Pojoc ˇe in duhovne vezi Slovanov in Slovencev s svetom Niz obletnic ene izmed pionirk slovenskega znanstvenoraziskovalnega, pedagoškega in umetniškega dela dr. Mire Omerzel - Mirit s sodelavci na koncertu zvoËne preje ansambla Vedun Franc Križnar franc.kriznar@siol.net Glavna protagonistka oživljanja slovenskega ter zdaj tudi evropskega in svetovnega glasbenega izročila preteklosti dr. Mira Omerzel - Mirit je za tale nastop »izkoristila« kar nekaj jubilejev, da je spet po dolgem času prikazala cel splet svojih dejavnosti: 120 let zbirke Slovenskih narodnih pesmi dr. Karla Štreklja, 45 let svojega etnomuzikološkega raziskovanja, 20 let duhovnega poučevanja in katedre Veduna, 37 (3 + 7 = 10) let an- sambla Trutamora Slovenica/Vedun in 15 let Mirinega življen- ja brez hrane. S koncertom, ki so ga zaradi premajhne Viteške dvorane v Cekinovem gradu (Muzej novejše zgodovine Slove- nije) spremljali še v dodatnem prostoru pred velikim zaslo- nom 25. nov. (2015), pa je bila še enkrat dokazana aktualnost njenega delovanja. Na koncertu so poleg glavne protagonistke nastopili še Tine Omerzel Terlep, Moja Žagar, Igor Meglič in Polona Kuret; vsi s petjem in z nizom izbora najrazličnejših inštrumentov, saj gre tako v njihovih solističnih kot ansambel- skih, skupinskih nastopih za vrsto multiinštrumentalistov. V spletu staroslovanske zvočne preje s poklonom štirim vetrovom in smerem s slovanskimi starosvetnimi glasbili in s spontanimi glasovi in grlenim petjem so bili to: volovski rog, slovanska žara kot alikvotni boben, svečeniški zvonec, piščali – sovi, slovanski igil in murnihur, ljirica, gusle, fujare, gimri, piščal duduk in slo- vanski šamanski bobni, v prazgodovinskih glasovih stvarjenja s prazgodovinskimi glasbili in spontanimi glasovi še koščene piščali in drgala, brnivke, sova, kukavca, urna, igil in murnihur s tolkali, bordunske citre kot strunski boben, kamenčki in sibir- ski šamanski bobni, v razpiranju zavesti v mnogodimenzionalno resničnost pa: slovanski čartan, igil, murnihur, gimbri, drumlji- ce, sibirski šamanski bobni, slovansko grleno petje in sponta- no (kanalizirano) prepevanje, v keltsko-ilirskem in slovanskem svečeniškem zvočnem obredu: trstene piščali in bobni, istrska šurla in staroslovensko grleno petje – ojkanje, v indoevropski zvočni in duhovni dediščini: indijsko-balijske sulinge, cimbale kot indijski santur, glasovi, defi in himalajska skleda, v Bizan- cu, med Arabci, Turki in Grki: arabska lutnja in kitaron, rabab, grški buzuki kot turška ali arabska tambura, orientalski defi in arabsko grške kastanjete, v po navdihu na Kitajsko: er-hu, grški buzuki kot kitajske citre jih – cin, kitajska okarina xu in kitajsko spontano nosno petje, v staroslovenskem blagozvočju: staroslovenska kabrca (Pavla Medveščka), srednjeveške cimba- le in spontani glasovi, v Balkanski zvočni igri: grški buzukiji kot balkanske tambure, balkanski defi in kraguljčki, v indijanski povezanosti z zemljo in nebom: indijanska piščal kena, dvojna majevska piščal in andske panove piščali, čarango, boben bom- bo in nečke, v slovenski zvočni preji: glinene okarine, glasovi in staroslovensko/rezijansko grleno petje in še v zaključni slovan- ski zvočnosti – energijski vilinski niti: slovanski šamanski bobni, balkanske darabuke in glasovi. 