Revijinapot VinkoLogaj Direktor Zavoda Republike Slovenije zašolstvo V tokratni številki revije Vodenje v izobraževanju izpostavljamo prispevke, ki iz veˇ c zornih kotov osvetlijo pomen vodenja s so- delovanjem in povezovanjem razliˇ cnih deležnikov v notranjem in zunanjem okolju vzgojno-izobraževalnega zavoda. Pri tem so iz- postavljene vloga ravnatelja in njegove kljuˇ cne aktivnosti, ki pri- spevajo k oblikovanju oziroma preoblikovanju uˇ cnega okolja za doseganjevišjekakovostiuˇ cenjainpouˇ cevanja.Raziskavenapod- roˇ cju vodenja kažejo, da je uˇ cinkovitost vzgojno-izobraževalnih zavodov v sodobni družbi vedno bolj odvisna od vodenja, ki pa ne temelji zgolj na enem vodju. Novi modeli vodenja temeljijo na sodelovanju in mreženju ravnatelja s številnimi drugimi vodji ter deležniki v ožjem in širšem okolju, ki s povezovanjem prispevajo krazvojuuˇ ceˇ ce se skupnosti. V reviji sta v prispevku Lee Avgu- štin in Sanje Otto posebej izpostavljena vloga in karierni razvoj pomoˇ cnika ravnatelja. Avtorici Monika Mithans in Milena Ivanuš Grmek pa v prispevku prikazujeta sodelovanje specialnega peda- goga z vodstvom na razliˇ cnih šolah. Pomen mreženja pri razvija- nju (pred)opismenjevalnih spretnosti predstavlja avtorica Katari- na Grom. Pri vodenju pogosto izpostavljamo vodenje za uˇ cenje. Na tem podroˇ cju je najpomembnejše spremljanje in usmerjanje uˇ citelje- vega dela. Topa ne zajema le neposrednega spremljanja dela uˇ ci- teljevvrazredu,temveˇ cštevilneproceseindejavnosti,kipotekajo v vzgojno-izobraževalnem zavodu in izven njega. V zakonodaji so sicer opredeljene nekatere naloge, ki so neposredno povezane s pedagoškim vodenjem, vendar ravnatelj s svojim delovanjem, z naˇ cinom komunikacije, s sodelovanjem in s povezovanjem posre- dno vpliva na klimo inkulturo ter s temna odnose in kulturo uˇ ce- nja.Ovlogihospitacijvpedagoškemvodenjuravnateljevvsvojem prispevku govori Vesna Lešnik. Vloga vodje pri doseganju pozitiv- ne klime pa je predstavljena v prispevku Claudie Rabuza, Vilija Kotnika, Natalie Gorenc in Boštjana Kališnika. V reviji predstavljeni primeri povezovanja in mreženja v šo- lahimajonekajpomembnihskupnihpoudarkovinznaˇ cilnosti.Pri obravnavirazliˇ cnihprimerovsoizpostavljeniodnosimeddeležni- vodenje 2|2021: 3–4 Vinko Logaj ki.Zlastijeizpostavljen pomenmedsebojnega zaupanjainpodpo- re ter angažiranost ravnatelja. Podroˇ cja, ki so jih avtorji prispevkov raziskovali, in njihove ugotovitve, bralcu nakazujejo pomen in potrebo po kompetenˇ c- ni usposobljenosti ravnatelja, po globljem poznavanju temeljnih ciljev šole ali vrtca ter poznavanju in razumevanju sodobnih kon- ceptualnih pristopov. Posredno so v prispevkih izpostavljeni: for- mativni pristop, uresniˇ cevanje inkluzivne paradigme, oblikovanje varnega in spodbudnega uˇ cnega okolja ter trajnostno vodenje. Našteti pristopi se oddaljujejo od tradicionalnih oblik uˇ cenja in pouˇ cevanja. Zato je kljuˇ cnega pomena, da ravnatelj sam verjame v tisto, v kar prepriˇ cuje in za kar navdušuje svoje sodelavce. Da pritemravnamodroinpreudarno,dajeobˇ cutljiv– ˇ cutisodelavce. To je ena od najveˇ cjih »mojstrovin« vodenja in jamstvo za razvoj sodelovalne kulture. V tem kontekstu je pomenljiv zapis avtorja Borisa Zupanˇ ciˇ ca v prispevku »Zgodbi dveh šol – majhne in ve- like«: »Vodja mora imeti naˇ crt v glavi in srcu in pri tem ga mora voditi obˇ cutek, da dela prav in dobro. In posluša naj sebe in svoj notranji glas, pa karkoli že to je.« Prijetno branje vam želim. Dr.VinkoLogaj je direktor Zavoda Republike Slovenije za šolstvo.vinko.logaj@zrss.si 4