d IZ Kmetijſke in rokodelſke nov Na ſvetlobo dane od z. k. kmetijſke drushbe. � 4C. V ſrédo 20. Liſtopada. 1844. Te novize pridejo vſako ſrédo na dvéh zhetertnih liſtih v Ljubljani na ſvetlo. Plazhujejo ſe v piſarnizi z. k. kmetijſke drushbe v hiſhi 195 v Şalendrovih ulizah bliso Brega; sa Ljubljano in sa tiſte, ki jih ne dobivajo po póſhti, sa zélo leto s 2 fl., — sa pol leta s 1 fl.; prejemljejo ſe pa pri natiſkovavzu na Bregu Nr. 190. Po poſhti veljajo sa zelo leto 2 fl. 30 kr., — sa pol léta 1 fl. 15 kr. Po vſih z. k poſhtah ſe snajo dobiti. V tvoje krilo se želeti Ne bo jénjal moj spomin, Tebi néhal pesmi péti Sestre tvoje ne bo sin. S. Pogled v Stajersko. ób doséžem krajnske meje Na Černivca visočini, Štajerska naprót mi veje Volna sapa po dolini; Kri gorkó začne kipéti, V rádosti sercé igrá, Kér tam vidim zelenéti Polja svojiga bratica. Z mračnih logov se odkriva Bistre Sovne dólič mirni, Tam Sloven'c vesél prebiva , Tam je dom njegov izvirni; Ob desnici, ob levici Križem po zelenim dol', Kakor bčela na cvetlici, Dela kmet na svojim polj'. Žarko solnce v berda sije, Zóri sladki up plačila, Trud zastonj ne bo kmetije , Rod obeta zemlja mila: To uči poljana krasna, To kopice stavljene, To Slovencov lica jasna, To njih pesmi rádostne. Naj jim tertice rodijo, Naj pšenica polni klase, Sej tud bratice gostijo, Če jim dobro vince rase: Bomo skup se veselili, Bod'mo stari ali mladi, Ter zdravice z vincam pili Po slovenski star' navadi. Oh! de b' vedno srečna bila Zemlja, kjer volné cvetlice Stélje roka gostomila Gostam svojim na stezice! Od obzhinſkih paſhinj — kaj ſo sadershki, de jih kmetje ne rasdelijo? in kako ſe ti nar bolj odverniti dali? (Na dalje.) Nekdaj ſo bile obzhinſke paſhnje vezhi, sato kér je bilo manj v polje vdelaniga ſvetá; tudi ljudi je bilo manj. Dan danaſhen ne teknejo paſhnje to- liko. Veliko glav majhin proſtor hitro pozepetá, shivina vezh paſhe pohodi, kot jo pojé. Ona ſe bôde in ſe vezh okoli pója, kakor pa páſe. Breje krave ſe na paſhi doſtikrat poſhkodvajo, de velikokrat po- vershejo; konji ſe bijejo, in vezhkrat eden drusiga pokvarijo, ravno tako tudi ſvinje smedlijo na ſlabi paſhi. Vſe ſorte shivinſke bolesni ſe sazh- nejo v zhredi, sató, kér ſo paſhnje sapuſhene in preſlabe; tudi ſlabo vreme pod milim nebam shi- vino vezhkrat bolno naredí, in hude kushne bolesni ena zhreda od druge, na paſhnjah nar loshej nalese. Şhe ena napaka, ktero je treba opomniti, je ta: pri paſhnih zhredah je tréba velikiga ſhtevila majhnih in odraſhenih paſtirjev, kterim bi ſoſeſke ſizer drugo koriſtniſhi delo dale; po paſhnjah pa ſe otrozi poſtopáje v pretepanju shivine, v preklinje- vanju, in v mnogih drusih gerdih navadah vadijo, ddLlnokd 18 sraven tega ſe ſhe od eden drusiga uzhijo poljſko perdelanje kraſti. i. t. d. — Take paſhnje ne ſhkod- jejo ſamo shivini, ampak tudi she majhne otroke k hudobnim navadam vabijo in jih vezhkrat popol- nama popazhijo. Kako pa bi ſe mogla obzhinſka paſh- nja deliti, de bi vſak po pravizi ſvoj del (part) dobil? To je sdaj lahko delo, ker je semlja na drobne koſe smerjena. V ti meri je boljſhi ali ſlabiſhi semlja tudi raslozhena, in po vred- noſti na davk resvershena; po ti meri bi ſe nar loshej obzhinſke paſhe rasdelile. Şhe druge ſliſhimo rezhi: „Zhe bomo ob- zhinſke paſhnje rasdelili, bomo