élſke novi Kmetijſke in rokode Na ſvetlobo dane od z. k. kmetijſke drushbe. M 1. V ſrédo 5. Maliga Şerpana. 1843. Osnanilo. zhenoſti, umetnoſti in snajdenja ſo ſe v kratkih letah tako rasſhirile, de kdorkoli s njimi naprej ne hiti, ne poſnema, kar ſo drugi koriſtniga snajdli, ampak ſe terdovratno ſtariga dershi, gre rakovo pot, vſaki dan mèjn sna , ſe v sdajnim obrasenji ſvetá ne snajde, v ſredi ſvojih rojakov, snanzov ino prijatlov ſi nesnan ptuj deshélez sdi, in ſi ne more nikakor pomagati. Slaſti krajnſkim kmetam ino rokodelzam, kteri ſe ptujih jesikov niſo uzhili, ſe tako godi. Kar vidijo, ſliſhijo ali berejo, snajo poſnemati, tode malo, kir li po redkim svunaj deshele grejo, in malo berejo, kir ptujih jesikov ne rasumijo, in v krajnſkim jesiku svunaj molitviz nizh piſaniga ni. Slaſti te issnanit s vſim , kar ſo uzhenoſti in umetnoſti njim koriſtniga snajdile, jim pokasat in jih napeljat, kako ſe s nar majnſhim persadjanjam vſako delo opravi, kako in kje snajo ſvoj perdelk s pridam v dnar ſpravit, kako in kje snajo sa ſe potrebne rezhi, to je orodje, shivesh, obleko in t. d. po zeni ſi previditi, kako verte obdelavati, — drevje ravnati, ſaditi, zhediti, in zepiti, kako zhbélize, shidne goſenze (ſviloprejke), domazho shivino in perotno ravnati, ſploh jim pot kasat, po kteri hodivſhi bojo bres velikiga persadjanja s-hajali, ſebi in ſvoji drushini bolj ohlapno shivlenje pervoſhiti samogli, — kmete in rokodelze opomniti nemarnoſt, nerodnoſt in ſhkodlivih navad, ktere njih ſtan nar vezh grené, jim navod dati, kako snajo ſvoje sdravje, tá nar vezhi dar boshji perhraniti, in ſi milo shivlenje dolgo obvarvati, je namen téh noviz. Kmetovſke in rokodelſke djanja, ktere ſe v drugih deshelah drugazhi, kakor per naſ opravlajo, bodo rasſojene, koriſtne naſvetvane, mèjn koriſtne odſvetvane. Nove snajdenja bodo rozhno osnanjene, pa tudi rasſojene, zhe ſo poſnemanja vredne ali ne. Kmetijſke in rokodelſke v ſlovenſkim natiſnene bukve (knige) bodo sveſto pregledane, in njih vrednoſt poſhteno prevdarjena. Vſe vikſhi poſtave in povelja kmetijſtvo in rokodelſtvo sadevajozhe, tudi osnanila v téh rezheh bodo tukej rasglaſene. ˛Skerbno ſi sheli vſakktiri Krajnez posnati ſvojo krajnſko deshelo, ſe issnaniti s imenitnimi rojaki, ino svediti imenitne prigodke ſvojih ſprednikov. Te shelje spolniti bo poſebna ſkerb naſha. Sa ſklep bo naſledval shitni kup vſakiga tjedna v Ljubljani ino v Krajnu. Is tega sapopadka je lahko ſposnati namen, zilj in konz teh noviz, namrezh poduk in napeljevanje kmetvavzov in obertnikov ali rokodelzov ſi ſvoj ſtan kolikor je mogozhe sboljſhati; ne pa dobizhke s njimi iſkati, pa tudi ne ſamo krajnſhine uzhiti, ali krajnſki jesik zhiſtiti. V pomankanji krajnſkih beſedí ſi bomo enako Rimzam, Nemzam, tudi Zhe- ham, Ruſam, Poljakam ptuje beſede spoſodili. Satorej bo njih kup prav nisek, pa tudi ne bode mogozhe