102 103 PoroËila 104 V Cekinovem gradu pa smo tokrat lahko spet slišali Vedun z Miro Omerzel - Mirit. Ta je ponovno in zavzeto razvil vse svoje sposobnosti, sprožil pogovor in odigral koncert. S tem je samo še enkrat obnovil pozornost zavezi in obvezi, da se raz- iskovanje, restavratorsko delo in ozaveščanje ljudi z zvokom ter modrostmi prednikov nikdar ne konča in še naprej prinaša našemu in tujemu občinstvu radosti, nova spoznanja in mir ter polnost zavedanja razsežnosti zvoka in duha. Za velike misterije življenja in čarobnost zvoka je M. Omerzel - Mirit zapisala še, da je »zvok vse, tako vidno kot nevidno, slišno in neslišno /…/. Življenje pa je alkimija frekvenc – to je zvočnih danosti.« Delavnice in tečaji katedre Veduna pomagajo ozaveš- čati in razreševati vzroke težav in nadlog, posledice napačnih ravnanj in odzivanj, rušilnih misli in čustev ter ponujajo orodja za odpravo neravnovesij in bolečine v življenju. Z iniciacijami, tečaji oz. intenzivi pa z izjemno (kozmično) svetlobno zvočno kirurgijo ter svetlobno-zvočnimi kodami kozmične resonance tečajniki aktivirajo samozdravljenje čustvenega in miselnega, posredno pa tudi fizičnega telesa. Prav to je bit življenjskih iskanj celotnega ansambla, še najbolj pa seveda prve med enakimi, Ljubljančanke dr. Mire Omerzel - Mirit (roj. 1956), etnomuzikologinje, glasbenice zvočnoenergijske terapevtke, duhovne učiteljice, medija, pisateljice in varuhinje starodavnih modrosti in znanj. Vse to preučuje, izvaja (poje in igra), pouču- je … že več kot 40 let. Kot je bilo že zapisano, je pionirka v raz- iskovanju razsežnosti in moči zvoka ter pozabljenih duhovnih modrosti različnih civilizacij, še posebej slovenske. Tudi drugi člani ansambla Vedun oz. kar najtesnejši sodelavci M. Omerzel - Mirit – Tine Omerzel Terlep, Mojka Žagar in Igor Meglič – so zvočnoenergijski terapevti, ki delujejo z glasom in nenavad- nimi, a po večini že pozabljenimi glasbili različnih duhovnih izročil sveta. Tako na tečajih kot tudi s koncerti in ploščami vsi skupaj z energijami in zvokom uglašujejo ljudi in svet. Številna področja svojega delovanja so porazdelili na osem sklopov: 1. Tečaj kozmične zvočnoenergijske kirurgije in v svetu red- ke kozmične zvočnoenergijske kirurgije. T o opravlja M. Omer- zel - Mirit ob pomoči ansambla Vedun. Miritova je tudi medij za prevajanje univerzalne življenjske energije v snovni svet, ki za ljudi kanalizira frekvenčne zvočne vibracijske darove, ki jih ti potrebujejo za ravnovesje. Te prejema iz vira življenja, od univerzalne inteligence ali iz »kozmične juhe« – simfonije frekvenc. Kirurgija poteka na vseh ravneh telesa in duha, raz- grajuje čustveno-miselne in energijske blokade ter posledično ureja tudi fizično telo, odstranjuje rušilne učinke stresa in ne- mira ter pospešuje duhovno rast. To vse omogoča tudi spreje- manje jasnih misli, potrebnih uvidov in vizij za vsakodnevno življenje. Spremljali smo res pravi maratonski prikaz petja in iger, go- vora in glasbe, kar vse so izvajalci v različnih kombinacijah vseskozi zmogli na pamet: od uvodnih slavnostnih besed (M. Omerzel - Mirit in Simone Moličnik) prek številnih vmesnih komentarjev (napovedi in odpovedi) do zaključnih besed. Te so se sicer v glavnem dotikale (predstavljene) glasbe, tu pa tam pa seveda segle še onstran le-te. Kajti znanost in umetnost sta (po Mirinih besedah) pred stoletji in tisočletji prikazane glasbe hodili z roko v roki. Oplajali sta ena drugo ter skupaj osmišlja- li kulture in filozofije življenja. Pred 45 leti je dr. M. Omerzel - Mirit, tedaj še študentka etnologije in muzikologije, komaj začela z etnomuzikološkimi terenskimi raziskavami po sloven- ski