker je pri nas prva svetov- na vojna pretrgan spomin, večkrat pozabljamo na te do- godke, ki so tako pretresli svet in našo slovensko skupnost. Spremenilo se je tudi obzorje, ki je pred vojno vodilo Goriško v močan napredek, saj je Avstrija takrat množično prenesla inve- sticije na naše območje. Zgraje- ne so bile železnice, ki so našim kmetom odprle nove trge in jim zvišale dobiček. Vojna je vse to uničila in po njej so se naši ljud- je znašli v popolni revščini in v novi državi oz. upravi, kjer niso imeli več nobene moči, je spomnil Černic. Vili Prinčič je podobno kot v Števerjanu prisotnim prikazal usodo beguncev, ki so morali oditi iz naših krajev v notranjost in na jug Italije ali v Avstro- Ogrsko. S projekcijami je razi- skovalec pokazal, kako so se družine odpravile v begunstvo. S Krasa so ljudje šli na Lokvico, v Kostanjevico, Komen in na- prej do Sežane, kjer so stopili na vlak in odšli v različne kraje. Prinčič se je osredotočil predv- sem na taborišče Bruck, v kate- rem so bili pretežno Slovenci, med drugim tudi vrhovske in sovodenjske družine, kot je po- kazal na slikah. Zanimive so tu- di slike Vrha Sv. Mihaela in spo- meniki, ki jih je Vili Prinčič iskal, poslikal in potem opisal v knjigi Neme priče vojnih grozot. Prisotnost ruskih vojakov na naši fronti je zelo malo poznana oz. pozabljena. Za njihovo pri- sotnost vemo le iz nekaterih imen, kot Ruski most, Ruska ka- pelica, ruski jarki ipd. To temo je zadnja leta raziskoval Mitja Ju- ren, ki je povedal, da ni točnega vira, koliko ruskih ujetnikov je bilo pri nas, govori se o 30.000 vojnih ujetnikih, pripeljanih na kraško-julijsko bojišče. O njih se je izgubila skoraj vsaka pisana sled. Ostali so zapisi v dnevni- kih madžarskih, avstrijskih in italijanskih vojakov, ki opisuje- jo, kako so bili ti ujetniki zane- marjeni in podhranjeni. Gradili so predvsem ceste, zgradbe, obe- ležja po naročilu Avstrijcev, kot nam pričajo slike, ki jih je pa ostalo veliko in jih je Juren na večeru tudi pokazal. Vlado Klemše je najprej pove- dal, da je pozitiven izkupiček dogajanj okoli obletnice prve svetovne vojne ta, da smo v naših krajih postavili nekaj spo- minskih obeležij tistim, ki so se borili na strani, ki je bila po- ražena. Za ta obeležja je bilo tre- ba čakati sto let, kar ni sploh normalno, je poudaril Klemše. Predavatelj je v nadaljevanju večera prikazal, kako je začetek vojne prizadel civilno prebival- stvo v naših krajih. V naši ne- posredni okolici je vojna izbri- sala na desetine manjših zasel- kov, kot na primer Plence pod Fajtovim hribom, Matič pri Lokvici in Lokače blizu Nove vasi. Ta ozemlja si je zopet pri- lastil gozd in ni ostalo skoraj nič, razen nekaj stebrov in vod- njakov, ki bi jih bilo treba resta- vrirati in valorizirati. Nekateri zaselki, ki še obstajajo, pa so se popolnoma izpraznili, kot npr. Rubije, ki so leta 1900 štele 23 hiš, približno 160 ljudi, mlin in grad. Zdaj pa ostaja le grad in pet hiš. Projekt Spomini-Memorie 1918-2018, ki ga je KC Lojze Bratuž uresničil s finančno podporo Dežele FJK, se je s simpozijem uradno končal. Civilno prebivalstvo, begunstvo, usoda naših ljudi, bolezni, vse to je zgodovina večkrat zanemarjala, saj se je stari način poučevanja osredotočil na vojaške žrtve, število ranjenih, bitke, spopade, protinapade, generale itd. Projekt pa nas je s simpozijem, predavanji, srečanji in koncerti seznanil tudi s temami, ki so manj znane in so bile doslej slabo raziskane in zanemarjene. Števerjan / Filippo