leto um Mtnlsl pfnVflns t gotovini, < CTuirTaHT, 9 netfeTTo, fl. lufTja 19& Sfrt. 162 i Cena 2 Dfn Naročnina mesečna 25 Din, za inozem-stvo 40 Din — nedeljska izdaja celoletno 96 Din, za inozemstvo 120 Din Uredništvo je v Kopitarjevi ul.b/111 SLOVENEC Telefoni nredništva in nprave: 40-01, 40-02, 40-03, 40 04, 40-05 — Izhaja vsak dan zjutraj razen ponedeljka in dneva po praznika Cek. račun: Ljubljana št. 10.650 in 10.349 za inserate; Sarajevo štv. 7563, Zagreb štv. 39.011, Praga-Du naj 24.797 U prava: Kopitarjeva ulica štev. 6, Red na naših cestah Kdo ne ve, da so naše ceste, pa po precejšnjem delu naša prometna sredstva sploh, nezadostna, da so po pretežni večini v slabem, če ne naravnost v bednem stanju in da se deloma slabo gradijo in slabo vzdržujejo, tako da vlada pri nas naravnost nesorazmerje med naglim naraščanjem prometa in kakovostjo naših prometnih zvez. Danes nima veliko smisla preiskovati vzroke tega stanja, ki škoduje ugledu naše države, zakasnjuje in ovira razvoj našega gospodarstva ter je tudi našim narodnoobramb-nim potrebam v škodo. Saj so ti vzroki dovolj znani in so se velikokrat obravnavali ter se še obravnavajo takč v naših zakonodajnih in samoupravnih zastopstvih, v naših gospodarskih zbornicah in v časopisju. Danes je naloga naših državnih in samoupravnih činiteljev, da se na tem področju popravi s podvojeno naglico in potrebno temeljitostjo, kar se je zagrešilo v teku 20 let po vojni, deloma zaradi preveša državnih političnih vprašanj v prvih letih našega obstoja, deloma zaradi gospodarskih kriz, največ pa zaradi malomarnosti raznih prejšnjih hitro menjajočih se režimov, ki so jim bile strankarske koristi več nego biagor celote. Delo v tem smislu se je pod sedanjo vlado krepko zastavilo v vseh panogah in se je začelo tudi že na področju naših cest, kjer je skorajda najbolj potrebno. Gospodarski promet, ki ustreza razmahu gospodarskih sil in naraščajočih potreb v naši državi, posebno pa v naši slovenski domovini, ki v tem- oziru gotovo zavzema eno najvažnejših mest, je šele v razvoju in se bo v bodočih letih gotovo podesetoril. Prvič raste naš domači promet, drugič pa prihaja v naše kraje čedalje več tujcev, zlasti v letni dobi. Naše ceste pa so vse preozke in po pretežni večini niso zgrajene tako trdno, kakor zahteva količina in kakovost osebnih in tovornih vozil, ki drdrajo danes po njih, ter vse polne ovinkov, ki ne za-poznjujejo samo prometa, ampak so tudi vzrok premnogih nezgod in nesreč, da ne govorimo o prahu in blatu ter drugih ovirah in nedostat-kih. Danes ne mislimo govoriti o škodljivih posledicah tega dejstva za naše gospodarstvo, marveč o nesrečah, ki se zaradi slabega stanja naših cest, ki vozaču, predvsem avtomo-Jdlistom in biciiklistoin stavljajo toliko ovir, množijo dan zn dnem in bodo kmalu dosegle strahotne izmere, ako ne bomo proti temu kaj ukrenili. V Sloveniji imamo okoli 4500 motornih vozil in čez 150.000 koles, ki jih večinoma uporablja mali in srednji človek.' Temu številu moramo v poletni dobi prišteti še okoli 15.000 inozemskih motornih vozil in okoli (500 vozil iz drugih banovin. Žalibog ni še nihče napravil številčnega računa, koliko nesreč so povzročila ta vozila ali pešci, kakor tudi nimamo pregleda © vzrokih teh nesreč in kdo jih je kriv, oziroma v koliki meri vozači in v koliki meri drugi uporabniki ceste. Na vsak način nam pove časopisje, da ne miine dan brez nesreče ali nezgode, ki se zgodi na naših