KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO XXII 1974 STRUKTURA IN RAZVOJ CESTEGA OMREŽJA DANAŠNJE SLOVENIJE CD HALŠTATSKEGA DO SLOVANSKEGA OBDOBJA FRANC TRUHLAR Slovenija je predstavljala s svojim zem- ljepisnim stičiščnim položajem med Panonijo, Norikom, severnoitalsko nižino in Jadran- skim morjem v vseh arheoloških obdobjih zelo pomemben življenjski prostor, ki je va- bil k naselitvi že kamenodobnega človeka, in ki so mu nato sledila ilirska in keltska ple- mena, Rimljani, Germani in končno Slovani. Bogata arheološka zapuščina teh ljudstev, do- kumentirana v nad 3200 najdiščih, priča o relativno močni obljudenosti današnje Slo- venije v halštatskem in rimskem obdobju. Ozemlje Slovenije pa ni predstavljalo le stičišča številnih narodnosti in kultur, mar- več zaradi svoje izredne zemljepisne lege v alpsko-sredozemskem prostoru tudi pomemb- no komunikacijsko področje z zelo razvitim cestnim omrežjem, ki je vključevalo poleg mnogih lokalnih tudi pomembne mednarod- ne zveze. Kot izrazito prehodno (tranzitno) ozemlje je povezovalo Norik in Panonijo po najkrajši poti z Italijo, Jadranom in Dalma- cijo. Magistrala Slovenije je bila trasa, ki je znana že iz prazgodovinske dobe kot »jan- tarska pot«. V rimskem obdobju poteka ma- gistrala v liniji Aquileia — Emona — Celeia — Poetovio. Pomembnejše tranzitne zveze v tem obdobju so še: Aquileia —- Tergeste —• Tarsatica — Senia; Emona — Virunum, via Ljubelj; Emona — Praetorium Latobicorum — Neviodunum — Siscia; Celeia — Juenna — Virunum; Celeia — Neviodunum — Siscia; Celeia — Flavia Solva; Poetovio — Flavia Solva, Carnuntum, Savaria, Mursa. Cestne trase so se prilagajale v vseh ar- heoloških obdobjih strukturi naseljenosti in terena. V pretežno alpskem svetu Slovenije, pogosto s tesnimi dolinami, velikimi ovinki in strmimi klanci, se cestno omrežje ni moglo vedno smotrno razvijati. Tako terensko si- tuacijo zasledimo večkrat posebno v halštat- sko-latenskem obdobju, ko nahajamo gradi- šča predvsem v hribovitem svetu, na strmi- nah vzdolž dolin ali na obronkih večjih kotlin, redkeje na osamelcih v ravninskih predelih. Na takem terenu je bilo komuniciranje več- krat mogoče samo po tovornih in jezdnih po- teh ali po pešpotih. Prometno omrežje se je prilagajalo struk- turi naseljenosti v vsakokratnem zgodovin- skem obdobju. Povezovalo je naselja po naj- krajši in najzložnejši poti, če je teren to do- puščal, in sicer v prvi vrsti večje naselbine, upravna središča in vojaške postojanke. S strukturo in razvojem naseljenosti v ar- heoloških obdobjih se je usklajalo tudi cestno omrežje Slovenije. Obljudenost Slovenije je razvidna iz zemljevidov, ki so sestavni del dela »Arheološka najdišča Slovenije«. Na in- tenziteto naseljenosti lahko sklepamo iz šte- vila arheoloških najdišč, če upoštevamo tudi kontinuiteto v obdobjih. Ta izkazuje v raznih obdobjih precejšnje razpone, iz česar lahko sklepamo na precej dinamično zgodovinsko dogajanje in na velike premike v slovenskem prostoru. Ce izvzamemo pojav