Proračun in proračunska politika ljudskih odborov ODGOVORI TOVARIŠA AVDA HUMA NA VPRAšANJA »NAšE SKUPNOSTI« Sprejeije proračuna je eden izmed važnih problemov, na katere nale-tijo Ijudski odbori vsako leto. Državni sekretar za finaiice FLRJ tovariš Avdo Hunio je v zvezi s to problematiko odgovoril na nekaj vprašauj, ki mu jih je postavila redakcija »Nale skupnosti«. Vprašanje; Katere so t>soovne naJoge v proračunski politiki Ieta 1957, posebno pa v proračuonski politiki ljudskih od-borov? Odgovor: V zvezi s prvim deJom vpra-šanja, k.i se nanaša na teiueljne naloge proračunske politike v letu 1957 sploh, ]o-rov v letu 1957, želim najprej pripomniti, da so komiiualne skuipnosti v mejak za-konskih predpisov po.polnoma svoibodne v razdelitvi proračuaskih sredstev na pasamezne proračunske organe Ln usla-nove ter druge potrebe, ki jili fmansirajo 12 proraomua, in zato sanie določajo im opredeljiujejo svojo proražiinsko politiko. Usklajevanje potreb z možnostmi No, glede na velik porast proračuna in proračunske potrošnje do leta 1955 iii za-viramje taga potasta v letrh 1956 in 1957 ter s smotrom usklajevanja svojih de-janskih potreb z možnostmi, ki jim jih audijo proraounska sredstva, bi bilo po-trebno, da ljudski odbori že pri razprav-Ijanju o svojih proračtmili za letošnje leto posvetijo pozoraost iu usmerijo svo-je napore na naslednje: Dejal sem že, da so Ijudski odbori ustvarili med letom 1955 znatue zneske obveznosti preko ineja njihovili stvarnih proračunskih možnosti. V okviru ukre-pov, ki so bUi podvzeti za ureditev fi-nančnega stanja Ijudsikih odborov, da bi odpravili te obveznosti, so skleaili sred-njeročna posojila z rokoin 5 let. Anuitete teh posojil, ki so jili politično teritorialne eoote dolžne zagotoviti že v svojib. pro-računih za leto 1957, neizbežno zmanjšu-jejo tekočo proračuinsko potrošnjo poli-tiono teritoriaJnih enot v prihodnjili le-tih.. Zato bi bilo ipotrebno, da že pri izde-lavi in sprejetju proračuna za leto 1957 opravijo podrabne analize vseh izdatkov, ki jih finaasirajo iz proračuma, posebno pa tistih ustanov in tistih. izdatkov, ki so' brez posebno opravičenili potreb nastali v času, ko je ljud^ski odbor razpolagal s sredstvi, ki so bila večja od tistiU, ki bi zadostovala za kritje njegovih o&novnih družbenili potreb. Ta analiza mora biti usmejjena tudi na višiao potrošsnje posa-meznih ongamov in ustanov, ki nujno lno-rajo obstajati, katerih izdatki pa niso vedno v skladu z njiliovimi dejaaskiini potrebami. Notramje rezerve proračutm, ki jih je po tej puti nedvoinno mogoče doseči, bi bilo potrebno usmeriti v razvoj tistih služb in potreb, ki imajo svojo ob-jektivao oipravičilo z 'vidika prihodnjega (Nadaljevanje s 1. strani) perapektiviuega razroja osuoTJiili druž-beniih potreb politično -teritoriaine etnote. Glede pravilne razdftlitve razipoložlji-Tdh sredstev na posaimeane službe in usta-nove fai bi!o poirebno onganizirati in za-gotoviti širše sodelovanje državljanov pri raziporejanjiu io v raz,pravdjainjih o razdelitvi sredstev na aborih Yoliycev, sku^pin neiposredno zainteresiranih. držav-ljanov, v svetih ljudskdb. odboiov ifl or-ganih druab&uega uipravljanja, posebno ua področjiu prosvete, zdravstvene in so-cialue zaščite, kakor tudi na področpu