cestah, najsi bo po (krivdi kogarkoli. Avto je podrl bieiklista, moto-eiklikt se je zaletel v vlaik, kolesar je povozil otroka, avtobus se je zadri v avtobus in tako dalje. In to je sedaj že tako pogosto, da so postali ljudje nasproti temu skoraj brezčutni. Sa-imo če je avtobus z 20 potniki zavozil v vlak in jih je bilo 19 mrtvih in 1 smrtno ranjen, ali pa če trešči vozilo preko strmega pobočja v Savo in jih je zopet nekaj mrtvih in dvakrat ali trikrat toliko ranjenih, se javnost zgane in razburi bodisi nad krivcem ali na nedolžnim, čez nekaj dni pa se vse pozabi. Toda če kdo pomisli, da bo lahko jutri tudi on med žrtvami, ali pa tmorda njegov oče, mati, brat, žena in ljubljeni otrok, je pa stvar že drugačna. Pomisliti pa moramo predvsem, da te žrtve, ki se bodo čedalje bolj množile, pomenijo veliko izgubo za m a r o d in za narodno premoženje, ki gre pri tem v nič. Ker sami nimamo številk, naj navedemo številke iz nemške držrave, ki zaznamuje v 1. 1937 vseh prometnih nesreč 162.215, pri čemer je izgubilo življenje 8388 ljudi, 174.000 pa jih je bilo deloma težko, deloma lahko poškodovanih. Škodo, ki je pri tem nastala, so ocenili na več kot 15 milijard dinarjev v našem denarju. Preko 90% teh nesreč so povzročili malomarnost, pijanost, preutrujenost in neupoštevanje prometnih predpisov. Vse to so vzroki, katerim se moremo in moramo izogniti, zakaj lle 10% vseh nesreč je pripisati naključju ali nepričakovani višji sili. Koliko je slabo stanje naših cest in njihova tehnična pomanjkljivost z ozirom na sodobni promet kriva nesreč, to je drugo poglavje, zaenkrat hočemo opozoriti na malomarnost, predvsem pa na neupoštevanje prometnih predpisov, ki je pri nas krivo nesreč ma cestah v največji meri. Da so tudi vozači, tako motornih, kakor drugih vozil krivi nesreč, to je dokazano in mihče ne taji. Gotovo pa je, da so krivi nesreč tudi pešci, mogoče v še večji meri nego vozači. Zakaj naši ljudje se bodo morali privaditi na to, da promet čedalje bolj raste in da vozila čedalje bolj naglo vozijo in morajo s primerno brzino voziti, pa da se zato morajo tudi pešci na cestah, katerih ni več mogoče posamič ali v skupinah meriti v veselem razpoloženju ali pa z meščansko udobnostjo ter v prijetnem razgovoru kakor svoje čase, navaditi stroge discipline, primerne hoje ter strogih pravil pri srečavnnjn in izogibanju Tudi v tem n/irn ie konec ljube svobode lepih časov, ki se nc ImnIo iveč vrnili, kar seveda ne velja samo za pešca, I Madžarski državniki v Rimu Ali naj se Madžarska popolnoma obesi na os „Rim-Berlin" ali pa naf išče prijateljstva z vsemi svojimi sosedi Ženeva, 16. julija TG. Rimski dopisnik »Journal de Geneve« je v svojem listu objavil zanimivo razmišljanje o italijanski politiki v Podonavju v zvezi s potovanjem madžarskega ministrskega predsednika Imredyja in zunanjega ministra de Kanye v Rim na obisk k Mussoliniju in grofu Cianu. Dopis napravlja vtis, da je dobil pisatelj vsebino za njega na uradnih italijanskih virih. Italijanska diplomacija ni popolnoma zaposlena z^ reševanjem španskega vprašanja, piše rimski časnikar, ampak posveča tudi vso svojo pozornost srednji Evropi. Priključitev Avstrije k Nemčiji je sprožila celo vrsto za Italijo izredno važnih političnih in gospodarskih vprašanj, ki jih je treba spraviti na čisto. Italija mora svojo politiko prilagoditi novim razmeram. Prvi korak v tem pravcu je bil sestanek med zunanjim ministrom grofom Cianom in