20 didakta junij–julij 2014 (V) razmišljanje ... ob Koncu MednarodneGa desetletja VZGoje In IZobražeVanja Za trajnostnI raZVoj: PoZabljene alI Vse bolj aKtualne sloVensKe »sMernIce VItr od PredŠolsKe VZGoje do unIVerZItetneGa IZobražeVanja« – sedeM let Po sPrejetju / Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (ob sprejetju leta 2007 »Ministrstvo za šolstvo in šport«) »Vzgoja za trajnostni razvoj je vseživljenjsko prizadevanje, ki spodbuja posameznike, institucije in družbe, da gledajo na jutri kot na dan, ki pripada vsem nam – ali pa ne bo pripadal nikomur.« Iz listine Združenih narodov »Desetletje vzgoje za trajnostni razvoj« 2005–2014 I uVod Strategija razvoja Slovenije je zasnovana na trajnostnem razvoju (TR) kot osrednji perspektivi, ki vključuje gospodarsko vitalnost, pravičnost, socialno kohezijo, varstvo okolja in trajnostno gospodarje- nje z naravnimi viri. Za uresničevanje trajnostnega razvoja bo Slovenija zago- tavljala svojim državljanom telesno, du- ševno, socialno, kulturno in gospodarsko blaginjo z odgovornostjo do prihodnjih generacij in njihovega naravnega in družbenega okolja. Slovenija sprejema trajnostni razvoj kot »razvoj, ki zadovoljuje potrebe sedanjih generacij, ne da bi ogrozil možnosti pri- hodnjih generacij, da bodo tudi te lahko zadovoljevale svoje potrebe« (Brundlan- dova komisija, 1987). 1 Vzgoja in izobraževanje za trajnostni ra- zvoj (VITR) vključuje medsebojno pove- zana okoljska, gospodarska in socialna vprašanja. Ključna področja trajnostnega razvoja vključujejo med drugim državljanstvo, mir, etiko, odgovornost v krajevnem in mednarodnem kontekstu, demokra- cijo in vladanje, pravičnost, varnost, človekove pravice, zmanjšanje revšči- ne, zdravstvo, enakost spolov, kulturno raznovrstnost, razvoj podeželja in mest, gospodarstvo, proizvodne in potrošni- ške vzorce, skupno odgovornost, varstvo okolja, upravljanje naravnih virov ter biotsko in pokrajinsko raznovrstnost. 2 1 »Our common future«, the World Commission on Environment and Development – Brundland Commission, 1987. 2 Strategija vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj UNECE, sprejeto na srečanju na visoki ravni ministrov za izobraževanje in okolje, Vil- na, marec 2005. Odzivanje na tako različne teme v okviru VITR zahteva celosten pristop. Vzgoja in izobraževanje za trajnostni ra- zvoj ni le dodatek k sedanjemu splošne- mu izobraževanju niti ni njen cilj zgolj in samo varovanje narave, ampak je: - obsežen, celovit, skladen pedagoški proces, ki vključuje odnos med člo- vekom in naravo ter odnose med ljudmi; - vodi do razumevanja vsestranske zveze med naravnim, gospodarskim, družbenim in političnim sistemom ter soodvisnosti ljudi, ki živijo v raz- ličnih delih sveta; - skuša dejavno in tvorno reševati seda- nja in prihodnja okoljska in družbena vprašanja človeštva. V Sloveniji VITR prednostno vključuje: - spoštovanje občečloveških vrednot, - dejavno državljanstvo in participacijo, - medkulturni dialog in jezikovno raznovrstnost, - ohranjanje narave in varovanje okolja (ekološko ozaveščenost in odgovornost), - kakovostno izobraževanje - spodbu- dno delovno in učno okolje, - kakovostne medosebne odnose, ra- zvoj socialnih kompetenc (nenasilje, strpnost, sodelovanje, spoštovanje itd.), - zdrav življenjski slog (duševno in te- lesno zdravje), - krepitev zdrave samozavesti in samopodobe, - kakovostno preživljanje prostega časa, - razvijanje podjetnosti kot prispevka k razvoju družbe in okolja, - spoznavanje različnih področij kul- ture in spodbujanje ustvarjalnosti in dejavnosti. Vzgoja in izobraževanje za trajnostni ra- zvoj ima osrednje mesto v razvoju vzgoje in izobraževanja v Republiki Sloveniji. II cIljI In načela VZGoje In IZobražeVanja Za trajnostnI raZVoj Osrednji namen Smernic vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšolske vzgoje do douniverzitetne- ga izobraževanja je poudariti pomen vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj in pokazati možnosti za uresni- čevanje trajnostnega razvoja pri formal- nem, neformalnem in priložnostnem učenju. Cilji, ki bodo prispevali k uresničevanju vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj: (a) zagotoviti normativne podlage, ki podpirajo VITR, (b) usposobiti strokovne delavce v VITR, (c) zagotoviti ustrezna didaktična in druga gradiva za uresničevanje VITR, (d) pospeševati raziskave in razvoj VITR, (e) okrepiti sodelovanje vseh dejavnikov na področju VITR na vseh ravneh (dr- žavna, pokrajinska, občinska). Pri uresničevanju ciljev upoštevamo na- slednja načela: 1. načelo odgovornega ravnanja do sebe, družbenega in naravnega oko- lja: VITR zahteva odgovoren odnos posameznika do samega sebe, soljudi in narave; 2. načelo obravnave TR z vidika etič- nih razsežnosti, vključno z vprašanji enakopravnosti, solidarnosti in med- sebojne odvisnosti med pripadniki ene generacije in med različnimi generacijami; didakta junij–julij 2014 21 (V) razmišljanje ... 3. načelo spoštovanja človekovih pravic: spoštovanje človekovih pravic je bi- stveno načelo trajnostnega razvoja. VITR je zato v tesni povezavi z vzgojo za človekove pravice, katere cilj je raz- vijanje in razumevanje odgovornosti za uresničevanje teh pravic v vsaki skupnosti in v družbi nasploh. V tem smislu prispeva k dolgoročnemu pre- prečevanju kršenja človekovih pravic in nasilnih sporov, k spodbujanju enakosti in trajnostnega razvoja ter povečanju udeležbe ljudi v postopkih odločanja znotraj demokratičnega sistema; 4. načelo integrativnosti elementov VITR (povezovanje okoljskih, gospo- darskih in socialnih vprašanj): VITR razširja zasnovo okoljskega izobra- ževanja in vedno bolj obravnava vse več različnih razvojnih tem in druge ciljne oblike izobraževanja. Zato bi bilo treba okoljsko izobraževanje izpopolniti in dopolniti z izobraže- valnimi področji, ki se dotikajo go- spodarskih in družbenih vprašanj; 5. načelo celostnega pristopa VITR: ključ- ne teme trajnostnega razvoja so zelo raznovrstne, zato je za obravnavanje takih tem potreben celosten pristop; 6. načelo medkulturnega dialoga: odprta, spoštljiva in enakopravna izmenjava pogledov in mnenj med posamezniki oziroma skupinami raz- ličnih kulturnih ozadij, ki posledično prispeva h globljemu razumevanju različnih svetovnih nazorov, vrednot in razmišljanj, je nujna. Tako lahko različne kulture mirno in ustvarjalno soobstajajo, razvijajo občutek sku- pnosti in pripadnosti ter gojijo vza- jemno spoštovanje in razumevanje drug drugega; 7. načelo sistematičnega, kritičnega in ustvarjalnega razmišljanja o TR: kot temeljni pogoj za ukrepe za TR bi bilo treba otroke oz. učence in dijake na vseh stopnjah spodbujati k siste- matičnemu, h kritičnemu in k ustvar- jalnemu mišljenju in razmišljanju v krajevnih, pokrajinskih, državnih in svetovnih okvirih; 8. načelo ozaveščanja o TR: sodobni družbeni in gospodarski razvoj ter okoljska vprašanja zahtevajo znanje in ravnanje celotne družbe po na- čelih TR; 9. načelo vseživljenjskega učenja za TR celotne populacije: VITR je vse- življenjski proces, ki poteka od zgo- dnjega otroštva do odrasle dobe ter sega prek okvirov formalnega izobraževanja; 10. načelo partnerstva na lokalnem, re- gionalnem, nacionalnem in medna- rodnem nivoju: VITR bi moralo upo- števati različne lokalne, regionalne, nacionalne in mednarodne razmere ter svetovni okvir in si prizadevati za ravnovesje med različnimi interesi; 11. načelo socialnega partnerstva: za VITR je nujno povezovanje partner- jev, kot so strokovni delavci v vzgoji in izobraževanju in otroci/učenci/ dijaki z državno in občinsko obla- stjo ter s predstavniki civilne druž- be. Predvsem pa je treba vključiti v VITR predstavnike gospodarstva in znanosti, saj to omogoča gospodar- sko blaginjo v skladu z znanstvenimi spoznanji. III uresnIčeVanje sMernIc Cilje vzgoje in