deželi in zbiranjem ljudskih glasbil, ki so z veliko naglico izginjala iz našega vsakdana. Spomnim se tudi prvih rezulta- tov: javnih nastopov po šolah (v okviru koncertne dejavnosti Glasbene mladine Slovenije), prav tako pa tudi prvih kaset in plošč, še vinilnih. Zagotovo je šlo ne le za Mirin, ampak tudi naš, slovenski prvi korak v t. i. »new reviewal music«. Mira je pri dvaindvajsetih letih že sestavila svoj prvi ansambel za oživ- ljanje slovenskega glasbenega izročila Trutamora Slovenica, ki je pravzaprav zrastel iz prvotnega dua Mire Omerzel in Martije Terlepa Trutamora Slovenica, je kot ambasador slovenske glas- bene dediščine že kmalu ponesel glas slovenstva tudi po svetu. Mirino terensko in arhivsko delo je zelo kmalu našlo tudi od- mev na koncertnih odrih in v snemalnih studiih, ansambel Trutamora Slovenica deloval pa je že skoraj 30 let. Decembra 1999 je Miritova – znanstvena in glasbena samohodka – usta- novila še ansambel za staro in mediteransko glasbo ter trans- cendentalni zvok ljudstev sveta, Vedun. Ime je dobil po isto- imenskem staroslovanskem božanstvu, ki je zdravilo z besedo in zvokom. Zato to ime imenitno pojasnjuje glasbena iskanja in urejajočo zdraviteljsko prakso glasbenikov – terapevtov – medijev ansambla Trutamora Slovenica/Vedun v zadnjih dveh desetletjih. V edun je še dodatno preganjal temò in zdravil okol- je in živa bitja. Od leta 2008, ko je ansambel Trutamora Slove- nica praznoval 30-letnico, so vsa glasbena prizadevanja obeh ansamblov združena pod enim samim imenom: Vedun. Tudi v tem ansamblu glasbeniki pod vodstvom Mire Omerzel - Mirit in na temeljih njenih raziskovanj prinašajo na koncertne odre doma in po svetu poleg oživljenih biserov iz zakladnice slovens- kih ljudskih pesmi in glasbil tudi starosvetne glasbene prakse, nekdaj nadvse čislane, danes pa pozabljene, kot je npr. muzici- ranje v poltransu. Mirit je za spoznavanje in širjenje duhovnih in glasbenih sposobnosti pred 15 leti ustanovila tudi posebno duhovno, slovansko-pitagorejsko misterično šolo – katedro Ve- duna za razvoj zavesti in harmoniziranje z zvokom. Glasbeno izražanje je nekdaj sodilo med posvečena orodja širjenja zave- sti ali duha ter urejanja sveta. Delavnice in tečaji katedre Ve- duna pomagajo ozaveščati in razreševati vzroke težav in nad- log, posledice napačnih ravnanj in odzivanj, rušilnih misli in čustev ter ponujajo orodja za odpravo neravnovesij in bolečine v življenju. PojoËe in duhovne vezi Slovanov in Slovencev s svetom 105 PoroËila 2. Misteriji življenja in duhovne modrosti sveta–enoletni cik- lus intenzivov (enkrat mesečno) tvori iniciacijsko potovanje skozi devet ravni zavesti in resničnosti oz. moči preobrazbe; spoznavanje in prakticiranje starodavnih modrosti odstira ozaveščanje zakonitosti bivanja in s tem tudi učinkovite načine vzpostavljanja ravnovesja. 3. Veduna kozmična resonanca – 16-stopenjski cikel učenj o modrosti uglaševanja (s svetlobno-zvočnimi kodami) s koz- mično-zemeljskimi zakonitostmi bivanja, fizičnega in estrskih teles, temelji na modrosti povezovanja z virom življenja; tečaj- niki dobijo »orodje« za delo na sebi. 4. Veduna kozmične iniciacije – dvoletni cikel iniciacij, ki v življenje ljudi vnašajo frekvence oz. energijske vibracije, ki jih ti potrebujejo za ravnovesje in radost. Sami teh vibracijskih kvali- tet po navadi ne dosegajo. Kozmične in galaktične iniciacije so prav tako kot kozmična in energijsko zvočna kirurgija redkost v svetu (v fizični svet jih prevaja le malo ljudi) in so del duhov- ne anatomije ter kozmično-zemeljske kirurgije. 