jugoslovanskim predsednikom vlade dr. Stojadinovičem v Benetkah v drugi polovici meseca junija, ko sta oba državnika pregledala vsa politična obzorja in prišla do zaključka, da morata njuni državi okrepiti miroljubno sodelovanje napram tretjim državam, da ravnovesje političnih sil v srednji Evropi ne bi trpelo zaradi avstrijskih dogodkov. Drugi korak v istem pravcu je sedanji obisk ministrskega predsednika madžarske vlade Imredyja in zunanjega ministra de Kanye v Rim, kamor prideta v ponedeljek, dne 18. julija. Madžarska ima z Italijo precej računov. Svoje dni, 1. 1934 in 1935 so bili v Rimu podpisani tako imenovani »rimski protokoli«, ki so med seboj povezali Avstrijo, Madžarsko in Italijo v zvezo, ki je dobila ime »rimska trozveza« in ki je imela posebno dolžnost, da varuje avstrijsko neodvisnost in podpira madžarske težnje po spremembi mirovnih pogodb, in sicer na račun sosednih držav, to je Češkoslovaške, Romunije in Jugoslavije, povezanih med čp.boj v Mali zvezi. Po priključitvi Avstrije k Nemčiji dne 13. marca letošnjega leta, se je položaj bistveno spremenil. Neodvisne Avstrije ni več. Ali kljub temu še nadalje veljajo predpisi rimskih protokolov? Ali je Madžarska kljub temu šc z istimi trdnimi vezmi povezana na Italijo in ali naj Madžarska tudi sedaj, ko je Italija z Jugoslavijo že sklenila prijateljsko pogodbo ter pripravila enako tudi z Romunijo, še naprej vztraja na svojem sovražnem stališču do držav Male zveze? 0 tem so bodo madžarski in italijanski državniki razgovarjali prihodnje dni v Rimu. Italijansko-jugoslovanski prijateljski pakt je imel za posledico zboljšanje odnosov med Jugoslavijo in Madžarsko. Priključitev Avstrije k Nemčiji je Madžarski naložila zapoved, da se naj čim prej spravi v dobre sosedne odnose tudi z dru- gimi svojimi sosedami, z Romuni in Čehoslovakb Kakšni naj postanejo odnosi Madžarske do Nemčije? Ali naj se Madžarska popolnoma naveže na »Os Rim — Berlin«, ali naj raje posnema politiko Jugoslavije, ki se noče navezati na nobeno »os«, pač pa išče prijateljstva z vsemi državami, če prav razumemo glasove italijanskega tiska, tako zaključuje rimski časnikar v »Journal de Geneve«, bodo prihodnji rimski razgovori blagodejno vplivali na položaj v Podonavju, ker bodo tamkaj skušali še bolj uveljaviti italijansko težnjo po mirnem sodelovanju vseh ohdonavskih držav. Jiudimpešta, 16. julija. AA. (Štefani) Regent IIorthy je danes sprejel predsednika vlade liiire-dyja, ki je kraljevemu namestniku |>oročal o vprašanjih, o katerih bo na svojem obisku v Rimu razpravljal z italijanskimi državniki. Bled, 16. julija. Jutri zjutraj potuje madžarski poslanik Bakacs Bessenyey z avtomobilom v Kotoribo, kjer bo pričakal madžar. niLnistr. predsednika Imredyja in zunanjega ministra Kanya, ki skozi našo državo potujeta v Rim. Madžarski poslanik bo spremil madžarskega ministrskega predsednika od meje do Ljubljane, potem pa bo zvečer nadaljeval pot v Belgrad, kjer bo v torek položil venec na grob neznanega vojaka na Avali, in na Oplenac, kjer bo položil venec na grob pokojnega kralja. Nemčija bo zasedla Gdansh Tajinslveni razgovori v Londona - Poljska opazuje London, 16. jul. TG. Semkaj je prišel vodja narodnosocialistične stranke v Gdansku Gauleiter Forster. Sestal se je že z večjim številom vodilnih angleških politikov. Sprejet je bil tudi v zunanjem ministrstvu. Prihod šefa hitlerjevske stranke v Gdansku, ki je pravi gospodar te samostojne deželice, je