izobraževanja za trajno- stni razvoj bomo v predšolski vzgoji in pri nadaljnjem šolanju skušali doseči na različnih ravneh. Na ravni vrtca/šole smernice uresničuje- mo z/s: - medpredmetnim povezovanjem ozi- roma prepletanjem dejavnosti, učnih vsebin in problemsko ter projektno naravnanostjo pouka; - navajanjem otrok/učencev/dijakov na celostno, sistemsko, samostoj- no, objektivno, stvarno in kritično mišljenje; - razvijanjem demokratičnih vrednot in demokratičnih metod vplivanja na družbeni in gospodarski razvoj; - motiviranjem in opogumljanjem otrok/učencev/dijakov za dejavno državljanstvo ter s spodbujanjem prepričanja, da je mogoče tudi z osebnimi odločitvami in z majhnimi koraki v pravo smer veliko prispevati k trajnostnemu razvoju; - vzgojnim načrtom šole kot obveznim sestavnim delom letnega delovnega načrta, katerega cilja sta med drugim pozitivna življenjska naravnanost otrok/učencev/dijakov in priprava na življenje v skupnosti; - ustvarjanjem in negovanjem dobre- ga, tvornega in sodelovalnega ozra- čja v vrtcu in šoli; - kakovostno komunikacijo med stro- kovnim delavcem v vzgoji in izobra- ževanju in otroki/učenci/dijaki, ki vključuje spoštljiv odnos med njimi; - vplivanjem na oblikovanje stališč, vrednot in življenjskih navad otrok/ učencev/dijakov, ki zagotavljajo traj- nostni razvoj; - uvajanjem pristopov, ki omogočajo odkrivanje kratkoročnih in dolgoroč- nih, domačih in svetovnih, ekoloških, socialnih, kulturnih in političnih posledic navzkrižnih interesov po- sameznikov in skupin ter odločitev in ravnanj; - spoznavanjem kulturne dediščine in tradicionalnih znanj lastnega naro- da in človeštva ter s spodbujanjem medkulturnega dialoga; - skrbjo za nadaljnje izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev za ustvarjanje učinkovitega učnega okolja in uveljavljanje učnih metod, ki bodo udejanjale načela in cilje traj- nostnega razvoja; - vključevanjem vseh udeležencev pe- dagoškega procesa: otrok/učencev/ dijakov, učiteljev in drugih delavcev šole v uresničevanje ciljev trajnostne- ga razvoja; - sodelovanjem z občinsko skupnostjo, državnimi ustanovami, gospodar- skimi organizacijami in nevladnimi organizacijami in društvi ter s po- vezovanjem že obstoječih pobud na področju okoljske vzgoje; - povezovanjem vrtcev oz. šol med seboj tako na državni kot na med- narodni ravni; - izvajanjem šolskih in obšolskih de- javnosti in pobud, ki so usmerjene v uresničevanje trajnostnega razvoja; - dosledno samoevalvacijo uresničeva- nja zadanih ciljev vzgoje in izobra- ževanja za trajnostni razvoj. Ministrstvo, pristojno za šolstvo, bo skušalo smernice uresničiti z/s: – zagotovitvijo normativnih podlag, ki podpirajo VITR; – vključevanjem prvin trajnostnega razvoja v kurikularne dokumente (npr. učne načrte); 22 didakta junij–julij 2014 (V) razmišljanje ... – vključevanjem prvin TR v preverjanje znanja; – zagotavljanjem ustreznih programov nadaljnjega izobraževanja in usposa- bljanja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju; – zagotavljanjem razvojno-raziskoval- nega dela na področju VITR; – vključevanjem VITR kot kazalnika kakovosti na državni ravni; – sodelovanjem z različnimi držav- nimi ustanovami in nevladnimi organizacijami; – spodbujanjem sodelovanja s social- nimi partnerji. Javni zavodi s področja vzgoje in izobraže- vanja bodo skušali smernice uresničiti z/s: – strokovno in svetovalno pomočjo vrt- cem in šolam za uresničevanje nalog vrtca in šole; – zagotavljanjem priprave ustreznih didaktičnih gradiv; – zagotavljanjem priprave in izvedbe programov za uresničevanje VITR; – spremljanjem uresničevanja ciljev VITR in s poročanjem o tem strokov- nim svetom in ministru za šolstvo; – predlaganjem ukrepov za izboljšanje VITR. Nevladne organizacije bodo skušale smer- nice uresničiti s: – sodelovanjem z vrtci, s šolami, z jav- nimi zavodi, občinskimi skupnostmi in vladnimi službami pri načrtovanju in