mogli manj shivine rediti, in zhe bomo manj shi- vine redili, bomo tudi manj gnoja iméli; sakaj bi gmajne v njive sdelovali, ſaj imamo njiv doſti, ſhe teh nemoremo po- gnojiti; shivina v hlevi ne bo tako sdra- va, kakor na paſhi, tudi ne bo ſhla rada po plemenu; zhe bomo shivino v hlevih iméli, nam bo treba vezh poſlov, — in ena- kih sgovorov vezh. Tem po verſti to le odgovorimo. Reſ je, de kmet na ſhtevilo vezh shivine redí, zhe jo páſe, kakor zhe jo ne; pa nihzhe ne more tajiti, de ſe le ſlabo redí shivina na obzhinſkih paſhnjah. Zhe hozheſh od krav kaj prida namolſti, njim moraſh sraven paſhe domá ſhe dvakrat na dan poloshiti; ali bi ne bilo bolji, ko bi ti ne- kaj manj glav shivine, pa tiſte bolji redil? Veliko bolji bi bilo sa kmete, de bi ne le ſamo shita in ſlame, ampak tudi pizhe ali klaje sa shivino doſtí perdelovali. Od shivine, ktero zhes poletje paſete, in jo daljezh na paſho gonite, nimate, rasun malo puſtiga gnojá, nizh dobizhka? koliko dobriga gnojá ſe potem takim pogubí? Dokler kmet ne ſposna, de mora shivino vezhidel tudi savoljo gnojá imeti, ne saſlushi zhaſtitljiviga imena, de je kme- tovavez! Ker po leti veliko glav shivine na paſhi der- shite, vaſ to sapelje, de hozhete zhes simo ravno toliko glav prerediti: tode kako boſte to ſtorili, ker nimate ne ſená, ne detelje; s ſlamo in pa ſhe s drugo ſlabeji kermo morate po simi shelodez uboge shivine polniti; ſi poſhkodovate gojsde savoljo ſtelje, in takó nimate dobizhka ne od shivine, ne od njiv, pa tudi ne od gojsda, kakor gré. Veliko poſejeſh, pa malo perdelaſh, sato, ker s ſlabim gnojem ſlabo gnojiſh. Poglej tiſtiga, kteri v hlevi manj shivine redi, ka- kor ti: kako on dobre njive gnoji, kér veliko maſt- niga gnojá napravi; on manj poſeje, pa vezh per- dela, kakor ti, ki ſvojo shivino na puſto paſho go- niſh; ravno to je vsrok, de imaſh premalo gnojá, ker ga tvoja shivina po gmajni raſtreſe, in zlo malo prav ſlabiga v hlevu puſti. Popis obertniske razstave v Ljubljani. (Na dalje.) Samo J. Resman suknar iz Zgoš nam je šest kosov sukna iz Gorenskiga v razstavo poslal, kar je nam znamnje, de so suknarske fabrike na Goren- skim prav zlo opešale. Resmanova fabrika se med vsimi še nar bolj derží, in na léto okoli tavžent kosov sukna izdela, kteriga cena je za vatel od 45 krajcerjev do 2 goldinerjev; volno za bolj žlahtne sukna na mašinah predejo, za slabši robo jo pa drugi delavci pripravlajo; okoli 80 ljudí ima sedaj delo v ti fabriki, ktera se je že v letu 1795 pri- čela, in takrat na kupe dela imela, ko še niso na Českim, Marskim in Šlezskim sukna z ma- šinami delali. Glejte, kako so se časi spreobernili! Samo ta fabrika se še na dobrih nogah derží, za- kaj nje pervi lastnik Anton, Janezov oče, je veliko lét po ptujih krajih hodil, razne suknarske fabrike ogledoval, in si je po teh svojo lastno ſa- briko napravil; tudi sedajnimu lastniku hvala gré, de z časam naprej hiti, kolikor je mogoče. — Do- ber izdelek je bil en kos pavolnika, ki ga je Marija Knaflič v Celah na Gorenskim tkala. — Nôže, vilice in škarje, ki so jih Janez Stukhart, Ja- nez Breitenlahner, Jožef in Aloiz Stierl iz Štajerja v gornim Estrajhu v razstavo po- slali, so sodnji možje prav zlo pohvalili. — Všiti (štikani) izdelki Franciške in Šalezije Bren- čič iz Idrije so marsikteri ogledovavki