perjasnim pomagavzam truda obilno plazhvati, ampak z. k. Drushba krajnſkih kmetvavzov, ktera ſe je pogojenja téh noviz lotila, in njih ſpèzhanje naſe vſela, ima vſe upanje do ſvojih zhaſtitih deleshnikov, kterim poboljſhanje ſtanu kmetvavzov in obertnikov na ſerzu leshi, de ji bodo v vſim pripomogli, namenjen zilj doſezhi. Vſaka pomozh bo hvaleshno vseta, in po vrednoſti s imenam piſarja natiſnena. Vſakkteri poduk v zhiſtenju jesika ali v drugi rezhi naſ bode rasveſelil, in nam sa snaminje veljal, de ſe te novize prijasnih deleshnikov rasveſelé. Te novize pridejo vſako ſrédo na dvéh zhetertnih liſtih v Ljubljani na ſvitlo. Plazhujejo ſe v piſarnizi z. k. kmetijſke drushbe v hiſhi 195 v Salendrovi ulizi bliso Brega; sa Ljubljano in sa tiſte, ki jih ne dobivajo po póſhti, sa zélo leto s 2 fl., — sa pol leta s 1 fl.; prejemljejo ſe pa pri natiſkovavzu na Bregu Nr. 100. Po poſhti veljajo sa zelo leto 2 ſl. 30 kr., — sa pol léta 1 fl. 15 kr. Po vſih z. k poſhtah ſe snajo dobiti. V Ljubljani 5. Maliga Serpana 1843. Kako ſe imájo naíhe kmetije pom pravijati, de bo práve Ljubi kmetje! v ſvojim shivlenju toliko od kme- tovſkih poprav govoriti ſliſhite, de bi ſe ſkoraj zhuditi mogli, kako de je ſhe mogozhe, de ſe na tém ali unim kmetiſhu (gruntu) ſhe kaj po- praviti da, na kterim ſi je priden goſpodar shé trideſet in vezh let prisadeval, ſvojo kmetijo popraviti, ako bi ne bile miſil od teh rezhí tako raslozhne in ko bi ne bilo tako raslozhnih rezhí, ktere ſe popravljali dajo. Zhaſ in okoljſtave kmete vezhkrat zló k na- protnimu ravnanju ſílijo, pa vunder ſi je shé ſleherni kaj popravil, ali domiſhljuje ſi ſaj, de ſi je. Eden prekoplje ſvoj travnik in ga predela v polje, drugi je sa pomnoshenje klaje ſkerben, tretji prerahljá puſto semljiſhe in predéla ga v vinograde ali ga pa s murbljami ali s ſadnim drevjem obſadí. Vſi imajo prav, zhe take poprave le kaj zhaſa terpijo, zhe mànj veljajo, kakor denarjev vershejo, zhe ſe okoljnoſtim zéliga kmetiſhtva, kterih nihzhe is nemar ispuſtiti neſmé, dobro po- dajo in zhe ſo prihodni obilniſhi pridelki israjtani. Vidili ſte shé gotovo, de je goſpodar kme- tiſha, de bi njivi mozhvirnoſt odvsél, grabne ſkopal, ki ſo bili koriſtni, ki ſo ſe tudi mnogo lét koriſtne iskasali in umnoſt in pridnoſt goſpo- darja kasali. Na mokre leta je vezh ſuſih ſle- dilo, grabni ſo ſe podſuli, prihodni kmet koriſti ni ſposnal, in ker je miſlil, de ſo nepotrebni, jih je dal saſuli. Oralo ſe je sopet tam, kjer poprej ni bilo mogozhe. Drugi kmetje míſlijo, de ſvojo kmetijo po- pravijo, zhe ſvojo shivino pomnoshijo, ali zhe ſi boljſhih, koriſtniſhih shivalſh omiſlíjo. Prav imajo, zhe ſo le tudi ſkerbéli, boljſheji shivini tudi bolji in mozhneji klajo dajati in ſi rasun tega tudi planinſko kmetijo tako popraviti, ka- kor ſe poboljſhati dá, zhe ſe ali na pomnoshe- nje in poboljſhanje pridelaniga ſená