Formentini, Vili Prinčič in Branko Morenčič Vrh Sv. Mihaela / Peter Černic, Mitja Juren, Vili Prinčič in Vlado Klemše Simpozij Zadnji dogodek projekta Spo- mini – Memorie 1918-2018 je bil simpozij za šole in širšo jav- nost, ki ga je Kulturni center Lojze Bratuž organiziral 1. de- cembra. Na predavanju so so- delovali priznani zgodovinarji mag. Marko Štepec, David Erik Pipan, prof. Peter Černic, mag. Tadej Koren, dr. Renato Pod- bersič in prof. Adrijan Pahor, ki je vodil srečanje. Na simpoziju je bila prisotna tudi senatorka Tatjana Rojc, ki je v pozdravu poudarila, kako pomemben je spomin na do- godke prve svetovne vojne, ki so zaznamovali Evropo in našo narodno skupnost. Prvi poseg je imel naslov Foto- grafija kot vir za poučevanje prve svetovne vojne. V množici mobiliziranih voja- kov, ki so odšli na bojišča, je bi- lo veliko amaterskih in poklic- nih fotografov, zato ni na- ključje, da so se ohranile šte- vilne fotografije. Magister Mar- ko Štepec iz Muzeja novejše zgodovine Ljubljana je pove- dal, kako so bili opremljeni fo- tografi in kako so se gibali med bojišči, ter prikazal zanimive fotografije iz tistega časa. Zgodovinar David Erik Pipan iz Društva Soška fronta 1915- 1917 je predaval o neskončni poti s Slovenskim polkom, in sicer o vojni poti Cesarsko kral- jevega 2. gorskega strelskega polka od njegovega odhoda iz Gorice avgusta 1914 do njego- ve vrnitve novembra 1918. Zgodovinar je prikazal opremo vojakov planinske enote, kako so se urili, in pot, ki so jo pre- hodili v prvi svetovni vojni. Zgodovinar prof. Peter Černic je govoril o prvi svetovni vojni in problemu slovenskega na- rodnega vzpona na Goriškem. Povedal je, zakaj je bila vojna tako velika zgodovinska zareza pri nas. Pred vojno je bila Go- rica avstrijska Nica, visoki sloji družbe so prihajali v mesto, da bi uživali goriško klimo, in s tem prinesli tudi veliko razvo- ja. Po vojni pa je goriški turi- zem postal turizem pokopa- lišč. Slovenci na Goriškem smo bili prej pomembna in številna skupnost, ki je imela zakonodajno avtonomijo, po kateri se je izvajal slovenski na- rodni program in so se uvelja- vili prvi slovenski politiki in tajniki. Vse to je vojna izbrisa- la. Simpozij se je nadaljeval s po- segom mag. Tadeja Korena iz Fundacije Poti miru, ki je po- vedal, kako je nastala Pot miru, ki se vije od Alp do Jadrana in je prepredena z ostanki in de- diščino prve svetovne vojne. Na fotografijah je zgodovinar pokazal delce poti, strelske jar- ke, utrjene linije, spomenike in muzeje na prostem, ki po- nujajo nazoren vpogled v vo- jaško dogajanje pred sto leti. Zadnji govornik je bil zgodovi- nar dr. Renato Podbersič s po- segom Slovenski vojaki Avstro- Ogrske vojske med spominom in pozabo. Ob zapisih in dnev- nikih, ki so nam jih zapustili, je predstavil spomine Sloven- cev in slovenskih vojakov v monarhiji. Povedal je, kako so se leta 1918, ko je razpadla Av- stro-Ogrska, slovenski vojaki znašli na napačni strani zgodo- vine in so zato izrinjeni iz spo- mina. Na italijanski strani je bila v kolektivnem spominu prva svetovna vojna vedno po- membna, na habsburški strani pa sta se pojavljala neka sra- mežljivost in spogledovanje s preteklostjo poražene države. Tako je v Italiji ogromno spo- menikov, obeležij in spominov in njihovo število še narašča, v Sloveniji pa se je komaj v zad- njih letih, ob stoletnici, nekaj prebudilo in se začenjajo spo- minjati na svoje žrtve. Adrijan Pahor, Marko Štepec, David Erik Pipan in Peter Černic