dopadli. — Le en glas je bil, de so bile zerkala Vincenš- ke fabrike iz Koróškiga, nar imenitniši izdelki naše razstave. Eno iz med njih je bilo iz celiga en seženj in pol čevlja visoko, široko pa je bilo 3 čevlje in dva palca. — Vošene sveče vdove Fran- ciške Župeuc iz Ljubljane, so bile dôbro blagó. — Mestni tesarski mojster Juri Pajk v Ljubljani je v razstavo dal leseno podóbo nekiga umetno izdelaniga mostá in pet kamnorisov, z kterimi je očitno pokazal, de kaj več zna, kakor navadno tesársko rokodelstvo. Od mehanike ima naš Pajk veliko vednosti, in vseskozi nove bukve prebira, de bi v svoji umetnosti vedno naprej šel. Ko bi on, kot marsikteri drugi rokodelci, se bahati znal, go- tovo bi ljudje od njega veliko več govorili! — Med nar bolji lovsko oródje so sodnji možje Kajetana Dašove puške iz Gradca vverstili. — Dôbro blago je bilo burno suknó (Loden) Franc Fürlerja, suknarja v Gradcu. — Od žebljev fužinarja Jo- žefa Globočnika iz Železnikov nimamo nič posébniga povedati; ravno tako tudi od cerkvenih špic Frančiške Wrempin iz Idrije ne, kér nam jih je le premalo na ogled poslala. — Kerznar- ski izdelki Fr. Šerca iz Ljubljane je bilo dôbro kupčijsko blagó. — Železnina grofa Ferd. Eggerja iz Celovca je bila zlate svetinje vredna. — Od treh Ljubljanskih mojstrov smo česke kolovrate v naši razstavi vidili, namreč: od Šimna Ung- lerta, Antona Köhrerja in Janeza Nikelna; pervimu je bila bronasta svetinja, drugima dvema pa ſo bile pohvalne pisma podelene. — (Dalje sledí.) (Konez ſledi.) Pogled v ptuje kraje. Nov popis Jeruzalema in bližnih svetih krajev. (Konec.) Težkó je, to sveto poslopje na tanjko popi- sati, kér se zdajni sveti kraj, v kterim je pokopa- —p 18o liše našiga zveličarja, od vsih drugih cerkvá zlo loči, in bi se bolje hram ali tempelj imenoval, kot cérkev. Tega tempeljna so vsi kristjanski ver- niki deležni in vsi opravljajo v njim svoje svéte opravila. Nekdaj so se namreč vsi vérni združili bili, de bi vse svete kraje z ozidjem obdali in pokrili, kakoršni so: Golgata, božji grob, lópa iznajdenja svetiga križa, ternovo kro- nanje, ječa i. t. d., in de bi po tem te poslopja med seboj razdelili. Vsi opravljajo svete opra- vila po svojim obredu na enkrat. Kakšno čudno šumenje! eni šeptajo, drugi kričijo, veliko jih pôje, vsi glasno mólijo, nekteri zmed njih v divjoglasnih sirovih besedah. Ozidje ima podobo tábora in de bi proti ropanju divjakov obvarvano bilo, je brez óken in samo z špranjami prevideno, zato je notri temno in vlažno; tudi zidanje posa- meznih poslopij ni po lepim redu ispeljano, kér so nektéri sveti razdelki kakor postavim hrib Kalva- ri, visoki, — veliko jih je pa podzemeljskih; nekteri verniki imajo razločne, stranske, temne pribežališa. Ako ravno povsod veliko svetilnic (lamp) gorí, vun- der te le malo razsvetijo, zato je treba v teh svetih krinjavah vedno z lučjo hoditi. Ta ravno popisani kraj skupaj se zdaj imenuje sveti hram (tempelj) ali pa božji grob v splošnim pomenu besede. Sred tega svetiga hrama moli iz skalnatih tleh rav- novoglata pečina (skalovina), ktera je h tlam per- rašena; 3 čevlje visoka lina va-njo pelja, to je v majhno, en štirjak prostorno, z dletam izdolbeno iz- bico, v kteri leži mertvaška skrinja našiga Zveličarja. Ta skrinja se tudi s pôdam skup derži, zato je do zdaj nepoškodvana