po mnenju političnih krogov izredno velikega pomena in bo od tega obiska v mnogočein odvisen nadaljnji razvoj evropske politike. Za enkrat sicer še ni znanega nič podrobnostnega o vsebini razgovorov med Forsterjein in angleškimi politiki, vendar pa je skoraj gotovo, da je prišel v London zaradi tega, da vpraša angleško vlado, kakšno bi bilo njeno zadržanje za primer, če bi Gdan.sk proglasil svojo popolno priključitev k nemški državi. Angleški politiki so Forsterju nasvetovali, naj bo previden, zmeren in moder, češ Anglija se ho morala držati pač mednarodnega zakona, ki določa, da je Gdansk samostojna država. Ključ do rešitve gdanskega vprašanja pa da ni- v Londonu, marveč v Varšavi pri Poljakih, ki imajo po mednarodnih pogodbah pravico, da odločajo o usodi tega mesta. Gdansk je politično popolnoma v rokah narodnega socializma in bi ne bila nobena težava najti tisti dve tretjini glasov, ki so potrebne za spremembo ustavnega zakona. Poročila, ki so prišla v London iz poljske prestol ict\ pravijo, da opazuje poljska vlada položaj v Gdansku z največjo pozornostjo. Poljska računa pri obrambi svojih interesov le na svojo lastno pomoč, toda tudi Poljska u videva, da bi vsaka sprememba nemške posesti na njenih mejah imela neugodne poledice za vse pomorske pokrajine, ki jih je svoj-čas Nemčija zahtevala zase. Beck pred odhodom iz Rige Varšava, 16. julija. AA, (Fat.). Poljski zunanji minister Beck je pred svojim odhodom iz Rige sprejel zastopnike letonskega tiska. V svoji izjavi je Beck poudaril, da je že tretjič v Rigi. Prvikrat je bil v tem mestu ravno pred 38 leti, ko je spremljal svojega očeta kot političnega begunca. Govoreč o svojih sestankih z letalskim ministrom je Beck poudaril, da sta jasno oblikovala in točno označila politične odnose obeh držav. Časnikarji bodo morda v obliki senzacij pisali, da je Beck prišel v Rigo zato, da izpelje posebne načrte. Jaz pa nisem prišel v Rigo, je dejal Beck, da bi ostvarjal kake politične načrte, kajti naši dve državi že dolgo let zasledujeta isto politično linijo, ki sloni na močnih načelih. Z zadovoljstvom morem ugotoviti, da Riga v polni meri razume poljsko sta- lišče v vprašanju sistema mednarodnega sodelovanja in politične ureditve v Evropi, ki se je v zadnjih letih tako globoko spremenila. Tok dogodkov je pokazal, da niso imeli prav niti optimisti niti pesimisti. Mi delamo tukaj navdahnjeni z idejo ojačevanja prijateljstva in stalnosti na obalah Baltiškega morja. V prijateljstvu je polno zadpanja, je sredstvo za rešitev vseh nroblemov. Končno se je zunanji minister Beck zahvalil tisku in vsej letonski javnosti za prisrčen sprejem. Varšava, 16. julija. AA. Štefani: Zunanji minister Beok se je včeraj popoldne vrnil z letalom z uradnega obiska v Rigi. Poljski politični krogi so zelo zadovoljni z obiskom, ki je potrdil pri jatel jske vezi med Poljsko in ostalimi baltskimi državami. Atentati v Palestini se množe Jeruzalem, 16. julija. A A. Reuter. Vsi arabski trgovci so zaprli svoje trgovine v znak protesta proti bombnim atentatom. Židovski trgovci se boje maščevanja in je morala biti policija v židovskem delu mesta pomnožena. V arabskem delu Hajfe je bilo včeraj vse normalno. Včeraj popoldne je bilo že odprtih mnogo trgovin. Po vseh mestih je policija še zelo pozorna, vendar pa so število redarjev zmanjšali, ker se je položaj v glaynem nekoliko popravil. Po tem strašnem atentatu se je ustavilo vse normalno življenje v