5. Transcendenca zavesti in zvoka – ti tečaji so namenjeni ozaveščanju razsežnosti slišnega in neslišnega zvoka, njegovih moči ter delovanja na duha in materijo. Zvok je prav vse, tudi otipljivi trdnosnovni svet, kar zatrjujejo tudi današnji kvantni fiziki, zato bi ga morali uporabljati mnogo bolj previdno in ozaveščeno. Med zvočna valovanja sodijo tudi misli in čustva. Vredno je spoznati, kaj počnemo z njimi. 6. Nega glasu – zvočnoenergijska terapevtka katedre Veduna Mojka Žagar ponuja ljudem pomoč pri raziskovanju in razvijan- ju lastnega glasu, da s pomočjo sproščene tehnike prepevanja njihovo telo zazveni kot uglašeno glasbilo in se znebi zakrče- nosti, glas pa, ki je osebna izkaznica vsakogar, dobi svoj sijaj in lepoto. 7. Koncerti in plošče ansambla Vedun – avdio-video izdelki ansambla Vedun so umetniškoterapevtske stvaritve, zvočno- energijsko obredje in iniciacija hkrati; njihova zvočnoenergijska preja sodi med posebna doživetja in poslušalcem po- udarja urejajoče zvočne slike, harmonije in ritme, ki globoko sproščajo, širijo za- vest in prebujajo speče sposobnosti. Vsa njihova avdio-video dela so opremljena z bogatimi pojasnili in razlagami zvoč- nih podob na njih (s knjižico v sloven- skem in angleškem jeziku). 8. Knjige dr. Mire Omerzel - Mirit (Kozmična telepatija, Zvočne podobe prebujene ljubezni, Potovanje na vrh Svete gore) – v njih Miritova razgalja mo- drosti onkraj misli in slišnega zvoka, učenost preteklosti za prihodnost. Avtorica tudi z besedo pojasnjuje že pozabljena znanja različnih kultur o zakonitostih življenja in preživetja ter bitnost zvoka; opisuje tudi izkušnje in preizkušnje na svo- jem duhovnem potovanju ter pomembna in vredna doživetja med modrimi zdravilci, svečeniki in šamani različnih ljudstev. V zgodbah, pravljicah in upesnjenih duhovnih sporočilih pa tudi na umetniški in simbolni način vodi bralca skozi velike misterije življenja. V knjigah, ki so v veliki meri pisane tudi po kozmičnem nareku (kanalizirane), avtorica bralcem ponuja v razmislek modrosti preteklosti naših planetarnih prednikov ter učenja o zakonitostih izpolnjenega in radostnega sobivanja, kar nakazuje pot v mir in blagostanje. Njihov skupni in poslednji nastop ob omenjenih obletnicah v Ljubljani je minil v enem samem zamahu, med glasbami različ- nih pokrajin in dežel – mnoge med njimi so se pomešale ali se enostavno prelivale ena v drugo –, kontinentov in vesolja, vse od petja, petja, spremljanega z inštrumenti, do komentarjev, pripovedi in prigod. Zaradi številčnega in prav tem dosežkom kar najbolj naklonjenega občinstva je potekal v mnogo več kot le formalnem obhajanju navedenih obletnic in spominov. Pra- viloma so bili omenjeni in zaključni spleti napevov v neke vrste ustaljenih vzorcih, saj je vsa peterica izvajalcev pod umetniško roko Mire Omerzel - Mirit ves čas menjavala svoje vloge: od petja do hkratnega petja in igranja na različne inštrumente ter do samega inštrumentala; edino zaplesali še niso. Pri tem pa so vsem petim članom ansambla Veduna še dodatno pomagali zunajglasbeni, tokrat raznobarvni šali. Vanje so se ovili tako rekoč za vsako skladbo in v drugačni barvi. Triurna prireditev je bila kar neke vrste maraton pojoče in duhovne vezi Slovanov in Slovencev s svetom, pa tudi med izvajalci in občinstvom. Ansambel Vedun v Cekinovem gradu, Ljubljana, 25. november 2015 (foto: Ana Pišler).