ali na po- boljſhanje mozhnih pridóbkov in boljſhi oſkerb- ljenje shivine gléda. Pa zhe ſo poprave v naſhim kmetovanju ſhe tako mnoge in tudi biti snajo, bodete vunder naſhih miſel, de vſaka poprava le v dolgo ter- pezhim poboljſhanju semljé, v pomnoshenju in poshlahtnenju (vſake ſorte) pridélkov in torej tudi v tem leshí, de vſe kmetovanje tudi vezh vershe. Zhe tega is nemar ne ſpuſtite in tudi to doſeshete, ſmete ſerzhno rezhi: „Jeſt ſim ſvojo kmetíjo popravil." Semljine (Grunti), ktere vi obdeljujete, ſo njive, vinogradi, reja murbelj in ſadja, travni- zi, paſhe (s planinami) in gojsdovi. Sleherno teh hozhe po ſvojim obdelovano biti; vſe ſe pa poſlédnizh vunder véshe na eni ſtrani na dobro posnanje perſti, njenih delov, njene lége, na drugi ſtrani pa na poſebne potrébe mnosih selſh s pogledam na perſt, légo in osra- hje (Kli- ma), kakor tudi na pametno obdelovanje, na shetev ob pravim zhaſu, na daljſhi oshlahtnenje sa potrebovanje ali raho in prodajanje. Raſz in rodovitnoſt selſh je vſe, kar semlja, osrazhje in pridnoſt isdá. Kadar ſe gléda, zhe je semlja sa rejo eniga ali drusiga selſha pripravna ali ne, je tudi na tem velíko leshézhe, kako ſe imajo semljiſha (njive in travniki) eno proti drusimu; zhe ſe dá nekaj od njih bolj sa druge rezhí vpotrébo- vati ali ne; sakaj pri obdelovanju kakiga semljí- ſha bi ſe imélo vſelaj na kraj ali méſto gledati, na kterim leshí. Kmetu ſo k pomnoshenju rodovitnoſti njiv, travníkov in paſh zhvetérne gnojíla (ſorte gno- já) od shivalſh, selſh in od perſtí dane. Pa vun- der ne ſmé is nemar ſpuſtiti, de móra ſleher- ni, kdor hozhe ſvojo kmetíjo reſ popraviti, s pripravljenjem gnojá sazhéti in de ſe tudi gnojá prav poſlushi. Gnojiſhe je sa kmeta prava slata jama; sakaj bres dobriga in obilniga gnojá ſe ne dajo ne rodovitne njíve ne obílne shétve, ne debéle klaje, ne dobri travníki in paſhe sa dol- go zhaſa pridobiti. Skuſheni kmet, ki sna míſliti, prav dobro vé, de ſe selſha neſkonzhno po vlaſtnoſti perſtí vershejo, s poglédam na terdnoſt njénih délov (talov), njene delavnoſti in mozhi vlashnoſti in toplôte in drusih rezhí, ki ſo s perſtjó sme- ſhane, po njeni viſheji ali nishejí legi, — proſti ali bolj sakriti, — po rasproſtenju hribov in do- lín in poſlednizh po tem, kako semlja viſí. Kmet, ki bi ſamo po vlaſtnoſti naverhne njivne perſtí mozh semlje ſodil, ne gledezh na vlaſtnoſt ſpód- ne perſtí in osrazhja, bi ſe marſikadaj smotiti vtegnil. Bolje je po tém, kar vſa raſt selſh isdá, rodovitnoſt semljé ſoditi; sakaj v tém ſe vſi de- lavni usroki sedinijo. Skoraj bi ne bilo tréba opomniti, de ſe zhes tó le po bolj dolgi ſkuſh- nji prav ſoditi more; sakaj tiſta semlja obrodí v ſuſih in mokrih létih v zhaſih vſe drugazh, in le mnogo tazih ſkuſhinj naſ bode prav poduzhilo. (Dalje ſledi.) Koga ſo drushbe sa obertnoft*)? Káj je njih namen ſploh in koliko dobri- ga ſe ſmé