A. JVL: Društvo meščanskošolskega učiteljstva — znak našega provinciaiizma. Dne 20. t. m. sem se udeležil sestanka meščanskošolskega učiteljstva v LjubIjani, ki mi je pokazal sledeče: 1. Ideja posebnega društva meščanskošolskega učiteljstva ni aktualna; 2. društvo meščanskošolskega učiteljstva utegne celotni učiteljski organizaciji več škodovati, nego koristiti; 3. svoje zahtevc lažje udejstvimo v dosedanjih organizaci.ah, kakor sami zase, če se organizacije ne zavzamejo za nas do ustanovitve UJU. K prvi točki: Se-li meščanska šola ali visja osnovna, strokovno osnovna ali kakor )o že imenujemo, res tako ločijo od ostalega šolstva, da ne more njeno učiteljstvo v okvirju dosedanjih organizacij doseči svojih pravic? Dvomim. Saj nam še njeno ime dela preglavic, saj je to čisto nov organizem, ker tega vendar ne bomo trdili, da ustvarjamo zdaj le kopijo bivših avstrijskih zavodov. To je dete, ki ga bomo šele vzgojili in naj se to razvije kakor hoče — ostane vedno le osnovna l.udska šola in to njena vlšja stopnja. Zato Je pa naše raesto le v skupni or^anlzaciji z ostalim Uudskošolskim učitcljstroni. Nikar pa ne ustvarjajmo kast! Je pač v nas zli duh, da se prepiramo in občuten je bil že razloček med deželanom in meščanom, med državnim in drugim učiteljstvom in le samozatajevanju idealistov se je posrečilo v dofr sužnosti zabrisati v javnosti te diference,' ki so jih ustvarjale politične razmere in nepojmovanje demokratizma. Nikar ne mislite, da hocem to vlačiti v javnost, da bi netil vnovič prepir. Konštatiram samo dejstva z željo, naj duh demokracije zbliža učiteljstvo raznih kategorij, ne pa da ga ločuje in razdvaja. Kdrugi točki: Kam naj se nasloni posebno društvo meščanskošolskega učiteljstva, dokler ni UJU? Ideja je preu.ranjena. Zaveza y likvidaciji, UJU še v megleni bodočnosti — Slomškova zveza še tu — med obema taboroma obžalovanja vredna napetost in nasprotstvo ob spominih na preteklost. Kaj naj počne šc posebno društvo meščanskošolskega učiteljstva? K tretji točki: ldeal naš bi morala biti organizacija vseh intelektualcev, saj celotnega učiteljstva vseh šol brez ozira na naslove, ki še tako imponirajo mnogim. V skupni organizaciji snujmo šele odsekc po potrebi, toda za enkrat najprej skupnost, potem šele diferencijacija. Radi naših graotnili zahtev za trud, ki smo ga imeli z usposobljenjem za naš sedanji stan, zaradi organizacije šolstva, ki se šele poraja, takoj novo društvo ustanavljati ni oportuno, ni drugega kot ustvarjanje in morebiti le večanje razdora, ki izzveneva že marslkje v neprijetne disakorde medsebojnega sumničenja. Le nikar ne hitimo pred duhom časa kakor tudi ne capliajmo za njim! Na sestanku nisem glasoval za društvo — nisem glasoval proti, ker sem le opazova! in razmišljal o predmetu. Toda te besede sem napisal, ker mi jih narekuje skrb za blagor celokupnosti, ker imain vtis, da je zraven prometnih težkoč vzrok pičli udeležbl, ki niti iz Ljubljane ni bila popolna, izpoznanje, da spadamo k ostalemu Ijudskošolskemu učiteljstvu, s katerim smo preživeli dozdaj grdih pa tudi lepih dni.