na mestu ostala. Nad njo kristjani oltarček postavijo, pred kterim duhovni s. mašo berejo. To skalovino so Kristjanje odzvunej z dragim marmorjem oblekli in z obstreš- jem (kuplo) venčali. To je sveti hram v tempelj- nu, ali pravi božji grob. Okoli groba je zidstvo z stebri napravljeno in z visokim obstrešjem po- krito; in okoli zvunajne krogline je potem veliko drugih krajev naverstenih, kjer pobožni svoje mo- litve opravlajo. Mi smo začeli, vpervič vse skrivne kraje obiskovati. Ob petih zvečer se je začela katolška procésja, ktera je šla iz kapele, kjer se je Jezus od smerti vstavši s. Magdaleni prikazal bil, k sodnim znamnju, potem k znamnju kjer je bil Jezus šiban (gajžlan), kjer je bil zasramván, kjer je bilo njegovo oblačilo razdeljeno; kjer je bil v ječi; dalje na Golgati, kjer je bil križan postavljen; dalje k znamnju, kjer je bil s. križ iznajden, k mizi, kjer je bil namazan; in zadnjič k sveti skrinji. Opravilo je terpelo do pózne noči. — Ob pol dvanajstih so se zornice (matutine) začele. Ob eni smo začeli svete zakramente prejemati. Ob treh zjutrej je pater Aleksander na hribu Kalvari, na mestu, kjer je bil s. križ postavljen, s. mašo bral in nas ob- hajal. Ob štirih smo bili pri s. maši pri nar svetej- šim pokopališu. Ob petih so nas Turki iz božjiga groba ispustili. Z občutenjem, ki nikol nikomur znano ni, ki sam v teh s. krajih ni bil, smo se nazaj vernili." Tako glasi list mornarskiga zdravnika, kteriga so gotovo naši bravci zvestó brali. Sledni si bo popisovanje svetih krajev v spomin vtisnil, in v mislih pogosto svete mesta pohajal, kjer je Kri- stus, naš gospod, hodil in učil. Kmetovski pregovori za Listopad. (Ta mesec ima 30 dni. Solnce stopi v znamnje strelca.) S. Martina dan oblačen ali deženi, nestanovitno vreme v prihodno pomeni. — Če s. Martin suši in zmerzuje, kmet volno zimo perčakuje. — Kadar o s. Martinu listje od dreves in tert ne obleti, pra- vijo, de huda zima sledi. — Dež s. Martina in po- tem srež, poškoduje setve in dragino v deželo per- nese. — O s. Andreju sneg, malo rèži. — Sneg, ki na s. Andreja dan pade, sto dni ne skopni, in žita mori. — Ob tem času hlapovi in meglé iz zemljé puhtijo, ki radi bolezen naredijo. — Če sneg mokro zemljo pokrije, bo malo prida od kmetije; če pa pade na suhe in zmerznjene tla, se žnec in mla- teč veselita. S Nekaj za hišne gospodinje. (Kurjek za perilo.) Po večletnih skušnjah peric v Meklenburgu na Nemškim jo ni boljši rečí. perilo, naj bo še tako vmazano, prav lično oprati, kakor kurjek. K temu cilu in koncu se po primeri nekaj kurjeka v vodi raztopí, perilo nekaj časa va-njo položi in potem po navadni šegi in brez vse škode opere. (Rjò iz nožev, škarij in druge želez- nine in jekline spraviti.) Če ni rjà prestara, jo odpraviš, če jo z čertnikam (Bleistift), ako je pa že stara, če jo z svinčenikam, (kteri se v štacunah pod imenam „Reissblei“ dobi) prav močno dergneš, potem pa z kako suho kertačo po- likaš, in zopet z svinčenikam dergneš. — To sve- tujejo obertniske némške novice. Dober svèt starišem! Slaba navada je, de se majhnim otrokam le desno roko rabiti (nucati) pripuša in de jih sta- riši clo grajajo, če se tudi leve poslužijo. Ali ni Bog obedve za enake opravila vstvaril, ravno tako, kakor obé noge? Kje stoji zapisano, de ima desna večji pravico, kakor