izvajanju projektov, izobraževanju učiteljev in pripravi gradiv; – sodelovanjem pri procesu ozavešča- nja javnosti o pomenu VITR. Lokalne skupnosti bodo skušale smernice uresničiti s: – sodelovanjem z vrtci, s šolami, z vladnimi službami, javnimi zavodi, lokalnimi nevladnimi organizacija- mi ter pri načrtovanju in izvajanju projektov; – sodelovanjem pri procesu ozavešča- nja javnosti o pomenu VITR. IV PredlaGanI uKrePI: Vrtec alI Šola: 1. Priprava in izvedba letnega delovnega načrta, ki vključuje vzgojni načrt šole S pripravo in izvedbo vzgojnega načrta šole naj bi se povečali odgovornost in skrb za uresničevanje ciljev trajnostnega razvoja. Načrtovati je treba zlasti de- javnosti, ki povečujejo socialno vklju- čenost učencev/dijakov (npr. v okviru razširjenega programa šole, obveznih izbirnih vsebin), pa tudi dejavnosti, ki po- večujejo učenčevo/dijakovo odgovornost do narave, okolja in do lastnega telesnega in duševnega zdravja. S takimi dejavnost- mi bi okrepili vrstniško pomoč na šoli in omogočili učencem/dijakom, da prepo- znajo svoja močna področja in možnosti medsebojnega sodelovanja. Posebej velja popaziti na razvijanje solidarnosti, ko npr. šola v okviru prostovoljnega dela spodbuja in omogoča pomoč sošolcem oz. sošolkam, starejšim občanom, drugim ljudem v stiski (npr. beguncem, tujcem). 2. Načrt in izvedba izobraževanja stro- kovnih delavcev VI Vsem strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju mora biti omogočeno izobraževanje s področja TR oz. VITR. 3. Izvajanje samoevalvacije uresničeva- nja zadanih ciljev vzgoje in izobraževa- nja za trajnostni razvoj Pri ugotavljanju in zagotavljanju kako- vosti naj bo poudarek na duhovnem ozračju in znotraj tega na medseboj- nih odnosih, morebitnem nasilju, kot ga zaznavajo npr. otroci/učenci/dijaki, učitelji, starši, vendar tudi ob povezavi z drugimi področji samoevalvacije, kot so npr. načrtovanje in izvajanje pouka, učni dosežki in razmere na šoli, med njimi tudi varnost šole. Področje med- sebojnih odnosov naj zavzema znotraj samoevalvacije pomembno mesto tako na ravni ugotavljanja stanja kot razvi- janja kakovosti. 4. Stalno spremljanje uresničevanja ciljev vitr v izvedbenem kurikulu Razvijati različne oblike in metode po- učevanja in s tem ponuditi več možnosti za vključevanje otrok/učencev/dijakov v dejavnosti šol, preseči uniformnost in s tem bolj motivirati in pritegniti posame- znega otroke/učenca/dijaka oz. otroke/ učence/dijake. 5. Vključevanje staršev v dejavnosti vrtca oz. šole Gre za sodelovanje staršev oz. članov družin pri oblikovanju in izvajanju preventivnih programov oz. pri razvi- janju socialnih kompetentnosti otrok/ učencev/dijakov (zlasti pri dejavnostih, ki potekajo zunaj pouka). 6. Vključevanje učencev/dijakov v organe šole Potrebno je sodelovanje učencev oz. di- jakov pri organizaciji življenja na šoli in ob tem učenje sodelovanja pri odločanju. MInIstrstVo Za ŠolstVo: 1. Posodobitev kurikularnih dokumentov z vključitvijo vitr Prvine trajnostnega razvoja naj se vklju- čijo v kurikularne dokumente (npr. učne načrte). 2. Razvoj instrumentov za ugotavljanje kakovosti na državni ravni in izvajanje samoevalvacije na šoli Ministrstvo za šolstvo naj v sodelovanju s strokovnjaki razvije instrumente za ugo- tavljanje kakovosti na državni ravni in izvajanje samoevalvacije na šoli. 3. Priprava letnih razpisov programov za izobraževanje strokovnih delavcev v vzgoji in izoraževanju Ministrstvo za šolstvo naj vsako leto tudi v prihodnje pripravi razpise za progra- me za izobraževanje strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju z vsebinami trajnostnega razvoja. 