IBBY NOVICE KNJIGE sO MOJE čarobne oči poslanica ob 2. aprilu, mednarodnem dnevu knjig za otroke, ki jo je letos prispevala indijska sekcija IBBY Davno tega, v stari Indiji, je živel fant, ki mu je bilo ime Kapil. Rad je bral in tudi zelo radoveden je bil. Po glavi so se mu podila številna vprašanja. Zakaj je sonce okroglo in zakaj luna spreminja obliko? Zakaj so drevesa tako visoka? In zakaj zvezde ne padejo z neba? Kapil je odgovore na ta vprašanja iskal v knjigah modrih učenjakov, izdelanih iz listov palmovcev. Prebral je sleherno knjigo, ki jo je našel. Tako je bil nekega dne povsem zatopljen v branje, ko mu je mama naročila: »Odloži knjigo in nesi očetu malico. Gotovo je že zelo lačen.« Kapil je vstal, segel po košari z malico in odšel. A knjigo je vzel s sabo. Ko je stopal po zaviti in slabo uhojeni gozdni poti, je bral naprej. Tako ni bilo čudno, da se je kmalu spotaknil in si prav grdo potolkel kolena. Kljub temu je takoj vstal, odšel naprej in bral dalje, pri čemer je oči trmasto upiral v knjigo. Ko se je spotaknil znova, ga je bolelo še bolj, toda ob besedilu na listih palmovca je pozabil na bolečino. Nenadoma se je zabliskalo in prek neba se je razlegel mil smeh. Kapil se je ozrl navzgor. Z višav se mu je smehljala prelepa gospa z zlatim obstretom okoli glave, oblečena v bel sari. Sedela je na velikem belem labodu. V eni roki je dr- žala lesketajoč se zvitek, v dveh drugih pa lutnji podobno brenkalo. Četrto je stegnila proti fantu in dejala: »Sin moj, tvoja želja po znanju je name napravila velik vtis. Zato sem ti pripravljena izpolniti željo. Povej, česa si najbolj želiš?« Kapil je osuplo zamežikal. Nad njim je vendar lebdela Sarasvati, boginja učenosti! Hitro je sklenil dlani, se priklonil in zamomljal: »Prosim, boginja, dajte mi še en par oči, da bom lahko bral, tudi kadar bom hodil.« »Naj bo,« mu je ustregla Sarasvati, se dotaknila njegovega čela in izginila med oblaki. Kapil se je presenečeno ozrl k svojim stopalom. Z njih mu je mežikal še en par oči. Od veselja je kar poskočil. Nato je stekel po zaviti gozdni stezi, pri čemer 85 je oči upiral v knjigo, stopala pa so ga vodila. Ker je tako zelo rad bral, je sčasoma postal eden največjih učenjakov Indije. Glas o njegovi globoki modrosti je segel celo prek njenih meja. Dobil je tudi novo ime Čakšupad, kar v sanskrtu pomeni 'mož z očmi na stopalih'. Sarasvati je mitološka boginja učenosti, znanja, glasbe in jezika. Ta zgodba pa je starodavna indijska legenda o fantu, ki je spoznal, da modrost izvira iz besed, ki so jih učenjaki zapisali na rokopise iz listov palmovca. Knjige so naše čarobne oči. Iz njih izvira znanje, s katerim nas vodijo po zavitih in neuhojenih poteh življenja. Manorama Džafa (Prev. Jakob J. Kenda) BRANJE ZA MIR Kongres v Havani, 24. do 29. oktober 2005 Predsedništvo kubanske sekcije IBBY in Ibero-ameriški sedež Mirta Aguirre, s sodelovanjem Foundation of Books for Children and Young People of Brazil -Fundacijo za otroške in mladinske knjige za otroke iz Brazilije, s kanadsko IBBY in z ustanovo Fundalectura Colombija (oziroma brazilsko, kanadsko in kolumbijsko sekcija IBBY) sklicujejo kongres: BRANJE 2005 - ZA MIR. Kongres je posvečen 110-letnici smrti José Martija in 200-letnici rojstva Hansa Christiana Andersena ter 30. kongresu IBBY. Spodbujeno z mislijo José Martija: »Knjige celijo rane, ki so jih zadale vojne« bo na kongresu obravnavano branje kot refleksivna in emocionalna dejavnost - oblika komunikacije med raznolikimi odnosi ljudi do sveta. Glavni referati bodo obravnavali naslednje teme: 1. Branje, humanizem in kultura miru. (Reading, humanism and culture of peace.) 2. Knjige za otroke in mladino in kulturna identiteta. (Books for children and young people and cultural identity.) 3. Mnogovrstna branja: mnogovrstna znanja. (Multiple readings: multiple knowings.) Okrogle mize: - V dvesto letih okrog sveta. - Ob 200-letnici rojstva Hansa Christiana Andersena in 100-letnici smrti Julesa Verna. Seminarji: 1. Vloga branj a za razvoj človeka: družina, šola, knjižnica ... (Role of reading in human development: the family, the school, the library .) 2. Branje, neoliberalna globalizacija in informacijska družba. (Reading, neoliberal globalization and the information society.) 3. Knjige za otroke in mladino: tveganja, prigode in nezgode. (Books for children and young people: ventures, adventures and misadventures.) 4. Literatura, etika in družba. (Literature, ethics and society.) Delavnice: Prva mednarodna delavnica IBBY: Delamo za otroke. Branje in ustvarjanje. 1. Pisanje za otroke in mladino za mir na svetu. 2. Ilustriranje za otroke in mladino. 3. Kako razvijati knjižnice za otroke in mladino z nezadostnimi sredstvi in/ali tam, kjer jih še ni. 4. Periodika za otroke in mladino. 5. Kako razvijati založbe za otroško in mladinsko literaturo v deželah s slabo razvitim založništvom ali v deželah, 86