ledenodobnega člove- ka kot prvo znamenje obljudenosti sloven- skega ozemlja, potem se nam ta naseljenost pokaže v izrazitejši obliki šele v neolitskem obdobju. Toda niti neolitik niti temu sledeča bronasta doba in doba kulture žamih grobišč, ki izkazujeta le rahel porast naseljenosti, nam ne dajejo toliko opore v naselbinskih točkah, da bi mogli te točke povezati vsaj v glavnih obrisih v neko cestno omrežje. Domnevati pa smemo, da so bila vsaj večja gradišča že v tem času v neki medsebojni po- vezavi. Z naglim porastom obljudenosti, ki doseže v halštatskem obdobju najvišjo stopnjo v prazgodovini, se pokažejo tudi izrazitejši obrisi prometnega omrežja. Na ta nenadni vzpon poselitve je poleg drugih geopolitičnih činiteljev vplival tudi množičen pojav gra- dišč kot naselbinskih in obrambnih postojank in nastop železarstva, ki je postalo za gospo- dastvo in vojsko velikega pomena. Zato se je cestno omrežje naj intenzivneje razvijalo v območju halštatskih naselbin v hribovitih predelih Slovenije. Klasičen svet gradišč so predvsem Goriška, Kras, Istra, Notranjska, ljubljanska kotlina in Dolenjska z Belo Kra- jino. V vzhodni Sloveniji, kjer je halštat slab- še zastopan, je tudi manj gradišč. Diagram stare naseljenosti Slovenije do- seže najvišjo točko v rimskem obdobju, kar se kaže tudi v cestnem prometu. Z nastopom rimske kolonizacije začenjajo gradišča v glavnem izgubljati svojo prvotno naselbin- sko-obrambno funkcijo. Težišče naseljenosti prehaja polagoma s pretežno hribovitih v bolj ravninske predele, ki omogočajo boljše živ- ljenjske pogoje. V gradiščnih področjih osta- ne samo del primitivnejših staroselcev, ostali se podvržejo roman,izaciji in se selijo na ekonomsko razvitejša področja. Spremembe v strukturi populacije se kažejo tudi v sestavu 156 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO XXII 1974 prometnega omrežja. Organizacija rimskih liomunikacij se prilagaja v prvi vrsti potre- bam rimske kolonizacije. Prednost imajo ce- ste, ki povezujejo večje naselbine, politično upravna središča in vojaške postojanke. Te točke so povezane z najbolj ugodnimi trasa- mi. Glavne prometne žile pa predstavljajo glavne ceste (magistrale, transverzale),' ki so bile namenjene predvsem civilnemu in voja- škemu prometu na večje relacije in so pove- zovale v glavnem rimske ključne naselbinske in strateške postojanke v Sloveniji in zunaj nje v sosednih pokrajinah. Pri prodiranju v izvenitalske pokrajine so se Rimljani v začetku posluževali že obstoje- čih prazgodovinskih komunikacij, ki so jih začeli pospešeno usposabljati za modernejši promet. V Sloveniji so vključili v svoj pro- metni sestav večino pomembnejših cest, ki so imele osnove že v halštatsko-latenskem. obdobju. Te so začeli prilagajati novi struk- turi naseljenosti in vojaškim potrebam. Glav- no pozornost so posvečali glavnim, predvsem vojaškim cestam. Vzdolž njih so postavljeni miljniki z označbo razdalje med sektorji, promet urejajo poštne (preprežne) postaje, ki so označene v itinerarijih, v