slaſti naſha deshêla od notraj- no - avſtrijanſke drushbe sa obertno ſt nadjati? Nihzhe nemore tajíti, de ſte ſe v poſlédnih létih ſrézhniga mirú kupzhija in obertnoſt (Indu- strie) tako povsdignile, de ſte nam shivesh in delav- noſt dale, kakor ju ſamo blagoſlovi mirú dati mo- rejo. Obertnik (rokodélnik) sdaj vezh negléda po- *) Obertnoſt ſe imenuje ſploh vſe, kar antverharji, Fa- brike in kupzhija sa zhlovéſhke potrébe delajo. navadi v pervi ſoſejſki ſvoje dela ſpezhati — prisa- deva ſi, v daljnih krajih ſvoje blago na ogled poſtaviti, de bi ſi morde ſkosi obilnejſhi prodajo ali vézhji zéno vêzh dobízhka pridobil. Dobro na- delane zeſte prekrishajo naſho lepo domazhijo, urnejſhi vôshnja blagá ſe terja in godí, nove ſred- ſtva (pomozhki) ſe ismiſhljavajo, kupzhijo oshivit in zhaſa ſi prihranit — te ſhume dobrotniga ſtvar- nika, ktero nam je ſizer k neograjeni pa vunder povéſtni rabi — ſlehernimu v njegovim poklizu — dal. — Leta moshke ſtaroſti in polne delavne mozhí naglo preídejo — kdor sadej oſtane, pridniga vezh ne doíde, ki dobro premiſli, kogá ſadajni zhaſ hozhe; in prekoſani od ſoſédov, ki ſe po vólji kupzov sa prodajo ſvojiga blagá ravnajo in po mogozhoſti ſvoje déla islikati ſi prisadevajo, taki pri ljubi ſtari navadi — bres kruha — bres sa- ſlushka — ſami s ſeboj in s ſvetam nedovóljni oſtanejo, kakor de bi zhaſi vezh ne bili tiſti, kakor de bi eden drusimu delo is rók tergal i. t. d. Reſ je, de ſo zhaſi minili, ko ſo ljudjé rasun drasiga plazhila tudi dobre beſéde dajati mogli — de bi poſlédnizh blago tako dobili, kakor ſe je tiſtimu narbólj sdélo, ki ga je isdélal, zhe je ravno kùpez lepſhi podobo, barvo ali bolj lizhno isdélanje napovedal. Saj vi ſami, ljubi kmetje, pri ſvojih potrebah orodja, oblék in dru- sih rezhí rasun dobróte tudi lizhno isdelanje ho- zhete iméti in ljudí poiſkati snate, ki narbolj po vaſhi volji delajo. — Kako pa ti delavni, vedno v velike opravke sakopani rokodélzi ſvoje déla popolnijo in tako vezh ispezhajo? Samo ſkosi ſkerbno pregledovanje popolniga blagá, ſkosi ſkuſhnje, ſkosi muſhtre, koriſtne bukve in po- dobſhine — poſlednizh ſkosi vedosheljnoſt in pri- sadevanje, neprenehama ſe potruditi, ſvoje blago tako isdelati, de tiſti, ki ſe v tej rézhi nar bolj snajde, nobene poprave ne more vezh mogózhe miſliti. Zhe ima vedosheljni rokodélnik te rezhí pred ozhmí, zhe s sveſtim, poboshnim ſerzam in veſtjo pridnoſt in ljubesin k ſvojimu ſtanu sdrushi, ſe bo kmalo ſkosi domazho premoshnoſt pred mnoshizo delavzov iskasal, ki ſe prasne vere in oſtudnoſti pred vſako novo, ako ravno dobro pohvaleno rezhjo, terdno dershé; ſkerbel bo, ſvoje otroke sgodaj v tem poduzhiti, zheſar ſe ſam v ſvoji mladoſti v mànj ſrezhnih okoljnoſtih ni mogel uzhíti, sa poduk in tiſto daljno isobra- shenje, ktero ſe v ſholah sa mladoſt, ki ſe k rokodélſtvu pripravlja, v vſih poglavitnih meſtih naſhe