mestu in mesto je kakor izumrlo. Razburjenje še ni ponehalo. Po vesteh iz ostalih krajev se množe izgredi, ki samo povečujejo vtis splošne negotovosti. Iz Nablusa poročajo, da so arabske tolpe s planin napadle posamezne angleške posadke in da je vsa policija stalno v pripravljenosti. Razmere na Vzhodu dozorevajo za obsežno posredovanje velesil Sanghaf, 16. julija. V mednarodnih diploma-tiSnih krogih zatrjujejo, da so se Italija, Anglija, Nemčija, Švedska in Švica dogovorili, da se bodo njih zastopniki začeli razgovarjati tako s kitajsko kakor z japonsko vlado, da izvejo, ali je mogoč med obema narodoma mir. Vse te države imajo tudi načrt mirovnih pogojev, ki bi ga predložile, ako bi kitajska in japonska vlada pokazale dobro voljo, da sprejmeta posredovanje imenovanih držav. Imenovane velesile sodijo, da bodo lahko svoje posredovanje začele šele v zgodnji jeseni, to je takrat, ko bodo Japonci gospodarji sedanje prestolnice Kitaja, Hankova. Zakaj v zadnjem času so Japonci tako zelo napredovali, da ni mogoče veliko dvomiti o tem, da bodo to mesto kmalu zavzeli in zasedli. Poplave, ki jih je umetno povzročilo vrhovno poveljstvo kitajske armade, namreč japonskega prodiranja, kakor se sedaj vidi, niso mogle ustaviti in tudi delovanje kitajskih četašev, ki ogrožajo Japonce na desnem krilu in na severu, očividno nima uspeha. Glavne sile kitajske armade se sedaj umikajo čez Rumeno reko proti jugu in zapadu in na uspešen odpor zaenkrat ni misliti. Tudi tista kitajska armada, ki je do sedaj delovala severno od Rumene reke v provinci Šansi v desnem boku japonske armade, se, je v številu 100 tisoč mož morala umakniti, ker so Japonci prerezali železniško zvezo iz Pekinga na Hankov. Položaj kitajskega prebivalstva okoli Rumene reke je obupen, ker dežuje naprej in si je izkopala v tem ampak tudi za voznika s konji; seveda se morajo držati strogih pravil vožnje tudi avtomo-bilisti, ki pa itak imajo svojo organizacijo, ki na to pazi, kakor imajo nad seboj tudi policij-sko-upravno in sodnijsko oblast. Z eno besedo: vsi se morajo držati discipline, bogataš na avtomobilu im delavec na biciklu, vozač tovornega avtomobila in kmetski »furman«, motociklist, ki sc vozi s svojo boljšo polovico na izlet, ali pa meščan, ki se vrača s prijetnega sprehoda s svojci domov. In tudi naši oblastni organi bodo morali čim dalje strožje paziti na to, da se vsi držijo pravil vožnje, ter ne bodo smeli poznati nobenega ozira, kjer gre za dragoceno življenje vsakega človeka, za naš ugled, pa tudi za naše gospodarske dobrine. Ni naša naloga, da bi na ta pravila še posebej opozarjali, da mora na primer pešec hoditi vedno po skrajnem desnem robu ceste v smeri hoje, ne pa |>o sredini; da jc treba prekoračiti cesto vedno le pravokotno po na jkrajši črti, nikoli pa poševno; da moraš, preden prekoračiš cesto, vedno pogledati tako na levo, kakor nn desno; da ne smeš s tramvaja skakati, niti izstopati, preden sc ne prepričaš, da ne z desne, nc z leve struni ne prihaja nobeno vozilo; da se otroci na cesti ne smejo igrati; da mora tudi kolesar voziti le ob skrajnem desnem robu ceste, da ne sme misliti, da ima na cesti predpravico samo on, in da mora imeti zvečer prižgano luč; da mora tudi voznik brezpogojno voziti po desni strani, da ne sme na vozu spati, da se mora avtomobilom izogibati po pravi strani itd. Za vse seveda velja, da morajo biti trezni, če vozijo, pa da mora tudi v veselem stanju nahajajoči se