bližini antič- nih cest postavljajo Rimljani svoje pristave (villae rusticae), rimske utrdbe pa nadzira- jo ali zapirajo strateško pomembne ceste. V zgodnjem srednjem veku se struktura cestnega omrežja ni bistveno spremenila. Preseljevanje narodov pa je razvoj komuni- kacij gotovo zavrlo. Vpadi so najbolj priza- deli magistralo Slovenije, ki je bila usmerje- na proti Italiji, in stranske ceste v njenem območju. Pomembnejšo vlogo v prometu pa so prevzele zopet komunikacije v bolj odmak- njenih in pred vpadi zavarovanih predelih Slovenije (refugijska področja). Prvi Slovani so naleteli na ostanke roma- niziranega in staroselskega prebivalstva ter na komunikacije, ki so obstajale že v antič- nem obdobju. Relativno nizek slovanski po- selitveni potencial v prvem stoletju koloni- zacije kljub znatnemu odstotku neslovanske- ga življa ne kaže na kak večji razmah prometnega omrežja v Sloveniji. Dejstvo je namreč, da je imela velika večina slovanskih arheoloških najdišč svoje osnove že v antič- nem obdobju in da so ležale vse slovanske naselbine ob že obstoječih cestah. Prikaz predstavlja v kratkih obrisih poskus rekonstrukcije starega cestnega omrežja Slovenije, predvsem v halštatsko-latenskem in rimskem obdobju ter se navezuje na pri- padajoči zemljevid cestnega omrežja Sloveni- je in na gradivo v delu »Arheološka najdišča Slovenije.« TRASE POMEMBNEJŠIH CEST V PRAZGODOVINSKEM IN RIMSKEM OBDOBJU Solkan (Gorica) — Kanal — Most na Soči — Tolmin — Kobarid — Bovec — Predli. V Ko- baridu odcep v dolino Nadiže čez Staro selo in Robič. Tolmin — Most na Soči — Idrija pri Bači — Slap (odcep na Šentviško goro) — Dolnja Tribuša — Cerkno — Poljane nad Skotjo Loko — Skof- ja Loka. Most na Soči (Tolmin) — Koritnica — Cerkno. Tolmin (Most na Soči) — Koritnica — prehod mimo Črne prsti v Bohinj. Solkan (Gorica) — Sempas — Osek — Ajdov- ščina — Vipava — Razdrto. Vipavska dolina — Branik — Štanjel — Griže — Senožeče. Divača — Rodik — Hrpelje — Črni kal. Socerb — Črni kal — Loka — Podpeč — Gračišče — Sočerga (Buzet). Divača — Škocjan — Rodik — Materija — Ob- rov — Starod (Sapjane. Trsat). Zagorje — Knežak — Prem — Obrov — Golac — (Buzet). Postojna —• Prestranek —■ Pivka — Knežak — Trnovo — Ilirska Bistrica — Jelšane — (Trsat). Divača (Skocjan) — Košana — Pivka (Parje). Gorjansko —■ Tomaj — Sežana — Divača. Tomaj — Storje — Senožeče. Tolmin — dolina Bače — Selška dolina — Škof ja Loka. Klariči — Ivanji grad — Sveto — Branik — Vi- pavski Križ — Ajdovščina. (Oglej) — Miren — Bukovica — Batuje — Aj- dovščina — Col — Hrušica — Na lanišču — Gorenji Logatec — Vrhnika — Ljubljana. Črni kal — Rožar (Kortina) — Pomjan — Ko- štabona —• Loncan — Sečovlje. V Pomjanu zveza čez Šmarje na Gažon in Izolo. Pri Kaštelu verjetno prehod čez Dragonjo. Socerb — Osp — Tinjan — Dekani — Koper. Valdoltra — Ankaran — Koper — Izola — Piran — Portorož — Sečovlje — Dragonja. Jelarji — Koper —■ Gažon —• Dvori nad Izolo — Stara vas — Dragonja. Divača — Senožeče — Razdrto — Šmihel pod Na- nosom — Studeno — Planina — Unec. Razdrto — Hrenovice — Postojna. Razdrto — Prestra- nek. Predjama — Hrenovice. Vrhnika — Bistra — Preval je pod Krimom — Podpeč — Tomišelj — Ig. Tomišelj — Iška Loka — Babna gorica — Ljub- ljana. Log pri Brezovici — Notranje gorice — 158 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO XXII 1974 Podpeč. Ig — Pijava gorica — Spodnja Slivm- ca — Višnja gora. Košana (Pivka) — Par je — Jurišče — Stare ognjenice — Dane — (Cerknica in Stari trg). Planina — Unec — Rakek — Cerknica — Stan trg pri Ložu — Smarata — Babno polje. Stari trg pri Ložu —■ Metulje — Lužarji — Rob — Golo — Ig. Varianta: Cerknica — Velike Bloke — Krvava peč — Golo — Ig. Cerknica — Nova vas — Lužarji — Velike La- šče — Korinj — Zagradec. Cerknica (Stari trg) —■ Nova vas — Benete — Ribnica. Ljubljana — Pijava gorica — Turjak — Velike Lašče — Ribnica — Kočevje — Mačkovec — Koprivnik — Črnomelj —• Kočevje — Črni p> tok pri. Kočevju (Odcep na Vimolj — Banjo- loko, Kostel in Kolpo) — Mozelj — Remergrunt — Predgrad — Stari trg ob Kolpi. Ljubljana — Škofljica — Grosuplje — Mala Ra- čna — Krka — Valična vas — Žužemberk — Dvor — Dolenjske Toplice — Kočevske Polja- ne — Novi Tabor — Rezanec — Črnomelj — Pusti gradac — Vinica. Črnomelj — Tribuče — Adlešiči. Črnomelj — Gradac — Podzemelj — Metlika. Obkolpska cesta: Srednji vrh — Vinica — Pod- ifclanec — Pretoka — Adlešiči — Griblje — Zemelj — Metlika — Drašiči. Novo mesto — Gotna vas — Jugorje — Krupa — Gradac — Crnomeljl Varianta: Gotna vas (Smihel pri Novem mestu) — Dolenje La- kovnice — Podgrad — Jugorje. Ljubljana — Škofljica — Šmarje — Perovo — Peč — Višnja gora — Ivančna gorica (varianta: Šmarje — Grosuplje — Gatina — Višnja gora) — Glogovica — Veliki Gaber — Velika Loka — Trebnje — Poljane pri Mirni peči — Go- renje Karteljevo — Mačkovska gmajna — (od- cep v Novo mesto) — Otočec — Bela cerkev — Dobrava pri Skocjanu — Zaloke — Drnovo — Krška vas — (Velike Malence) — Čatež — Ribnica — Bregansko selo — (Sisak). Stična — Ivančna gorica — Muljava — Krka. Stična — Vintarjevec (Javorje) — Šmartno pri Litiji — Litija. Trebnje — Dobrnič — Korita — Dobrava — Žužemberk. Poljane pri Mirni peči — Trebelno — Mokronog. Poljane pri Mirni peči—■ Statenberk —■ Roje pri Trebelnem — Smarjeta. Trška gora — Šmarješke Toplice — Smarjeta — Škocjan. Bela cerkev — Golo — Gorenja Stara vas — Orehovica — Mihovo. Dobrava pri Skocjanu — Grotolje pri Prekopi — Ostrog — Kostanjevica. Drnovo —> Lesikovec pri Krškem — Krško. Trebnje — Dolenja Nemška vas — Bršljin — Novo mesto. Mirna peč Bela cerkev — Tomažja vas — Dolnja Stara vas — Škocjan — Bučka — Raka — Leskovec pri Krškem (Krško, Drnovo). Drnovo — Veliko Mraševo — Podbočje — Stari grad v Podbočju. Drnovo — Cerklje — Izvir. Dolenjske Toplice — Gorenje Gradišče — Vavta vas — Zalog — Groblje — Novo mesto. Vari- anta: Dolenjske Toplice — Gorenja Straža — Prečna — Bršljin — Novo mesto. Novo mesto — Smolenja vas — Ratež — Gorenja Stara vas — Šentjernej — Groblje pri Preko- pi — Kostanjevica — Veliko Mraševo — Cerk- lje — Krška vas — (Velike Malence) — Čatež. Otočec — Ratež — Male Brusnice — Mihovo. Podgorjanska cesta: Crmošnjice — Verdun — Hrušica — Gabrje — Mihovo — Pleterje — Ko- stanjevica —■ Stari grad v Podbočju — Bušeča vas — Stojanski vrh — Velike Malence — Ča- tež. Trebnje — Mirna — Škocjan — Tržišče — Bo- štanj. Mirna — Volčje njive — Slepšek — Mo- kronog. Dolenja Nemška vas — Statenberk — Mirna vas — Smarjeta. Mokronog — Trebelno —■ Cešnjico pri Trebelnem — Cemše. Tržišče — Slančji vrh — Zagrad — Škocjan (Smarjeta). Ljubljana — Sostro — Javor — Prežganje — Vintarjevec — Šmartno pri Litiji — (Litija) — Gradišče pri Litiji —■ Polšnik — Podkum — Svibno — Radeče. Mirna — Sentrupert — Št Janž — Radeče. Cesta vzdolž desnega brega Save: Radeče — Zgornji Erkenstein — Boštanj — Srednje Pi- javško — Gora Svetega Lovrenca (Dunaj) — Leskovec pri Krškem (Drnovo). V sredogor- skem svetu med dolino Save in Mirne se na- kazuje še nekaj predvsem prazgodovinskiri poti. Ljubljana — Šentvid — Medvode'— Škof ja Loka —• Zabnica — Stražišče — Kranj — Naklo — • Brezje —■ Mošnje — Radovljica — Bled. Radov- ljica — Begunje — Žirovnica — Jesenice — Mojstrana — Podkoren. Bled — Bohinjska Bela — Nomen j — Lepence — Jereka — Srednja vas v Bohinju — Stara Fužina. Bitnje — Brod — Savica — Sv. Janez. Kranj — Naklo — Kovor — Tržiič. Kranj — Predoslje — Kokra — Jezersko Ljubljana — Črnuče — Trzin — Mengeš — Dup- lica — Kamnik. Varianta: Trzin — Domžale — Homec — Kamnik. Ljubljana — Črnuče — Gameljne — Utik — Lahovče — Šenčur — Kranj. Kamnik — Tunjice — Cerklje — Šen- čur — Kranj. Ljubljana —• Črnuče — Domžale — Lukovica — Blagovica — Trojane — Vransko — Gomll- sko — Šempeter v Sav. dolini — Žalec — Celje — Škof j a vas — Vojnik — Frankolovo — Stra- nice —- Slovenske Konjice — Spodnje Grušov- je — Slovenska Bistrica — Pragersko — Ptuj 159 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO XXII 1974 — Gorišnica — Velika Nedelja — Ormož — Središče ob Dravi. Kamnik — Gornji grad — Rečica ob Savinji — Mozirje — Šmartno ob Paki. Kamnik — Šmartno v Tuhinju — Motnik — Vransko — Gomilsko. Ljubljana — Dolsko — Senožeti — Vernek — Litija. Zveza: Ljubljana — Ihan — Domžale — Kamnik. Domžale — Moravče — Vače — Me- dija — Strahovlje — Zagorje ob Savi — Tr- bovlje — Hrastnik — Dol pri Hrastniku — Turje — Smarjeta — Rimske Toplice. Zveza: Zagorje — Trojane. Zveza: Vače — Litija. Celje — Tremerje — Laško — Smarjeta — Rim- ske Toplice — Zidani most — Radeče — Sev- nica —■ Bianca —■ Brestanica — Krško — Bre- žice — Dobova —. Varianta: Celje — Pečovnik — Dobiatina — Pa- dež — Ojstro (Laško) — Marija Gradec — La- žiše — Rimske Toplice. Radeče — Razbor — Henina — Jurklošter — Pla- nina pri Sevnici — Pilštanj —■ Kozje — Pod- sreda — Križe — Zdole — Krško. Sevnica — Vranje —■ Brezje pri Dovškem (Stranje) — Ve- liki Kamen — Podsreda. Zveza: Pilštanj — Prelasko; Kozje — Buče — Prelasko. (Slovenska Bistrica, Pragersko) — Crešnjevec — Laporje — Poljčane — Spodnji Gabemik — Mestinje — Podčetrtek — Imeno — Prelasko — Bistrica ob Sotli — Orešje na Bizeljskem — Pišece — Zgornja Pohanca — Krško (Bresta- nica). Zveza: Bistrica ob Sotli — Podsreda. Podčetrtek — Rogatec — Donačka gora. Celje — Teharje — Proseniško — Sv. Primož — Šmarje pri Jelšah — Kristan vrh — Sv. Križ — Rogatec. Varianta: Ponikva — Vodenovo — Lemberg pri Šmarju — Cerovec pod Bočem — Donačka gora. Celje — Teharje — Šentjur pri Celju — Grobelno ■— Šmarje pri Jelšah —. Celje — Teharje — Ponikva — Poljčane — Ptuj- ska gora — Lovrenc na Dravskem polju —• Ptuj. Zveza: Slovenske Konjice — Ziče — Poljčane. Domnevna zveza: Ptuj — Videm pri Ptuju — Zakl — Zetale — Rogatec — Podče- trtek. Šempeter v Savinjski dolini — Polzela — Šmart- no ob Paki — Šoštanj — Velenje — Gornji Do- lič —■ Spodnje Dovže — Slovenj Gradec — Sele — Podgora — Koti je — Podkraj — Zagrad — Preval je. Zveza: Slovenj Gradec — St. Janž pri Dravogradu — Dravograd. Gomilsko — Braslovče — Letuš — Mozirje. Stranice — Vitanje — Spodnji Dolič — Gornji Dolič — Slovenj Gradec. Domnevna zveza: Celje —| Ostrožno — Zalog — Pernovo — Velenje. Vi- dem pri Ptuju — Lovrenc na Dravskem polju — Pleterje — Stražgonjci — Spodnja Polska- va Slovenska Bistrica — Velenik — Zgornja Pol- skava — Fram — Hoče — Razvanje — Maribor ; — Pekel — Pesnica — Šentilj v Slov. goricah. I Zveza: Stražgonjci — Rače — Slivnica pri Ma- ; riboru — Hoče — Maribor. Pesnica — Gradi- ; ška —■ Zgornja Kungota — Svečina. I Maribor — Ruše — Ožbalt — Radlje ob Dravi i —Vuzenica — Dravograd — Prevalje (Dravo-1 grad — Vič — Libeliče). Varianta: Zgornja Vižinga — Muta — Spodnja Gortina — Trbo- ■ nje —. Maribor — Kamnica — Brestemica — , Bistrica pri Rušah — Spodnja Selnica. Ptuj — Starše — Loka — Sv. Miklavž — Ma- j ribor. Ptuj — Vurberg — Reberca — Dogoše — Ma- ribor. Zveza: Vurberg — Dvorjane — Zgornja Korena — Celestrina — Pernica —> Pesnica. (Pekel). Domnevna zveza: Pernica — Jarenin- ski dol —• Šentilj v Slovenskih goricah. Ptuj — Placar — Gomilci — Trnovska vas — Spodnja Senarska — Obrat — Benedikt v Slov. goricah — Trstenik — Ihova — Lastomerci — Gornja Radgona. Domnevna trasa: Trnovsika vas — Cerikvenjak — Očeslavci — Radenci (Radgona). Varianta: Placar— Gomila — Crm- Ija —' Radehova —• Spodnji Porčič — Zenjak — Benedikt v Slov goricah —. Ptuj — Rogoznica — Pacinje — Hlaponci — Savci — Sv. Tomaž pri Ormožu — Zgornji Ka- menščak — (Ljutomer) — Križevci pri Ljuto- meru — Verze j — Bratonci — Bogojina — Motvarjevci (Prosmjakjovci). Varianta: Ptuj — Gabemik — Rotman — Stara gora — Videm — Spodnji Kocjan — Radenci. Domnevne trase: Šentilj v Slov. goricah — Sladki vrh — Podgorje — Črnci — Gornja Radgona. Mari- bor — Pernica — Lenart v Slov. goricah — Osek — Videm — Križevci pri Ljutomeru — Veržej — Reberca — Zgornja Voličina — Strma gora — Lenart v Slov. goricah — Be- nedikt v Slov. goricah — (Gornja Radgona). Ptuj —' Ristovec —■ Spuhlja — Stojnci — Bori — Zavrč —. i LITERATURA Gradivo za Arheološka najdišča Slovenije. Publikacijo pripravlja SAZU. 160