domazhije tako lepo uzhi, bo ſkerbeti mogel, ſebe in ſvoje bo pred neſrezho sagotovil in poſlednizh ſe bo zhaſten od ſvojih blishnih is tega ſvetá lozhil. Pa ſleherni nima potrebne umnoſti in priloshnoſti ſi dobizhke sa ſvoje opravke, ras- prodajo, muſhtre popolniga blaga, bukve sa poduk omiſliti, — in kakor je mlado drevéſze bres varha vſake ſorte ſhkódi prodano, zhe ga nih- zhe ne oſkerblja in podpera — tako ſo ſe pov- ſodi moshjé v vſih zhaſih in povſodi naſhli, ki ſo ſe ſkosi podnemanje in poduzhenje rokodél- zov od opravil ſvojiga pokliza oddihnili; ſrezh- ne ſo ſe iméli, zhe ſo kjé kaj dobriga na dan prineſli, kar je bilo nesnano in novo in h ko- riſti vſih vpotrebovano bilo. Tudi naſha deshela je iméla moshove s tako shlahtnimi ſerzi imeno- vati. S hvaleshnoſtjo ſe ſhe marfikdo ismed ro- kodélzov naſhiga zhaſtitiga barona Shige Zojsa ſpomni, kakor patra Gabriela Grubarja, ki ne- kadaj nobene priloshnoſti niſta memo ſpuſtila, vſako glavo isobrasiti, ki je kaj dobriga obetala, in jo s teshavnimi déli ſosnaniti in ji muſhtre nove ſorte podati. S poſebno ljubesnijo sa iso- brashenje rokodelſkiga ſtanu v riſanju ſta oba rajnka uzhenika riſanja na nedéljſki ſholi, Andrej Herlein in Vinzenz Dorſmeister v dolgi pridni ſlushbi veliko ſtorila. Koliko ſhe shivih umetal- nikov in rokodelzov je njih nevtrudenimu nape- ljevanju sa ta pripomozhek vſakimu obertniku ta- ko potrében hvaleshnoſt dolshnih! Kar ſo pa pred létmi le poſameſni moshovi v malim ſtorili, sa to ſe je v danaſhnim zhaſu v vézhji obſhirnoſti drushba od vêzhih mosh sbra- la, ktéro naſh dragi in viſokozhaſteni zeſarſki knes ali prinz, Nadvojvoda Joan v Gradzu pre- ne zhuva in vlada, in kteriga naj nam Bog dolgo dolgo ohrani! (Dalje ſledi.) Opominanje, zheſke kolovrate delati, in ſe uzhiti na-nje preſti. Snano nam je, de Zhehi lepſhi platno dela- jo, ko mi, pa ga vunder zenejſhi predajajo, in tako nam dobizhke, ktere ſmo kedaj is platna imeli, prevsamejo. Tó samorejo s ſvojim ko- lovratam, kteri ima pred naſhimi kolovrati te dobre laſtnoſti, de doſti nagleje vlezhe, in mànj vtrudi, de ſe na-nj vezh in lepſhi preje s ena- kiga prediva naprede. Ohlanzi na tém kolovratu ſpredeni dajo lepo terdno tanzhizo, veliko daljſhi v níli od naſhih ohlanzov. Nevirni pridi ſim, kjér jih doſti tako prede, de ſe preprizhaſh, de je reſ, kar ſe ti dopoveduje! Pervoſhilo bi ſe na- ſhim rojakam (Landsleuten) ali prav rezhi roja- kinjem, de bi ſe ſploh na take kolovrate preſti lotile, in navadni kaſni kolovrat opuſtile. Pride- lana lepſhi tanjzhiza in vezhi saſlushek bota njih netrudni prid mozhno podbodla, in krajn- ſkimu platnu nekdanjo imenitnoſt ſpet sadobila. Poſkuſite, sazhnile preſti ino kmalo boſte preprizhane, de ni zupernija, de kar drugi sna- jo, ſe tudi vé upate nauzhiti. Nar pervo je pa treba ſkerbéti, de ſe naſhi deshelſki kolovratarji loté zheſke kolovrate