leva? Zakaj otrokam pravimo, de je leva roka ta gerda roka? Ali bi ne bilo pametno, de bi se otročiči vadili, obedve na enako vižo rabiti? Ko bi človeka nesreča zadela, de bi se desne roke poslužiti ne mogel, ali če bi jo clo zgubil, kakó si bo želel, de bi si zdaj z levo ravno takó pomagati mogel, kakor z desno? Rad bi zvedil, od kod ta stara navada izhaja! Ljube moje matere, kterim je izrejenje otrok posébno izročeno: vadite svoje otročiče, de bojo obé roke na enako vižo rabili! Hva- ležni vam bodo vse svoje dni, posébno pa takrat, ko bi jim vtegnila kaka nesreča desno poškodovati. D. B. Mladoſt. De je v mladoſtí Nekaj noroſti, Nobeden nemore odvséti; Novo vino more vréti. Puſt' naj ſe bo kri ohladíla, Şe bo she pamet savernila; Moſht bo vino! Tak' je s mladino. Smeſhen prepir. Sa pervino ſo svesde ſe prepirále; Şolnze pride — svesde ſo sbeshále. 188 Domazha poveſt. Ljubljanſko pokopaliſhe je 12. dan pretezhe- niga meſza kraſno nadgrobje dobilo, ki ga je goſpa vdova, baronovka Zoisova s ſvojimi otrozi vred rajnkimu goſpodu baronu Karolu Zoisu Edel- ſteinſkimu vredno isſlushenimu vojaku, grajſhaku in vlaſtniku mnogoverſtnih rudarij na Gorenſkim (umerl 7. Maliſerpana 1836), poſtavila. To kraſno nadgrobje ga nima para na Ljubljanſkim pokopa- liſhu; v ſabriki knesa Auersperga v Dvoru poleg Shushemberga je bilo is shelesa vlito in s slatimi podobami in napiſi olepſhano. Na ſhirokim ſhtirvo- glatnim ſtojalu ſtoji viſok ſteber, kteriga je she od daljezh viditi. Zelo nadgrobje je nekaj zhes ſhtiri ſeshne viſoko in tehta 80 zentov. Teſarſki mojſter J. Pajk ga je prav rozhno na pokopaliſhe rajnkiga barona poſtavil. Urno, kaj je noviga? (Terganje ali bendima v Ipavi). Iz Ipav- ske doline nam pišejo: 23. Kimovca je bila bendima čez in čez odperta. Preteklo je kaj lét, in ljudje skoraj ne pomnijo, de bi bile vse vremena okoli leta terti takó, ali bolj služile, kakor to leto. Grozdje je bilo v enakim času, tó je, v oſmih dneh po nogradih in njivah ocvelo; léto popred se je cvetenje čez štiri tedne vleklo. Grozdje ni ne suhote ali solnčniga opeka, ne moče terpelo, po- stalo je čez navadno mero kar debelih jagod, in je popolnama sozrelo. Ravno po tistih krajih lpav- ske, in nižje v Goriškim, Štanjelske in Ri- henberške komisije, koder po soldanih nar bolji vina rastejo, se je zlo bogata létina od neba vsula, in slednji, ki je marljivo nastavljene limance imel, je kar veliko od nje vjel. Te dni pred ter- gatvo so se dobre stare vina po 5 do 7 goldinar- jev prodajale; Notranjci pa, ki so pred malo dnevi nekih 50 sodov noviga pokupili, so mu ceno od 4 do 8 goldinarjev kvinč, to je po 4 do 8 kraj- cerjev bokal, naredili; od Gorencov ni bilo še slišati, de bi bili kaj vzeli, misliti je pa, de, kér od dalječ pridejo, ga tudi na nekoliko nižji ceno polnili bodo. — (Slivev mescu Listopadu cvetejo.) Uni dan smo slišali, de so neki gospódje se sprehajaje na hribu cvetliškiga potoka poleg Ljubljane, 23. dan Kozoperska, šopek popolnama zrelih jagod natergali. Mi smo pa na vsih vernih duš dan, na vertu gospé J. Markmüllerce, poleg zidaniga mostá, dvé slivni drevesi pràv lepo cvesti vidili. Po tem takim bodo v imenovanimu vertu, pod milim nebam že okoli pusta zrele slive imeli, če jih — mraz ne vzame! m- — (Častenje krompirja.) Po spričevanju ne- kih starih