4. priprava razpisov za področje razvojno- -raziskovalnih projektov in razpisov iz sred- stev Evropskega strukturnega sklada (ESS) Ministrstvo za šolstvo naj tudi v priho- dnje razpisuje teme s področja VITR (npr. Ciljno-raziskovalne programe, ESS itd.) in spoznanja vključi v del politike na področju VITR. 5. Vključevanje v pomembne mednaro- dne projekte in pobude Slovenija se bo še naprej vključevala v pomembne mednarodne projekte in po- bude s področja TR in VITR, med drugim tudi z vključevanjem v izvajanje progra- mov in aktivnosti na področju VITR, ki jih izvaja Slovenska nacionalna komisija za UNESCO. jaVnI ZaVodI: 1. Spremljanje izvajanja kurikularnih dokumentov (učnih načrtov in drugih didakta junij–julij 2014 23 (V) razmišljanje ... dokumentov) z vidika uresničevanja ci- ljev in dejavnosti, ki prispevajo k razvo- ju socialnih kompetentnosti učencev/ dijakov in po potrebi okrepiti njihovo prepoznavnost pri različnih predmetih in dejavnostih. 2. Sistematično izdelovanje informativnega in strokovnega gradiva, kot so priročniki, računalniško gradivo, videogradivo, za različne ciljne skupine: otroke/učence/ dijake, učitelje, starše. 3. Zagotovitev kakovostne ponudbe pro- gramov za usposabljanje učiteljev in dru- gih strokovnih delavcev na šoli v okviru nadaljnjega izobraževanja in usposa- bljanja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju. 4. Vzpostavitev osrednje spletne strani za vzgojo in izobraževanje za trajnostni razvoj Naslov take spletne strani naj bi bil npr. www.vzgojainizobraževanjezatrajnostni- razvoj.si ali www.vitr.si, kjer bi bilo sproti objavljeno vse, kar se dogaja v zvezi s VITR na splošno (temeljni dokumenti, strategije, smernice, razpisi, programi, projekti, didaktični materiali itd.). neVladne orGanIZacIje: 1. Sodelovanje z vrtci in s šolami Nevladne organizacije naj ponudijo različ- ne programe oz. projekte, s katerimi zago- tavljajo večjo vključenost otrok/učencev/ dijakov v dejavnosti na različnih področjih (npr. otroški parlament, sodelovanje pri prostočasnih dejavnostih z otroki/učenci npr. na šolskih igriščih v popoldanskem času). 2. Predlogi za pripravo projektov v vrcih/ na šolah, gradivo, izobraževanje učiteljev s področja vitr občInsKe sKuPnostI 1. sodeloVanje Z VrtcI/ s ŠolaMI PrI uresnIčeVanju cIljeV VItr 2. ZaGotaVljanje raZMer Za PrIPraVo In IZVedbo ProjeKtoV V VrtcIh/na Šolah V. KrIterIjI KaKoVostI Šole, ki vzgajajo in izobražujejo za traj- nostni razvoj, so tako vzgojo in izobra- ževanje sprejele kot osrednji del svojega poslanstva in šolskega kurikula. Za te šole pomeni trajnostni razvoj glavno na- čelo, ki ga upoštevajo pri načrtovanju vsakodnevnega dela in dolgoročnega razvoja. Kriteriji, po katerih se meri kakovost šol, so zajeti v publikaciji Kriteriji kakovosti šol, ki vzgajajo in izobražujejo za trajno- stni razvoj in dostopni na spletni strani http://www.zrss.si/pdf/_Kakovostni%20 kriteriji%20%C5%A1ol.pdf . VI. MednarodnI doKuMentI Najvažnejši mednarodni dokumenti, na katere opira Slovenija svojo odločenost in obveznost, vpeljati v svoj šolski sistem vzgojo in izobraževanje za trajnostni razvoj, so: - UNECE Strategy for Education for Sustainable Development (adopted at the High-level meeting, Vilnius, 17—18 March 2005). - Resolution 57/254 on the United Na- tions Decade of Education for Susta- inable Development (2005—2014), 2002. - Draft International implementation scheme for the United Nations De- cade of Education for Sustainable Development (2005-2014), UNESCO, 2005. - World Programme for Human Rights Education, United Nations, 2004. - »Our common future«, the World Commission on Environment and Development –Brundland Commis- sion, 1987. Smernice so bile sprejete na Kolegiju ministra za šolstvo in šport julija 2007. ali: otroci obujajo zgodovino slovenske kulinarike NASLEDNJA EPIZODA Recepti domačih slovenskih jedi v naslednji epizodi Domače kuhne pa to: ribe, močnate jedi in prigrizki. Recepte in opise običajev so zbrali slovenski osnovnošolci v projektu Tekmovanje v kuharskih veščinah avtohtonih lokalnih ali regionalnih posebnosti. Do m a ča pa to K u h n a  04 5320 200  www.didakta.si  zalozba@didakta.si 24 ,99 €