delati, in po taki zeni predajati, ktero je nepremoshnim kmetam pre- ſezhi mogozhe. Na Zheſkim veljá s vſimi gre- béni ſedem petiz; Ljublanſki ſtrugar Köhrer, kteri jih nar bolje vé delati, ga ne naredi ſpod petih goldinarjov; tode je lizhen, terden in sve- ſtó po muſhtri narejen. Deshelni kolovratarji ga bodo snali dati bolj po zeni, kakor je upati, zhe ſi lih ne bo tako lizhen, de bo li terdno in sveſtó po muſhtru narejen. Muſhtrov je vshe vezh v Ljubljani; v' kanzlijo kmetíjſke drush- be ga sna vſakkteri priti pogledat. Z. k. kmetíjſka drushba bo po tém ime vſaziga, kdor ſe bo ta kolovrat sveſtó poſnemati nauzhil, in kup v téh novizah rasglaſila. Donazhe pergodbe. (Hvála pridnih ofkerbvavzovſad- niga drevja imurv.) Zeſarſka, kraljeva drushba krajnſkih kmetvavzov je v ſpomladanſkim sboru leta 1841 kmetam, kteri ſe s pridnim ſajenjem ino oſkerblenjem ſadnih derveſ in murv poſlavijo, ſreberne ſvetine podelit ſklenila. V sboru 10. velikiga travna 1842 je naſlednih devet kmetov te zhaſti vrednih ſposnala, in jih odeliti velila: 1) Shimona Hafnerja is Formacha, v Loſhki Komeſiji. 2) Gregata Saduſhaka is Tuinz, v mekinſki Kom. 3) Janesa Pengava is Noſhz, v mekinſki Kom. Martina Janzhizha is Hudne, v Ponoviſhki Kom. 4) 5) Franza Janeshizha is Labave, v Ponoviſhki Kom. 6) Jurja Dekleva is Prema, per Poſtojni. G. Janesa Dolenza is Vipave. 7) B) Gregata Goſtiſha is Zherniga verha, ino 9) Gregata Hladnika is Loma. ſpomnim, nihzhe ni snal boljſhiga ſvetvati, kakor ga v gnoj vrezhi, kir ljudem in shivali ſhkodliv, sa savshiti ni. ˛Stara Indianka, od mene kerſhena, mi je na to pra- ſhanje dopovedala, de v njenih krajih po simi, ki semlja po pet zhevljov premersne, krompir ſvoj ſkos edini pridelik, v semlji pokopan do pomladi per miru puſté, de otaja, ino ga sa ſeme imajo. Zhe jim pa sa jed namenjen smersne, nima nizh v ſebi, kir ſhe tako terdo smersnen krompir v vrelo vodo vershen in naglo ſkuhan ſe od nesmersneniga v dobroti nizh ne raslozhi. Jeſt ſim to koj ſkuſil, in ſe priprizhal, de je reſ. Smersli krompir v semljo pokopan ſe otaja, in je dober sa ſeme. To vediti, bi snalo Krajn- zam vſhezh biti, ker tam toliko krompirja ſadé, de nimajo doſti hramov sa ſpraviti ga, in pred smerslino ohraniti. Poleti 1836 mi je vezh tizhev in kushuhovnih svir, ktere ſim bil sa Ljubljanſki Museum namenil, mol popolna- ma vental. Nato ſim koshuhniga tergvavza is Kanade po- praſhal, kako on koshuhovno pred moli obvarje. On dene koshuhovno, bres raslozhka vſtrojeno ali ſirovo, ſpomlad v prasen shganjſki ſod, in napolnen ſod terdno sabije, de ſapa ne vun ne noter ne more. Duh shganja obvarje tako koshu- havno pred vſo ſhkodo. To ſredſtvo sna krajnſkim kersnarjem in koshuharjem prav priti; sna biti, de bi ſe koshuhovne, ktere ſtroji, ako bi bilo shgánje permeſhano, moli ne lotili. Směf. (Kako le fadesh pred bolham ob- varje.) Kjer ſadesh