koDMinalne dejavoositi. Mislitn, da bi teko prišli do praviiLnejših odnosov v propor-ciih razdelitve razpaloaljivih proračmn-skih sredstev kakor tudi v odbiri priori-tetnih potreb, ki jib. je pred-roem treba kijii v letu 1957, Ljudski odbori bi morali posvetiti več pozornosti nadzoistvu oad trošenjem pro-raounskih sredstev in zaihtevati več od-govornasti od tistik osab, ki so poobla-ščene, da ustvarjajo obvezmosti za ljud-ski odbor in ki trošij« proracuoska sred-stva, vse z namenoni preprečevanja ustvarjanja obveia-cnsti nad zneski sred-ster, ki so jim. dames na razpolago v nji-hovih predračnmih. Izkušnje v formiranju in trošenju proračunskih skladov Vprašanje: Ali labko poveate kakšue dosedamje izikuišnje r zvezi z ustvarja-njein in trošenjem proračunskih skladov v občiuah iaa okrajih? Odgovor: V odgovvru na to vipraSanje je po mojem muenju pijtrebno uaipraviti najprej nekaj pripomb. Predvseiu je usta-nkvJjanje skladov za fiuansirauje posa-meaniti družbenih. potreb in posamezaih služb novejšega datuma. Predpisi o pro-računskih sikladih so bili sprejeti v letu 1956. Zato so ludi naše izkušnje v finan-siraniu s skladi za sedaj še sorazmeruo nezadostne. S fiuan-siranjeui s pouiočjo skladov se vsekakor zagotavlja večja prožnost v zadovoljevanjiu razuih družbe-niii potreb traj.nejšega zuačaja. Ta sistem finansiranja prav tako bolj uslreza iudi snačaju našega družbeinj-komuualnega sis-tenia. 'Kakor pa je znaflo, iiua nprav-Ijanje skoraj vseh sklad«v pri na.s druž-bein značaj. Dosedanje tzkužnje v zvezi s formira-njein proračuaskih skladov ljudskih od-borov in finausiranjem iz sredstev teh skladov kažejo ua nekateie prviue ia po-jaFe, ii jtih je treba poudariti. Pri fonmiranju proračuuskih skladov so bili ljudski odbori dolžni odrediti or-gane uipravljanja za posainozue sklade. Ti orgaini morajo sprejeti pravila skladov in sestavljati predračuine dotaka jn potroš-nje sredslev skladov. Ker so predpisi o proračunskih skladih bili sprcjeti, kakor je bilo poveda*no, šeJe v letu 1936. okraj-¦ni va občinski ljudski odlniri, kakor tudi or.gani upravljanja teli skladov niso bili dovolj priipravlieoi na te naloge. Labko rečemo, da neskateri ljudski odbori še ni-so dovolj apoziiiadi uiti vainosti skladov za posamezna gospodarska področja. ManjkaJa je potrebna perspektiva, ni bilo 5e dobrih iji populnih programov iu zato je v določeni meri moralo priti do pojava aezadostue uporabe sredstev, po-nekod pa tudi do neracionaluega troše-nja skladov. Na nezadostno in nesmotrno trošenje je vsekakor vplivalo tudi to, da so bili predračuui dotoka in potrošnje. sredstev skladov za leto 19>6 pozno izde-lani in jih predstavniški organi niso pra-vočasuo sprejeli. Razen tega številni skladi ozironia njihovi programi Ln pred-račuiiii niso bili predmet Siršega razprav-ljanja in nadzorstva ustrezajočih druž-beuih in samoupravuih organov — ter so številni pojavi nesmotrnega mporabljanja njihovik sredstev neposrediia posJedica zgoraj omenjene poonanjikljivosti. Temeljna slabost pri izdelavi progra-mov iu predračunov je bilo nezadostao in uepopoluo ajializiroiije glavuili potreb. ki jih finaJisirajo iz sredstev posamezaih proračuuskili skladov, to je tistih potreb, ki so bistvene za okrajuo ali občiusko jfospi>darstv