Slovensko glediče. Upodabljajoča umetnost. 787 slovenske opere, gospodična Marija Glivarec in gospod Karel Kral. Oba sta za nao opero izborni pridobitvi. Obdarjena oba z zvočnim glasovnim materij alom, sta glasbeno odlična pevca-umetnika, znamenita tako v vokaliziranju kakor v fraziranju. Dr. Vladimir Foerster. Letonja nova sezona se je otvorila dne 27. septembra. Dramatično drutvo je najelo več novih moči. Solisti in solistinje pri operi so vsi novi; pri drami pa se je osebje le deloma izpremenilo. Iz finančnih vzrokov je bila nastala glede opere akutna kriza. Mislilo se je, da bomo imeli letos samo dramo, vendar se je kritično vpraanje reilo naemu edinemu glediču v prid tako, da se je ohranila tudi opera. To je za nas tem večje vanosti, ker letos v Zagrebu nimajo opere in celo v Levovu se je morala opustiti . . . A. Drama se je začela z otvoritveno predstavo. Igrali so 27. septembra Morrejevo ljudsko igro »Gospod upnik Jakob«. Druge dramatične predstave so bile: Dne 30. septembra »M a dame sans gene«, 11. in 19. oktobra »Pepelka«, 14. »Učitelj Lanovec«, 25. oktobra Bjornsonov »Bankerot« in 28. oktobra »Rudeči t al ar« (La robe rouge). B. Operne predstave: 4. in 7. oktobra »Večni mornar«, 21. in 23. »Prodana nevesta«. Onjegin. II. slovenska umetnika razstava v Ljubljani. Namen umetnikih razstav je, deloma predociti narodu razvoj in napredek umetnikega stvarjenja, deloma umotvore spraviti v denar. In vsak narod mora biti ponosen na razstave, iz katerih vidi, kako se njegovi sinovi in hčere z razumom, pridnostjo in genialnostjo vzpenjajo do vzvienega naslova: umetnik. V Ljubljani se je otvorila letos tekom dveh let e druga slovenska umetnika razstava. Po mojem mnenju je to prepogosto. Premalo umetnikov imamo in ti, ki so, »delajo« večinoma za vsakdanji kruh, ker jih niti drava, niti deela pri njih tudijah gmotno ne podpirata. Umetnik biti brez kruha, je pa teko. Nimamo torej svobodno ustvarjajočih močij. Razstavljenih je bilo v »Narod, domu« mnogo slik, da, preveč. Vzrok temu je pač jury, ki je sestavljena razun enega člana iz raz-stavljalcev samih. To se mora navsak način obsojati! V bodoče bi se morali v razsodiče voliti razumnikj, ki niso z razstavo v v nikaki osebni zvezi! So umetniki, ki so razstavili mnogo, mnogo slik menda zato, ker mislijo, da morajo toliko razstaviti, če, ime si pridobimo z veličino, ne s kako- 788 Upodabljajoča umetnost. vostjo. In to je popolnoma napačno mnenje. S takimi nazori pride umetnik iz okvira umetnega slikarstva in bati se je, da ne zabrede do navadne fabrikacije slik. Torej: non multa, sed multum! In tako si moramo, alibog, danes res pripoznati, da je nastal malone vseskozi v nai domači slikarski umetno sti nevaren odmor. Vsaj meni in večini obiskovalcev obojih umetnikih razstav je prva mnogo bolj prijala "nego sedanja. In ko smo v letonji razstavi vse slike pregledali z očesom in duo, pogreali smo nehote Vesela, ki nam je po svojih umotvorih e v dobrem spominu. Vobče bodi rečeno, da se zdi gledalcu razstava podobna slikarsko-umetniki olski razstavi. Preveč enakih motivov! Drevesa, hie, vasi, to se ponavlja vedno in vedno. Človek se oddahne, ko zagleda Groharjev »Ribiki čoln«, Jamovega »Mornarja«, Jakopičevo delo »Pri ivanju«, Strnenov» Portret« i. t. d. Premalo lastnega genijalnega stvarjenja, preveč enakomernih kopij po naravi v pretiranem učinku razsvetljave. Moderna smer v slikarstvu meni jako ugaja. In gotovo je večji umetnik oni slikar, ki s par drznimi potezami napravi sliki karakteristično lice, nego oni, ki lie in lie s čopičem po platnu in venomer popravlja. Toda slike pri tem ne smejo postati predrzne, in mnogim umotvorom bi bilo v prid, ko bi bili bolj natančno izvreni, ko bi se tuintam z barvo hranilo in ko bi umetnik ne spravljal v nje najnenavadneje luči in situacije. Nae kupujoče ljudstvo, hvala Bogu, izredno napreduje, kar se tiče presojevanja slikarskih umotvorov. Zato si brez suflerja ustvarja sodbo. Na to opozarjam e danes nae umetnike, ker je to pri kupovanju in prodaji slik faktor, s katerim morajo umetniki računati. To je razvideti iz pomembnega dejstva, da je do danes od vseh razstavljenih slik neprimerno malo prodanih, celo izmed onih, ki se res smejo dobre