pisem je ravno zdaj 300 let preteklo, kar so krompir pervič iz Amerike k nam v Evropo pripeljali. Neki Anglijan Franc Drake z imenam, ga je v Evropi vkoreninil. V spomin te veliko po- menljive prigodbe so pretečeni mesec kmetovavci v Monakovim (München) veselo gostovino imeli, kjer so vse jedila le iz krompirja napravljene bile. Prav dobre volje so bili do pozne nočí in marsi- kteri kozarček vina in óla so v spomin Draketa spili, ki je Evropi to veliko dobroto prinesel! Ni- mamo se zdaj več hude lakote bati, dokler nam krompir obilniga živeža da. Naj bi se pač vsi tisti, ki se novim znajd- bam zoperstavijo, večkrat osode krompirja spomnili! Kakó so ga ljudje pri začetku zaničovali! še živina ga ni smela jesti, kér so mislili, de je strupen živež in de grinte in gobe človeku in ži- vini prirodí. Gosposka je mogla kmetovavce z hu- dim siliti, de so ga saditi začeli! Kakšna dobrota nam je pa zdaj! Hvala Bogu, de ga je vstvaril! hvala Draketu, de ga nam je prinesel (Bog daj norcam pamet!) Neki zdravnik v Parizu, Plaisart z imenam je novo zdravilo iznajdil, z kterim si upa, vsako bolezen ozdra- viti. Ljubi moji bravci! kaj mislite, kakšno zdra- vilo je pač to? — Gola ilovca je, ktero imenovani vrač svojim bolnikam v raznih podobah daje: nekteri to brozgo pijejo, drugi jo v majhnih kosčikih požirajo, tretji se z njo po truplu mažejo, še drugi se v nji koplejo, nekteri drisklajo i. t. d. — Kajpa mislite; kdo mu je to bedarijo v glavo vtepel? Neki divji narodi v južni Ame- riki ilovco jedó, kadar zbolijo; ravno tako tudi bolni ptiči večkrat ilovco in pesek zoblejo in se ozdravijo! Glejte! ti so bili učtelji francoskiga zdra- vitelja. Prav zlo se je bati, de bi ilovnat zdra- vitelj kmalo več posnemavcov ne dobil, zakaj bol- nih trapov ne bo mende nikjer manjkalo, ki se bodo oslepariti dali. — Visoke časti je zares ume- ten in pošten zdravitelj vreden: če pa zdravnik brez vse vesti ravná, zdaj tega zdaj uniga zdravilstva se poprime — le zovoljo petic v taciga omah- lovca naj nebeška strela trejši, ne de bi ga vb ila ampak de bi ga en malo omamila in spokorila! Zmes. (Prepir zavoljo velike nočí prihod- njiga leta je dokončan.) Kér se naše „Novice" vseskozi prizadevajo, svojim bravcam važniši pri- godbe oznaniti, ktere se sèm ter tje po svetu na- klučijo, jim morajo tudi imenovani prepir razodéti: Neki prajsovski zvezdogled je namreč ni davnej grozni hrup zagnal, de so se pratikarji za en cel teden zmotili, ki so veliko noč na 23. dan Sušca napovedali, namesti de bi jo bili S dni pozneji posta- vili.—To bi bila v resnici velika zmešnjava skozi celo leto, če bi bila beseda prajsovskiga zvezdogleda velja- la, kér so vse pratike za prihodno leto že natisnjene! Kmalo pa so drugi pratikarji zmoto Prajsa znajdili, ki je veliko noč, namesti de bi jo bil po stari cerkveni vodbi (po spreminu lune) obračunil, po pravilih zvezdogledov na- povedal. — Po tem takim je konec prepira in ve- lika noč pade na 23. dan Sušca, kakor v prati- kah stojí. Danaſhnimu liſtu je dvanajſti dél vinoréje perdjan. V Ljubljani V Krajnju SRitni kup. 16. Liſtopada. 11. Liſtopada. fl. kr. fl. kr. 1 mernik Pſhenize domazhe banaſhke Turſhize. Sorſhize Rèshi . Jezhmena . Proſa . . Ajde . Ovſa 1 1 20 22 58 52 22 50 1 50 56 46 31 32 V Ljubljani. Natiſnil in saloshil Joshef Blasnik.