pešec v pretežni večini primerov pripisati sebi, če se mn zgodi nesreča. Tudi sodne oblasti so primorane, da pri presoji prometnih nesreč obračajo čedalje bolj pažnjo tudi na to, ali se je pešec držal prometnih predpisov ali ne, da ne bo vedno kriv le vozač, kakor jc dozdaj navadno sodila široka javnost. Kakor je danes povsod in v vsakem primeru življenja in delovanja treba discipline, poslušnosti nasproti avtoriteti, ki hoče človeku dobro, in podrejanja skupnosti in skupnim koristim, tako je sntnoobvladanje in pokoravanje pravilom nujno potrebno tudi vsem, ki uporabljajo cesto Le tako se bomo izognili smrtnim nesrečam in prometnim uezgodum ter škodi, ki dan na dan raste. ozemlju voda novo srtrugo, tako da vzporedno a Rumeno reko teče sedaj druga reka. Amerika hoče zaenkrat ostati še nevtralna ter se bo pridružila Angliji, Italiji in Nemčiji šele, ko bo videla, da njihovo posredovanje za mir obeta uspeh. Francoska in sovjetska vlada pa sta sklenili, da se tega prizadevanja sploh ne bosta udeležili, ker vesta, da Japonski njuno posredovanje ne bi bilo ljubo, ker japonska vlada prav ti dve državi dolži, da najbolj od vseh podpirata Čang-kajšeka in njegovo vlado. Japonci pripravljajo novo ofenzivo Včeraj dopoldne je prišlo na ozemlju Pukava na ustju jezera Pojang do težkih borb. Kitajska poročila trdijo, da v teku vseh borb Japonci ves teden niso dosegli nobenega važnejšega uspeha. Kitajci pravijo, da Japonci skušajo zavzeti jezero Pojang z močnimi oddelki pomorščakov in s pomočjo letal in tankov. Na južni obali Jangceja grade Japonci nove postojanke. Kitajski vojni strokovnjaki mislijo, da bodo Japonci te nove postojanke porabili za izhodišče nove oienzive, ki bo šla preko Nancanga na Cangsu ali pa v zapadno smer na Siening. Cilj tc ofenzive bi bil, da se pretrga zveza Hankava s kantonsko železnico in da se onemogoči rečni promet zapadno od Hankava, Japonski protest pri sovjetski vladi Tokio, 16. julija, b. Japonski odpravnik pOJ slov v Moskvi je dobil nalog od svoje vlade, da vloži energičen protest pri sovjetski vladi zaradi zavzetja enega dela mandžurskega področja po sovjetskih četah. V opravičilo tega svojega protestnega koraka poudarja japonska vlada, da ni prisiljena protestirati samo zaradi svojih prijateljskih odnosov do Mandžurije, temveč tudi zaradi tega, ker so močno prizadeti njeni interesi. Siam vabljen v azijsko zvezo Banijkoij, 16. julija. A A. (Havas) Iz dobro poučenih krogov se izve, da Japonska pritiska na siamsko vlado, da bi Siam vstopil v skupino držav z aziatskimi tendencami. Iz istih krogov se izve, da je siamska vlada to povabilo odklonila kljub ponovnim intervencijam japonske vlade, ker ne mara iti po poti, ki se ji z
  • nfk sv. Ane dne 26. julija in nedeljo po sv. Ani, dne 31. julija, z romarskim shodom. Dnevni red pri obeh shodih lx> sledeči: ob 6 zjutraj pričetek spovedovanja, ki traja celo dopoldne. Ob 7 in 10 pridiga in peta sv. maša. Med zgodnjo in pozno sv. mašo bo več sv. maš v kapeli sv. Ane. Duhovniki in romarji vabljeni. — Predstojništvo cerkve Marija v Puščavi. Osebne vesti Belgrad, 16. julija. AA. Na predlog pravosodnega ministrstva je na lastno prošnjo premeščen na sresko sodišče v Novo mesto Martin Perovšek, sodnik sreskega sodišča v Kostanjevici v šesti položajni skupini. Dospela so zopet francoska kolesa Najboljši materijal Najlažji tek AIGLON Model: T0UR DE FRANCE VIKTOR BOHINEC LJUBLJANA Tyrševa cesta 12 (dvorišče)