imenovati. O razstavljalcih samih hočem le kratko omeniti. Grohar ima po angleki maniri slamnato rumene slike, ki so deloma brez ivljenja, kakor vse v tem anru. Ob njegovem julijskem solncu nas skoro zebe. Sicer ima pa izborno perspektivo in se mu je »Stari devinski grad« prav posrečil, posebno morje je dobro; enako pri »Ribikem čolnu«. Dobro je tudi »Ob Gradačici«. Pri Jakopiču se konča z dovrenjem skice njegova slikarska umetnost; vsaj tak vtisk napravijo njegova dela na nas, kajti v razstavi ima edinole skice, nekatere celo jako povrne. Izreden umetnik pa je v barvah, kar se posebno dobro vidi na »Svetniku«. Prikupljive so dalje stvari »V korsetu«, »Pri ivanju« in »Močvirje«. Jamove »Breze« in »Vrbe v jutranji rosi« so dobre. Brezpogojno njegova najbolja slika je »Mornar«, ki dela čast razstavi. »Ljubljana v snegu« je pač ironija! Njegovi soprogi se je »enski polakt« e dosti posrečil. Gospodična Kastel se nam kae v razstavljenih stvareh prav marljivo začetnico. Kobilca se je z avtoportretom, ki je eno najbolj dovrenih del v razstavi, zopet pokazala umetnico. Mi bi radi več in večkrat kaj njenega videli. Strnen napreduje v barvah in tehniki. Dobra sta »Portret« in »tudija« za sliko »Izgubljeni raj«. V jako gorkih in mehkih barvah je slikano »Za vodo«. Med revijami. 789 abota je mlad nadarjen slikar, ki postane morda na najbolji por-tretist. Anatomično pravilen in dober v barvah je njegov »Moki akt«. Dobra je dama na »Portretni skupini«. Malo manj ablone ne bi kodovalo. mitek tudi napreduje. V manjih delih zabrede v prenatančno slikanje, kakor da s peresom slika. Dobra je »Ruska plemkinja« in »Ostanki propale obrti«. Njegov najbolji portret pa je portret g, Bamberga, ki je bil razstavljen v knjigarni portretovanca. Gvaiz slika s čudovito strogo natančnostjo. Vidi se mu, da je profesor. Njegova dela tejemo v razstavi med najbolja. Posebno krasna so tihoitja. Berneker je genijalen umetnik - kipar, ki obeta veliko prihodnjost. Njegova »Beda« je za nas nekaj novega. Prav dober je tudi Zajec, kateremu svetujemo, da mnogo občuje z Bernekerom. Razstavili so tudi Klein, Klemenčič, Levičnik, Mirt in Rojic, a premalo, da bi si mogli pridobiti pravi pojem o njih umetniki vrednosti. Vojanov, »Slovansky- Pfehled«, ki je nastopil ravnokar svoj V. tečaj, je tako dobro znan list, da ga pač ni treba e posebej priporočati. Urednik A. Černy stori vse, da bi bil »Pfehled« čimdalje popolneji. Prinaa kulturno-politične članke o vseh Slovanih. 1. zvezek novega letnika ima polno zanimivih vesti in dopisov iz vseh slovanskih krajev. Najbolj aktualen članek je tudija o »zagrebkih demonstracijah«. Spisal ga je znani hrvatski pisatelj Stepan Radie. Radič ostro obsoja brutalne demonstracije proti bratom Srbom, saj mora vendar vsak človek z zdravim razumom spoznati, da je boj med Srbi in Hrvati, ki so v bistvu eden in isti narod z dvema imenoma, z dvema konfesijama, z dvojno pisavo in z različnim zgodovinskim razvojem samo sovranikom slovanstva na korist. Samo fanatiki med Hrvati in Srbi ne vidijo propada, h kateremu vodi medsebojni prepir, kajti vsaka strast je slepa. Diference med nasprotujočima si bratoma more radikalno odstraniti po naem mnenju samo splona izobrazba, prava prosveta, ki uči, da »brat je mio, koje vjere bio, kada bratski čini i postupa«. ClfiBflHCKiii B^Kt (»Slavjanski vjek«), ki ga izdaje in ureja na Dunaju znani ruski publicist in pesnik, g. dr. Vergun, nastopi v kratkem IV. svoj letnik. »Slavjanski vjek« hoče pred vsem rusko čitateljstvo poučiti o kulturnem stanju vseh slovanskih narodov, hoče pa tudi pripomoči, da bi postal ruski jezik za vse Slovane duevna vez, najviji organ v knjievnosti in umetnosti slovanski . . . »Slavjanski vjek« se dosledno ozira na vse slovanske narode. Prinaa tudi prevode iz slovenske literature. »Slavjanski vjek« stoji na leto 10 kron. Adresa: Dunaj, V1II./2. Bennogasse 22. (Dr. D. N. Vergun.) "iKuBaH MhlCJlb (»ivaja myslj«) se zove nov mesečnik, ki je začel izhajati v Levovu. To je organ ruske stranke, tiste frakcije med galikimi Rusi, ki hočejo imeti za svoj knjievni jezik občeruski (velikoruski), ne pa maloruski. Kakor znano, izdaje tudi galiko-ruska »Matica« svoje knjige v občeruskem jeziku.