ſejeſh, oſjano semljo tako mozhno s zeglavo moko potroſi (to je s drobno ſtolzhenim zeglam,) de ſo tla rudezhe. Tako tudi ſtori po preſajenim ſadeshu. Ne ena bolha ne pojde bliso; sraven tega bo zeglova moka tudi k raſti ſadesha veliko pripomogla. W Strasifhu per ˛Shémpétru (Schrottenthurn) v kapélizi na levi ſtrani viſi velik pleháſt korz; — pod njim na zherni tablizi je tá napiſ: V letu 1816 je bila semlja tako nerodovitna, de ſo revni ljudje v letu 1817 tako ſtradali, de ſo po vezh krajih travo in otrobe jedli, in od lakote merli. Od kerſhanſke ljubesni ushgani, ſo ſe v' tej ſoſeſki dobrotniki snaſhli, kir ſo s tim korzam petdeſetim nar bolj potrebnim v Stra- shiſhu tako imenovano Rumfortorſko shupo deliti puſtili in ſo jih tako v narhujſhim zhaſu preshiveli. Prez po tej hudi letni pa je Bog semlji tako rodovitnoſt dal, de je shito na tak dober kup priſhlo , kakor pokashe sdolej sapiſana Shitna zena v letu 1817 Shitna zena v letu 1818 pred shetvijo. pred shetvijo. fl. kr. fi. kr. 1 mirnik Pſhenize. 6 — 1 mirnik Pſhenize. 1 40 1 „ Ershi . . 4 30 1 „ Ershi . . 1 18 1 „ Jezhmena 3 10 1 „ Jezhmena — 54 1 „ Proſa . . 3 15 1 „ Profa . . 1 30 1 „ Turſhize. 4 — 1 Turſhize. 1 — 1 „ Ajde . . 7 — 1 „ Ajde . . 1 1 „ Ovſa . . 2 — 1 „ Ovſa . . — 40 H vezhnimu ſpominu boshje pravize in boshjiga uſmi- ljenja ta korz tukej viſi. Svunajne poveſti. Duhovni goſpod Franz Pirz, Miſijonar per Divizi Mariji na Michiganſkim, v Ameriki, je piſal: I. kaj v Ameriki s smersnenim krompirjem ſtorijo, ino II. kako tam koshuhovno po leti pred moli obvarjejo. Njega piſanje je naſledniga sapopadka: Doſtikrat ſim ſliſhal praſhati v ſvojim ozhetiſtvu (Va- terland), kako bi ſe dal smersli krompir ſkoriſtiti, pa kar ſe Napoved kmetijíkih bukev (knig). Na prodaj v Ljubljani per bukvarju Goſpodu Lercharju na velikim tergu: Krajníki Vertnar, ali Poduzhenje v krat- kim veliko ſadnih dreveſ sarediti, jih s zeplenjam poshlahtniti, in lepe verte k velikim pridu saſaditi. Na ſvetlobo dala ze- ſarſka kraljeva drushba kmetijſtva na Krajnſkim. ˛Spiſal Franz Pirz, fajmoſhter per ſ. Jerneji v Pezbah. V Ljubljani 1834 — 1835. Svesan sa 24 kr. Per shl. Gofp. Kleinmajerju: Krajníki Zhbclárzhik, to je: kratko poduzhenje Zhbele rediti, in s njimi prav ravnati. Is laſtnih ſkuſhinj ſpiſal v nemſhkim in tudi v krajnſki jesik preſtavit dal Juri Jonke, Zhermoſhniſhki fajmoſhter na Kozhévſkim. V Ljubljani 1836. Sa 12 kr. Shitni kup. U Ljubljani 1. Maliga ſerpana. 1 mirnik Pſhenize* Ershi . . 1 Jezhmena. „ Proſa . . Turſhize. „ 1 „ Ajde . . Ovſa . . „ „ Sorſhize 1 1 fl. 1 kr. 30 55 40 U Krajnu 26. Roshniga zvéta. 1 m. Pſhen domazhe 1 „ „ banaſhke 1 mirnik Ershi . . Jezhmena. 1 „ Proſa . . 1 „ Turſhize. 1 „ Ajde . . 1 „ Ovſa . . *) 1 30 58 40 Mirnik ſe imenuje tudi ſhkaſ, polovnik, pol vagána. (Va- gàn, ein Metzen.) V Ljubljani. Natiſnil in saloshil Joshef Blasnik.